PDA

Vis full versjon : ChrML's Worklog [Volvo 940 LT - 1995]



Sider : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10

gl740turbo
02/01/11, 23:21
Ligger noen her :)

http://forum.vccn.no/showpost.php?p=92921&postcount=1079

Flott, begynte å bli lei av å leite :P Men en ting, der du tar oljetur ifra var genialt.
Koblet nettopp min der også og det passet perfekt.

Er det slikt uttak på stander F blokk også?

ChrML
02/01/11, 23:23
Flott, begynte å bli lei av å leite :P Men en ting, der du tar oljetur ifra var genialt.
Koblet nettopp min der også og det passet perfekt.

Er det slikt uttak på stander F blokk også?
Yep, funker bra det :). Er uttak på alle rødblokker, ja, også standard F.

ChrML
20/02/11, 19:21
Har ikke skjedd noe her på lenge nå dessverre, bilen bare kjøres til daglig uten å røre noe særlig på skruene :). Men til våren kommer det til å skje litt av hvert, men det blir nok stort sett småting for å forbedre kvaliteten/driftsikkerheten da budsjettet blir ganske stramt :).

TurboHansen
20/02/11, 19:22
Liker ikke :( :p

ChrML
20/02/11, 19:25
Liker ikke :( :p
Må ha hus og serru :p. Får ikke greie hus i Kongsberg til langt under 2 millioner, så blir stramme lån å betjene samt litt halvgamle hus :). Så blir en del mer utgifter enn kun godsaker til bilen å håndtere.

Men litt vil jo skje.

TurboHansen
20/02/11, 19:28
Må ha hus og serru :p. Får ikke greie hus i Kongsberg til langt under 2 millioner, så blir stramme lån å betjene samt litt halvgamle hus :). Så blir en del mer utgifter enn kun godsaker til bilen å håndtere.

Men litt vil jo skje.

Faen mann, du er vel bare 21år? Skal ikke kjøpe hus da :p Men ser den ja ;)

ChrML
20/02/11, 19:43
Faen mann, du er vel bare 21år? Skal ikke kjøpe hus da :p Men ser den ja ;)
Byne tidlig veitu. Får god råd igjen tidligere da når man får ordnet seg :).

Wrasko
20/02/11, 19:50
Greit å ikke hive bort for mye penger på tullball som leie etc da ja ChrML.

Og strengt talt så går vel bilen din greit nok sånn som den er nå, noe mer effekt så blir den jo bare mer og mer ubrukelig til daglig :)

volvoRsport
20/02/11, 19:55
Er nesten deprimerende å se prisene på hus og leiligheter i Kongsberg for tiden, må jo opp i 2 mill eller mer for en kurrant leilighet som ikke ligger på Steglet/Svartås eller i Dyrgravveien etc.

ChrML
20/02/11, 19:58
Greit å ikke hive bort for mye penger på tullball som leie etc da ja ChrML.

Og strengt talt så går vel bilen din greit nok sånn som den er nå, noe mer effekt så blir den jo bare mer og mer ubrukelig til daglig :)
Yep, kaste bort minst mulig på ting som ikke er gøy :). Bilen går mer enn greit nok den, men er en del andre ting jeg kunne tenke meg å gjordt med den for komfortens skyld, som blir satt litt på vent.


Er nesten deprimerende å se prisene på hus og leiligheter i Kongsberg for tiden, må jo opp i 2 mill eller mer for en kurrant leilighet som ikke ligger på Steglet/Svartås eller i Dyrgravveien etc.
Haha, ja :). Og er jo en stor fordel at det er selveier.

Joakim-G_R
20/02/11, 20:56
Jeg var 20 når jeg kjøpte jeg. :) husk at det kommer mye annet enn kun lån i tillegg da, kommunale avgifter f.eks. :)

Men DEILIG med eget hjem!

Trond D.
20/02/11, 22:55
Stavanger er dyrere, den dagen hus kjøpes blir det knapt nok penger til olje shift :P

Njål Nilssen
21/02/11, 00:12
Flytt til nordligere trakter :p Får mye mere hus for samme summen her :p (evt. samme husstørrelse som hos dere, men mindre lån :D)

ChrML
21/02/11, 18:38
Jeg var 20 når jeg kjøpte jeg. :) husk at det kommer mye annet enn kun lån i tillegg da, kommunale avgifter f.eks. :)

Men DEILIG med eget hjem!
Hehe, det er tatt med i beregningene :). Regner med ca 17 000 kr i faste utgifter til det man må betale og virkelig trenger, mens det som blir igjen blir til sparing/gøy/bil osv... Normalt sett 10 500 kr i lån hver måned, mens hvis renta stiger en del må jeg regne med opp mot 14 000 kr måneden og de faste utgiftene stiger til over 20k. Dyrt men DEILIG med eget hjem! :)

Vil ikke flytte fra Kongsberg. Vil heller ikke flytte til noen av nabobyene selv om det er 50% billigere, siden det ikke er noen steder verdt å bo :p.

Njål Nilssen
21/02/11, 21:57
Hehe, det er tatt med i beregningene :). Regner med ca 17 000 kr i faste utgifter til det man må betale og virkelig trenger, mens det som blir igjen blir til sparing/gøy/bil osv... Normalt sett 10 500 kr i lån hver måned, mens hvis renta stiger en del må jeg regne med opp mot 14 000 kr måneden og de faste utgiftene stiger til over 20k. Dyrt men DEILIG med eget hjem! :)

Vil ikke flytte fra Kongsberg. Vil heller ikke flytte til noen av nabobyene selv om det er 50% billigere, siden det ikke er noen steder verdt å bo :p.

Hehe er da fint her jeg bor da :p greit nok blåser litt, og er vel ikke så mange folk, men VELDIG fint om somrene :D Jeg betaler ca. 1750kr/mnd i leie for et helt hus på noe å 90kvm :p

ChrML
21/02/11, 22:13
Hehe er da fint her jeg bor da :p greit nok blåser litt, og er vel ikke så mange folk, men VELDIG fint om somrene :D Jeg betaler ca. 1750kr/mnd i leie for et helt hus på noe å 90kvm :p
Hehe, joda, men vil liksom ikke flytte fra alle jeg kjenner her i byen :p. Derfor er det litt viktig med et hus i nærheten av Kongsberg, og den eneste byen nær Kongsberg som er verdt å bo i er Kongsberg :).

Njål Nilssen
21/02/11, 23:06
Hehe, joda, men vil liksom ikke flytte fra alle jeg kjenner her i byen :p. Derfor er det litt viktig med et hus i nærheten av Kongsberg, og den eneste byen nær Kongsberg som er verdt å bo i er Kongsberg :).

Jo det var jo et veldig godt poeng ;)

Joakim-G_R
21/02/11, 23:14
Er vel mange fine steder rett utenfor kongsberg og? Men kan forstå at du vil bo ganske midt i sta'n og, digg å kunne gå hjem fra byen f.eks. :D

Jeg har lån på 1.5 ca, og betaler vel rundt 8000 kr pr mnd, har ganske god rente og. Samt jeg har låst den, noe som viste seg å være lurt når jeg gjorde. :p

Pro tip: Ikke skaff deg motorsykkel, osv. Samlet forsikringssum i året: ca 25 000. :D

DieselDriver
24/02/11, 18:22
Hehe, joda, men vil liksom ikke flytte fra alle jeg kjenner her i byen :p. Derfor er det litt viktig med et hus i nærheten av Kongsberg, og den eneste byen nær Kongsberg som er verdt å bo i er Kongsberg :).

Notodden?:D

roffenn
21/03/11, 20:45
Hvordan går det her da? :D

ChrML
21/03/11, 20:51
Hvordan går det her da? :D
Ingenting foreløpig skjedd :). Sparer som en galning til hus. Men har følgende planer til våren/sommeren når feriepenger og slikt kommer:

- Få på 960 sideskjørt og spoiler
- Montere den originale bladfjøra bak igjen, men lage en form for høydejustering på den. Sammen med universale Bilstein dempere (diggressive).
- Kanskje få inn Truetrack sperra, men det er ikke et must.
- Bytte foringer i stort sett hele bakstillinga sånn at alt blir på stell.
- Ny kupevifte, den gamle bråker.
- Bytte wastegate til en ny en og fikse en permanent løsning på røret ned til eksosanlegget som holder.
- Støttestag til motoren med PU foringer i så den ikke danser så fælt
- Generellt få ting pent og på stell igjen etter en lang vinter hvor ingenting er gjordt med bilen
- Kjøpe inn en del sladdehjul til Rudskogen treffet :)

Ollimo
22/03/11, 02:38
Hehe, fin den siste der :p :D

Magnus Hagtvedt
22/03/11, 09:01
De tre første månedene har vært stille på denne bilfronten og ser jeg :p , du har vel begynt å merke litt til AC kompressoren igjen nå? :)

ChrML
22/03/11, 17:18
De tre første månedene har vært stille på denne bilfronten og ser jeg :p , du har vel begynt å merke litt til AC kompressoren igjen nå? :)
Yup :). Forsåvidt gått hele vinteren den for å tørke mest mulig ut av kupeen.

Eneste som er litt synd er at et eksosrør har klart å slite en del inn på det ene AC røret da det lå litt for nærme i fjord høst, men det har ikke gått hull enda. Men mulig det røret skulle vært bytta iløpet av sommeren for å være sikker på at det ikke blir noe tull der seinere :).

142senja
22/03/11, 17:37
Hehe er da fint her jeg bor da :p greit nok blåser litt, og er vel ikke så mange folk, men VELDIG fint om somrene :D Jeg betaler ca. 1750kr/mnd i leie for et helt hus på noe å 90kvm :p

men så bor du jo på en plass det er så vidt busker på? men er sant, J""""la fint der om sommeren :)

kjøpte mitt hus 1mnd før jeg ble 19 for 400.000 og brukte 200.000 på resturering på kun andre etasje (så å si alt gjort selv og veldig god hjelp fra slekt som er fagmenn innen det yrket) men fan bade er veldig lite men kom på 80k :/
husker ikke i farta hvor stort huset er, men er egentlig aaaaalt for stort for meg alene, mye å vaske og rydde. men plass til mye deler og dill :D

Men chrml, liker bilen din sinnsykt :D er ikke gla i 9serien, men dette har jeg sans for. 10 av 10 :D

ChrML
22/03/11, 17:45
Men chrml, liker bilen din sinnsykt :D er ikke gla i 9serien, men dette har jeg sans for. 10 av 10 :D
Takk :D

Joakim-G_R
22/03/11, 18:43
Syns du skal prøve på noen rundetider også jeg, på nye Skogen. Hadde vært morsomt å fått opp en liten liste på forumet. :)

henrik940
22/03/11, 18:57
Under 20 sekunder. Mk2 og KKK27 vettu.

ChrML
22/03/11, 19:09
Syns du skal prøve på noen rundetider også jeg, på nye Skogen. Hadde vært morsomt å fått opp en liten liste på forumet. :)
Yep, vært artig å prøvd :). Må nok prøve det litt da dekkene ikke tåler kontinuerlig sladding over flere runder :p.

Joakim-G_R
22/03/11, 19:37
Håper du tar deg tid til å sette på de "vanlige" dekka dine. :) skulle hatt noen 16" plåt med Toyoslicks! :D

Magnus Hagtvedt
23/03/11, 23:39
Yup :). Forsåvidt gått hele vinteren den for å tørke mest mulig ut av kupeen.

Eneste som er litt synd er at et eksosrør har klart å slite en del inn på det ene AC røret da det lå litt for nærme i fjord høst, men det har ikke gått hull enda. Men mulig det røret skulle vært bytta iløpet av sommeren for å være sikker på at det ikke blir noe tull der seinere :).

Bare å si fra, så skaffer jeg alltids de tingene du trenger, hvis det ikke er en jævlig jobb, kan du jo bytte røret her i Sfj, og ordne ny fylling samtidig :)

Min har også vært aktivert hele vintern, men ser på lampesystemet, at det ikke er veldig mye den går med temperaturer godt under 0.

ChrML
23/03/11, 23:45
Bare å si fra, så skaffer jeg alltids de tingene du trenger, hvis det ikke er en jævlig jobb, kan du jo bytte røret her i Sfj, og ordne ny fylling samtidig :)

Min har også vært aktivert hele vintern, men ser på lampesystemet, at det ikke er veldig mye den går med temperaturer godt under 0.
Kan se hvordan det er å komme til med grenrøret på plass :). Hvis det er vesentlig lettere uten grenrør så tar jeg det nok hjemme og så tar turen til Sandefjord etterpå for fylling, men hvis det er kurant med grenrøret på plass så kan vi jo gjøre det ute hos deg :D.¨

Ah, har bare lagt merke til at AC-en har somregel gått når det har vært noen kuldegrader, men har ikke lagt merke til om den går ved fex 15 blå eller ikke.

Magnus Hagtvedt
24/03/11, 07:56
Den kan slå inn litt ned over minus, men blir bare korte innslag. Men ved -5 vil det være så og si stopp, hvis lavtrykkspressostaten er innstilt der jeg tror.
Men kommer jo også litt ann på om bilen står stille eller er i fart, for varme i motor-rom og radiator, samt IC varmer kondenseren opp så den kan starte ved ennå lavere temperaturer.

Er det røret fra tørkefilter til kompressor?

Tveite Performance
24/03/11, 17:29
Under 20 sekunder. Mk2 og KKK27 vettu.
mhm. og vist du har stiv aksling so må no da bli minst 5 minutt!

kjellt
25/03/11, 10:10
Bra bil. Ja.

ChrML
27/03/11, 20:51
Den kan slå inn litt ned over minus, men blir bare korte innslag. Men ved -5 vil det være så og si stopp, hvis lavtrykkspressostaten er innstilt der jeg tror.
Men kommer jo også litt ann på om bilen står stille eller er i fart, for varme i motor-rom og radiator, samt IC varmer kondenseren opp så den kan starte ved ennå lavere temperaturer.

