PDA

Vis full versjon : Er det lik drivaksel på manuell og automat?



Langedal
14/08/11, 20:06
Tenkte jeg skulle bestille ny høyre aksling (komplett) til bestemor sin 95 modell 850 (B5252S) med automatgir.

Er det samme aksling på automat og manuell? Lik lengde og antall splines i kassa?

Ser på Mekonomen sine sider at de har forskjellige delenr der, men det kan jo være tykkelse på selve aksling osv.

V70wangen
14/08/11, 20:41
Tenkte jeg skulle bestille ny høyre aksling (komplett) til bestemor sin 95 modell 850 (B5252S) med automatgir.

Er det samme aksling på automat og manuell? Lik lengde og antall splines i kassa?

Ser på Mekonomen sine sider at de har forskjellige delenr der, men det kan jo være tykkelse på selve aksling osv.

De som er til manuell er tykkere en de som er til automaten. Mener dette er den eneste forskjellen ;)

Morgis
14/08/11, 20:47
det kommer vel heller an på om det er turbo/diesel eller NA motor.

C.Erstad
14/08/11, 21:03
var det ikke aarnes som hadde kjøpt drivaksling som var feil?
Er forskjell på automat og manuell ja!

Langedal
15/08/11, 09:22
C.Erstad: Jo, mener det. Men det var til en S60. Er jo andre deler til 850/x70.

Det som er viktig er jo lengde og splines i kassa. Hvis dette er likt, kan man jo velge hva som helst. Da er det jo kun hensyn til ytre knute man må ta, eks abs-tenner og splines i lager. Men dette er det jo fasitsvar på avhengig av motor og modell.

Andre innspill? Morgis; har ikke du hatt automat på din?

Folkvord
15/08/11, 15:27
noen mener di ulike, men det kommer helt and på hva gearkasse og slikt du skal ha og bruke, men har en kompis som bygget om en 855r til manuel og han brukte di som var til automat til manuel, men har selv prøvd på na motor og di passer ikke omhverandre så er mye fram og tilbake der, og visst du får fra x70 serien så passer det kun på den enne sidden og ikke andre og mye slikt, så enkleste er bare og prøve faktisk men ikke brukt for mye makt, da noen av di går litt inn i kassen, men visst du studere di så ser du at sporene i di ikke er like

Morgis
15/08/11, 17:01
jeg mener drivakslene passet fra automat på manuell, men blir straks veldig usikker etter så lang tid.
På min bil stod det NA drivaksel på venstre side. Mest sannsynlig enluring som har skiftet ei gang. Den var halvparten så tykk i godset som turboakselene.
Er vel kun firehjulstrekkerene og M59 kassen som har unik drivaksel på høyre side.