PDA

Vis full versjon : ChrML's Worklog [Volvo 940 LT - 1995]



Sider : 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10

ChrML
12/09/10, 20:55
Dette blir bra.

Når det gjelder shimsene så kan du justere de litt på en båndsliper om du har det tilgjengelig. Ta av shimsen og sette den motsatt vei i holderen. Hold flatt mot båndet og rull den rundt mellom fingrene. Ha ei bøtte vann ved siden og kjøl ofte. Mål tykkelsa ofte med mikrometer.
Denne måten har jeg brukt på et par topper jeg har overhalt, og det har fungert helt suverent.
Rakk du å se posten de 5 sekundene den sto før jeg fikk slettet den? :D Fikk postet for tidlig før jeg var ferdig med å skrive, hehe.

Ah, tenkte igrunn på det, men var litt skeptisk siden jeg aldri hadde hørt om noen andre gjøre det og at det kanskje ikke var så lurt. Men da skal jeg huske på det hvis jeg ikke får tak i riktig shims med det første :). Takk for tipset!

Wrasko
12/09/10, 20:57
strip-all, anbefaler sitronsyre fra apoteket.. Mye billigere ;) Søk på google om det :)

TurboHansen
12/09/10, 21:04
Ser bra ut som alltid ;) Den 945n ligna ganske mye på den jeg hadde før, og de 1000meterne trur jeg faktisk satt på 945n min :p Er det bare meg eller ser det ut som at det er rust på bremse røra dine ved abs boksen der?

ChrML
12/09/10, 21:06
Ser bra ut som alltid ;) Den 945n ligna ganske mye på den jeg hadde før, og de 1000meterne trur jeg faktisk satt på 945n min :p Er det bare meg eller ser det ut som at det er rust på bremse røra dine ved abs boksen der?
Takk :). Ser nok bare sånn ut på bildet. Bremserøra er i kobber så skal litt til at de ruster ;).


strip-all, anbefaler sitronsyre fra apoteket.. Mye billigere ;) Søk på google om det :)
Takk for tipset! Skal prøve det først! Googla litt på det nå, høres ut som mange har gode erfaringer med det.

TurboHansen
12/09/10, 21:07
Takk :). Ser nok bare sånn ut på bildet. Bremserøra er i kobber så skal litt til at de ruster ;).

Det var det jeg mente og ;)

Shaiko
12/09/10, 21:38
får du ikke tak i shims på volvo så har jeg komplett sett med shims fra 2,50-5.00.
like v/ tønsberg

ChrML
12/09/10, 21:41
får du ikke tak i shims på volvo så har jeg komplett sett med shims fra 2,50-5.00.
like v/ tønsberg
Ah, oki! Da sender jeg PM hvis jeg ikke får tak i så kan det hende det blir en liten Tønsberg tur :).

mcnugget
12/09/10, 23:38
Ser utrulig bra ut som vanlig... :) ser strøken ut innunder no... Er litt misunnelig på denna bilen.. :p

henrik940
13/09/10, 05:45
Boman er digg.

boman
13/09/10, 06:15
Den 945n ligna ganske mye på den jeg hadde før, og de 1000meterne trur jeg faktisk satt på 945n min :p

Hm, det var ikke tilfeldigvis av deg jeg kjøpte de ekstralampene av i fjor vinter da? :p

TurboHansen
13/09/10, 07:51
Hm, det var ikke tilfeldigvis av deg jeg kjøpte de ekstralampene av i fjor vinter da? :p

Om du het volvo-geir eller noe sånt før så er det en mulig det ;)

ChrML
13/09/10, 14:11
Ser utrulig bra ut som vanlig... :) ser strøken ut innunder no... Er litt misunnelig på denna bilen.. :p
Takk :).


Om du het volvo-geir eller noe sånt før så er det en mulig det ;)
Han het 'volvo geir' før, ja :).

boman
13/09/10, 14:26
Om du het volvo-geir eller noe sånt før så er det en mulig det ;)

Jepp, that's me! Takk for lampene, de funker strålende (bokstavelig talt)!

Joakim-G_R
13/09/10, 18:19
Den VVB'en. Tror du den tåler syre da? Varmekolben og slikt?

THolandsli
13/09/10, 18:36
Den VVB'en. Tror du den tåler syre da? Varmekolben og slikt?

Har fungert greit for meg ihvertfall. Husk bare å sjekke tilstanden på metallet rundt bosset hvor kolben skrus inn. Der pleier det å ruste fælt. Varmtvannstanker er ikke akkurat laget i høykvalitetsstål, og kombinert med varme så ruster de faktisk.

Modalen
13/09/10, 19:12
VVB er i alle fall gull til elektrolyse, noe som ofte funker like flott som syrebading. :)

ChrML
13/09/10, 19:13
VVB er i alle fall gull til elektrolyse, noe som ofte funker like flott som syrebading. :)
Flytter det ikke all rusta over på berederen til den går istykker eller bruker du andre jern/stål- biter som katode?

The Sven
13/09/10, 19:18
Flytter det ikke all rusta over på berederen til den går istykker eller bruker du andre jern/stål- biter som katode?

Er ikke noe ekspert på elektrolyse men stålet i berederen er vel edlere enn mye annet så en må vel ha en offeranode?

Modalen
13/09/10, 19:20
Flytter det ikke all rusta over på berederen til den går istykker eller bruker du andre jern/stål- biter som katode?

Det blir resultatet ja. Prima, siden det er såpass stort areal i beholderen som katode...
Sikkert ikke dumt å bruke noe annet som katode... :)

Jeg har alltid brukt store plastkar til slikt :)

Eldste Haugerud
13/09/10, 21:55
Det blir resultatet ja. Prima, siden det er såpass stort areal i beholderen som katode...
Sikkert ikke dumt å bruke noe annet som katode... :)

Jeg har alltid brukt store plastkar til slikt :)

Ikke noe problem å tenke på det her.. chrml har unlimited access på vvb!;) er det sånn at det blir problem med elementet så finnes det hylster til dem også;)

Luigi
13/09/10, 22:58
Oras sine VVB er vertfall laga av kvaltitest stål! gamleste tanken jeg har bytta tror jeg var fra rundt 70 tallet, og den funka enda!

Mr. Crepsley
14/09/10, 06:05
En sinkanode er vel ikke så dyr, og den burde jo funke til det formålet? :)

Eldste Haugerud
15/09/10, 15:19
Oras sine VVB er vertfall laga av kvaltitest stål! gamleste tanken jeg har bytta tror jeg var fra rundt 70 tallet, og den funka enda!

Oras sin? oso mener du? det er som regel ventiler, kolber og termostater som går.. tanken er somregel like hel..

Luigi
16/09/10, 15:50
Oras sin? oso mener du? det er som regel ventiler, kolber og termostater som går.. tanken er somregel like hel..

pokker :p brente meg litt der ja! var såklart OSO jeg mente :o

Njål Nilssen
16/09/10, 19:57
Oras sin? oso mener du? det er som regel ventiler, kolber og termostater som går.. tanken er somregel like hel..

De er jo av syrefast stål så skal vel godt gjøres at de ruster, spess når det er andre mindre edle metaller i bildet...

TeamBørnOut
17/09/10, 19:56
WTF! Hvordan fungerer bilen med den nye kammen? Må oppdatere på dette! skumleste igjennom. hvilken man bestilte du av Jens?

ChrML
17/09/10, 20:00
WTF! Hvordan fungerer bilen med den nye kammen? Må oppdatere på dette! skumleste igjennom. hvilken man bestilte du av Jens?
Fikk shimsa nylig så fikk montert kammen i dag! :D Ble bra det! MYE raskere spool fra 2500 rpm og oppover. Fikk mye bedre drag på lettere gir nå og enn med VX3 siden turboen jobber raskere. Så går den ca like bra på 0.9 bar nå som på 1.25 bar med VX3. Mye jevnere og lengre drag i hele registeret!

Kommer en skikkelig update etterhvert når jeg kommer tilbake fra hytta.

TeamBørnOut
17/09/10, 20:06
haha :D godt å høre :)
Har kjørt A kam og 19T i noen dager nå faktisk. 300hk oppsett.. (HAHA).

De store foringene baki har vi foresten funnet ny løsning på :) bmw foring fra biltema og litt sikaflex og et alurør / Nylonrør :) update kommer i "MKII" tråden som er her et sted. bare få litt tid på meg til å legge inn alt av bilder å dritt på pcn :)

ChrML
17/09/10, 20:08
haha :D godt å høre :)
Har kjørt A kam og 19T i noen dager nå faktisk. 300hk oppsett.. (HAHA).

De store foringene baki har vi foresten funnet ny løsning på :) bmw foring fra biltema og litt sikaflex og et alurør / Nylonrør :) update kommer i "MKII" tråden som er her et sted. bare få litt tid på meg til å legge inn alt av bilder å dritt på pcn :)
Høres bra ut! Gleder meg til å se den løsningen! :) Håper å slippe nye dyre foringer, hehe. Koster bare 700 kr/stk eller noe og er 4 stk.

Njål Nilssen
18/09/10, 11:16
Høres bra ut! Gleder meg til å se den løsningen! :) Håper å slippe nye dyre foringer, hehe. Koster bare 700 kr/stk eller noe og er 4 stk.

Snakker da om de fire store som sitter fremst på "holdearmene" eller? Der burde det jo gå ant å dreie til noe i Poly?

ChrML
18/09/10, 16:48
Snakker da om de fire store som sitter fremst på "holdearmene" eller? Der burde det jo gå ant å dreie til noe i Poly?
Har tenkt litt på det. Men mistenker at en poly foring i hardhet 95 blir en del mykere enn den som sitter der originalt. Hvertfall i opp og ned retning. Blir ganske dyrt å teste og da stengene i den størrelsen koster en del og trenger 2 stk. Nye originalforinger med sikaflex i hulrommet foran og bak hadde nok funket bra, men det koster dessverre nesten 2800 kr.

Njål Nilssen
18/09/10, 17:31
Har tenkt litt på det. Men mistenker at en poly foring i hardhet 95 blir en del mykere enn den som sitter der originalt. Hvertfall i opp og ned retning. Blir ganske dyrt å teste og da stengene i den størrelsen koster en del og trenger 2 stk. Nye originalforinger med sikaflex i hulrommet foran og bak hadde nok funket bra, men det koster dessverre nesten 2800 kr.

Hmm tror du det? 95 er jo veldig hardt da... mye hardere enn gummi av nesten hvilket som helst slag, men såklart det går jo ann å lage den litt overdimm og presse de inn, samt ei litt overdimm senterstang...

ChrML
18/09/10, 19:33
Hmm tror du det? 95 er jo veldig hardt da... mye hardere enn gummi av nesten hvilket som helst slag, men såklart det går jo ann å lage den litt overdimm og presse de inn, samt ei litt overdimm senterstang...
Tja, 95 virker hardt når man klemmer på det. Men med en gang man får en stang på dem og vrir litt så virker det ikke så stivt lenger. Originalforingene foran er noe gummi med noe stålgreier i og virker igrunn ganske stive.

Men mulig det blir veldig bra med Superflex. Isåfall hadde jo det vært det mest holdbare i lengden. Og så slipper man at foringene "holder igjen" fjøring og slikt lenger og man kan bikke bærarmene vekk når man jobber på det uten å ødelegge foringene. Foringen blir nok litt hardere hvis den er dreid til i overdim og.

