PDA

Vis full versjon : Varm motor ved kø/rolig kjøring i oppoverbakkke



halvard
17/08/11, 17:13
Hei, jeg har en 245 92 modell som blir veldig varm når jeg kjører i lav fart i oppoverbakke og ved sluring i kø. ved tomgang og ved rask kjøring holder temperaturen seg fint på midten.

temperaturen har tidligere holdt seg jevnt på midten, men har i det siste steget nesten helt opp på rødt ved mye køkjøring.

det virker som det er god sirkulering i radiatoren(alle slangene blir varme), det er også endel skitt, døde innsekter osv. i radiatorblokka. kan dette ha noe å si? eller er det termostaten som må skiftes?

vil det hjelpe å bytte all frostvæska?

noen som kan hjelpe meg ?

takker for svar!

gaupe
17/08/11, 17:16
Sliten viskosevifte vil eg tippe på.

halvard
17/08/11, 17:53
hvis det er den vifta som er nærmest motoren, så snurrer den rundt som bare det, men har en vifte rett bak grillen. den virker helt død( er det aircondition vifta?)

kong245
19/08/11, 01:10
du kan lett teste termostaten, det er bare to muttere. om den er fin er det nok vannpumpa di som er gåen.

Øygard
19/08/11, 08:11
Korleis kan vannpumpa vera gåen? Ho pompa vel vatn so lenge ho går den.

gaupe
19/08/11, 08:18
hvis det er den vifta som er nærmest motoren, så snurrer den rundt som bare det, men har en vifte rett bak grillen. den virker helt død( er det aircondition vifta?)

Min bil er nok ikkje så ulik din, 92 240 med AC, og der fekk eg problem med temperaturen når den gjekk på tomgang/kø. Eg har montert elektrisk vifte på min, men sannsynlegvis var det viskosevifta som var sliten. Klarar du å halde denne fast med hendene?

Dan Bay-Johansen
19/08/11, 13:19
Korleis kan vannpumpa vera gåen? Ho pompa vel vatn so lenge ho går den.


Nåja...

Ei vannpumpe kan godt være dårlig den, skovlene kan være slitne - etterhvert som opplagringa blir dårlig så kan skovlene ta i huset osv og slites ned = dårligere effekt.

Skovelhjulet kan også løsne fra akselen.

Så det er nok ikke så enkelt mister ;)

Sånn ellers så er nok ikke en gjennomspyling av kjølesystemet heller så dumt, det er mer ment som en tilleggsting når man først er i gang - er nok ikke her feilen ligger.