PDA

Vis full versjon : Turbo trimming av b230k med turbo (2.5l)



EVO
17/08/11, 09:51
Noen som har prøvd denne komboen med turbo ?
Dette var tenkt som en billig lav budskjett turbomotor med rundt 450 hk
Noen som har erfaring med noe liknende ?(Holdbarhet og levetid)

B230k blokk
Penta veiv 86mm slag
Orginale k stempler som er dreiet ned 3mm
530/531 Topp portet
13mm b230 råder (muligens h profil)
Datasprut
turbo og kam etter effekt
Kom gjerne med forslag på turbo og kam

Etter mine berekninger skulle dett ende på ca 7,2:1 i kr:D

Berg Performance
17/08/11, 11:29
Har ikke sett denne komboen selv nei, antageligvis fordi du kommer til å skjære 530\531 toppen da oljekanalene i B230K blokka ikke er like som på B230A.. Bytter du derimot blokk til B230A\F\FT\FK osvosv, er det første som slår meg at stemplene er litt tunge originalt men siden du skal ha 2.5 veiv regner jeg ikke med du skal bygge noe sinnsyk turtallsmaskin ?

Ser ut som ett billig alternativ du har kommet opp med! Burde være gjennomførbart ?

Batland
17/08/11, 17:40
En kjommi har planlagt å følge nøyaktig denne oppskriften og vi ser absolutt ingen problemer med å gjøre dette hvis arbeidet utføres korrekt.
Vi mener at lavkomp. belaster alle delene i hele motoren minimalt i forhold til ett gitt effektuttak, noe som er viktig når budsjettet er moderat.
Lavkomp. reduserer eksostemp. ganske betydelig, noe som meget positivt når man kjører bensin på rødmotorene, fordi mange eiere sliter med akkurat dette plagsomme problemet.

EVO
17/08/11, 21:13
Når du ligger en 230A topp paknig over en 230k er de prikk lik.
oljen går opp på samme sted.
Har kjørt 230K toppakning på 230A i mangen år.

Tror det gjør du i kirken :D

volvo242
17/08/11, 21:22
glem det! tenkte feil :p

Forzaa
18/08/11, 07:58
Ingen problem kjører denne løsningen på low cost motor.

Gjorde det selv på 90 tallet å det holdt helt fint.

Berg Performance
18/08/11, 10:13
Var V20T som insisterte på at B230K og B230A hadde forskjellige oljekanaler, har ikke erfart selv.. :)

EVO
18/08/11, 14:43
Ingen problem kjører denne løsningen på low cost motor.

Gjorde det selv på 90 tallet å det holdt helt fint.


Kan du fortelle litt mer om oppsettet (turbo, kam, ventiler og porting) :)
Sleng gjerne med noen bremsepapirer eller tidskort fra drag !

EVO
18/08/11, 14:59
Det står mellom disse kammene:

KM Volvo B23 Turbo. steg 2 (Duration 270° Ventil løft 11.5 mm. Nockvinkel 112°) Synest den hadde litt lite løft.

eller,

Enem V16t (Volvo B23 V16 TURBO 268/112/12.2/1.5) (Tror denne passer best)

Lurte på om noen hadde noen innspill :rolleyes:

JonasS
01/09/11, 22:17
Men for all del kjøp ordentlige stempler mann.. Dreie stempler blir aldri 100%.. Kjøp da heller org. ft\fk-stempler.

volvo242
01/09/11, 22:21
Men for all del kjøp ordentlige stempler mann.. Dreie stempler blir aldri 100%.. Kjøp da heller org. ft\fk-stempler.

ft/fk stemplene blir vel for høye med 2,5 veiv å standard råde! tror litt av greia hær er at man har forbrenningskammer i stemplet på 230k, så man kan fint frese av 3 mm uten at stemplet blir for tynt!

JonasS
01/09/11, 23:19
Ok, ser den.. Men poenget mitt er at man ikke bør kødde med stempler.. De tar tross alt imot kraften som oppstår under eksplosjonen.. Men for all del, prøv! Er jo gøy å høre hvordan det går! :)
(Mener bare at jeg ville ha lagt litt penger i ordentlige stempler, men det er nå meg..)

