PDA

Vis full versjon : Totalt dødt varmeapperat Volvo 245!



MikeNike
08/08/11, 00:59
Varmeapperatet mitt er fullstendig dødt, fungerer ikke på noen av de 4 trinnene :( Jeg vil se å få det ordnet før "istiden" kommer igjen! Såvidt som jeg har forstått så er det enten motstanden (lite sannsynlig mtp ingen av trinnene funker) eller så er det selve viften som er brent/ødelagt?

Legger det ut her for å få det bekreftet fra noen med erfaringer av dette! Om noen har en kupevifte liggendes så er jeg interessert!

Takk på forhånd :)


Mvh

vazborris
08/08/11, 01:04
Mest trolig vifta anbefaler og kjøpe ny da det tar litt tid og bytte og kjedelig og havne utmed en som ikke varer lenge

ArneR
08/08/11, 01:24
Sjekk sikringen først da..

MikeNike
08/08/11, 01:27
Mest trolig vifta anbefaler og kjøpe ny da det tar litt tid og bytte og kjedelig og havne utmed en som ikke varer lenge

Enig i den, takker for responsen :)

MikeNike
08/08/11, 01:28
Sjekk sikringen først da..
Var det første jeg gjorde og den erlike hel..

PekaillVolvo
08/08/11, 12:54
Da må du nok til med en ny vifte og lykke til med monteringen... :)

Sebbe
08/08/11, 13:04
har du hørt noen ulyder eller luktet noe svidd fra den? jeg ville målt spenningen inn på vifta før jeg begynte å bytte den, da det er ganske mye arbeid.

Daniel V
08/08/11, 13:32
Er nok vifta de ja. Hadde akkurat samme symptomene da min gikk "at skogen" romjula 2010. Den ble rett og slett drept av -25 grader :p

Uansett, jeg dro på Bilia å kjøpte ny til den nette sum av 1770,-, fordi jeg har hørt så mye negativt om den BCB selger til halve prisen. Den vifta som sitter i bilen din har jo antakeligvis sittet der siden bilen var ny, så at den går i stykker er jo egentlig ikke så rart :p Den nye du kjøper hos Volvo vil jo holde i over 20 år til, så det er jo greit :)

Jeg byttet like gjerne alle slangene fra torpedo og ut til varmeapparatet, da disse irrier fast i krana, slik at de er vanskelige å få av, samt at det er lett at de blir skadet når de må tas av, fordi de er gamle og morkne. Prisen på dem var ganske (841,- eller noe, for 3 stk) men da slipper du å bekymre deg for lekkasjer og det styret det måtte medfølge.

Volvo-Lars
08/08/11, 14:38
Står noe i Haynes boka om hvordan du sjekker ei brukt vifte, om den er i orden eller ikke.
Mener å huske at man skal legge vifta på ett bord, sette 12v på den og hvis den gjør ett lite "hopp" da så funker den som den skal.
Hvis den bare starter sakte eller ikke starter i det hele tatt så er den bare å hive.


Bytt varmeapparatregisteret når du først har det ute.

MikeNike
08/08/11, 20:31
Takk for all responsen gutta! :) Ja har fått med meg at viften er et kav å bytte, gleder meg ikke akkurat til å bytte den nei, men jeg vil ikke fryse ihjel i vinter heller :( Men da er saken grei, da måler jeg den for å sjekke om det er liv i skiten :P Jeg regner med å måtte kjøpe ny uansett.. Men takk for tipsene igjen alle, godt å få hjelp når man trenger det ! :)

Tomas
08/08/11, 20:32
På min så hadde faktisk plussen inn bak på bryteren hoppet av. satt den på igjen med ny kabelsko, god som gull. :-) kan ha flaks...

