PDA

Vis full versjon : hvilken chip er best volvo 940?



Robinson199
19/08/11, 14:50
Hei trenger litt hjelp til å velge chip, det står mellom viking ecomax eller chipen fra turbotrimming steg 1?

skal kjøre på 0,8 i trykk.
volvo 940 94mod 692 hjerne

takk for svar

gull pilen
19/08/11, 14:52
Hei trenger litt hjelp til å velge chip, det står mellom viking ecomax eller chipen fra turbotrimming steg 1?

skal kjøre på 0,8 i trykk.
volvo 940 94mod 692 hjerne

takk for svar

mangen skryter av theloustartof? sine chipper...
jeg har ecomax selv og den fungerer greit men liker seg best på ca 1bar....

Mikmo
19/08/11, 14:52
Hei trenger litt hjelp til å velge chip, det står mellom viking ecomax eller chipen fra turbotrimming steg 1?

skal kjøre på 0,8 i trykk.
volvo 940 94mod 692 hjerne

takk for svar

jeg har ecomax på min 940.
Den går rent og pent, Ingen bensin kutt.
Kjører på ca 0.9 i trykk.

Mvh Mikkel

PVT
19/08/11, 16:05
det som er fint med thelostartof (TLAO) chipper er at du kan sette på (innenfor rimelighetenes grenser) store dyser den klarer å justere dette inn. og da er utvalget for dyser nesten ubegrenset.

lyngen
19/08/11, 16:18
sitter å tenker på min 940, har lyst til å shippe denne jeg å.
det er en ft- høyrtykksturbo. 97mod. man. hvilken shipp skal jeg gå får, vil ha litt over 200hk. må jeg justere turbotrykk, vil ha det slik jeg har det nå.
tenkte å kjøpe hos scstyling?

Ola Moen
19/08/11, 18:04
det som er fint med thelostartof (TLAO) chipper er at du kan sette på (innenfor rimelighetenes grenser) store dyser den klarer å justere dette inn. og da er utvalget for dyser nesten ubegrenset.
Vil gjerne legge til at disse chippene må ha endel mil med "innkjøring" før de fungerer skikkelig.
Jeg kjører slike i både tenning og bensin. med turtallsperre på 7000rpm.
standard blokk og topp, med A-kam. 346cc saab turbodyser, T3 som lader 1.4 bar uten at den magrer ut på blandinga. Jeg betalte $100 for begge chippene inkl. frakt. det ble 555,70,- har hatt Ecomax tidligere, men.... Disse fungerer bedre. man må passe høyrebenet på de første tre girene når det er vått ute:)

volvo2før
19/08/11, 18:49
Jeg kjøpte steg1 chip fra turbotrimming.no til min bensinhjerne -954, og kjøpte justerbar WG-klokke. Kjører på 0.9 i trykk og fungerer utmerket :)

Bjørnstad
19/08/11, 22:30
Vil gjerne legge til at disse chippene må ha endel mil med "innkjøring" før de fungerer skikkelig.
Jeg kjører slike i både tenning og bensin. med turtallsperre på 7000rpm.
standard blokk og topp, med A-kam. 346cc saab turbodyser, T3 som lader 1.4 bar uten at den magrer ut på blandinga. Jeg betalte $100 for begge chippene inkl. frakt. det ble 555,70,- har hatt Ecomax tidligere, men.... Disse fungerer bedre. man må passe høyrebenet på de første tre girene når det er vått ute:)

Hvor fårman kjøpt disse chipene?

Veslegilli
20/08/11, 00:53
kjøp KRB sine, di har blitt programert av en som har jobbet på volvo i sverige med programering, kjørte på 1.3bar å det var ikke noe stress i det hele tatt

Ola Moen
20/08/11, 00:55
Hva koster KRB sine?

knt86
20/08/11, 01:00
TLAO-chippene får man kjøpt på turbobricks forumet (turbobricks.com mener jeg det er). Er en bruker der som kaller seg thelostartof.

