PDA

Vis full versjon : ChrML's Worklog [Volvo 940 LT - 1995]



Sider : 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10

ChrML
06/08/10, 22:48
Tror nok du vil merke veldig stor forskjell med kammen og nye chipper. Blir moro å sitte på en tur igjen da, for den gikk på ingen måte dårlig nå heller ;)
Ja, trur det jeg og. Chippene ble sendt for 2 uker siden fra statene så kan ikke være lenge til den kommer nå. Hvis det er som svensken sier så kommer den til å gå bedre i hele registeret med mye mer toppeffekt med den nye kammen.

Så mulig turbotrykket må justeres ned litt da så jeg slipper å lage noen inspeksjonsluker.

Joakim-G_R
07/08/10, 00:58
Lang shipping-tid? Tok jo 3 dager før jeg fikk svar, selvom jeg så han var pålogget hver dag før det.. Og har ikke fått svar igjen nå, sendte vel på onsdag ny PM.

Har han mye å gjøre nå, eller er'n bare treg? :P

Joakim-G_R
08/08/10, 13:30
fått chips eller?

henrik940
08/08/10, 13:48
Når skal du bytte kam? Joiner deg da :D

SirKim
08/08/10, 15:46
Kunne du laget en litt detaljert "guide" når det gjelder shimsing for å få alt rett osv? Aldri vært med på selve shimsinga selv, så kunne tenkt meg å fått sett litt bilder samt en liten forklaring :)

gasgasboy
08/08/10, 16:11
+1 !

Litt sånn off-topic, men hva har hendt med 940'n din SirKim ? : (

henrik940
08/08/10, 16:13
+1 !

Litt sånn off-topic, men hva har hendt med 940'n din SirKim ? : (

Sjekk tråden hans istede :p

ChrML
08/08/10, 16:49
fått chips eller?
Ser ikke ut som den har dukka opp enda. Dukker vel opp en gang til uka, hvis ikke får jeg spørre litt etter den.


Når skal du bytte kam? Joiner deg da :D
Veit ikke helt enda. Vil helst ha laga meg en liten hylse rundt mellomakselen først sånn at den ikke slår istykker bilen hvis den skulle ryki.


Kunne du laget en litt detaljert "guide" når det gjelder shimsing for å få alt rett osv? Aldri vært med på selve shimsinga selv, så kunne tenkt meg å fått sett litt bilder samt en liten forklaring :)
Det skal jeg gjøre :)

ChrML
08/08/10, 17:17
Oppdatering 08.08.2010 - Shining av lakken!


Ble altfor mange timer med gnikking på lakken med diverse Meguiars produkter i går og i dag! Følgende ble gjordt:
- Avfetting + vask
- Meguiars Step 1 - Lakkrens
- Meguiars Clay
- Meguiars Swirl X2.0 remover (ripefjerner)
- Meguiars Step 2 - Polish
- Meguiars Step 3 - Carnauba Wax

Brukt Biltema sin DA maskin på Step 1, Swirl Remover og Step 2. Kommer noen flere bilder av resultatet tatt senere med speilreflekskamera. Legger ut et bilde tatt med kompaktkamera:

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100808/IMG_5830T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100808/IMG_5830A.JPG)


Manglet dessverre Owatrol Polytrolen for å freshe opp plastikken. Den er bestillt og kommer ikke før Onsdag.

Kanalene ser ganske jævlige ut. Skal bli bra å få gjordt istand dem så det ikke ruster og få satt på lakkerte 960 skjørt! En del andre deler som skal til lakkering veldig snart og, blir bra å få på det! Så blir bilen seende grei ut utseendemessig.

henrik940
08/08/10, 17:31
Tok du hele bilen om igjen?

ChrML
08/08/10, 17:35
Tok du hele bilen om igjen?
Tok en ny runde med Swirl og Polish der vi hadde tatt, ja :). Men brukte ikke clay eller Step 1 der igjen.

Agrostar
08/08/10, 18:51
Uhh, redd for at mellomakslingen ryk? :p

ChrML
08/08/10, 18:54
Uhh, redd for at mellomakslingen ryk? :p
Ja, kan jo hende :). Fort gjordt at en hardykobling kan ryke. Så for litt siden hvordan det blir seende ut med mørbanka tunnell og kanaler etter mellomakselen som har kasta rundt nedi der så vil helst unngå det på min. Så blir å lage en hylse rundt for å styre akselen som blir skrudd i bolthullene til automatkassetravers tenker jeg. Sånn at den ikke slår istykker noe hvis den ryker.

Agrostar
08/08/10, 19:04
Artig artig, er bra nokon tenker og gjer ting seriøst.

Joakim-G_R
08/08/10, 21:41
Bør ha en i "hver ende" da, da det også hender mellomakselen vrir seg av ved kryssene.

ChrML
08/08/10, 21:52
Bør ha en i "hver ende" da, da det også hender mellomakselen vrir seg av ved kryssene.
Yep, det var igrunn planen :). Må bare finne noe lurt å skru det fast i bak. Blir nok midt på bakre del av akselen sånn at den kan vri seg av i en av kryssene uten at den får kastet seg for mye rundt. Skal kjøpe inn litt stål og se på dette i mårra. Mulig jeg må ha 2 stk på bakre del.

Joakim-G_R
08/08/10, 21:56
Så ferdige sånne bøyler faktisk, tror det var en 500 svenske pr bøyle, men spørs om de passer til ditt bruk da.

Lurer på om det var KLracing.se ?

ChrML
08/08/10, 21:58
Så ferdige sånne bøyler faktisk, tror det var en 500 svenske pr bøyle, men spørs om de passer til ditt bruk da.

Lurer på om det var KLracing.se ?
Ser at Bakaxel.se har fått inn sånne bøyler nå. Men blir å lage noe selv tenker jeg. Er litt i overkant med 500 SEK pr stk for noe man enkelt kan bøye til og sveise selv. Ville jo uansett blitt tilpassing av festepunktene.

Skulle også hatt dette montert så raskt som mulig sånn at jeg tørr å montere kammen :).

Joakim-G_R
08/08/10, 21:59
Har du gammel hardyplate eller? Skal litt til før de mellomakslene vrir seg av, asså.. :)

Men kan jo være greit å være på "den sikre siden" :)

ChrML
08/08/10, 22:01
Har du gammel hardyplate eller? Skal litt til før de mellomakslene vrir seg av, asså.. :)

Men kan jo være greit å være på "den sikre siden" :)
Tror hardyplata er bra. Har ikke sett så nøye på den, men tror den ser grei ut etter hva jeg kan huske etter en gang jeg hadde den av for lenge siden. Vil bare være sikker på at jeg ikke banker istykker bilen, for skal jo ikke se bortifra at noe ryker under der når dette blir testet litt, hehe.

