PDA

Vis full versjon : B230FT - Ryker veldig på tomgang (olje)



Daruu
10/08/11, 21:13
Driver å prøver å finne ut hva som er feil med en bil her nå....

Det er en tidlig modell 940, med FT motor 330ish tusen KM på telleren.

Den går helt som den skal, uten noen synlige problemer, men når den står på tomgang begynner den å ryke etter kort tid. Det virker som om det ikke ryker "jevnt" hele tiden, men at det heller kommer å går litt.
Det lukter brent olje av røyken så er ingen tvil om at det er olje som forårsaker dette, men spørsmålet er hvor kommer den fra?
Det er olje også i hele innsugsystemt inkl i cooleren

Turboen var det første som slo oss, så vi kjente om det var noe slakk, men den er uten slark noen veier.

Kan en tett veivhusventilasjon være grunnen?
Motoren har jo gått ett stykke, så komp test skal tas.

Stempelringer/ventiltettninger er kanskje andre mulige syndere?

Takknemlig for alle innspill :)

Ola Moen
10/08/11, 21:20
Det er tetningsringene i Turbo'n som er gåene. har hatt samme leksa på min. Det blir oftest forårsaket av for høyt trykk i blokka, og da presser returoljen seg ut i eksoshuset, og i kompressorhuset. ta en komptest. og få fiksa turboen.

Daruu
10/08/11, 21:22
Men ville det ikke ryke av den hele tiden hvis det var dårlige tetninger i turboen?

Ola Moen
10/08/11, 21:26
på tomgang ja. Når du får opp turtallet, så drar du mer vakum i blokka, og det er nok til at oljen ikke slår igjennom tetningsringene.

det vil slå igjennom når du passerer til trykksida om du har dårlige stempelringer.
da vil det ryke blått og fint:)
om den ikke ryker under pådrag, så tetter ringene godt nok.
Da kan det heller tyde på at den turbin har blitt kjørt så grisevarm at tetningen har satt seg i sporet sitt. da begynner dem å ryke på tomgang.

R.G
10/08/11, 21:28
stemmer som V20T sier.

Daruu
10/08/11, 21:29
Jaokei :)

Hva er det evt som kan være årsaken til noe slikt da?

Han som eide bilen mente at veivhusvent slangen hadde ligget løst nedi motorrommet for en tid siden, så han hadde satt på den igjen og han tror det var etter det at den begynte å ryke - høres det sannsynelig ut?

Ola Moen
10/08/11, 21:33
der har du årsaken... den har gått uten vakum i blokka:)

R.G
10/08/11, 21:33
slitte tetningsringer i turbo.

eller det er dårlig komp osv, så når du har ånding påkoblet før turbo så kan den suge i seg en del. monter catch tank og sjekk da hva som kommer.

tror nok det er turboen din. eksostetnnga på akseln og tetninga mot kompressor, derav olje i hele cooler systemet ditt. grunn til tetningsringa i turbo blir slitt: det er normalt..

prøv å legg åndeslangen løst i motorrom igjen å prøv da?

åndinga skal ha vacuum. jeg kjører vacuum på mine biler. så turbo sug i dem, som det er org på fk og ft motorer

Ola Moen
10/08/11, 21:40
Som jesus sa: -La de små komme til meg:)
om du ikke får det til selv, så kan jeg fikse Turbo'n din:)

Daruu
10/08/11, 21:42
Har ikke bilen her nå, er ikke min.
Men da om jeg tar av slangen å lar den stå på tomgang så skal det slutte å ryke, er det slik å forstå?

Å det finnes turboer i umiddelbar nærhet som går å bytte til så får prøve det + at jeg kan prøve meg på å overhale en turbo jeg også :)

Ola Moen
10/08/11, 21:44
Gjør det:) Er gjort på en halvtimes tid:)

Lynvinge
22/09/11, 06:41
der har du årsaken... den har gått uten vakum i blokka:)

Hvordan blir det når man kjører med turbo da? Vil vel egentlig bare kjøre trykk ned i blokka da? Jeg kjører med åpen veivhusventilasjon nå, er dette skadelig da?

Ola Moen
22/09/11, 13:13
Det blir trykk i blokka, og mottrykk opp returrøret hvor olja fra turboen renner ned.da blir det litt mye olje i senterdelen på turboen, og det presser seg ut igjennom tetningsringen i bakkant. da begynner det å ryke fra eksos etterhvert. Det skjer ikke med én gang på en relativt ny turbo, men det vil komme etterhvert.

Lynvinge
22/09/11, 14:06
blir det ikke trykk i blokka av turbotrykket da?

Berg Performance
22/09/11, 15:12
Jo, derfor monterer du enveisventil slik at det kun suger oljedamp når det er vakum i innsuget!

evt\og en slange før turbo som også lager vakum der ;)

Ola Moen
22/09/11, 22:02
Åndeslange skal ikke kobles til innsuget. Det blir bare griseri. Bruk slange fra åndeboksen og inn til en catchtank, og en slange fra catchtank som monteres på sugesida på turbo. mellom turbo og Luftmassemåler. Da går den med vakum i blokka hele tida. :) Da slipper en enveisventiler og slikt:)