GMV
05/09/11, 08:33
Denne har akkurat samme bunndeloppsettet som du har (Står at det er 2,3L, men det er 2,5L). Så vidt jeg vet så går denne enda med samme blokk/motor. Så hvem har sagt at det IKKE går å bruke orginale Volvo stempel som er modifisert?

apib8sv5kao

bechlaffen
06/09/11, 12:17
sån oppsett som dere går ann å bruke utn noe problem kan bli vældig turbolagg ( vældi tam før turbo sler inn) men kan bli moro å se hvordan det kommer til å fungere til deg :D

GMV
06/09/11, 14:02
Om man har skikkelig motorstyring som man kan justere så behøver det slett ikke bli ille selv om det er noe lavt kompforhold.

Batland
07/09/11, 10:16
sån oppsett som dere går ann å bruke utn noe problem kan bli vældig turbolagg ( vældi tam før turbo sler inn) men kan bli moro å se hvordan det kommer til å fungere til deg :D
Det er mange, helst de uten erfaring, som sier dette, men i praksis viser det seg at det er motorer med portet 531 topp, "super-spesialt-turbo-spec." kam og en tilhørende turbo som funker dårligst og er " (vældi tam før turbo sler inn) ".

Batland
07/09/11, 10:19
Om man har skikkelig motorstyring som man kan justere så behøver det slett ikke bli ille selv om det er noe lavt kompforhold.
Hvis man planlegger bygget godt og spec.-er hele motoroppsettet nøye så blir resultatet som oftest både godt og pålitelig når man kombinerer lavkomp. med vanlig bensin som drivstoff.

bechlaffen
07/09/11, 20:11
Det er mange, helst de uten erfaring, som sier dette, men i praksis viser det seg at det er motorer med portet 531 topp, "super-spesialt-turbo-spec." kam og en tilhørende turbo som funker dårligst og er " (vældi tam før turbo sler inn) ". det er sant men med så lite komp så ( kan ) den bli veldig tamt på laft turtall

Batland
08/09/11, 07:49
det er sant men med så lite komp så ( kan ) den bli veldig tamt på laft turtall
Det kan skje, men med strokerveiv og 2,5 L så blir ikke 7,2:1 ett problem i praksis hvis man ikke roter seg bort med idiotkam og kjempeKinaturbo. ;)

Modalen
08/09/11, 08:03
Ok, ser den.. Men poenget mitt er at man ikke bør kødde med stempler.. De tar tross alt imot kraften som oppstår under eksplosjonen.. Men for all del, prøv! Er jo gøy å høre hvordan det går! :)
(Mener bare at jeg ville ha lagt litt penger i ordentlige stempler, men det er nå meg..)

Her har du faktisk helt rett, og jeg tror ikke noen andre er uenige!!
Hvis stemplene skulle holde eksplosjoner er selv smidde stempler en dårlig trøst.
Realiteten er derimot helt annerledes.

Daruu
08/09/11, 08:04
Hmm interessant tråd.

Hvis man med ca samme oppsett bytter ut 8v topp med 16v, må det gjøres noe annet/mere med stemplene da?

JonasS
08/09/11, 20:45
Er jo gøy å høre hvordan det funker på volvo da.. En kompis, som er dyktig med maskinering og motor, prøvde å konvertere en 2.0is fordmotor til turbo.. Sveisa grenrør selv, monterte en aluplate med freste høl til 4 ekstra dyser, T3-turbo og neddreide stempler, tror han prøvde både 1, 2 og 3 mm.. dysesystemet funka slik at når motoren ladet 0.5bar, slo de 4 ekstra inn.. lada 0.8-1.0 bar på topp.. raserte vel en 12-15 stempler før han la prosjektet på hylla.. Ok, han hadde antagelig tenningsbank og div.. MEN, stempla, som var det eneste som røk, var neddreide.. Problemets kjerne, slik jeg ser det.. Blokk og råder var fine hver gang.. Dog gikk den Taunusen "så det kost ætte" når den gikk! :)

sleepy
09/09/11, 09:02
En kompis av meg kjørte samme type oppsett på sin pintomotor, og det har holdt fint det. Han tok av 3mm av stemplene og lada 1,4bar hvis jeg husker rett. Nå har broren hans overtatt den blokka og lader 1,1bar på den...

