PDA

Vis full versjon : Demontere ventiler og kamaksel.



henrik940
10/03/10, 20:52
Hva må til for å ta ut ventiler?

Hva burde byttes hvis det renner litt olje nedover eksosventilen?

THolandsli
10/03/10, 20:55
Høres ut som dårlige ventiltetninger. Trenger ikke ut med ventilen for å bytte de. For å si mer om framgangsmetoden hadde det vært greit å visst hvilken motor det er snakk om.

henrik940
10/03/10, 20:57
530 topp til B230FK

ChrML
10/03/10, 20:57
Høres ut som dårlige ventiltetninger. Trenger ikke ut med ventilen for å bytte de. For å si mer om framgangsmetoden hadde det vært greit å visst hvilken motor det er snakk om.
B230FK.

Men er det ikke sånn at det ikke er tetninger på eksosventilene? Mener å ha hørt det en gang, men veit ikke om det er sant. Aldri hatt opp ventilene å kikket.

henrik940
10/03/10, 21:01
Noe må det jo være der som holder igjen olja. Viss ikke hadde den forbrent olje hele tia :p

Modalen
10/03/10, 21:14
Stemmer det som ChrML sier. Finnes ikke ventiltettinger på eksossiden originalt av på disse.

Er du sikker på at det er ventilstyringene på eksosiden? Ryker det av bilen? Den kan fint bruke en grei dose olje gjennom ventiltettingene på innsugssiden før det RYKER... Vises på tennplugger f.eks. hvis den super i seg på innsugssiden.

Du må enten lage deg, eller kjøpe deg et spesialverktøy for å plukke ut ventilene.
Verktøyet må være av typen hvor enden som går over fjær-retaineren er et rør/pipe.

Typ. verktøyet mitt:

http://www.slimbox.net/~modalen/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=3145&g2_serialNumber=2

http://www.slimbox.net/~modalen/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=3142&g2_serialNumber=2

henrik940
10/03/10, 21:16
Dette er en motor jeg har stående. Har tatt av grenrør, så jeg ser olje på den ene ventilen.

Modalen
10/03/10, 21:17
Noe må det jo være der som holder igjen olja. Viss ikke hadde den forbrent olje hele tia :p

Har ikke like lett for å suge i seg så mye på eksosventilen, med mindre man har litt hissig oppsett avstemt grenrør + kamaksel :)

Olje forbi styringa på eksosventilen ryker gjerne.

henrik940
10/03/10, 21:20
Sant det.

Step by step på hvordan du demonterer ventilene?

Mr. Crepsley
10/03/10, 21:24
1. Skru av toppdekslet
2. Skru av kammen
3. Fjern koppene
4. Press ned fjæra
5. Ta av de koniske halvmånene

Så er det bare å plukke av.

slevjus
10/03/10, 21:25
Setter på ventiltanga eller hva jeg skal kalle den før, så presser du sammen fjæra å tar bort di 2 halvmånan som holder fjæra å slipper opp igjenn, veldig enkelt om man har noe å presse sammen fjæra med :)

henrik940
10/03/10, 21:26
Aha! Ganske så enkelt da! Takk for forklaring :D

Mr. Crepsley
10/03/10, 21:27
Er veldig enkelt ja.

Ingenting å takke for, skulle bare mangle :)

jonass
10/03/10, 21:33
Ser du har slike klemmer for og fjerne ventiler på biltema, er de bra? Vurderer og kjøpe

JørnM_940
10/03/10, 22:18
MÅ ikke ha en slik ventiltang, går å presse med et eller annet du finner som er egnet. Brukte noen store skrujern til å holde ned fjærene med + en magnet til å fiske opp halvmånene med. Men det er såklart enklest med rett verktøy:)

jonass
10/03/10, 22:23
Grunnen til at jeg spør er jo fordi at jeg vet at det er mye bedre med egnet utstyr. Det går jo og få i stempler med ringer uten ring kompressor, men det er prakk

ArneR
10/03/10, 22:38
Den fra biltema funker fjell.. Bare sørg for å kjøpe rett utgave, de har to..

TeamBørnOut
11/03/10, 09:11
Noen av de er litt ustabile :P jeg er på min 3. nå. den første delte seg. tok det på garrantien. Den 2. ble bare sliten og litt "vinglete" . men den siste jeg kjøpte har fungert fint. men jeg skal lage min egen som er festet til et bord snart. mye lettere å jobbe med

Modalen
11/03/10, 09:43
Noen av de er litt ustabile :P jeg er på min 3. nå. den første delte seg. tok det på garrantien. Den 2. ble bare sliten og litt "vinglete" . men den siste jeg kjøpte har fungert fint. men jeg skal lage min egen som er festet til et bord snart. mye lettere å jobbe med

Jeg gikk også lei de der vanlige vinglete. Mye bedre å lage en selv :)

Gneizten
11/03/10, 21:19
kanskje dere kan lage en liten how-to shimse ventilene også da? =)

henrik940
11/03/10, 21:23
Hadde vært ålreit ja :D

Må det gjøres viss man bytter kam?

