PDA

Vis full versjon : R-kam V.S. KG6



Mr.Amazon
15/08/11, 11:27
Kjører nå med:
- 2x45mm Solex på korte innsug
- 4-2-1 grenrør
- 2,5" eksos helt bak med to dempere
- orginal R-sport topp
- R-kam
- forsterket vippetøy
- fordeler fra 123ignition.

http://forumbilder.se/thumbs/875201112081689c2.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=875201112081689c2)

http://forumbilder.se/thumbs/3c52011121304dc4f.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=3c52011121304dc4f)

Uten at jeg skal si å ha fått justert dette helt inn, så virker det som om jeg har null drag i motoren opp til 2000o/min. Dette forbedrer seg gradvis til det bedre mellom 2000-2500. Men virker ikke som om motor "går helt rent" før på 3000 o/min. Etter dette virker det som om den maler fint oppover helt til jeg ikke tør mer på 6500-7000 o/min.. Høres dette riktig ut eller har jeg bomma på forgasser eller tenningsoppsett?

Jeg har en KG6 kam liggende og lurer litt på forskjellen på disse to kammene. Har hørt rykter om bedre bunndrag med KG6 kam? Noen som har noe erfaring med denne? Når begynner motor å "virke" med denne kammen? Har sett tabeller med max løft, grader og diverse data. Men har ikke nok erfaring til å forstå hva dette betyr i praksis.

Batland
16/08/11, 08:23
Kjører nå med:
- 2x45mm Solex på korte innsug
- 4-2-1 grenrør
- 2,5" eksos helt bak med to dempere
- orginal R-sport topp
- R-kam
- forsterket vippetøy
- fordeler fra 123ignition.
Uten at jeg skal si å ha fått justert dette helt inn, så virker det som om jeg har null drag i motoren opp til 2000o/min. Dette forbedrer seg gradvis til det bedre mellom 2000-2500. Men virker ikke som om motor "går helt rent" før på 3000 o/min. Etter dette virker det som om den maler fint oppover helt til jeg ikke tør mer på 6500-7000 o/min.. Høres dette riktig ut eller har jeg bomma på forgasser eller tenningsoppsett?

Jeg har en KG6 kam liggende og lurer litt på forskjellen på disse to kammene. Har hørt rykter om bedre bunndrag med KG6 kam? Noen som har noe erfaring med denne? Når begynner motor å "virke" med denne kammen? Har sett tabeller med max løft, grader og diverse data. Men har ikke nok erfaring til å forstå hva dette betyr i praksis.
KG6 kammen eller H3 som den het i utgangspunktet sies å være den beste kammen som noensinne er laget til B20 motoren så bruk for alt i verden den.

R-kammen er gammel som alle hauger og i dagens målestokk helt elendig.
Jeg har ikke studert 123 ignition inngående, men på generelt grunnlag er det slik at en bra trimmet motor har behov for en annen tenningskurve enn en mildere motor, spesielt på lave turtall. 10 - 12 grader på tomgang nytter ikke.
Hvilken tenningskurve kjører du nå? Hvis du kan velge så er det 0085 fordeleren som har den mest egnede tenningskurven til en trimmet motor.

Ta for all del en komp.test så vi får vite hvor landet ligger.
Overkammet og underkompet dreper alt bunndrag.
B20 trenger også en avstand på minst 11cm fra forgasseren og ut til begynnelsen av traktene for å gi ett godt resultat. Sånn som det er nå KAN det bare ikke funke bra.
Anbefaler at du vurderer å prioritere dette høyt. ;)
Altså på en god 2. plass, etter kam og løfterbytte.

Mr.Amazon
16/08/11, 10:00
B20 trenger også en avstand på minst 11cm fra forgasseren og ut til begynnelsen av traktene for å gi ett godt resultat. Sånn som det er nå KAN det bare ikke funke bra.

Takk for bra svar.

Hva mener du med avstanden over? Mitt innsug er av den korte typen, 75mm. Mener du at det kun er det lange innsuget som duger? Kjører også uten trakter - luftfilter rett på gasserene. Dette er kanskje heller ikke helt optimalt for bensinblandingen?