Joakim-G_R
08/08/10, 22:04
Er somregel sånn ja.. Hehe.. :)

Du slipper iallefall å tenke på variabelen at bakakselen din både demper og flytter seg sidelengs, da. Så blir enklere å konstruere no' :)

ChrML
08/08/10, 22:08
Er somregel sånn ja.. Hehe.. :)

Du slipper iallefall å tenke på variabelen at bakakselen din både demper og flytter seg sidelengs, da. Så blir enklere å konstruere no' :)
Yeah. Er også mye mindre belastning på bakre kryss og pinjonglager når det ikke er bakakselvinkler inn i bildet her og! Så er jo mye mindre sjans for å vri av et kryss. Kan jo justere mellomakselen så den blir nesten helt rett på multilink.

Blir jo såklart litt vinkler på CV ledda til drivakslene, men de tåler mye større vinkler (bare se på FWD biler). Og de er solide! Pluss at om de ryker så ødelegger de bare bakstillingsdeler eventuellt, ikke noe annet på bilen.

Joakim-G_R
08/08/10, 22:15
Har ryki CV ledd før jeg, ingen fare det.. knaser litt bare.. :p

SirKim
09/08/10, 13:47
noen planer for karosseri utenom lakk?
Blir ikke noe bredding eller lignende senere tror du? =)

Begynner å bli veldig bra denne bilen nå ;)

ChrML
09/08/10, 16:24
noen planer for karosseri utenom lakk?
Blir ikke noe bredding eller lignende senere tror du? =)

Begynner å bli veldig bra denne bilen nå ;)
Ingen spesielle planer for karrosseriet. Blir ikke bredding og slikt, syns egentlig ikke det er så pent :).



Rakk såklart ikke innom for å få kjøpt litt stål før det stengte i dag etter jobb. Så fikk bare målt opp litt hva jeg trenger til mellomakselbøylene. Så blir nok å kjøpe noen stålbiter i mårra og ordne noe da.

Yngste Haugerud
11/08/10, 18:26
DA har jeg fått surra meg tell å laste opp noen av bildene vi tok :) Er ikke noen fotograf så bildekvaliteten er så som så :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/674.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/675.jpg

Litt blank ?

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/676.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/677.jpg

Pen farge når man har tatt seg tid til å polere den fram fra all møkka :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/678.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/679.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/680.jpg

Og noen motor bilder

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/681.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/682.jpg

henrik940
11/08/10, 18:33
DRIT fint med antenna oppe da :D!

The Sven
11/08/10, 18:48
Jøss var den grønn? :D Ble bra glans det der! :)

Testdriver
11/08/10, 19:06
For en fin liten avskjerming som var laget til ekspansjonstanken :p

ChrML
11/08/10, 19:19
For en fin liten avskjerming som var laget til ekspansjonstanken :p
Yup, den driver å smelter :p. Korken har allerede smeltet fast og tanken er i ferd med å sprekke opp pga varmen. Har kjøpt ny ekspansjonstank og lokk, men gidder ikke å montere den før ordentlig avskjerming er laget og montert. Kjøpt ekspansjonstank fra 960 med flotør i.

Takk for bildene Yngste Haugerud! :D

Joakim-G_R
11/08/10, 21:26
Yup, den driver å smelter :p. Korken har allerede smeltet fast og tanken er i ferd med å sprekke opp pga varmen. Har kjøpt ny ekspansjonstank og lokk, men gidder ikke å montere den før ordentlig avskjerming er laget og montert. Kjøpt ekspansjonstank fra 960 med flotør i.

Takk for bildene Yngste Haugerud! :D

Turbo"bleie" ? Ser de går på eBay til rundt 100-$lappen.

ChrML
11/08/10, 21:31
Turbo"bleie" ? Ser de går på eBay til rundt 100-$lappen.
Har bestillt et varmeskjold til turboen. Vil ha litt kjøling på turboen sånn at den ikke bruker evigheter på å bli 'kald' etter litt hardkjøring, derfor foretrekker jeg å ikke bruke bleie på den.

Skal lage avskjerming til luftfilter så da passer det fint å la et deksel gå videre opp og skrudd til dempertårnet. Hvis det pulverlakkeres svart og skjæres ut med stikksag så tror jeg det kan bli ganske bra hvis jeg er litt nøye.

Joakim-G_R
11/08/10, 21:34
Utretter mye fint med vinkelsliper på luft (type liten), luft-stikksag med "kvalitetsblad" (jeg har en billig Gebe-sag, var helt rævva, frem til jeg fikk litt dyrt blad på den, det hadde sykt mye å si!) og en pusserondell. :) Kan fabrikkere mye snasent da!

JørnM_940
11/08/10, 21:36
Ble da blank og pen:) Men synes ikke noe om de felgene dine...:p

ChrML
11/08/10, 21:40
Utretter mye fint med vinkelsliper på luft (type liten), luft-stikksag med "kvalitetsblad" (jeg har en billig Gebe-sag, var helt rævva, frem til jeg fikk litt dyrt blad på den, det hadde sykt mye å si!) og en pusserondell. :) Kan fabrikkere mye snasent da!
Har en elektrisk stikksag fra Biltema som fungerer greit :). Som jeg ga hele 100 kr for, holdt overraskende lenge for den har fått mye juling. Biltema metallbladene fungerer ikke like bra, men greit nok bare man bytter ofte nok, de er billige og bare å kjøre på med fart og mating.

Det og maskeringstape så man ikke lager stygge riper og pusserondell på kantene + litt lakk så kan man lage mye snasent, ja :). Tror ikke det blir noe stort problem. Må bare få tatt med platene til et plateverksted som kan knekke til vinklene jeg skal ha på den.

ChrML
11/08/10, 21:40
Ble da blank og pen:) Men synes ikke noe om de felgene dine...:p
Yup. Men jeg liker felgene ;).

mcnugget
11/08/10, 21:55
Felgane er gjerne ikkje det eg hadde gått for heller, men er noe som ikkje alle andre har og ser utrulig bra ut.. :D Det viktigaste er jo tross alt at du likar dei :) Såg utrulig blank og fin ut synst eg ;)

viktors
12/08/10, 00:26
mmm, pen farge!

henrik940
12/08/10, 05:33
Felgane er gjerne ikkje det eg hadde gått for heller, men er noe som ikkje alle andre har og ser utrulig bra ut.. :D Det viktigaste er jo tross alt at du likar dei :) Såg utrulig blank og fin ut synst eg ;)

Hvertfall 4 biler her i Kongsberg som har de :eek:

ChrML
12/08/10, 05:37
Hvertfall 4 biler her i Kongsberg som har de :eek:
Hmm, jeg har bare sett 1.

henrik940
12/08/10, 05:38
Hmm, jeg har bare sett 1.

