PDA

Vis full versjon : problem med gasspådrag etc med volvo v70 2,4



toyparts
14/08/11, 23:58
Hei
har letet opp og ned i mente på dette forumet uten å finne noe fornuftige svar på mitt spm.

jeg har en 2001model v70 2,4 sugemotor.
bilen begynte å fjuske her om dagen og jeg snakket med volvo frem og tilbake om hva det kunne være, de kom frem til at det var spjeldet som var gåent, vel de bestilte nytt, jeg monterte og de programmerte det men bilen er likedan (foruten jaging på kald motor).

Det som skjer er at når man ligger å kjører i jevn fart så plutselig dabber bilen av og liksom ikke orker noe og man må ha mye eller full gass før den virker skikkelig, problemet kan vare alt i fra 10sek til 10min i slengen, noen dager er den helt fin og virker som den skal og noen dager er det helt på trynet.
Nå kan det jo nevnes også at bilen er gått 445000km og ALLE servicene er holdt så den er godt vedlikeholdt.

Noen som har en ide?

aarnes
15/08/11, 08:25
Luftmengdemåler ?
Har hatt lignende problemer selv, da ble bilen utrolig kranglete i regnvær/fuktig vær.
på tørre solskinnsdager gikk den som regel som en kanon...

den sitter montert på luftfilterboksen med en flat kontakt. forsøk å koble av den kontakta, se om det hjelper.
Jeg har en sånn lmm liggende, hvis du bor i Osloområdet er du hjertelig velkommen til å teste den.

toyparts
15/08/11, 09:09
hmm jo har missttenkt den og lurte på om jeg skal kjøpe en ny, reiser snart på ferie så får se om det blir før eller etter ferien.

aarnes
15/08/11, 09:23
lønner seg å teste først.
den er ganske dyr

toyparts
15/08/11, 10:00
lønner seg å teste først.
den er ganske dyr
mja samboer jobber på meca så er innkjøpspris på alt, men ligger iallefall ingen feilkoder på lmm eller mapsensor, volvo fant ikke ut av det

gull pilen
15/08/11, 10:09
plugger du av lmm skal den i teorien gå i "nødmodus" men virke som normalt...
kan jo prøve det...

toyparts
15/08/11, 10:12
plugger du av lmm skal den i teorien gå i "nødmodus" men virke som normalt...
kan jo prøve det...

ja har prøvd det men ikke noe spesiell forrskjell egentlig

gull pilen
15/08/11, 10:21
kjørt diagnose på den?? er vell separate coiler på disse? kan være en slik eller en tennplugg er dårlig...

toyparts
15/08/11, 10:53
kjørt diagnose på den?? er vell separate coiler på disse? kan være en slik eller en tennplugg er dårlig...

ingen feilkoder, byttet plugger også, må si at jeg egentlig framdeles misstenker gass spjeldet selvom det er byttet og nytt.

gull pilen
15/08/11, 10:57
her er feilkode utleser som er integrert i bilen: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=16850
bladde litt i diverse gamle tråder og ser flere har hatt samme symtomer som din og bytte av lmm har løst dette..
ikke nødvendigvis samme motor men innsprutet er likt om det er turbo eller ei...

SagaPer
15/08/11, 13:21
Har akkurat vært hos Frydenbø Bilsenter Sandane med et familiemedlem sin V70 2.0T 2001 modell. Den hadde akkurat samme symptomer som du beskriver i første post i tråden. Jagende tomgang og følelsen av at bilen ikke responderer som den skal ved gasspådrag.

Mekaniker skulle egentlig ha byttet gasspjeld men valgte å ta ut eksisterende speld og rense dette. Samtidig sjekket han veivhusventilasjonen og den var så og si helt tett. Han ordnet dette og monterte sammen sakene igjen.

Bilen gikk som normalt etterpå både på tomgang og ved prøvekjøring. Kvikk og fin. Disse bilene har nok litt mer vandring på gasspedalen i forhold til motorrespons enn jeg er vant med fra min XC70 2009 diesel.

Du bør også sjekke at både automat og motorstyring har siste versjon av programvare.

Nå går bilen helt fint og så er det bare å håpe at bensinforbruket synker noe og at reparasjonen varer noen titusen kilometer...

toyparts
15/08/11, 15:22
Har akkurat vært hos Frydenbø Bilsenter Sandane med et familiemedlem sin V70 2.0T 2001 modell. Den hadde akkurat samme symptomer som du beskriver i første post i tråden. Jagende tomgang og følelsen av at bilen ikke responderer som den skal ved gasspådrag.

Mekaniker skulle egentlig ha byttet gasspjeld men valgte å ta ut eksisterende speld og rense dette. Samtidig sjekket han veivhusventilasjonen og den var så og si helt tett. Han ordnet dette og monterte sammen sakene igjen.

Bilen gikk som normalt etterpå både på tomgang og ved prøvekjøring. Kvikk og fin. Disse bilene har nok litt mer vandring på gasspedalen i forhold til motorrespons enn jeg er vant med fra min XC70 2009 diesel.

Du bør også sjekke at både automat og motorstyring har siste versjon av programvare.

