PDA

Vis full versjon : Får sent ladetrykk, kan noen hjelpe meg litt? trenger sårt noen råd.



gnilrE
12/08/11, 18:26
Hei
har en FK motor, overhalt med alt innvendig så er i bra stand. Har t3t4 turbo med steg 3 komp. hjul og std. lager og får ladetrykk ved 3500-4000 og for og si det sånn over det kviner det bare i motoren men flytter på seg
. Hvordan hadde det vert med dobbel topp-pakking og justert trykket opp? kjører nå på 0,7 men vist jeg stiger til ca. 1.5-6? vil det bli noe forskjell på spoolen?

jeg har porta grenrøret og alu innsug eneste er toppen som bremser, Men det skal ikke være det værste. kjører med turbotrimming steg 1 chip og 2,5'' trykkrør, det skal vell ikke være det største tapet det heller, kjørte uheldig vis før jeg justerte WG riktig på 1,7bar og da flytta det på seg brukbart men kjørte ikke veldig langt før jeg oppdaget at det var noe galt. :), vil si 0,7 er ganske så saif men kjedelig.

Noen som har noen tips?! eller må jeg bare bestille meg sprut?

Evig takknemlig for svar

Ola Moen
13/08/11, 07:48
montere et AFR meter og følg med på blandingsforholdet, og sjekk om du har riktig bensintrykk:) 2.5" trykkrør er ikke noe tap. du får raskere respons på motor med det, enn med 3". pga raskere hastighet på lufta. Hva slags intercooler kjører du med?

gnilrE
13/08/11, 08:40
montere et AFR meter og følg med på blandingsforholdet, og sjekk om du har riktig bensintrykk:) 2.5" trykkrør er ikke noe tap. du får raskere respons på motor med det, enn med 3". pga raskere hastighet på lufta. Hva slags intercooler kjører du med?

kjører bredbånds lambda og er stabil på 14,2 ved på drag, men ved rundt 5000 omd. da jeg har fult turbo trykk detter den ned på grønt, husker ikke tallet i hodet. Så mulig den får litt lite suppe! :)
Kjører med alu. cooler sånn halv stor ikke veldig stor men ikke de tynneste heller, med 2,5'' flenser. Var ute og kjørte igår for og teste litt, får turbo trykk ved 4-5000 også spærrer det jo, Men veit at turbotrykk og sånt ikke har noe med utveksling og den biten men over 100km/t når jeg har bånn køl da går den som f. mulig det er pgr. av farta om motstanden jeg får, men som sagt skal jo ikke ligge i 100 og leke hadde vert morro med mere futt i bånn. :)

eab
13/08/11, 09:59
alt for lite bensin...

gnilrE
13/08/11, 10:16
men uansett har det noe og si på spoolen at jeg får så dårlig trøkk!?

Sebbe
13/08/11, 11:05
jeg er ikke noe ekspert, men for meg virker det logisk at mer bensin vil få den til å spoole fortere + at den vil gå bedre

gnilrE
13/08/11, 11:43
jeg er ikke noe ekspert, men for meg virker det logisk at mer bensin vil få den til å spoole fortere + at den vil gå bedre

Skal dra og kjøpe meg justerbar BTR så skal jeg prøve idag, er det bare det skal jeg juble :).

Frigstad Racing
13/08/11, 13:05
Juster så du får AFR nærmest mulig 12 tallet ved full last :)

Hvilken kam kjører du med og hvilket grenrør?

Noen mener du litt får kjappere spool ved å ha resktriktor på oljetilførselen til turbo.

Sebbe
13/08/11, 13:07
hva slags eksohus har du forresten?

gnilrE
13/08/11, 13:31
Juster så du får AFR nærmest mulig 12 tallet ved full last :)

Hvilken kam kjører du med og hvilket grenrør?

Noen mener du litt får kjappere spool ved å ha resktriktor på oljetilførselen til turbo.

