PDA

Vis full versjon : El. Barnesikring og av/på bryter til airbag.



Chevelle_68
18/08/11, 21:05
Ser at noen av V70 modellene har en bryter fremme for å sla av og på barnesikringen på bakdørene. Er dette noe som kan ettermonteres enkelt?

Så ser eg at noen V70 modeller har en av og på bryter for airbagen på passasjersiden. Den bryteren som sitter skjult bak sidedekselet på dashbordet. Ser ut som en bryter som er tilpasset tennings nøkkelen. Er dette noe som kan ettermonteres?

HD

Chevelle_68
19/08/11, 14:22
Las på et UK Volvo forum at det var bare å montere bryteren fremme til barnesikringen, så skulle et virke. Computeren i bilen oppdaterte seg sel når den registrerte en ny bryter og hvilken funksjon bryteren har.

Dette virker i grunnen litt for enkelt…..

Las også en plass at dette tilbehøret kosten 800kr å få når en kjøpte bilen ny, og da var det barre bryteren som ble montert.

HD

SagaPer
19/08/11, 20:38
Jeg sjekket dette på min tidligere V70 D5 Summum 2007 og det var ikke mulig å ettermontere bryter for airbag fremme på passasjersiden.

andreas
19/08/11, 20:57
Brytar for airbag får du ikkje montert dessverre.

Chevelle_68
19/08/11, 21:55
Det er sikkert like greit. Unger skall ikke sitte fremme uansett. Er mer interessert i å finne ut det med el. barnesikring.

Skal tru hva den ledningen kan være til da?
Tenkte kanskje den var til en slik bryter

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/1701.jpg

ragge1
19/08/11, 22:44
Det er sikkert like greit. Unger skall ikke sitte fremme uansett.
/volvopacosairbag-cutoff.jpg[/IMG]

100% på den

svima
22/08/11, 08:32
Det er sikkert like greit. Unger skall ikke sitte fremme uansett. Er mer interessert i å finne ut det med el. barnesikring.

Skal tru hva den ledningen kan være til da?
Tenkte kanskje den var til en slik bryter

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/1701.jpg



Rart det ikke kan ettermonteres når man kunne få det fra fabrikk. Mulig det er fordi jeg har en gammel taxi, men jeg har den bryteren.

Anders Dybvadsskog
22/08/11, 12:13
Las på et UK Volvo forum at det var bare å montere bryteren fremme til barnesikringen, så skulle et virke. Computeren i bilen oppdaterte seg sel når den registrerte en ny bryter og hvilken funksjon bryteren har.

Dette virker i grunnen litt for enkelt…..

Las også en plass at dette tilbehøret kosten 800kr å få når en kjøpte bilen ny, og da var det barre bryteren som ble montert.

HD

Så det skal være bare å handle bryteren å montere?:confused:

Sjakalen
22/08/11, 12:55
Dere snakker om denne bryteren under klimapanelet ikke sant? Og den skal automatisk låse den gule bryteren i bakdørene da?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/1996.jpg

mister j
22/08/11, 18:37
Tror nok desverre ikke dette er så enkelt...
Volvocars er veldig vanskelige på dette.
Alt sikkerhetsutstyr som ikke er montert fra fabrikk, vil ikke la seg ettermonteres. Dette er da orginal alarm, sikkerhetslås, sos varsling, xenonlys, og er ganske sikker på av/på knapp av air-bag, var også på denne listen...

Skal sjekke litt opp på svxc.se, da det er der jeg har lest dette, og komme tilbake med noen linker.

TommyG
22/08/11, 18:58
var det ikke det de sa om varmeseter og?
Mr. aarnes motbeviste den biten.

En del Volvo forhandlere sier og at de ikke kan kjøre softvare oppdateringer på importerte biler, men jeg og andre jeg har lest om, som har prøvd likevell, har det gått helt fint for... ;)

Jeg har en misstanke om at de sier det ikke går slik at ikke mange skal kjøpe nye biler med lite utstyr som kan ettermonteres mye rimeligere selv

mister j
22/08/11, 19:41
var det ikke det de sa om varmeseter og?
Mr. aarnes motbeviste den biten.

En del Volvo forhandlere sier og at de ikke kan kjøre softvare oppdateringer på importerte biler, men jeg og andre jeg har lest om, som har prøvd likevell, har det gått helt fint for... ;)

Jeg har en misstanke om at de sier det ikke går slik at ikke mange skal kjøpe nye biler med lite utstyr som kan ettermonteres mye rimeligere selv
Ser den ;)
Men om ikke volvocars vil selge deg SW så kommer du desverre ikke langt :mad:

aarnes
23/08/11, 10:45
Sjekk ut denne når det gjelder software:

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=28957

gaupe
23/08/11, 10:48
Unger skall ikke sitte fremme uansett. Er mer interessert i å finne ut det med el. barnesikring.

Det er mykje bedre å ha dei i framsete, enn at mor skal prøve å snu seg bak til baksetet for å roe ungen, og dra med seg rattet over i motgåande køyrefelt.