Er det røret fra tørkefilter til kompressor?
Røret fra "orifice tube"- skjøten til Evaporator :). Tenkte å bytte til sånn variabel orifice tube i samme slengen da det visstnok skal gi bedre effekt i kjøleanlegget.

Magnus Hagtvedt
28/03/11, 21:18
Hmm, slike har jeg ikke vært borti, men har vært borti ekspansjonsventiler som strupeorgan, og disse er jo variable for å gi en gjevnere drift og med effektiv bruk av kjøleguffa. Hvor finner du slike variable orificer?

ChrML
28/03/11, 21:29
Hmm, slike har jeg ikke vært borti, men har vært borti ekspansjonsventiler som strupeorgan, og disse er jo variable for å gi en gjevnere drift og med effektiv bruk av kjøleguffa. Hvor finner du slike variable orificer?
Husker ikke hvor de var å få kjøpt, men sto på en side om Volvo AC at det var anbefalt å kjøpe de for jevnere kjøleeffekt både på høyt og lavt turtall. :) Hva tror du om det?

Magnus Hagtvedt
28/03/11, 23:20
Sikker på at det var orifice tube? Skal snakke med sjefen om det, men vet ikke helt hva den kan bruke til regulering.

Ekspansjonsventiler regulerer til såkalt gjevntrykk for å effektivisere.
De ser slik ut.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2797.jpg

ChrML
29/03/11, 14:30
Sikker på at det var orifice tube? Skal snakke med sjefen om det, men vet ikke helt hva den kan bruke til regulering.

Ekspansjonsventiler regulerer til såkalt gjevntrykk for å effektivisere.
De ser slik ut.
[IMG]http://www.avantia.com/bildgalleri/22-2983.jpg[/IMG ]

Ligger en her:
http://www.aircondition.com/vov/

Den anbefales av denne siden:
http://www.vcoa.org/700-900-faq/HeatingAirConditioning.html#VariableOrificeValveAd dition

Magnus Hagtvedt
01/04/11, 19:13
Se der ja, jaja, det er klart det gir litt mer effektiv utnyttelse av trykket på lave turtall. Dersom du skal kjøpe sånn fra utlandet, for du si fra :p , kanskje jeg vil ha en også :D

Edit: Ser ut til at de har den hos importøren her, til rundt 230kr +mva, skal kontakte dem på mandag, men står at det passer Volvo.

ChrML
02/04/11, 11:05
Se der ja, jaja, det er klart det gir litt mer effektiv utnyttelse av trykket på lave turtall. Dersom du skal kjøpe sånn fra utlandet, for du si fra :p , kanskje jeg vil ha en også :D

Edit: Ser ut til at de har den hos importøren her, til rundt 230kr +mva, skal kontakte dem på mandag, men står at det passer Volvo.
Ah, oki. Da blir det nok å kjøpe fra deg da :). Sammen med AC røret.

Har kjøpt inn litt rørisolasjon og som jeg tenkte å isolere AC-rørene etter orifice tube med der de er så nærme all eksosvarmen. Tror du det hjelper mye på effekten? Merket at AC-en ble litt mindre effektiv når jeg fikk så masse eksosrør nærme AC-en ser du :).

Magnus Hagtvedt
02/04/11, 15:04
Med ditt eksosopplegg kan det nok merkes ja :p , skader i alle fall ikke.

Magnus Hagtvedt
04/04/11, 11:54
Variabel Orifice passer. Se PM for mer info.

Ang isolasjon, så kan det ha litt å si. Men skal ikke utgjøre veldig mye forskjell, da det er kort strekk og høy hastighet i anlegget.

ChrML
04/04/11, 14:24
Variabel Orifice passer. Se PM for mer info.

Ang isolasjon, så kan det ha litt å si. Men skal ikke utgjøre veldig mye forskjell, da det er kort strekk og høy hastighet i anlegget.
http://www.yarisworld.com/forums/showthread.php?t=19530

Ser ut til at en fikk ca 5.5 grader lavere i en original Yaris ved å isolere lavtrykksrøra :). Hvis det stemmer (fyren virka litt amatør), så vil jeg tjene en del mer på det pga all eksosen rundt lavtrykksrøra mine :).

skjarlie
04/04/11, 16:41
http://www.yarisworld.com/forums/showthread.php?t=19530


fascinerande at det finst så mange yaris entusiastar!

Marius Skau
07/04/11, 20:52
Fin bil :)

ChrML
13/04/11, 21:03
Oppdatering 13.04.2011 - Demontering av eksosside


Lenge siden forrige oppdatering nå. Men gode nyheter, kommer til å skje litt fremover nå med bilen. :).

I Januar så begynte det smått å bli mer og mer frieksos foran der. Har kjørt med det lenge nå :p, så nå er det på tide å fikse det. Bilen har vært kjørbar, men har ikke hatt tid eller penger til å få alt 100%. Men nå som våren kommer og jeg har litt mer penger så blir det å få ting bra igjen til Rudskogen treffet.

Dette er planen fremover:
- Demontere grenrør/wastegate/eksos
- Vaske alt griset skikkelig
- Fjerne den originale vannavkjølte oljekjøleren, blende/bytte vannrøret.
- Montere luftavkjølt oljekjøler på et lurt sted
- Montere filterflytter og plassere oljefilteret et sted i motorrommet. Dette frigjør masse plass rundt wastegaten som gjør at jeg kan lage et mye bedre opplegg der. Bruker pressede Tess slanger til oljen.
- Bytte et aircondition-rør som har hatt litt for mye nærkontakt med eksosanlegget. Nesten slitt igjennom.
- Varmeisolere aircondition røra på lavtrykksiden. Sånn at anlegget blir en del mer effektivt rundt all denne varmen.
- Bytte ut grenrøret med et nytt rør fra Ajden med det nye designet. For å bli kvitt resonansproblemet. Resonansproblemet har forårsaket at det gamle grenrøret sprakk. Røret bandasjeres.
- Montering og modifisere eksosrør til å passe igjen
- Lage en del braketter for å holde rør og slanger på plass for å hindre gnissing.



http://www.chrml.net/media/bil/project/20110413/IMG_6039-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110413/IMG_6039-1024.jpg)

Demontert turbo. Ser helt jævlig ut der nå, mye oljesøl og sot pga all eksoslekken som har vært kjørt med der lenge. Alt skal vaskes opp etterhvert.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110413/IMG_6040-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110413/IMG_6040-1024.jpg)

Grenrøret også demontert.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110413/IMG_6037-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110413/IMG_6037-1024.jpg)

Sprekken i grenrøret. Resonansproblemet rundt 3000 rpm som har forårsaket dette.

Kalsn
13/04/11, 21:14
aha så det sprakk til slutt..Får du noe slags form for reklamasjon på dette? Kom vell ikke noen deler inn i turbo nei?

VolvoR-Sport
13/04/11, 21:16
heftig sprekk! totalt har vell jeg også hatt en slik, men det er ikke pga resonans..
håper for din del at den ikke går hele veien rundt?

men ellers blir det bra :D

henrik940
13/04/11, 21:19
Mye olje er vel fra du kjørte uten oljelåkk i Hemsedal? Haha :p

Ollimo
13/04/11, 21:24
Sladding i skibakken? :D

henrik940
13/04/11, 21:26
Sladding i skibakken? :D

Kjørte fra hytta til butikken uten oljelåkk :p Røyken sto fra motorrommet når vi parkerte :p

Luigi
13/04/11, 22:22
oi da! solid sprekk ja :p

grenrøret er vel brukbart fremdels? bare og sveise og selge?

Njål Nilssen
14/04/11, 14:52
oi da! solid sprekk ja :p

grenrøret er vel brukbart fremdels? bare og sveise og selge?

Spørs da... det er jo et problem med egensvingninger på det så sprekker nok fort igjen...

ChrML
14/04/11, 19:39
aha så det sprakk til slutt..Får du noe slags form for reklamasjon på dette? Kom vell ikke noen deler inn i turbo nei?
Yep, satse på at jeg får et nytt grenrør veldig billig. Det er jo designfeil som har skapt dette problemet. Kom ingen deler inn i turbo såvidt jeg har merket/sett. Igrunn litt flaks, for har kjørt med det sånn i 2-3 måneder hvertfall :).



heftig sprekk! totalt har vell jeg også hatt en slik, men det er ikke pga resonans..
håper for din del at den ikke går hele veien rundt?

men ellers blir det bra :D
Den går mesteparten av veien rundt. Men det har ingenting å si, skal ikke bruke grenrøret lenger :). Blir nytt Ajden rør, med det nye designet.



Mye olje er vel fra du kjørte uten oljelåkk i Hemsedal? Haha :p
Yep, kommer nok derfra gitt :).



Spørs da... det er jo et problem med egensvingninger på det så sprekker nok fort igjen...
Er akkurat det. Er ikke noe å sette på igjen uten å fikse problemet med egensvingningene. Og egensvingningene får man nok ikke fikset uten å endre på noe i designet.

gasgasboy
15/04/11, 00:34
Håper det der blir reklamasjon ? Det burde det være når det er produksjonsfeil ..
Sorry for uvitenhet, men resonans, hva betyr/er det egentlig ? :p

henrik940
15/04/11, 05:48
Håper det der blir reklamasjon ? Det burde det være når det er produksjonsfeil ..
Sorry for uvitenhet, men resonans, hva betyr/er det egentlig ? :p

For hver eksospuls som kommer, gjør det at grenrøret beveger seg litt. Når det kommer en til blir svingningene større og større.

Wikipedia sier:

Resonans er i fysikken en egenskap et system kan ha til å svinge med maksimal amplitude med en ytre svingningskilde ved en bestemt frekvens. Denne frekvensen kalles systemets egenfrekvens. Når et slikt system påvirkes av ytre periodiske impulser med en frekvens lik eller nær systemets egenfrekvens, vil systemet svinge med høyere amplitude enn ved andre frekvenser.

thune
15/04/11, 07:38
var ein solid og fin sprekk du hadde fått der ja

gasgasboy
15/04/11, 14:06
For hver eksospuls som kommer, gjør det at grenrøret beveger seg litt. Når det kommer en til blir svingningene større og større.

Wikipedia sier:

Resonans er i fysikken en egenskap et system kan ha til å svinge med maksimal amplitude med en ytre svingningskilde ved en bestemt frekvens. Denne frekvensen kalles systemets egenfrekvens. Når et slikt system påvirkes av ytre periodiske impulser med en frekvens lik eller nær systemets egenfrekvens, vil systemet svinge med høyere amplitude enn ved andre frekvenser.

Da skjønner jeg ganske mye mer Henrik ! Hva er det som forårsaker at Ajden grenrøret til Christian hadde så mye resonans at det tilslutt sprakk ? :s Produsjonsfeil regner jeg med, men har det noe med ulik lengde på røra f.eks ? :)

ChrML
15/04/11, 14:19
Da skjønner jeg ganske mye mer Henrik ! Hva er det som forårsaker at Ajden grenrøret til Christian hadde så mye resonans at det tilslutt sprakk ? :s Produsjonsfeil regner jeg med, men har det noe med ulik lengde på røra f.eks ? :)
Har egentlig bare med uflaks å gjøre. Har ikke noe med om lengdene er like lange eller ikke. Det er vekt på turbo/grenrør, utformingen, tykkelsen på stålet og egenfrekvensen til stålet. Egentlig bare mye uflaks med hvordan alt det stemmer sammen som gjør at dette resonnerer og vibrasjonene bygger seg opp til veldig høy amplitude på 3000 rpm.

Ingen måte Ajden kunne funnet ut av dette uten å ha prøvd designet/grenrøret selv. Noe han ikke har gjordt. Andre har hatt tilsvarende problemer med samme designet.

ChrML
15/04/11, 14:23
Håper det der blir reklamasjon ? Det burde det være når det er produksjonsfeil ..
Sorry for uvitenhet, men resonans, hva betyr/er det egentlig ? :p
Fikk svar av Ajden nå. Får et nytt grenrør billig mot at jeg sender inn det gamle grenrøret så han får undersøkt litt. :) Så det ordner seg nok da. Men får nok ikke det nye røret før/i påsken, så kan nok ta litt tid, dessverre.

volvobrage
15/04/11, 16:46
Fikk svar av Ajden nå. Får et nytt grenrør billig mot at jeg sender inn det gamle grenrøret så han får undersøkt litt. :) Så det ordner seg nok da. Men får nok ikke det nye røret før/i påsken, så kan nok ta litt tid, dessverre.

tenkte meg han kom til og stille opp med god service her:)virkar som ein utruleg hyggeleg og seriøs fyr

gasgasboy
15/04/11, 17:03
Har egentlig bare med uflaks å gjøre. Har ikke noe med om lengdene er like lange eller ikke. Det er vekt på turbo/grenrør, utformingen, tykkelsen på stålet og egenfrekvensen til stålet. Egentlig bare mye uflaks med hvordan alt det stemmer sammen som gjør at dette resonnerer og vibrasjonene bygger seg opp til veldig høy amplitude på 3000 rpm.

Ingen måte Ajden kunne funnet ut av dette uten å ha prøvd designet/grenrøret selv. Noe han ikke har gjordt. Andre har hatt tilsvarende problemer med samme designet.