Det skal jeg prøve på :), kjører med vx3 og orginalt porta 940 grenrør. Skal bytte vx3en med kg2t kam bare jeg får bestilt en.

Hva er restriktor på oljetilførsel en slags struping?

kjører med 3'' eksoshus og intern WG på 0,7bar men skal justeres opp litt.

Sebbe
13/08/11, 13:35
jeg tenkte mer på A/R ratio

gnilrE
13/08/11, 13:37
jeg tenkte mer på A/R ratio

Kompressor T04B 58mm inducer, turbinhus T3 A.R 63 m/ stage 3, der har du hele regla!

Frigstad Racing
13/08/11, 13:38
Tror sebbe mener A/R på eksoshuset ditt ikke utblåset :)

Vx3 er vell kjent for å komme litt seint, er den ikke? Vet flere som har syns trykket kommer så sent med denne kammen.

Resktriktor er struping ja, f.eks noen som kjører med 4mm slange med 2mm restriktor på. Men det vil ikke hjelpe mer enn kanskje 100rpm raskere spool hvis du har en feit slange nå :)

Ville prøvd å fått justert inn blandingsforholdet først så se :) prøv å hold deg nærmest mulig 12, ikke under 11 !!

gnilrE
13/08/11, 13:43
Tror sebbe mener A/R på eksoshuset ditt ikke utblåset :)

Vx3 er vell kjent for å komme litt seint, er den ikke? Vet flere som har syns trykket kommer så sent med denne kammen.

Resktriktor er struping ja, f.eks noen som kjører med 4mm slange med 2mm restriktor på. Men det vil ikke hjelpe mer enn kanskje 100rpm raskere spool hvis du har en feit slange nå :)

Ville prøvd å fått justert inn blandingsforholdet først så se :) prøv å hold deg nærmest mulig 12, ikke under 11 !!

Aha, ja vx3 er jo suge kam så har vell en sammenheng med det også! jeg vil ikke skryte av den kammen :). Jeg har tjukk slange inn på turbo ja er hydraulikk slange aner ikke hvor stor den er innvendig men er temlig stor i forhold til de andre kjører med. 100rpm hjelper jo på det da, alt er bedere en 4000 :)

Skal få skaffet med BTR i løpet av dagen eller uka så får jeg fin justere litt. Men den resktriktor får man kjøpt det? eller er det altså bare en overgang fra 4mm til 2mm inn på turbo? :)

Sebbe
13/08/11, 13:48
jeg hadde en ganske lik turbo før, noe kina greier med ar 63 eksoshus, jeg hadde ikke noe turteller da men jeg er veldig sikker på at ladetrykket kom før 3000 rpm, men det var på en F motor, så det kan vel ikke sammenliknes egentlig :p men fullt ladetrykk på 5000 høres veldig rart ut

gnilrE
13/08/11, 13:56
jeg hadde en ganske lik turbo før, noe kina greier med ar 63 eksoshus, jeg hadde ikke noe turteller da men jeg er veldig sikker på at ladetrykket kom før 3000 rpm, men det var på en F motor, så det kan vel ikke sammenliknes egentlig :p men fullt ladetrykk på 5000 høres veldig rart ut

Hehe, nei det som er så rart er så langt tilbake i registeret at det er veldig lite og hente på en volvo motor egentlig! 5000 og så trykk da er du på spærra med en gang og det er ikke noe morro og kjøre bilen idet hele tatt for går etter min mening veeeldig dårlig :(. Hadde vert ufattlig morro og fått det på rundt 2000 og fult ved 3500rpm da hadde jeg vert glad. Får jeg ikke dette til og funke i det hele tatt bytter jeg ut hele turboen til noe mindre! :) kan legge ut bildet av innsuget mitt også, har ikke orginalt http://i1201.photobucket.com/albums/bb359/gnilrE/IMG_2606.jpg
http://i1201.photobucket.com/albums/bb359/gnilrE/IMG_2605.jpg
:)