MikeNike
08/08/11, 20:43
Hehe, ikke mange som har like mye "gull" som du da Tomas, men er lov å håpe :p

Tomas
08/08/11, 20:47
Må alltid tenke det beste..hehe:-)

vazborris
09/08/11, 01:07
kjøpte vifta jeg har på bildeleksperten i kongsberg til nette sum av 742kr den har funket knall i 2 år nå uten en ulyd, mulig det var noen få prosent i rabatt på den prisen men ikke stort mener jeg og huske:)

skal foresten være glad du må bytte nå og ikke til vinteren. byttet min i nokk minusgrader ute fordi det skjedde plutselig og verkstedet var fult av biler som ikke var enkelt og flytte på:) tar noen timer men ikke vanskelig bare litt knot og en del demontering:)

MikeNike
09/08/11, 14:16
kjøpte vifta jeg har på bildeleksperten i kongsberg til nette sum av 742kr den har funket knall i 2 år nå uten en ulyd, mulig det var noen få prosent i rabatt på den prisen men ikke stort mener jeg og huske:)

skal foresten være glad du må bytte nå og ikke til vinteren. byttet min i nokk minusgrader ute fordi det skjedde plutselig og verkstedet var fult av biler som ikke var enkelt og flytte på:) tar noen timer men ikke vanskelig bare litt knot og en del demontering:)

Ja har sett at viftene ligger på rundt 700-1500kr .. men det er jo selvfølgelig kjipt å holde på med demontering ute i slørpe og kulde ja, derfor jeg vil ta det nå :p men er det veldig rett fram på hvor den ligger og demonteringen osv? Må jeg ha instruksjonsbok m/bilder eller klarer jeg meg fint uten? :confused:

Daniel V
10/08/11, 00:21
Du ser det etterhvert som du demonterer hvordan det virker. Jeg hadde ingen instruksjonsbok eller noe da jeg gjorde dette i vinter. Demonteringen er noe alle klarer, det folk sliter med er å sette det sammen igjen. Gjør som det jeg gjorde, ta MASSE bilder underveis i demonteringen, og merk ting underveis i demonteringen, så skjønner du hvor det skal igjen når du skal ha det på.

Kan jo legge ved noen bilder fra jeg drev på med det samme, i garasjen hvor oppvarmingen var under vedlikeholdsrehabilitering i perioden, og det var - 23 utenfor...


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2087.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2088.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2089.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2090.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2091.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2092.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2093.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2095.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2096.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/2097.jpg

Som du ser var dette før jeg fjernet hele dashen..

MikeNike
10/08/11, 00:30
Så hele dashen må ut for å komme til? Jeg kan tenke meg det er lettest mtp demontere/montere men har ikke tak å holde på under så vil helst ta ut minst mulig .. men må jeg så må jeg :mad: ikke dumt å ta bilde under prosessen, må finne ut et "merke-system" sånn at det blir plug and play, slipper jeg knoting og banning :p takk for hjelpen! Skal si hvordan det går, med bilder osv :)

PekaillVolvo
10/08/11, 01:00
Jeg var ikke av med rattet, for eksempel da jeg skiftet mitt... Så lenge du får løsnet apperaturet (hele den hvite greia) og får dratt den ut til høyre, altså ned mot gulvet på passasjersiden, er du nesten i mål... men du må åle deg innunder på andre siden selvsagt for å løsne ting og tang... :)

Men veldig lurt å ta bilder etter hvert, ja, for å få alt tilbake på rett plass. Som fotograf burde jeg absolutt ha tenkt på det... hehe... Men jeg hadde både utskrifter her inne fra - bilder fra andre som har gjort det - og andre steder jeg tror jeg fant på nettet som viste hvordan osv... Lykke til...!

vazborris
10/08/11, 02:22
Jeg liker godt og skru løs så vaiere og det blir med ut så slipper man knote med det

MikeNike
10/08/11, 02:26
Jeg har ihvertfall fått et godt utgangspunkt på hvor og hvordan :) må nok åle meg på gulvet ja, gleder meg ikke akkurat.. problemet mitt er egentlig at jeg har ikke et tak jeg kan holde på under, er så kjipt hvis det begynner å regne (er snakk om bergen her) så blir det stas å få alt i hus i det tilfelle .. men det må bli gjort til vinteren! :eek:

ArneR
10/08/11, 11:54
Har gjort denne jobben ute mange ganger før, ikke noe problem å ta dashbordet å legge i bagasjen mens du holder på. Så lenge det ikke er pakket med bilstereo og div. annet da.. :p Og baksetet har masse plass til alle plastdekslene.. :)

Daniel V
10/08/11, 13:09
Jeg har bare gjort dette to ganger alene. Den ene gangen tok jeg ikke ut dashbordet (lirket ut varmeapparatet på passasjersiden) og andre gangen tok jeg ut dashbordet. For å si det sånn, det er natt og dag forskjell. Selvfølgelig, det går greit med lirkingen også, men når du skal få "innsuget" til varmeapparatet som sitter på toppen av apparatet som skal inn i torpedoen med en gummipakning på, skal jeg love deg dette er 10x vanskeligere enn om dashen er av. Og hvis du ikke får den pakningen tett, må du leve med en suselyd når du kjører, + at du hører motoren bedre inne i kupeen. Det sier seg jo selv at det er lettere å sette inn hele greiene ovenifra, som man kan gjøre hvis dashen er ute.


