PDA

Vis full versjon : Kjøpt ny bil



Sfinx
17/08/11, 09:41
Hei!

Har kjøpt meg ny bil - 2008 Volvo XC 70 D5 automat med Summum utstyrsnivå.
Noen spørsmål har jeg jo til bilen, sikkert mye kunnskap her inne om det:).

Bilen er veldig fin. Har gått 75 000km og har mye utstyr. Prøvekjørte og signerte kontrakt i går, men er noe jeg glemte å undersøke helt 100%.

Er det elektriske innfellbare speil på denne modellen? I så fall, hvordan fungerer dette?

Og, bilen har High Performance Audi, veldig god lyd syntes jeg. Er det subwoofer på dette oppsettet, eventuelt hvor mange høyttalere er det i bilen?
Har AUX-inngang i midtkonsollen, så har tenkt å kjøpe meg en overgang slik at jeg kan benytte iPhone som musikk-kilde:).

Bilen har også navigasjonssystem. Kan jeg spille av DVD filmer på denne skjermen?

Kommer sikkert til å finne mye godt lesestoff i brukermanualen etter hvert, men tenkte jeg skulle høre litt med dere her også:). Om dere har erfaringer. Skal hente bilen på fredag.

Er glad i elektriske duppetitter, og har sett litt på fjernkontrollen. Der er det en knapp med en lyspære på, som hvor jeg trykker, så aktiveres parklysene. Er dette en slags "follow me home" funksjon? Og går det an å programmere om dette slik at nærlysene går på i stedet? Det var lyse dagen da jeg testet dette, så kanskje nærlysene aktiveres når det blir mørkt i omgivelsene (sånn er det på min søsters Passat 2008).

Andre ting jeg bør se på / programmere som dere vet mo? Det står "My key" på panelet i midtkonsollen, hva kan jeg gjøre med denne menyen?

Mange spørsmål, men håper dere kan gi meg litt input på disse punktene:).

Takk!

Mvh
Erik

Rasp
17/08/11, 09:58
Hei!

Har kjøpt meg ny bil - 2008 Volvo XC 70 D5 automat med Summum utstyrsnivå.
Noen spørsmål har jeg jo til bilen, sikkert mye kunnskap her inne om det:).

Bilen er veldig fin. Har gått 75 000km og har mye utstyr. Prøvekjørte og signerte kontrakt i går, men er noe jeg glemte å undersøke helt 100%.

Er det elektriske innfellbare speil på denne modellen? I så fall, hvordan fungerer dette?

Og, bilen har High Performance Audi, veldig god lyd syntes jeg. Er det subwoofer på dette oppsettet, eventuelt hvor mange høyttalere er det i bilen?
Har AUX-inngang i midtkonsollen, så har tenkt å kjøpe meg en overgang slik at jeg kan benytte iPhone som musikk-kilde:).

Bilen har også navigasjonssystem. Kan jeg spille av DVD filmer på denne skjermen?

Kommer sikkert til å finne mye godt lesestoff i brukermanualen etter hvert, men tenkte jeg skulle høre litt med dere her også:). Om dere har erfaringer. Skal hente bilen på fredag.

Er glad i elektriske duppetitter, og har sett litt på fjernkontrollen. Der er det en knapp med en lyspære på, som hvor jeg trykker, så aktiveres parklysene. Er dette en slags "follow me home" funksjon? Og går det an å programmere om dette slik at nærlysene går på i stedet? Det var lyse dagen da jeg testet dette, så kanskje nærlysene aktiveres når det blir mørkt i omgivelsene (sånn er det på min søsters Passat 2008).

Andre ting jeg bør se på / programmere som dere vet mo? Det står "My key" på panelet i midtkonsollen, hva kan jeg gjøre med denne menyen?

Mange spørsmål, men håper dere kan gi meg litt input på disse punktene:).

Takk!

Mvh
Erik

Speilene kan du legge inn ved å trykke på begge(høgre/venstre)knappene samtidig, dei som er på dørpanelet foran vindubryterne, og du kan gå inn på menyen på radio og aktivere om du vil dei skal legge seg inn når du låser bilen og omvendt, kan ver greit å deaktivere om vinteren når bilen står ute i snø og is! Den knappen på nøkkelen er vel til parklysen og sann ja,er det på min, men drar du i fjernlyshendelen etter du har stoppet så slår alle lys seg på i 1 min eller no sånn, men tror der er en eigen option visst du har comunicator på nøkklen, dette vet jeg ikke, om der er sub og om du kan spille DVD på navi vet jeg heller ikke så det må noen andre svare på

Sfinx
17/08/11, 10:37
Takk for svar, da vet jeg litt mer hvertfall:). Skal da undersøke muligheten for dette i menyen ved radio når jeg har hentet bilen. Lurt som du sier å deaktivere at speilene trekker seg inn om vinteren, kan nok skape litt problemer med snø og is (har erfart dette med andre modeller).