Frigstad Racing
13/08/11, 13:57
Slange med restriktor kan de ordne deg på tess eller hydroscand :)

Tror det er kammen jeg, har hørt flere som har kjørt med vx3 som sier at ladetrykket kommer på 3500-4000 :)

EDIT: innsuget der jajaja har ikke greie på det med plenum innsug men er jo ikke bare å sveise en boks med fire trakter på liksom, er det du som har laget det selv? Kan jo være noe med det innsuget også..

gnilrE
13/08/11, 14:19
Slange med restriktor kan de ordne deg på tess eller hydroscand :)

Tror det er kammen jeg, har hørt flere som har kjørt med vx3 som sier at ladetrykket kommer på 3500-4000 :)

EDIT: innsuget der jajaja har ikke greie på det med plenum innsug men er jo ikke bare å sveise en boks med fire trakter på liksom, er det du som har laget det selv? Kan jo være noe med det innsuget også..

Nei er bygd av en eller annen etter mål på motor B230, så skal være i orden! hadde samme prob. med orginalt innsug! så tror ikke det er det. Får kjøpe meg ny kam og teste og gjøre så den får litt mere suppe :)

Sebbe
13/08/11, 14:25
bygde de innsuget til deg og oppsettet ditt eller ett annet oppsett?

Frigstad Racing
13/08/11, 14:26
Nei er bygd av en eller annen etter mål på motor B230, så skal være i orden! hadde samme prob. med orginalt innsug! så tror ikke det er det. Får kjøpe meg ny kam og teste og gjøre så den får litt mere suppe :)

Ja skulle akkurat til å si at du kunne prøvd med org innsug å se om den gikk bedre, men hvis det er samme greia da og så er jo det greit :)

Ekren
13/08/11, 14:46
Vet ikke om det er nevnt jeg, men slapp wg fjær?

Sebbe
13/08/11, 14:56
Vet ikke om det er nevnt jeg, men slapp wg fjær?
jeg tenkte også på det, hvordan justerte du ned trykket? det skal jo egentlig ikke være mulig å justere ned trykket under grunntrykket på wastegaten? hvis du bare justerte på staget så er det stor sjanse for at lokket på wastegaten står litt åpent hele tiden

Ekren
13/08/11, 15:20
jeg tenkte også på det, hvordan justerte du ned trykket? det skal jo egentlig ikke være mulig å justere ned trykket under grunntrykket på wastegaten? hvis du bare justerte på staget så er det stor sjanse for at lokket på wastegaten står litt åpent hele tiden

Nei,går ikke og justere under grunntrykket.

Hva er grunntrykket til trådstarter?

gnilrE
13/08/11, 15:26
Nei,går ikke og justere under grunntrykket.

Hva er grunntrykket til trådstarter?

Er WG fra en gammel ET motor så er vell 0,7bar!

Anngående innsuget så ble det laget for en annen motor men oppsette er nesten likt bare at det var annet grenrør på den det sto på!. men med t3 og alt det andre jeg har. Og hadde samme prob. med orginalt innsug så tipper ikke det er det som er feil :)

Ekren
13/08/11, 16:03
Er WG fra en gammel ET motor så er vell 0,7bar!

Anngående innsuget så ble det laget for en annen motor men oppsette er nesten likt bare at det var annet grenrør på den det sto på!. men med t3 og alt det andre jeg har. Og hadde samme prob. med orginalt innsug så tipper ikke det er det som er feil :)

Skal ikke ha noe si at du har plenum innsug.

Men den wg`en fra den ET motoren kan være sliten, og fjærer blir jo som kjent slappe over tid.
så jeg tror den tjuvåpner pga motrykket i eksosen.
hadde det samme problemet selv.

Jeg henkte på en ekstra fjær jeg, det funker knall!