ChrML
22/09/10, 18:25
Oppdatering 22.09.2010 - Ny kam er montert + noe småtteri gjordt


http://www.chrml.net/media/bil/project/20100922/IMG_5926T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100922/IMG_5926A.JPG)

Fikk endelig shimsa jeg manglet på Fredag og fikk montert opp kammen! Det ble STOR forskjell fra gamle kammen. Med kamdrevet justert i 0 så gikk den litt bedre enn VX3 fra ca 2200 rpm og oppover. Og mye bedre enn VX3 på toppen. Dvs den går like bra og med mye lengre register nå på ca 0.9 bar som den gjorde på 1.25 bar med VX3 kammen.

Så eksperimenterte jeg en del med justeringen av kammen. Prøvde å justere den fremover. Mistet mye effekt i bunn, nesten så den ikke dro i heletatt der og så gikk den ikke merkbart bedre på toppen.

Justerte bakover 3 grader. Da gikk den MYE bedre på bånn enn den gjorde både med VX3 og med kammen justert i 0 helt fra 1500 rpm. Den føltes omtrent ut som en B230FB motor på bunn, selv om denne motoren er lavkomp. Så det økte kjørbarheten MYE. Og på toppen frem til 6000 rpm merket jeg ikke noe forskjell (men fortsatt like mye sprekere enn VX3 på mye mindre ladetrykk). Så da er det klart at kammen er justert perfekt der for mine behov!

Satt også på dekslene så det ser litt mer helt ut. Det kommer en guide på shimsingen snart som jeg legger ut i forumet for guider. Må finjustere litt på shimsene og bytte pakningen til topplokket. Den ene ventilen ble bare 0.25 mens en annen ble 0.40. Resten ble litt i overkant av 0.30 som det står i papirene til kammen at klaringen skal være.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100922/IMG_5929T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100922/IMG_5929A.JPG)

VCCN skiltholdere er montert! :) Samt nye plastskilt! Bilen ser mye nyere ut med en gang. Så er ganske fornøyd med fronten nå.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100922/IMG_5930T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100922/IMG_5930A.JPG)

Litt flere bilder. Polytrol er brukt på plasten :).





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100922/IMG_5932T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100922/IMG_5932A.JPG)

940 svettlappene montert igjen. Sideskjørtene blir nok ikke montert før til våren igjen. Klarte dessverre å lakkere opp 2x venstre skjørt :(. Fordi jeg og en kamerat hadde fått bytta litt. Så må lakkere opp et høyre skjørt og før de kan monteres og gidder ikke før til våren.

Joakim-G_R
22/09/10, 18:35
Kjøre på rulla til Christer snart da? :)

ChrML
22/09/10, 18:36
Kjøre på rulla til Christer snart da? :)
Ja, må nesten det etterhvert :). Tenkte å få godkjent effekten iløpet av vinteren (litt nedjustert selvfølgelig :p).

Joakim-G_R
22/09/10, 18:43
Hadde vært gøy å sett bremset effekt, samt når den kommer og kurven. :)

ArneR
22/09/10, 18:47
Vi har jo en tråd for bremsepapirer, og jeg håper du legger ut dem der.. :p

gasgasboy
22/09/10, 20:03
Får gåsehud av den bilen din .. Cleanere, og penere bil skal man lete lenge etter ! Misunner deg gullet ditt :)

lasse940
22/09/10, 20:32
Blir spennende å se bremsepapirer på bilen din!
Hvilke kam har du valgt til oppsette ditt?

ChrML
22/09/10, 20:45
Hadde vært gøy å sett bremset effekt, samt når den kommer og kurven. :)
Yeah. Vært veldig spennende å sett kurven og sammenligne den med andre oppsett. Har jo ingen aning hvor mye effekt jeg har nå eller hvor tidlig den kommer på kurven kontra andre bremsekurver med tilsvarende effekt. Så hadde vært spennende å se.

Blir to bremsinger. En for maks effekt og en med papirer for godkjenning.



Vi har jo en tråd for bremsepapirer, og jeg håper du legger ut dem der.. :p
Hehe, yep! :) Jeg som opprettet tråden faktisk, men har ikke bidratt noe der selv enda.



Får gåsehud av den bilen din .. Cleanere, og penere bil skal man lete lenge etter ! Misunner deg gullet ditt :)
Takk! Veldig artig å høre :D

Riktignok mange ting som gjenstår før jeg blir fornøyd. Blandt annet en klunkelyd i coiloverene bak jeg fortsatt venter på nye foringer til :p. Og ting som må ryddes opp i.



Blir spennende å se bremsepapirer på bilen din!
Hvilke kam har du valgt til oppsette ditt?
Det er en kam fra Jens Gustavsson på Savarturbo. Han er veldig flink på å regne ut og bestemme kammer.

Litt data på kammen:
AGAP kamaxel (mekanisk)
Sliping innsug: R33-238-12.0
Sliping avgas: R33-243-12.4
Nock sentervinkel: 57 grader
Duration vid nocklyft innsug: 238 (1.27mm), 263 (rated) - Rated er vid 0.5mm nocklyft
Duration vid nocklyft avgas: 243 (1.27mm), 267 (rated) - Rated er vid 0.5mm nocklyft
Ventiltider vid 1.27mm: Innsug oppnar 5 BTDC, innsug stenger 53 ABDC, avgas oppnar 55.5 BBDC, avgas stenger 7.5 ATDC

henrik940
22/09/10, 20:57
Får gåsehud av den bilen din .. Cleanere, og penere bil skal man lete lenge etter ! Misunner deg gullet ditt :)

Vel, er vel ikke drit vanskelig å finne det da :p Mange biler som er like pene, men ikke det samme under panser og under bilen :D

lasse940
22/09/10, 21:03
Hmm, kansje skaffe meg en kam fra han til mitt oppsett, hvor mye måtte du gi for kammen??
Kjører du orginal innmat på oppsettet dit nå?
Utrolig ryddig og bra prosjekttråd du har her, og ikke minst pen og forseggjort bil :)

ChrML
23/09/10, 05:27
Hmm, kansje skaffe meg en kam fra han til mitt oppsett, hvor mye måtte du gi for kammen??
Kjører du orginal innmat på oppsettet dit nå?
Utrolig ryddig og bra prosjekttråd du har her, og ikke minst pen og forseggjort bil :)
Takk :). Selve kammen kostet 4400 SEK. Anbefaler å hente i Sverige hvis du kan for momsen ble ganske dyr...

volvoRsport
23/09/10, 16:46
Takk :). Selve kammen kostet 4400 SEK. Anbefaler å hente i Sverige hvis du kan for momsen ble ganske dyr...

Den svenske momsen har du jo krav på å få dratt fra, skal ikke betale både svensk OG norsk moms ;)

gull pilen
24/09/10, 13:41
synd du kvittet deg med de gode gamle metall skiltene... jeg har plast og jeg hater dem(bytte???:D)

ChrML
24/09/10, 16:18
synd du kvittet deg med de gode gamle metall skiltene... jeg har plast og jeg hater dem(bytte???:D)
Hva er galt med de nye plastskiltene? De er glatte, pene og koster ingenting. Bedre enn de gamle stygge, bulkete og fæle metallskiltene som koster over 300 kr. Bilen ser mye nyere ut med nye plastskilt.

henrik940
24/09/10, 16:19
Hva er galt med de nye plastskiltene? De er glatte, pene og koster ingenting. Bedre enn de gamle stygge, bulkete og fæle metallskiltene som koster over 300 kr. Bilen ser mye nyere ut med nye plastskilt.

500 :p

Luigi
24/09/10, 16:21
enig at nye typen skilt ser mye bedre ut! skjønner ikke folk som bestiller skilt uten den NO logoen, blåe merket

gull pilen
24/09/10, 16:34
får vel ikke kjøpe dem uten n merkingen men du får lapp hos biltilsynet som er ment for å klistre over der... bare at jeg glemte det når jeg hentet mine skjilt....

boman
24/09/10, 17:07
får vel ikke kjøpe dem uten n merkingen men du får lapp hos biltilsynet som er ment for å klistre over der... bare at jeg glemte det når jeg hentet mine skjilt....

På de forrige skiltene (De første som kom med norsk flagg) kunne man også bestille uten norsk flagg. Dette er ikke mulig lenger på de "nye" plastskiltene.

Agrostar
24/09/10, 19:21
Treng jo ikkje ha den blå norge logoen der da, kan få anna der og :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/2226.jpg

Njål Nilssen
24/09/10, 20:06
Så rart at en moderne kam totalt utklasser gammle VX3 :p Bra du er fornøyd! Regna nesten med det kom til å bli en smule mere effektivt med den nye kammen :D

Joakim-G_R
24/09/10, 20:44
På de forrige skiltene (De første som kom med norsk flagg) kunne man også bestille uten norsk flagg. Dette er ikke mulig lenger på de "nye" plastskiltene.

Jo. Men du får en hvit plastlapp du må sette over selv isteden..

Joakim-G_R
24/09/10, 20:44
Så rart at en moderne kam totalt utklasser gammle VX3 :p Bra du er fornøyd! Regna nesten med det kom til å bli en smule mere effektivt med den nye kammen :D

Syns nå ikke det hørtes ut som den ble utklassert, men. :) Bedre var den nok, men utklassere er ganske mye bedre, spør du meg. :p

Njål Nilssen
24/09/10, 22:19
Syns nå ikke det hørtes ut som den ble utklassert, men. :) Bedre var den nok, men utklassere er ganske mye bedre, spør du meg. :p

Vel med tanke på at han ellers har alt likt, så gikk bilen bedre nå med 0,9 vs. 1,25 før...det er 39% reduksjon i laddetrykk :)

Joakim-G_R
24/09/10, 22:27
Ja, det er sant. Litt mer skånsomt :p

ChrML
24/09/10, 22:55
Merk at egentlig skal man ha N merke på bilen hvis man kjører i utlandet med skilt hvor man har dekket til det blå feltet. Men er jo fint med det blå feltet da :). Syns egentlig det burde være påbudt at det skal synes på alle biler i alle land. Liker standarder.

ChrML
24/09/10, 22:56
Syns nå ikke det hørtes ut som den ble utklassert, men. :) Bedre var den nok, men utklassere er ganske mye bedre, spør du meg. :p
Stor forskjell på bunn og :). Den er veldig kjørbar på bunn med den nye kammen kontra den gamle hvor det ikke skjedde noe på bunn. Iom at den også går en del bedre på toppen, så kan man vel nesten si at den utklasserte den gamle kammen :p.

boman
24/09/10, 23:52
Jo. Men du får en hvit plastlapp du må sette over selv isteden..

Ja, men det ser rart ut siden skrifta ikke da blir i senter.

Joakim-G_R
24/09/10, 23:56
Ja, men det ser rart ut siden skrifta ikke da blir i senter.

Jepp. Syns det blå feltet gjør at bilen ser mye nyere ut og jeg da. :p

Njål Nilssen
25/09/10, 07:49
Jepp. Syns det blå feltet gjør at bilen ser mye nyere ut og jeg da. :p
Like greit :) så slepper man å sette på stygt "N" merke på bilen om man skal til utlandet...

Joakim-G_R
25/09/10, 08:31
Like greit :) så slepper man å sette på stygt "N" merke på bilen om man skal til utlandet...