Jeg mener at hvis man har et bensin og tennings map som er bra så funker det fint og dreie/justere litt på stempelkrona uten at det skal rase med det første. Snakker selvfølgelig ikke om en "ekstrem-motor" her, men hakket over husmortrim:)

Mogwai
08/10/11, 18:41
Er jo gøy å høre hvordan det funker på volvo da.. En kompis, som er dyktig med maskinering og motor, prøvde å konvertere en 2.0is fordmotor til turbo.. Sveisa grenrør selv, monterte en aluplate med freste høl til 4 ekstra dyser, T3-turbo og neddreide stempler, tror han prøvde både 1, 2 og 3 mm.. dysesystemet funka slik at når motoren ladet 0.5bar, slo de 4 ekstra inn.. lada 0.8-1.0 bar på topp.. raserte vel en 12-15 stempler før han la prosjektet på hylla.. Ok, han hadde antagelig tenningsbank og div.. MEN, stempla, som var det eneste som røk, var neddreide.. Problemets kjerne, slik jeg ser det.. Blokk og råder var fine hver gang.. Dog gikk den Taunusen "så det kost ætte" når den gikk! :)

Om du kjører rundt med tenningsbank får stemplene juling samme hva de heter og koster.
Har du optimal bensin/tenning er dette mye viktigere enn dyre stempler.

Truckdriver
08/10/11, 21:11
En kompis av meg kjørte samme type oppsett på sin pintomotor, og det har holdt fint det. Han tok av 3mm av stemplene og lada 1,4bar hvis jeg husker rett. Nå har broren hans overtatt den blokka og lader 1,1bar på den...

Jeg mener at hvis man har et bensin og tennings map som er bra så funker det fint og dreie/justere litt på stempelkrona uten at det skal rase med det første. Snakker selvfølgelig ikke om en "ekstrem-motor" her, men hakket over husmortrim:)
Og når vi først er inne på det som her inne blir litt feil merke, så er jeg med på ett prosjekt der vi lader ca 1,4 bar på en pinto med orginal komp. Faktisk helt orginal innmat med 9,3:1 i komp, bortsett fra toppboltene som er 12.9 unbraco. Og e85 som drivstoff. Stemplene takler det fint pga den har mye drivstoff som kjøing, og tenning senkes ved stigende trykk. Ett annet prosjekt jeg har vært med på, også en Ford motor, så brukte vi først noen orginale stempler fra en Opel for å få lavere komp. Disse var ikke smidde. Eierne klarte å bringe motoren inn i ei driftstilstand den ikke var justert optimalt i, og ett stempel brant rundt stempelringene og kjørte forbrenningstrykket ned i veivhuset. Dette etter ganske lang tids kjøring i dette uoptimale området. Dette var med ca 7,5:1 i komp. Det står nå smidde stempel i den motoren, med en anelse lavere komp enn før. Under justering så har den med de nye stemplene hatt litt tenningsbank på ladetrykk, og det har gått bra. Men om dette ikke hadde blitt korrigert så ville det til slutt ha ført til havari.
Smidde stempler gir ikke mer effekt i seg selv, og trenger ikke tåle mer effekt enn støpte stempler. Men når uhellet er ute så har man bedre tid på å reagere før havariet er aktuelt.
Generelt har man en bedre margin ved lav komp enn ved høy komp.
Så støpte avdreide stempler kan fungere helt fint ved lav komp og lavt budsjett, og smidde stempler ved høyere komp og høyere budsjett.
Motoren jeg nevner lenger opp her har forøvrig rundt 7,2:1 i komp nå, er en 4syl 8v motor med milde kammer. Og har faktisk god respons og kjørbarhet fra lavt turtall av.
Det bygges faktisk nå en turbomotor her i strøket som blir på 2,1-2,3 liter med 16v topp og som foreløpig er tenkt å gå med neddreide støpte stempler, om det ikke dukker opp ett annet rimelig alternativ. Effektmålet er i overkant av 400hk.

Batland
19/03/12, 14:41
Det står mellom disse kammene:

KM Volvo B23 Turbo. steg 2 (Duration 270° Ventil løft 11.5 mm. Nockvinkel 112°) Synest den hadde litt lite løft.

eller,

Enem V16t (Volvo B23 V16 TURBO 268/112/12.2/1.5) (Tror denne passer best)

Lurte på om noen hadde noen innspill :rolleyes:
Før man kan velge kam så må man vite hvilket grenrør og hvilken turbo motoren skal gå med, men på generelt grunnlag ser ikke noen av de to kammene der spesielt gjennomtenk ut til en lowcost dragmotor.
Som du ser er ingen av dem høyeffektkammer og 1,5 mm er A-kam greier. :(