Det er deg, han i det røde 945in, Flua og Erik Fredriksen på 245

Kodja
12/08/10, 08:42
er så synd vi bor i norge med så lite fint vær å lite sol, for fargen er fin den nå som det er lys på :)

gasgasboy
12/08/10, 22:04
Fytti grisen for en bil .. Lakken din ser jo ekstremt pen ut ! Har jammen blitt en vaaaakker 940 det her ! Står respekt av dette :D

Næssen
13/08/10, 02:28
dæven! blei den fin i lakken ja! nydelig farge!:)

ChrML
13/08/10, 05:19
Fytti grisen for en bil .. Lakken din ser jo ekstremt pen ut ! Har jammen blitt en vaaaakker 940 det her ! Står respekt av dette :D


dæven! blei den fin i lakken ja! nydelig farge!:)

Takk :). Lakken er ikke så strøken overalt, men den er ganske blank, så da syns det ikke så godt :).

mcnugget
18/08/10, 11:05
Hvertfall 4 biler her i Kongsberg som har de :eek:

Bur i bondeland eg, ikkje så mykje 940 generelt, ofte orginalt eller med eiker i sofall... ;) så ChrML sin bil er den einaste eg har sett med disse felgene.. ;)

gasgasboy
18/08/10, 18:17
Safety 940 brakka på vccn treffet, gatebil etc har vel også de, bare at de er hvite ? Snusa på de selv, men da hadde de bare 17" igjen ..

Må si jeg syntes bilen din kler de ! Send de på sandblåsing og pulverlakkering i vinter, å få dem hvite ? Kunne blitt kult det :)

A.Finstad
18/08/10, 18:26
mye bedre å sprøyte lakkere felgene for man ødelegger legeringa i felga på grunn av varmen som må til for at lakken skal sette seg når man pulverlakkerer.

volvoRsport
18/08/10, 18:33
Safety 940 brakka på vccn treffet, gatebil etc har vel også de, bare at de er hvite ?


Stemmer det, er "Flua" som Henrik skriver litt lenger opp her.

gasgasboy
18/08/10, 18:33
Eneste som duger på felger om det skal holde, er enten pulverlakkering, eller eloxsering .. Alt annet funker det også, men hvor lenge det sitter det er usikkert ..

gasgasboy
18/08/10, 18:34
Stemmer det, er "Flua" som Henrik skriver litt lenger opp her.

Ligger det noen prosjekttråd om den bilen ? Kunne tenkt meg å vite mer om den ,og ikke minst motoren .. Man ser på lang avstand at den flytter seg ganske okei :)

ChrML
18/08/10, 18:40
Ligger det noen prosjekttråd om den bilen ? Kunne tenkt meg å vite mer om den ,og ikke minst motoren .. Man ser på lang avstand at den flytter seg ganske okei :)
Han har ingen prosjekttråd her dessverre.

Det satt KKK27 turbo i den. Men den spoolet visstnok ikke noe før 5000 rpm grunnet KL-Racing Extreme grenrør med for stor dimensjon på rørene (46mm) og en del annet "man tager hva man haver" som svensken som hadde bilen før har satt sammen.

Nå har han byttet til en Garrett av noe slag som er en del mindre. Ellers så sitter det Getrag kasse på den og stiv aksel med en ganske spesiell og stiv patent på momentstagene. Noen stive rør som er opplagret i hullet foran som de sitter i originalt. Fungerer visst bra, selv om det banker og slår en del, så holder det.

gasgasboy
18/08/10, 18:50
Ikke dumt ! Har for store rørdimmensjoner så mye å si på grenrør ? Trodde den ville spoole litt kjappere med større rør jeg .. ? : s

Den ser ut til å fungere ganske bra hvertfall ! Akkurat som bilen din og ;) .

henrik940
18/08/10, 18:50
Nei, det er feil :) Det er Ole Christian sin det, den hvite er det de snakker om.

volvoRsport
18/08/10, 18:51
Han har ingen prosjekttråd her dessverre.

Det satt KKK27 turbo i den. Men den spoolet visstnok ikke noe før 5000 rpm grunnet KL-Racing Extreme grenrør med for stor dimensjon på rørene (46mm) og en del annet "man tager hva man haver" som svensken som hadde bilen før har satt sammen.

Nå har han byttet til en Garrett av noe slag som er en del mindre. Ellers så sitter det Getrag kasse på den og stiv aksel med en ganske spesiell og stiv patent på momentstagene. Noen stive rør som er opplagret i hullet foran som de sitter i originalt. Fungerer visst bra, selv om det banker og slår en del, så holder det.

KL-Racing Extreme grenrøret får man ikke til femmer, så satt nok et annet grenrør der? Turbo'en som sitter i nå er vel en Turbonetics T3/T4 hybrid.
Det er vel han på Darbu (Ruud?) som importerte bilen for mange år siden, da var den ganske original motormessig.

henrik940
18/08/10, 18:51
Ikke dumt ! Har for store rørdimmensjoner så mye å si på grenrør ? Trodde den ville spoole litt kjappere med større rør jeg .. ? : s

Den ser ut til å fungere ganske bra hvertfall ! Akkurat som bilen din og ;) .

Når røret er større så går eksosen saktere.

ChrML
18/08/10, 19:06
Ikke dumt ! Har for store rørdimmensjoner så mye å si på grenrør ? Trodde den ville spoole litt kjappere med større rør jeg .. ? : s

Den ser ut til å fungere ganske bra hvertfall ! Akkurat som bilen din og ;) .
Rørdimensjonen på grenrøret har alt å si. Større rør gir litt mer toppeffekt fordi det fløder bedre, men det går veldig hardt utover spoolen. Er som Henrik940 sier at eksosen går saktere i større rør og turboen bruker hastigheten på eksosen til å spoole. Derfor er spool mye mer avhengig av turtallet enn hvor mye gass du gir.

gasgasboy
18/08/10, 19:08
Nei, det er feil :) Det er Ole Christian sin det, den hvite er det de snakker om.

