PDA

Vis full versjon : Trenger litt hjelp etter motorbytte fra b230K til FT.



Krissmp
16/08/11, 09:16
Trenger litt hjelp na, har satt inn en 87mod b230ft i 240 og bygd om til lh2.4. Har satt over alt av folere og ledninger fra en 89 mod 240. Har endlig fatt start men den gar velig ugjevnt/ureint. Gar litt og sa kveles den. Nar den er varm klarer kveles den ikke, men turtallet synker med gjevne mellomrom. Gir eg litt gass fusker den som bare det, men trykker jeg gassen i bunn kommer den som bare det med god respons. Har ikke fatt testet den pa veien sa alt er bare tomgangskjoring. Testa bare med en halv downpipe, men skal vel ikke ha noe betydning det.

Er litt usikker pa hjernene jeg har. Lurer pa om den ene hjernen er til 16V.

Tenningshjernen 0227 400 147. Pa chipen inni star det skrevet med trykk 2 227 355 787. Med tusj star det STO CK TURBO 207 EZK. Aner ikke hva det betyr?

Bensinhjernen star det bare 561?

Lurer pa om tenninghjernen kan vera problemet? Har en for b230f liggende, men vet ikke om den er brukande?

Men starta motoren uten luftmengdemaler med et uhell, da gjekk den veldig fint pa tomgang. Vet ikke helt hva det kan bety? Bosch nr 0280 212 016. 3 517 020
Har en til som har 007 som slutt nr.

Et lite sporsmal til helt pa slutten. Denne wastgaten eller hva den na heter, skal den bare kobles til nippelen som star pa utlopet pa turboen?

ArneR
16/08/11, 15:37
Tusjmerkingen skulle tilsi at det er en gullboks, men er det selve chipen som er merket, eller boksen?

Tenningshjernen din er fra en B234F ja, og den bør du ikke bruke med turbo, det samme gjelder tenningshjerne fra B230F, ikke bruk med turbo. Unntaket er om tenningshjernen er chipbar, og noen har satt inn en chip fra en turbohjerne, da går det bra.

Wastegateaktuatoren skal bare kobles til nippelen på kompressorhuset ja.

Krissmp
16/08/11, 19:39
Det skal vera ein sakalt gullboks. Den er solvfarga. Star bosch 0227 400 147 pa tenningshjernen. Pa chipen inni star det skrevet noe med tusj og noe som er trykkt med dataskrift. Star (STO CK TURBO 207 EZK) skrevet med tusj. Dette kan vel bety det er byttet til en 8v turbo chip?

Krissmp
16/08/11, 23:03
Fikk provekjort i dag. Bilen går bedre på tomgang nå, men går noe ugjevnt. Med mer en 2\5 gass går den veldig bra, men dør ut når gassen sleppes igjen. Under 2\5 bare lugger og fusker bilen. Noen tips? Kan de vera luftmengdemåleren? Den fungerte fint på f motoren den sto på før. Har en 007 liggende men den kan vel ikke brukes?

I tilleg sprakk hele radiatoren, men det var vel bare alderdommen som tok den.

ArneR
16/08/11, 23:55
Prøv å google boschnummeret på bensinhjernen, mulig det er en hjerne fra LH2.2.. Da kan det hende at du får bedre resultat med den andre LMM, siden den er fra LH2.2.

Krissmp
17/08/11, 15:15
Er kommet frem til at hjernen er riktig na. 561 er NA hjerne, men den har chip for turbo.

Men far ikke bilen til a ga skikklig. Gar ureint og stopper etter padrag. Virker som det er en syl som ikke helt folger med. Har tatt komp test og det er helt fint.

ArneR
17/08/11, 15:29
Sjekk dysekontakter og pluggledninger.

Krissmp
17/08/11, 17:25
Fant ut at fordeleren sto ei tann feil. Na gar den mye bedre, men sliter enda litt med att den dor ut etter padrag. Har sjekket alle pluggene og dysene. ser helt bra ut.

Krissmp
23/08/11, 21:04
Bilen dor forsatt etter padrag, men det er ikke det storste problemet. Nar eg prover a holde jevn fart. F.eks 80-90 i 5 gir. Sa lugger eller den gar ureint, men om jeg bare gir litt gass gar den fint. Ellers gar bilen forholdsvis fint. I tilegg virker det som den bruker mye bensin. 30 liter pa 20 mil er vel noe mye? Nar 16 av det var lankjoring.

Noen som vet?

Kjorer med 0.6bar na, bensinhjernen har visst chip for 0.8? Vet ikke om det kan ha noe med saken a gjore?

Tankpumpa slutta a ga og trodde det var den som fikk den til a ga ureint, men virket ikke som det hjalp i det heletatt a sette inn ei ny.

Lynvinge
24/08/11, 14:19
Dårlige bensinpumper? Jordinga til dysene? Sånn var min og helt til jeg oppdaga dårlig jording på dyser :P

Krissmp
24/08/11, 14:38
kjorer med ei pumpe til f motor. Den kan vere darlig, Men bilen gar jo fint ellers. Bare nar jeg skal holde jevn fart den jukser.