PDA

Vis full versjon : 960 går på 5 sylindre?



93_volvo960
11/08/11, 23:57
Dæven steke, mye uflaks er det lov å ha? Først har jeg vært dausjuk sjølv, så fikk jeg beskjed om å komme på akutten på Fredrikstad sykehus for å se til fadern. Innlagt med kreft i øyet(?!).

Vel, besøkt utført og la meg på hjul hjem til Oslo. Var en sinke på veien som jeg fant ut at jeg måtte "blåse forbi" - og gjorde da også det. Full gass og borte var sinke-bilen.

Da merket jeg plutselig at det ristet godt ganske så godt i rattet, men ellers var bilen forsåvidt eksemplarisk i sin oppførsel.

Stoppet på første mulig sted for å sjekke - trodde kanskje at den kraftige akselerasjonen hadde medført at et lodd hadde blåst av en (eller flere) felger :D :p men merket jo at det måtte være noe annet galt når jeg fikk stanset bilen. Den skalv temmelig mye og ristinga i rattet var enda verre.

Sjekket under panseret med min vanlige uvitenhet og så ikke noe spesielt galt. Peilet oljen og den så fin ut og tilstrekkelig mengde.

Kjørte deretter i "gammel gubbe"-stil hjem og fikk den trygt inn i garasjen. Fortsatt ingen spesielle ting å bemerke fra motorrommet, enn det som allerede var konstantert. Men når jeg sjekket peilepinnen så var den ganske så tørr :eek: så det var ikke akkurat noe morsomt å se. Men kan være at den bruker mer olje når den rakler og går på færre sylindre enn "normalt"?

Vel, men omsider så kommer spørsmålet. Er det noen som har noen teorier ut i fra beskrivelsen? Skifte de doble fustasjeopphengsforkoblingene jfr Wesensteen? :)

Bilen skal jo tåle, eller burde i hvertfall tåle, litt akselerasjon - kan det være noe annet som er galt enn sylinderbortfall? Jeg er jo ikke 100% sikker, en nabo som kom tuslende forbi når jeg hadde parkert foreslo toppakningen.... at den har tatt kvelden. :confused:

Har tenkt å få satt den inn hos en volvodoktor, men lufter likevel problemet her :rolleyes:

PS!
Når jeg kom hjem i garasjen så datt forresten GPS'en i betong-guvlet med et brak og skal i løpet av morgendagen settes sammen for å se om den lever. Uflaks! :o

940pearl
12/08/11, 00:37
Tror ikke det har noe med akselrasjon å gjøre.

Kan være en plugg som er ødelagt?

PS; Føler med deg:rolleyes:

Ola Moen
12/08/11, 01:25
har ikke denne motoren 6 separate coiler? Direct fire. kan være en av disse.

R.G
12/08/11, 05:11
coiler eller plugger.

ville tatt en titt på plugger. dem kan bli temelig grilla nedi der dem sitter

kjellt
12/08/11, 06:10
5`er er grommere, så ikke noe å tenke på! :D

THO
12/08/11, 08:18
I tillegg til det som er nevnt over her, så kan det være en av tenningsmodulene som har tatt kvelden, det sitter 2 stk av dem på disse bilene. De styrer 3.coiler hver, og kan slutte å gi signaler til en av coilene.

Det jeg også har vært borti på ett par tilfeller er brente ventiler som har gjort at dem bare har gått på 5.sylindre, dette har vært følger av oljeforbruk.
Så å få tatt en komp test kan også være lurt i dette tilfelle.

93_volvo960
14/08/11, 12:53
5`er er grommere, så ikke noe å tenke på! :D

hehe, da har jeg i så fall den eneste femsylindrede rekkesekser i landet :D

93_volvo960
14/08/11, 12:55
I tillegg til det som er nevnt over her, så kan det være en av tenningsmodulene som har tatt kvelden, det sitter 2 stk av dem på disse bilene. De styrer 3.coiler hver, og kan slutte å gi signaler til en av coilene.

Det jeg også har vært borti på ett par tilfeller er brente ventiler som har gjort at dem bare har gått på 5.sylindre, dette har vært følger av oljeforbruk.
Så å få tatt en komp test kan også være lurt i dette tilfelle.


Volvodoktor (Bilia) fikk sett litt på den på fredag ettermiddag og da var det visst noe med kompresjon'en på den ene sylinderen. Men måtte åpne og demontere mer før sikker diagnose kunne gis. Så regner med å høre mer til uka.

Tenkte på det - kan jo hende det rett og slett er mer lønnsomt å få tak i en byttemotor. Kanskje. Men er jo mye jobb å få ut gml + sette i ny. Så vet ikke enda hva jeg gjør. Venter i første omgang på å få diagnose og pris på jobben... :(

olavxxx
16/08/11, 15:03
hei, det kan være sticky valve... kan skje på hvitmotorer, spesielt om du starter og stopper de med en gang.