Da er jeg med ! Ja, har hatt litt uflaks med det grenrøret dem da .. Hva med avstivning da, er det mulig å stive det opp litt så det ikke resonerer så mye ved 3000 ? Menmen, er jo ikke ditt problem lenger da :) Blir flott med nytt grenrør ! :)

Også er du nødt til å vaske opp nedi der ! haha :P

ChrML
15/04/11, 18:58
tenkte meg han kom til og stille opp med god service her:)virkar som ein utruleg hyggeleg og seriøs fyr
Helt klart. :)


Da er jeg med ! Ja, har hatt litt uflaks med det grenrøret dem da .. Hva med avstivning da, er det mulig å stive det opp litt så det ikke resonerer så mye ved 3000 ? Menmen, er jo ikke ditt problem lenger da :) Blir flott med nytt grenrør ! :)

Også er du nødt til å vaske opp nedi der ! haha :P
Selv om man stiver det opp så får man fortsatt resonansen, bare at det forplanter seg mye mer videre igjennom resten av motoren istedenfor at grenrøret flekser mellom motor og turbo. Blir nok bra med nytt grenrør, ja! :D

VolvoR-Sport
15/04/11, 19:01
bra at det ordner seg da :D

ChrML
15/04/11, 19:13
Oppdatering 15.04.2011 - Fortsettelse på demonteringen


Ble litt skruing i kveld og :). Fikk tappet AC-en for R134a gass. Dette gikk egentlig en del mer fredelig for seg enn jeg hadde sett for meg. Fikk en slange som passer på nippelen på tørkefilteret av sjefen til Magnus Hagtvedt for en stund siden, så bare kobla på den for å tappe anlegget.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110415/IMG_6041-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110415/IMG_6041-1024.jpg)

Tatt vekk den originale armen med oljekjøleren. Siden jeg skal ha på filterflytteren rett på blokka med oljeslanger ut.

Mangler den nippelen som skal sitte i blokka som oljefilteret er skrudd på. Har en sånn stående på en FB-blokk jeg har liggende, men det er en slags hul pinbolt som er skrudd inn i blokka i ene enden og som man skrur filteret på i andre enden. Altså ingen sekskant å skru på. Kan kanskje få den ut, men da må jeg skaffe to-tre 3/4"-16 muttere og da er det nok like greit å bare bestille ny nippel på Volvo og skru til så hardt jeg klarer med tang ellerno + loctite. Skal ikke noe oljefilter på som skal tas av og på hele tiden uansett så trenger ikke sitte så godt.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110415/IMG_6044-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110415/IMG_6044-1024.jpg)

Fysj, original oljekjøler skal vekk :). Til og med herjing på snø i -15C med kun turtall uten noe særlig gass så er temperaturen ganske raskt oppi 120 grader. På Rudskogen skal det 1-2 runder til før olja er 130 grader med kun denne.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110415/IMG_6042-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110415/IMG_6042-1024.jpg)


Tatt ut pinboltene til manifolden siden de var såpass sprø at de knekker altfor lett. Knakk jo en når jeg dro til grenrøret forrige gang. Fikk ut 6 av pinboltene relativt enkelt nå.

Selvfølgelig knakk jeg en til nå når jeg skulle ha den ut. Knekt 3-4mm inn i toppen. Noen forslag til hvordan jeg kan få ut denne uten å skade gjengene? Heldigvis den fremste som er lettest å komme til.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110415/IMG_6043-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110415/IMG_6043-1024.jpg)

Den som knakk når jeg monterte grenrøret sist. Fått på en mutter. Trenger bare noen med sveiseapparat som kan gi den et lite nest i midten, så skal denne bare være å skru ut forhåpentligvis :).



Motivasjon fra Rudskogen 2010 :D
b5Rgwd1pCug

JørnM_940
16/04/11, 09:57
Bruk en sånn "grisepikk", så får du ut den knekte pinbolten. Du borrer den inn i bolten, og når du skrur andre veien tar den tak:)

boman
16/04/11, 10:17
Er det tilfeldig at den filmen er 9 minutter og 40 sekunder lang? :p

henrik940
16/04/11, 10:19
Er det tilfeldig at den filmen er 9 minutter og 40 sekunder lang? :p

Aiaiai! Ja faktisk :p

ChrML
16/04/11, 11:01
Bruk en sånn "grisepikk", så får du ut den knekte pinbolten. Du borrer den inn i bolten, og når du skrur andre veien tar den tak:)
Får prøve det :). Blir spennende.

Njål Nilssen
16/04/11, 11:27
Får prøve det :). Blir spennende.

Nei bor ut dritten! så drar du på TESS eller lignende butikker å kjøper deg rustfrie gjengespiraler "Helicoil"...som skal erstatte m8 (altså blir samme hullet til pinbolten) så følger det med en gjengetapp som passer til den gjengespiralen (hullet blir ca. M9,5 elns da)

Nr. 1 du blir aldri plaget med å få ut pinboltene igjen

Nr. 2 det blir faktisk en sterkere boltforbindelse :)

Bruker du da i tillegg syrefaste pinbolter og muttre blir du aldri plaget igjen ;)

andersg
16/04/11, 14:21
Fin lyd i bilen! :) Liker at du hopper i setet når du ratter som værst før depotstrekka. ;)

ChrML
16/04/11, 14:41
Fin lyd i bilen! :) Liker at du hopper i setet når du ratter som værst før depotstrekka. ;)
Hehe, takk :). Blir nok finere lyd neste treff. Var dessverre en del screamer fra wastegaten det treffet der, fordi jeg mangla en V-band klemme :p.

andersg
16/04/11, 15:13
Så du kjører ekstern WG mao. :) Gidder ikke bla tilbake akkurat nå. :p Er noen som liker det screamer-greine også! ;)
Låt spenstig på sperra, båpbåp! Den slår godt i girskapen også ser jeg, det er ikke noe nytt. :p

henrik940
16/04/11, 15:56
Er ekstern WG ja :) Syntes screamer er litt for høyt jeg :p Penere å høre motor og eksoslyd, istede for bare eksos :p

ChrML
16/04/11, 16:09
Så du kjører ekstern WG mao. :) Gidder ikke bla tilbake akkurat nå. :p Er noen som liker det screamer-greine også! ;)
Låt spenstig på sperra, båpbåp! Den slår godt i girskapen også ser jeg, det er ikke noe nytt. :p
Yep, men syns det er mye bedre med WG-en lagt inn i eksosen :). Liker mye bedre å høre turbosus og motorlyd enn det bråket der :p.

Før neste treff blir det ordna med et støttestag til motoren :). Så da står nok motor/gir en del mer fast enn det gjorde i den filmen ;).

Magnus Hagtvedt
16/04/11, 16:42
Koblet du bare på slangen på AC og lot det tømme brått?

ChrML
16/04/11, 17:18
Koblet du bare på slangen på AC og lot det tømme brått?
Yep :p. Ble igrunn ikke så brått da slangen var så tynn, tok sikkert 5 min å tømme det. Frøys en god del is på tørkeren mens anlegget taptes :D.

The Sven
16/04/11, 21:58
Angående bolten, så lenge den stikker ut så finnes det jo egne verktøy for å løsne pinnebolter da. Er et helvete å borre i!!!

Magnus Hagtvedt
16/04/11, 22:23
Yep :p. Ble igrunn ikke så brått da slangen var så tynn, tok sikkert 5 min å tømme det. Frøys en god del is på tørkeren mens anlegget taptes :D.

Hehe, tar sin tid å tømme fordi kjølemedie ofte ligger litt i olja, fikk et problem men den ene nåleventilen på pressostatene på kondenser selv, så anlegget ble tømt (skulle jo tømmes uansett), tok også 4-5min, satte inn pressostaten, dagen etter når jeg begynte å jobbe var det plutselig 0,5bar på anlegget igjen ;).

Men det jeg skal frem til er at det ikke er helt lurt, skal vist la det gå litt mer sakte og forsiktig, ellers følger gjerne en del av olja med. Sånn for neste gangs skyld. ;)

ChrML
17/04/11, 03:12
Hehe, tar sin tid å tømme fordi kjølemedie ofte ligger litt i olja, fikk et problem men den ene nåleventilen på pressostatene på kondenser selv, så anlegget ble tømt (skulle jo tømmes uansett), tok også 4-5min, satte inn pressostaten, dagen etter når jeg begynte å jobbe var det plutselig 0,5bar på anlegget igjen ;).

Men det jeg skal frem til er at det ikke er helt lurt, skal vist la det gå litt mer sakte og forsiktig, ellers følger gjerne en del av olja med. Sånn for neste gangs skyld. ;)
Yep, gikk egentlig ganske kontrollert for seg :). Ble ikke med noe olje ut når jeg tappet det. Det var riktignok litt igjen når jeg løsna det første røret dagen etterpå som kom ganske fort :p, og da ble det med litt olje, men skal helle i en liten skvett igjen før jeg skrur det sammen ca tilsvarende det som kom ut :).

ChrML
18/04/11, 22:13
Oppdatering 18.04.2011 - AC demontering


http://www.chrml.net/media/bil/project/20110418/IMG_6048-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110418/IMG_6048-1024.jpg)

Demontert det tynne AC-røret fra orifice tube skjøten over kanalen og til fordamperen. Måtte demontere det tykke røret fra evaporator også for å komme til skjøten, sånn at jeg bare kunne skyve det til siden. :)

Dette røret skal byttes fordi jeg gjorde en tabbe ved montering av eksosanlegget som har gjordt at eksosanlegget vært 0.5mm til unna å slite hull i det gamle røret :p.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110418/IMG_6049-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110418/IMG_6049-1024.jpg)

Tatt vekk det røde røret som fører kjølevannet fra vannpumpa til klima anlegget og den originale oljekjøleren. Må tette uttaket til oljekjøleren. Vil ikke bruke det originale FB-motor røret fordi det går lengre opp på motoren og kan komme i konflikt med grenrøret.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110418/IMG_6046-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110418/IMG_6046-1024.jpg)

Plukka også vekk det korte AC-røret som går mellom AC fordamper og AC tørkefilteret. Originalt går det et rør ut der, på siden av tørkefilteret og ut til en nippel som brukes til å fylle anlegget med gass. Men når vi fyller anlegget, hvertfall der jeg fyller, så har vi brukt uttaket på siden av tørkefilteret til å fylle anlegget.

Derfor det røropplegget til den originale ventilen ubrukelig, og dessuten bare i veien både for eksosen som skal ned og varmeisoleringa av tørkefilteret. Pluss at den er stygg :p.

Derfor kappa jeg vekk det uttaket og sveiset igjen. Har gjordt det samme med uttaket til oljekjøleren på vannrøret. I blokka der oljekjøler vannet går inn igjen satt jeg inn samme pluggen som sitter der originalt for å tappe kjølevannet på FB-motorer.







http://www.chrml.net/media/bil/project/20110418/IMG_6050-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110418/IMG_6050-1024.jpg)

Varmeisolert det tynne røret fra orifice tube til fordamper. Det er her kjølinga starter og røret blir kaldt. Har brukt vanlig Armaflex rørisolasjon som rørleggere bruker på bygg for vannbåren varme og kjøling. Skal ha varmereflekterende alutape på utsiden av dette igjen, men først må Armaflex limet herde ferdig i 3 dager :).

Resten av lavtrykksiden på AC-en skal også varmeisoleres. Forventer en del mer effektiv AC samt kanskje litt lavere drivstoff forbruk med AC-en på når dette er gjordt :).

Magnus Hagtvedt
18/04/11, 23:59
Dette ser jo veldig bra ut. Når er hele jobben forventet ferdig? Dette blir digg å se. :D

ChrML
19/04/11, 09:58
Dette ser jo veldig bra ut. Når er hele jobben forventet ferdig? Dette blir digg å se. :D
Forventer hele jobben ferdig om ca 3-4 uker :). AC jobben blir nok ferdig iløpet av denne uka når limet har tørka og jeg har fått montert det igjen. Men må vente på nytt Ajden rør som kan ta opp til 2 uker og kommer ikke til å ha noe hastverk med å få tinga på plass igjen.

Så da blir det nok fylling av gass på AC-en om ca 4 uker :).

ChrML
19/04/11, 14:15
Oppdatering 19.04.2011 - AC isolering


http://www.chrml.net/media/bil/project/20110419/IMG_6051-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110419/IMG_6051-1024.jpg)

Noe jeg har fått gjordt i dag. Fått varmeisolert AC røret fra tørkefilter og tilbake til kompressor. Samt tørkefilteret er isolert med Armaflex tape. Da er det bare å vente på at alt lim skal tørke, så blir det alutape på utsiden av alt sammen for å reflektere varmen :). Tror ikke det kommer til å se så ille ut.

oar83
19/04/11, 14:59
Driv å styrer med samme prosjektet på bror sin 940.


Har funne ut i etterkant at 740/60 var levert med en slange som gjekk opp og over motor og ned på andre sida, kanskje det kunne vore noko for deg...?
Spørs vel om det finnes eller er utgått/passer overens.

Det blir iallefall uhyre trangt når ein skal ha ac i tillegg til ajden-greinrør.

EDIT: fannt et dårlig bilde av det for illustrasjon.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1854.jpg

EDIT II:
Kanskje du har prøvd med 960/s90 slangen som går framover. kan vere verd et forsøk

Njål Nilssen
19/04/11, 16:41
Ser bra ut dette! Kommer garrantert til å gjøre det på 940/960II'n min :D har jo demontert hele systemet uansett så...

ChrML
19/04/11, 20:56
Driv å styrer med samme prosjektet på bror sin 940.


Har funne ut i etterkant at 740/60 var levert med en slange som gjekk opp og over motor og ned på andre sida, kanskje det kunne vore noko for deg...?
Spørs vel om det finnes eller er utgått/passer overens.

Det blir iallefall uhyre trangt når ein skal ha ac i tillegg til ajden-greinrør.

EDIT: fannt et dårlig bilde av det for illustrasjon.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1854.jpg

EDIT II:
Kanskje du har prøvd med 960/s90 slangen som går framover. kan vere verd et forsøk
Gikk egentlig ganske fint å ha AC sammen med Ajden grenrør :). Hadde det fra før og plassen ble ganske god. Men vil absolutt anbefale å få vekk hele den originale oljekjøleren og få på filterflytter, ellers er det omtrent umulig å legge eksos ut fra wastegate, eller få plass til en skikkelig wastegate.

