PDA

Vis full versjon : tips til polering av rød bil?



Kastel81
10/08/11, 23:19
har en 945 som er rød alle andre plasser en på panseret.. Har testet ut mange forsjelige produkter å noen har fungert i 2-3 dager så begynner hvitfargen å komme tilbake:S har testet flere lakkrens å rubbing fra turtle og autoglym til og med biltema. noen tips?

gardern
10/08/11, 23:27
rubbing fra 3m! og kjør på polish etterpå! det blir bra rubba akkuratt 240n min med rubbing fra 3m her omdagen blei meget fornøyd bare med rubbinga :)

AndersE88
10/08/11, 23:30
Du må nok til med poleringsmaskin :)

Er sikkert enklest å få noen som kan dette og har utstyret til å gjøre det. Masse lesestoff på dnc.no ang polering med maskin, men hvor du også kan lufte interesse for å få noen til å gjøre jobben. Hvor holder du til i landet?

gardern
10/08/11, 23:40
ja maskin er jo klart han må bruke! det gjorde jeg også,ikke en veldig avansert jobb egentlig

AndersE88
10/08/11, 23:47
ja maskin er jo klart han må bruke! det gjorde jeg også,ikke en veldig avansert jobb egentlig

Virket ikke som han hadde prøvd med maskin, kun for hånd, ellers hadde ikke hvitfargen kommet tilbake ;)

Er ikke veldig vanskelig nei, men krever litt utstyr. Dersom han kun ønsker å fikse panser er det jo enklere og raskere å sette bort jobben dersom han ikke har maskin og utstyr selv.

gardern
11/08/11, 00:03
ja det er sant,koster peng for skikkelig utstyr ja ;) jeg brukte makita polerings maskin til 7000,- så er det greit å ha et sted og gjøre det også som i et verksted med skikkelig lys.

lian1992
11/08/11, 00:08
McGuires Polish og Wurth polish funker knall bra..

Motstand
11/08/11, 00:31
Sliter selv med samme problem. Jeg måtte se slaget som tapt og få noen med skikkelig utstyr og erfaring til å gjøre det:p.

Så anbefaler deg nesten og finne noe som gjør det "etter arbeidstid" hvis du ikke har utstyret selv:)

Daniel V
11/08/11, 01:21
Ta å hør med Øyvind.G her inne på forumet. Han har en kjempe shiny rød 240, som så akkurat ut som din da han kjøpte den. Kjøp deg en ordentlig roterende maskin, 3M rubbing og deretter kjør på med 3M "perfect it" serien, for så en runde med Nattys blue voks, så kommer du til å ha en bil som ser ny ut. Bare se på Øyvind sin.

Du kan lese mer på www.detailersclub.no

Folk her inne har fått for seg at "proff polering" er noe man må overlate til fagfolk. Hvis du har så dårlig lakk på panseret som det du sier, er det i alle fall ikke farlig å prøve seg frem. Sett deg ned og les litt, evnt opprett en tråd på DTC, så får du nok hjelp hvis det er det at du er redd for å begynne. Øyvind.G her inne på forumet var ingen ekspert når han begynte han heller. Etter hva jeg har forstått var det lesing på DTC, samt prøving & feiling som har gitt han den kunnskapen han sitter med i dag :)

Kastel81
11/08/11, 17:06
har prøvd maskin å div vokssorter men probleme er det kommer tilbake igjen ganske fort med , føler nesten for å lakkere panseret hehe

volvoRsport
11/08/11, 17:10
har prøvd maskin å div vokssorter men probleme er det kommer tilbake igjen ganske fort med , føler nesten for å lakkere panseret hehe

Du må fjerne all den oksiderte lakken for at det skal bli et varig resultat.
Åssen maskin og produkter har du brukt?

andersg
12/08/11, 23:20
Siden den "gamle" fargen kommer tilbake har du ikke brutt ned den døde lakken ordentlig. :) Fortell litt mer om hva du har brukt så kan vi gi deg tips.

