PDA

Vis full versjon : Spørsmål om plass når det gjelder coilovers?



Ole
11/03/10, 13:26
Har nå lagd meg coilovers med 57mm inv dim, og tred ned på fjærbeinet, tenkte at dette må vær bra siden det pedersen selger er 60mm inv dim på fjær, men når eg skulle sette på felgene (eiker) så passet det ikkje, ble så og si ingen klaring, så lurer derfor på hvorfor? er det noe en må gjøre for få dette til å passe? eller passer eiker felger rett og slett ikkje ilag med coilovers?

Har noen bilder her, og her er det bremse skive på samt en spacer fra biltema, husker ikkje hvor tykke dem er...

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/553.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/554.jpg

TeamBørnOut
11/03/10, 13:38
Må space ut litt... må somregel det på justerbare coilovers

Ole
11/03/10, 13:51
okey, har prøvd idag med to slike spacere fra biltema, men syns fortsatt at det er trangt, men er vell også bergrenset for hva en kan space ut pga hjulboltene, hadde jo også vore kjekt at hjula henger på:P

Men vett du hvor mye som er normalt?

TeamBørnOut
11/03/10, 13:57
all klaring er god klaring ;)
Lengre hjulbolter kjøper du på pedersen hvertfall. hvis du ikke kjøper en spacer av han. Aner ikke hvor mye man spacer ut med 240 hjul. kun kjørt med andretyper felger når jeg har hatt coilovers. bmw felger og 850 felger (18mm spaca vi ut med de coiloversene da).. men felgbredde etc spiller inn også :)

Ole
11/03/10, 14:00
Ja, var innpå pedersen sin side nå og såg at han hadde spacere, så får vell ned og måle litt og se hva eg trenger:) ja, felgbredde har en del og si nå ser eg, samt ET, så må vell tenke meg om før eg kjøper felger neste gang slik at eg ikkje får noe som ikkje passer....

Men takk for svar, nå vett eg at det er vanlig og space ut:)

GMV
11/03/10, 14:08
Kortere fjærer sammen med hjelpefjærer må somregel benyttes. Da får du nedre fjærskål over dekket. Jeg måtte det på min 240 i allefall. Der var det umulig å få fjæra forbi felgen med 60mm fjærer og Compomotive felger.... Personlig synes jeg det ikke passer seg med spacers forran på en bil som har 7cm bredere sporvidde forran enn bak, men det er bare min mening.

TeamBørnOut
11/03/10, 14:18
Man kjører ikke 240 uten å space ut bak :P
Der er det stiv aksling fra før så en spacer gjør ingen fare

TeamBørnOut
11/03/10, 14:19
Men som de fleste vet. Geometrien blir ikke helt riktig med spacere og coilovers. så hvis man er "smart" så gjør som GMV sier. Men spørs jo på felger etc også

Ole
11/03/10, 14:26
Ja, planen er jo og ha compomotive senere, men venter til siste slutt siden dem koster litt, har andre ting som må gjøres før dem kommer, men vet du hvilke spec som er på fjærer da GMV? eg har kjøpt fjærer fra kollevold som er 25cm lange, utv dim vet eg ikkje.

jonass
11/03/10, 19:01
Du bør nok skaffe deg fjær som er såpass mye kortere at du kommer deg over dekket, slik det orginalt. Har du flere bilder av coilover bygget?

Ole
11/03/10, 20:27
Ikkje på dataen, men kan fikse noen bilder i morgen...

Ja, men har det noe å si hvor lang fjæra er? får du får di ned i 18cm på kollevold...

GMV
14/03/10, 20:22
Vet du hvilke spec som er på fjærer da GMV? eg har kjøpt fjærer fra kollevold som er 25cm lange, utv dim vet eg ikkje.

Ytterdiameteren bestemmes av hardhet på fjæra, men det er veldig lite som skiller. Jeg har 50Nm/mm fjærer forran som er 22cm lange sammen med 8Nm/mm hjelpefjærer som er 10cm lange ubelastet. Framfjærene skal jeg byttes til 15-18cm lange pga at jeg ikke får justert ned nok.

Ole
15/03/10, 11:58
Hvor kjøper du fjærene?

GMV
16/03/10, 13:25
Skal du ha billige fjærer så kjøp her: Rallydesign (http://www.rallydesign.co.uk/index.php?cPath=465_1152_1153_1160)

Ole
17/03/10, 10:52
Okey, har handla litt der før ja, fornøynd med dem:) men rate, er det det samme som lbs det da?

GMV
17/03/10, 13:41
Okey, har handla litt der før ja, fornøynd med dem:) men rate, er det det samme som lbs det da?

Jepp.