93_volvo960
16/08/11, 23:01
hei, det kan være sticky valve... kan skje på hvitmotorer, spesielt om du starter og stopper de med en gang.

Neida, dette skjedde under fart. Fikk vite hva feilen var, men var så opptatt av andre ting når Bilia ringte - så jeg fanga ikke opp helt hva problemet skyldtes. Men skal ringe opp igjen i morra og få nærmere forklaring.

Uansett måtte vel toppen sendes bort for planing/sliping eller noe sånt og foreløpig så lyder regningen på i overkant av 25000,- så detta blir dyrt! :eek:

Men er jo masse bil igjen i den enda - og jeg liker den veldig godt. Så må vel bare bite i et surt (veldig surt) eple og få det fiksa. Alternativt kan den jo selges som "oppussingsobjekt", men tror det er en dårligere deal....

Blir billige julegaver i år..... :p :)

olavxxx
17/08/11, 23:23
jeg har sett nyoverhalte topper på ebay før, rundt 400 dollar.

Ola Moen
18/08/11, 10:09
mulig jeg har en topp til overs også. må bare sjekke etter, så jeg ikke driter meg ut og kvitter meg med noe jeg må bruke selv:)

93_volvo960
21/08/11, 11:42
hei, det kan være sticky valve... kan skje på hvitmotorer, spesielt om du starter og stopper de med en gang.

Diagnosen var defekt eksosventil på nr 3, hva nå det innebærer. Annet enn at det koster mye $ å fikse.... :eek: :D

Jobbe88
21/08/11, 12:12
Du kan jo bytte ventil selv. 0 problem. Få bilen tilbake i garasjen og skru av toppen, kjøp deg ventilkompresjonstang så kan du til og med få ringe meg og få forklaring på dette mens du gjør det! :) etter dette planer du toppen, det koster maks 1000kr. Betalte 500 for planing av min,dog en 8v topp til rødblokk.

Espen-K
22/08/11, 00:21
Defekt ventil, vil de si at det er hull i ventilen, den er skakk, eller henger den fast?
Som Jobbe88 sier så kan den fint byttes selv om du har rette utstyret, men om det er hydrauliske løftere på denne så kan vel løfteren til den ventilen være defekt også?

Jobbe88
22/08/11, 19:45
Såvidt jeg husker er det mekanisk løft på 960 motorene.

Ola Moen
22/08/11, 23:52
De er hydrauliske..

Jobbe88
23/08/11, 02:47
Ikke på den jeg hadde, mulig det var noe gamlere. Uansett, her er det ikke vits i annet enn å skru opp å se hvordan det ligger an..

Ola Moen
24/08/11, 01:28
Mine 2 stk 3 liter B6304F fra 91' og 96' har hydrauliske løftere. og 2.5l fra 95' har også hydrauliske løftere. nyere T6 motorer hadde visst mekaniske løftere.

93_volvo960
25/08/11, 21:40
Mine 2 stk 3 liter B6304F fra 91' og 96' har hydrauliske løftere. og 2.5l fra 95' har også hydrauliske løftere. nyere T6 motorer hadde visst mekaniske løftere.

Hydrauliske i min 93/94-modell også. Står i brukerforvirringen som ligger i hanskerommet også. Der står det bla annet at man skal være forsiktig med gassfoten inntil man hører at det ikke er for mye ventil-klirring! :)

Bilen er nå på beina igjen. Så da satser jeg på at den holder noen år til. Men som vanlig litt skuffet over Bilia (så jeg burde jo ha lært snart da....). Oljeklatter både her og der etter at olje ble skiftet..... bensinlokk satt så løst på at det hadde falt av hadde det ikke vært for ytterlokket holder det på plass.... bagasjerommet var "ommøblert" - så noen har lekt Martin Schanche på en prøvetur.... Setetrekk på sjåførsetet var delvis demontert og hang og slang......

Men noe positivt da. Dem hadde spylt bilen utvendig. GRATIS ifølge fakturaen. :p Dessuten lå det en laaaang tynn metalltråd i bilen som jeg kan benytte hvis jeg skulle finne på å låse nøklene i bilen. Tråden hadde en fin krok i ene enden som sikkert passer perfekt til å få tak i låseknorten på innsiden - hvis nå uhellet skulle skje en gang. :p

Hmmmmmmmmmmm.

Ellers går den veldig ujevnt på tomgang etter at jeg fikk den tilbake. Så det var rart. Men kan være tilfeldig. Har jo vært litt sånn før også, men ikke så mye som nå.