PDA

Vis full versjon : innfestning coilovers bak, på 240



Jonas
15/08/11, 22:13
hvordan har dere med coilovers bak festet de på 240?

ser litt jalla ut med å sette hele greia der hvor demperen står orginalt, da den bolten ikke er lagd for å holde hele bilens vekt. vurderer å lage nye fester der hvor orginalfjøra står, å skru de fast der...

takk :)

M.Engelsen
15/08/11, 22:44
Skal man følge kunstens regler, bør vel coiloveren stå direkte ovenfor akslingen..

Stående dempertårn next? :D

Jonas
16/08/11, 06:32
hehe blir ikke ståendes dempertårn på meg, men tror jeg vil ha demper\fjær der hvor bare fjøra står i dag :)

Ola Moen
16/08/11, 07:25
Den bolten holder. den tåler jo bilen vekt, ellers hadde den jo knekt på alt av biler.
Det er demperen som ta imot slagene, ikke fjæra.

Terje1
16/08/11, 08:22
Om man tenker på utslag/virkningsgrad så er det vel "jalla" å sette coilovers der hvor dempern står orginalt på 240.

Bruker man urørte orginale bærebroer så ser det rett og slett rart ut også,når bærebroa er så lang,og det at det mangler noe der bak liksom.

På min har jeg coilover der hvor fjæra står orginalt,i toppen er det skrudd dit et feste som hviler pent under rammevangen(noe som er en mye mere kurant løsning enn at dempern er festet i en bolt som stikker langt ut ifra rammevangen)
Og i bunn er dempern skrudd i custom bærebroer.

Denne løsningen er sikkert fungerende med orginale/modifiserte bærebroer også.

Den løsningen som finnes å få kjøpt bolt on(i demperfestet),vil jeg tro at det er svært få som anbefaler.

Dette er nå iallefall min mening..

Jonas
16/08/11, 10:23
det var det jeg også kom fram til :) jeg lager nye fester der hvor fjøra står orginalt jeg da.

takker for svar :)

Terje1
16/08/11, 10:36
det var det jeg også kom fram til :) jeg lager nye fester der hvor fjøra står orginalt jeg da.

takker for svar :)

Nå skal jeg ikke nevne noe firma,men jeg tror det er svært får bortsett ifra de som selger dette som anbefaler å sette demper/fjær så langt foran akslingen.

Dette handler vel mer om at det er bolt on=flere som kjøper det=penger i kassa.


Her er iallefall min løsning prøvemontert:

http://img32.imageshack.us/img32/9302/dsc02650y.jpg

kimove
16/08/11, 11:38
Nå skal jeg ikke nevne noe firma,men jeg tror det er svært får bortsett ifra de som selger dette som anbefaler å sette demper/fjær så langt foran akslingen.

Dette handler vel mer om at det er bolt on=flere som kjøper det=penger i kassa.


Her er iallefall min løsning prøvemontert:

http://forum.vccn.no/

Terje1: Hvordan har du satt fast det toppfestet i rammevangen? en larve med sveis eller ?

gaupe
16/08/11, 11:47
Den bolten holder. den tåler jo bilen vekt, ellers hadde den jo knekt på alt av biler.
Det er demperen som ta imot slagene, ikke fjæra.

Bolten ser veldig lite belastning, med tanke på at demperen tek i mot veldig mykje av slaga.

Spørsmålet er om ein skal senke for køyreeigenskapane, eller for senkinga sin del. Det mest korrekte er då på akslingen. Orginalt er jo brua og bilen avlasta i fleire punkt.

Terje1
16/08/11, 11:57
Terje1: Hvordan har du satt fast det toppfestet i rammevangen? en larve med sveis eller ?

Det er skrudd fast i det orginale festepunktet til fjærskåla.

kimove
16/08/11, 12:46
Det er skrudd fast i det orginale festepunktet til fjærskåla.

Oki, thanx :)

Ottoturbo
16/08/11, 13:39
Den bolten holder. den tåler jo bilen vekt, ellers hadde den jo knekt på alt av biler.
Det er demperen som ta imot slagene, ikke fjæra.

Det er fjæren som bærer bilen, støtdemperen gjør som navnet tilsier, demper uøsnket bevegelse og omgjør energien fjæren lagrer til varme. Jeg er helt enig med trådstarter, den bolten burde ikke bære bilens vekt, spesielt ikke med et opplagringspunkt som gir både skjær og moment i bolten.

Jonas
16/08/11, 13:44
Nå skal jeg ikke nevne noe firma,men jeg tror det er svært får bortsett ifra de som selger dette som anbefaler å sette demper/fjær så langt foran akslingen.