Men jeg kombinerte litt deler fra forskjellige årsmodeller rundt tørkefilteret der på AC-en. På nyere årsmodeller går AC røret fra fordamperen i kupe ut igjennom torpedovegg og inn i en sving til ut mot motoren og så inn på siden av tørkefilteret istedenfor baksiden. Dette kommer naturligvis veldig i veien for downpipen. Derfor har jeg brukt et rør fra tidligere årsmodell som går rett ut fra torpedovegg og rett inn i tørkefilteret og et tørkefilter fra tidligere modell som har uttak på baksiden. Gjengene stemte ikke ut fra tørkefilteret på fremsiden med nye typen rør til den nye typen AC kompressor, men det var aluminiumsgjenger og stålskrue, så det funka fint å bare tvinge røret på en gang og skru ut igjen for å tilpasse gjengene (de var nesten like). Så må festebraketten til tørkefilteret modifiseres litt fordi den ikke kommer akkurat der den er originalt.

Skal ta litt bilder når alt er skrudd sammen igjen med det nye grenrøret. Plassen blir faktisk ikke så veldig gal, men krever en del planlegging :). Ble ikke helt 100% fornøyd med alt første gangen mtp vedlikeholdsvennlighet, men skal ta med de erfaringene og få det perfekt denne gangen.

oar83
20/04/11, 13:39
Ja, ta bilde når du montera, lyst å sjå kor du gjer dette. Absolutt en fordel å fjerne org oljefilterflytter, og setter filteret en annan plass. Det vart mykje bedre plass til wg under greinrøret. I tillegg prøva vi å få varmeskjold rundt ac og bandasje på greinrøret for å holde varmen borte. Kan knipse et bilde når det er montert tilbake på plass dersom du vil sjå andre løysingar på dette. ( vart visst lakkering av motorrom denne våren)

Joakim-G_R
21/04/11, 01:32
Er du sikker på at den varmeisoleringen tåler varmen som utvikles i motorrommet, og så nære varmeovnen?

Tina noen rør med en varmluftspistol, den blir vel ca 400grader akkurat i utblåset, og den armaflex-driten til rørleggern ble spenstig..

Det blir jo oppvarming over tid, kjedelig med motorromsbrann. :)

henrik940
21/04/11, 08:51
Er den brennbar da?

Joakim-G_R
23/04/11, 16:18
Den jeg tukla med smelta godt, den begynte ikke å brenne men om det blir varmt nok så brenner det sikkert. Men kan selvfølgelig være at det var noe billig-drit de brukte på bygget :)

ChrML
24/04/11, 22:03
Den er ikke-brennbar. Skal tåle 180 grader mener jeg. Med varmereflekterende sølvtape på utsiden så blir ikke overflatetemperaturen på isoleringen i nærheten av det, selv om det ligger ganske nærme eksos noen steder :).

Kalsn
09/05/11, 01:13
Hvordan gjorde du det med de bakerste skruene til aluramma til multilinken? (fant ikke noe info på de første sidene) Ser at du brukte de 2 brakketten som er på 960 orginalt, mått du ikke sveise 3 muttere på hver side da, 2 til brakketten og 1 til hovedmuttern? holder det ikke bare med en "hovedmutter" ? :)

ChrML
09/05/11, 14:30
Hvordan gjorde du det med de bakerste skruene til aluramma til multilinken? (fant ikke noe info på de første sidene) Ser at du brukte de 2 brakketten som er på 960 orginalt, mått du ikke sveise 3 muttere på hver side da, 2 til brakketten og 1 til hovedmuttern? holder det ikke bare med en "hovedmutter" ? :)
Sveisa i utgangspunktet inn en "hovedmutter". Men den ble ikke godt nok sveiset fast så den klarte å dra seg ut og multilinken løsnet i bakkant.

Nå er det bare en stor skive på innsiden med løsmutter. Har brukt alle 3 hullene til den braketten utapå for å være sikker :). Løs mutter og skive på alle hulla som ikke er ferdig gjenget (dvs alle unntatt 1).

VolvoR-Sport
09/05/11, 17:04
har du bremsa bilen? :)

ChrML
09/05/11, 19:21
har du bremsa bilen? :)
Nop :). Men det skal gjøres så fort den er ferdig. Gått litt sakte i det siste, litt pga latskap og en del pga forkjølelse, men regner med å få den ferdig iløpet av et par uker.

VolvoR-Sport
09/05/11, 19:36
okei :)
håper selv på å få ferdig bilen snart, for mapping osv :)

Kalsn
10/05/11, 00:39
Sveisa i utgangspunktet inn en "hovedmutter". Men den ble ikke godt nok sveiset fast så den klarte å dra seg ut og multilinken løsnet i bakkant.

Nå er det bare en stor skive på innsiden med løsmutter. Har brukt alle 3 hullene til den braketten utapå for å være sikker :). Løs mutter og skive på alle hulla som ikke er ferdig gjenget (dvs alle unntatt 1).

aha sjønner, kanskje like greit å gjøre det på den måten? bare bruke løs mutter? hvordan kom du til på baksiden av rammevangen da?

ChrML
10/05/11, 16:59
aha sjønner, kanskje like greit å gjøre det på den måten? bare bruke løs mutter? hvordan kom du til på baksiden av rammevangen da?
De to små er ganske lette å komme til med fastnøkkel å få holdt igjen igjennom hulla på siden. Den store "hovedmutteren" trur jeg ikke jeg kom til med fastnøkkel på, så den fikk vi sjokkstramma på plass.

Kalsn
10/05/11, 19:53
De to små er ganske lette å komme til med fastnøkkel å få holdt igjen igjennom hulla på siden. Den store "hovedmutteren" trur jeg ikke jeg kom til med fastnøkkel på, så den fikk vi sjokkstramma på plass.

Såppas ja, kanskje det er mulighet å komme til fra baksete også, mener R.G kuttet opp der:) hvor tykk er stålet rammevangen ca?

henrik940
10/05/11, 20:03
Ekke noe tykkere enn 1 mm eller noe. Syltynt :)

ChrML
10/05/11, 21:09
En ting jeg har vurdert når den evt skal av igjen for å bytte til en annen ferdigsammensatt multilink er å lage en liten plate som jeg borer et hull og sveiser fast en mutter på. Smører masse Tec7 på undersiden, legger den på innsiden og skrur inn en skrue for å holde den nede og lar det stå et par dager.

Da blir det samme patenten jeg har nå, bare at Tec7-en vil funke som mothold sånn at det er lettere å montere/demontere :).

Kalsn
11/05/11, 00:20
En ting jeg har vurdert når den evt skal av igjen for å bytte til en annen ferdigsammensatt multilink er å lage en liten plate som jeg borer et hull og sveiser fast en mutter på. Smører masse Tec7 på undersiden, legger den på innsiden og skrur inn en skrue for å holde den nede og lar det stå et par dager.

Da blir det samme patenten jeg har nå, bare at Tec7-en vil funke som mothold sånn at det er lettere å montere/demontere :).
aha såppas ja, ikke dumt da, kanskje det er måten å gjøre det på !

Fant bilder fra tråden til r.g, er dette den bakerste mutteren eller? (Sorry for "usaklige" quoter :) )

da har jeg fått fiksa bakaksel problemet med løs mutter i oppgengsbrakketten:) hadde mistanke om rust som var årsaken, men var ikke en flekk rust inni der:) var bare ræva punkting fra volvo:p to knøttsmå punktinger.


http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/759.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/760.jpg

R.G
13/05/11, 19:09
aha såppas ja, ikke dumt da, kanskje det er måten å gjøre det på !

Fant bilder fra tråden til r.g, er dette den bakerste mutteren eller? (Sorry for "usaklige" quoter :) )

nei ikke bakerste mutter. det er mutra for bære arm under baksete detta. den løsnet for meg.

Andersen00
23/05/11, 22:52
Oppdatering 08.10.2010 - Ambulansestag, mellomakselbrakett og coilover-foring


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/643.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101008/IMG_5974-1024.jpg)

Lagde et Superflex oppheng i avstiveren til turbo. Dette er plata jeg lagde som ble foret opp på begge sider av plata med disse foringene og skrudd igjennom og i toppen. Så ble gamle støttestaget sveiset på der og skrudd til turboen.

Dessverre hjalp det ikke noe på resonans- / vibrasjonsproblemet, så nå veit jeg ikke om noe mer jeg kan prøve bortsett fra å sette på vekter på turboen for å se om det endrer seg :(.





http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/644.jpg

Coiloverene bak har klunket litt i harde dumper en stund nå fordi produsenten har vært så geniale å satt i gummiforinger i nedre feste :p. Som "merkelig" nok fungerer dårlig når halve bakenden av bilen hviler oppå. Kjøpte 4 stk av disse (http://www.superflex.co.uk/proddetail.php?prod=SF393-0065) universalforingene med innerdiameter på 20mm. Da ble det en del bedre da disse ble presset av skruen inn i timeglass hullet i demperen. I senteret som er tredd inn på en tapp som stikker ut av bærebroen fikk jeg dreid til en rustfri hylse i 22mm ytterdiameter og 17.75mm innerdiameter.





http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/645.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101008/IMG_5977-1024.jpg)

Sånn ser det ut ferdig montert. Bare greaset det opp og skrudde det ihop med senterhylsa i midten. Ble godt med press på den foringen for å si det sånn når skruen ble strammet godt innover i foringen, for å deretter havne inntil senterhylsa og strammes mot den så det sitter! :D Da ble festet fast og fint uten lyder! :)





http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/646.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101008/IMG_5979-1024.jpg)

Fikk endelig tid til å sveise mellomakselbraketten jeg skjærte ut for en stund siden. Tid for å male de!





http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/647.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101008/IMG_5982-1024.jpg)

Malte siste strøket i dag og monterte i sta! :D Ble igrunn ganske fornøyd med resultatet. Hvis hardykoblingen ryker nå så tror jeg ikke mellomakselen klarer å komme seg så langt lenger :p. Passelig stiv den braketten der og veier ikke altfor mye eller! Da slipper jeg å ødelegge hele gulvet og vangen på bilen hvis mellomakselen ryker der!





http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/648.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101008/IMG_5981-1024.jpg)

Kjøpte et ambulansestag fra Volvo som jeg monterte i sta! :) Virker som det hjalp en del på hjulvinklene foran i hard svinging. Kjennes litt tightere ut, hjelper en del mer enn det fjørbeinstaget gjør. Men gjør seg med begge deler :).

Hei, hva ga du for staget hos volvo + :)

ChrML
24/05/11, 18:37
Hei, hva ga du for staget hos volvo + :)
Mener det var ca 7-800 kr :)

Andersen00
25/05/11, 19:07
Oki:) takk

Jan-Einar Jenssen
26/05/11, 12:52
Mener det var ca 7-800 kr :)

var innom hos volvo her og skulle handle et slikt, men dem fant det ikke i systeme sitt:confused:
har du et delenr? :)

Volvoniføør
30/05/11, 15:46
var innom hos volvo her og skulle handle et slikt, men dem fant det ikke i systeme sitt:confused:
har du et delenr? :)

Det delenr kunne jeg også tenkt meg å vite! :D

mcnugget
31/05/11, 15:22
Delenr. på ambulansestag hadde vore greit å fått med her ja :)

ChrML
03/06/11, 19:42
Skal prøve å finne nr på ambulansestag i mårra :).

Har gått litt tregt med prosjektet mitt, har ikke skrudd så mye. Men må få opp farta litt nå, Rudskogen treffet nærmer seg :). Men kommer en oppdatering på Mandag/Tirsdag/Onsdag.

Har begynt på det kjedeligste nå. Har tilpasset alle brakettene til oljekjøler og filterholder. Det blir sveiset på Mandag. Ble en rimelig heftig brakett til filterholderen siden den skal stå et sted der det er tilnærmet ingen steder å feste det til karrosseriet. Bare håper de festene jeg fant å skru den til er gode nok, ellers må jeg lage braketten enda litt heftigere.

kermitt
03/06/11, 20:06
Det ambulanse staget har IPD på sine sider.

Andersen00
06/06/11, 09:02
Det ambulanse staget har IPD på sine sider.

Men blir litt Dyrere å få det hjem til Norge :)

kermitt
06/06/11, 10:38
jeg har regnet på det og om man kjøper alle de andre stagene også :p og dempere hele veien så vil det lønne seg :D

Andersen00
06/06/11, 11:27
jeg har regnet på det og om man kjøper alle de andre stagene også :p og dempere hele veien så vil det lønne seg :D

I pris vil det koste da?:D

Exerqtor
06/06/11, 20:10
Rundt 10-12 lapper om hode regninga mi ikke svikter helt?

Volvoniføør
07/06/11, 15:17
Fant du dele.nr på det ambulansestaget? :)

Volvo_960_1995
08/06/11, 21:26
Fant du dele.nr på det ambulansestaget? :)

Kan det være dette nummeret ?, hadde ihvertfall det på den gamle 940`en min.

Art# 3526694

Det heter stay.

http://www.swedishautoparts.com/shop/search.php?MaxCount=10&gogo=2&extra=3526694&myCat1=z&a1=Start+Search

Det hører med noen bolter og muttere.

ChrML
09/06/11, 20:43
Oppdatering 09.06.2011 - Oljekjøler påbegynt


http://www.chrml.net/media/bil/project/20110609/IMG_6097-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110609/IMG_6097-1024.jpg)

Finni en fin plass på innsiden av fangeren å montere oljekjøleren. Ikke allverden luftgjennomstrømning, men blir nok bedre enn den originale. Får jeg oljetemp problemer så bare monterer jeg elvifte på den styrt av termostat.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110609/IMG_6099-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110609/IMG_6099-1024.jpg)

Oljekjøleren sett forfra. Sveiset nye fester på kjøleren da det ble for stort med de som satt på så måtte skjære de av. Skrur de fast i en gjennomgående bolt jeg har satt i plata under spylevæsketangen og de 2 skruene til kræsj-demperen.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110609/IMG_6101-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110609/IMG_6101-1024.jpg)

Der havner oljefilteret. Har satt det opp-ned fordi det ikke skal renne olje utover hele motorrommet hver gang jeg bytter filter. Det skal være greit å komme til der med riktig verktøy.