Holern
17/08/11, 12:47
Tviler på at du kan spille DVD på Navien. Spilleren sitter i bagasjerommet, under gulvet, så det blir jo litt tungvint.
Har du et merke ved Navi-skjermen som antyder at du har "noe ekstra", så er det vel store muligheter for at du har Sub. På min står det et merke med "Dynaudio - Authentic Fidelity" på, og jeg har sub.
I tillegg kan du gå inn i lyd-oppsettet på radioen (trykk på den øverste runde knappen på høyre side) og se om du har en sub-justering som er aktiv.

Sfinx
17/08/11, 19:55
Ok, la ikke merke til noe navn der som du her henviser til. Men nå skal jeg innrømme at jeg nok ikke undersøkte dette så godt heller mens jeg prøvekjørte.

Synes bare at det var skikkelig trøkk i bilen, men vet og at disse premium anleggene er bra uten sub og. Hadde for noen år siden en 1998 V70 og den var det og overaskende bra trøkk i!

Men, når jeg tenker meg om, så var jeg inne og rota i den lydmenyen(lille runde knappen til høyre), og der fant jeg justering av bass, treable, fader osv, men ingenting om justering av sub der hvertfall. Så da er det sikkert ikke sub i bilen. Men god trøkk i anlegget var det nå likevel:).

Holern
17/08/11, 20:25
Det er ganske enkelt å sjekke om sub'en er der...bare å løfte på gulvet i bag.rommet, så ser du den innerst mot baksetet.

Som her:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/1525.jpg

Her ser du det lille "magiske" emblemet :cool:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/1526.jpg

Har du en slik "nøkkel" har du noen fikse funksjoner i den:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/1527.jpg

Sfinx
17/08/11, 22:28
Hei!

Kjempefin dokumentasjon:)!
Kan ikke huske om dette merket var der i farten, men det finner jeg ut på fredag. Da kan jeg også sjekke under bagasjegulvet.

Nøkkelen er identisk til den du viser her ja. Virker som om det er en del funksjoner på den, blir spennende å se!

Hva slags programmeringer har du gjort med din?

Holern
18/08/11, 09:33
Hei!

Kjempefin dokumentasjon:)!
Kan ikke huske om dette merket var der i farten, men det finner jeg ut på fredag. Da kan jeg også sjekke under bagasjegulvet.

Nøkkelen er identisk til den du viser her ja. Virker som om det er en del funksjoner på den, blir spennende å se!

Hva slags programmeringer har du gjort med din?

Har ikke gjort noen spesielle ting, har hatt bilen min i bare halvannen måned ennå.
Sete og speilinnstilling er lagret på nøkkelen, ellers er den vel "som levert".
Har byttet noen pærer til LED (park- og tåkelys). Diadem i blinklys bak.

Sfinx
20/08/11, 13:31
Henta bilen i går. Nydelig bil å kjøre:)! Fantastisk kjørekomfort!

Har sett litt på dette med konfigurasjon i bilens meny. Og lurer litt på dette med coming-leaving-home funksjonen.

Testet det i går kveld når det var blitt mørkt. Men kommer den kun når du trykker på den lyspæreknappen på fjernkontrollen? Og så ser jeg at det bare er parklysene og lysene under speilene + kupe-lysene som går på. Er det mulig å få til slik at hovedlysene slår seg på i stedet for park?
Og går det an å aktivere dette når jeg låser opp bilen, eller må jeg trykke på den lyspæreknappen uansett?

Skal lese litt i instruksjonsboka når jeg kommer hjem:).

SagaPer
24/08/11, 18:55
Henta bilen i går. Nydelig bil å kjøre:)! Fantastisk kjørekomfort!

Har sett litt på dette med konfigurasjon i bilens meny. Og lurer litt på dette med coming-leaving-home funksjonen.

Testet det i går kveld når det var blitt mørkt. Men kommer den kun når du trykker på den lyspæreknappen på fjernkontrollen? Og så ser jeg at det bare er parklysene og lysene under speilene + kupe-lysene som går på. Er det mulig å få til slik at hovedlysene slår seg på i stedet for park?
Og går det an å aktivere dette når jeg låser opp bilen, eller må jeg trykke på den lyspæreknappen uansett?

Skal lese litt i instruksjonsboka når jeg kommer hjem:).

Lykke til med ny bil. Les instruksjonsboken. Der finner du svar på det meste av det du har spurt om i dette innlegget. Du kan ikke spille av DVD på navigasjonsanlegget.

Sfinx
27/09/11, 08:41
Hei!

Har brukt bilen en del nå og er veldig fornøyd! Utrolig bil på alle mulige måter:)! Har prøvd mange biler og ikke mange som er i nærheten av denne kjørekomforten, det må jeg si!

Bilen har original diesel og kupévarmer som jeg kan legge inn timer på i kjørekomputeren osv. Dette funker veldig bra. Utrolig fint når det er begynner å bli kalde dager:). Vet noen her hvor mye det koster å få en fjernkontroll til å styre dette - er vel originaldeler. Tenkte det hadde vært utrolig fint å kunne aktivere varmeren når jeg bruker bilen utenfor de fastsatte timerne.

