PDA

Vis full versjon : Ta ut motor og girkasse fra Volvo 740, trenger forslag.



Mattii5
08/08/11, 20:29
Hei.

Skal ta ut motor og girkasse fra min Volvo 740 -87. Jeg vet at dette er mulig da jeg har gjort det før. Problemet er bare det at jeg ikke har mulighet til å skaffe en løfteanordning til dette, hjullaster, motorlift osv. får jeg ikke tak i. Talje er bare å glemme. Noen som har forslag?

På forhånd takk.

Mvh// Mattii5

roffenn
08/08/11, 20:33
Er du sterk?

eab
08/08/11, 20:35
girkassa får du ut selv, motor bør man ha hjelp til. Det bør holde med 2-3stk, hvis dere har drukket nok tran.

Mattii5
08/08/11, 20:48
Er du sterk?

Ganske sterk er jeg nok, girkasse får jeg bort selv, men motoren er litt værre. Klarer å røre motoren selv litt, men å løfte 60cm opp og så litt bak er litt værre.

mister-klæbu
08/08/11, 21:16
hehehe, mere tran!! ;-)

eab
08/08/11, 21:29
Du kan jo demontere fronten, så slipper du å løfte så høyt.

Espen Hveding Nordgård
08/08/11, 22:02
Eventuellt gjør du omvendt, men det er jo litt mer jobb, løsne traversen, mellomakselen og girkassetraversen, samt fjørbeina og casterstaga.. Jekk opp bilen og trill den bakover :p

s4nd3r
08/08/11, 22:48
vi var 2 stk, og plukka ut motor, og gir kasse, hadde med ett pipesett, stort flattskruhjern, kniv, av biter tang, noen fast nøkkler, og en orginal volvo jekk... ;) brukte ca 3 - 4timer.

gjekka bilen så høyt vi fikk 2 dekk under hvert framm hjul. så under bilen, løsna mellom akslingen, og fjernet den, så skrudde av alt runt motor, dynamo, starter, olje pumpe. insug, eksos, tappa av motor olja. tok av toppen, skruddeløs girkasse traversjen, løsnet girkassa, og fikk løs den og drog den ut under bilen, så skrudde av motor festa, og løfta opp motoren,, thats it, så er fult mulig...
(fjernet og panseret, for og komme bedre til..) bilen var dompa inni en skog, og hadde ikkje mulig heit og fa tak i traktor..

Ola Moen
08/08/11, 23:28
løsne alt, og vipp bilen over på sida. så får du lett ut motoren:)

s4nd3r
08/08/11, 23:42
lastebil kran, og skjærebrenner funker og....:rolleyes:
sjakklefast motoren, og løfte opp, og skjære i vei til bilen ramler ned...
vært slaktet en del biler med skjærebrenner her... good glemt opfinnelse...:D

Jan-Einar Jenssen
09/08/11, 12:39
bruk en tykk planke, legg den over fronten på bilen å knyte fast motoren. deretter får du en kompis til å hjelpe å løfte ut sjiten :) fiks ferdig :)

Ola Moen
09/08/11, 12:46
legg ca en 450gr dynamitt mellom traversen og bånnpanna. åpne panseret, søk dekning, og dra av salven:)

Ola Moen
09/08/11, 12:48
lastebil kran, og skjærebrenner funker og....:rolleyes:
sjakklefast motoren, og løfte opp, og skjære i vei til bilen ramler ned...
vært slaktet en del biler med skjærebrenner her... good glemt opfinnelse...:D
SÅ avansert? jeg stroppa bare fast motor i kroken på Palfinger krana, og rista hele skiten til motoren hang igjen i krana:)

C.Erstad
09/08/11, 12:48
legg ca en 450gr dynamitt mellom traversen og bånnpanna. åpne panseret, søk dekning, og dra av salven:)

Hehe, ikke mye motor og bil igjen da! :P

Ola Moen
09/08/11, 12:50
motoren klarer seg nok:) Er vel det som er poenget?

jan_m
09/08/11, 14:38
huske stativ og talje

Ola Moen
09/08/11, 14:39
8 polakker..

gull pilen
09/08/11, 14:44
mangen kreative forslag her... hehe:)

Mattii5
09/08/11, 15:47
Fantastiske forslag her, men har løst problemet. Investerte i en motorlift ;)

jan_m
09/08/11, 15:48
det med huske stativet funker bare få tak på et masivt et av stål... vi fikk vårt på finn.no og bb454 henger da uten at saken har knella...

Espen Hveding Nordgård
09/08/11, 21:54
Motorlift eller elefant hørtes ut som det mest fornuftige her ja :p Ikke en dum investering!

