PDA

Vis full versjon : Mulig å hooke på oljetemp og oljetrykk på turslange til turbo?



ChrML
11/03/10, 19:59
Hadde en liten ide ista. Istedet for å bruke Biltema adapter på oljefilter eller masse Y greier på oljebryteruttaket.

Kanskje bedre å maskinere en avlang kloss i støpejern. Så borres et hull tvers igjennom på langs og gjenges til 10mm koblinger (fex). Så borres det 3 hull fra siden og inn til hullet i midten i en dimensjon som er kurant å få tak i givere til (så små som mulig).

Sånn at oljen til turboen flower gjennom denne klossen, mens oljetemp og oljetrykk sitter inn på siden og måler. Hele denne klossen kan være skrudd et sted ikke så langt unna blokka ut fra det umbracouttaket foran.

Er dette en god ide, eller kan noen se problemer med dette? :)

Fighter
11/03/10, 20:47
Dette syntes jeg hørtes ut som en tungvind løsning? Er da mye lettere å ha på en sandwich plate? eller montere i blokka. kanskje finne en giver som passer i oljekanalen forran motoren med regreima? Oljetemp bør egentlig monteres i bunnpanna, og ikke etter at olja har passert halve motoren.
Har selv montert oljetemp og trykk i temaplata, ikke korrekt angående temp, men gir jo en indikasjon på om olja er varmere enn normalt osv:)

ChrML
11/03/10, 21:04
Yeah, sier noe der angående bunnpanna. Kan jo få sveiset inn en mutter der til giver når motoren skal ut for å borre opp oljereturen kanskje. Blir jo som du sier mest riktig.

Skal bruke uttaket ved regreima til oljetrykk for turbo, der den umbracoskruen sitter originalt å plugger det igjen. Vil helst ikke ha Y- kobling på original oljetrykksbryter for å få på giver, men finnes det oljetrykksgivere med bryter i som jeg kunne brukt på oljelampa som passer?

Edit: Du sier noe angående sandwitch plate :). Kanskje vært noe å brukt!

Fighter
11/03/10, 21:12
Kan jo bare borre hull i tappeskruen og gjenge inn der;)
Holder med deg om å styre unna y-ledd, iallefall med oljetrykksmåler, da dem er ganske store og klumpete, og vil nok medføre brudd i y-leddet.
Aner ikke om det finnes noe med bryter i jeg, aldri sett det før.
Men du kan jo elektronikk? Kan jo prøve å lage en sak som tenner oljelampa når du er nede på så og så mye trykk?

rogern
11/03/10, 21:15
jeg bruker en stålomspunnen slange ut fra hullet til oljetrykksbrytern.
kobler den til en alu klump på innerskjermen og bore hull i den til oljetrykksmåler og oljetrykksbryter som tenner en autometer prolite lampe hvis trykket synker under 19psi trur jeg det var.
oljetempen har jeg i sida på bunnpanna. ikke under da den kan subbes i filler ganske lett.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/618.jpg

Fighter
11/03/10, 21:22
Flott løsning du hadde der rogern:) når jeg tenker meg om litt så er det nok lurt å ha tempgivern på siden ja.

ChrML
11/03/10, 21:24
Kan jo bare borre hull i tappeskruen og gjenge inn der;)
Holder med deg om å styre unna y-ledd, iallefall med oljetrykksmåler, da dem er ganske store og klumpete, og vil nok medføre brudd i y-leddet.
Aner ikke om det finnes noe med bryter i jeg, aldri sett det før.
Men du kan jo elektronikk? Kan jo prøve å lage en sak som tenner oljelampa når du er nede på så og så mye trykk?
Tenkte faktisk på dette med elektronikk før i dag :p. Akkurat det kan jo gjøres veldig enkelt med få komponenter. Vært greit å slippe den originale bryteren og bare hatt giver på det.

Vil helst ikke ha tempgiveren i tappeskruen av servicegrunner og fordi det er et veldig utsatt punkt (bånnpanna mi ser allerede ut til å ha fått seg en trøkk der). Er kurant å få satt den i en egen mutter der, bare sveiser klar en annen bånnpanne på forhånd (regner med den er lik på sugemotor og turbo?).

Smart løsning, rogern. Men når jeg tenker meg om så blir det kanskje billigere for meg å bytte ut oljetrykksbryteren med en giver og lage litt elektronikk for å tenne oljelampa under et visst trykk :). Hvis ikke blir det nok å lage noe av det samme som du har laget. En sånn aluklump kan jeg jo lage selv relativt enkelt med en søylebormaskin og.

rogern
11/03/10, 21:31
men hvorfor må du lage deg en oljetrykksvakt når du kan montere en oljetrykksbryter. er jo samme sak?

ja en aluklump er jo greie saker. borre noen hull og gjenge litt.
jeg bruker salnge for og få det unna motorn. er så trangt og fælt neddi der.

