PDA

Vis full versjon : Volvo V50 2.0D EGR-trøbbel



Hardangermannen
07/08/11, 19:29
Er tilbake etter noen år med fransk bil,som fungerte bra men likte alltid bytte av alle deler relatert til hjuloppheng både bak og fremme.

Var her tidligere under annet navn og med en 2006 S60 D5 Sport Edition.

Har nylig kjøpt en 2005 V50 med en 136 hk diesel.

Hvordan er det med EGR ventilen på disse motorene ?
Lett å ta av og eventuelt legge i diesel bad ? Vil den bli god som ny da ?

Har sett noen ta EGR ventilene å blokkere / koble ifra men dette går ikke på en motor med DPF.

Har også kjennskap til at på noen EGR ventiler så kan en bore et 3 mm hull på toppen av den elektriske delen på ventilen, deretter kakke og dore ut innmaten, rense den og montere dette sammen igjen. Noen som har gjort dette på denne type motor ?

Hva er pris på en ny EGR ventil ?

Hardangermannen
02/09/11, 12:26
Henta ut bilen igår... kjørte så 100 kilometer landeveiskjøring.

De hadde fått opp feilkode på en regulerings ventil for ladetrykk. Denne ble byttet og feilkoder forsvant.

Bilen akselerer mye bedre enn den gjorde. men fremdels er det litt av dette fenomenet : Butter littegrann ved full pedal men drar mer på når pedal blir sakte sluppet tilbake og er nesten i null stilling / helt ute. Dette skjer så og si hver gang.

Så når jeg kjørte opp lange stigninger... så tråkker jeg inn gasspedal for så å slippe tilbake til jeg kjenner punktet der den begynner å dra på skikkelig.

Litt uvant metode å bruke når man kjører bil.

Det er klart at det hjalp å bytte den ladetrykk regulatoren men det må fremdeles finnes en feil til. Eller er Volvoene slik ?

C.Erstad
02/09/11, 13:32
Bare ta av kontakten på EGR så slipper du problemer...

Stig-Arne
02/09/11, 16:40
Bare ta av kontakten på EGR så slipper du problemer...

Er ikke så enkelt, da ender du opp med feilkoder og en motor i nødmodus.

Men anbefales å gjøre ren EGR ventilen, soter og kokser noe inn i granskauen der.

C.Erstad
02/09/11, 18:04
Er ikke så enkelt, da ender du opp med feilkoder og en motor i nødmodus.

Men anbefales å gjøre ren EGR ventilen, soter og kokser noe inn i granskauen der.

Det gjør du ikke :)
Ene på jobben kjører akkuratt slik på S40en hannes pga defekt EGR!

Stig-Arne
02/09/11, 20:35
Kommer vel ann på årsmodell. Før man fikk DPF så gikk det vel greitt.

Hardangermannen
02/09/11, 20:42
Fikk et tips fra en god kilde i Volvo systemet at på min modell så kunne jeg blende flensen som EGR ventilen er satt fast på, uten at det gjorde noe om jeg hadde partikkelfilter eller ikke.

Jobben EGR gjør er vel kun å lede eksos tilbake til innsuget når man har pådrag og vakum så det suges varm eksos fra eksosmanifoil , via rør og EGR ventil mot innsuget.

Når så EGR henger og fusker så blir det et misforhold mellom vakuum og ladetrykk, alt ettersom man gir gass.

Derfor må alle delene i en motostyring samarbeide og være riktig kalibrert.

Eller er jeg langt ute på viddene ?

al3x
30/06/15, 17:05
Fikk et tips fra en god kilde i Volvo systemet at på min modell så kunne jeg blende flensen som EGR ventilen er satt fast på, uten at det gjorde noe om jeg hadde partikkelfilter eller ikke.

Jobben EGR gjør er vel kun å lede eksos tilbake til innsuget når man har pådrag og vakum så det suges varm eksos fra eksosmanifoil , via rør og EGR ventil mot innsuget.

Når så EGR henger og fusker så blir det et misforhold mellom vakuum og ladetrykk, alt ettersom man gir gass.

Derfor må alle delene i en motostyring samarbeide og være riktig kalibrert.

Eller er jeg langt ute på viddene ?


Hvordan endte dette? :)

gswede
30/06/15, 19:10
EGR er inaktiv/stengt ved pådrag. Intet vakum da, kun ved moderat cruise/tomgang den aktiveres.