Har laget en brakett som går på tvers av hele motorrommet mellom vangene. Braketten er nesten ferdig, mangler bare litt stiving mot vangen til høyre, finskjæring/pussing og lakkering.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110609/IMG_6103-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110609/IMG_6103-1024.jpg)

Blir pressa oljeslanger fra Tess som er 9.6mm innvendig :). Ble ikke dyre greiene med alle fittings og slanger. Slangene er veldig myke og fine å jobbe med.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110609/IMG_6105-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110609/IMG_6105-1024.jpg)

Fått på vannrøret igjen. Sveiset igjen uttaket til den originale vannavkjølte oljekjøleren.

Du ser også de varmeisolerte Air-Condition røra til venstre i bildet. Flere bilder kommer av dette når jeg har skrudd sammen det siste der.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110609/IMG_6106-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110609/IMG_6106-1024.jpg)

To av slangene som skal presses. De andre to glemte jeg å ta bilde av. Kommer flere bilder når slangene er presset.

Skal også lage noen festeløsninger på braketten min for å feste oljeslangene som skal til kjøleren så de ikke henger å slenger. Samme med slangene til motoren.



Neste oppdatering kommer iløpet av neste uke :).

henrik940
09/06/11, 20:49
Blir smudieeez detta :D Blir vel ikke mye skruing nå som du kjøper deg sykkel :D

ChrML
09/06/11, 20:53
Blir smudieeez detta :D Blir vel ikke mye skruing nå som du kjøper deg sykkel :D
Må jo fortsatt få kjørt på Rudskogen i sommer :D.

Njål Nilssen
09/06/11, 21:15
JIC kopplinger? Blir bra detta... bare kjøleren får litt luft ;)

Njål Nilssen
09/06/11, 21:15
Må jo fortsatt få kjørt på Rudskogen i sommer :D.

Hvis du overlever 500'en da :rolleyes:

ChrML
09/06/11, 21:20
Hvis du overlever 500'en da :rolleyes:
Det er jeg neimen ikke sikker på :P. Trur den røsker godt i alt som er :). Skal nok få kjørt fra seg den (og meg).

henrik940
09/06/11, 21:52
Får håpe du ikke har kontroll på den, så jeg henger på med 125'n :p

Njål Nilssen
09/06/11, 22:18
Det er jeg neimen ikke sikker på :P. Trur den røsker godt i alt som er :). Skal nok få kjørt fra seg den (og meg).

Trur underarmene og låra dine tar kveld lenge før den i det heletatt blir varm ;) etter 1t med herjing på 125 qværna mi så er jeg nesten død :p

roffenn
05/07/11, 11:42
Noe som skjer?

henrik940
05/07/11, 14:28
Noe som skjer?

Vi borra ut knekte pinbolter i går og satte inn helicoil :D

ChrML
05/07/11, 15:18
Må finne igjen kameraet mitt før jeg kan ta bilder :P

henrik940
05/07/11, 15:22
Må finne igjen kameraet mitt før jeg kan ta bilder :P

www.elkjop.no

ChrML
05/07/11, 21:01
Oppdatering 05.07.2011 - Grenrør greier


http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0732-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0732-1024.jpg)

Ajden grenrøret :). Gjort en helt ny løsning på wastegaten nå. Problemet med forrige grenrøret var at wastegaten var helt umulig å komme til for service. Og nesten helt umulig og få av/på fordi det var både trangt og det var dårlig plass til V-band klemma så den var vanskelig å få på.

Kappa ut litt sprinkelrør som var i akkurat samme tykkelse og diameter som røret til wastegaten. Skjærte det av på langs og fikk sveisa en 3mm platebit som skillevegg på først (puls-split grenrør). Så fikk jeg sveisa halvmånene med rør på utsiden på hver side der igjen.

Ble helt strøkent og tett det. :D Nå kommer wastegaten mye lengre ned og beskyttet like over baksiden av motortraversen. Så nå skal den være veldig lett å komme til. I tillegg blir retureksosen til wastegaten veldig lett å lage fordi den nesten blir rett inn på eksosen i bånn der.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0734-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0734-1024.jpg)

Porta også skilleveggen så den stopper så nærme pluggen i wastegaten som mulig sånn at det blir så lite lekkasje mellom pulsene som mulig. Den skal være ca 0.5mm unna pluggen nå.

På det forrige grenrøret så tenkte jeg ikke på det så der var det ca 1 cm glippe. Tipper det utgjør en god del i spool :).





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0735-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0735-1024.jpg)

Satt noen timer på badet å bandasjerte grenrør i dag. Sånn ble det ferdige resultatet. Blei helt greit, veldig vanskelig å bandasjere det fordi en del av røra var sveiset helt inntil hverandre så det var umulig å få bandasjen imellom. Men tror det ble nesten så bra som det kan få blitt :).





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0736-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0736-1024.jpg)

Ser der det mangler en liten bit i midten her. Men tror ikke det har så mye å si.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0737-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0737-1024.jpg)

Grenrøret igjen :). Ajden sitt nye design dette. Som forhåpentligvis er uten vibrasjoner som jeg sleit med på det forrige.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0744-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0744-1024.jpg)

Kjøpte meg et M8 Helicoil sett. En av pinboltene knakk inni når jeg skulle ha de ut.



http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0738-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0738-1024.jpg)

Her har jeg satt inn Helicoil i 4 av hullene. Litt gromsete på bildet siden jeg akkurat har vaska der. Kjøpte et superbor i 5mm på Tess til 160 kr som jeg boret ut senter av pinbolten ganske greit med. Så brukte jeg bare 8.4 boret som fulgte med Helicoil settet for å ta resten, som gikk veldig greit, gjenga opp og satt inn helicoilen.

Gikk egentlig mye lettere enn forventet :). Så gjorde det likegodt på de 3 andre jeg kom til nå som toppen står i uten å demontere AC-en igjen. Da sitter det en del bedre enn originalt. Får gjøre det på de 4 siste og hvis toppen må av en gang.

Også gjort klar anleggsflata til grenrøret. Brukte stålull faktisk, syns det funka veldig bra og tok bare 5 min :). En del mildere enn roterende negerkuser og lignende som graver veldig fort i aluminium.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0739-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0739-1024.jpg)

AC-en isolert ferdig og montert. Ble ikke veldig pent, men får se hva jeg får gjort med det etterhvert. Men AC-en skal hvertfall ikke suge til seg så mye av varmen i motorrommet lenger så den funker nok mye bedre :D.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0740-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0740-1024.jpg)

Siste oljeslangene til flyttern og en brakett jeg har brukt litt tid på til å feste den. Braketten er ikke ferdig, den må skjæres og pusses en del til før den kan males, så lakkeres og deretter monteres.

Men tror det skal bli ganske bra til slutt :). Braketten kommer til å feste 4 slanger foran der med ABA-klemmer og filterholderen.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0741-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0741-1024.jpg)

Hører ikke helt med her, men nytt styre på CR500-en :).





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0743-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110705/IMG_0743-1024.jpg)

Og hydraulisk clutsj. Ble mye bedre enn wireclutsjen.

Mr. Crepsley
05/07/11, 21:30
Ser bra ut dette :):)

Njål Nilssen
06/07/11, 16:34
Blir ikek dumt detta ;) Hvilken isolasjon har du brutk på AC? tenker å gjøre noe lignende på min... jeg tenkte i utgangspunktet å bruke steinull med alu-teip uttapå :p

ChrML
06/07/11, 18:57
Blir ikek dumt detta ;) Hvilken isolasjon har du brutk på AC? tenker å gjøre noe lignende på min... jeg tenkte i utgangspunktet å bruke steinull med alu-teip uttapå :p
Bruker standard Armaflex rørisolasjon kjøpt fra en rørlegger :). Samme type som blir brukt på rør for isvann på bygg. Så har jeg brukt alutape på utsiden av det igjen for å reflektere den værste varmen fra eksosen da rørisolasjonen ikke tåler stort over 150 grader mener jeg.

Volvo_960_1995
07/07/11, 00:24
Bruker standard Armaflex rørisolasjon kjøpt fra en rørlegger :). Samme type som blir brukt på rør for isvann på bygg. Så har jeg brukt alutape på utsiden av det igjen for å reflektere den værste varmen fra eksosen da rørisolasjonen ikke tåler stort over 150 grader mener jeg.

http://www.glava.no/produkter/marine/armaflex/

http://www.glava.no/sitefiles/1/dokumenter/ProdDok_1158_1.pdf

http://www.glava.no/sitefiles/1/dokumenter/ProdDok_1197_1.pdf

Står litt å lese her om Armaflex, men jeg fant ikke maks utvendig temp...

Håper noen uten "klar for natten øyne" kan se det.

Takk.

ChrML
07/07/11, 15:43
http://www.glava.no/produkter/marine/armaflex/

http://www.glava.no/sitefiles/1/dokumenter/ProdDok_1158_1.pdf

http://www.glava.no/sitefiles/1/dokumenter/ProdDok_1197_1.pdf

Står litt å lese her om Armaflex, men jeg fant ikke maks utvendig temp...

Håper noen uten "klar for natten øyne" kan se det.

Takk.
Står 105 grader på røret så da husket jeg litt feil. Men skal noe til at overflatetemperaturen på isolasjonen blir 105 grader, da skal det være veldig nærme eksos og veldig varmt. Alutapen skal hindre det.

ChrML
07/07/11, 20:30
Oppdatering 05.07.2011 - Litt mer montering

Liten mini-update for hva som har skjedd i dag.



http://www.chrml.net/media/bil/project/20110707/IMG_6117-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110707/IMG_6117-1024.jpg)

Lakkert grenrørsbandasjen og slangeklemmene svart :). Gjør den litt mer solid/vannbestandig og syns det ble penere.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110707/IMG_6118-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110707/IMG_6118-1024.jpg)

Fikk 50-pakningen med pinbolter i dag. Var billigere å kjøpe 50-pakning på Tess enn å kjøpe 8 stk hos en lokal butikk. Pluss at jeg fikk de som hadde lengre gjengeparti på motorsiden (sitter best i aluen der jeg ikke fikk satt i helicoil).

Kjøpte så korte som mulig, så nå er de ikke lengre enn at det akkurat går med grenrøret, en skive og mutteren :). Mye enklere å skru på da iom at noen skruer er vanskelig å komme til. De originale er mye lengre.

Også kjøpt noen tetningsskiver som jeg la på under nippelen i bunn til returen. Brukte Loctite + activator første gangen for å tette, men blir nok bedre med de skivene håper jeg iom at nippelen løsnet litt når jeg skulle skru av slangen (da er ikke sikkert Loctiten tett lenger).





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110707/IMG_6120-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110707/IMG_6120-1024.jpg)

Wastegate monteringsklar :). Denne wastegaten har egentlig et veldig stort potensial, men sånn som den kommer fra butikk så er den elendig. Veldig dårlige O-ringer og ingen tetninger på skruene. Og ingen av skruene verken utenpå eller inni er skrudd til så den detter frahverandre hvis man ikke gjør det.

Men jeg plukket den nå frahverandre og har hatt Loctite/gjengetape på alt sammen. Satt også inn en tetningsplugg fra Tess istedenfor justeringa på wastegatefjøra da jeg ikke skal justere på den uansett. Satt på den svakeste fjøra, skal styre ladetrykket med mottrykkstyringen jeg har lagt opp fra tidligere.


Så nå er egentlig grenrør og wastegate monteringsklar. Skal kjøpe et 90-grader bend jeg mangler til oljereturen i mårra og muttere til å skru fast grenrøret så får jeg montert både turbo og grenrør i mårra. Da er det bare å tilpasse eksos igjen og noe dill med braketten til oljekjøleren :).

Pluss en hel del småtteri. Burde være i rute for Rudskogen treffet da.

Torra
07/07/11, 23:29
mye betalte du for helicoil kittet?
lett å sette inn? Må du ha spesialverktøy?


Edit:
Og hvor kjøpte du? :p

henrik940
08/07/11, 05:24
800kr betalte han :p Verktøy følger med, og kjøpt på Tess :p

ChrML
08/07/11, 17:46
Utenom det som følger med i settet så trenger du bare en drill til å bore og en gjengetappholder :). 800 kr jeg betalte er med ganske gode rabatter tror jeg.

ChrML
08/07/11, 18:02
Oppdatering 08.07.2011 - Enda litt mer montering

Liten mini-update for hva som har skjedd i dag.



http://www.chrml.net/media/bil/project/20110708/IMG_6126-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110708/IMG_6126-1024.jpg)

Sånn blir oljereturen løst. Er egentlig ikke plass å legge den noen andre steder på noen fornuftig måte. Kommer ca 1 cm unna grenrøret så kommer til å bruke varmereflekterende tape (selv om grenrøret er bandasjert der). Blir såklart ikke brukt strips da, de ville jo smeltet. Kommer til å bruke en slangeklemme eller noe lignende tror jeg.

Ser jeg antydning til problemer senere så kapper jeg av tuppen på 90 grader bøyen nedi der, sveiser et stålrør som går bak der, sveiser på flensen på røret igjen og presser slangen derfra og til turbo. Skulle egentlig gjort det med en gang, hadde blitt en bedre løsning, men har ikke tid til å knote med det nå før treffet, får ta det seinere hvis problemer oppstår.

Den blir hengende ut foran turboen, akkurat over trykkslangen ut fra kompressorhuset og til en 90 grader bøy inn på turboen. Blir ikke stort mer enn 5 grader fall på slangen første biten der, men det får gå. Bedre enn 10 cm oppoverbakken som var i bunn ved bunnpanna før.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110708/IMG_6127-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110708/IMG_6127-1024.jpg)

Grenrør montert :). Knot å få det på som alltid, vanskelig å skru til skruene under. Men det gikk tilslutt. Brukt originale pakninger denne gangen.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110708/IMG_6129-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110708/IMG_6129-1024.jpg)

Så turboen montert igjen. :) Knot å skru på den og, men gikk mye greiere enn jeg husket det som.

Ajden har flyttet turboen ca 2 cm nærmere motoren på den nye varianten sin. Kompressorhuset gikk akkurat på millimeteren klar av dekslet til regreima. Dessverre tror jeg ikke downpipen passer helt lenger iom at turboen er like mye vridd mot motoren som før, så er downpipen nødt til å svinge bittelitt vekk fra motoren før den går ned.