Var den til meg, eller var det til volvoRsport ? :)

Ja, stemmer det ! Men jeg tenkte sånn at turbobiler generelt er glad i lite motstand, men grenrøret sitter jo før turboen, så da er jeg med :) !

volvoRsport
18/08/10, 19:17
Var den til meg, eller var det til volvoRsport ? :)


Var vel ment til "ChrML", da han trodde det var bilen til sønnen Ole Christian vi snakket om. Men vet ikke om det var Åge eller Ole Christian som kjørte den på banetreffet?

henrik940
18/08/10, 19:34
Var vel ment til "ChrML", da han trodde det var bilen til sønnen Ole Christian vi snakket om. Men vet ikke om det var Åge eller Ole Christian som kjørte den på banetreffet?

Åge kjørte den hvite, Ole Christian kjørte den røde som spakstellet ble liggende igjen på banen :p

A.Finstad
18/08/10, 20:25
Ligger det noen prosjekttråd om den bilen ? Kunne tenkt meg å vite mer om den ,og ikke minst motoren .. Man ser på lang avstand at den flytter seg ganske okei :)

du leste tydelig vis ikke det jeg skrev? legeringa i aluminiumen blir fucka så felga blir som gummi ved pulverlakkering på grunn av den sterke varmen som må til for å bake lakken fast i felga!

Jobbe88
18/08/10, 21:12
Ikke dumt ! Har for store rørdimmensjoner så mye å si på grenrør ? Trodde den ville spoole litt kjappere med større rør jeg .. ? : s
.

Ta å sett tommel'n på hageslangen å lag mindre åpning der , da blir det større trykk. Samme prinsipp ;)

spettnils
18/08/10, 21:17
Bilen din ser helt nydelig ut, ChrML! :) Liker veldig godt kombinasjonen mellom farge på bil og type felger! Har ikke rukket og lest om alle oppgraderingene ennå, men skal ta meg tid en dag;) Det jeg har sett ser i allefall ut som det er gjort med omtanke.

Mr. Crepsley
18/08/10, 21:24
du leste tydelig vis ikke det jeg skrev? legeringa i aluminiumen blir fucka så felga blir som gummi ved pulverlakkering på grunn av den sterke varmen som må til for å bake lakken fast i felga!

Er da mange som pulverlakkerer alu-felger, så kan da ikke være noe problem..

ChrML
18/08/10, 21:53
Bilen din ser helt nydelig ut, ChrML! :) Liker veldig godt kombinasjonen mellom farge på bil og type felger! Har ikke rukket og lest om alle oppgraderingene ennå, men skal ta meg tid en dag;) Det jeg har sett ser i allefall ut som det er gjort med omtanke.
Takk! Veldig hyggelig å høre! :)



Er da mange som pulverlakkerer alu-felger, så kan da ikke være noe problem..
Mener det er rundt 250 grader det varmes opp til når pulverlakken skal smelte. Tror ikke det er nok til å ta herdingen? Isåfall er det ikke noe party-triks å pulverlakkere drivakslene :p.

Mr. Crepsley
18/08/10, 22:10
Tror nok ikke det er nok nei. Isåfall hadde nok ikke firma tatt på seg å pulverlakke alu.

gasgasboy
18/08/10, 22:14
du leste tydelig vis ikke det jeg skrev? legeringa i aluminiumen blir fucka så felga blir som gummi ved pulverlakkering på grunn av den sterke varmen som må til for å bake lakken fast i felga!

Ja, jeg er klar over dette, trenger ikke ta den tonen ;) .
Er samma prinsippet som vanlig alu, om man varmer det, dypper det i vann, så blir det mykt som gummi å man kan bøyde det hvor enn man vil . Hvis man da varmer det opp igjen, legger det på benken å lar det kjøle seg ned så vil det bli like sterkt som før . Dette fortalte han som tar seg av toppen til Fredric Aasbø meg, så regner med han har rett :).

Mange som pulverlakkerer felger som det blir sagt her, så tror ikke det er noe problem ..

gasgasboy
18/08/10, 22:22
Takk! Veldig hyggelig å høre! :)



Mener det er rundt 250 grader det varmes opp til når pulverlakken skal smelte. Tror ikke det er nok til å ta herdingen? Isåfall er det ikke noe party-triks å pulverlakkere drivakslene :p.

Jo, mener det var 250 grader de blir herda i .. Så jeg tror ikke det er noe problem .
Som Mr over her sier, firmaer som driver med pulverlakk ville ikke tatt på seg lakkeringer om de visste at legeringa ville bli ødelagt .. ?

Eldste Haugerud
18/08/10, 22:29
KL-Racing Extreme grenrøret får man ikke til femmer, så satt nok et annet grenrør der? Turbo'en som sitter i nå er vel en Turbonetics T3/T4 hybrid.
Det er vel han på Darbu (Ruud?) som importerte bilen for mange år siden, da var den ganske original motormessig.

Det var flattum som begynte å bygge den hvite.. så tok åge over.. å så flattum igjen.. å nå åge igjen!:p ettersom jeg forsto det..
når flattum begynte på bilden var det en dønn strøken gubbekjørt classic mener jeg å huske.. som han ribba og monterte bur,stoler osv i for å ha som isbil, også har det vel bare utvikla seg derfra :p

A.Finstad
19/08/10, 01:21
Ja, jeg er klar over dette, trenger ikke ta den tonen ;) .
Er samma prinsippet som vanlig alu, om man varmer det, dypper det i vann, så blir det mykt som gummi å man kan bøyde det hvor enn man vil . Hvis man da varmer det opp igjen, legger det på benken å lar det kjøle seg ned så vil det bli like sterkt som før . Dette fortalte han som tar seg av toppen til Fredric Aasbø meg, så regner med han har rett :).

Mange som pulverlakkerer felger som det blir sagt her, så tror ikke det er noe problem ..

hvorfor er jeg blitt fraråda å pulverlakkere alu felger av et firma som leverer dekk til stcc da? trur nokk det er litt forskjellige alu typer i en topp og i en felg.

firmaet heter Motorsport Service AS og holder til i gjerdrum her er link til sidene dems:http://www.yokohama-motorsport.no/

trur dem har peiling på dekk og felg :p

Joakim-G_R
19/08/10, 02:49
hvorfor er jeg blitt fraråda å pulverlakkere alu felger av et firma som leverer dekk til stcc da? trur nokk det er litt forskjellige alu typer i en topp og i en felg.

firmaet heter Motorsport Service AS og holder til i gjerdrum her er link til sidene dems:http://www.yokohama-motorsport.no/

trur dem har peiling på dekk og felg :p

Da bør de ta kontakt med Compomotive og fortelle at de lager livsfarlige felger.