Det er sant, men er jo fastsatte regler hvor stor den N'en skal være også, men den N'en på skiltet "duger" kanksje?

henrik940
25/09/10, 08:39
Det er sant, men er jo fastsatte regler hvor stor den N'en skal være også, men den N'en på skiltet "duger" kanksje?

Japp.

boman
25/09/10, 08:42
Jepp. Syns det blå feltet gjør at bilen ser mye nyere ut og jeg da. :p

Nå er jeg igrunn enig, men når skiltene med flagg kom var jeg skeptisk.. ser litt polakk ut, men nå har jo alle norske biler flagg, så ser ikke like mye polsk ut lenger ;) Og ja, ser jo mye nyere ut med flagg-skilt. Er glad jeg har nye typen skilt i alu!

Joakim-G_R
25/09/10, 08:45
Polakkene (og alle andre i EU, som bestemte at alle skilter i EU skal se slik ut med blått felt, EU-"ringen", og lands-"koden" og fastsatte det i Geneve eller hvor de satt og bestemte over alle oss andre) har jo "stjernering", og landskoden.. Ser bedre ut med det flotte Norske flagget, og ikke en halvhjertlig glorie, enig i den.. :p

Torra
25/09/10, 18:21
Synes ikke nye skilt passer seg på en 240 :p En 240 vil jo aldri se ny ut uansett lengre

Joakim-G_R
25/09/10, 23:24
Pøh. Ikke enig.. :( :p

boman
26/09/10, 09:33
Polakkene (og alle andre i EU, som bestemte at alle skilter i EU skal se slik ut med blått felt, EU-"ringen", og lands-"koden" og fastsatte det i Geneve eller hvor de satt og bestemte over alle oss andre) har jo "stjernering", og landskoden.. Ser bedre ut med det flotte Norske flagget, og ikke en halvhjertlig glorie, enig i den.. :p

Det vet jeg, men er ikke veldig lett å få øye på det norske flagget eller ringen med stjerner på lang avstand ;)

Ja, selvfølgelig ser det bedre ut med det norske flagget enn den eu-ringen.

gull pilen
27/09/10, 08:04
er nå ikke så veldig patriotisk av meg så de skiltene kan byråkratene ha for seg selv...
om man vil ha nyere utseende på bilen kan man jo bare få lakket opp igjen i en freshere farge... ser jo mye bedre ut enn de dumme plast skiltene...

Luigi
27/09/10, 12:00
jada, lakk opp bilen i en nydelig farge, og ha stygge gamel skilt på, fulle av fluer, flassa bokstaver, og med lag på lag med oblater! blir sikkert kjeeempe fint!

gull pilen
27/09/10, 12:28
jada, lakk opp bilen i en nydelig farge, og ha stygge gamel skilt på, fulle av fluer, flassa bokstaver, og med lag på lag med oblater! blir sikkert kjeeempe fint!

sa jo ingenting om ikke å male opp igjen de gamle skiltene da...

Luigi
27/09/10, 12:32
sa jo ingenting om ikke å male opp igjen de gamle skiltene da...

male opp di gamle skiltene? Kan man få overhaling på stål skilta hoss BT?

EDIT: syns tråden til ChrMl har nokk OT nå

ChrML
28/09/10, 17:39
Oppdatering 28.09.2010 -Masse småtteri gjordt i helgen


http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5933-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5933-1024.jpg)

Måtte bytte relee for automatisk kjørelys. Problemet var det som vanligvis skjer, dvs at nærlyset henger på etter man har skrudd av bilen. Kostet underkant av 200 kr hos Volvo.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5936-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5936-1024.jpg)

Spretta opp det gamle releet. Her ser man godt hva som skjer. Bygger seg på "sveiseperler" som gjør at de henger sammen etterhvert med årene eller med veldig sterke pærer.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5938-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5938-1024.jpg)

Begynner å bli kaldt om morgenen nå, så på tide å legge opp strøm til kupevarmer i bilen. Var akkurat plass i luftgitteret til resirklufta i dekslet under hanskerommet til en Biltema tabbeboks, som er ganske liten i størrelse.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5941-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5941-1024.jpg)

Strekt en gummikabel til foran bilen og koblet til! :D





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5943-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5943-1024.jpg)

Vanlig enkelt innfelt stikk montert (Biltema, haha :p). Skulle vært svart, men den er ikke akkurat lett å se under der sålenge den er innfelt. Men blir nok bestillt et svart enkelt Elko Plus stikk etterhvert for å få gjemt den enda litt mer. Og kanskje jeg pensler litt svart maling på tabbeboksen og :D.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5946-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5946-1024.jpg)

Foreløpig en plugg gjemt oppunder foran. Blir nok Defa lignende kontakt montert fast på samme plass etterhvert isteden. Den der samler dritt om vinteren og kommer nok etterhvert til å forårsake jordfeil når man setter den i.

La opp egen kurs i leiligheten fra sikringsskapet til et utestikk jeg skal bruke til kupevarmer :). Med en bryter inne i stua. Gikk med en del PR på det. Så nå bare plugger jeg hver gang jeg parkerer bilen, så skrur jeg på litt før jeg stikker ut når det er kaldt.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5954-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5954-1024.jpg)

Fikk kappet avstiver staget til turboen mens den sto på (litt jobb å ta den av). Gikk akkurat med liten baufil, men tok sin tid. Skal få sveiset på enden skrudd i motoren, men litt kortet inn så det er plass til foringer der snart. Så får vi se om det fikser resonansproblemet i grenrøret.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5957-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5957-1024.jpg)

Tegnet opp en avskjerming til luftfilter, men rakk ikke å skjære det ut i helga. Hvis noen vil ha måla så er det bare å si ifra. Skal skjære ut en kveld snart og få noen med knekkemaskin til å knekke til 90 graderene. Så skal det pusses klart, lakkeres og monteres. Men det kan ta litt tid før det blir gjordt, hehe :).





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5969-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5969-1024.jpg)

Tok av kammen og byttet to shims som ikke ble helt innenfor spec (0.25 og 0.40). Nå er alle ventilene 0.30-0.35 som Jens Gustavsson anbefalte. Går fint uten ventiltikk :). Tikker bare litt i dysene.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5972-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5972-1024.jpg)

Laget meg feste til høytalerene i døra bak. Er bare en plate skjært ut i 4mm stål med stikksag og gjenget opp 4 hull som jeg legger på baksiden av dørtrekket.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5973-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5973-1024.jpg)

Ble sånn :). Mangler bare dekslet som skal være over nå. Blir satt på når jeg får bestillt de svarte festeproppene som skal være der.

Luigi
28/09/10, 17:45
hmm, etter som jeg har merka er di festa til høytalerdeksla røde festepropper, og dem sitter jo fast i stålet på døra :p

ChrML
28/09/10, 18:00
hmm, etter som jeg har merka er di festa til høytalerdeksla røde festepropper, og dem sitter jo fast i stålet på døra :p
Det stemmer det. De sitter ikke fast, de er dyttet inn og så sitter det mottakere på baksiden. :)

rogern
28/09/10, 18:35
trukke de høyttalera løsner med det første :eek:

ChrML
28/09/10, 18:36
trukke de høyttalera løsner med det første :eek:
Haha, nei :p. De løsner ikke i dag ihvertfall :D.

henrik940
28/09/10, 18:42
Jo, nå løsna de.

Btw, du burde ha ti(t)dsrele på den utestikken da :p Tenk når det har lava ned 20 cm snø, det smelter ikke litt før du stikker ut :p Bruker å ha min på 1,5-2 timer jeg før jeg skal dra. Da er det nesten tørt rundt bilen og :D

ChrML
28/09/10, 18:44
Jo, nå løsna de.

Btw, du burde ha ti(t)dsrele på den utestikken da :p Tenk når det har lava ned 20 cm snø, det smelter ikke litt før du stikker ut :p Bruker å ha min på 1,5-2 timer jeg før jeg skal dra. Da er det nesten tørt rundt bilen og :D
Haha, jo, sant det. Men jeg står opp nesten 1.5 time før jeg stikker ut så det går nok :p. Da går sikkert resten av med vindusviskern.

Agrostar
28/09/10, 19:03
Nei no Christian skuffa du litt :p Er den kontaktkonstruksjonen din verkeleg finare enn ein slek? Dessutan, hjelp ikkje om kupen er varm om motoren er iskald :p

http://www.defa.com/nyheter_pict/30.gif

ChrML
28/09/10, 19:08
Nei no Christian skuffa du litt :p Er den kontaktkonstruksjonen din verkeleg finare enn ein slek? Dessutan, hjelp ikkje om kupen er varm om motoren er iskald :p

http://forum.vccn.no/
Syns ikke det ble så værst jeg (når stikket blir bytta ut med svart litt slankere Elko og får pensla litt på tabbeboksen). Da syns den jo nesten ikke.

Nei, sant det at motoren er kald. Men det hjelper fælt. Slipper å skrape is og varmen holder seg en god stund til motoren er varm. Men skulle hatt motorvarmer i tillegg, ja, for å spare motoren en del.

Agrostar
28/09/10, 19:09
Landa vel på under halve prisen av komplett defa og ;)

mcnugget
28/09/10, 19:10
hjelper for han som skal sitte inni :D

ChrML
28/09/10, 19:12
Landa vel på under halve prisen av komplett defa og ;)
50 kr for gummikabel, 30 kr for tabbeboks og 60 kr for innfelt stikk = halvparten av komplett Defa? :p

The Sven
28/09/10, 19:19
Da er du vel omtrent på 1/10 av en Defaløsning. Har montert Defa-varmere på 940n og 945n jeg hadde og prisene er vanvittige.

henrik940
28/09/10, 20:13
Men det er deilig da! Med motorvarmer og kupevarmer med timer :D

JørnM_940
28/09/10, 20:18
Ser da greit ut dette:) Men har du kupevifta da? Skal sette inn vifta til vinters jeg også, samt montere kontakten på nyfangeren:)

ChrML
28/09/10, 20:33
Ser da greit ut dette:) Men har du kupevifta da? Skal sette inn vifta til vinters jeg også, samt montere kontakten på nyfangeren:)
Yup, har hatt en kurant 2kW kupevifte liggende ganske lenge som skal brukes :). Varmer fælt den! :D

Yngste Haugerud
29/09/10, 07:57
Du har ikke henta det andre skjørtet enda?

gaupe
29/09/10, 14:16
Oppdatering 28.09.2010 -Masse småtteri gjordt i helgen


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/2152.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5933-1024.jpg)

Måtte bytte relee for automatisk kjørelys. Problemet var det som vanligvis skjer, dvs at nærlyset henger på etter man har skrudd av bilen. Kostet underkant av 200 kr hos Volvo.

Eg kjøpte nettop det siste Bilia hadde :) Er same reléet på 240en også, fleire plassar.

ChrML
29/09/10, 14:29
Du har ikke henta det andre skjørtet enda?
Nop, har ikke det.

Yngste Haugerud
04/10/10, 08:41
Nop, har ikke det.