Ola Moen
20/08/11, 01:12
Tenkte jeg kunne informere om at det ikke er nødvendig å bruke den tenningschippen til TLAO. Han anbefaler de som kjører 93+ oktan bensin å bruke de orginale:)

ArneR
20/08/11, 02:23
Jawohl? Må nesten teste det med den originale igjen da.. :p

Ola Moen
20/08/11, 02:25
samme her:) spørs om den EZK chippen senker tenningen endel mer i kombinasjon med høyere ladetrykk enn den orginale. de kjører jo stort sett på 91 oktan der borte, og i beste fall 93 oktan "Premium"

Og jeg lurer på hvor jeg har lagt den orginale... Vet den ligger sammen med bensinchippen..
men hvem er hvem?:p Neida:) når jeg tenker etter, så står det bare et 962 klistremerke på den gamle bensinchippen:)

Bjørnstad
22/08/11, 20:01
TLAO-chippene får man kjøpt på turbobricks forumet (turbobricks.com mener jeg det er). Er en bruker der som kaller seg thelostartof.

mange på forumet som har kjøpt av han?
hvor lang tid ca tar det før du mottar chips fra han når betaling er sendt han?

jorg1
22/08/11, 21:45
har turbotrimming sin steg 1 chip. funker helt fint :) bare i bensin hjernen. kjører 0,9 og ingen tegn til fusk :)

Ola Moen
22/08/11, 23:55
Det kan fort ta 3 uker før du har dem:) jeg kjører TLAO chip, og lader 1.4 bar, og kunne sikkert ladet mer, men det tåler nok ikke T3 turboen. måler AFR på 11.0-11.5 under pådrag. litt feit blanding, men heller det enn for magert:)

Veslegilli
23/08/11, 02:20
kjøp KRB sine, di har blitt programert av en som har jobbet på volvo i sverige med programering, kjørte på 1.3bar å det var ikke noe stress i det hele tatt


Koster 1500 hvis han slipper å skrive ut kvittering :D med kvittering er det 2200+bamse-moms :D samme hvis du skal ha tennings-chip

Ola Moen
24/08/11, 00:42
Koster 1500 hvis han slipper å skrive ut kvittering :D med kvittering er det 2200+bamse-moms :D samme hvis du skal ha tennings-chip

Hehe:) Kai Roger Bakken i et nøtteskall:) Var bare interessert i å høre:)
Jeg kjøper ikke så mye som en skrue av den klysa der:)
Jeg bruker TLAO chip ligger på $100 per par. tenning og bensin ferdig tilsendt rett i postkassa:).
Jeg kjører på 1,5-1.7 bar ladetrykk med AFR på 11.4-11.8 nå.
For å si det slik, DE fungerer:D

Ola Moen
24/08/11, 00:44
Jawohl? Må nesten teste det med den originale igjen da.. :p
Jeg har testet med Orginal EZK chip, og merket at den ikke gikk fullt så fett på
topp lenger. Jeg hadde AFR på 10.2-10.6 ved pådrag.
Den magret ut litt, ble mye piggere, og turtallsperra er fortsatt på 7000rpm:)
Jeg har fortsatt AFR på 9.4 ved brått pådrag, men det korrigerer seg.
Skal sende en mail og spørre om han kan fikse en chip som er litt mer redusert fuel supply ved pådrag:p kjører med bredbåndslambda, LM-1 logger på dashbordet, og simulert smalbånd nå,
så nå korrigerer den mer riktig.

E.Winjum
24/08/11, 05:50
Når jeg kjøpte 940'n min satt det BSR steg 2 på den og jeg syntes den fungerer veldig bra :) Bytta wastegate på den, og den lader 0.8 bar.

Minge89
24/08/11, 08:21
Jeg kjørte med vikingchipp på min og det fungerte veldig bra.
Den skal foresten selges;) er til 986 boks trur jeg det var:)

Mathisen
24/08/11, 10:06
Styr værtfall unna BSR chippen, søppel!

Evolve_88
27/08/11, 18:42
Tenkte jeg kunne informere om at det ikke er nødvendig å bruke den tenningschippen til TLAO. Han anbefaler de som kjører 93+ oktan bensin å bruke de orginale:)

Da må da den tenningschipen vær grei om du kjører en turbokonvertert B230F da eller??