Det er noko med teori og praksis her :)

Chevelle_68
23/08/11, 19:37
Nei det er vel ingen direkte fasit på det med å ha barnesete fremme eller bake. Det sies vel at en ikke skall plassere setet der det kan bli utsatt for airbag.
Eg føler meg vertfall tryggest på å ha det bak. Blir ungen vanskelig, stopper eg heller. Hadde eg hat ungen fremme, hadde noe av den oppmerksomheten som skal være på veien lettere gått over på ungen.

Fikk svar fra Volvo i Ålesund i dag at av og på bryter til airbag og el. barnesikring bak, kan eg ikke gjøre noe med.

aarnes
24/08/11, 07:20
Nei det er vel ingen direkte fasit på det med å ha barnesete fremme eller bake. Det sies vel at en ikke skall plassere setet der det kan bli utsatt for airbag.
Eg føler meg vertfall tryggest på å ha det bak. Blir ungen vanskelig, stopper eg heller. Hadde eg hat ungen fremme, hadde noe av den oppmerksomheten som skal være på veien lettere gått over på ungen.

Fikk svar fra Volvo i Ålesund i dag at av og på bryter til airbag og el. barnesikring bak, kan eg ikke gjøre noe med.

El. barnesikring kan du montere jo.
Det er kun en knapp og software.
hvordan det i praksis fungerer vet jeg ikke, men du kan låse dørene bak med knappen. den vrir nok ikke på den knotten i døra automatisk, men den låser de hvertfall.

Sjakalen
24/08/11, 08:23
Hmm. Bestiller den knappen så får vi se?

aarnes
24/08/11, 08:29
Delenr på knappen:
<- 2003 : 9496856
2004-> : 30746012

Delenr på software:
8645446

Chevelle_68
24/08/11, 22:53
Her var en fin link til delenr. på div knapper, panel og slikt :)

http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=239379

ragge1
25/08/11, 06:10
Det er mykje bedre å ha dei i framsete, enn at mor skal prøve å snu seg bak til baksetet for å roe ungen, og dra med seg rattet over i motgåande køyrefelt.

Det er noko med teori og praksis her :)
absolut ikke enig med deg , det er bara å får unger å inse att der er bak dem de skall sitter från starten så slipper man problem , det er ikke barna som skall bestemmer utan mor eller far

aarnes
25/08/11, 08:00
Nå har jeg bestillt knapp og skal forsøke å sette opp dette på min egen bil.
gir tilbakemelding når det er gjort.

Sjakalen
25/08/11, 08:18
Hva koster denne hos Bilia etc.? Har ikke funnet den brukt annet enn i Sverige så må vurdere den der.

gunnargt
25/08/11, 08:41
Hvis ikke jeg husker feil så er det også et rele i hver dør + at det er andre låsekister hvis du har barnelåsing på knapp under ccm.
Mener de ikke har den gule knotten heller når de har elektrisk låsing

Men går jo ann å prøve med bare knapp og sw og se.

TommyG
25/08/11, 09:22
Hvis ikke jeg husker feil så er det også et rele i hver dør + at det er andre låsekister hvis du har barnelåsing på knapp under ccm.
Mener de ikke har den gule knotten heller når de har elektrisk låsing

Men går jo ann å prøve med bare knapp og sw og se.

Jeg har knappen, og den gule knotten sitter der

gunnargt
25/08/11, 09:40
Jeg har knappen, og den gule knotten sitter der

Ok da husket jeg feil. Er den til å vri på også?

TommyG
25/08/11, 10:18
Den er til å vri på, og jeg jeg har akkurat kontrollert at den faktisk også blir vridd når jeg trykker på knappen i dashbordet. Så jeg kan ikke tenke meg at det skal være forskjellig låsekasse

gunnargt
25/08/11, 11:23
Se det,så feil kan man huske ;)

TommyG
27/12/11, 01:18
Jeg vet dette er en gammel tråd, men jeg hadde nettopp av dørtrekket på bakdøren min. Der fant jeg ett rele (http://www.volvopartswebstore.com/products/Relay/1191889/9494783.html) som skal styre denne låsingen.

Robert_AWD
27/12/11, 23:07
Nå har jeg bestillt knapp og skal forsøke å sette opp dette på min egen bil.
gir tilbakemelding når det er gjort.

Må si jeg også er spent på dette.

Tom K
28/12/11, 07:17
Dere snakker om denne bryteren under klimapanelet ikke sant? Og den skal automatisk låse den gule bryteren i bakdørene da?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/1996.jpg

dette er vel bryteren til barnesikring på bakrutene ?

andreas
28/12/11, 09:27
Det er brytar for låsing av bakdørene. Sperre på bakrutene er på panelet på førardøra.

gaupe
28/12/11, 10:14
Etter det eg kan sjå, så burde det kunne gå å montere av og på brytaren til airbag, har ein bil med og ein utan, og med eit kjapt blikk, så ser det ut som ein berre kan koble inn brytaren og bytte panelet. Kan ikkje heilt sjå behovet for software der. Men det fins også ein software for å disable airbagen på passasjersida.