Fighter
11/03/10, 21:31
Er samme bånnpanna ja!.

ChrML
11/03/10, 21:32
men hvorfor må du lage deg en oljetrykksvakt når du kan montere en oljetrykksbryter. er jo samme sak?

ja en aluklump er jo greie saker. borre noen hull og gjenge litt.
jeg bruker salnge for og få det unna motorn. er så trangt og fælt neddi der.
Tenkte for å slippe å montere oljetrykksbryter. Sånn at jeg bare kan stappe oljetrykksgiveren rett nedi blokka og fortsatt få originale oljelampa til å fungere.

780V8
12/03/10, 14:37
Tenkte for å slippe å montere oljetrykksbryter. Sånn at jeg bare kan stappe oljetrykksgiveren rett nedi blokka og fortsatt få originale oljelampa til å fungere.

Hvorfor gjøre det så vanskelig? Finnes jo oljetrykksgiver med egen utgang for oljelampa.
Summit har bl.a. DENNE (http://www.summitracing.com/parts/VDO-360009/). Den har jeg selv montert på Volvo original 52mm oljetrykksinstrument og det funker fjell :)
2 utganger; en for instrument og en for lampe, dessuten er gjengene samme som giveren til Volvo.
Men merk at denne bare vil fungere på 5 Bars instrument; vet det er levert noen med 3 bar, og da fungerer det ikke.
Har også prøvd denne på 700 seriens originale oljetrykk som sitter i hovedinstrumentet; funker der også...

ChrML
12/03/10, 14:38
Hvorfor gjøre det så vanskelig? Finnes jo oljetrykksgiver med egen utgang for oljelampa.
Summit har bl.a. DENNE (http://www.summitracing.com/parts/VDO-360009/). Den har jeg selv montert på Volvo original 52mm oljetrykksinstrument og det funker fjell :)
2 utganger; en for instrument og en for lampe, dessuten er gjengene samme som giveren til Volvo.
Men merk at denne bare vil fungere på 5 Bars instrument; vet det er levert noen med 3 bar, og da fungerer det ikke.
Har også prøvd denne på 700 seriens originale oljetrykk som sitter i hovedinstrumentet; funker der også...
Se der, ja! Det var det jeg etterlyste ;). Da er jo problemet løst på en enkel måte.

ArneR
12/03/10, 15:58
Den der passer ikke til B230 uten overgang, de har M14x1,5 gjenger.

Med mindre dere vet av noen annen plass man kan sette oljetrykkvakta på B230 som har de gamle rørgjengene?

gaupe
12/03/10, 16:19
Den der passer ikke til B230 uten overgang, de har M14x1,5 gjenger.

Med mindre dere vet av noen annen plass man kan sette oljetrykkvakta på B230 som har de gamle rørgjengene?

Kjøpte ein slik overgang hos Summit. Men trur Biltema har det også.

Torra
12/03/10, 16:40
Eller bare skaffe original oljetrykksgiver fra Volvo? :p

gaupe
12/03/10, 17:33
Eller bare skaffe original oljetrykksgiver fra Volvo? :p

Fins ikkje til B230, den orginale er til gamle blokkene.

Torra
12/03/10, 17:57
say whaaaat?
Til hvilke blokker da? B23 og 21?

Øyvind G
12/03/10, 18:38
dette er jo bilde av venstre side av motoren? oljetrykks giveren sitter jo på høyere side.

http://i17.photobucket.com/albums/b82/Rogern/DSCN1395.jpg

ang den overgangen som ArneR snakker om så selger de den på bilxtra

gaupe:

jo, du må bare bruke den overgangen

Øyvind G
12/03/10, 18:45
sånn har forresten jeg gjort det på 240'n min:

orginal volvo giver, men jeg har flytta den pga plass (det er rimelig trangt der når du har dynamo på høyere side)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/645.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/646.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/647.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/648.jpg

Torra
12/03/10, 18:45
der er jo hullet til mekanisk bensinpumpe

Edit: Genial løsning, hvor fikk du tak i niplene osv? :D

Øyvind G
12/03/10, 18:58
ja det er det jrg også stussa på (ang. mekanisk bensinpumpe). trodde ikke det var oljetrykk der.

nipplene kjøpte jeg på tess. den enden du ikke ser på y stykket har jeg kjøpt en mutter (tror også denne kommer fra tess) som jeg sveisa igjen hullet på.

