PDA

Vis full versjon : hvilken tilnermet bolt-on sperre til 940?



Volvo-Power
15/08/11, 21:27
begynner å få uling i bakenden min, så vurderer nå sterkt å sette inn sperre. men hvilken diff anbefaler dere? bilen brukes daglig, så må være noe man kan kjøre på korte samt lange turer med. men om jeg vill hive rundt bilen på asfalt, så vill jeg gjerne ha 2 spor, samt litt lettere hjelp på vintersføre med 2-hjulsdrift:)

noe som er å anbefale, som er ganske lett å sette inn, men som samtidig tåler en del hjuling og burnouts/chlutching?

tenker IKKE å ha originalsperre..

linker er fint, samt deres egne erfaringer.. regner med det er flere som lurer på det samme som meg.

forøvrig 944 med m90 og 16v. 225-dekk, så litt gummi å dra rundt:)

Kent o
16/08/11, 19:19
Dana...

Volvo-Power
16/08/11, 21:38
Dana...

fra hvem bil? jeep? er det ikke dana i gammle originale akslinger?

Kent o
16/08/11, 21:53
fra hvem bil? jeep? er det ikke dana i gammle originale akslinger?

Får jo kjøpt helt nye som passer....

Daruu
16/08/11, 21:55
Er ikke Dana de som har lagd akslingen da?

Er fornøyd med powertrax locker'n min jeg da, kan ikke (eller kan jo) kjøres helt som med en åpen diff + den lager jo litt lyder, men definitivt mye sperre for lite penger

volvoRsport
16/08/11, 21:57
Er ikke Dana de som har lagd akslingen da?

Stemmer det.

Bjerkelund
17/08/11, 01:01
Interesert i dette selv. men powertrax'n bråker Lager aalt for mye lyder syntes jeg! :p

Daruu
17/08/11, 01:19
Det finnes flere typer powertrax lockere også da.
Er en som bråker mindre, men den er da desto dyrere igjen, å da ikke sååå veldig mye billigere enn feks truetrac.

Fordelen med en slik locker er at de er lette å montere, de er billige og de låser 100% hver gang, noe som gjør de forutsigbare.

Hvis du kommer over ei billig orginal lamellsperre vil jeg si det er det beste i bruksbil, men disse vokser ikke på trær lengre :)

Volvo-Power
17/08/11, 16:11
Det finnes flere typer powertrax lockere også da.
Er en som bråker mindre, men den er da desto dyrere igjen, å da ikke sååå veldig mye billigere enn feks truetrac.

Fordelen med en slik locker er at de er lette å montere, de er billige og de låser 100% hver gang, noe som gjør de forutsigbare.

Hvis du kommer over ei billig orginal lamellsperre vil jeg si det er det beste i bruksbil, men disse vokser ikke på trær lengre :)

har ikke så mye å si for min del om det bråker litt, da bilen har 3" eksos på sugemotor, så hører generellt lite enn stereo og eksos.. link til hvor finne Powertrax?

hvordan er disse å kjøre fort med, feks i svinger mm?
må de shimses inn?

Lars'ern
17/08/11, 18:42
Jeg har noe erfaring med diff.brems og sperre fra Hilux'n.

Jeg har kjørt med LSD (lammeldiffbrems), manuell sperre (ARB) og to typer autolocker.

Jeg synes LSD er dårligst, den virker stort sett bare når du ikke trenger den, ihvertfall så føles det slik.

ARB er kjekt med at du manuelt kobler inn og ut sperra. Den er enten 100% eller 0%. Men du må også huske å koble den inn, samt at du trenger luft for å styre den. Nå vet ikke jeg om du får ARB til Volvo, da jeg ikke vet hvilken diff som sitter i Volvo'n.

Autolocker er mitt førstevalg, den kobler inn/ut av seg selv, og du lærer ganske fort å styre den med gassen. Jeg har nå Lockright, og er ikke så veldig fornøyd med den. Den er ganske hard på inn/ut og bråker en del. Aussielocker derimot, får min klare anbefaling :D Den er å få til Volvo, ut fra hva jeg har fått fortalt. Den er ganske snill når den slår inn/ut, og bråker ikke så mye.
En locker er i utgangspunktet inne (dvs 100%), men den tillater at et hjul går fortere enn mellomakselen, men ikke saktere. Dermed vil de koble ut når du kjører gjennom en sving, da får du en klakk-klakk-klakk lyd. Men når du gir gass, så kobler den inn igjen, uansett.

Jeg kjørte også med Truetrack foran en periode, funker veldig bra der, men det er ikke så aktuelt i denne sammenhengen. Men synes at den virker bedre enn lamelldiffer.

Daruu
17/08/11, 23:05
http://www.justdifferentials.com/ Der får du powertrax/richmond gear sperrer (samme selskap, forskjellig navn)

Man får både aussie locker og ARB til volvo. Aussie locker tenkte jeg å prøve neste gang jeg skal sperre (bare for å ha prøvd noe anna). ARB kommer vel fort i 10 000kr klassen vil jeg tro, mener Bækken offroadservice sa det når jeg spurte.

Er aussie locker lik lockright lockeren, bare litt "snillere" med andre ord? Er den også like lett å sette inn?

Det er btw dana 30 bakaksling med 27 splines på alle 2-7 og 9 serier med stiv bakaksling.

Edit: Og powertrax lockeren må ikke shimses inn, du bare bytter ut innmaten i klokka, eller hva det nå heter
Den er ikkenoe problem å kjøre fort med i svinger, men nå har jeg bare en lat f motor da, kan hende den oppfører seg litt annerledes med en motor med mere power.

Lars'ern
18/08/11, 17:39
Det er noen som sluttet hos de som lager Lockright, som har forbedret den og lager nå Aussie. Jeg vil anbefale Aussie foran Lockright. Aussie er innen offroadverden kjent for å være en snill og solid autolocker. Den er mer eller mindre helt lik Locktight, og settes bare inn i carrieren. En ARB har egen carrier, og 10k er en ca sum som er ganske riktig på den. Er rundt 7-8k for selve ARB'n, også trenger du nye lager og en kompressor. Samtidig så setter vi ofte inn ny giring samtidig også, siden jobben er akkurat den samme om du setter på ny eller bruker den gamle giringen.

Volvo-Power
04/09/11, 16:58
Har idag testet en 240 med aussi. Synes den klakket veldig nye, samt bar nesten så ille som å kjøre med sveiset sperre. Innerhjulet sliter asfalt, og oppfører seg som en sveiset aksling. Er det slik den er, eller har kompisen min montert feil? (om det er mulig?)

Daruu
04/09/11, 18:58
Lyder er det i min også.
Men den skal ikke oppføre seg som om den er sveisa når du ikke har pådrag, gjør den det?

Hvis du mener mens du har pådrag så er det jo riktig. Den skal låse 100% da :)

Kent o
04/09/11, 19:00
http://www.turbotrimming.no/index.php?cid=27

Torra
04/09/11, 20:13
En locker sperrer jo 100% ved pådrag, så om du gir gass oppfører den seg som ei sveisa sperre.

Hadde forsåvidt truetrac i den hvite min, veldig godt fornøyd med den. Ikke noe problem å få den ut :p Men den må shimses inn

Lars'ern
05/09/11, 21:43
En Aussie-locker er normalt inne, dvs sperret. Men den slipper opp når ene hjulet går saktere enn mellomakselen, dvs i sving f.eks. Ved pådrag, så slipper de ikke opp. Jeg ville sjekket monteringen, evt så kjører dere feil. Ta å kjør inn i en skarp sving, tråkk inn clutchen og trill igjenom. Bryter den da også?