PDA

Vis full versjon : Hvor blir det av olja?



muummi
15/08/11, 14:20
Bilen bruker en del olje. Hvis det er olje til midt mellom målestrekene på peilepinnen, så er den sunket nesten ned til den nederste streken etter omtrent 50 mil.
Det er ikke noen tegn til lekkasje, bilen ryker ikke, og pluggene er fine og rene.

Noen som vet hvor den blir av?

Kjører på mineralolje, og bilen er V40 2.0 1998.

C.Erstad
15/08/11, 14:22
bilen bruker olje da... går inn i sylinderen og blir forbrent...

muummi
15/08/11, 15:40
bilen bruker olje da... går inn i sylinderen og blir forbrent...

Men er ikke det litt rart siden det ikke ser slik ut hverken på pluggene eller på eksosen?

cossykiller
15/08/11, 22:16
er jo ikke store greiene du mister egentlig... du får ikke skikkelig sett det når det er såpass små mengder... verken på eksos eller plugger, prøvd og legge en pappbit under bilen og la den stå ei stund ?

volvo2før
15/08/11, 23:49
Mineralolje..? - Hvilket merke/slag bruker du?

Ola Moen
16/08/11, 03:39
Defekte ventiltettinger kanskje. Om det er en A motor, så er de stort sett glade for alt ekstra brennbart de får i sylindrene, da de har en tendens til å gå seg magre etter endel år, og da syns det ikke så godt på pluggene. på en F-motor vil man heller ikke nødvendigvis se det på pluggene, da lambda korrigerer ned tilført bensin om den får olje inn via tetningene. den vil registrere for feit blanding pga olja. Men man vil merke at de blir mye latere:)

gull pilen
16/08/11, 10:17
Defekte ventiltettinger kanskje. Om det er en A motor, så er de stort sett glade for alt ekstra brennbart de får i sylindrene, da de har en tendens til å gå seg magre etter endel år, og da syns det ikke så godt på pluggene. på en F-motor vil man heller ikke nødvendigvis se det på pluggene, da lambda korrigerer ned tilført bensin om den får olje inn via tetningene. den vil registrere for feit blanding pga olja. Men man vil merke at de blir mye latere:)

i en v40 1998mod??
mineral olje er muligens ikke helt riktig på såpass "ny" bil...

C.Erstad
16/08/11, 10:29
i en v40 1998mod??
mineral olje er muligens ikke helt riktig på såpass "ny" bil...
Custom made! :)

muummi
16/08/11, 12:44
i en v40 1998mod??
mineral olje er muligens ikke helt riktig på såpass "ny" bil...

Har tidligere brukt syntetisk , men fikk høre at siden den var så tynn så kunne problemet ligge der, men det gjorde det ikke. Blir også billigere med mineralolje når jeg må etterfylle så ofte. Må jo etterfylle 3-4 dl hver 50-60 mil.

muummi
16/08/11, 12:46
Defekte ventiltettinger kanskje. Om det er en A motor, så er de stort sett glade for alt ekstra brennbart de får i sylindrene, da de har en tendens til å gå seg magre etter endel år, og da syns det ikke så godt på pluggene. på en F-motor vil man heller ikke nødvendigvis se det på pluggene, da lambda korrigerer ned tilført bensin om den får olje inn via tetningene. den vil registrere for feit blanding pga olja. Men man vil merke at de blir mye latere:)

Veit ikke om det er en A eller F motor på bilen jeg. Hva er forskjell? :P
Er disse ventiltettningene dyre greier å bytte eller? Høres ikke ut som noe som er lurt å sette i gang med selv.

gull pilen
16/08/11, 13:21
Veit ikke om det er en A eller F motor på bilen jeg. Hva er forskjell? :P
Er disse ventiltettningene dyre greier å bytte eller? Høres ikke ut som noe som er lurt å sette i gang med selv.

han har sikkert trodd det var snakk om en eldre bil.... du har nok hverken a eller f motoren som han tenkte på.... motorkoden din finner du vel på reg reim dekselet feks....

Ola Moen
16/08/11, 21:06
Sorry:p jeg antok at det var snakk om Volvomotor her:p
Glem det om A og F motor. prinsippet er det samme som jeg skrev om F motor, uansett type ottomotor med injection og lambdakorrigering. Denne motoren er vel enten basert på Renault eller Mitsubishi. mineralolje på denne, er ikke helt å anbefale.
Delsyntetisk, eller syntetisk er brukt på disse. den er ikke tynnere enn mineralolje sånn sett.
om jeg får lov til å anbefale olje til motorer som gjerne forbruker litt, så er det Agip 10w-60, Valvoline 20w-50, eller en annen type 5w-50.
Dess høyere de siste sifferene er, dess tykkere er oljen ved driftstemperatur, de første sifferene indikerer tykkelsen når det er kaldt. 20w-50 er ikke helt ideel når det er 25 kuldegrader kan man si. men 5w-50 vil fungere. likeens 10w-60.

crazyclomp
17/08/11, 00:27
Er dette en turbomotor?

gull pilen
17/08/11, 06:54
Er dette en turbomotor?

ser det slik ut i første posten??
regner med han hadde skrevet det om det var tilfellet...

muummi
17/08/11, 09:35
Er dette en turbomotor?

nei dette er ikke en turbomotor

muummi
17/08/11, 13:17
Sorry:p jeg antok at det var snakk om Volvomotor her:p
Glem det om A og F motor. prinsippet er det samme som jeg skrev om F motor, uansett type ottomotor med injection og lambdakorrigering. Denne motoren er vel enten basert på Renault eller Mitsubishi. mineralolje på denne, er ikke helt å anbefale.
Delsyntetisk, eller syntetisk er brukt på disse. den er ikke tynnere enn mineralolje sånn sett.
om jeg får lov til å anbefale olje til motorer som gjerne forbruker litt, så er det Agip 10w-60, Valvoline 20w-50, eller en annen type 5w-50.
Dess høyere de siste sifferene er, dess tykkere er oljen ved driftstemperatur, de første sifferene indikerer tykkelsen når det er kaldt. 20w-50 er ikke helt ideel når det er 25 kuldegrader kan man si. men 5w-50 vil fungere. likeens 10w-60.

Vil ikke en olje med 10w bli litt i tykkeste laget i 20 minus uten motorvarmer?

Ola Moen
17/08/11, 22:39
??? i tykkeste laget? det mest vanlige å bruke er 10w-40 multigrade. helst bare nyere Vw og Toyotamotorer som MÅ ha lavere enn 10W på vinterstid. og i -20 grader, så blir det meste stivt og tykt. selv kjører jeg med 15w-45 på bruksbil og lastebil året rundt. har ikke nevneverdige problemer med kaldstart og slikt på vintertid.