Gjørra det på Onsdag da? :)

boman
04/10/10, 10:06
http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5954-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100928/IMG_5954-1024.jpg)

Fikk kappet avstiver staget til turboen mens den sto på (litt jobb å ta den av). Gikk akkurat med liten baufil, men tok sin tid.
Hm.. Jeg mangler en baufil jeg :(

henrik940
04/10/10, 10:09
Hm.. Jeg mangler en baufil jeg :(

En drittbaufil! :p

Joakim-G_R
05/10/10, 19:06
Fant no "genialt", du har sikkert en fiffig løsning allerede men. :p

http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=173&artnr=A8-6-1F2&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std

ChrML
05/10/10, 19:13
Fant no "genialt", du har sikkert en fiffig løsning allerede men. :p

http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=173&artnr=A8-6-1F2&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std
Har den allerede :). Den er perfekt på KKK27, går nøyaktig kant-i-kant med konen på turboens utløp innvendig. Sveiset på min da pga V-band flensen ut fra turboen var ødelagt.

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100618/IMG_5660T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100618/IMG_5660A.JPG)

Joakim-G_R
05/10/10, 19:20
Stemmer. Da visste du jo om det allerede, så det var noen som var helt rådville ang hva de skulle gjøre der. :p

Joakim-G_R
07/10/10, 22:19
Og på søndag er vel du å finne på Gardermoen?

ChrML
08/10/10, 05:14
Og på søndag er vel du å finne på Gardermoen?
Yep, blir nok en tur bortom. :)

Joakim-G_R
08/10/10, 12:38
Du må vel kjøre og? Må jo vise hva multilinken er god for? Asså, siden vi har kranglet såpass, så er det vel på tide å vise en god tid? :p

henrik940
08/10/10, 12:52
Du må vel kjøre og? Må jo vise hva multilinken er god for? Asså, siden vi har kranglet såpass, så er det vel på tide å vise en god tid? :p

+1. Indeed!

Joakim-G_R
08/10/10, 13:13
Og ingen unnskyldning for at du ikke har råd, for det er gratis for medlemmer! :p

rogern
08/10/10, 14:35
the pressure is on :D
nå vil vi se at du knuser de andre 940ne med stiv aksel.
neida :p men må jo teste bilen hvis den er kjørbar? morro da :)

ChrML
08/10/10, 15:25
Du må vel kjøre og? Må jo vise hva multilinken er god for? Asså, siden vi har kranglet såpass, så er det vel på tide å vise en god tid? :p
Haha! :) Tja, spørs om om det blir noe god tid da, spesiellt mtp vekt (AC, lydisolering osv..) , moment fra bunn i motoren og litt tvilsomme Gaz dempere bak. Men hadde vært artig å sett hva tiden ble ;).


the pressure is on :D
nå vil vi se at du knuser de andre 940ne med stiv aksel.
neida :p men må jo teste bilen hvis den er kjørbar? morro da :)
Haha, tviler på at jeg gruser alle med stiv aksel der :p. Men morro å testa, ja!

henrik940
08/10/10, 15:27
Haha, tviler på at jeg gruser alle med stiv aksel der :p. Men morro å testa, ja!

Jo, det hadde du. Du har multilink ffs! :D Sommerdekk på snø <3 :D

ChrML
08/10/10, 15:28
Jo, det hadde du. Du har multilink ffs! :D Sommerdekk på snø <3 :D
Ja, sant! :D Fett hvis det snør da. Da kan jeg dra opp alle som setter seg fast i bratte bakker med gode vinterhjul fordi jeg har multilink og sommerhjul! :D

henrik940
08/10/10, 15:53
Ja, sant! :D Fett hvis det snør da. Da kan jeg dra opp alle som setter seg fast i bratte bakker med gode vinterhjul fordi jeg har multilink og sommerhjul! :D

Haha :p Husk at de du drar opp også har 4x4!

Joakim-G_R
08/10/10, 16:21
Null problem det da. Setter seg så jævelig! :p

Men, ingen dårlige unnskyldninger nå Christian. Du har selv tynget ned bilen med AC og lydmatter, selvom ac ikke veier mye. Stjeler mest motoreffekt. :p

Demperne kan jeg forstå.
Hvorfor kjøpte du ikke de Bilstein-coiloverne hos Pedersens egentlig?

Uansett, du SKAL ta noen tider. Ikke for å henge ut hverken multilink eller stiv aksel, men for å virkelig få svart på hvitt, om det er bare fjas og fanteri eller om det faktisk hjelper såpass som det blir sagt. Autoslalom er jo den beste formen for måling av veigrep, forsåvidt.

Og når man da stiller med sommerdekk på tørr asfalt bør jo det gå ypperlig, mtp hvordan det går på vintern.. :p

mcnugget
08/10/10, 16:34
Er nå ikkje kun bilen det kjem an på heller då... ;) Den som sitt bak rattet spela ei lita rolle den og.. :) Men blir artig å sjå tilbakemelding på rundetidene her da.. ;)

Joakim-G_R
08/10/10, 16:37
Er nå ikkje kun bilen det kjem an på heller då... ;) Den som sitt bak rattet spela ei lita rolle den og.. :) Men blir artig å sjå tilbakemelding på rundetidene her da.. ;)

Ja, selvfølgelig. :)

ChrML
08/10/10, 17:15
Null problem det da. Setter seg så jævelig! :p

Men, ingen dårlige unnskyldninger nå Christian. Du har selv tynget ned bilen med AC og lydmatter, selvom ac ikke veier mye. Stjeler mest motoreffekt. :p

Demperne kan jeg forstå.
Hvorfor kjøpte du ikke de Bilstein-coiloverne hos Pedersens egentlig?

Uansett, du SKAL ta noen tider. Ikke for å henge ut hverken multilink eller stiv aksel, men for å virkelig få svart på hvitt, om det er bare fjas og fanteri eller om det faktisk hjelper såpass som det blir sagt. Autoslalom er jo den beste formen for måling av veigrep, forsåvidt.

Og når man da stiller med sommerdekk på tørr asfalt bør jo det gå ypperlig, mtp hvordan det går på vintern.. :p
Yep, har selv tynget ned bilen med mye rart. AC veier jo ca 25 kg tilsammen :). Men det er en grunn til det, jeg vil ikke ha en bil som kommer fortest rundt banen, men en bil som er god å kjøre på norske veier og som er komfortabel.

Gadd ikke å kjøpe Bilstein coiloverene fordi jeg hadde begrenset tid/penger før Rudskogen banetreffet når nedre festet på gamle demperene røyk. Disse coiloverene er nok mer eller mindre midlertidige. Blir muligens justerbar bladfjør og Bilstein Sprint seinere igjen siden det er en del bedre enn dette.

Noe svart/hvitt resultat på hva som er best av multilink eller stiv aksel mtp veigrep får man jo uansett ikke ved at jeg kjører her :). Det er jo altfor mange faktorer som spiller inn til det, ikke minst dekk (som er noe billig greier det jeg har nå).

ChrML
08/10/10, 17:40
Oppdatering 08.10.2010 - Ambulansestag, mellomakselbrakett og coilover-foring


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/643.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101008/IMG_5974-1024.jpg)

Lagde et Superflex oppheng i avstiveren til turbo. Dette er plata jeg lagde som ble foret opp på begge sider av plata med disse foringene og skrudd igjennom og i toppen. Så ble gamle støttestaget sveiset på der og skrudd til turboen.

Dessverre hjalp det ikke noe på resonans- / vibrasjonsproblemet, så nå veit jeg ikke om noe mer jeg kan prøve bortsett fra å sette på vekter på turboen for å se om det endrer seg :(.





http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/644.jpg

Coiloverene bak har klunket litt i harde dumper en stund nå fordi produsenten har vært så geniale å satt i gummiforinger i nedre feste :p. Som "merkelig" nok fungerer dårlig når halve bakenden av bilen hviler oppå. Kjøpte 4 stk av disse (http://www.superflex.co.uk/proddetail.php?prod=SF393-0065) universalforingene med innerdiameter på 20mm. Da ble det en del bedre da disse ble presset av skruen inn i timeglass hullet i demperen. I senteret som er tredd inn på en tapp som stikker ut av bærebroen fikk jeg dreid til en rustfri hylse i 22mm ytterdiameter og 17.75mm innerdiameter.





http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/645.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101008/IMG_5977-1024.jpg)

Sånn ser det ut ferdig montert. Bare greaset det opp og skrudde det ihop med senterhylsa i midten. Ble godt med press på den foringen for å si det sånn når skruen ble strammet godt innover i foringen, for å deretter havne inntil senterhylsa og strammes mot den så det sitter! :D Da ble festet fast og fint uten lyder! :)





http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/646.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101008/IMG_5979-1024.jpg)

Fikk endelig tid til å sveise mellomakselbraketten jeg skjærte ut for en stund siden. Tid for å male de!





http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/647.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101008/IMG_5982-1024.jpg)

Malte siste strøket i dag og monterte i sta! :D Ble igrunn ganske fornøyd med resultatet. Hvis hardykoblingen ryker nå så tror jeg ikke mellomakselen klarer å komme seg så langt lenger :p. Passelig stiv den braketten der og veier ikke altfor mye eller! Da slipper jeg å ødelegge hele gulvet og vangen på bilen hvis mellomakselen ryker der!





http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/648.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101008/IMG_5981-1024.jpg)

Kjøpte et ambulansestag fra Volvo som jeg monterte i sta! :) Virker som det hjalp en del på hjulvinklene foran i hard svinging. Kjennes litt tightere ut, hjelper en del mer enn det fjørbeinstaget gjør. Men gjør seg med begge deler :).

Tveite Performance
08/10/10, 17:47
ser bra ut ;)

Njål Nilssen
08/10/10, 17:51
Du hadde fått et enda stivere stag med MKII forstilling :p

ChrML
08/10/10, 17:55
ser bra ut ;)
Takk :).


Du hadde fått et enda stivere stag med MKII forstilling :p
Shhhhhhhh! :p :D

Wrasko
08/10/10, 18:12
Ser good ut mister.

Blir skoj å titte nærmere på denne vogna i neste år :)

ChrML
10/10/10, 16:33
Ser good ut mister.

Blir skoj å titte nærmere på denne vogna i neste år :)
Takk :).




Da var bilen tilbake fra Autoslalom på Gardermoen. Artig treff, og kjøringen gikk helt OK. Tror ikke siste runden gikk så ille mtp tid, men tapte mye tid på å måtte gire ned til 1. gir 3-4 ganger ut av de saktegående partiene pga for sakte fart til å klare å dra igang 2. gir med høyt ladetrykk. Sånn sett er det nok mer ideellt med en liten/halvstor turbo på en sånn bane, + kanskje en kasse som syncer raskere ned til 1. gir. Kjørte 2 ganger hvor det ble målt rundetid, siste gangen gikk sikksakk- kjøringen ganske bra for det meste, så blir spent å se hva resultatet var.

Kommer nok til å tikke inn litt bilder etterhvert :). + en liten update.

SirKim
10/10/10, 19:13
Hva er delenummeret på ambulansestaget, å hva kosta det hos volvo?? :)

henrik940
10/10/10, 19:16
Hva er delenummeret på ambulansestaget, å hva kosta det hos volvo?? :)

Koster 920 eller noget :)

Christian
10/10/10, 19:26
Hva var beste tiden din?

ChrML
10/10/10, 19:34
Hva er delenummeret på ambulansestaget, å hva kosta det hos volvo?? :)
Delenr går akkurat an å lese på bildet av staget ser det ut som :). Mener det koster 920 kr eller noe sånt, ja. jeg betalte vel rundt 700 kr for det.



