PDA

Vis full versjon : Tenningsproblem ved varm motor



jooonas
16/08/11, 00:11
Hei!

Har en 1998 V40 1.8 som plutselig har begynt å fuske litt. Feilen oppsto mystisk nok etter en 5 timers lang kjøretur fra Sogndal til Oslo. Det var et forferdelig regnvær og tanken nesten tom. Etter å ha fylt tanken opp på Statoil i Oslo viste motoren tegn til å ikke gå på alle sylinderne, da den ristet og hadde minimal trekkraft. Min umiddelbare tanke var kondens i bensinen, så jeg tilsatte kondensfjerner og fikk humpet meg hjem bare 1 km unna. Bilen var da svært varm rundt eksosanlegget og det luktet deretter (tegn på uforbrent bensin i eksosanlegget). Dagen etter startet bilen helt fint, men etter ca. 20 minutters kjøring inntraff problemet igjen, jeg har unngått å bruke bilen noe særlig, med unntak av noen korte testturer som gir samme resultat. Det virker altså som når bilen blir ordentlig varm begynner et tenningskomponent å fuske. Jeg mistenker slitte coiler/tenningskabler, men dette er da ren gjetning. Er det noen som har vært borti lignede problem? :confused:

Det beste er nok å ta den til et kvalifisert verksted for elektronisk diagnose, men er det noen som har et rimelig og redelig Volvo verksted å anbefale i Oslo traktene og da altså helst innen 20 minutters kjøretid med trafikk...

På forhånd takk!

gunnargt
24/08/11, 14:48
La bilen gå varm til feilen kommer så tar du av en og en pluggkabel og sjekker om motoren reagere mindre på noen av sylinderene. Er ofte en av coilene som er feil på disse bilene,da kommer ofte ikke feilen før den blir varm. Får også varm eksos og vond lukt fra eksos

thomasjojo
01/09/11, 20:42
V40 automat 1.8 1997 - 283 000 km (reg reim bytta ved 240k)

hei, jeg har fått liknende / samme problem nå, etter en tur fra Oslo - Drammen - Jevnaker, etter en times tid, begynte jeg å kjenne skjelvingristing og dårlig drag i motbakke.
( Og som om automatgiret er veldig tregt på å gire ned. Kan det ha noe med lavt turtall? )

Når jeg tenker etter, virker det som den har dårlig trekk i motbakker i den siste tiden, kanskje bare siste uka, når jeg har dratt opp Lierbakkene, eller Bryn - Manglerud feks.

har du funnet ut og fixet det?

min blir værre når den blir varm, etter bare en knapp mil.

Jeg brukte Mekonomen Manglerud før (hadde Peugeot 306), skal ringe dem og høre å få diagnose.

thomasjojo
04/09/11, 11:50
det plastikkdekselet over motorn som sitter m fire skruer kan jeg vel ta bort å kikke under? da kommer jeg vel til plugga...

jooonas
13/09/11, 01:11
#Gunnargt hadde rett, det var en coil som var gåen så da kan du gå ut i fra at det er det samme som feiler din bil #thomasjojo. Coilen koster nok bare 6-800 kr uorginal og er lett og skifte. Dessverre fikk jeg svar litt sent og måtte ut med kr 1700 på verksted. Men takk likevel Gunnnar!