PDA

Vis full versjon : noen som har peiling på k-jetronic?? trenger hjelp!



Dimmern
10/08/11, 00:33
noen som har peiling på det lille som er av elektronikk på k-jetronic? jeg har noen spørsmål :D

Dimmern
10/08/11, 19:06
ingen? :)

Lars'ern
12/08/11, 23:16
Ikke det at jeg har så veldig peiling på det, men hva lurer du på?

Dimmern
12/08/11, 23:29
elektronikken, hva får strøm skal komponenta på sprute ha? :) og den vann temp følern, skal gå sammen med kaldstartdyse?

ett koblingsskjema hadde vært kurant men finnes jo omtrent ikke:P

Knallert
13/08/11, 07:32
Et raskt søk på Google og voila :)

About K-Jetronic: Page 3
Electrical Circuitry
If the engine stops but the ignition remains switched on, the electric fuel pump is switched off. The K-Jetronic system is equipped with a number of electrical components, such as electric fuel pump, warm-up regulator, auxiliary-air device, start valve and thermo-time switch. The electrical supply to all of these components is controlled by the control relay which itself is switched by the ignition-start switch. Apart from its switching functions, the control relay also has a safety function. A commonly used circuit is described in the following.

Function
When cold-starting the engine, voltage is applied to the start valve and the thermo-time switch through terminal 50 of the ignition-start switch. If the cranking process takes longer than between 8 and 15 seconds, the thermo-time switch switches off the start valve in order that the engine does not "flood". In this case the thermo-time switch performs a time switch function. If the temperature of the engine is above about +35°C when the starting process is commenced, the thermo-time switch will have already open-circuited the connection to the start valve, which as a result does not inject extra fuel. In this case the thermo-time switch performs as a temperature switch. Voltage from the start-ignition switch is still present at the control relay, which switches on as soon as the engine runs. The rotational speed reached when the starting motor cranks the engine is high enough to generate the "engine running" signal which is taken from the ignition pulses coming from terminal 1 of the ignition coil. These pulses are processed by an electronic circuit in the control relay, which switches on after the first pulse and applies voltage to the electric fuel pump, the auxiliary-air device and the warm-up regulator. The control relay remains switched on as long as the ignition is switched on and the engine is running. If the pulses from terminal 1 of the ignition coil stop because the engine has stopped turning, for instance in the case of an accident, the control relay switches off about 1 second after the last pulse is received. This safety circuit prevents the fuel pump from pumping fuel when the ignition is switched on but the engine is not turning.

Kontrollreleet(bensinpumpe/el. komponenter) som brukes org. er grønt,man finner som regel kontakten under dashbordet ved rattstammen.
Det aktiveres av signal fra terminal 1 på coil via en krets i releet. altså når du drar rundt motoren på starteren så starter bensinpumpa.
og når motoren ikke går rundt lenger av ulike årsaker så stopper pumpa.
Dette er pga. sikkerhet ved en evt. ulykke.
Og som det også står skrevet så skal alle komponenter til k-jet ha 12volt via term. 50 på tenningsbryteren via det før omtalte grønne releet.
Komponentene styrer seg selv via bimetallfjærer unntatt kaldstartdysa som reguleres via termobryteren (tempføleren).
Sånn ca. er det lagt opp org. hvertfall.

Ola Moen
13/08/11, 07:35
elektronikken, hva får strøm skal komponenta på sprute ha? :) og den vann temp følern, skal gå sammen med kaldstartdyse?

ett koblingsskjema hadde vært kurant men finnes jo omtrent ikke:P

Du skulle ikke heller hatt et orginalt ledningsnett til E motor da? Det blir jo mer plug and play.

Knallert
13/08/11, 07:44
Er jo bare noen få ledninger på motoren det er snakk om.
Men et ferdig ledningsnett er sef. enklest :) Har et liggende,men spørsmålet er bare hvor...
Resten er jo lagt opp allerede.
Hvertfall var det sånn på min bil, men kanskje det er forskjeller avhengig av årsmodell.

Her er mer info om K-jet
http://www.benzworld.org/forums/r-c107-sl-slc-class/1450844-bosch-k-jetronic-overview.html

Ola Moen
13/08/11, 07:53
81' og oppover er det bare å smekke inn relé og kontakta på torpedoveggen. før 81' er det annerledes. på min 75' med B21E, sitter det to reléer i motorrommet, bak br.kraftforsterker, som styrer det.

Jeg har motorledningsnett jeg også. fra B21ET, B23E, og 230E. De går om hverandre.

Dimmern
13/08/11, 10:48
begynte med ledningsnett i går, fant ut at det må blir enklest ;) men har 740, ikke 240 :)

Ola Moen
13/08/11, 14:51
Samme ledningsnettet på E motor om det er 2 eller 7 serie

Dimmern
13/08/11, 17:01
jeg finner ingen steller og putte inn no rele? :)

Ola Moen
13/08/11, 20:46
jeg finner ingen steller og putte inn no rele? :)
Det skal stå i sikringsboksen:)

VoVlo
18/12/12, 12:18
Det skal stå i sikringsboksen:)

jeg ar samme problem etter jeg har hatt av innsug og dette å smørt opp har den blå og hvite ledningen hen hvor ? under rattstammen?????? Disse to ledningene er kobla i sammen i ett lite støpsel. Vet ikke om detta er orginalt men... Vet ikke hvor den skal hen ? noen som vet noe mer ?!