Det som er merkelig her inne er er at hver gang det kommer ut et bilde av noen operasjoner som innebefatter knot med dash og styr, og noen skrur ut rattet, er det ALLTID en som kommenterer under "Jeg tok ikke av rattet" eller "man trenger ikke ta av rattet".. Akkurat som om det er det verste med hele jobben :p Grunnen til at jeg tok av rattet, og spesielt de med "bussrattet" er fordi det bare er i veien når man holder på. Det tar deg 1 minutt og ta det av, og det sparer det for masse stygge ord når du ligger og fikler med krana som er på den siden, og du skal reise deg opp :)

Uansett: Et annet tips som jeg angrer på at jeg ikke gjorde var å ta ut teppet og skumgummimatten som er under. Når du løsner slangene fra varmeapparatet er jo disse fulle av kjølevann, og i og med at krana og uttaket til veggen sitter så langt inne er det vanskelig å ta imot alt vannet som kommer med en bøtte, da den nesten er litt for stor til å komme inn der. Det som skjedde med meg var at store deler av kjølevannet havnet på teppet trakk seg ned under skumgummimatten.. Så da måtte jeg av med dette å vaske det med engang jeg var ferdig, som en ekstra jobb etterpå, hvis ikke ville gulvet begynt å ruste. Kjølevæske er jo som kjent litt rar konsistens som er vanskelig å beskrive når du får det på hendene, og tar seg dårlig ut på et teppe i form av stygg farge.

Så, de tingene jeg skal gjøre nesten gang jeg må gjøre samme jobb er:

- Ta ut teppet på førersiden samt gummimatta under.
- Ta ut dashen
- Bytte til nye originale deler (son jeg gjorde siste gangen)

MikeNike
10/08/11, 18:13
Har gjort denne jobben ute mange ganger før, ikke noe problem å ta dashbordet å legge i bagasjen mens du holder på. Så lenge det ikke er pakket med bilstereo og div. annet da.. :p Og baksetet har masse plass til alle plastdekslene.. :)

Ja du har jo et godt poeng der, så lenge det ikke er beinkaldt ute sånn at fingrene fryser til, så skal jeg ikke klage :p Har jo "varebil" så plass er det mer enn nok av :cool:


Jeg har bare gjort dette to ganger alene. Den ene gangen tok jeg ikke ut dashbordet (lirket ut varmeapparatet på passasjersiden) og andre gangen tok jeg ut dashbordet. For å si det sånn, det er natt og dag forskjell. Selvfølgelig, det går greit med lirkingen også, men når du skal få "innsuget" til varmeapparatet som sitter på toppen av apparatet som skal inn i torpedoen med en gummipakning på, skal jeg love deg dette er 10x vanskeligere enn om dashen er av. Og hvis du ikke får den pakningen tett, må du leve med en suselyd når du kjører, + at du hører motoren bedre inne i kupeen. Det sier seg jo selv at det er lettere å sette inn hele greiene ovenifra, som man kan gjøre hvis dashen er ute.


Det som er merkelig her inne er er at hver gang det kommer ut et bilde av noen operasjoner som innebefatter knot med dash og styr, og noen skrur ut rattet, er det ALLTID en som kommenterer under "Jeg tok ikke av rattet" eller "man trenger ikke ta av rattet".. Akkurat som om det er det verste med hele jobben :p Grunnen til at jeg tok av rattet, og spesielt de med "bussrattet" er fordi det bare er i veien når man holder på. Det tar deg 1 minutt og ta det av, og det sparer det for masse stygge ord når du ligger og fikler med krana som er på den siden, og du skal reise deg opp :)

Uansett: Et annet tips som jeg angrer på at jeg ikke gjorde var å ta ut teppet og skumgummimatten som er under. Når du løsner slangene fra varmeapparatet er jo disse fulle av kjølevann, og i og med at krana og uttaket til veggen sitter så langt inne er det vanskelig å ta imot alt vannet som kommer med en bøtte, da den nesten er litt for stor til å komme inn der. Det som skjedde med meg var at store deler av kjølevannet havnet på teppet trakk seg ned under skumgummimatten.. Så da måtte jeg av med dette å vaske det med engang jeg var ferdig, som en ekstra jobb etterpå, hvis ikke ville gulvet begynt å ruste. Kjølevæske er jo som kjent litt rar konsistens som er vanskelig å beskrive når du får det på hendene, og tar seg dårlig ut på et teppe i form av stygg farge.