Kastel81
12/08/11, 23:50
Du må fjerne all den oksiderte lakken for at det skal bli et varig resultat.
Åssen maskin og produkter har du brukt?

http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=111420672 her er maskinen
Brukt produkter i fra Biltema,autoglym og turtle .sist så brukte jeg turtle rubbing compound og biltema hard wax men først lakkrens å fikk bra resultat men etterhvert kom den det hvite i lakken fram:S spm : Den oksiderte lakken blir den slipt bort? kan den komme igjen så fort egentlig?

volvoRsport
13/08/11, 11:11
http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=111420672 her er maskinen
Brukt produkter i fra Biltema,autoglym og turtle .sist så brukte jeg turtle rubbing compound og biltema hard wax men først lakkrens å fikk bra resultat men etterhvert kom den det hvite i lakken fram:S spm : Den oksiderte lakken blir den slipt bort? kan den komme igjen så fort egentlig?

Feilen ligger nok i at du bruker produkter beregnet på håndpolering, disse inneholder som oftest ikke noe slipemidler og er heller ikke laget for varmen man utvikler med en roterende maskin. Oksidert lakk er lakk som fargepigmentene har blitt ødelagt i, og dette laget må man slipe helt bort for et varig resultat. Det du har gjort tidligere er kun å feite opp lakken med oljer.

Steavoo
14/08/11, 22:10
940en min er rød å jeg kan ikke få fargen tilbake begrunna at lakken er død. var å hørte me en lakkeringsforhandler å di prøvde å få liv i den å det hjalp ikke.

så det kan jo være at lakken er død vist du har prøvd masse gode produkter å gjort det på riktig måte. poleringa varer max 1 uke om lakken er død.

men prøv noen bedre produkter en biltema.

Bård
14/08/11, 23:44
Steavoo: Hvis du bruker roterende maskin med tilhørende produkter så er det null stress å få vekk død lakk. Panseret på 142 var det vel definasjonen på død lakk på med masse hvite prikker. Brukte roterende maskin + ullpaad + hele 3m serien så det blei bra etter noen timers jobb

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/1155.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3023.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/1156.jpg

andersg
15/08/11, 14:11
940en min er rød å jeg kan ikke få fargen tilbake begrunna at lakken er død. var å hørte me en lakkeringsforhandler å di prøvde å få liv i den å det hjalp ikke.

så det kan jo være at lakken er død vist du har prøvd masse gode produkter å gjort det på riktig måte. poleringa varer max 1 uke om lakken er død.

men prøv noen bedre produkter en biltema.

Dette er nok ikke helt sant. :) Det er utrolig hvor mye som kan reddes med riktig bruk av maskin, fortrinnsvis roterende. Sjekk bildene over min post, kan garantere at det er en holdbar glans. :) De lakkgutta du har vært hos har tydeligvis ikke peiling.

Espen-K
18/08/11, 12:22
Regner med at du kjører først lakkrens, så polish også voks på toppen?
Min 945 var mere eller mindre hvit/griserosa, men ble bra når jeg polerte den opp.
du kan se mere i tråden min om hva jeg har brukt og hvordan det ble til slutt.

Espen-K
18/08/11, 12:27
Dette er nok ikke helt sant. :) Det er utrolig hvor mye som kan reddes med riktig bruk av maskin, fortrinnsvis roterende. Sjekk bildene over min post, kan garantere at det er en holdbar glans. :) De lakkgutta du har vært hos har tydeligvis ikke peiling.


De lakkgutta så penger i å lakkere opp et panser de vet du ;)

volvoRsport
18/08/11, 16:06
De lakkgutta du har vært hos har tydeligvis ikke peiling.

Veldig få lakkere som har noe peiling på slikt..

andersg
18/08/11, 16:17
Desverre.

"trenger ikke voks, har lagt klarlakk."

volvoRsport
18/08/11, 16:22
Desverre.

"trenger ikke voks, har lagt klarlakk."

Eller, "Farecla compound og ullpute gir mer enn bra nok finish siden Farecla'en bryter seg ned og blir finere og finere".

Øyvind G
21/08/11, 16:22
Først må jeg spørre om trådstarter har interesse av å lære seg dette og er villig til å satse litt på dette eller er du bare ute etter "jungel-triks" med saker og ting som fåes kjøpt på den lokale matbutikken?

Hvis dette er noe du vil lære deg, så kan jeg (og sikkert andre her på forumet) være behjelpelig med tips og triks om hva du før kjøpe og hvordan du skal gå fram for å få et ripefritt og blankt resultat.

Er det kun dette panseret eller denne bilen du vil ha fin i lakken, så anbefaler jeg deg å betale en som har kunnskap og utstyr til å gjøre denne jobben for deg. Dette er pga dette er en ganske tidskrevende og kostbar "hobby"