Nå går bilen helt fint og så er det bare å håpe at bensinforbruket synker noe og at reparasjonen varer noen titusen kilometer...
gass spjeldet er byttet, ny oppdatert programmvare er lastet inn både på motor og gir, veivhusventilasjon har jeg sjekket,sluttet å jage på tomgang etter det kom nytt spjeld på men er fortsatt lite villig under vanlig kjøring

lilleulv
15/08/11, 15:40
får den bensin nokk?? bensin filteret?? dyserens, osv, starter den lett? hører du bensinpumpe når du vrir på tenning??

toyparts
15/08/11, 23:38
får den bensin nokk?? bensin filteret?? dyserens, osv, starter den lett? hører du bensinpumpe når du vrir på tenning??
er sjekket dette og, filteret er byttet, kommer ny luftmengdemåler i morgen, prøve å bytte den....

gull pilen
16/08/11, 07:17
er sjekket dette og, filteret er byttet, kommer ny luftmengdemåler i morgen, prøve å bytte den....

jeg har troen på den siden du har prøvd det andre av vanlige ting uten hell...

CID
16/08/11, 07:29
Når du skiftet spjeldet, plasserte du ledningen bakom braketten til starteren slik den ligger orginalt? Vet at enkelte biler fremdeles kan oppføre seg tullete etter bytte av gass spjeld, der ledningen ikke er plassert korrekt.

toyparts
16/08/11, 08:07
Når du skiftet spjeldet, plasserte du ledningen bakom braketten til starteren slik den ligger orginalt? Vet at enkelte biler fremdeles kan oppføre seg tullete etter bytte av gass spjeld, der ledningen ikke er plassert korrekt.
ja det er gjort men kan vel ikke helt se problemet da det kun er et 0-5v signal, men selvfølgelig, alt er mulig

toyparts
16/08/11, 19:34
hei hei
da har jeg i dag byttet.

luftmengdemåler
bankesensor
bensinfilter
olje på kassen (flushing)
mapsensor


Ingenting av dette hjalp så nå vet jeg ikke hva jeg gjør....kansje jeg bare burde satt fyr på den???

aarnes
17/08/11, 13:03
Lambdasonden ? :)

toyparts
17/08/11, 14:38
Lambdasonden ? :)

de er nye begge to hehe

Svein-Roe
17/08/11, 20:29
Lenge siden du skifta pluggan?.....
Får motoren nokk suppe.. Pumpe, filter eller dyser.
Motoren har jo gått noen km

toyparts
17/08/11, 21:12
Lenge siden du skifta pluggan?.....
Får motoren nokk suppe.. Pumpe, filter eller dyser.
Motoren har jo gått noen km
pluggene er byttet for 1000km siden, pumpen er ikke byttet men trykket er målt, dysene er vanskelig å få målt, lurer på om det er cvvt ventil og event hjulet som streiker på min.

gull pilen
18/08/11, 08:26
pluggene er byttet for 1000km siden, pumpen er ikke byttet men trykket er målt, dysene er vanskelig å få målt, lurer på om det er cvvt ventil og event hjulet som streiker på min.

hvis den ventilen er dårlig pleier de å lage mye lyd...

toyparts
18/08/11, 09:00
hvis den ventilen er dårlig pleier de å lage mye lyd...
det vet jeg men kan uansett være det, ser ikke for meg at det kan være noe annet siden alt annet er byttet

gull pilen
18/08/11, 09:04
det vet jeg men kan uansett være det, ser ikke for meg at det kan være noe annet siden alt annet er byttet

prøv å plugge den av å kjør da...

toyparts
19/08/11, 20:15
har bestilt ny vvt solenoid, så får vi se om problemet forsvinner.....

toyparts
03/09/11, 09:13
da er bilen friskemeldt, oppdateringen er som følger.

volvo mente spjeldet så dette ble byttet, jeg mente det var ett tenningsproblem, totalt er dette byttet og sjekket.

byttet og programert spjeld
byttet luftmengdemåler
byttet til brukte bankesesorer
byttet mapsensor
byttet bensinfilter
sjekket trykksolenoid til fuel
demont og sjekket ecu
sjekket veivsensor og kamsensor
sjekket coiler
tatt full service
flushet kasse
sjekket og renset veivhusventilasjon
sjekket speedsensor på kassen


videre er det målt ut feilkoder på volvo 3 ganger med samme resultat, feil på en vindusheis fremme ellers ok.

det var kun en del som ble byttet til en brukt og det var bankesensoren, denne kom opp med feil på et diagnoseapparat til 151,- fra kina men ikke på volvo, kjempe det, kjøpte ny og byttet i går, nå funker bilen strøkent, konklusjonen er at man ikke skal stole blindt på hva volvo sier, nå er det jo litt sånn med nymotens biler at man kansje må ty til litt diagnose og ikke minst volvo for å finne feilene.

jeg har skrudd bil i over 15år og har no lært mitt oppigjennom, men har alltid styrt unna nyere biler, rett og slett for å slippe problemer som dette, men nå virker den og da er iallefall konemor fornøyd.........så nå skal jeg lufte neste problem som jeg heller ikke finner ut av......