SagaPer
27/09/11, 10:30
Hei!

Har brukt bilen en del nå og er veldig fornøyd! Utrolig bil på alle mulige måter:)! Har prøvd mange biler og ikke mange som er i nærheten av denne kjørekomforten, det må jeg si!

Bilen har original diesel og kupévarmer som jeg kan legge inn timer på i kjørekomputeren osv. Dette funker veldig bra. Utrolig fint når det er begynner å bli kalde dager:). Vet noen her hvor mye det koster å få en fjernkontroll til å styre dette - er vel originaldeler. Tenkte det hadde vært utrolig fint å kunne aktivere varmeren når jeg bruker bilen utenfor de fastsatte timerne.

Original fjernstyring koster ca kr 5.000 inkl installasjon hos Volvo. Sjekk pris hos din lokale forhandler. Jeg har selv denne fjernstyringen og det er utrolig praktisk når man plutselig finner ut at man vil ut og kjøre på en iskald dag. Du står i stuen og trykker på knappen...

Sfinx
27/09/11, 10:40
Original fjernstyring koster ca kr 5.000 inkl installasjon hos Volvo. Sjekk pris hos din lokale forhandler. Jeg har selv denne fjernstyringen og det er utrolig praktisk når man plutselig finner ut at man vil ut og kjøre på en iskald dag. Du står i stuen og trykker på knappen...

Ok, takk. Da skal jeg undersøke med min lokale forhandler. Det er akkurat ved slike tilfeller du nevner at det er utrolig kjekt med en slik fjernkontroll.

Anders Dybvadsskog
27/09/11, 11:16
Var på volvo i går, å på de eskene der med fjernstyrt parkeringsvarmer tror jeg det sto 2500? men det er jo uten jobben.

Erlend
28/09/11, 18:55
nå veit jeg ikke om det er det på denne, men prøv å vri lysbryteren din til park og så tilbake til kjørelys igjen etter du stopper. på diverse forder så slår den på nærlysa i 1 min ( coming home funksjon). ville nesten tro det er sånn funksjon da ford og volvo har vært veldig likt med mye :)

Rasp
28/09/11, 19:24
nå veit jeg ikke om det er det på denne, men prøv å vri lysbryteren din til park og så tilbake til kjørelys igjen etter du stopper. på diverse forder så slår den på nærlysa i 1 min ( coming home funksjon). ville nesten tro det er sånn funksjon da ford og volvo har vært veldig likt med mye :)

på min v70 er det nok å dra eit lite nykk i fjernlysa å lyser dem i eitt minutt

SagaPer
28/09/11, 20:22
Follow Me Home lysfunksjon (Ledbelysning på svensk) har vært den samme på 70-serien gjennom mange år. Slå av tenning, dra blinklysbryter mot deg, hovedlys tennes, gå ut og lås bilen og la bilen lyse opp hus og inngang i 60 sekunder (denne tiden kan endres gjennom meny i midtkonsoll).

Fra brukerhåndbok til min bil (XC70 2009 modell):


Ledbelysning (side 81 i webutgave av håndbok):

En del av exteriörbelysingen kan hållas tänd och fungera som ledbelysning efter att bilen låsts.
1. Ta fjärrnyckeln ur startlåset.
2. För vänster rattspak mot ratten till ändläget och släpp. Funktionen aktiveras på samma sätt som vid helljusblink, se sidan 77.
3. Stig ur bilen och lås dörren.

När funktionen aktiverats lyser halvljus, parkeringsljus, blinkerslampor, lampor i yttre backspeglar, nummerplåtsbelysning, inre taklampor samt instegsbelysning. Tiden för hur länge ledbelysningen ska hållas tänd kan ställas in under Bilinställningar Ljusinställningar Ledbelysning. För beskrivning av menysystemet, se sidan 114.

gull pilen
30/09/11, 11:51
Follow Me Home lysfunksjon (Ledbelysning på svensk) har vært den samme på 70-serien gjennom mange år. Slå av tenning, dra blinklysbryter mot deg, hovedlys tennes, gå ut og lås bilen og la bilen lyse opp hus og inngang i 60 sekunder (denne tiden kan endres gjennom meny i midtkonsoll).

Fra brukerhåndbok til min bil (XC70 2009 modell):

vet dere om dette gjelder på v50 også?

C.Erstad
30/09/11, 12:18
vet dere om dette gjelder på v50 også?

Er vel bare å prøve det :)

Men mener du har det!

gull pilen
30/09/11, 12:55
Er vel bare å prøve det :)

Men mener du har det!

will do;)

SagaPer
30/09/11, 14:52
Volvo har norske websider der det står informasjon om standardutstyr og tilleggsutstyr på bilene de leverer. På siden for V50 står det at Ledbelysning (Follow Me Home) er standard på alle V50-modeller:

http://www.volvocars.com/se/all-cars/volvo-v50/which/pages/versions-editions.aspx#/version-0