ChrML
11/03/10, 21:28
Hadde vært ålreit ja :D

Må det gjøres viss man bytter kam?
Vanligvis ikke med andre Volvokammer visstnok, men hender en ventil eller to er litt utenfor.

Shimse ventiler er ikke så vanskelig bare man har verktøyet til å ta av capsene uten å ta av kammen og gummidemperene er av. Bare å måle med bladsøker, regne ut og bytte shims til det stemmer.

henrik940
07/04/10, 13:55
1. Skru av toppdekslet
2. Skru av kammen
3. Fjern koppene
4. Press ned fjæra
5. Ta av de koniske halvmånene

Så er det bare å plukke av.


Hvordan tar jeg vekk de halvmånene? Bare å vippe vekk?

jonass
07/04/10, 14:00
Magnet stang er greit og bruke, eller nebb tang.

Volvo-Lars
07/04/10, 14:10
Å når først ventilene er ute så ville jeg slipt dem.

volvo2før
07/04/10, 14:32
Har samme problem på min b21et. Bruker litt olje, så regner med at det er ventiltetninger.. Noen som vet om det er like enkelt å skifte her som på FK? Slipe ventiler, gjør de det på lokale verksteder? Andre ting som bør gjøres når kammen og ventilene først er ute? :)

Mr. Crepsley
07/04/10, 14:48
Slipe ventiler er like lett som å ta ut ventilene. Er akkurat samme prosessen på en ET som en FK. Du tar ut ventilene, har litt slipe pasta på kanten av ventilen, og setter den inn igjen. Så setter du på en sugekopp og vrir ventilen rundt. Det er lurt å løfte ventilen og vri den i en ny posisjon iblant, så du får slipt hele setet. Du ser fort når du har slipt nok, tette flaten skal være blank og fin.

@Henrik
Bare å bruke fingrene, eller som andre her sa magnetstav eller nebbtang.

volvo2før
07/04/10, 23:28
Slipe ventiler er like lett som å ta ut ventilene. Er akkurat samme prosessen på en ET som en FK. Du tar ut ventilene, har litt slipe pasta på kanten av ventilen, og setter den inn igjen. Så setter du på en sugekopp og vrir ventilen rundt. Det er lurt å løfte ventilen og vri den i en ny posisjon iblant, så du får slipt hele setet. Du ser fort når du har slipt nok, tette flaten skal være blank og fin.

@Henrik
Bare å bruke fingrene, eller som andre her sa magnetstav eller nebbtang.

Okei.. :) Man vil antagelig merke forskjell på en så gammel motor kanskje ved å slipe litt..?

Mr. Crepsley
08/04/10, 02:09
Ikke sikkert du merker det, men du forlenger nok levetiden på toppen din. Når man først har ute ventilene, så er dette fort gjort. Du får kjøpt alt du trenger til slipingen på Mekonomen. Fin og grov slipepasta med sugekopp i samme settet, tror det kostet 80 kr :)

ChrML
08/04/10, 15:30
Å når først ventilene er ute så ville jeg slipt dem.
Sikker på at du kan slipe de natriumfylte ventilene? Mener jeg leste på Vadis eller et annet sted at natriumsfylte ventiler ikke skal slipes.

Mr. Crepsley
08/04/10, 15:32
Du kan slipe dem, men du må aldri kappe dem i 2.

ChrML
08/04/10, 15:34
Du kan slipe dem, men du må aldri kappe dem i 2.
Hva skjer da hvis en kapper de i 2? :D *Stikke ut å gjøre* :p

Mr. Crepsley
08/04/10, 15:37
Du kan vel tenke deg selv, den er fylt med gass.. :P

ChrML
08/04/10, 15:38
Du kan vel tenke deg selv, den er fylt med gass.. :P
Yep, skjønte det, men er det under høyt trykk?

Mr. Crepsley
08/04/10, 15:39
Er faktisk ikke sikker på hvor høyt trykket er, men sikkert nok til at du får deg en skikkelig overraskelse! :)

ArneR
08/04/10, 15:43
Kast en teskje salt i et smeltebad og se hva som skjer.. :p

Du kan slipe inn natriumsfylte ventiler med slipepasta, men de kan ikke slipes i maskin. Det gjelder forøvrig samtlige stelittbelagte ventiler også, noe de fleste ventiler er..

GeTReibeAktienGesellschaf
08/04/10, 16:38
Du kan vel tenke deg selv, den er fylt med gass.. :P
Jeg har skjønt det som at saltet de er fylt med er i fast form som blir flytende når det blir varmt.

Men det er mulig det er jeg som har misforstått.

Mr. Crepsley
08/04/10, 17:20
Det kan faktisk godt hende, tror jeg har hørt noe lignende selv når jeg gikk på skolen. Har aldri åpnet en så jeg vet ikke helt sikkert. :)

ArneR
08/04/10, 23:43
Det er det jeg har lest meg til også. Ingen gass inni der nei..