PDA

Vis full versjon : '93 854 M56H... sliten clutch?



mrstfu
07/08/11, 15:02
Hadde dette problemet for en stund siden, men har i det siste være ganske fraværende. Dukket uansett opp idag, når jeg parkerer i oppover,- eller nedoverbakke, og setter den i første gir, hopper bilen fremover 5cm av gangen, med 10sekunders mellomrom.

Da jeg hadde problemet forrige gang, skjedde dette tre-fire ganger, før bilen stoppet helt, og sto rolig. Nå gjør den derimot ikke det, og fortsetter med "hoppinga" til den møter motstand eller veien flater ut. Den står altså helt rolig på tilnærmet flat vei, men på litt brattere bakker (ta oppkjøring i Phus som eksempel) gjør den altså ikke det.

Hva er problemet? Kan ikke si meg godt nok kjent med oppbygginga av girkasse og clutch til at jeg vet hva som er problemet, men regner med det er den delen av clutchen som faktisk låser kasse mot motor det er snakk om... Trykkplate?

Siden jeg kjøpte bilen, har jeg tidvis fått en "gnagende" lyd på hard belastning, eksempelvis om jeg starter bilen i 2 gir. Da gnager den bittelitt, før jeg kommer opp i fart, og alt er som vanlig. Clutchen har ikke endret oppførsel siden jeg kjøpte bilen, og alt er som vanlig. Tar akkurat der jeg er vant til det, slurer ikke mer eller mindre enn den noen gang har gjort.

Setter pris på alt av hjelp, skal prøve å få bilen tilbake til bortimot originalstand:D

C.Erstad
07/08/11, 15:12
Har vert borti det problemet der på jobben, men er ikke farligt...
Har nok med clutchen å gjøre!

Løsningen er nok å bytte clutch.

mrstfu
07/08/11, 15:15
Neida, veit det ikke er farlig, med mindre bilen ruller seg utafor en skrent eller slikt...

Veit det er noe med clutch å gjøre, men hva må byttes? Fremgangsmåte?

Ivar Hestø
07/08/11, 15:26
Beskrivelsen passer vel egentlig mere til at motoren din ikke har nok kompress til å holde igjen bilen når du bare parkerer på giret. At du sakte men sikkert drar motoren din rundt.....

Robert H.
07/08/11, 15:27
Løsning, bruk håndbrekk!!
Det som gjør at den hopper er når trykket i sylindrene minker og ikke greier å holde bilen.
Da går motoren rundt til kompresjonen på nytt holder bilen.
Helt vanlig og har ingenting med slitt clutch å gjøre;)

mrstfu
07/08/11, 15:48
Alright, da har vi lært det... Er dette vanlig på en frisk bil? Eller tyder det på eksempelvis lekk i toppen?

En såpass stor lekkasje vil vel ikke kunne gi en motor som går som den skal, kanskje?

Droppa to liter olje for litt siden, med tilhørende kraftig tikking fra motor. Fikk høre jeg da kan ha defekte ventiltetninger, kan dette føre til kompresjonslekk?

semiOT: Hva kan løsninga være på "gnage"lyden ved tung belastning?

C.Erstad
07/08/11, 22:45
Beskrivelsen passer vel egentlig mere til at motoren din ikke har nok kompress til å holde igjen bilen når du bare parkerer på giret. At du sakte men sikkert drar motoren din rundt.....
Åjda!

Leste: Bilen flytter seg fvremover 5-10cm når du tar den i 1. gir med clutchen inne! :P

mrstfu
07/08/11, 23:04
neida, det er når bilen hviler på 1gir i nedoverbakker:D

Robert H.
08/08/11, 01:29
Alright, da har vi lært det... Er dette vanlig på en frisk bil? Eller tyder det på eksempelvis lekk i toppen?

En såpass stor lekkasje vil vel ikke kunne gi en motor som går som den skal, kanskje?