Skulle egentlig designet om downpipen så jeg fikk en finere sving i starten der, altså en slak 90 grader istedenfor en hard, men tror ikke det kommer til å skje før treffet.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110708/IMG_6130-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110708/IMG_6130-1024.jpg)

Enda et bilde.

henrik940
08/07/11, 18:38
Ser faktisk at den er flyttet :) Blir meget detta :D

ChrML
19/07/11, 18:51
Oppdatering 19.07.2011 - Bilen går igjen

Liten mini-update for hva som har skjedd siden forrige update. Har vært litt sløv med oppdateringa, beklager dette :).



http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6140-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6140-1024.jpg)

Downpipen ferdig. Den ene V-band klemma på midten ble bare smeltet sammen da den ikke har så stor hensikt lenger, umulig å komme til og bare i veien.

Rakk ikke å bandasjere dette før VCCN Trackday, så den ble bare montert sånn. Den må av igjen og bandasjeres etterhvert.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6142-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6142-1024.jpg)

Oljekjøleren kom under fangeren her. Dessverre feilberegna jeg litt, så den ene 90- grader koblinga butter i fangeren. Dette må jeg gjøre om litt på etterhvert.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6141-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6141-1024.jpg)

Fikk akkurat på fangeren, men stor glippe pga det :(.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6144-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6144-1024.jpg)

Oljereturen er ferdig pressa. Ble sånn foreløpig. Ble ikke så mye fall som den kanskje burde hatt i starten, men det får gå. Er hvertfall ikke oppoverbakke i bunn ved motoren som det var :).





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6146-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6146-1024.jpg)

Braketten til oljefilter ferdig pusset, lakkert og klar for montering. Brukte en Industrilakk fra Tess som skal være ganske bra. Får teste hvordan den fungerer på bil.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6150-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6150-1024.jpg)

Braketten ferdig montert med oljekjøler og slangene presset på Tess. Ble bra det :). Laget noen hull med gjenger for å feste diverse ting i samme slengen.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6152-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6152-1024.jpg)

Vannslangen montert. Mesteparten av rørene er på plass der nå. Ble litt trangt, men :).





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6156-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6156-1024.jpg)

Slangen til oljekjøleren :).





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6148-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6148-1024.jpg)

Fått på varmeskjoldet på turboen og ny kjølevæsketank. Kjølevæsketanken er kjøpt ny på Volvo til Volvo 960. Bolt-on, men den er med flotør sånn at jeg kan montere sensor for kjølevæskenivåsensor etterhvert. Har sensoren, må bare trekke kabel frem til den og til dashbordlampa :).

Dessverre ser ikke kjølevæsketanken såpass ny ut så veldig lenge. Det er litt synd, for ser strøkent ut med ny.

Også montert varmeskjold på KKK27-en. Den er egentlig til Garrett GT32 tror jeg, men passet rett på. Noe jeg kjøpte på eBay for lenge siden.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6159-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6159-1024.jpg)

Sånn ble trykkrøret fra turbo til intercooler.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6160-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6160-1024.jpg)

Sånn ble wastegate retur røret. Tok det wastegate returrøret jeg allerede hadde lagt og kappet inn litt bare og vridde til så det passet. Det skal også bandasjeres.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6162-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6162-1024.jpg)

Byttet til Dot 5.1 bremsevæske like før treffet. Veit man får Dot 4 væsker som sikkert har høyere kokepunkt enn den væska der, men de er dyre. Iom at det er Dot 5.1 så er man hvertfall garantert 190 grader kokepunkt ved 3.7% vann og 270 grader kokepunkt tørt.

Mange Dot 4 racing bremsevæsker har kun høyt tørt kokepunkt, men klarer ikke kravene for Dot 5.1 vått, og dermed har det ikke mye for seg med mindre man bytter bremsevæske hele tiden. Pluss at det var en veldig billig bremsevæske kontra mye annet.




VCCN Trackday 17. Juli 2011

Veldig bra treff fra arrangørene sin side, men ble dessverre ikke helt som jeg hadde håpet for meg. Våt bane var som å kjøre på skøytebane med varierende grep overalt.

Så hadde jeg stripset trykkslangene til wastegaten ned på baksiden av AC- røret som går parallelt med downpipen. Men de tålte ikke varmen, så de smeltet og forårsaket at ladetrykket datt ned på 0.5-0.7 bar. Som gjorde at bilen gikk dass og i tillegg fikk veldig seint ladetrykk.

Så da var det ikke noe morro å kjøre, så vi dro hjem igjen pga øsende regnværet.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6157-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6157-1024.jpg)

2 stk 6mm kobberrør lagt ned til wastegaten for trykk og mottrykk styringa. Bestemte meg for å legge kobberrør isteden fordi alt av vakumslanger lagt den veien eller ned ved AC- røra ser ut til å ikke tåle varmen fra alt sammen.

Så blir det heller bare en slange som tåler litt varme akkurat siste biten under wastegaten, der skal det ikke bli så varmt.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6158-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110719/IMG_6158-1024.jpg)

Sånn ble kobberrøra på undersiden.


Har ikke fått koblet til røra enda, mangler slange, men det blir ordnet i morgen :). Så bilen går hvertfall igjen. Går bra på 1.3-1.4 bar og liker lyden! Men det er en del ting som må ordnes før bilen blir så strøken og komfortabel som jeg ønsker det.

Blant annet en overhaling av alle foringer og braketter i bakstillinga. Det blir nok kjøpt inn deler og forberedt iløpet av høsten og gjort til våren igjen tenker jeg.

iVolvo
30/07/11, 16:35
Begynt å samle dekk til neste års trackday a? :p bare noen måneder på deg nå.... :D

ArneR
07/08/11, 20:25
Har kjøpt samme wastegate som deg nå, og gadd ikke bytte noen fjærer.. Var det dumt av meg kanskje? :p Det er de to stinneste fjærene som står i nå.

Mathisen
12/08/11, 17:10
har ikke multilink konge veigrep a? prata med enpar som kjørte stiv aksling ingen som sleit med grep!

Karl
12/08/11, 19:54
Har brukt samme type bremsevæske som deg i flere år og har ikke hatt noen problemer. Må uansett byttes hvert år for å bestå teknisk kontroll. Det er bare noen få grader som skiller på kokepunkt på væsker som er dobbelt så dyre.

Njål Nilssen
12/08/11, 20:07
Har brukt samme type bremsevæske som deg i flere år og har ikke hatt noen problemer. Må uansett byttes hvert år for å bestå teknisk kontroll. Det er bare noen få grader som skiller på kokepunkt på væsker som er dobbelt så dyre.

Ja tørr ja, men hvor lenge er veska "tørr"? Det er ofte her de dyrere variantene er betraktelig bedre... de holder bedre på kokepunktet etterhvert som væska suger fuktighet ;)

Er vel 4*C elns som skiller DOT4 og DOT5/5.1 på tørrkokepunkt. Når de er fuktige så blir forskjellen fort større...

Og igjen innafor samme klasse, så er de litt dyrere igjen ofte bedre når det kommer til fuktighet. I alle fall produktene til Motul feks. bruker ofte å overgå specsene for en gitt klassifisering... Går ikke SÅ mye bremsevæske på en bil heller så, er ikke snakk om så veldig mange kroner ila ett år :p

Blir Motul DOT 5.1 på min hvertfall...

Karl
12/08/11, 20:26
flyfaen: Henger ikke helt med på hva du mener her, synes du at Lockheed Dot 5.1 er dårlig eller? Jeg er i allefall fornøyd, har ikke hatt noen problemer med bremsene så lenge jeg har brukt den.

Er det så stor forskjell på Motul sin da? Er jo ikke akkurat formel 1 vi snakker om her da;)



ChrML: Er det noen spesiell grunn til at du brukte helicoil og nye 8mm pinneskruer istedet for å bare gå opp til 10mm? Blir det dårlig plass til mutter?

Njål Nilssen
13/08/11, 11:49
flyfaen: Henger ikke helt med på hva du mener her, synes du at Lockheed Dot 5.1 er dårlig eller? Jeg er i allefall fornøyd, har ikke hatt noen problemer med bremsene så lenge jeg har brukt den.

Er det så stor forskjell på Motul sin da? Er jo ikke akkurat formel 1 vi snakker om her da;)



ChrML: Er det noen spesiell grunn til at du brukte helicoil og nye 8mm pinneskruer istedet for å bare gå opp til 10mm? Blir det dårlig plass til mutter?

Vel testene viser at de litt dyrere produktene holder seg lengre uten for mye forandring i kokepunkt, men bytter man en gang i året har det vel kanskje ikke så veldig mye å si på en hverdagsbil egentlig... Kanskje litt mere kritisk for race-team :p

Kan svare litt for ChrML angående Helicoil... stålet som brukes i pinneboltene er MANGE ganger sterkere enn alulegeringen i toppen. Ryker noe (i form av strekk) så er det Aluen som gir seg. Kan seff bruke M10 pinnebolt i aluen, men det blir faktisk ikke like sterkt som M8 og helicoil (mtp aluen i toppen). har du kun en M10 pinnebolt er det i praksis kun de 3 ytterste gjengene i aluen som får all belastningen. Helicoilen er til en viss grad "elastisk" så trekkkraften fra pinnebolten når dette trekkes til blir fordelt over ALLE gjengene. Samtidig som det hjelper mot galvansik korrosjon mellom stålpinnebolten og alugodset i toppen. Gjengeinnstaser er i 99% av tilfellene i 316 syrefast... samt det tåler flere av-påmonteringer...

ChrML
13/08/11, 12:14
Yep, det flyfaen sa + at det blir dårlig plass til mutter. Ville ha stålgjenger. Vanskelig nok å komme til for å få skrudd på grenrøret med 13mm muttere.

Karl
13/08/11, 12:26
Bra forklaring flyfaen:) Bare lurte litt på hva som er best siden man må bytte en knekt bolt i ny og ne og siden jeg har sett noen som har gjenget opp alle hullene til m10. Har en knekt bolt i en topp nå så jeg tror jeg bare prøver å få lurt den ut slik at jeg berger gjengene og setter i en ny m8 da.

ChrML
13/08/11, 12:29
Bedre å sette i helicoil. Sitter bedre og du slipper å berge gjengene da du gjenger opp til M9.5 eller noe etterpå.

Hadde det ikke vært for at jeg bare kom til de 4 fremste boltene når toppen sto pga AC i så skulle jeg satt i på alle sammen. Jeg brukte 10 min per hull ca med toppen i. Tok vel ca 30 min å bore ut den knekte, da brukte jeg et lite veldig bra 5mm bor (kostet 160 kr eller noe på Tess) og knakk ut restene av bolten rundt med 8mm vanlig bor. Så boret jeg med Helicoil boret når det bare var aluminium igjen, gjenget opp og satt i Helicoilen.

Ekren
13/08/11, 16:26
Hardt og borre i gammle pinnbolter? ;)

ChrML
13/08/11, 17:56
Hardt og borre i gammle pinnbolter? ;)
Yep, derfor jeg kjøpte superbor :p. Gikk nogenlunde greit, bare tok mange se-pauser sånn at jeg holdt meg ca i midten.

Njål Nilssen
13/08/11, 21:33
Pinn bolter er ganske harde ja... type 10.9 eller 12.9

ChrML
31/08/11, 18:37
Kjøpt meg 960 MK2 forstilling med masse reservedeler og 960 mellomaksel :D Takk til Espen Title som solgte meg alt dette for 1500 kr.

http://www.chrml.net/media/bil/project/20110831/IMAG0011-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110831/IMAG0011.jpg)

Sebbe
31/08/11, 18:39
nå blir flyfaen fornøyd tenker jeg :p

Njål Nilssen
31/08/11, 22:49
nå blir flyfaen fornøyd tenker jeg :p

Glad på hans vegne ;) Får faktisk litt sånn BMW følelse (kjøreegenskapmessig) med fullt MkII understell. Eneste som trengs er stivere stabilisatorstag. Fortrinsvis framme, trenger ikek være mye stivere bak... komposittfjæra har litt kombifunksjon sånn :)

Njål Nilssen
31/08/11, 22:51
Kjøpe bolt-on AP-racing bremsekit (til 850) Nå da Christian? er identiske bremser på 960 MkII og 850 :D Blir for pinglete med 280mm skiver :p (AP-ene er lettere også selv om de er 325mm)

Kalsn
01/09/11, 00:03
Kjøpe bolt-on AP-racing bremsekit (til 850) Nå da Christian? er identiske bremser på 960 MkII og 850 :D Blir for pinglete med 280mm skiver :p (AP-ene er lettere også selv om de er 325mm)
er det samme på multilinken og 850 også da ja?

Tveite Performance
01/09/11, 18:29
Glad på hans vegne ;) Får faktisk litt sånn BMW følelse (kjøreegenskapmessig) med fullt MkII understell. Eneste som trengs er stivere stabilisatorstag. Fortrinsvis framme, trenger ikek være mye stivere bak... komposittfjæra har litt kombifunksjon sånn :)

lettere å kjøpe bmw då vell enn å bygge om volvoen til bmw!

Njål Nilssen
01/09/11, 18:49
er det samme på multilinken og 850 også da ja?

Du det tør jeg ikke si noe om :p Men såvidt jeg har skjønt så er Multilink en slik "one-of" fra Volvo sin side... ikke mye felles med andre biler på den... Men framme skal jeg gå god for at selve bremseopplegger er likt. Skivene er identiske også ;)

Njål Nilssen
01/09/11, 20:20
lettere å kjøpe bmw då vell enn å bygge om volvoen til bmw!

Hva er problemet? Det er jo Volvo tvers gjennom :confused: Ikke en BMW del i sikte! Sa bare at kjøregenskapene er sammenlignbare med BMW.