A.Finstad
19/08/10, 11:18
det er jo noen som lager felger som tar det med i herdings prosessen at dem skal pulverlakkeres for at felgen skal bli sterk så en compomotive felg hadde kansje vært som eiker hadde de ikke vert pulverlakkerte!

gull pilen
19/08/10, 11:51
tror det har mye å si hvordan felgen er konstruert...
har sett masse pulverlakkerte felger som funker fint den dag i dag uten kast....

The Sven
19/08/10, 12:19
Vil tro de som har erfaring med pulverlakkering av felger har prosedyrer for dette, mens de som kanskje driver med pulverlakkering av helt andre ting ikke har det.

rogern
19/08/10, 17:00
http://www.comp.co.uk/info/cts.asp

virker som de først støper/herder felga, vasker de også pulverlakk.

ChrML
19/08/10, 17:11
Da er det planlagt skruing til Lørdagen. Har følgende på planen som jeg skal prøve å få gjordt mest mulig av:


Bytte alle foringer i forstilling til Superflex
Bytte alle bærekuler og endeledd
Lage brakett til å stive opp turbo pga vibrasjoner i grenrør
Lage avskille til luftfilter
Lage varmeskjold mot ekspansjonstank + montere varmeskjold på eksoshuset
Bytte til ny Volvo 960 ekspansjonstank
Lage bøyle rundt mellomaksel i framkant.
Finne ut hvilke foringer som må gjøres noe med bak (klunker i harde dumper)
Bytte ut nylonslangene som går ned blandt grenrørsdelene med armerte vakumslanger (tålte ikke varmen så godt)

henrik940
19/08/10, 18:19
Send meld når du drar utover på lørdag, så kommer jeg ut :)

Njål Nilssen
19/08/10, 21:08
det er jo noen som lager felger som tar det med i herdings prosessen at dem skal pulverlakkeres for at felgen skal bli sterk så en compomotive felg hadde kansje vært som eiker hadde de ikke vert pulverlakkerte!

Det flotte med alulegeringer er at de kan tempereres ommentrent slik man vil ;)

Varmer man den til ca. 300* og bråkjøler den blir den i temper "O" (må være i en fryser for å holde denne tilstanden) som er den mykeste. Den tempereringen som er sterkest (og som ikke sprekker så lett) er temper "T6" kan ta den til T7 også, men blir jævlig sprøtt...

Er en fordel å ha en autoclav også om man skal temperere skikkelig og de er ikke billige :P Vel å merke så alderherdes alulegeringer av seg selv, så en ting som er i tilsand O blir til T7 av seg selv til slutt (hvis den ikke ligger i fryser seff xD) Derfor vinger på bla.a. fly som allerede er T6 bare kan brukes i x antall år eller x antall landinger/TO før de blir for sprø og begynner å sprekke...

Må også komentere grenrør litt... trangere rør har nødvendigvis ikke bedre spool enn feite rør. Det som driver en turbo er ikke trykk, men kinetisk energi (ca. 1/2) og varme (ca. 1/2)... så kan gjerne bruke feite rør og få mindre mottrykk men alikevell få kjapp spool hvis man har en dyseform på kollektoren rett før turbinen. Seff det strømmer ikke lite godt som kun feite rør, men flower bedre enn smale rør, og har fortsatt samme spool som smale rør. Seff smale rør er no-go for effekt-huntere som er ute etter minst mulig mottrykk, men om man ikke gidder vente hele dagen på at snurra skal våkne kan man lage en "2-step" :D

Vel nokk OT fra meg :P

Njål Nilssen
19/08/10, 21:09
Da er det planlagt skruing til Lørdagen. Har følgende på planen som jeg skal prøve å få gjordt mest mulig av:


Bytte alle foringer i forstilling til Superflex
Bytte alle bærekuler og endeledd
Lage brakett til å stive opp turbo pga vibrasjoner i grenrør
Lage avskille til luftfilter
Lage varmeskjold mot ekspansjonstank + montere varmeskjold på eksoshuset
Bytte til ny Volvo 960 ekspansjonstank
Lage bøyle rundt mellomaksel i framkant.
Finne ut hvilke foringer som må gjøres noe med bak (klunker i harde dumper)
Bytte ut nylonslangene som går ned blandt grenrørsdelene med armerte vakumslanger (tålte ikke varmen så godt)


Blir bra dette ChrML! Men mangler 960II forstilling på lista di :p

ChrML
19/08/10, 21:13
Blir bra dette ChrML! Men mangler 960II forstilling på lista di :p
Hehe, 960II forstilling blir nok skrinlagt :p. Ser ikke nok fordeler med det til at det blir bygd om med det første. Er mye annet som har høyere prioritet :).

Njål Nilssen
19/08/10, 21:17
Hehe, 960II forstilling blir nok skrinlagt :p. Ser ikke nok fordeler med det til at det blir bygd om med det første. Er mye annet som har høyere prioritet :).

ikke nokk fordeler? Bytt ut bakre foringa med en aluklomp med uniball i, og bruk coilover fra 850... Pluss krengehemmeren på 960II har jo uniball linker originalt så fast som en fisk :D

ChrML
19/08/10, 21:21
ikke nokk fordeler? Bytt ut bakre foringa med en aluklomp med uniball i, og bruk coilover fra 850... Pluss krengehemmeren på 960II har jo uniball linker originalt så fast som en fisk :D
Yep, ser den, men har rett og slett for mye annet som må tas tak i og som jeg har mer lyst på. Uniball kyllingbein kan man få til på 940 ganske enkelt og, pluss at festet kan sveises på fjørbeinet.

Er bare det at jeg må få alt det andre i 100% tipp-topp shape så jeg blir fornøyd. Samt få byttet ut girkasse og litt innmat i blokka etterhvert. Og kanskje et skikkelig sprut og litt diverse fancy. Skulle hatt et lite anlegg etterhvert og, digg å ha musikk med litt høy dB :). Må nesten prioritere alt sånt, og så kan man eventuellt se på litt sånne ting hvis jeg ikke er helt fornøyd :).

Njål Nilssen
19/08/10, 21:35
Yep, ser den, men har rett og slett for mye annet som må tas tak i og som jeg har mer lyst på. Uniball kyllingbein kan man få til på 940 ganske enkelt og, pluss at festet kan sveises på fjørbeinet.