Så, de tingene jeg skal gjøre nesten gang jeg må gjøre samme jobb er:

- Ta ut teppet på førersiden samt gummimatta under.
- Ta ut dashen
- Bytte til nye originale deler (son jeg gjorde siste gangen)


Men det er jo sant det du sier, er jo best å bare hive ut hele dashen med rattet og hele "skiten", arbeidet blir jo mye lettere og går relativt fortere. Men som sagt så skal jeg dokumentere hele operasjonen, og skal bruke alle tips fra dere :) føler meg tryggere nå som jeg vet hva jeg har i vente :D

larsverm
10/08/11, 19:25
Det er mye som er greit å fikse på en 240 og i den sammenhengen skal vel dette med varmeapparatet være noe av det mer kranglete. En skøyer skal en gang ha uttalt noe slikt som at i 240 har man tatt utgangspunkt i varmeapparatet og så bygd resten av bilen rundt det...

gromførti
10/08/11, 19:37
Hadde aldri bytta den vifta før i vinter.
det var -33 grader da jeg kjørte hjem, å da begynte det å lokte svidd, å ikke noe mer varmluft.. Kjørte uten vifta i 3 uker. satt inni bilen med kjeldress å bjønnfett.
Gamlingene på jobb sa at jeg kom til å bruke hele kvelden og natta får å skifte den, i å med at det var første gang. Det tok meg 3 timer. å da hadde jeg også byttet ut diverse ledninger å annet under dashn. er mye knoting, men ikke så ille som folk skal ha det til.
Var så dom å sette i brukt vifte, som selvfølgeli takket får seg kun 2 mnd etter..

Så denne vifta skifter du lett, ute eller inne. ikke noe problem :)

MikeNike
10/08/11, 21:06
Hehehe, kjeledress å bjørnefette faktisk :D Ikke rart de sier at det tar dag og natt, tror ikke mange utav "gamlingene" som var ungdom på den tiden ikke hadde så mye system at det gjorde noe, så jeg tror de brukte dag og natt på å pusle sammen dashen igjen :p hvertfall min tankegang, hehe.. Men ny vifte blir det, jeg skal ikke knote med viften igjen før bilen takker for seg.

gromførti
11/08/11, 20:50
tror de hadde system, jobber hos en volvoforhandler.. å mange av mekanikerne var der når de solgte pv :P

MikeNike
11/08/11, 23:27
tror de hadde system, jobber hos en volvoforhandler.. å mange av mekanikerne var der når de solgte pv :P

Det var bare en tanke siden "veteranene" påsto det tok dager å bytte varmeapperatet :p du vet vel ikke om Volvo har den delen som er utenpå bremseskjoldet? Om du vet hva jeg mener :p slags "skive" som skal skrus på sammen med skjoldet? Litt offtopic men må innom Volvo så er litt greit å vite :p

gromførti
12/08/11, 19:13
går jo an å sjekke. vil ikke tro det er noe lagervare, men kan jo hende de kan skaffe. er jo classic varer, så regn med ei uke delevent :)

MikeNike
12/08/11, 21:37
Var det håpte på å ikke få høre... jaja, blir enda en uke med venting før bilen kommer på veien da :mad:

jacobsen
12/08/11, 22:16
En annen ting som er skummelt med vinter og kulde er at plastikk og slikt tåler veldig lite før klips og sånt knekker :p

MikeNike
12/08/11, 22:21
Har masse sånne plast kanaler liggende så er ikke redd for å knekke de :p

meduza18
28/08/11, 10:14
stjeler posten her lit.

varme apparatet mitt funker, men har kun veldig lite varmluft.
og tempføleren til motoren er bare en kvart oppe på skalaen.

noen som vett hva som e feil?

Sebbe
28/08/11, 18:04
gåen termostat?