Droppa to liter olje for litt siden, med tilhørende kraftig tikking fra motor. Fikk høre jeg da kan ha defekte ventiltetninger, kan dette føre til kompresjonslekk?

semiOT: Hva kan løsninga være på "gnage"lyden ved tung belastning?

Ventiltetningene har ingenting med kompresjonen å gjøre.
De er der for å tette rundt ventilstammen og ventilstyringen, slik at det ikke skal komme olje inn i forbrenningen den veien.
Slitte ventiltetninger vises ofte ved at motoren ryker blått ved pådrag etter at man har bremset på gir.

Løsning på gnagelyden, er kanskje å gire ned??
Eller installere musefelle? :D

mrstfu
08/08/11, 21:03
Løsning på gnagelyden, er kanskje å gire ned??
Eller installere musefelle? :D

Morsom du?:D:D

Gnagelyden kommer ikke sånn uten videre, kun ved fremprovosering, eller med VIRKELIG tung henger. Fikk den med et tonn etter bilen, konsekvent.

Kan komme sporadisk hvis jeg av en eller annen grunn slurer litt mer enn vanlig, selv om det ikke plager meg ytelsesmessig, undres jeg jo om noe er galt, slitt eller burde byttes?

Daniel V
10/08/11, 19:25
Alright, da har vi lært det... Er dette vanlig på en frisk bil? Eller tyder det på eksempelvis lekk i toppen?

En såpass stor lekkasje vil vel ikke kunne gi en motor som går som den skal, kanskje?


Det spørs helt hvor bratt bakken er. Bare bakken er bratt nok vil dette skje uavhengig av hvor gammel bilen er. Vi har ganske bratt oppkjørsel til huset vårt. Der "triller" alle biler så lenge ikke brekket er på. Det er rett og slett så bratt at bilene ikke har sjans til å holde igjen på komp :p Samme skjedde med den forrige bilen vi hadde, dagen vi kjørte den fra butikken, spanking new :) Hadde ikke sjans til å holde igjen. Det er vel det mest normale du kan komme over på en bil. er jo derfor bilene er utstyrt med håndbrekk, fordi dette skjer uansett bare bakken blir bratt nok :p

mrstfu
11/08/11, 00:33
Joda, men dette skjer ganske fort. Skal ikke mange prosentene stigning til før det skjer. 2-3% stigning er nok MER enn nok, type det bratteste man finner av påkjøringsramper til E6.

Daniel V
11/08/11, 01:30
Joda, men dette skjer ganske fort. Skal ikke mange prosentene stigning til før det skjer. 2-3% stigning er nok MER enn nok, type det bratteste man finner av påkjøringsramper til E6.

Hmm.. Det var da også et sted å parkere ;) Nei, fra spøk til alvor: Det kan jo bare tyde på at motoren din begynner å bli litt slitt. Har du tatt komptest på den noen gang?

mrstfu
11/08/11, 01:36
Nei, ikke noe slikt. Har ikke hatt noen problemer som skulle tilsi at det er nødvendig... Uansett, om jeg ikke drar til miltæret, blir det nok en plystremotor i Turid, om hun ikke blir satt på pall til brutters overtar:D

Daniel V
11/08/11, 01:46
Nei, ikke noe slikt. Har ikke hatt noen problemer som skulle tilsi at det er nødvendig... Uansett, om jeg ikke drar til miltæret, blir det nok en plystremotor i Turid, om hun ikke blir satt på pall til brutters overtar:D

Skjønner. Mener å huske at Turid har gått mellom 330-340 000 et sted? Er ikke så uvanlig da at kompresjonen begynner å bli litt dårlig :p

mrstfu
11/08/11, 03:26
Turid har traska ca 330k, ja. Sånn i retrospekt er jeg behagelig overrasket over hvor lite problemer det har vært med henne, har kun blitt stående en gang, da senterbolten til hjullageret satt som den pleier å gjøre.

Bort fra det, har hun vært veldig medgjørlig hva angår feil og defekter, i tillegg er hun flink til å si fra når det er noe galt, og ikke holde kjeft til det koker over, som de fleste kvinnfolk har for vane.