PDA

Vis full versjon : Lukter fælt når eg slår på AC'n



Svein-Roe
10/08/11, 16:12
Heisan,

Lurer på om noen har ett godt tips ang AC anlegget mitt.
Når eg slår d på lukter d fælt... skulle tru noen har glømt en gammel tørrfesk inne i viftekanalan.
Men etter ei stund går d over.

Meine eg har hørt om et stoff som man kan kjøre gjennom systemet mens man kjører anlegget på resirkulering....
E d noen filter eg kan bytte?
Bilen er en XC 70 2002 modell

Svein-Roe
Blodfersk Volvoeier....

OleIdole
10/08/11, 16:20
Synes du det lukter vondt i bilen? Bruker bilen mer drivstoff? Dugger rutene mer enn normalt? Blir kupeen for varm? Dette er symptomer på at det kanskje er på tide med en service på bilens klimaanlegg! Kuperens er tingen da!!

Stig-Arne
10/08/11, 16:20
Første jobb er nå å bytte kupefilter.
Neste du kan gjøre er å levere bilen inn til klimaanlegg rens. Mange verksteder gjør dette og bilpleie firmaer, koster vel en rundt 1000 lappen

Nero
10/08/11, 16:21
Et bytta av kupefilter og en omgang med A/C rens vil nok gjøre underverker;)
Anbefaler denne boksen (http://www.nanowebshop.no/nanolotus%C2%AE_a_c_cleaner_200_ml-p-166.html), funker veldig bra.

PS: Vet ikke hvor kupefilteret er plassert på V70N:o

edit* Stig-Arne og OleIdole var før meg gitt.

OleIdole
10/08/11, 16:24
Svendseneksos :) de tar ofte dropp-in timer også

Svein-Roe
10/08/11, 16:45
Svendseneksos :) de tar ofte dropp-in timer også

Trur d blir litt langt unna.... eg bor way up north....

OleIdole
10/08/11, 16:55
:) Ah jammen da får du bare høre med et verksted som har ac service :D

Svein-Roe
10/08/11, 17:18
Google is your friend...

http://www.volvoforum.no/tips_triks/s60-v70n-s80/kupefilter.htm

skogy
10/08/11, 17:47
Et bytta av kupefilter og en omgang med A/C rens vil nok gjøre underverker;)
Anbefaler denne boksen (http://www.nanowebshop.no/nanolotus%C2%AE_a_c_cleaner_200_ml-p-166.html), funker veldig bra.

PS: Vet ikke hvor kupefilteret er plassert på V70N:o

edit* Stig-Arne og OleIdole var før meg gitt.

Sitter på passasjer siden over føttene. Løsne dekselet, under der er det en firkantet boks nær torpedoveggen.

andreas
10/08/11, 21:45
Biltema har òg AC-rens. Har ikkje prøvd på Volvo enno, men på forrige bil eg hadde gjorde dette + nytt kupéfilter underverker. Totalt ca kr 300,- og ein liten time jobb.

volvoRsport
10/08/11, 22:15
CRC har også AC-rens på boks, fåes bl.a. kjøpt hos Jula til 79kr.

Svein-Roe
10/08/11, 22:22
Korr spraye eg den AC rensen...? Ut me filter og tøm boksen opp i kanalen?
*Har aldri vært borti sånn AC rens..:-)

volvoRsport
11/08/11, 10:07
Korr spraye eg den AC rensen...? Ut me filter og tøm boksen opp i kanalen?
*Har aldri vært borti sånn AC rens..:-)

Setter vifta på fullt med resirkulering og kald luft, setter boksen inn, trykker inn dysa på boksen (henger seg opp slik at den står og sprayer selv), så lar du den stå og tømme seg inne i bilen i ca. 10 min.
Boksen plasserer du i fotbrønnen på passasjersiden.

Sjakalen
11/08/11, 10:13
Jeg var hos Bilia og betalte 465,- for rens på min 2000 modell. Det er et tilbud de har. Ble kvitt lukta. Lukta svært godt etterpå.

Svein-Roe
11/08/11, 11:40
Da var filter innkjøpt...
På Volvo anbefalte de ett stoff som mekonomen selger. Det er CRC sin Airco Cleaner.
D e ett skumprodukt. Ut me filtret, inn med en slange å spray på. Skummet skal virke i 15 min. så skal bilen gå i 10-20 min med luft anlegget på fult til alt et fordampet. Vinduer og dører må være åpne.

Ut å prøve

Tore
11/08/11, 11:48
... Vinduer og dører må være åpne.


Ehh? Hvorfor skal vinduene være åpne, når de eneste vinduene som kan åpnes på disse bilene er i dørene, og disse også skal være åpne? :confused:

volvoRsport
11/08/11, 12:03
Da var filter innkjøpt...
På Volvo anbefalte de ett stoff som mekonomen selger. Det er CRC sin Airco Cleaner.
D e ett skumprodukt. Ut me filtret, inn med en slange å spray på. Skummet skal virke i 15 min. så skal bilen gå i 10-20 min med luft anlegget på fult til alt et fordampet. Vinduer og dører må være åpne.

Ut å prøve

Da vet de ikke hva de prater om. Sitter her med en boks CRC Airco Kleen foran meg nå. Denne skal aktiveres og settes i fotbrønnen på passasjersiden, så skal den stå der til den er tømt for gass. Vinduer og dører må såklart være lukket, ellers så er poenget helt borte.

Edit: Utifra de instruksjonen "Tore" la ut kan det se ut som du får de i både gass og skum form, airco kleen og airco cleaner.

Tore
11/08/11, 12:11
Instruksjoner: http://www.crcind.com/wwwcrc/tds/TCA3%20AIRCOCLEAN.PDF

Altså: om jobben gjøres innendørs, f.eks i en garasje eller ett verksted så må alle dører/vinduer til rommet åpnes... Det beste er altså å gjøre dette utendørs, men fortsatt med bilens dører/vinduer lukket :-)

Svein-Roe
11/08/11, 12:40
lukte no godt i allefall...:-) Står å putre der ute no.

Svein-Roe
11/08/11, 13:21
Det lukter friskt i bilen no. Filtret var full av drit.

Den store testen blir om fruen oppdager at d lukter friskt? mulig eg har litt mye CRC i nasen no... synest d lukter friskt i stua og..:rolleyes:

todleif
11/08/11, 13:32
Etter det eg veit, so skal filteret byttast på kvar service.
Men no klarer du å gjere dette sjøl. Det kan være greit å bytte filter kvart år

Svein-Roe
11/08/11, 13:38
D va no egentlig ikkje nokka hokkus pokkus å få ut d filtret.
D som tok lengst tid var å finne d.. blei litt søking på nett så gikk d seg te.
Har jo bare hatt volvo i snart 4 dager...

Knuty
21/09/11, 18:09
Skal airco cleaner sprutes inn ved kupefilteret eller i luftinntaket ute under frontruta?
PÅ Mekonomen sier de luftinntaket ute, men mange sier også at det skal sprøytes inn der kupefilteret sitter.

vol760
21/09/11, 21:17
ta rensen inne i bilen.. er vel ingen vits og spraye den ute når acen går i resirkmodus?

Knuty
22/09/11, 11:02
Den skal ikke stå i resirkmodus :) ( Iflg bruksanvisningen) On etter en telefon så spiller det vist ingen rolle hvor man sprøyter det inn bare det kommer i sirkulasjon. :)