Knallert
13/08/11, 16:09
Har du trykktesta fra turbokompressor hele veien til innsug
Eksoslekkasje,før turbo eller ved wg-klaff
Sjekka når wg faktisk åpner med trykkluft og manometer.
Er turbinhjul uskadd
Står kammen rett
Styr wg fra innsug,da vil den holde klaffen hardere mot eksoshuset pga. vaakum og man får mindre lag ved girskifte.

har kjørt med større eksosturbin og a/r 531 topp og vx3 kam og hatt ladetrykk fra 1800omdr. og fullt trykk ved 3800omdr.
Så ville ikke legge all skylda på kammen selv om den ikke er optimal.
Men det var uansett ikke samme turbo og fra en velkjent produsent.

Den går også veldig magert ved belastning som flere har nevnt.

Batland
13/08/11, 18:41
Kompressor T04B 58mm inducer, turbinhus T3 A.R 63 m/ stage 3, der har du hele regla!
Hehehe, Kina greier.
Det ER slik at jo større turbo man velger jo tregere spooler den.
En original Volvoturbo har noe rundt 42 mm inducer. +/-
58 mm inducer indikerer 500 + hk.
Hvis man skal få en såpass stor turbo til å spoole godt, så må motoren spec. av noen som VET hva de driver med. Hvis ikke blir resultatet akkurat slik du opplever det.
Bare styr klar Kina greiene, spar pengene og kjøp en turbo med gode og korrekt egenskaper til din motor og dine ønsker om resultat.

Batland
13/08/11, 18:47
Får jeg ikke dette til og funke i det hele tatt bytter jeg ut hele turboen til noe mindre! :)
kan legge ut bildet av innsuget mitt også, har ikke orginalt.
Det er en skikkelig god idé.
Når man reduserer lengden på rørene til innsugsmanifolden så mister man dreiemoment på lavere turtall og vanligvis på de turtallene man vil at turboen skal spoole. Når selve motoren blir svakere så spooler turboen dårlige.
500+ hk turbo og "forbedret" innsug er forklaringen på at du har fått det resultatet du har.
Det enkle er ofte det beste. ;)

gnilrE
13/08/11, 19:13
Det som er, er at det ikke er kina turbo... Tror jeg har nevnt det, er kjøpt at wetterhus racing og skal ha vert bygd opp med garret deler. VIST det er feil så må noen komme og se på den, og wetterhus må få seg en på pukkelen for det var det han sa, og får den prisen jeg ga for den turboen kunne jeg fått en helt ålreit annen turbo, og var derfor jeg kontakta han FOOOR og akkuratt få en turbo som ville passe opsette mitt!. Men jeg oppdaget en liten ting istad Kompressor huset står skrått overforn eksos huset som da vil si at WG står skakt i feste og ikke "rett" på!, kan ha noe og si det også. må få fiksa det også. Ang. trkk test har jeg ikke gjort, noen som vil si hvordan dere gjør det i klar tekst? :)

Batland
13/08/11, 19:35
T04B med 58 mm inducer er uansett noe gammelt rall.
Trist å høre at noen selger dette enda.
Selv om jeg ikke vil anbefale det følgende på generelt grunnlag til alle og enhver, så kan jeg si hvordan jeg selv foretrekker å avsløre en turbo/oppsett sitt spool potensiale.
Testing skjer på egen ansvar.
Først kjører man bilen driftsvarm og til en lang, rett flate. Så tar man av slangen til actuator og plugger denne med en skrue.
Så kjører man forsiktig av gårde til ca. 50 km/t, legger 4. gear, følger NØYE med på ladetrykkmåleren og gir full gass. Med det samme ladetrykket er så høyt som du ønsker så bråslipper du gassen og ser på turtelleren.
Du har nå avslørt den beste spool up dette oppsettet kan klare.
Hvis du ser at dette er mye bedre enn når alt er tilkoblet, da er turbo ok, og så trenger du bedre actuator og ladetrykkstyring.
Gjentar, all testing skjer på eget ansvar.