Ola Moen
28/08/11, 00:03
Du tenkte Motor som går på standard komp?

lyngen
28/08/11, 09:25
hvordan er det med slike chiper, er det bare å plug and play eller må hjerne leveres inn?

er til 97mod. ft

volvoRsport
28/08/11, 10:38
hvordan er det med slike chiper, er det bare å plug and play eller må hjerne leveres inn?

er til 97mod. ft

Bare å bytte ut, plug & play. Men er store muligheter for at tenningshjernen din ikke har løs chip.

lyngen
28/08/11, 10:50
ok, hva chipper en løs hjerne da?

Evolve_88
28/08/11, 17:23
Du tenkte Motor som går på standard komp?

Jepp, tenkte orginal motor ja :) med 9,8 i komp

Ola Moen
29/08/11, 03:10
Jepp, tenkte orginal motor ja :) med 9,8 i komp
Det må du nesten teste selv:) Bensinchippen fra TLAO aleine blander så fett at om du får tenningsbank ved pådrag, så er det litt rart:)
B230ET har statisk komp forhold på 9.0:1 :)
Vet Audi TT 1.8T har 10:1. men de bruker jo TBC (Turbo Boost Controller) som jobber sammen med motorstyringa for ikke å gi for mye ladetrykk på lavere turtall, og øker ladetrykket oppover i registeret, så det kan ikke sammenlignes:) men har du en litt større turbo som ikke lader fullt før litt oppi registeret, så skulle det fungere:)

Jonola89
29/08/11, 21:08
Bare å bytte ut, plug & play. Men er store muligheter for at tenningshjernen din ikke har løs chip.

i det tilfellet hvor tenningshjernen ikke har løs chip ryker man på en liten loddeøkt?
har sjøl en 97 945 lt og vurderer chip, derfor jeg lurer...

Ola Moen
30/08/11, 07:01
i det tilfellet hvor tenningshjernen ikke har løs chip ryker man på en liten loddeøkt?
har sjøl en 97 945 lt og vurderer chip, derfor jeg lurer...
Bedre å skaffe en chipbar EZK boks. Den de kaller Gullboks. Men du skal ikke se helt bort fra at du faktisk har en gullfarget EZK boks i din bil, siden det er en 97 mod. Du ser om den er gullfarget i plasten, og har et sluttnr som er 207, eller 219:)

lyngen
30/08/11, 16:09
Bedre å skaffe en chipbar EZK boks. Den de kaller Gullboks. Men du skal ikke se helt bort fra at du faktisk har en gullfarget EZK boks i din bil, siden det er en 97 mod. Du ser om den er gullfarget i plasten, og har et sluttnr som er 207, eller 219:)

hvor sitter event. denne?

volvoRsport
30/08/11, 16:23
hvor sitter event. denne?

Ved rattstammen.

whipl4sh
30/08/11, 19:34
er alle bokser med sluttnummer 207/219 slike gullbokser? hva er egentlig så gjevt med gullboksen?

edit: bare gulleboksen som har løs chip, hvis jeg har forstått rett?

Jobbe88
30/08/11, 20:45
Jeg kjører med viking chip, større dyser turbo osv. Går fint det. null fjusk. stikkflammer å litt fjusk med orginale dyser å turbo da,aner ikke hvorfor men...

Ola Moen
31/08/11, 03:05
er alle bokser med sluttnummer 207/219 slike gullbokser? hva er egentlig så gjevt med gullboksen?

edit: bare gulleboksen som har løs chip, hvis jeg har forstått rett?
Det er de som har løst chip ja. jeg har merket forskjell fra standard 148 boks, til 207 Gullboks også. uten å bytte chip. Bedre bunndrag ved bare å skifte boks.

whipl4sh
31/08/11, 18:38
og alle bokser med sluttnummer 207/219 er såkalte gullbokser?

volvoRsport
31/08/11, 18:41
og alle bokser med sluttnummer 207/219 er såkalte gullbokser?