Mattii5
09/08/11, 23:45
Motorlift eller elefant hørtes ut som det mest fornuftige her ja :p Ikke en dum investering!

Nettopp! Det mest fornuftige så langt på denne tråden.

Er bare 15 år, og har begynt med min egen lille "bedrift" :) Kjøper biler som det er etterspørsel på billige deler på, til nå har den tjent seg inn flere ganger sier jeg bare! Blir garantert å gjøre det samme flere ganger! Tok ca 1 måned å tjene ca 10-12k :D

s4nd3r
09/08/11, 23:53
SÅ avansert? jeg stroppa bare fast motor i kroken på Palfinger krana, og rista hele skiten til motoren hang igjen i krana:)

må kappe og skjære litt, løfter en heil 740 etter motorn. så må skjære litt her og der, bak akslinger har en tendens til og bli demontert på samme måte. :rolleyes: men, han godeste paulslarkfinger er go og ha... :)

Ola Moen
10/08/11, 01:05
må kappe og skjære litt, løfter en heil 740 etter motorn. så må skjære litt her og der, bak akslinger har en tendens til og bli demontert på samme måte. :rolleyes: men, han godeste paulslarkfinger er go og ha... :)
Nå har jeg riktignok bare gjort det på et par 240'er da. og løsnet ikke noenting.
girstanga på M45'n skar opp hele tunnellen fram til torpedoveggen. mellomaksel løsnet av seg selv:) eneste jeg gjorde var å kappe frontrøret på eksosen, og klippe clutchwire'n. motorfestene var allerede gått i stykker, og feste til kassa var helt gelé, så det fantes ikke motstand. gasswire, choke og vannslanger dro jeg bare tvert av:) bare stå med 3 meters utlegg og riste til bilen ramler:)

Mattii5
10/08/11, 08:38
Nå har jeg riktignok bare gjort det på et par 240'er da. og løsnet ikke noenting.
girstanga på M45'n skar opp hele tunnellen fram til torpedoveggen. mellomaksel løsnet av seg selv:) eneste jeg gjorde var å kappe frontrøret på eksosen, og klippe clutchwire'n. motorfestene var allerede gått i stykker, og feste til kassa var helt gelé, så det fantes ikke motstand. gasswire, choke og vannslanger dro jeg bare tvert av:) bare stå med 3 meters utlegg og riste til bilen ramler:)

Det er bare det at jeg er ikke noen slegge-mekaniker, jeg gjør ting ordentlig for å kunne tjene penger og lære noe av det. "Riste motoren løs med en kran", "kappe og skjære litt her og der" ; ikke noe av interesse (annet enn en god latter da vel :P )

s4nd3r
10/08/11, 15:10
Nå har jeg riktignok bare gjort det på et par 240'er da. og løsnet ikke noenting.
girstanga på M45'n skar opp hele tunnellen fram til torpedoveggen. mellomaksel løsnet av seg selv:) eneste jeg gjorde var å kappe frontrøret på eksosen, og klippe clutchwire'n. motorfestene var allerede gått i stykker, og feste til kassa var helt gelé, så det fantes ikke motstand. gasswire, choke og vannslanger dro jeg bare tvert av:) bare stå med 3 meters utlegg og riste til bilen ramler:)

haha.. girspaken er ett kapittel for seg sjøl ja... :p

Mattii5
10/08/11, 23:30
haha.. girspaken er ett kapittel for seg sjøl ja... :p

Girspaken er ingen problem ;) Brukte motorlift og en kjetting rundt motorlabbene og en talje fra motorliften og rundt motoren. Funka fjell!

Ola Moen
10/08/11, 23:40
Girspaken er ingen problem ;) Brukte motorlift og en kjetting rundt motorlabbene og en talje fra motorliften og rundt motoren. Funka fjell!
Det var om vi tok den med lastebilkran han mente.
normalt sett så demonteres spaken om man skal gjøre det på bakken, med motorlift.

Ikke er vi slegge-mekanikere heller.
men om det kun er en motor som skal ut før resten skrotes, så bruker man kran:) tar 5 min.

s4nd3r
10/08/11, 23:49
høgg, høgg, høgg, gamle biler!! så fyre opp CAT en, og trykke ned take, bretta inn tak stolpane, så belte over 2 ganga.. eneste komentaren han på huggern har "off"

Mattii5
11/08/11, 00:03
Hos stefaren min i Sverige, på bilverksted og skroten hans bruker vi en Volvo L150 til å demontere hele bakruter fra eldre biler (amazon osv), det funker fett !