PDA

Vis full versjon : Hvordan montere ET svinghjul riktig?



christoffera
18/08/11, 22:04
Skal bytte girkasse på en 740 med ET maskin. Fra M47 til M90.
Slik jeg har lest meg fram til her på forumet er det eneste jeg trenger for å gjøre dette byttet en lamell fra en 940 diesel, mellomaksel og travers.
Svinghulet er ET, det med kun en tapp som stikker opp, og ikke 32 hull så opphold og så nye 32 hull så nytt opphold.
Folk snakker om enkel og dobbelmasse svinghjul... jeg vet ikke hva som er hva. Men det jeg trenger hjelp til er hvordan jeg skal sette på ET svinghjulet slik at det står rett i forhold til motor/veiv.
På svinghjulet med huller skal ett av de to stedene med opphold være ved starter, når cyl 1 og 4 er på topp. i posisjon null som man kaller det. Riktig?

Men jeg vet ikke hvordan ET svinghjulet skal stå rett. Det er bare en tapp og to svinghjulsensorer. Har rota rundt i Haynes boka, men fant ikke forklaring på det. Fant heller ingen merkninger på motor/veiv.
Noen som vet?

Takk for svar :)

ArneR
19/08/11, 09:02
For å svare på spørsmålet i emnetittelen, så er det samme som de andre svinghjulene som er for bruk med svinghjulsgiver: Sett motoren på tenningsmerkene sine (sylinder 1 i ødp), da skal opphold/tapp stå imot starteråpningen.

christoffera
19/08/11, 12:13
Takk for svar :D

Er ET svinghjulet enkel eller dobbelmasse? Og hva er f svinghjulet?

gull pilen
19/08/11, 14:01
Takk for svar :D

Er ET svinghjulet enkel eller dobbelmasse? Og hva er f svinghjulet?

et svinghjulet er enkelmasse... dobbelmasse svinghjul er kun levert sammen med m90 kasse orginalt (m90 med dm svinghjul har 240mm clutsj lamell).. er usikker på om et og f svinghjulene er like men de ser like ut hvertfall(begge disse har 228mm clutsj lamell om jeg husker rett).. sikkert noen som vet om de er lik...

christoffera
19/08/11, 16:36
ja, ok! Takk :)

ArneR
19/08/11, 17:34
Begge er brønnsvinghjul ja, så de er like. Kun måten å registrere veivvinkel som er forskjellig.

christoffera
19/08/11, 23:22
For å svare på spørsmålet i emnetittelen, så er det samme som de andre svinghjulene som er for bruk med svinghjulsgiver: Sett motoren på tenningsmerkene sine (sylinder 1 i ødp), da skal opphold/tapp stå imot starteråpningen.

Det var umulig!
Prøvde i dag. Da syl 1 var på topp. Enten var den tappen under starterhullet i blokka, eller så var den over. Tok jeg den midt i starteråpninga var hullene i veiva mellom hullene på svinghjulet. Ringte litt rundt men ingen visste helt sikkert. noen som mente den skulle stå rett under svinghjulsensoren men det gikk heller ikke. for å få inn skruene måtte tappen enten være forran svinghjulsensoren, eller etter sensoren. Syl nr 1 sto hele tiden på topp!

Noen som vet hvordan ET svinghulet skal stå? :P
Si ifra om jeg har gjort noe feil!

PVT
19/08/11, 23:48
altså ta å sjekk forran på motoren da skal du se at reim hjulet skal stå på 0 grader slik:
http://forum.vccn.no/
http://forum.vccn.no/
det ser du på det svarte plast dekslet forran på motoren. hvis du da ikke får tappen MIDT i hullet så er reimhjulet ditt løst og gått ut av sporet sitt
og den tappen på svinghjulet SKAL stå i hullet til startmotoren når cyl 1 er i ØDP

christoffera
20/08/11, 00:19
Hmm... Ok, da er reimhjulet ikke i sporet...

Fant dette bildet på et annet forum, hvor det sto at svinghjulet var riktig montert i forhold til cyl 1 i ødp. :
Ser vi for oss ET svinghjulet, skal den eneste tappen som stikker opp være midt i oppholds-sonen på dette svinghjulet!?
Det var dette som var klin umulig. Da sattser jeg på at reimhjulet har hoppet ut av sporet og vridd seg litt feil...
http://www.chesh.co.uk/max240meet/dsc00579.jpg

Takk for hjelpen :)

ArneR
20/08/11, 02:12
Det som er saken er at det ikke bestandig står midt i mot hullet til starter, men gjerne litt ute av senter. Men det har aldri hatt noe å si for meg tidligere.

Men du kan også sjekke om motoren står i ødp ved å skru ut pluggen i sylinder 1 og sjekke med lys/skrutrekker i plugghullet.

christoffera
20/08/11, 14:29
Ja, jeg funderte over det da jeg la meg til å sove i går :P
For jeg mener å huske syl 1 sto på topp. Vi sjekket også gjennom plugghullet, og tappen ville ikke i senter. enten var det under starterhullet eller over...

Skal ut å skru mer på den i dag, så skal sjekket om reimhjulet sitter i hakket.
Om det gjør det (noe jeg "frykter") skal jeg da sette svinghjulet under eller over starterhullet?
Det har vel noe å si om svinghjulet står en "skruelengde" feil?

PVT
20/08/11, 14:53
ja da vil den ikke gå ordnlig eller ikke starte i det heletatt

christoffera
21/08/11, 00:13
Nå er endelig svinghjulet stilt riktig!
Problemet var at reimhjul ikke stemmer med reimdrev/veivaksel.
Med skrujern i syl 1 kjente vi at den ikke var på topp da merket på reimhjul sto rett med merket på deksel "0" som det står. Vrei vi ca 15-20 grader mot høyre sto syl 1 helt på topp, og svinghjul kunne monteres slik at tappen stop midt i starterhullet.

Med andre ord merkingene på dekselet kombinert med merket på reimhjul kan ikke stoles på, eller justeres etter... Må være noe galt. Feil type reimhjul, og eller reimdrev på veiv.

Uansett, takk for all hjelp :)
Så får vi bare vente å se til alt det andre er på plass, og vi skal starte.

Lite spørsmål... Hvor nøye bør reg reim stilles? En tagg feil, er det merkbart/skadelig?

PVT
21/08/11, 00:28
monter reima og dra motoren en runde rundt før du strammer til reimstrammern så ser du om det er riktig og igjen må du bruke oppmerkningene som er nevnt tidligere disse har aldri lagd problemer for meghvertfall. en tagg feil og det kan fort bli merkbart hører jo støtt ogstadig om folk som har fått mye krøll bare fordi den hoppaover en tagg