Frigstad Racing
13/08/11, 19:44
Interresant test over her, må prøves :)

Men hvis han bytter til en annen kam, f.eks en KG2T og porter toppen.. Kan han da få raskere spool?

Ola Moen
13/08/11, 20:20
Det som er, er at det ikke er kina turbo... Tror jeg har nevnt det, er kjøpt at wetterhus racing og skal ha vert bygd opp med garret deler. VIST det er feil så må noen komme og se på den, og wetterhus må få seg en på pukkelen for det var det han sa, og får den prisen jeg ga for den turboen kunne jeg fått en helt ålreit annen turbo, og var derfor jeg kontakta han FOOOR og akkuratt få en turbo som ville passe opsette mitt!. Men jeg oppdaget en liten ting istad Kompressor huset står skrått overforn eksos huset som da vil si at WG står skakt i feste og ikke "rett" på!, kan ha noe og si det også. må få fiksa det også. Ang. trkk test har jeg ikke gjort, noen som vil si hvordan dere gjør det i klar tekst? :)
Wetterhus har gått under jorda... Butikken er stengt pga "helsemessige årsaker".
Lykke til med å få tak i han.

gnilrE
13/08/11, 20:45
Wetterhus har gått under jorda... Butikken er stengt pga "helsemessige årsaker".
Lykke til med å få tak i han.

Jaja får ikke ta det så tungt, da kaster jeg bare turbon og slenger i F motor :) hehe

Jo nå har jeg vert og prøvd "teorien" eller hva det er til han over, dro på en slette motoren var varm, blenda WG og kjørte ut igjen og la i 4 gir i 50km/t Men med den bilen og så sent ladetrykk må jeg opp i 200km/t for og få noe som helst trykk og muttern er ikke spessielt glad når jeg kjører sånt :) men la den i 3 gir og ga full gass, fikk den bare over 1,1bar la den i 2 og full gass bare 1,1bar.. noen som kan si hva dette er gåen turbo eller? :)

Knallert
13/08/11, 21:13
Turboen din har vel noe stor kompressordel i forhold til ekossiden.
mottrykket blir i overkant høyt før du får tømt kapasiteten til kompressoren.
Eksosturbin og a/r er vel ikke ekstremt store,kanskje litt i minste laget for kg kammen som har overlap på 112grader.
Den er vel ikke tammere enn vx3 heller,så noe sterkere grunnmotor/bunndrag er vel ikke å forvente med forholdsvis korte innsugsrør.
Blir litt motsatt oppsett enn det du er ute etter.

virker som actuatoren din har en noe slapp fjær som ikke klarer å holde igjen for eksostrykket.
Eller en lekkasje,mager blanding,tenningskurve,kaminnstilling eller alt sammen på en gang.

Å blende actuator og gi fullt med mager blanding er heller ikke noe som forlenger levetiden på motordelene.
Kan fint sjekke hvor mye innspenning fjæra til actuator holder imot med manometer og trykkluft.
En annen indikasjon på at turboen kan være passende er å se hvilket turtall turbotrykkmåleren går fra vaakum til 0 og gir positivt ladd.
mellom 1500-2000omdr. er vel å forvente med din turbo.
En pekepinn får man hvertfall.

Bilen din kan minne litt om når staget til actuator hoppet av på min første turbobil,selv om min ikke lada spes. mer enn 0.5 :)

Trykktesting gjør du ved å blende inngangen til kompressordelen og trykksette via nippel på turbo/evt. innsug. spray litt såpevann på alle skjøter og andre steder hvor det kan lekke. Tørris har jeg også hørt blitt brukt :)Poenget er at man får sjekka ut potensielle feil.

Burde være mulig å få den snurra du har til å fungere en god del bedre,selv om det finnes mange andre mer moderne og bedre alternativ.

