PDA

Vis full versjon : girkasse



hanzibertone
14/08/11, 22:11
har en 242l - 75 model som er bugd om til en 93 model 242 bertone med en b230ft motor, men nå er det litt rusk med girkassa.
når jeg rygger så plutselig stopper den og rygge og bare slurer, er det clutchen som er fucked??
sitter en 4 trinns girkasse med over drive, mener motor kommer fra en 960?
kan dette stemme? tenkte om jeg evt må ha ny clutch, heter kassen m46 eller m47?

takk for hjelpen:)

ArneR
14/08/11, 22:48
Kassen heter M46, og den er sannsynligvis defekt..

Har vært en del skriverier om at overdriven ikke tåler å være innkoplet i revers, og det er mange fjomper som har montert disse kassene med å koble en bryter på solenoiden istedenfor å bruke det originale ledningsnettet/lage tilsvarende med originalt koblingsskjema, og derav knekt kassen..

Spørsmålet er om det er dette som har skjedd hos deg.

hanzibertone
14/08/11, 22:59
pokker... holder ikke med å bytte clutch da?
må sette inn en 5 trinnskasse,eller hva anbefaler du?

ArneR
14/08/11, 23:06
Ikke sett inn en M47 iallefall, med mindre du kjører fint og girer sakte.. :p

De tåler ikke all verden om man bruker bilen litt aktivt..

Jeg har en M46 med defekt tredjegir med dritgod overdrive, du kan jo prøve å bytte denne?

Men se deg ikke blind på forslaget mitt, sjekk ledningene til overdriven og prøv om du kan koble inn overdriven i andre gir enn fjerde.. Går det an er det noen som har hatt det moro, og da er det fort gjort å glemme å koble den ut før man rygger..

hanzibertone
14/08/11, 23:12
da skal jeg prøve det... :) takk igjen Arne

hvordan fikser jed evt det problemet da? må jeg byttet kasse?

ArneR
14/08/11, 23:21
Om kassa er bra ellers, greier det seg med å bytte selve overdriveklumpen bakerst på kassa.. Det er denne som får det i disse tilfellene.

Og så bør du sørge for at overdrive kun kan innkobles i fjerde gir som originalt, enten ved å bytte ut ledningene til kassa, eller koble bryteren til od igjennom fjerdegirssperra. Den er en bryter bakpå lokket oppå kassa som åpner for strøm når du ligger i fjerde gir.

hanzibertone
14/08/11, 23:27
takker så veldig mye igjen.. da er dette noe jeg skal kikke på først imorra etter jobb:)

ArneR
14/08/11, 23:27
Det gjør du rett i.. :)

hanzibertone
15/08/11, 20:30
fatt en råtten rele i konsolen... kan den være problemet? sliter med å finne ett rele så seint så får ikke prøvd ikveld...

ArneR
15/08/11, 20:34
Skal ikke si det, men det er vel mulig?

Men har du lagt merke til om pila i instrumentet har lyst i andre gir enn fjerde?

hanzibertone
15/08/11, 20:37
nei.. har en lampe som lyser OD når jeg trykker inn knakken i 4... den lyser ikke i andre gir enn 4...

Ola Moen
15/08/11, 20:57
Girkasse kan feilsøkes ganske greit. om du har tid til å ta deg en tur opp, så kan jeg se på det. har evt reserve kasse/overdrivedel liggende.

hanzibertone
15/08/11, 21:05
hvor holder du hus hen da?

Ola Moen
15/08/11, 21:09
En halvtimes tid nord for Drammen.

hanzibertone
15/08/11, 21:13
ok.. skal først prøve ¨rele bytte så tar jeg kontakt:)

Ola Moen
15/08/11, 21:21
Gjør det du:) om du skal ha skinnstoler, så kan du ta begge deler samtidig.

hanzibertone
21/08/11, 20:39
hehehe fant feilen tilslutt..
den var en ledning bak dæsjen som ikke var til noe som jeg hadde satt der jeg trodde den hørte hjemme, men den skulle av en eller annen grunn ikke være koblet til noe..

nå funker den som den skal igjen, bortsett fra OD pæra ikke lyser, men 4 og 1/2 giret funker bra:)
og speedometeret funker ikke heller, men km tellern fungerer så det må være en ledning ett sted.
er ikke bare bare og ha en nyere motor i en gammel bil:)