Hva var beste tiden din?
Vet ikke, sjekket ikke. Nyskjerrig på det samme. Blir nok lagt ut.

volvobrage
10/10/10, 20:02
smart patent med mellomaksling braketten:)like grett og få brukt dei ekstra hola til noko og:P

ChrML
10/10/10, 20:05
smart patent med mellomaksling braketten:)like grett og få brukt dei ekstra hola til noko og:P
Yeah, greit å få brukt det til noe :). Slipper å totalvrake gulvet på bilen og hvis hardykobling ryker, noe man ikke skal se bortifra.

volvobrage
10/10/10, 20:10
Yeah, greit å få brukt det til noe :). Slipper å totalvrake gulvet på bilen og hvis hardykobling ryker, noe man ikke skal se bortifra.

pessimist:P

funka bilen greit på bane med det understellet du har no syns du?:)

henrik940
10/10/10, 20:13
Understellet er vel greit, men bilen er jo TUNG :p han har jo 43534kg støyisolering og :p

Njål Nilssen
10/10/10, 20:18
Understellet er vel greit, men bilen er jo TUNG :p han har jo 43534kg støyisolering og :p

Får jeg lov til til å sitere den? :p :D

henrik940
10/10/10, 20:24
Får jeg lov til til å sitere den? :p :D

Be my guest :p

ChrML
10/10/10, 20:26
pessimist:P

funka bilen greit på bane med det understellet du har no syns du?:)
Nja, ikke pessimist, bare better safe than sorry :).

Syns den fungerte greit, godt veigrep. Men den skulle hatt nye foringer i bakstillinga, ny krengehemmer bak med nye foringer og muligens litt større krengehemmer foran. Samt litt stivere fjører bak (de er veldig signe og litt for korte). Da blir det nok værst med det :).

Kodja
13/10/10, 08:56
http://www.blocket.se/alvsborg/Coilovers_Bak_Volvo_960___V90_28675180.htm?ca=3&w=3

Joakim-G_R
13/10/10, 12:29
Det er vel sånne han har...?

Kodja
13/10/10, 12:34
kan være, er så mye oppdateringer her også at jeg rekker ikke å få med meg alt :p hehe

ChrML
13/10/10, 14:13
Er de jeg har alt, ja :). Helt like dempere bare at det nedre festet er litt anderledes på de til MK2.

ChrML
29/10/10, 19:08
Har ikke skjedd så mye her på en stund dessverre. Grunnen er at jeg må spare litt penger :). Men kommer til å skje litt denne helga, blir å fikse noen problemer med eksosanlegget forhåpentligvis.

Har oppdatert planene i førsteposten!

volvobrage
29/10/10, 21:45
bytter du ut igjen coiloversa bak?kvifor?:)

Joakim-G_R
29/10/10, 23:57
Er ikke fornøyd med GAZ, vil vel ha ordentlig shit, Bilstein :)

ChrML
30/10/10, 10:03
bytter du ut igjen coiloversa bak?kvifor?:)
Det blir ikke med det første. Sikkert ikke før om lenge.


Er ikke fornøyd med GAZ, vil vel ha ordentlig shit, Bilstein :)
Yep, stemmer det :). Gaz coiloverene var egentlig ganske midlertidig.

ChrML
31/10/10, 19:43
Oppdatering 31.10.2010 -Litt fintilpassing av eksosen


http://www.chrml.net/media/bil/project/20101031/IMG_5986-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101031/IMG_5986-1024.jpg)

Fikk på vinterhjula for rundt 1.5 uke siden :). Liten nedgradering i utseende, men helt greie vinterfelger syns jeg.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20101031/IMG_5987-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101031/IMG_5987-1024.jpg)

Var så heldig å fikk låne et elektrodeapparat i helga :). Så her er downpipe og wastegate retur etter å ha skjært opp litt og tilpasset litt mer. Måtte gjøre litt om på det. Ene grunnen er at downpipe begynte etterhvert å slå borti vangen i venstresvinger og ved pådrag når motoren tipper til høyre. Grunnen til det var at eksosen sto i spenn fordi jeg fikk litt feil vinkel på V-band mot fleksiledd. Så nå er eksosen vridd litt anderledes for maksimal klaring til vanger og vinkelen på V-band mot fleksi er mye rettere enn den var (så og si rett nå).

Måtte også gjøre om på wastegate retur fordi den da ikke passet lenger og fordi den kræsjet i ambulansestaget. Så måtte ta vekk ambulansestaget igjen når wastegate retur ble montert. Nå er wastegate returen gjordt litt høyere der den går inn på DP så det er bedre plass.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20101031/IMG_5988-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101031/IMG_5988-1024.jpg)

Et bilde fra andre siden.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20101031/IMG_5992-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101031/IMG_5992-1024.jpg)

Ikke så god plass til rørene som skal ned der når wastegaten står der den står. Ikke så lett å bytte oljefilter eller nå, må pelle av et eksorør for å gjøre det hvor den øvre klemma kan være litt bitch av og til. Men det får gå inntil videre, blir vel ekstern oljekjøler en gang og filterflytter og da er det ikke noe problem lenger.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20101031/IMG_5994-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101031/IMG_5994-1024.jpg)

Litt bedre plass mot vangen nå. Det skal gå fint det der, men tror nok plassen fortsatt er litt knapp når motoren lener seg. Så skal prøve å få på et motorfeste til i overkant av motoren så fort som mulig sånn at den ikke flytter på seg så mye.

Mye oljesvetting baki der og gitt :eek:, ikke sikker på hvor det kommer fra, men mistenker at det renner ut fra fordeleren. Simringen i selve fordeleren er ikke helt god. Må få fikset det en gang, avfettet alt og få spylt med høytrykk :).





http://www.chrml.net/media/bil/project/20101031/IMG_5997-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101031/IMG_5997-1024.jpg)

Fortsatt litt liten plass til ambulansestaget dessverre, men finner nok på noe der. Får se hvor mye det er om å gjøre når øvre motorfestet er på plass mtp hvor mye røret der flytter på seg. Ble mye bedre plass enn det var ihvertfall, da var det 2cm unna at det i heletatt gikk an å få på staget når røret var der.


Nå er rørene tatt av igjen og skal leveres til noen som har TIG apparat og kan å bruke det :). Så skal evt innvendige kanter slipes og blir nok montert en av de førstkommende dagene til uka. Tenkte å dra litt eksosbandasje på det samtidig hvis jeg har nok igjen :).

Har også kjøpt inn en stor 3.5" 50cm lang oval lyddemper som skal byttes ut med den 25cm lange bakre lyddemperen jeg har nå. Etter hva jeg har målt ut nå skal det akkurat gå å få plass til den med ca 0.5cm klaring bakover mot hengerfestebjelken med litt triksing. Kommer tilbake til det prosjektet senere.

racing242
31/10/10, 20:02
"Nå er rørene tatt av igjen og skal leveres til noen som har TIG apparat og kan å bruke det . Så skal evt innvendige kanter slipes og blir nok montert en av de førstkommende dagene til uka. Tenkte å dra litt eksosbandasje på det samtidig hvis jeg har nok igjen ."

Skjønner ikke vitsen i å tigge de røra der. De kan du få noen til å sveise med mig i stedet. Det var mindre pent det du har gjort med pinne apparatet må jeg si.

henrik940
31/10/10, 20:04
Svært så hyggelig da racing242.

ChrML
31/10/10, 20:06
"Nå er rørene tatt av igjen og skal leveres til noen som har TIG apparat og kan å bruke det . Så skal evt innvendige kanter slipes og blir nok montert en av de førstkommende dagene til uka. Tenkte å dra litt eksosbandasje på det samtidig hvis jeg har nok igjen ."

Skjønner ikke vitsen i å tigge de røra der. De kan du få noen til å sveise med mig i stedet. Det var mindre pent det du har gjort med pinne apparatet må jeg si.
Det er rustfritt så enten må det tas med TIG eller MIG med rustfri tråd. Jeg har ikke noen av delene selv, så det kan like godt tigges når først noen andre skal gjøre det så blir det helt strøkent.

At punktinga mi med pinne ikke blei så pent er jo ikke så rart, men poenget er bare at det henger sammen til det skal tigges. Fikk ikke tak i andre pinner enn de universalpinnene de har på Clas Ohlson i farta eller og de er ikke akkurat lett å sveise med :(. Jeg fikk hvertfall ikke dreisen på de, var mye lettere med de litt tykkere pinnene fra Biltema.

racing242
31/10/10, 20:14
Det er rustfritt så enten må det tas med TIG eller MIG med rustfri tråd. Jeg har ikke noen av delene selv, så det kan like godt tigges når først noen andre skal gjøre det så blir det helt strøkent.

At punktinga mi med pinne ikke blei så pent er jo ikke så rart, men poenget er bare at det henger sammen til det skal tigges. Fikk ikke tak i andre pinner enn de universalpinnene de har på Clas Ohlson i farta eller og de er ikke akkurat lett å sveise med :(. Jeg fikk hvertfall ikke dreisen på de, var mye lettere med de litt tykkere pinnene fra Biltema.

Poenget mitt er at det er så å si umulig å få det helt strøkent med det utgangspunktet der. Roser deg for å prøve, men når man først legger så mye arbeid og penger i rustfri eksos, så er det ille at du har brukt pinner på det. Men det blir sikkert bra til slutt.

ChrML
31/10/10, 20:16
Poenget mitt er at det er så å si umulig å få det helt strøkent med det utgangspunktet der. Roser deg for å prøve, men når man først legger så mye arbeid og penger i rustfri eksos, så er det ille at du har brukt pinner på det. Men det blir sikkert bra til slutt.
Hvorfor det? Er jo bare å punkte det med TIG, skjære vekk pinnesveisene og så dra over hele med TIG? Er gjordt flere andre steder det, har blitt strøkent det. Hadde jeg hatt mulighet til å sitte å tigge det selv så hadde jeg gjordt det, men når det ikke er mulig må man gjøre det beste ut av det.

kermitt
31/10/10, 20:22
du skulle dratt innom tess. de har rustfri tilsats til MMA sveis.

ChrML
31/10/10, 20:24
Ser fortsatt ikke problemet med å skjære vekk pinnesveisene når det skal dras over med TIG? Å helsveise det med pinne er vanskelig å få bra så det hadde ikke blitt gjordt uansett.

Ollimo
31/10/10, 20:32
Tror eksosen blir bra jeg. Liker i hvertfall størrelsen :D

volvobrage
31/10/10, 20:53
Ser fortsatt ikke problemet med å skjære vekk pinnesveisene når det skal dras over med TIG? Å helsveise det med pinne er vanskelig å få bra så det hadde ikke blitt gjordt uansett.

det er null stress!!:)kjem til og bli kjempe bra!

ChrML
31/10/10, 20:55
Tror eksosen blir bra jeg. Liker i hvertfall størrelsen :D


det er null stress!!:)kjem til og bli kjempe bra!
Takk, hyggelig å høre! :)

rogern
31/10/10, 21:12
her har høna bæsja ser jeg :P neida. øvelse gjør mester.
går nok bra å punkte sammen litt med pinne.

ser det er litt glippe der du har endra. blir jo litt sånn noenganger.
men hvordan er det å fylle den med tig? har fylt noen glipper med miggen men aldri med tig. bare og fylle litt og litt som med mig?

blir nok bra tilslutt :)

Sebbe
31/10/10, 21:16
jeg synes det er lettere å fylle gliper med mig, har ikke sveisa så veldig mye med tig, men jeg klarer å fylle små gliper, men litt større gliper sliter jeg med, kanten bare smelter vekk hvis man ikke får smelta begge sider av glipa og fyllt på med pinnen fort nok.