Er bare det at jeg må få alt det andre i 100% tipp-topp shape så jeg blir fornøyd. Samt få byttet ut girkasse og litt innmat i blokka etterhvert. Og kanskje et skikkelig sprut og litt diverse fancy. Skulle hatt et lite anlegg etterhvert og, digg å ha musikk med litt høy dB :). Må nesten prioritere alt sånt, og så kan man eventuellt se på litt sånne ting hvis jeg ikke er helt fornøyd :).

OK ja da går det jo med både mye tid og penger. Veldig mye tid og penger :p

ChrML
19/08/10, 21:37
OK ja da går det jo med både mye tid og penger. Veldig mye tid og penger :p
Ja, vil liksom ha i orden det jeg merker mest til først. Er litt teit å begynne med nye prosjekter på bilen før alt som er der er bra nok ;). Ellers blir man bare kjørende rundt å irritere seg over det.

Joakim-G_R
19/08/10, 21:41
Ja, vil liksom ha i orden det jeg merker mest til først. Er litt teit å begynne med nye prosjekter på bilen før alt som er der er bra nok ;). Ellers blir man bare kjørende rundt å irritere seg over det.

Det som er "driten" med rullende prosjekt.. :p

ChrML
19/08/10, 21:43
Det som er "driten" med rullende prosjekt.. :p
Er på en måte kjekt med et rullende prosjekt og. Ser for meg at man fort kan bli lei hvis bilen bare står i garasjen å blir skrudd sammen og "aldri" blir ferdig. Litt morro å få på en og en oppgradering og merke forskjell fra gang til gang og. Selv om det er en ulempe at bilen hele tiden må gå og man kanskje må kjøre rundt med mindre optimale løsninger innimellom til man får fikset det godt nok.

Njål Nilssen
19/08/10, 22:11
Er på en måte kjekt med et rullende prosjekt og. Ser for meg at man fort kan bli lei hvis bilen bare står i garasjen å blir skrudd sammen og "aldri" blir ferdig. Litt morro å få på en og en oppgradering og merke forskjell fra gang til gang og. Selv om det er en ulempe at bilen hele tiden må gå og man kanskje må kjøre rundt med mindre optimale løsninger innimellom til man får fikset det godt nok.

Ja vet hva du snakker om... jeg har to biler stående som skrues på (utta h******** også faktisk) men som ikke ruller :p En Norsk 944 og en Svensk 964II 3.0 24v delebil. Har montert ut hele torpedoen og hjulhusene, samt forsterkingen og nedre del av A-stolpene på delebilen, så du kan jo gjette hva jeg holder på med... Gleder meg til jeg blir ferdig iaffal, trenger ny bruksbil se :D

Wrasko
19/08/10, 22:23
Jeg er en av de som har gjort tabben med å ta ett fult prosjekt, uten å kjøre iblant.. Ble til at jeg avbrøt mesteparten av ideene, for å få den kjørbar fortest mulig. Sånn at ting blir billigere og blir fortere brukbar..

Men du har en søt bil mister

Joakim-G_R
19/08/10, 22:36
Litt av grunnen til at jeg turbokonverterer bruksvogna også. Trenger ikke å få ferdig prosjektet så fort. :)

Kalsn
21/08/10, 17:31
mulig det har blitt nevt før, men fikk du hevet turtallskuttet mye med ny chipen?

Joakim-G_R
21/08/10, 21:41
6800rpm

THolandsli
21/08/10, 22:02
hvorfor er jeg blitt fraråda å pulverlakkere alu felger av et firma som leverer dekk til stcc da? trur nokk det er litt forskjellige alu typer i en topp og i en felg.

firmaet heter Motorsport Service AS og holder til i gjerdrum her er link til sidene dems:http://www.yokohama-motorsport.no/

trur dem har peiling på dekk og felg :p

Ser ikke bort fra at det er noe i det du sier. Siste steg i en herdeprosess er anløping. Dette foregår ved moderate temperaturer, gjerne rundt 150-400 grader. Om man nok en gang varmer opp metallet til 250 grader under pulverlakkering er det nok ikke usansynlig at dette får konsekvenser for metallets egenskaper.
Som du har nevnt så er det ikke usansynlig at de som lager felgene har tatt hensyn til dette i herdeprosessen. Metalurgi er ikke et enkelt tema, og det finnes nok mange legeringsammensetninger i de forskjellige felgene på markedet. Så om det påvirker en type felger er det ikke sikkert det påvirker en annen osv... Compomotive er jo kjent for å være en solid motorsportfelg og de ønsker nok ikke at ryktet deres skal bli ødelagt pga. herdefeil som blir påført i ettertid, så kan nok være at forhandlerne er instruert fra fabrikken om å si dette.

Joakim-G_R
21/08/10, 22:19
Når jeg glana på Compo på Kollevold, så sa han en av fordelene med compo var at man kunne klemme felgen i steikeovnen til mor, og bake den, hvis man hadde fått et hakk i lakken.
Nå sa han mye rart også, men. :p

Hva da med bremser ? De usonderer jo MYE varme på bane, og felgen blir jo også varm av disse..?


Men dette er vel OT. Så kanskje noen moderatorer burde utskilt disse innleggene til en annen tråd. :)

ChrML:
Fikk du gjort no vettugt idag da?

ChrML
22/08/10, 00:59
ChrML:
Fikk du gjort no vettugt idag da?
Yep, vi fikk montert Superflex i forstillingen i kveld :). Byttet også alle 4 bærekuler og endeledd. Merket stor forskjell på hvor tight den kjentes ut på rattet og hvor stille og fint den går over kanter i veien med nye kuler.

Kommer noen bilder i morgen!

Testdriver
22/08/10, 14:00
Yep, vi fikk montert Superflex i forstillingen i kveld :). Byttet også alle 4 bærekuler og endeledd. Merket stor forskjell på hvor tight den kjentes ut på rattet og hvor stille og fint den går over kanter i veien med nye kuler.

Kommer noen bilder i morgen!
Hvor mye koster de 4 bærekulene?
Kanskje jeg skal bytte mine også :)

ChrML
22/08/10, 23:16
Hvor mye koster de 4 bærekulene?
Kanskje jeg skal bytte mine også :)
2 stk bærekuler, 2 stk endeledd og 2 stk kyllingbein med nedre foring kostet meg 2300 kr hos Volvo.



Blir dessverre ikke bilder i dag likevel. Kamera gikk tom for strøm og bilen blir levert på lakkering på Mandag. Men lover at bilder skal komme etterhvert :).