Jeg har kjørt Både BMW og Audi m/fler (lånt, prøvekjørt), selv om jeg er Volvomann selv. Å påstå at de bilene ikke sitter bedre på veien enn std. Volvo av samme årgang blir for dumt... Med unntak av 960II/S90. Klart Volvoen legger seg noe mere i svinga, men det fikser fort et stabstag av samme kaliber som sitter på ekvivalentene...

Hovedpoenget her er å gjøre om en 90-talls bil med tidlig 70-talls understell om til en bil som har et understell som faktisk tilhører 90-tallet ;)

Fighter
23/09/11, 15:03
skjer det noe mere? :)

ChrML
23/09/11, 18:44
skjer det noe mere? :)
Artig at du er interessert :). Yep, det kommer til å skje mye mer, men ting begynner å ta litt mer tid nå siden jeg driver å flytter inn og er litt i startfasen på et stort lån. Blir lite penger fremover dessverre, så må prioritere å bruke det der det trengs mest.

henrik940
23/09/11, 18:53
Ja, og det er bil. :D

ChrML
23/09/11, 22:57
Ja, og det er bil. :D
Må i det minste se om den første måneden går i pluss først :D. Men det vet jeg allerede nå at den ikke gjør.

Dan Bay-Johansen
23/09/11, 23:20
Er ikke barebare det der... fruen og meg kjøpte hus i sommer, driver å pusser opp - koster flesk :p Og når man atpåtil ikke har solgt leiligheten min heller enda så hjelper det ikke...tett på 4 mill i lån pdd :p Så vogna har fått stå urørt siden mai nå vel, men det ordner seg med tida - vi har vel ikke så hastverk ;)

Lykke til med ny leilighet og alt med seg :)

henrik940
24/09/11, 00:37
La det gå 2-300 000 i gjeld, også luksusfellen :D Så ordner alt seg.

SirKim
24/09/11, 01:43
haha!

"har du brukt opp pengene diineeeee?"

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/1862.jpg

ChrML
24/09/11, 15:39
haha!

"har du brukt opp pengene diineeeee?"

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/1862.jpg
Jeg har faktisk det :p. Men håper ikke på å møte på han der personlig helt enda ;).




Er ikke barebare det der... fruen og meg kjøpte hus i sommer, driver å pusser opp - koster flesk :p Og når man atpåtil ikke har solgt leiligheten min heller enda så hjelper det ikke...tett på 4 mill i lån pdd :p Så vogna har fått stå urørt siden mai nå vel, men det ordner seg med tida - vi har vel ikke så hastverk ;)

Lykke til med ny leilighet og alt med seg :)
Det er snickers og twist, alt skal være så dyrt. Takker! :)

andersg
25/09/11, 00:53
Er lov å holde an når det gjelder å holde tak over hodet. :) Lykke tell!

kjellt
12/10/11, 11:53
Kjøpt meg 960 MK2 forstilling med masse reservedeler og 960 mellomaksel :D Takk til Espen Title som solgte meg alt dette for 1500 kr.

http://www.chrml.net/media/bil/project/20110831/IMAG0011-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20110831/IMAG0011.jpg)

Jævlig strøkent reservehjul!!! :O
Til salgs??

ChrML
12/10/11, 15:01
Jævlig strøkent reservehjul!!! :O
Til salgs??
Den som laga Hitler'n på veggen :D

janis1
05/12/11, 19:18
Du må fortsette å oppdatere det du gjer!
Brukte fleire tima å såg igjennom det du hadde gjort, super tråd! Beste eg har sett :D
Keep up the good work :)

SirKim
27/02/12, 11:11
Lenge siden det gar vært update her ja:) må få ut litt mat til oss, ikke bare sitte å ruge på bilder å info :D
Men er den forstillinga fra 960 så veldig mye bedre enn den fra 940 da? :s

oar83
27/02/12, 12:01
Skal vel passe overens med 850 (?) coilover på den forstillinga ? Og dermed så får ein vel dette godkjent.
Blir interessant å sjå når du begynne med oppdateringane igjen - følge med heile tida.

Njål Nilssen
27/02/12, 20:29
Lenge siden det gar vært update her ja:) må få ut litt mat til oss, ikke bare sitte å ruge på bilder å info :D
Men er den forstillinga fra 960 så veldig mye bedre enn den fra 940 da? :s

Mere behagelig og svikter mindre (holder geometrien bedre) og har ET43 hvilket gjør at senterlinja på hjulet blir nærmere aksen hjulet svinger rundt = sporer mindre også...

SirKim
27/02/12, 21:58
Mere behagelig og svikter mindre (holder geometrien bedre) og har ET43 hvilket gjør at senterlinja på hjulet blir nærmere aksen hjulet svinger rundt = sporer mindre også...

Med andre ord, har man 960 forstilling liggans, så er det bare å få satt på asap !!? :P Har jo hel 960 stående sånn sett.

Christian
27/02/12, 21:59
Den er mye bedre ja, men det krever sveising av ramme. Kan nesten garantere at hverken 850coilovers eller endret sporvidde er noe man får i vognkortet.

Njål Nilssen
27/02/12, 22:38
Med andre ord, har man 960 forstilling liggans, så er det bare å få satt på asap !!? :P Har jo hel 960 stående sånn sett. For å få den på må du utenom selve fjærbeina og bærearmene ha: Braketter (erstatter de nagla brakettene som holder kasterstaga), "amublansestaget" som alle 960II/S/V90 har std. og endeleddene som tilhører 960II/S/V90.

Skulla gjerne gitt deg delenr. på de delene , men vadisen min har streika (tror det er nyeste java-update)...

OBS: Det er viktig at det er 960II bil du har da (eller S/V90)... førstegen 960 (opp til 1994) har samme rælet som std. 7 og 900 ;)

SirKim
27/02/12, 22:53
sen 96 modell det jeg har, så er 960II :)
Så alt er der :)

henrik940
28/02/12, 09:29
Bare å bygge om da :)

henrik940
01/03/12, 18:25
Emo, nå har jeg lest igjennom hele tråden din! Ja, hjemme fra jobb og kjeder meg..

Kanke du flytte hjem igjen å byne med bil igjen :P ?

SirKim
15/05/12, 19:40
ja? skjer det no mere her?

henrik940
15/05/12, 20:13
Denna ser nok en (T)6yer tid i møte...

ChrML
22/08/12, 19:40
Kort oppsummering

Har vært relativt stille her siste tiden, men det kommer til å komme masse bilder iløpet av neste uke med smakebiter på hva som kommer til å skje! ;D
Stikkord: T6, KKK27, 960 forstilling

Bjørnstad
22/08/12, 20:24
Kort oppsummering

Har vært relativt stille her siste tiden, men det kommer til å komme masse bilder iløpet av neste uke med smakebiter på hva som kommer til å skje! ;D
Stikkord: T6, KKK27, 960 forstilling

dette høres bra ut! trodde nesten denne tråden hadde død ut nå:( men da blir det heldigvis liv i denne tråden igjen :-)

kermitt
22/08/12, 20:29
Husker jeg fulte med her vær jævla dag ei stund, allerede ganske feit bil dette etter min mening. Ser ikke ut som at standarden synker med det første :p

volvobrage
22/08/12, 21:54
Gleder meg til og følge med her igjen!:D Bra du er tilbake, liker detta prosjektet:)

Njål Nilssen
22/08/12, 23:33
Kort oppsummering

Har vært relativt stille her siste tiden, men det kommer til å komme masse bilder iløpet av neste uke med smakebiter på hva som kommer til å skje! ;D
Stikkord: T6, KKK27, 960 forstilling Skal ikke peise på med en Quaife i samma slengen når du er igang? Kommet fram til løsning vøtt :)

SirKim
23/08/12, 00:12
Godt at denne bilen blir bygget videre på :) men hva er planen angående sekser egentlig? Ta en sugesekser å turbokonvertere den?
Å blir du bare å godkjenne den med sugesekser da å så ha et turbokit du kan ta av å på lett? Eller blir det ren banebil nå å kjøp av ny a-b bil?

Liker denne bilen din utrolig godt! Bladd gjennom tråden maange ganger!
Så blir godt å få deg tilbake i siget her :D masse bilder takk! :D

mik4oj
23/08/12, 13:43
Stikkordene hørtes iallefall veldig spennende ut :p

henrik940
23/08/12, 14:17
Godt at denne bilen blir bygget videre på :) men hva er planen angående sekser egentlig? Ta en sugesekser å turbokonvertere den?
Å blir du bare å godkjenne den med sugesekser da å så ha et turbokit du kan ta av å på lett? Eller blir det ren banebil nå å kjøp av ny a-b bil?

Liker denne bilen din utrolig godt! Bladd gjennom tråden maange ganger!
Så blir godt å få deg tilbake i siget her :D masse bilder takk! :D

Skal gå på veien denna :P

ChrML
23/08/12, 15:52
Godt at denne bilen blir bygget videre på :) men hva er planen angående sekser egentlig? Ta en sugesekser å turbokonvertere den?
Å blir du bare å godkjenne den med sugesekser da å så ha et turbokit du kan ta av å på lett? Eller blir det ren banebil nå å kjøp av ny a-b bil?

Liker denne bilen din utrolig godt! Bladd gjennom tråden maange ganger!
Så blir godt å få deg tilbake i siget her :D masse bilder takk! :D

Takk :D. Planen er å ta en 2.5 liter blokk, 3 liter veiv også T5 råder og stempler (eller muligens annen innmat). Også kjøre turbo på denne, som da blir 2.8 liter. Det blir fortsatt vei bil, men kun godkjent som sugemotor. Bygger sannsynligvis turboen nedover så det blir mindre synlig.



Skal ikke peise på med en Quaife i samma slengen når du er igang? Kommet fram til løsning vøtt :)

Jo, leiker med tanken! :D Hva er prislappen på noe sånt med alt man trenger?

Njål Nilssen
23/08/12, 18:30
Takk :D. Planen er å ta en 2.5 liter blokk, 3 liter veiv også T5 råder og stempler (eller muligens annen innmat). Også kjøre turbo på denne, som da blir 2.8 liter. Det blir fortsatt vei bil, men kun godkjent som sugemotor. Bygger sannsynligvis turboen nedover så det blir mindre synlig.



Jo, leiker med tanken! :D Hva er prislappen på noe sånt med alt man trenger? Brukte BMW drivflenser = nesten gratis Quaife ala 8k totalt... nye indre drivknuter vil tippe noe over lappen hver. så total i duren 11k maks, med truetrac blir det vel fort 3000 billigere iaffal...

ChrML
23/08/12, 19:33
Brukte BMW drivflenser = nesten gratis Quaife ala 8k totalt... nye indre drivknuter vil tippe noe over lappen hver. så total i duren 11k maks, med truetrac blir det vel fort 3000 billigere iaffal...

Passer flensene i Truetrack og evt? Må vurdere om jeg skal selge Truetracken også bruke Quaife isteden.

Njål Nilssen
23/08/12, 19:47
Passer flensene i Truetrack og evt? Må vurdere om jeg skal selge Truetracken også bruke Quaife isteden. Vil tro det, samme spline... du må uansett modde drivflensene slik jeg har gjort hvis det skal bli holdbart...

gull pilen
24/08/12, 06:44
er quife en lsd diff??

Njål Nilssen
24/08/12, 17:04
er quife en lsd diff?? Torsen type slik som Truetrac er. Quaife er av bedre kvalitet, speedoringen passer rett på OG den har preset-torque. Det vil si at den ALDRI spinner på innerhjulet selv ved løft :)

SirKim
22/10/12, 01:55
ja skjer det noe her eller? :p

Kjetil Krømcke
12/01/13, 13:32
Flyttet fra "Gullprosjekter" til "Worklog" Grunnet liten aktivitet

volvobrage
25/06/13, 13:00
Heilt dødt her?

henrik940
25/06/13, 14:45
Gutten har rivd hele leiligheten innvendig og bygd opp igjen :p Bilen har bare stått lagret i verkstedet våres :) Tror han skal begynne på noe 6'er prosjekt i høst :)

ChrML
25/08/13, 20:32
Oppdatering 25.08.2013 - Diverse småplukk


http://www.chrml.net/media/bil/project/20130825/IMG_0001-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20130825/IMG_0001-1680.jpg)

Endelig, litt mer tid til bilskruing. Fått bilen ut av garasjen nå etter å ha stått urørt i 2 år. Ganske morsomt:

1. Noen hadde lånt fuelrail av meg så måtte sette på denne

2. Bilen startet ikke, fordi noen også hadde lånt coil- ledningen min :D

3. Bilen startet, gikk ikke i gir. Lamellen hadde satt seg fast i svinghjulet. Stoppa bilen, satt i gir, holdt clutsjen inne og et lite nykk på starteren så var den fri.

4. Bilen startet og gikk i gir, men flyttet seg ikke av flekken. Alle bremsene hadde satt seg. Litt opp på turtall og utclustjing så løsnet det seg tell ;)

5. Ut å kjøre, skrapet og knirket i alt som var. Men en tur-retur Drammen og så Hønefoss kort tid etterpå så var ting som normalt igjen. Bildet over er fra turen til Hønefoss i fossende regnvær. Bremsene kom seg de også, ikke noe gravrust på skivene.


Deilig å kjøre Volvo igjen!!!




http://www.chrml.net/media/bil/project/20130825/IMG_0002-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20130825/IMG_0002-1680.jpg)

Bilde av turboen sånn som den var. Siste som skjedde før jeg parkerte var jo at grenrøret sved hull i trykkslangen sånn at den ikke klarer å bygge opp ladetrykk. Ganske kjedelig med andre ord.

Grunnen var jo at i nye grenrøret til Ajden så ligger røret annerledes, derfor funker ikke løsningen jeg hadde med trykkslangen pekende nedover som på bildet over.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20130825/IMG_0003-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20130825/IMG_0003-1680.jpg)

Ordnet verksted å skru på istedenfor å stå ute. En litt full Henrik på bildet her, men ellers blir det nok greit å stå her i vinter.

Skal ikke vinterkjøre denne bilen noe mer, derfor blir det å bruke vinteren til å fikse på bilen, med kjøring på sommeren. Alt rotet på bildet skal ut så det blir god plass til min bil i vinter :).