EVO
19/03/12, 23:32
Før man kan velge kam så må man vite hvilket grenrør og hvilken turbo motoren skal gå med, men på generelt grunnlag ser ikke noen av de to kammene der spesielt gjennomtenk ut til en lowcost dragmotor.
Som du ser er ingen av dem høyeffektkammer og 1,5 mm er A-kam greier. :(

Takker for innspilllet, men hele greien ble forkastet.
Opplagringen (thrusten) på veiven er ett dårlig kapittel, ble rådet og styre klar.
Var vel grunnen til volvo gikk over til samme opplagringen som i B23, på de seinere B230

Batland
21/03/12, 09:40
Takker for innspilllet, men hele greien ble forkastet.
Opplagringen (thrusten) på veiven er ett dårlig kapittel, ble rådet og styre klar.
Var vel grunnen til volvo gikk over til samme opplagringen som i B23, på de seinere B230
Værsågod.
En kjommi har kjørt trimmet B230K i bilcross i, ja, det nærmer seg vel 10 år nå og ha aldri hatt ett eneste problem med dette så jeg vet ikke hvor stort problemet er i praksis. Det er nok en eller flere grunner til at Volvo valge å endre opplagringen fra det opprinnelige til denne utgaven også?

EVO
21/03/12, 15:58
Værsågod.
En kjommi har kjørt trimmet B230K i bilcross i, ja, det nærmer seg vel 10 år nå og ha aldri hatt ett eneste problem med dette så jeg vet ikke hvor stort problemet er i praksis. Det er nok en eller flere grunner til at Volvo valge å endre opplagringen fra det opprinnelige til denne utgaven også?

Han har vel ikke trykk plate som tåler over 650 nm, regner med det er maks 200hk i den siden det er en bilcross bil.
Det jeg ble fortalt var siden du tilførte så mye trykk på svinghjulet når du clutchet, grunnet hard trykkplate.
Skubbet du veivtapp nr4 mot nr 5 osv, og du fikk en uheldig ubalanse/svingninger i svinghjul på høye turtall når du skiftet gear.
Dette kunne føre til knekt veiv, derfor valgte jeg og forkaste hele greien.

zachariass
21/03/12, 17:24
Har ikke sett denne komboen selv nei, antageligvis fordi du kommer til å skjære 530\531 toppen da oljekanalene i B230K blokka ikke er like som på B230A.. Bytter du derimot blokk til B230A\F\FT\FK osvosv, er det første som slår meg at stemplene er litt tunge originalt men siden du skal ha 2.5 veiv regner jeg ikke med du skal bygge noe sinnsyk turtallsmaskin ?

Ser ut som ett billig alternativ du har kommet opp med! Burde være gjennomførbart ?

e vell ikke nå problem og bygg en turtalsmaskin me 2,5 veiv. Kuttet på min motor e på 8500 omdreininge. men uansett så anbefal eg og gå før skikkelige smidde råder og stempel. da har du et rimelig skuddsekkert oppsett :)


§16 Skriftspråk
SMS-språk og dialekt er ikke tillatt. For at alle, uavhengig av boplass, skal kunne lese det du skriver krever vi at du unngår å bruke dette. Benytt bokmål, nynorsk eller det gjeldene språket i ditt hjemland. (F.eks svenske, dansk, engelsk)

Batland
22/03/12, 10:41
Han har vel ikke trykk plate som tåler over 650 nm, regner med det er maks 200hk i den siden det er en bilcross bil.
Det jeg ble fortalt var siden du tilførte så mye trykk på svinghjulet når du clutchet, grunnet hard trykkplate.
Skubbet du veivtapp nr4 mot nr 5 osv, og du fikk en uheldig ubalanse/svingninger i svinghjul på høye turtall når du skiftet gear.
Dette kunne føre til knekt veiv, derfor valgte jeg og forkaste hele greien.
Ok.
Jeg ser jo teorien bak det, men ser som sagt ikke at dette blir ett problem i praksis.
Som du sikkert vet; via råden så trykker hvert stempelet ned veiven med en kraft på noe rundt 9000 kg (50 ganger i sekundet v/ 6000 o/min) og ved tenningsbank betydelig mer så det er sterke saker.
Veiven til enorme skipsmotorer blir skeive og defekte dersom de lagres liggende over tid. De må derfor lagres stående og får da en enorm vektbelastning helt bak på svinghjulskransen. Dette er helt uproblematisk.