ChrML
31/10/10, 21:20
her har høna bæsja ser jeg :P neida. øvelse gjør mester.
går nok bra å punkte sammen litt med pinne.

ser det er litt glippe der du har endra. blir jo litt sånn noenganger.
men hvordan er det å fylle den med tig? har fylt noen glipper med miggen men aldri med tig. bare og fylle litt og litt som med mig?

blir nok bra tilslutt :)
Hehe, har egentlig ingen planer om å lære meg å helsveise eksos med pinne :p. Bare det henger sammen til det blir sveiset skikkelig er jeg fornøyd. Det optimale hadde jo vært å hatt TIG selv og en plass å holde på så man kan lære seg det.

Går fint å fylle ganske store glipper med TIG :). Opp til noen millimeter har jeg sett kan fylles fortløpende (av de som har sveiset mye TIG). Når det begynner å bli en halv centimeter og oppover er det værre å ta i en omgang, men er ikke så ille her. Måtte gjøre det beste ut av det jeg hadde av deler liggende. Litt glippe skal det jo helst være.

kermitt
31/10/10, 21:42
fyller lett 7-8mm med TIG. bare å bygge opp ei bro og fylle opp fra den. jeg legger brunstrenger på rør og plater med TIG med sånne glipper flere ganger om dagen, null problem.

rogern
31/10/10, 22:28
stemmer. har lyst til og handle tig. ser morro ut. mange muligheter og.
sveisa min eksos med mig. syntes det blei helt greit.

når jeg har sveist syntes jeg det blir best med en bitteliten glippe. er det helt tett bygger sveisen mer utover. med en liten glippe blir den nesten flat.

glippen avhenger av tykkelsen på materialet. men på eks karroseriplater blir det knall med en glippe stor som tykkelsen på bladet til luftsaga. 0,5-1mm?

Fighter
13/11/10, 12:35
Hvordan går det med denne bilen nå da?

Luigi
13/11/10, 14:42
regner med det kommern en kjempe uppdate snart? :)

lasse940
13/11/10, 16:44
Det er rustfritt så enten må det tas med TIG eller MIG med rustfri tråd. Jeg har ikke noen av delene selv, så det kan like godt tigges når først noen andre skal gjøre det så blir det helt strøkent.

At punktinga mi med pinne ikke blei så pent er jo ikke så rart, men poenget er bare at det henger sammen til det skal tigges. Fikk ikke tak i andre pinner enn de universalpinnene de har på Clas Ohlson i farta eller og de er ikke akkurat lett å sveise med :(. Jeg fikk hvertfall ikke dreisen på de, var mye lettere med de litt tykkere pinnene fra Biltema.

Om du legger pinnene i ovnen på 300 grader i en til to timer blir det mye enklere å sveise med claes ohlson pinner da de ikke er vakumpakket og er endel fukt i pinnene, bare et lite tips ;)
sveiser min eksos med mma sveis jeg og blir helt ok det!

ChrML
14/11/10, 11:36
Om du legger pinnene i ovnen på 300 grader i en til to timer blir det mye enklere å sveise med claes ohlson pinner da de ikke er vakumpakket og er endel fukt i pinnene, bare et lite tips ;)
sveiser min eksos med mma sveis jeg og blir helt ok det!
Ah, takk for tipset :). Skal gjøre det neste gang.

Torra
14/11/10, 12:45
Har du fått fiksa resonansproblemet i grenrøret? Tror jeg har noe samma driten på bilen min...

ChrML
14/11/10, 17:19
Har du fått fiksa resonansproblemet i grenrøret? Tror jeg har noe samma driten på bilen min...
Nop, har egentlig gitt litt beng i det i det siste for hører det ikke så godt i bilen lenger etter jeg fikset litt på eksosanlegget. Ser ikke ut som det er en enkel fiks på det eller. Så får jeg finne på noe hvis grenrøret sprekker pga det.

Torra
15/11/10, 10:06
Hmmm, skjønner :p Får se hva jeg finner på.
Hvilke plugger bruker du btw? Hvilke tenningsdeler generelt?
Og hvordan funka bilen med ecomax?

gaupe
15/11/10, 10:18
Nop, har egentlig gitt litt beng i det i det siste for hører det ikke så godt i bilen lenger etter jeg fikset litt på eksosanlegget. Ser ikke ut som det er en enkel fiks på det eller. Så får jeg finne på noe hvis grenrøret sprekker pga det.

På tide å balansere motor då :)

ChrML
15/11/10, 14:35
Hmmm, skjønner :p Får se hva jeg finner på.
Hvilke plugger bruker du btw? Hvilke tenningsdeler generelt?
Og hvordan funka bilen med ecomax?
Kjører originale tenningsdeler med NGK BPR6ES plugger :). Fungerer helt greit det. Bilen gikk med Ecomax, men den hadde lett for å daue ut når turtallet skulle falle ned på tomgang med 3" LMM og 558 dyser. Den feitet også opp blandingen alt for mye under pådrag fordi den ikke er mappet for større dyser. Så alt i alt er det en dårlig chip å bruke på det dyse/LMM oppsettet.


På tide å balansere motor då :)
Men problemet har aldri vært der før. Og hvis man ikke har støttestag på turbo så er vibrasjonene veldig lokale. Da er de veldig brutale og kjenner de kun når man holder på turboen og ikke hvis man holder på innsuget eller resten av motoren. Og nå er det 3 stk med samme grenrør som har samme problemet :). Så tror nok problemet ligger der.

gaupe
15/11/10, 14:55
Men problemet har aldri vært der før. Og hvis man ikke har støttestag på turbo så er vibrasjonene veldig lokale. Da er de veldig brutale og kjenner de kun når man holder på turboen og ikke hvis man holder på innsuget eller resten av motoren. Og nå er det 3 stk med samme grenrør som har samme problemet :). Så tror nok problemet ligger der.

Symptomet i det minste :)

Kalsn
15/11/10, 15:42
Kjører originale tenningsdeler med NGK BPR6ES plugger :). Fungerer helt greit det. Bilen gikk med Ecomax, men den hadde lett for å daue ut når turtallet skulle falle ned på tomgang med 3" LMM og 558 dyser. Den feitet også opp blandingen alt for mye under pådrag fordi den ikke er mappet for større dyser. Så alt i alt er det en dårlig chip å bruke på det dyse/LMM oppsettet.


Men problemet har aldri vært der før. Og hvis man ikke har støttestag på turbo så er vibrasjonene veldig lokale. Da er de veldig brutale og kjenner de kun når man holder på turboen og ikke hvis man holder på innsuget eller resten av motoren. Og nå er det 3 stk med samme grenrør som har samme problemet :). Så tror nok problemet ligger der.

Har alle lik utforming på rørene å?

ChrML
15/11/10, 15:47
Har alle lik utforming på rørene å?
Tror det. Mulig du slipper unna pga ulik utforming.

Torra
15/11/10, 16:08
Ecomaxen funker forsåvidt fint hos meg, men skal kjøpe meg lambda for å se AFR.
Er ikke helt sikker på om jeg har samme symptom, hos meg har Ajden sveisa inn et stag mellom sylinder 1 og turboflensen

Kalsn
15/11/10, 16:52
Ecomaxen funker forsåvidt fint hos meg, men skal kjøpe meg lambda for å se AFR.
Er ikke helt sikker på om jeg har samme symptom, hos meg har Ajden sveisa inn et stag mellom sylinder 1 og turboflensen

legg ut et bilde av ditt? har leta litt etter et du la ut tidligere, men fant ikke :p

Torra
16/11/10, 19:18
Tja, ligger vel i tråden min en plass :p
Hva gjorde du med oljeretur chrml?

ChrML
16/11/10, 19:21
Tja, ligger vel i tråden min en plass :p
Hva gjorde du med oljeretur chrml?
Brukte pressa hydraulikkslange fra Tess.

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100611/IMG_5638T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100611/IMG_5638A.JPG)

Torra
16/11/10, 19:32
Hvordan ble klaringen mot grenrøret med denne?
Jeg sveiset på en rørbit i ca. 45graders vinkel ut fra grenrøret og heiv på en hydraulikkslange, men tror ikke sveisen ble tett.. Har prøvd å sveisa flere ganger med maks varme, men det blir aldri tett -.-

ChrML
16/11/10, 19:41
Hvordan ble klaringen mot grenrøret med denne?
Jeg sveiset på en rørbit i ca. 45graders vinkel ut fra grenrøret og heiv på en hydraulikkslange, men tror ikke sveisen ble tett.. Har prøvd å sveisa flere ganger med maks varme, men det blir aldri tett -.-
Grei klaring mot grenrøret. Vridde turboen sånn at oljereturen stikker ca 20 grader ut til siden sånn at den akkurat går klar. Det er værre med klaring til oljefilter og slikt, men det går.

Torra
16/11/10, 19:57
Oljefilter og alt det andre har jeg ordnet slik at det er blitt flyttet en annen plass i motorrommet :) Er bare returen jeg sliter med, da den jeg lagde ikke er tett... Skal prøve å komme meg innom tess imorgen å se meg litt rundt..

Tveite Performance
16/11/10, 21:11
Oljefilter og alt det andre har jeg ordnet slik at det er blitt flyttet en annen plass i motorrommet :) Er bare returen jeg sliter med, da den jeg lagde ikke er tett... Skal prøve å komme meg innom tess imorgen å se meg litt rundt..

eg laget meg i hydrolikk rør heit til eg kom vekk fra varmen. og derfra så hadde eg slange ;)

Torra
17/11/10, 00:24
Er noe slikt jeg har tenkt på jeg også, men så er det tilgangen på rør med bend da

Mrloseth
18/11/10, 08:25
[QUOTE=ChrML;139867]Hyggelig å høre :). Bilen går bra nå, lader ca 1.3! River seg løs på 3. gir i ca 100 km/t ved pådrag på våt asvalt. Men har ikke kjørt så hardt i det siste. Har ikke hatt altfor mye tid så har ikke fått ordna resonansproblemet på 3000 rpm etter det ble nesten værre når jeg satt på stumt stag. Så kjører stort sett på bestemorturtall for tiden til det blir fikset :). Kammen blir montert etterhvert når jeg får fikset det som er mer viktig.

jeg ser du skriver att den river seg løs på 3 gear også, det må jeg si er bra, for jeg benka 303 hk i mi kjerre, og jeg har aldri fått den løs ved pådrag på 3. skulla testa chippen din jeg ja, rå og kopiere eller?

ChrML
18/11/10, 15:04
jeg ser du skriver att den river seg løs på 3 gear også, det må jeg si er bra, for jeg benka 303 hk i mi kjerre, og jeg har aldri fått den løs ved pådrag på 3. skulla testa chippen din jeg ja, rå og kopiere eller?
River seg bare løs på 3. gir når det er vått da under pådrag med passe bra dekk :). Hender den river seg løs på 2. gir når det er tørt, men ikke alltid.

Sikkert mulig å kopiere chippen, men bedre å bare bestille ny fra 'thelostartof' på Turbobricks. Koster ikke stort.

mcnugget
18/11/10, 16:01
River seg bare løs på 3. gir når det er vått da under pådrag med passe bra dekk :). Hender den river seg løs på 2. gir når det er tørt, men ikke alltid.