Når det gjelder tenningskurver så har jeg muligheten til å velge kurve for B20-A som er oppgitt til å ha 085 fordeleren. I dag kjører jeg med kurve for B20-E med 087 fordeler. Hvor mye fortenning mener du at en trimmet b20 skal ha på tomgang? Hva bør jeg justere tenningen til med 085 kurve?

Batland
16/08/11, 11:41
Takk for bra svar.

Hva mener du med avstanden over? Mitt innsug er av den korte typen, 75mm. Mener du at det kun er det lange innsuget som duger? Kjører også uten trakter - luftfilter rett på gasserene. Dette er kanskje heller ikke helt optimalt for bensinblandingen?

Når det gjelder tenningskurver så har jeg muligheten til å velge kurve for B20-A som er oppgitt til å ha 085 fordeleren. I dag kjører jeg med kurve for B20-E med 087 fordeler. Hvor mye fortenning mener du at en trimmet b20 skal ha på tomgang? Hva bør jeg justere tenningen til med 085 kurve?
Værsågod.

Når det gjelder innsugsystemet så kan vi begynne med å si at enhver motor/sylinder bare "bryr seg om" totallengden fra traktens begynnelse og inn til ventilstammen.
Sånn noenlunde og ca. så blir det slik at hvis man på en B20 bruker det lange innsuget på ca. 10 cm + forgasserene på ca. 10 cm + lange trakter på ca. 11 cm så er man i nærheten av det helt optimale til folk flest.

De aller fleste som sugetrimmer og blir skuffet har ALT FOR KORT TOTALLENGDE PÅ INNSUGET!
Eksempelet ditt er typisk. Innsugslengdene er ALT for korte og resultat selvsagt tilsvarende dårlig. Trøsten er at du har mye å glede deg til når du ordner opp.

Foreslår at du tester 085 B20A tenningskurven.
Jeg foretrekker å justere tenningstidpunkt som er avgjørende for totalresultat. Hva tenningen er på tomgang betyr egentlig minst, ikke sant?

Man varmkjører motoren, løser av vakumslangen, ruser motoren til 3500 o/min og holder den der. Så justerer man tenning til man har 36 grader fra 3500 o/min og oppover.
Hvis ikke dette gir godt resultat så får man lete etter feil andre steder. ;)

142. 72
16/08/11, 17:59
Enig i det batland sier her. KG 6 er en heilt grei kam, kan ikke sammenlignes med r kam.
Lykke til. Men hva mener du med løsner av vakumslangen batland?

Batland
17/08/11, 11:08
Lykke til. Men hva mener du med løsner av vakumslangen batland?
Det ovennevnte er ett effektivt og generelt tips.
De som har en orignal fordeler og vil prøve dette trickset må ta av den slangen som går mellom vakumklokken på fordeleren og forgasseren før de begynner å justere.
Hvis man glemmer dette blir det fiasko.

Mr.Amazon
17/08/11, 11:46
Værsågod.

Når det gjelder innsugsystemet så kan vi begynne med å si at enhver motor/sylinder bare "bryr seg om" totallengden fra traktens begynnelse og inn til ventilstammen.

Vil dette si at jeg kan lage meg noen 45mm rør med 90graders bend og sette mellom forgasserene og luftfilter? Avstanden fra ventiler til forgasser vil jo bli den samme, men total lengden på insuget kan jo da bli hur lang som helst...

Vil dette hjelpe, eller er jeg nødt til å skjære ut i innerskjerm og bytte til lange innsug??

Batland
17/08/11, 13:57
Vil dette si at jeg kan lage meg noen 45mm rør med 90graders bend og sette mellom forgasserene og luftfilter? Avstanden fra ventiler til forgasser vil jo bli den samme, men total lengden på insuget kan jo da bli hur lang som helst...

Vil dette hjelpe, eller er jeg nødt til å skjære ut i innerskjerm og bytte til lange innsug??
Slik jeg ser det kan du iallefall ikke ha det slik du har det i dag og ja, det er den totale lengden på innsuget som er av betydning.

For "performance" sin del er det gunstig å flytte forgasserene ut med ett langt innsug, men de praktiske ulempene i dette tilfellet er så store at det blir en glemmesak.

Det rette valget er derfor å lage det til slik du foreslår og jeg har tro på at det blir suksess. :)