Modalen
22/03/12, 15:25
Det jeg ble fortalt var siden du tilførte så mye trykk på svinghjulet når du clutchet, grunnet hard trykkplate.
Skubbet du veivtapp nr4 mot nr 5 osv, og du fikk en uheldig ubalanse/svingninger i svinghjul på høye turtall når du skiftet gear.
Dette kunne føre til knekt veiv, derfor valgte jeg og forkaste hele greien.

Dette høres ut som en PÅSTAND, og har ingenting med teori å gjøre.
En påstand må bevises hvis den skal holde vann på noen måte, og dette føler jeg det mangler en hel del av i denne "bransjen".

Jeg har personlig ikke hørt om noen problemer med thrust-lageret på midten.
Det finnes også en hel rekke med vellykkede motorer som har thrust på midten, eksempelvis: Toyota 2JZ, Nissan SR20 og RB26.
Mitsubishi 4G63 har vel også dette?

Dette er jo en interessant artikkel: http://www.epi-eng.com/piston_engine_technology/crankshaft_design_issues.htm
"From an overall engine design perspective, the relocation of the thrust bearing from the rear main to the center main also helps reduce center-main bending deflection"

Man skal være litt kritisk, selv om ordene kommer fra en såkalt "motormann".

Berg Performance
31/03/12, 17:06
e vell ikke nå problem og bygg en turtalsmaskin me 2,5 veiv. Kuttet på min motor e på 8500 omdreininge. men uansett så anbefal eg og gå før skikkelige smidde råder og stempel. da har du et rimelig skuddsekkert oppsett :)


§16 Skriftspråk
SMS-språk og dialekt er ikke tillatt. For at alle, uavhengig av boplass, skal kunne lese det du skriver krever vi at du unngår å bruke dette. Benytt bokmål, nynorsk eller det gjeldene språket i ditt hjemland. (F.eks svenske, dansk, engelsk)

Ser den, men det e endel som får problema med veive, eller allerhelst råda som går av når man begynn å nærm seg 9000 rpm på 86+ slaglengde =) Endel krefta i sveng.. Også har det vell endel å gjøre med å ha lettest mulige deler til Rallycross etc, da blir det dyrt å få ting sterkt nok..

Offtopic: Når får vi se Worklog på din bil ? :D

robin
04/04/12, 18:57
Ok, ser den.. Men poenget mitt er at man ikke bør kødde med stempler.. De tar tross alt imot kraften som oppstår under eksplosjonen.. Men for all del, prøv! Er jo gøy å høre hvordan det går! :)
(Mener bare at jeg ville ha lagt litt penger i ordentlige stempler, men det er nå meg..)

Det er ingen eksplosjon i en bensinmotor, det er forbrenning.

JonasS
11/04/12, 13:46
Det er ingen eksplosjon i en bensinmotor, det er forbrenning.

.. Og hva er en eksplosjon? Jo, en HURTIG forbrenning. Det er ikke uten grunn at bensinmotoren ble kalt eksplosjonsmotor før i tiden, mens dieselmotoren ble kalt forbrenningsmotor.

Modalen
11/04/12, 14:44
.. Og hva er en eksplosjon? Jo, en HURTIG forbrenning. Det er ikke uten grunn at bensinmotoren ble kalt eksplosjonsmotor før i tiden, mens dieselmotoren ble kalt forbrenningsmotor.

Da lurer jeg på hvor langt tilbake i tid du vil reise?
Boka jeg har liggende, "The High-Speed Internal Combustion Engine" av Sir Harry Ricardo, ble først sluppet i 1923 under tittelen "The Internal Combustion Engine".
Tenningsbank blir en annen sak. Der har du forbrenning med eksplosjonskarakter.

JonasS
11/04/12, 15:29
Da lurer jeg på hvor langt tilbake i tid du vil reise?
Boka jeg har liggende, "The High-Speed Internal Combustion Engine" av Sir Harry Ricardo, ble først sluppet i 1923 under tittelen "The Internal Combustion Engine".
Tenningsbank blir en annen sak. Der har du forbrenning med eksplosjonskarakter.

Greit nok, slik sett er også en håndgranat som går av en forbrenning.. Men som sagt, voldsomt hurtig!:)

Kap. XV. Eksplosjonsmotorer:

§ 83. Motorer for bensin eller andre ildsfarlige væsker av 1ste faregrad (flampunkt under 21 °C.) - Definisjon på eksplosjonsmotor.

http://nn.wikipedia.org/wiki/Eksplosjonsmotor - et lite stykke om saken på wiki..