Ola Moen
13/08/11, 21:17
synes det er godt å ha fullt ladetrykk (220Kpa) på 2000rpm:) Det drar godt unna da:)

Knallert
13/08/11, 21:24
synes det er godt å ha fullt ladetrykk (220Kpa) på 2000rpm:) Det drar godt unna da:)

Du fyller diesel med et smil :)

Om det fiser i dumpen ved tørrgassing så er turboen tilpasset frisører og kvinnfolk ;)

Ola Moen
13/08/11, 21:55
fiser ikke i no dump ved tørrgassing her gitt:) og jeg fyller ikke diesel:)

Knallert
13/08/11, 22:08
Uten fis og ikke diesel, da er jeg imponert :)
Mere skulle det ikke til... sorry o.t

Ola Moen
13/08/11, 22:16
Lader 200kpa allerede på 1800 rpm. Er ikke gjort no hokus pokus med denne. Det er en TB0381 Turbo på en "standard" FT motor. 531topp, A-Kam. lader brått fra 1500rpm og opp til 2000rpm.

ArneR
13/08/11, 22:41
2,2bar?

Ola Moen
13/08/11, 22:56
2,2bar?220Kpa=1.2 bar

Batland
14/08/11, 00:04
blenda WG og kjørte ut igjen og la i 4 gir i 50km/t Men med den bilen og så sent ladetrykk må jeg opp i 200km/t for og få noe som helst trykk og muttern er ikke spessielt glad når jeg kjører sånt :) men la den i 3 gir og ga full gass, fikk den bare over 1,1bar la den i 2 og full gass bare 1,1bar.. noen som kan si hva dette er gåen turbo eller? :)
Det er jo fullstendig håpløs elendig.
Neste test blir å teste at trykksystemet er tett.
Det jeg pleier å gjøre da er å ta av luftfilteret, finne en slange og en plugg og tette innløpet på turboen. Sikre dette GODT med hyssig, streng eller lignende.
Så tar du av den tynne slangen som går mellom plenum og BTR i BTR enden.
Her tilsetter du trykkluft via en blåsespiss. VÆR FORSIKTIG OG PASS PÅ AT LADETRYKKMÅLEREN IKKE GÅR OVER 2,0 BAR!!!
Hør og se etter lekkasjer. Spray Zalovann på mistenkelige steder som blanke Dumpventiler og slangeforbrindelser osv.

Når alle lekkasjer er tettet gjøres en ny prøvetur. Det er ingen grunn til å dra mer enn 4000 o/min for hvis man ikke har fullt ladetrykk v/4000 o/min da bør man endre oppsettet nesten uansett.

Batland
14/08/11, 00:08
Interresant test over her, må prøves :)
Men hvis han bytter til en annen kam, f.eks en KG2T og porter toppen.. Kan han da få raskere spool?
VEL, vær forsiktig. Med små originalturboer tar ladetrykket helt av.
Jo sterkere sugemotoren blir PÅ LAVE TURTALL jo tidligere og hardere vil turboen spoole, men porting gir sjelden effektøkning på 3500 o/min.
En mild kam kan hjelpe, men personlig har jeg andre favoritter enn KG2T.

Sebbe
14/08/11, 12:45
jeg tipper på at wastegaten åpner for tidlig, og at den gjør det selv om det ikke er koblet trykk på klokka, prøvd å stram staget litt å se om det blir bedre da.

ArneR
14/08/11, 12:52
Sjekk denne:

sQMxzylKA-Y

Audun
14/08/11, 13:12
Jeg ville kjekka ut wastgaten å lekaskjer, viss ingen bedring da, så kanskje prøve en annen kam.

gnilrE
14/08/11, 13:23
svarer for erling- har trykktesta og virker som flensen som går mot toppen på innsuget er skeivt. trodde først det var pakninga som hadde blåst prøvde og bytte denne men det virka ikke så er nok noen ujevnheter i flensen. Jeg skal ta og plane det en dag og ser om det da blir bedre.. har også finni ut at det er noen lekasjer div rundt sveier som også burde tettes. Bytter nå til et org inntak igjen og luker ut de andre problemene etter hvert.

Hokoff