Vi fikk laget ordentlig støttebrakett til turbo som går til flensen, men resonansvibrasjonen i grenrør på 3000 rpm er der like herlig enda!! :( Så det må jeg finne en løsning på å få fikset for det er ikke helt bra!

Også har jeg valset hjulbuene foran så det gjordt, så kan lakkereren flekke over skjermkanten i morgen sammen med resten. Fikk fikset en ordentlig løsning på vakumslangene til wastegate som hadde gått i lekk pga varmen. Har også bøyd til mellomakselbøylen, mangler bare å forsterke den.

Resten som sto på lista rakk vi dessverre ikke å gjøre. Det var litt tidkrevende å lage braketten til turboen da vi måtte ta av lagerhuset+kompressor på turboen for å komme til.

microplex
22/08/10, 23:26
Når jeg glana på Compo på Kollevold, så sa han en av fordelene med compo var at man kunne klemme felgen i steikeovnen til mor, og bake den, hvis man hadde fått et hakk i lakken.
Nå sa han mye rart også, men. :p

Hva da med bremser ? De usonderer jo MYE varme på bane, og felgen blir jo også varm av disse..?


Men dette er vel OT. Så kanskje noen moderatorer burde utskilt disse innleggene til en annen tråd. :)

ChrML:
Fikk du gjort no vettugt idag da?

comp har jo bare vanlig lakk ;)

Joakim-G_R
23/08/10, 00:02
Fikk du ordnet noe sikring til mellomakselen da?

ChrML
23/08/10, 00:06
Fikk du ordnet noe sikring til mellomakselen da?
Fikk bøyd til flattjernet som skal brukes. Så skal jeg forsterke det og male det nå mens bilen er til lakkering. Så blir det nok montert på litt etter jeg får igjen bilen.

Skulle også hatt en ny bensinpumpe ser jeg da jeg er veldig på grensa av kapasiteten til 960 pumpa jeg har (den magrer ut ved ca 1.5 bar med VX3). Da blir nok kamakselen montert etter det tenker jeg. Kan jo tenkes at VX3 kammen har en liten finger med i spillet angående grenrørsresonansen, er tross alt eksosen som lager pulsene. Med litt flaks, så kanskje det går over :).

Joakim-G_R
23/08/10, 00:11
comp har jo bare vanlig lakk ;)

Ikke ifølge Compomotive selv, men det vet kanskje du bedre enn de? :p

Tatt fra Comp sine sider: (linken Roger sendte i toppen av siden her.)
"Finished in purpose built paint plant with multi stage pre-treatment and chromatic baths providing a perfect key for the durable powder paint finish."



Høres bra ut Christian.

Hvordan fungerer de nye chippene? Merker du noe forandring?

ChrML
23/08/10, 00:18
Høres bra ut Christian.

Hvordan fungerer de nye chippene? Merker du noe forandring?
Glemte egentlig bort å legge ut update angående det. Yep, den gikk litt bedre og den gikk en del renere på lavt turtall og pen kjøring. Før pleide den å lugge hvis man hadde veldig lite gass og lavt turtall, men det gjør den ikke nå lenger.

Eneste er at den er litt mer ustabil enkelte ganger. Vet ikke om den er ferdig med å tilpasse seg, men det hender den tuller litt og går litt rart når den er kald eller ved varmstart til den får gått seg til. Kan hende det er fordi den er mer følsom for feil enn originalchippen er som det blir sagt på Turbobricks. Må nesten bare se. Kan hende det bare er fordi jeg ikke har fått satt inn gitteret på LMM-en enda og pusset rein kanten like før.

Joakim-G_R
23/08/10, 00:37
Høres bra ut. Fikk mine på freda'n, blir artig å teste. :)

henrik940
23/08/10, 05:37
Når skal du bitte kam?

mcnugget
23/08/10, 10:53
Er vel sikkert sagt før her en plass, men ka slags chipper har du? :)

Kalsn
23/08/10, 10:59
Er vel sikkert sagt før her en plass, men ka slags chipper har du? :)
bra det ikke bare er meg som ikke følger med :D kjøpte fra "thelastartof" på turbobricks, de skryter vist voldsomt av de. Har selv bestilt derfra og venter i spenning :)

mcnugget
23/08/10, 11:05
Hehe, denna tråden her e jo sjukt lang da.. :p vanskelig å få med seg alt om en ikkje er her inne daglig.. ;) Burde vel kanskje registrere meg på turbobricks eg og.. :)

Pris på disse chippene da?

Kalsn
23/08/10, 11:44
Hehe, denna tråden her e jo sjukt lang da.. :p vanskelig å få med seg alt om en ikkje er her inne daglig.. ;) Burde vel kanskje registrere meg på turbobricks eg og.. :)

Pris på disse chippene da?
Kommer vell på 175 $, usikker om det var med frakt eller ei..Billig uansett:)

ChrML
23/08/10, 13:56
175$ inkl frakt, ja. Jeg er fornøyd med de sålangt!



Når skal du bitte kam?
Til helga tenker jeg.

mcnugget
24/08/10, 08:28
Det er prisen for både tenning og bensin chip? :)

Joakim-G_R
24/08/10, 11:03
Det stemmer.

mcnugget
24/08/10, 11:12
ikkje gale det... :)

kjellt
24/08/10, 11:16
Til helga tenker jeg.

Duuuu, kan jeg være med å se på at du bytter kam? Vææær såå sniiiill :D

SirKim
24/08/10, 12:44
Håper han husker å lage detaljert guide da :)
Husk ekstra detaljert guide angående shimsinga :)

mcnugget
24/08/10, 12:59
Kjenner vi han riktig, kommer det nok en bra guide.. :)

ChrML
24/08/10, 14:25
ikkje gale det... :)
Yup, god pris det kontra tilsvarende chipper her i Norge :). Er greit å kjøpe noe som er ganske utprøvd.



Duuuu, kan jeg være med å se på at du bytter kam? Vææær såå sniiiill :D
Jada, bare å komme innom :).



Håper han husker å lage detaljert guide da :)
Husk ekstra detaljert guide angående shimsinga :)
Det skal jeg gjøre ;). Legger ut her.

henrik940
24/08/10, 14:56
Skal du gjøre det på BK?

ChrML
24/08/10, 14:57
Skal du gjøre det på BK?
Blir nok det, ja.

henrik940
24/08/10, 15:01
Blir nok det, ja.

Nisse :) Kom på MSN, asap

Tveite Performance
25/08/10, 21:40
er jo ikkje vits å sjå på compomotive sine sider. dette er jo jalla kopi av comp.

