PDA

Vis full versjon : Tett katalysator?



SverreP
13/08/11, 11:26
Her om dagen snakket jeg med en bilmekaniker om en elektrisk feil. Han sto ved siden av bilen min mens den gikk, og kjente at det slo en del varme ut på begge sider omtrent ved framdørene. Han mente at jeg antagelig burde bytte katalysator, siden denne antagelig var nesten tett etter 350.000 km. Sa at det var derfor det slo ut varme på sidene. Bilen hadde da gått i ganske bratt stigning før jeg stoppet. Han mente at dette ikke hadde noen betydning, og ville absolutt at jeg skulle bytte kat'en... Ifølge Bilia blir det nesten aldri byttet kat'er på disse bilene bortsett fra ved direkte skader. Mekanikeren spurte hvor mye bilen brukte på mila, og mente at bilen lett skulle gå på 0,8. Min går på 1,05-1,1 iflg snittmåler i kjørecomp. og han mente dette var et sikkert tegn på at kat'en er tett. Er ikke dette ganske typisk forbruk?

Hva mener dere, som ikke skal tjene penger på dette? ;)

hgnubel
13/08/11, 12:11
Hvis katalysator er tett skal ikke bilen gå i det hele tatt, men hvis den bare er litt tett f.eks ved at innmaten har løsnet, så skal du merke det med ganske dramatisk redusert ytelse.

Ser du er fra Buskerud så du kjenner kanskje ikke E39 nord for stavanger så godt, men gamlebilen min lå komfortabelt i 120 opp fra de undersjøiske tunellene der. Etter innmaten i katalysatoren løsnet var jeg heldig om jeg klarte å holde 70..

Erik 850
13/08/11, 12:39
Har selv denne varmen ut på siden etter litt hardkjør, men da går motorvifta for å kjøle ned motor. Gikk vifta på bilen din da han sa det?

R-M-I
13/08/11, 12:51
1-1.1l = normalt forbruk på disse bilene "desverre" :)

SverreP
13/08/11, 13:16
Har selv denne varmen ut på siden etter litt hardkjør, men da går motorvifta for å kjøle ned motor. Gikk vifta på bilen din da han sa det?

Vifta gikk ja, men varmen kom nok helt tydelig fra eksosen...

SverreP
13/08/11, 13:20
Må jo nesten legge til at mekanikeren jeg snakket med (tidligere Volvomekaniker) var såpass "våken" at han påsto at bilen min var en 940, etter å ha gått rundt den og stått ved siden av den i flere minutter...

lyngen
13/08/11, 17:48
jeg å hadde tett kat. plukket ut innmaten, men kom ikke gjennom eu-kont.

cossykiller
14/08/11, 20:00
blåser god varme utover hvis du står der mens vifta går.... men du må kjenne forskjell på blåsende vind og ekstrem varme, hadde det vært så varmt så han sier, så tror jeg ikke det kan være mye tectyl igjen på den bilen, samt katten må lyse noe iherdig...

JP_Ra©ingTeam
14/08/11, 20:40
1-1.1l = normalt forbruk på disse bilene "desverre" :)

hvor iallvide værden har du det ifra?
regner det er snakk om om 2,5tdi motorn?
di jeg har hatt, og den jeg har ligger på 0,7-0,8 i snitt..
med fin landeveis kjøring er jeg nedi 0,45..

volvoRsport
14/08/11, 21:09
hvor iallvide værden har du det ifra?
regner det er snakk om om 2,5tdi motorn?
di jeg har hatt, og den jeg har ligger på 0,7-0,8 i snitt..
med fin landeveis kjøring er jeg nedi 0,45..

Står 2,0LT i signaturen til trådstarter.

JP_Ra©ingTeam
14/08/11, 21:13
beklager, men jeg leste diesel en plass :/

Nilsebu
15/08/11, 13:06
Har denne varmen jeg også... og ingenting som tyder på tett katt.

Bare til å se på det som en sikkerhetsløsning fra Volvo. Står du fast i snøen, så smelter den etter en stund :)

lyngen
15/08/11, 14:54
hele grenrøret og katèn på min var knalloransj var helt rød-glødenene :D