Det er de.

apex_s2k
29/10/11, 08:17
Lurer litt på chip til min 940 LT nå.
Jeg har aldri drevet med noe slikt før, så jeg aner egentlig ikke hvor jeg skal begynne.
Men ihvertfall.. Bilen min er en 1997 modell. Muligheter for gullboks da, skjønner jeg...
Har ikke sjekket enda, siden jeg ikke vet hvor eller hvorden denne boksen sitter.
Noen som har bilder?
Om man går for en Viking chip, så er det bare plug&play uten noe mer greier?
Er det en chip for tenning og en for bensin? Og må man i såfall ha begge?
Tenkte å ikke røre noe trykk. Hvor mye vil da en sånn chip gi med original motor og lavtrykksturbo?

Ble en del spørsmål, men håper noen kan svare meg. Har søkt litt, men ble liksom ikke altfor klok av det.

Kenneth R
29/10/11, 11:00
Hvis du ikkje skal øke ladetrykket er det ikkje mye vits å chippe heller. Får kanskje ørlite lavere forbruk hvis du kjører veldig pent men skal du ha noe effektøkning må ladetrykket opp. Kjøper du vikingchip er et bare å åpne boksen, bytte chippen og øke ladetrykket så har du 50-60hk mer.

volvoRsport
29/10/11, 11:16
Lurer litt på chip til min 940 LT nå.
Jeg har aldri drevet med noe slikt før, så jeg aner egentlig ikke hvor jeg skal begynne.
Men ihvertfall.. Bilen min er en 1997 modell. Muligheter for gullboks da, skjønner jeg...
Har ikke sjekket enda, siden jeg ikke vet hvor eller hvorden denne boksen sitter.
Noen som har bilder?
Om man går for en Viking chip, så er det bare plug&play uten noe mer greier?
Er det en chip for tenning og en for bensin? Og må man i såfall ha begge?
Tenkte å ikke røre noe trykk. Hvor mye vil da en sånn chip gi med original motor og lavtrykksturbo?

Ble en del spørsmål, men håper noen kan svare meg. Har søkt litt, men ble liksom ikke altfor klok av det.

Du har mest sannsynlig (nesten garantert) ikke gullboks. Tenningsboksen sitter ved siden av rattstammen, bare å ta ned dekslet under dashbordet så ser du den. Du får ikke noe ekstra hk hvis du ikke i tillegg justerer opp ladetrykket.

Jonas Soldal
29/10/11, 11:29
Lurer litt på chip til min 940 LT nå.
Jeg har aldri drevet med noe slikt før, så jeg aner egentlig ikke hvor jeg skal begynne.
Men ihvertfall.. Bilen min er en 1997 modell. Muligheter for gullboks da, skjønner jeg...
Har ikke sjekket enda, siden jeg ikke vet hvor eller hvorden denne boksen sitter.
Noen som har bilder?
Om man går for en Viking chip, så er det bare plug&play uten noe mer greier?
Er det en chip for tenning og en for bensin? Og må man i såfall ha begge?
Tenkte å ikke røre noe trykk. Hvor mye vil da en sånn chip gi med original motor og lavtrykksturbo?

Ble en del spørsmål, men håper noen kan svare meg. Har søkt litt, men ble liksom ikke altfor klok av det.


Er jo bensin hjernen du chipper med "husmorstrim" :P Denne sitter nede til høyre på passasjer siden. Tror du har gullhjerne jeg i og med bilen er så "ny". Her må du av med dekselet på siden. Hjernen sitter inne i en ramme, og du må borre ut den ene "knekk skruen" ( en skrue uten hode, bare en kon) så tar du ut hjernen, åpner den forsiktig og tar ut chippen med ett lite skrujern. men vær forsiktig så du ikke bøyer føttene på den orginale. Plasser den nye ned i og gjør alt dette baklengs :P Men ambefaler absolutt på det sterkeste å skru opp ladetrykket med en justerbar wastegate. Først da får du brukt for chippen. Dette koster deg lite og tar lite tid å gjennomføre

Lykke til

volvoRsport
29/10/11, 11:30
Tror du har gullhjerne jeg i og med bilen er så "ny".