Sikkert mulig å kopiere chippen, men bedre å bare bestille ny fra 'thelostartof' på Turbobricks. Koster ikke stort.

Korleis får eg tak i han? ;) tenkte å prøve disse chippene eg og.. ;)

A.Finstad
18/11/10, 16:05
turbobriks og søk opp brukernavnet fungerte for meg når jeg hadde noen spørsmål til han i hvertfall.

ChrML
18/11/10, 16:21
turbobriks og søk opp brukernavnet fungerte for meg når jeg hadde noen spørsmål til han i hvertfall.
Yep, det fungerte for meg og.

Mrloseth
18/11/10, 16:22
jeg sendte 2 pm på han for ca 1 måned siden uten svar, men som du skiver på forumet en plass hær, er d ikke vits å kjøpe tennings chippen når jeg har en fra før? vist thelostartof bruker samme som orginal?

mcnugget
18/11/10, 16:22
takk :)

ChrML
18/11/10, 16:24
jeg sendte 2 pm på han for ca 1 måned siden uten svar, men som du skiver på forumet en plass hær, er d ikke vits å kjøpe tennings chippen når jeg har en fra før? vist thelostartof bruker samme som orginal?
Det stemmer. Tenningschippen er visst identisk den som står i gullboksen originalt.

mcnugget
18/11/10, 16:28
Er det ikkje nødvendig å chippe tenningsboksen da? Med ca 300 hk?

Mrloseth
18/11/10, 16:32
Det stemmer. Tenningschippen er visst identisk den som står i gullboksen originalt.

oki, takker for den, jeg har nå en påjustert chip i min gullhjerne,du kunna begynt og kopiert disse bensin chippene du vettu:)

Joakim-G_R
18/11/10, 16:38
oki, takker for den, jeg har nå en påjustert chip i min gullhjerne,du kunna begynt og kopiert disse bensin chippene du vettu:)

Det kan hende jeg tilbyr disse om kort tid.

henrik940
18/11/10, 16:40
Det kan hende jeg tilbyr disse om kort tid.

Billigere enn fra han da?

ChrML
18/11/10, 16:42
Hehe, skal være litt forsiktig med å kopiere chipper offentlig :). Kan hende 'thelostartof' har en form for copyright på innholdet i chippene og da blir det ikke så populært å kopiere disse for å videreselge som enkelte har gjordt før på forumet. Da er det bedre å laste ned programvaren og kjøpe utstyret man trenger for å brenne ut EEPROM chippene og lage noe på egenhånd som fungerer bra for å selge til en fornuftig pris.

Joakim-G_R
18/11/10, 16:43
Billigere enn fra han da?

Kommer til å bli i en pakke med 3" LMM.
Pris kommer når ting er klart. :)

Rett over helgen, regner jeg med alt er klart.

volvoRsport
18/11/10, 16:52
jeg ser du skriver att den river seg løs på 3 gear også, det må jeg si er bra, for jeg benka 303 hk i mi kjerre, og jeg har aldri fått den løs ved pådrag på 3.

Hendte min som bare er chippet, har oppjustert ladetrykk til 0,8 bar og 3" eksos dro seg løs ved pådrag i 3. gir på våt asfalt med forrige 17" dekkene jeg hadde.

ChrML
18/11/10, 16:54
Hendte min som bare er chippet, har oppjustert ladetrykk til 0,8 bar og 3" eksos dro seg løs ved pådrag i 3. gir på våt asfalt med forrige 17" dekkene jeg hadde.
Tror faktisk min også gjorde dette da når jeg hadde ca ditt oppsett. Men da måtte det litt provosering til og det skjedde kun på den røde glatte asvalten som ligger i byen her og er litt oppover numedalsvegen :).

kermitt
18/11/10, 16:55
da snakker vi skikkelig dårlig dekk! :D

henrik940
18/11/10, 16:55
Hehe, skal være litt forsiktig med å kopiere chipper offentlig :). Kan hende 'thelostartof' har en form for copyright på innholdet i chippene og da blir det ikke så populært å kopiere disse for å videreselge som enkelte har gjordt før på forumet. Da er det bedre å laste ned programvaren og kjøpe utstyret man trenger for å brenne ut EEPROM chippene og lage noe på egenhånd som fungerer bra for å selge til en fornuftig pris.

Indeed :p

Joakim-G_R
18/11/10, 16:56
Hehe, skal være litt forsiktig med å kopiere chipper offentlig :). Kan hende 'thelostartof' har en form for copyright på innholdet i chippene og da blir det ikke så populært å kopiere disse for å videreselge som enkelte har gjordt før på forumet. Da er det bedre å laste ned programvaren og kjøpe utstyret man trenger for å brenne ut EEPROM chippene og lage noe på egenhånd som fungerer bra for å selge til en fornuftig pris.

Er ikke bare bare det der da. :p

Blir iallefall lest av og sett hva som er gjort med chippene, og det kan tenkes det blir laget en lignende chip også. Har tilgjengelig programvaren til Thelostartof og de "300hk" til Vikingchip bl.annet, så er nok ikke umulig det blir laget egne map.

ChrML
18/11/10, 16:56
da snakker vi skikkelig dårlig dekk! :D
Yup :p. I kombinasjon med en spesiell type asvalt de har lagt mye rundt her i byen som blir skikkelig glatt når den er våt.

rogern
18/11/10, 17:21
til og med min dro seg løs på 3`de gir da.

hadde ikke chip engang. bare lada alt for mye med en kinaturbo. :D
var jo tydeligvis glatt der. siden jeg neppe hadde noe mer enn 200hk.

Mrloseth
18/11/10, 20:39
Er ikke bare bare det der da. :p

Blir iallefall lest av og sett hva som er gjort med chippene, og det kan tenkes det blir laget en lignende chip også. Har tilgjengelig programvaren til Thelostartof og de "300hk" til Vikingchip bl.annet, så er nok ikke umulig det blir laget egne map.

Da har vi noe på gang hær:) du kan kalle den jokkeracing:)

Agrostar
18/11/10, 20:55
Da har vi noe på gang hær:) du kan kalle den jokkeracing:)

Han har 1 til med i bedrifta :)

volvoRsport
18/11/10, 21:08
Har du forresten hørt noe angående fjørene?

ChrML
01/12/10, 22:35
Oppdatering 01.12.2010 - Nye bakfjærer


På tide med en oppdatering igjen. Lenge siden det siste ble gjordt noe med bilen dessverre. Penger blir spart til hus, bilen er i daglig drift og er for kaldt til at jeg har lyst til å skru :). Men skjedde litt i dag da.

De første fjærene jeg fikk av Myranes var ikke helt riktige til bilen. De var altfor korte sånn at når coiloverene var justert helt i toppen så lå bilen nedpå gummiputene omtrent. Det var også nesten ikke forspenn i fjøra sånn at den bånna veldig lett og spratt opp igjen.




http://www.chrml.net/media/bil/project/20101201/IMG_6011-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101201/IMG_6011-1024.jpg)

Nye bakfjærene fra Myranes vi var å henta på Fredag.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20101201/IMG_6012-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101201/IMG_6012-1024.jpg)

Litt snø og is der jeg skal skru! :eek: Pakka seg inn overalt etter Søndagens sladding i 30cm snø og påfølgende frost :p.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20101201/IMG_6013-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101201/IMG_6013-1024.jpg)

Fikk bare leid 4- søyler uten traversjekk! :eek: Tungvindt og trangt.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20101201/IMG_6014-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101201/IMG_6014-1024.jpg)

De nye fjærene vs de gamle. De er blå dessverre :p, men de er 5 cm lengre og gått fra 270 lbs til 300 lbs i stivhet.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20101201/IMG_6016-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101201/IMG_6016-1024.jpg)

Her er det da hvertfall potensiale for forspenn :p. Demperen er riktignok presset en del sammen der. Ferdig justert havnet justeringsmutterene ca på midten av gjengene på demperen. Vi si det ble ganske ideellt!





http://www.chrml.net/media/bil/project/20101201/IMG_6017-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101201/IMG_6017-1024.jpg)

Sånn ble høyden med justeringa på midten. Det ble veldig mye forspenn i fjøra. Syns den høyda ble ganske perfekt. Da ser den cleant lav ut og ikke lenger sigen/sliten i ræva. Dette bildet er tatt med et par verktøykasser baki, men den siger ikke så mye med vekta eller med disse fjørene.

Den ble veldig kjørbar med den høyden. Stivheten er helt perfekt spør du meg. Kjennes faktisk ut som man kjører med original bladfjør, kanskje hakket stivere. Kunne ikke vært mer perfekt :). Ikke lenger noen tendenser til spretting på kuler nå som fjøra fikk mye forspenn. Visste ikke forspenn hadde så mye å si på kjøregenskapene, ikke rart de som kapper fjærer mister mye av det. Trodde i utgangspunktet at demperene gjorde det, men de virker jo faktisk veldig greie nå som fjøra er bra.

Camberen ble også en del mer normal nå av en merkelig grunn :p. Hadde faktisk bare slitt flate piggene på innsiden av dekka mine pga mye camber når bilen lå så nedpå.



Litt flere bilder:

http://www.chrml.net/media/bil/project/20101201/IMG_6020-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101201/IMG_6020-1024.jpg)

http://www.chrml.net/media/bil/project/20101201/IMG_6023-600.jpg (http://www.chrml.net/media/bil/project/20101201/IMG_6023-1024.jpg)

ChrML
01/12/10, 23:04
Førsteposten er nå endelig oppdatert igjen! :) Alle de nye oppdateringene er nå også linket til førsteposten for de som vil lese uten å bla over alle kommentarene.

Ollimo
01/12/10, 23:07
Looking good :)

Bare et lite spm, har du godkjent bilen din med senkesett? Får vel ikke godkjent coilovers?

ChrML
01/12/10, 23:10
Looking good :)

Bare et lite spm, har du godkjent bilen din med senkesett? Får vel ikke godkjent coilovers?
Takk :). Er nok ikke mulig å godkjenne med coiloverene uten en tur til TUV i Tyskland og en lang papirmølle dessverre. Men det kunne nok blitt godkjent hvis man hadde fått dokumentasjon på fjærene. Det er hvertfall ikke noe i veien med karakteristikken etter hva jeg kan dømme i forhold til original fjør.

Joakim-G_R
01/12/10, 23:36
Så litt bedre ut nå ja, Christian. :)

Kalsn
02/12/10, 16:04
http://www.chrml.net/media/bil/project/20100621/DSC04026T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100621/DSC04026A.JPG)
ser at du har sykt mye mer plass til alt i motorrommet ditt siden du har ac, kompressorhuset mitt kommer ca 15 cm unna radiatoren! (:O), trur akkurat jeg klarer å få på luftfilterslangen min der, samt må finne ei løsning på icn min å, må antageligvis ha 2 stk 90 før å få trykklufta inn i den or acn. aha, er det slik at icn din står lengre inn en på biler uten ac? skal få slengt ut noen bilder av byttet mitt straks

Ollimo
02/12/10, 18:02
ser at du har sykt mye mer plass til alt i motorrommet ditt siden du har ac,

Mer plass med AC? Synes ChrML klagde litt over dårlig plass pga AC'en jeg :p

Kalsn
02/12/10, 19:45
Mer plass med AC? Synes ChrML klagde litt over dårlig plass pga AC'en jeg :p
virker som han har mye bedre plass til inntaket til turboen, har ca 10 cm der, jeg har ikke elvifte heller, tar pittelitt plass den å

Njål Nilssen
02/12/10, 20:02
Gjorde seg med nye fjærer gitt ;)

lasse940
02/12/10, 22:13
Fin høyde på bilen nå :D

The Sven
03/12/10, 15:36
er det slik at icn din står lengre inn en på biler uten ac? skal få slengt ut noen bilder av byttet mitt straks

Jepp det gjør den:)

R.G
04/12/10, 20:04
virker som han har mye bedre plass til inntaket til turboen, har ca 10 cm der, jeg har ikke elvifte heller, tar pittelitt plass den å

pga med ac så sitter radiator helt framme mot frontplate og ic er under frontplata, og da har du litt større plass i lengda i motorrom. derav bedre plass mot innsuget på kompressorhuset.

