PDA

Vis full versjon : Merkelig oppførsel når det bremses og gasses - 1995 855



mrstfu
07/08/11, 21:21
En kamerat av meg klagde på merkelig oppførsel, og ba meg ta en titt...

Kjører på rett og flat vei, rattet står rett, og bilen drar bittelitt til høyre eller venstre, . Når jeg bremser, "hopper" rattet noen cm til høyre, bilen "dras" liksom litt ned mot høyre, men retter seg pent opp når jeg slipper bremsen.

Når jeg kjører på samme flate, rette vei, slipper gassen, og gir på igjen, hopper rattet tilsvarende, men her mer avhengig små ujevnheter i veien, altså om veien heller til høyre, hopper rattet, og bilen drar til høyre. TIlsvarende om veien heller til venstre, bilen og rattet går til venstre.

Altså kun ved bremsing bilen og rattet "hopper" til høyre.

Endeledd ble visstnok bytta for en måned siden, jeg kan bekrefte at det ikke er slakk å snakke om her.

Noen som har peil? Jeg foreslo en firehjulskontroll, men har fått høre at det kan skyldes defekt tannstag.

Tore
08/08/11, 18:16
Er vel normalt at bilen drar litt til siden om veien heller; og om man akselererer eller bremser vil vel denne "effekten" forsterkes?

Om det er "defekter" i tannstanga som evt forsterker dette vil det vel oppfattes som slark på samme måten som i endeleddet?

Men noe hopping i rattet skal det vel aldri være...

Ble vel igrunnen nye spørsmål og ingen svar dette ser jeg men dog... litt droddling rundt problemet må være lov :)

mrstfu
08/08/11, 21:06
Drodling er alltid velkomment, fint å se at andre har samme oppfatning som meg. Som sagt, ved den vanlige endeleddstesten (kl 9 og 3 på hjulet) merker jeg NULL slakk...

Begynner å lure på om dette kan skyldes feil spissing på hjulene? Gitt at det ene eller begge hjula peker litt utover, ved bremsing vil vel bilen dras til det hjulet som til enhver tid har mest friksjon mot underlaget, med tilsvarende "hopping" i rattet?

Erlend
08/08/11, 21:17
shot in the dark. kast i skiva? eller skeiv drivaksel?

ville sendt bilen på 4-hjulskontroll og sjekka om det er gæren spissing elns.

Tore
09/08/11, 08:14
Dersom det er null slark ved kl 9 og 3 riving og sliting på hjulet tror jeg du kan friskmelde både endeledd og tannstag (med mindre det ikke er mye dødgang i rattet som da kan skyldes slitasje i drivverket på tannstanga).

Uten slark så er det vel stort sett bare hjulstilling igjen - er jo ikke så avanserte greier dette her... :) En feil spissing vil jo føre til at det dekket med mest feste/marktrykk alltid tar styringen. Ved bremsing og akselerasjon vil vektfordelingen på bilen påvirkes og det kan igjen påvirke grepet og man vil trolig (rent teoretisk) kunne få fenomener som du beskriver...

mrstfu
09/08/11, 15:41
Ja, det er der jeg har landet og, etter å ha vurdert det frem og tilbake. Ville vel egentlig bare ha meninger som bekreftet mistanken min;-)

da anbefaler jeg en firehjulskontroll til eieren;-)

Tore
09/08/11, 17:28
da anbefaler jeg en firehjulskontroll til eieren;-)

That was a good vending :)

AleksanderK
09/08/11, 17:37
Og update her når han har gjort det :D

mrstfu
09/08/11, 21:25
Hadde vært morsomt om VADIS kunne stilt med et bilde av forstillinga, med alle deler og komponenter, sett rett forfra eller bakfra. Da er det litt lettere å se hvordan alt vil oppføre seg under belastning på hvert enkelt hjul, osv.

Kunne hjulpet meg og, sliter en del med småklonking da jeg kjører over dumper eller hull, og klarer ikke finne ut hva det er for noe.