Dette handler vel mer om at det er bolt on=flere som kjøper det=penger i kassa.


Her er iallefall min løsning prøvemontert:

http://forum.vccn.no/


det var akkuratt slik jeg hadde tenkt å lage det, bare jeg lager nok kun bakre delen av bærebrua ny, ikke hele :)
jeg tenkte å bare lage det øvre festet selv, men selger di det noen plass, eller har du og lagd det?

tusen takk

Terje1
16/08/11, 14:41
det var akkuratt slik jeg hadde tenkt å lage det, bare jeg lager nok kun bakre delen av bærebrua ny, ikke hele :)
jeg tenkte å bare lage det øvre festet selv, men selger di det noen plass, eller har du og lagd det?

tusen takk


Jeg fikk via en bekjent laserskjært alle delene,så du må nok mest trolig få de laget/lage de selv:)

Jonas
17/08/11, 10:55
ok, det var det jeg hadde regnet med :)

volvobrage
20/08/11, 19:48
smart patent terje1:)
korleis er høgda på bilen når du har coiloversane på topp?det er coilovers fra myranes du bruker?:)

VolvoR-Sport
21/08/11, 21:28
her er min patent:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/1766.jpg

andersg
22/08/11, 14:36
Lett å bytte fjær! ;)

VolvoR-Sport
22/08/11, 19:19
jepp :P den komboen må nok brukes sammen med en lastestropp eller lignende fra fjærfeste til fjærstyring, slik at det holder seg på plass :)

wolden
06/09/11, 15:43
Det her ser jo ut som en kurrant løsning å http://www.pedersens-racing.no/bil/Volvo_coilover/

Jonas
06/09/11, 22:16
ja den løsningen funker den og, men jeg vil ha coilovers bak :)

Berg Performance
13/09/11, 09:34
Finnes ikke noen coilovers (Feks beregnet på andre bilmerker) som er i sånn passe størrelse til å lage coilovers bak på 240 ? Smådyrt med custom har jeg fått for meg ?

Anders Dybvadsskog
13/09/11, 10:24
ja den løsningen funker den og, men jeg vil ha coilovers bak :)

Se litt ned på siden 2500, passer også 700/900 serien står det:)

Jonas
13/09/11, 14:04
Se litt ned på siden 2500, passer også 700/900 serien står det:)

fant ikke det du mente, er det på pedersens?

Jonas
13/09/11, 14:06
Finnes ikke noen coilovers (Feks beregnet på andre bilmerker) som er i sånn passe størrelse til å lage coilovers bak på 240 ? Smådyrt med custom har jeg fått for meg ?

jo det er nettop det det gjør :) AVO har coilovers på mål, med både 1.9" å 2.25" fjør (ca 50 og 60 mm)

http://www.merlinmotorsport.co.uk/SUSPENSION-AVO/c31_123/index.html

ikke er de dyre heller :) må ha fjær utenom, men det selger di også, i omtrent alle hardheter, men vanlig 60mm fjær passer også

Anders Dybvadsskog
13/09/11, 16:29
fant ikke det du mente, er det på pedersens?

jepp, midt på siden, 2500kr

Berg Performance
14/09/11, 21:12
jo det er nettop det det gjør :) AVO har coilovers på mål, med både 1.9" å 2.25" fjør (ca 50 og 60 mm)

http://www.merlinmotorsport.co.uk/SUSPENSION-AVO/c31_123/index.html

ikke er de dyre heller :) må ha fjær utenom, men det selger di også, i omtrent alle hardheter, men vanlig 60mm fjær passer også

Genialt ! Spørs om jeg ikke skulle ha oppgradert understellet på 245'n litt i vinter.. Begynner å blir på tide med effekten og bruken av den.. ;)

Du redda dagen, har surfa rundt å leita etter slikt i noen timer nå !

Jonas
15/09/11, 07:59
hehe bra :)
får håpe det blir en hit :)

Terje1
17/09/11, 13:29
Finnes ikke noen coilovers (Feks beregnet på andre bilmerker) som er i sånn passe størrelse til å lage coilovers bak på 240 ? Smådyrt med custom har jeg fått for meg ?

De jeg hadde på min 242(avbildet forrige side) er kjøpt på mål.

Kosta rundt 3000 med moms for 2 stk inklusive fjærer.

Berg Performance
20/09/11, 11:39
De jeg hadde på min 242(avbildet forrige side) er kjøpt på mål.

Kosta rundt 3000 med moms for 2 stk inklusive fjærer.

Hvor stive fjærer har du ? Er det 50 eller 60mm fjører ? :) Ser meget grei ut den løsninga der..!

Husker du måla på demperen ?:)