Torra
09/12/10, 13:15
Må bare spørre og mase litt til jeg, hva gjorde du med oljereturen ved flensen på turboen? For å feste slangen du laget i..

TeamBørnOut
09/12/10, 13:46
Aner ikke hvordan ml gjorde dette. men kjøp deg et gjengesett og gjeng opp returen på turbon. kjøp en slange med "skrue" i den ene enden og skru den fast med noe kobber skive imellom.

Torra
09/12/10, 14:43
Gjenge opp et firkanta hull? :p

Fighter
09/12/10, 16:15
Gjenge opp et firkanta hull? :p

Får borre det rundt først da :)

Torra
09/12/10, 16:20
Hmm... demontere eksos, grenrør og turbo for å borre et firkanta hull rundt? Nei da gjør jeg det heller på vanlig vis (slik som chrml gjorde)

Fighter
09/12/10, 16:30
Regnet med du hadde turboen demontert hehe.

Mr. Crepsley
09/12/10, 16:36
Tror han sveiste noe ala AN kobling fast på flensen til oljereturen.

ChrML
09/12/10, 19:23
Må bare spørre og mase litt til jeg, hva gjorde du med oljereturen ved flensen på turboen? For å feste slangen du laget i..
Gjorde det sånn:

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100609/IMG_5632T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100609/IMG_5632A.JPG)

Altså sveiset flensen jeg kjøpte fra Tess rett på flensen som skrus fast med pakning imellom på turboen.

TeamBørnOut
09/12/10, 19:28
du har så mye tap i den harde bøyen der ml :D

ChrML
09/12/10, 19:45
du har så mye tap i den harde bøyen der ml :D
Ja, men det er faktisk ingen som helst annen mulighet :p. Mtp hvordan grenrøret er laget og hvor wastegaten er plassert.

Torra
09/12/10, 22:08
Se der ja :D

info på denne flensen? Gjenger og innvendig diameter?
Hvor stor bøy er det på slangen som du skrur på flensen?

henrik940
10/12/10, 06:42
Ja, men det er faktisk ingen som helst annen mulighet :p. Mtp hvordan grenrøret er laget og hvor wastegaten er plassert.

Men du kunne hatt 6" :D

TeamBørnOut
10/12/10, 09:17
Vi hadde ikke sånn DP på aiden grenrørene vi har testa. men mulig wg var / ble plassert annerledes på de.

ChrML
10/12/10, 15:22
Se der ja :D

info på denne flensen? Gjenger og innvendig diameter?
Hvor stor bøy er det på slangen som du skrur på flensen?
Er en 90 grader på slangen der den er skrudd på flensen. Flensen er bare en vanlig flens med en eller annen form for tommegjenger jeg ikke husker, tipper det var 1/8". Kjøpte flensen fra KL-Racing.



Men du kunne hatt 6" :D
Haha, faktisk ikke gått det eller med presspassning mot alt som er :p. Bortsett fra en da som får plass til 6" overalt uansett :D.

Frigstad Racing
22/12/10, 17:44
Hvor kjøpte du strømper til å legge kabler i? (motorrom)
Fin bil, men likte best under panseret :)

Vidar123
23/12/10, 00:55
Flott prosjekt du har!

Janus
23/12/10, 01:22
Fy faen, snart 2000 poster :p Må passe på så jeg får den :D

roffenn
23/12/10, 02:37
Har du noen pene vinter bilder av den strøkene bilen din ? :D

ChrML
23/12/10, 13:06
Hvor kjøpte du strømper til å legge kabler i? (motorrom)
Fin bil, men likte best under panseret :)
Strømpene var noe vi hadde liggende på loftet på jobben (elektrikerfirma). Syns de egnet seg ganske så bra :).



Flott prosjekt du har!
Takk :)



Fy faen, snart 2000 poster :p Må passe på så jeg får den :D
Haha :p



Har du noen pene vinter bilder av den strøkene bilen din ? :D
Skal prøve å få ordnet det en gang veldig snart :).

Ekren
24/12/10, 14:02
Hvor kjøpte du strømper til å legge kabler i? (motorrom)
Fin bil, men likte best under panseret :)

Elfa har slike strømper :)

Frigstad Racing
24/12/10, 14:08
Vanlig elektro grossist? :p

ChrML
24/12/10, 14:13
Vanlig elektro grossist? :p
De har ikke sånt hos grossisten vår. Så du finner ikke nødvendigvis der, er jo ikke noe elektrikere vanligvis bruker mye av. Dette er noe som ble bestillt opp for lenge siden for å brukes til et eller annet, og så har det bare blitt liggende på loftet.

Men litt større grossister som har en del utstyr også til tavlebygging og automasjon har kanskje sånt liggende. Elfa har sikkert.

Frigstad Racing
24/12/10, 14:19
Ja er elektriker selv, har aldri brukt slike strømper :p
Nærmeste jeg kommer er jordstrømpe men det blir jo ikke noe fint under panseret :p
Fins jo krympestrømper du kan få i sort også, men må bare se.
Men kan høre nede på Solar, der vi handler matriell.

Åssen funker bilen nå med dette oppsettet ChrML?

boman
24/12/10, 14:25
Ja er elektriker selv, har aldri brukt slike strømper :p
Nærmeste jeg kommer er jordstrømpe men det blir jo ikke noe fint under panseret :p
Fins jo krympestrømper du kan få i sort også, men må bare se.
Men kan høre nede på Solar, der vi handler matriell.

Det er akkurat lik strømpe som jordstrømpa, bare i svart.. Vil tro de finnes i alle de størrelsene jordstrømpa gjør. Om de ikke har det liggende på hentelageret til grossisten kan de ihvertfall skaffe.

ChrML
24/12/10, 14:26
Ja er elektriker selv, har aldri brukt slike strømper :p
Nærmeste jeg kommer er jordstrømpe men det blir jo ikke noe fint under panseret :p
Fins jo krympestrømper du kan få i sort også, men må bare se.
Men kan høre nede på Solar, der vi handler matriell.

Åssen funker bilen nå med dette oppsettet ChrML?
Tror ikke krympestrømpe er noe triks. Tror ikke det blir noe pent. Er Solar vi handler materiell hos her og, men de har ikke på lager (igrunn ikke så rart). Strømpene er akkurat som jordstrømpe omtrent, bare i svart, så er nok ikke umulig å få tak i hos Solar.

Bilen funker bra den :). Er så kaldt og har hatt litt mye å drive med så har ikke skjedd så mye med den i det siste. Den er bare i daglig bruk. Er en del ting som må fikses da, blandt annet ulyd i kupevifte (må byttes), V-band klemma ut fra WG har detti av så må bestille ny og en klunkelyd i bakstilling. Men tar alt til våren tenker jeg :p, må begynne å spare penger nå :).

Motoroppsettet funker veldig bra. Helt kurant å kjøre med til daglig og går fælt når man tråkker på :).

Frigstad Racing
24/12/10, 14:37
Det er godt :p
Porta du toppen selv? Bilder og litt how-to? :)

ChrML
24/12/10, 15:08
Det er godt :p
Porta du toppen selv? Bilder og litt how-to? :)
Nop, kjøpte toppen ferdig porta fra Bilcross shop i Sverige. Er en av disse CNC toppene.

Yngste Haugerud
24/12/10, 16:35
Angående PVC slanger er det ingen problemer å skaffe. Otra norge har noe av sortemanget som lagervare:
http://www.otranorge.no/Ehandel/Webkatalog/tabid/64/Default.aspx?product=176#L2-176

Liste pris er ifra 1,50 til 25 kroner meteren.

Frigstad Racing
02/01/11, 05:07
Ser ajden leverer grenrøret med HKS kopi wastegate flens, som du har. Er denne wastegaten noe å skryte av? :)

Edit: er det HKS-style 50mm Modell 2?

ChrML
02/01/11, 14:16
Ser ajden leverer grenrøret med HKS kopi wastegate flens, som du har. Er denne wastegaten noe å skryte av? :)

Edit: er det HKS-style 50mm Modell 2?
Ajden kan sveise på hva som helst av flens. Men anbefaler å sveise den på sjøl for det er veldig dårlig plass til wastegate hvis du skal ha oljefilteret der det er originalt. Jeg kjøpte min uten flens og fikk sveiset på HKS kopi flensen selv.

Wastegaten er bra den :). Er HKS-style 50mm Modell 2, ja. Men man må plukke den frahverandre å bruke Loctite på alle skruer og stramme de. Ellers lekker den overalt og detter frahverandre.

Joakim-G_R
02/01/11, 14:17
En "DIY-Wastegate" da. :D

Kalsn
02/01/11, 15:44
Adjen har ikke modell 2 flensen, spurt selv om han kunne sveise på flensen, men han hadde bare hks modell 1 flenser :) Men burde absolutt sveise selv, så blir det lettere med oljeretur, downpipe og som nevt filteret :)

Frigstad Racing
02/01/11, 16:28
DIY-wastegate? :p

Ja, og da kan man vell bruke den flensen og wg man vill :)
Hvis man vill ha en annen type mener jeg :p

Kalsn
02/01/11, 16:36
DIY-wastegate? :p

Ja, og da kan man vell bruke den flensen og wg man vill :)
Hvis man vill ha en annen type mener jeg :p
"Gjørdetselv" wastegate :p Ajden anbefalte tilogmed biltema wastegaten og sa at den var god nok i massevis, han kunne lett springe til biltema å kjøpe en og sveise på flensen og sende med wastegaten mot betaling også :)

roffenn
02/01/11, 22:06
Kommer 960 skjørtene på til sommeren?
Må si denne tråden begynner å bli lang, men samtid den mest oversiktlige på forumet :D

henrik940
02/01/11, 22:14
Hadde det ikke vært for at han har lakkert to like, så hadde de vel vært på nå tror jeg :p

volvobrage
02/01/11, 22:43
Hadde det ikke vært for at han har lakkert to like, så hadde de vel vært på nå tror jeg :p

hahaha:p fort gjort!

ChrML
02/01/11, 23:10
Hadde det ikke vært for at han har lakkert to like, så hadde de vel vært på nå tror jeg :p
Hahaha! Ja, det stemmer :p.

gl740turbo
02/01/11, 23:13
Finner ikke mange bilder av motorrommet ditt :(

hvor har du gjemt de?

ChrML
02/01/11, 23:15
Ligger noen her :)

http://forum.vccn.no/showpost.php?p=92921&postcount=1079