Henrik skal jo bygge om til multilink på den hvite 9førren sin i vinter her også.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20130825/IMG_0004-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20130825/IMG_0004-1680.jpg)

Satt bilen på EU- kontroll. Kanskje greit det da den sist var godkjent i slutten av 2009.

Gikk nesten igjennom med 3 stykk 2-er feil:
- Batteri ikke tilstrekkelig festet (quick-fix)
- Håndbrekk ikke bra nok (quick-fix, var bare å stramme wiren)
- For høy avgass (quick-fix, satt på katalysator som avbilda over)





http://www.chrml.net/media/bil/project/20130825/IMG_0007-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20130825/IMG_0007-1680.jpg)

Så var bilen EU ok i 2 nye år! Wohoo :D





http://www.chrml.net/media/bil/project/20130825/IMG_0008-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20130825/IMG_0008-1680.jpg)

Flyttet trykkslangen så den ikke smelter igjen. Mye bedre løsning nå, selv om den blå trykkslangen selvsagt er midlertidig ;).

Går fint på 1.2 bar nå, forventer egentlig at det skal være minst 300 hester i den nå. Gjenstår å se når den snart blir bremset.




http://www.chrml.net/media/bil/project/20130825/IMG_0005-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20130825/IMG_0005-1680.jpg)http://www.chrml.net/media/bil/project/20130825/IMG_0006-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20130825/IMG_0006-1680.jpg)


Så da er planene fremover:
- Sette på ordentlige fjører / dempere bak på multilinken. Få på bladfjøra igjen, lage anordning for å kunne justere høyden på den. Også sette på noen Bilstein Sprint dempere. Var ikke noe fornøyd med coilover- løsningen egentlig. Bråker gjør de og rustet nærmest istykker på 1 vinter.

- Fikse alt småtteri som irriterer meg.



Blir flere oppdateringer nå fremover :). Noen av dere som husker meg som fortsatt er aktive her?

henrik940
25/08/13, 20:53
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/1620.jpg

ChrML
25/08/13, 20:56
Haha, første ... opphold .. andre. Sånt som skjer det når bilen virker igjen ;D

Dan Bay-Johansen
25/08/13, 20:57
Jadda, fulgte med når du bygde motor og multilinken ;-)

Morro at du er tilbake !

Sendt fra mobilen min.

Madice
25/08/13, 20:57
Godt å se at du er kommet i gang igjen!:D

kermitt
25/08/13, 21:09
Tøft, denne bilen har jeg fulgt siden mopedportalen! Prosjekt som absolutt er i min ånd, godt at du er tilbake!

boman
25/08/13, 21:32
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/1620.jpg
Gassoppheng? Skumle saker ..

SirKim
25/08/13, 22:41
godt du er tilbake mann :) liker denne bilen :)
når blir du å begynne på 24v ? :)

Kalsn
26/08/13, 07:45
Bra at det skjer ting, føler forumet har dødd gradvis det siste året..

SirKim
26/08/13, 08:08
enig med kalsn. tapt seg skikkelig her inne. å jeg vet en del har samme mening da jeg prater med en del folk her inne sånn på privaten også. dem sier det samme. noen har også sletta tråden sin osv da dem ikke gidder mer. flere har droppa ut for lenge sia å er ikke her lenger:( godt å få en av "gamlegutta" tilbake :) denna bilen er råå! har fulgt med fra starten av :)

turb00le
26/08/13, 10:18
Ligger en dis i lufta ser jeg... Dårlig toppakning?


Sent from my LT25i using Tapatalk 2

ChrML
26/08/13, 11:18
Ligger en dis i lufta ser jeg... Dårlig toppakning?

Hehe dårlige dekk ;)
Mhm vi får prøve å holde liv i tråden. Kult å høre at fortsatt så mange kjente er igjen!

Jan-Einar Jenssen
26/08/13, 13:18
følger fortsatt med jeg å :)

oar83
26/08/13, 16:01
Dette er kjekt å sjå ;)

Joakim-G_R
26/08/13, 18:34
Er igjen og er igjen. Ramler litt inn og ut heter det vel. :p

sekse
26/08/13, 19:14
Supert å se liv i både bil og tråd igjen! :D

Blir moro å følge med her :)

ChrML
26/08/13, 21:27
Koslig å høre at så mange fortsatt er igjen og er interessert i tråden! :) Vært kjedelig å kommet tilbake til et dødt forum.


Multilinken

Følgende muligheter for å få til senk på multilinken:

a) Finne en måte å lage justerbar bladfjør. Tror dette kan funke:
- Kappe ut hele bunn av den nedre broen
- Sveise en kasse under i ganske tykt stål
- Sveise inn 2 stykk M20 muttere i bunn
- Lage en plate som er "hengslet" som ligger inni som kan skrus oppover for å justere høyden på bilen og deretter låses
- Hive alt i et galvaniseringsbad også lakkere til slutt

b) Sette på Mk1 arm og bruke spiralfjør. Tror kanskje denne passer over på Mk2 akselen. Noen som kan bekrefte?

c) Sette på coilovere. Denne er utelukket på grunn av at jeg ikke vil ha så mye uavfjøret vekt og at det ikke finnes noen bra på markedet.

Begge mulighetene vil jo øke uavfjæret vekt en del, men det er hvertfall uaktuelt å kunne få plass til hele hodet mellom bakhjul og hjulbue. Det er helt sykt hvor høy bilen blir med original bladfjør uten å ha justert høyden. Kan hende Mk1 løsningen totalt sett blir enklest å ha med å gjøre senere. Noen innspill?

turb00le
26/08/13, 21:50
Hvor lav skal du ha den? Kikker på løsninger om dagen selv...

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

ChrML
26/08/13, 21:51
Rundt den høyden jeg har nå, men uten coilovere. Jevn foran og bak. Ikke noe griselav men en mellomting.

henrik940
27/08/13, 12:23
Nå har du jo perfekt høyde! :)

volvobrage
27/08/13, 12:28
Har du multilink mk2?Skulle gjerne fått senka 960en litt bak og:)Ikkje for lav sidan det er bruksbil, men den orginale høgda er jo skremmande

ChrML
27/08/13, 17:22
Har du multilink mk2?Skulle gjerne fått senka 960en litt bak og:)Ikkje for lav sidan det er bruksbil, men den orginale høgda er jo skremmande

Mk2 her ja. Følg med over vintern, problemet blir løst innen da :).

volvobrage
27/08/13, 17:53
Mk2 her ja. Følg med over vintern, problemet blir løst innen da :).

Spennande!:)Skal fortsette og følge med her, følgte med før du hadde pause og:)

kjellt
28/08/13, 08:28
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/1884.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/1885.jpg

Datasprut neste? Får du henta enda litt mer hk og antilag!:D

henrik940
28/08/13, 14:07
Ekke no vits å squirte 4'ern når han skal ha 6'er :)

ChrML
29/08/13, 19:55
Oppdatering 29.08.2013 - Sjekker muligheter for senk med bladfjør


http://www.chrml.net/media/bil/project/20130829/IMG_00-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20130829/IMG_00-1680.jpg)

Multilink med original fjørplassering.




http://www.chrml.net/media/bil/project/20130829/IMG_01-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20130829/IMG_01-1680.jpg)

Vårt løsningsforslag. Vi kappet litt mer etter at bildet ble tatt, men noe ala det der. Også sveise kasse rundt som følger fjøra noenlunde der som vi legger foringen oppi.


Så hvis noen har noen forslag til hvordan vi kan sveise støpestål hadde det vært fint. :)
Prøvde med det vi hadde:
- TIG
- Argon gass
- Rustfri tilsats
- 160A

Sveisen blei hvitaktig og full av bobler / porøs. Ennå vi pussa det helt blankt først. Blir det bedre med pinne mon tro?

kermitt
29/08/13, 20:10
Slip det reint, bruk pinne sveis siden den tåler mer dritt og prøv med 309 pinne. Skal funke bra det om dere varmer det skikkelig først og varmer mer etter at dere har sveist ferdig så sveisen og grunnmaterialet har samme temperatur når det kjøles ned.

Njål Nilssen
29/08/13, 20:16
Lag nye armer i skikkelig plåt... bare husk å få hulla laga meget presist ellers blir dere å slite med å få inn hjulvinklene...

ChrML
29/08/13, 20:23
Lag nye armer i skikkelig plåt... bare husk å få hulla laga meget presist ellers blir dere å slite med å få inn hjulvinklene...

Hvem driver med sånnt og til hvilken pris?
Ser for meg at nye armer ikke er noe vi får helt 100% med bare vinkelsliper, TIG- apparat og meterstokk.

henrik940
29/08/13, 20:27
Forlenge de da, få mere camber :D

kermitt
29/08/13, 21:24
Få ett mekanisk verksted til å skjære ut deler i stål. Du er godt utstyrt for å montere og sveise sjøl om du har tig apparat og vinkelslip.

Njål Nilssen
30/08/13, 15:36
Jig er nødvendig som jeg babbla om på FB :p

A.Finstad
30/08/13, 22:37
en jig er jo null stress å lage!! det lager du med hjelp av en orginal bærebru
har noen ideer angående senk bak med bladfjøra selv å har nå funnet en jeg trur blir grei for en vei bil i hvertfall, men må teste den selv først må bare få tak i en 960 med samme fargen som din 944 og min 945 som er bra ;)

Njål Nilssen
31/08/13, 11:24
en jig er jo null stress å lage!! det lager du med hjelp av en orginal bærebru
har noen ideer angående senk bak med bladfjøra selv å har nå funnet en jeg trur blir grei for en vei bil i hvertfall, men må teste den selv først må bare få tak i en 960 med samme fargen som din 944 og min 945 som er bra ;) Jupp trenger noe kraftig firkantrør, noen biter solid plate og et par originale bærebruer, en brotsj og en nogenlunde presis bolt og et MIG/MAG apparat :) fordel er det at de orginale bærearmene IKKE er kappa i så de er stive nok til at det ikke vrir seg når man sveiser fast disse festeøra på jigen...

ChrML
31/08/13, 16:30
Yepp jigg er nok null stress å lage. Sånn sett er det ikke vanskelig å få det rett, men skal jeg lage noe sånt vil jeg helst ha deler som er kappet noenlunde fint og da er vel veien å gå at noen vannskjærer disse for meg? Bør vel ha 10mm vanger og 6mm stål til midten hvertfall?

Dan Bay-Johansen
31/08/13, 16:46
Det blir i hvertfall solid nok ;)

Ser ikke noe poeng i å lage den noe veldig kraftigere enn det originale, greit å tenke litt vekt også. Vanlig stål er jo seigere enn støpegods så det vil tåle endel mer mener jeg. Kanskje 8 og 5mm er nok ? Nå ser jo ikke jeg så godt hvor kraftig den originale er...?

Vannskjært er jo prima, plasma funker også. Vann er jo selvfølgelig greit mtp varme, du slipper at delene slår seg når de brennes ut.

ChrML
31/08/13, 16:50
Er mulig det holder med 8mm til vangen. Den originale er bare 6mm tykk i midten, men har jo en del profiler for å stive opp. Tror ikke vangene er stort tykkere.

Er det kurant å skjære 8mm noenlunde pent med 125mm vinkelsliper hvis det bare er rette kutt?

Dan Bay-Johansen
31/08/13, 17:37
Er det kurant å skjære 8mm noenlunde pent med 125mm vinkelsliper hvis det bare er rette kutt?


Ja det vil jeg påstå, sliper du kuttet etterpå med flap-disc så blir det strøkent det ;)

Njål Nilssen
31/08/13, 20:42
? Min var vel ala 6mm ellerno på sidene (bjelkene) og "plata" mellom ala 3-4ish... Seigt konstruksjons stål er sterkere, og mindre sprøtt ;)

ChrML
02/09/13, 21:22
Oppdatering 02.09.2013 - Lage ny bærearm del 1


Ikke stort denne gangen, men jeg og Henrik940 har vært oppe på verkstedet igjen og begynt å se på hvordan vi skal sette sammen den nye bærarmen. Vi har laget jigg, skal bare ha på litt flattjern rundt nå så den blir stivere. Bør ikke flytte på seg når vi skal sveise den nye.


Vi har foreløpig landet på 10mm rustfritt stål som vi borer 12mm hull i til innfestningene.
6mm rustfritt stål i vangene og til stålet imellom.

Med dette kommer den til å veie mellom 5 - 5.5kg så vi må få veid den originale snart. Bør hvertfall ikke over den i vekt, helst en del under. Bare kutte inn litt på dimensjon der bladfjøra ikke ligger isåfall, trenger ikke 6mm i hele bunn.
Grunnen til at vi har valgt rustfritt er for å slippe å sende den til galvanisering. Greit å slippe den kosten, egentlig kan vi vel gå enda lenger ned i dimensjon med rustfritt da det er hardere / sprøere.


http://www.chrml.net/media/bil/project/20130902/IMG_0001-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20130902/IMG_0001-1680.jpg)

ChrML
02/09/13, 21:23
? Min var vel ala 6mm ellerno på sidene (bjelkene) og "plata" mellom ala 3-4ish... Seigt konstruksjons stål er sterkere, og mindre sprøtt ;)
Den originale har 8mm vanger ca, 12mm innfesting og rundt 6mm stål på midten.
Kanskje du tenker på den til Mk1? Den er noe spinklere mener jeg på grunn av at den ikke skal bære bladfjøra.

Njål Nilssen
02/09/13, 22:13
Den originale har 8mm vanger ca, 12mm innfesting og rundt 6mm stål på midten.
Kanskje du tenker på den til Mk1? Den er noe spinklere mener jeg på grunn av at den ikke skal bære bladfjøra. Nei tenker på MkII, de er 8mm tykke der bolten går gjennom men tynnere ellers :)

volvobrage
06/09/13, 08:14
Har du forresten forska på det du skreiv om og bruke deler frå mk1 for og kunne køyre med vanlege fjører?:)