Om bilen har "gullboks" eller ei har ikke noe med at bilen er av nyere årgang, det var stort sett bare 95 og 96 modellene som hadde "gullboks" standard.

apex_s2k
29/10/11, 12:54
Hvis du ikkje skal øke ladetrykket er det ikkje mye vits å chippe heller. Får kanskje ørlite lavere forbruk hvis du kjører veldig pent men skal du ha noe effektøkning må ladetrykket opp. Kjøper du vikingchip er et bare å åpne boksen, bytte chippen og øke ladetrykket så har du 50-60hk mer.

Akkurat. Da lærte jeg litt mer. Trodde chippen tok seg av det meste som trengtes, jeg.
Hvordan justeres ladetrykk? Og hvor mye bør dette justeres opp?
Bør man ikke på rulle og slikt for å justere det korrekt? Eller er ikke dette nødvendig?
Hva ligger forresten originalt ladetrykk på, på en 940 LT?


Du har mest sannsynlig (nesten garantert) ikke gullboks. Tenningsboksen sitter ved siden av rattstammen, bare å ta ned dekslet under dashbordet så ser du den. Du får ikke noe ekstra hk hvis du ikke i tillegg justerer opp ladetrykket.

Notert. Tror jeg må lære meg en god del mer.


Er jo bensin hjernen du chipper med "husmorstrim" :P Denne sitter nede til høyre på passasjer siden. Tror du har gullhjerne jeg i og med bilen er så "ny". Her må du av med dekselet på siden. Hjernen sitter inne i en ramme, og du må borre ut den ene "knekk skruen" ( en skrue uten hode, bare en kon) så tar du ut hjernen, åpner den forsiktig og tar ut chippen med ett lite skrujern. men vær forsiktig så du ikke bøyer føttene på den orginale. Plasser den nye ned i og gjør alt dette baklengs :P Men ambefaler absolutt på det sterkeste å skru opp ladetrykket med en justerbar wastegate. Først da får du brukt for chippen. Dette koster deg lite og tar lite tid å gjennomføre

Lykke til

Det å bytte chippen er ikke noe problem. Har utdannelse innen elektronikk. Så det er ikke der problemet ligger. ;)
Mye koster en justerbar WG? Har du noen eksempler på noe som er bra?

Jonas Soldal
29/10/11, 12:59
Kan evt kjøpe denne http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1551&Category2ID=1727&List=1&Level=2&ProductID=20321

Da slipper du å justere selv.

Men da må du også ha denne http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1551&Category2ID=1727&List=1&Level=2&ProductID=20319 for å montere ;)

apex_s2k
29/10/11, 13:05
Sikkert dumt spørsmål, men er det ikke vanlig at det er mange turboer med innebygget WG? Er det ikke dette på 940?

volvoRsport
29/10/11, 16:08
Sikkert dumt spørsmål, men er det ikke vanlig at det er mange turboer med innebygget WG? Er det ikke dette på 940?

Det er intern wastegate ja, men det er mekaniskstyrt ladetrykk.

Kenneth R
29/10/11, 16:13
Akkurat. Da lærte jeg litt mer. Trodde chippen tok seg av det meste som trengtes, jeg.
Hvordan justeres ladetrykk? Og hvor mye bør dette justeres opp?
Bør man ikke på rulle og slikt for å justere det korrekt? Eller er ikke dette nødvendig?
Hva ligger forresten originalt ladetrykk på, på en 940 LT?



Notert. Tror jeg må lære meg en god del mer.



Det å bytte chippen er ikke noe problem. Har utdannelse innen elektronikk. Så det er ikke der problemet ligger. ;)
Mye koster en justerbar WG? Har du noen eksempler på noe som er bra?
Orginalt ladetrykk er vel 0,3 eller 0,35bar. Du bør ligge på 0,8-0.95. Det er lite vits å gå noe høyere pga den små turboen. Ladetrykket sjekker du selv. Det enkleste er å kjøpe chip og en wastegate actuator med grunntrykk på 0,8.
Eventuellt denne fra turbomeck: http://www.turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940