PDA

Vis full versjon : 940 Overtrykk i veivhus



daglarssen
13/08/11, 12:19
Min 940 Turbo 95 mod har begynt å hive ut olje i eksosen. De på NAF-sentret mener det er for høyt trykk i veivhuset. Noen som har hatt lignende eller vet hva hva det kan skyldes og hva jeg må gjøre?

Flyttet denne til riktig forumavdeling - moderator Daniel V.

Dan Bay-Johansen
13/08/11, 13:40
Kanskje prøve riktig del av forumet ?

Her f.eks : http://forum.vccn.no/forumdisplay.php?f=14

daglarssen
13/08/11, 14:13
Sorry, er helt fersk her. hvor finner jeg riktig del av forumet? Takk for at du sier fra!

larset
13/08/11, 14:15
Ta en titt på veivhus filter/boksen, den sorte boksen som sitter på blokka under innsuget, denne kan ha tettet seg.

s4nd3r
13/08/11, 14:40
km stand på motor?

daglarssen
13/08/11, 22:31
Den har akkurat runda 300.000, så det hadde sikkert ikke skada med helrenovering av motoren, men jeg skal først sjekke om jeg finner noe veivhusfilter som er tett. Kjører forresten på Biltema helsyntetisk 5-50 olje. Enkelte mener Biltema-olje ikke er bra. Noen som har synspunkter eller erfaring?

R.G
14/08/11, 14:13
kan være turboen din som er gåend å da

Popp
14/08/11, 15:15
1. Ikke bruk helsyntetisk på disse motorene, dette funker rett og slett ikke ifølge en av mekanikerne på volvo i steinkjer

2. Kjører du på oppjustert trykk?

3. Sjekk om det kommer en masse olje inn til innsuget igjennom veivhusventilasjonen(lite rør rett før turbo), når dette skjedde hos meg var toppakning blåst mellom oljeretur i toppen og den ene sylinderen.

daglarssen
14/08/11, 19:39
Jeg har nylig bytta turboen. Den snurrer lett og fint og lader. Har aldri målt ladetrykk (vet ikke hvordan man gjør det.) Vet heller ikke hvordan man kan justere trykket.
Skal stikke hodet nedi motorommet i mårra etter jobben og se om det er noe tilstopning i filterboksen. Så får jeg forsøke med halvsyntetisk ved neste oljeskift. Kan ikke se noe forskjell på pluggene, de ser grei ut.

MorSto
14/08/11, 20:49
Mener du at det kommer olje ut av slangen fra åndingen på motoren, slangen som går til (før turbo)? Sjekk Kompresjonen på hver enklelt sylinder?
(Kansje trykket går forbi en av sylindrene og rett i bunnpannen)

Kalsn
18/08/11, 16:28
Jeg har nylig bytta turboen. Den snurrer lett og fint og lader. Har aldri målt ladetrykk (vet ikke hvordan man gjør det.) Vet heller ikke hvordan man kan justere trykket.
Skal stikke hodet nedi motorommet i mårra etter jobben og se om det er noe tilstopning i filterboksen. Så får jeg forsøke med halvsyntetisk ved neste oljeskift. Kan ikke se noe forskjell på pluggene, de ser grei ut.
Trykket i veivhus har ingen verdens ting å si om man kjører på hel eller del-syntetisk olje :)(og det med at man ikke kan bruke hel-syn olje på b230fk/ft er jo bare vås )
Men du finner jo meget tjapt ut om du har trykk i bunndelen, enten i form av at du napper av veivhusslangen som er festet mellom LMM og turbo. Eller du ser på peilepinnen om den får trykk opp av røret/evt påfyllingslokket :) Skal mye til for å tette selve veivhuset på 940 :) Men stemmer heller for at turboen er gåen...


Mener du at det kommer olje ut av slangen fra åndingen på motoren, slangen som går til (før turbo)? Sjekk Kompresjonen på hver enklelt sylinder?
(Kansje trykket går forbi en av sylindrene og rett i bunnpannen)
Nei da ville det vistes på pluggen til evt kompressjonsløs sylinder(e). :)

R.G
18/08/11, 21:01
har det vært kjørt mineral olje på denne motoren i mange år, og det plutselig blir byttet til helsyntetisk er det gjort

Popp
19/08/11, 20:35
har det vært kjørt mineral olje på denne motoren i mange år, og det plutselig blir byttet til helsyntetisk er det gjort

Åpna en B230 fra en 240 for en stund tilbake hvor det var bytta mellom hel- og delsyntetisk ett par ganger, aldri sett så mye gørr i en motor. Og alt tikka og bråkte før den ble tatt ut..

daglarssen
01/10/11, 19:38
Takk til alle som har bidratt med forslag til problemløsning på oljerøyk. Har hatt oppe hele innsuget og sjekka, ingenting tett der, men det var en meget sjelden fabrikasjonsfeil på den nymonterte turboen. Takket være svært dyktige folk på Norsk Turboservice i Porsgrunn, har jeg nå fått den fiksa og montert helt gratis. Alt funker perfekt. Har blitt noen uker uten bil, men nå er det bare å gasse på!