ChrML
12/03/10, 18:59
Eneste er at det hadde vært lurt med pressa slanger. Er ikke glad i slangeklemmer på trykksiden til olja.

Øyvind G
12/03/10, 20:10
pressa slanger på 5 bar? trenger ikke det. det er trykkluft slanger på lastebiler og hengere som det går opp til 15 bar i. mye bremse slanger (luftslanger) på biler/hengere som sitter med slangeklemmer og de slangene går det 12 bar i.

jeg har hvertfall kjørt 2 år nå uten problemer.

kermitt
12/03/10, 20:29
jeg har heller ingenting i mot å bruke slangeklemmer på sånne små trykk. men hvilke slanger bruker du? de må jo tåle mye varme og da er det ofte like enkelt å bare klemme på en hydraulikk slange når det likevell er ferdige koblinger på turboen.

Øyvind G
12/03/10, 20:32
brukte en oljeslange fra tess. blir ikke så varmt der (ikke som jeg har merka hvertfall). veit ikke hvor mange grader den slangen tåler, men en oljeslange tåler endel slange. jeg han sikkert måle temperaturen på slangen når saltet er borte fra veiene her i landet ;)

ChrML
12/03/10, 21:18
pressa slanger på 5 bar? trenger ikke det. det er trykkluft slanger på lastebiler og hengere som det går opp til 15 bar i. mye bremse slanger (luftslanger) på biler/hengere som sitter med slangeklemmer og de slangene går det 12 bar i.

jeg har hvertfall kjørt 2 år nå uten problemer.
Nop, trenger ikke det, men greit å ha. En feilkilde mindre, oljelekkasjer er kjedelig.

For min del så vil jeg heller ha en pressa hydraulikkslange med en løs mutter på enn en slange som må tres på og ha på slangeklemme som en kan risikere å montere galt, at den tærer på slangen eller kan begynne å lekke senere pga rust på tilkoblingene. Spesiellt hvis det er snakk om trykksider på turbo hvor en oljelekkasje kan bety brann.

jonass
12/03/10, 23:30
Teflon slange er jo nesten et must når olje tempen er 100grader og mer.

Øyvind G
13/03/10, 09:29
tviler på at det blir 100 grader i den slangen der. du må huske på at det er ikke noe gjennomstrømning der. det er en blindvei.

Torra
13/03/10, 12:22
om trykket drastisk faller, så er det lett å finne feilen hvis det skulle være der det kommer ifra uansett. Likte løsningen!

rogern
13/03/10, 17:46
ja det er det jrg også stussa på (ang. mekanisk bensinpumpe). trodde ikke det var oljetrykk der.

nipplene kjøpte jeg på tess. den enden du ikke ser på y stykket har jeg kjøpt en mutter (tror også denne kommer fra tess) som jeg sveisa igjen hullet på.

har du lest hva jeg skrev tidligere i tråden?
der som mekaniskepumpa sitter har jeg tått ut til OLJEÅNDING.
hvis du titter ned på bunnpanna så ser du en oljeempgiver. derfor jeg posta det bildet.

jeg har gjort samme som deg men med stålomspunnen slange utifra blokka med an3 kobling i begge ender.

torra: ja du vet kanskje hvor lekasjen var, men da er det kanskje for sent.

gaupe
13/03/10, 19:22
sånn har forresten jeg gjort det på 240'n min:

orginal volvo giver, men jeg har flytta den pga plass (det er rimelig trangt der når du har dynamo på høyere side)

Eg fekk plass til dette på ein 240 med dynamoen på eksossida, meinar det er 85A dynamo (sidan det er ein AC-bil). Men det var mykje såre knokar og banning før eg fekk den på plass, og måtte ut med dynamoen for å få det til. Får ikkje plass til den gamle 100A Bosch dynamoen reknar eg med.

rogern
13/03/10, 19:35
ja det får plass. jeg hadde både oljetemp og oletrykksgiver stappa neddi der engang. men huff så trangt og knotete.

Øyvind G
13/03/10, 20:08
har du lest hva jeg skrev tidligere i tråden?
der som mekaniskepumpa sitter har jeg tått ut til OLJEÅNDING.
hvis du titter ned på bunnpanna så ser du en oljeempgiver. derfor jeg posta det bildet.

jeg har gjort samme som deg men med stålomspunnen slange utifra blokka med an3 kobling i begge ender.

torra: ja du vet kanskje hvor lekasjen var, men da er det kanskje for sent.

i see. det er nok jeg som har slurva litt når jeg leste det.

Torra
14/03/10, 13:22
Ser for meg det blir trangt og knotete med giver, dynamo, motorfeste, oljefilter og alt ja. Genial løsning Øyvind