PDA

Vis full versjon : Kast i hjullager?



Robert H.
12/08/11, 15:08
Har hatt en vibrasjon i C70'en som jeg ikke har kunnet finne ut av annet enn at den kommer ved 80+ kmt.
I dag satte jeg bilen på bukker fremme slik at hjulene var oppe fra bakken, så satte jeg den i drive for å se om jeg kunne finne noe unormalt.
Ser umiddelbart at det er en del høydekast i høyre fremhjul, og at det er hele felgen som hopper.
Dvs, senteret på felgen beveger seg også, så bulk i felgen er det ikke noe som ble bekreftet ved avbalansering i maskin.
Prøvde en annen felg (17") og der er det samme kastet, men mindre siden de andre felgene er 19".
Er det noen som har vært ute for at selve hjullageret/navet har hatt høydekast?
Det er ingen symptomer på at hjullageret er defekt ellers og det er ikke kast inn/ut, kun høydekast..
Har bestilt nytt lager for å utelukke det som feilkilde, men kan det være noe annet?

Espen69
12/08/11, 22:09
Høydekast i nav er vel uhyre sjelden forekommer. Sidekast skjer jo, men da har bilen trolig vært utsatt for en hard ytre påkjenning som også har ødelagt felgen. Manglende sentreringsring i felgen kan gjøre sitt til at felgen KAN bli usentrert - og da kan man få "høydekast". Ta av felgen og kontroller navet med et måleur ihht bilens tekniske data.

Robert H.
13/08/11, 11:13
Høydekast i nav er vel uhyre sjelden forekommer. Sidekast skjer jo, men da har bilen trolig vært utsatt for en hard ytre påkjenning som også har ødelagt felgen. Manglende sentreringsring i felgen kan gjøre sitt til at felgen KAN bli usentrert - og da kan man få "høydekast". Ta av felgen og kontroller navet med et måleur ihht bilens tekniske data.

Har sjekket med flere sentreringsringer, og det er samme greiene.
17" er originale Propus og de har ikke ringer.
Skal sjekke med måleur når jeg allikevel skifter hjullageret for å komme til bunns i problemet.
Kjøpte felgene brukt, men har fått de sjekket for kast og urundhet før jeg satte de på og de var helt 100%.

Espen69
13/08/11, 22:38
Hmmmm, innmari rare greier. Venter i spenning på resultatet av målingen! Forresten kan kast i en drivaksel glatt gi vibrasjoner i bilen. Da du sjekket bilen på bukker, KAN det jo ha vært hele bærearmen som vibrerte opp og ned pga kast drivakselen..?!

Robert H.
14/08/11, 10:18
Hmmmm, innmari rare greier. Venter i spenning på resultatet av målingen! Forresten kan kast i en drivaksel glatt gi vibrasjoner i bilen. Da du sjekket bilen på bukker, KAN det jo ha vært hele bærearmen som vibrerte opp og ned pga kast drivakselen..?!

Ja, jo du sier noe men jeg ser jo at senteret på felgen/e beveger seg eksentrisk.
Støttelageret er iallefall OK.
Kommer tilbake med resultat av målingen når jeg skal bytte lageret.

850GLTsilver
19/08/11, 17:50
Har sjekket med flere sentreringsringer, og det er samme greiene.
17" er originale Propus og de har ikke ringer.


Tror likevel at problemet har å gjøre med sentreringsringene.
Disse MÅ være av absolutt korrekt dimensjon, både inn mot aksling og ut mot felg. Som det nevnes høyere opp her, så er dette med høydekast i lager en sjeldenhet, og jeg vil våge påstanden at du ikke hadde orket å kjørt med lager som hadde hatt høydekast som du ville kjent som vibrasjoner i hjulene. Bråket ville vært nær øredøvende.

Nei, sjekk ut sentreringsringene. Diameterne på tiendelen riktig, gjerne med litt presspasning.