ChrML
27/08/10, 16:38
Oppdatering 27.08.2010 - Deler ferdig lakkert!


Sendte avgårde bilen og noen deler til lakkering på Mandag. Da skulle det lakkeres opp skjermbuekanten foran begge sider, bakskjerm og en del deler.



http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5844T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5844A.JPG)


På Onsdag fikk jeg en telefon fra lakkereren om at det var et rusthull helt foran på framskjermen som jeg faktisk ikke visste om. Sikkert etter en liten skade når bilen har vært ganske ny som har fått grodd under lakken en god stund, for flekken så ikke så ille ut utenfra.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5878T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5878A.JPG)

5 min senere hadde jeg ordnet med noen strøkne framskjermer (som faktisk også noen hadde valset ferdig rimelig bra). Som Espen Title hadde mattet og grunnet, men så hadde det bare blitt liggende. Kjøpte dem av han siden da var det veldig fort gjordt å bare svippe innom lakkereren med dem istedet.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5841T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5841A.JPG)

Da var alle smådelene + høyre forskjermen ferdig fra lakkering i dag! Veldig fornøyd over resultatet. Veldig strøkent arbeid. Bortsett fra noen små innoverprikker som ble i forskjermen et par steder, men det er nesten ikke synlig.

Det som ligger på bildet er:
- 960 skjørt
- 940 vinge
- 940 add-on foran
- 960 håndtak
- Lyktelister uten hull
- Høyre forskjerm





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5838T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5838A.JPG)

Et nærmere bilde av forskjermen etter lakkering!





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5874T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5874A.JPG)

Han har lagt på bodyskydd/kit under lakken på skjermbuekanten i alle hjulbuer etter ønske fra meg. Hjelper en del på steinsprut og slikt så det ikke forsvinner tvers igjennom lakken så det begynner å ruste. På innersiden der han ikke kom til skal jeg fylle på med hulromstectyl.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5875T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5875A.JPG)

En del blankere i kanten der nå enn når jeg bare hadde malt over der lakken hadde flasset av med flekkepensel så det så litt bedre ut enn rust der :D.


Delene ble lakkert hvitt hos Kongsberg Billakkering! Veldig fornøyd med resultatet alt i alt og tror det har blitt gjordt skikkelig arbeid her! Summen ble heller ikke så værst og ålreit kar å prate med!





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5855T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5855A.JPG)

Noen bilder fra forrige helg. Alle foringene i forstilling bortsett fra nedre foring i kyllingbein og foring rundt krengestag ble byttet til Superflex! Begge bærekuler og endeledd ble også byttet!

Glemte å bestille nedre foring til kyllingbein, men sitter ny gummiforing der nå så er ikke så veldig krise der enda. Rundt krengestaget gadd jeg ikke å kjøpe nye foringer da jeg sikkert kommer til å kjøpe meg et nytt krengestag snart og er i tvil om hvilken dimensjon det kommer til å bli. Men et nytt stag blir det uansett da det gamle har vridd seg frem og tilbake noen ganger for mye iløpet av årene.

Verktøyet vi hadde til å bytte foringene var en stor skrustikke, en hammer og drill. Og noen eksosrør og diverse vi fant som ikke passet helt, men nesten. Funket greit å banke ut noen av de som var presset med ytterhylse, men noen fikk vi ikke rikket. Måtte bore ut foringene inni og banke ut ytterhylsa med skrutrekker på de. Tok tid, men det gikk tilslutt :).

Presse skal hvertfall være tilgjengelig og må ha dreid til en del hylser som passer rundt foringene når alle foringene i bakstilling skal byttes :D. For tar alt for lang tid å gjøre det på den måten vi gjorde nå uten riktig verktøy. Vi brukte vel ca hele lørdag ettermiddag og kvelden på jobben.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5854T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5854A.JPG)

På dette bildet vises det ganske godt at nedbyggere til bærekuler og endeledd virkelig trengs for at forstillingsgeometrien skal bli riktig. Merk vinkelen alt står i. Spesiellt styrestaget.

Bilen ble veldig god å kjøre med nye foringer i Superflex. Mye jevnere og finere i dumper og mye mer forutsigbar og myk å ratte. Før var den veldig upresis, nå ble det veldig bra!

Mangler bare en liten forstillingskontroll nå. Henrik940 har lånt en stav til å måle spissingen så vi skal ta en liten justering på det selv på Lørdag når bilen står på 4-søylers bukk. Kurant når spissingen er det eneste som kan justeres foran på disse bilene originalt. Gjør det ganske enkelt å få bra selv inntil videre.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5856T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5856A.JPG)

Bakre casterstag foringen etter byttet. Merk hvordan hullet til returrør til wastegate er tettet :p. Er fordi jeg fortsatt mangler den forbanna V-band klemringen til utgående flens på wastegaten. Ingen som klarer å skaffe denne før i September/Oktober pga treg leveranse fra fabrikant. Har ikke lykkes å finne noe annet som passer eller.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5862T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5862A.JPG)

Fortjener egentlig et bytte den nedgromsede krengestagforingen og! :( Men som sagt, det får bli når krengestaget byttes, gidder ikke å tre på nye foringer på det gamle staget.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5868T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5868A.JPG)

Prøvde å lage et 'stumt' støttestag til turbo etter anbefaling fra hva Ajden trodde ville stoppe resonansproblemet. Det fungerte igrunn dårlig til å dempe resonans som vi kanskje tenkte. Var en del jobb å tilpasse å sette det på fordi vi måtte ta av lagerdelen og kompressorhuset på turboen for å komme til skruene på T3 flensen.

Men tenkte at siden dette ikke fungerer hvis jeg får huka tak i et sveiseapparat eller noen som har et stående som kan dra en liten stripe kjapt så kan jeg prøve å kappe det inn ca 1 cm mens det står på bilen og legge en Superflex "skive" imellom toppen og plata, + en Superflex "skive" imellom skruen og plata. Samt borre opp hullene litt sånn at det ikke blir direkte kontakt mellom topp og turbo. Dermed kan det hende at Superflex skivene gjør at vibrasjonene blir holdt igjen istedet for at det får en ny "kanal" i stål å forplante seg via. Så blir å prøve dette når jeg får muligheten.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5833T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5833A.JPG)

Fikk chippene i posten for ca 2 uker siden, men glemte å poste update! Disse chippene ble bestillt fra 'thelostartof' fra Turbobricks forumet i statene. Bensin og tenningchip.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5836T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100827/IMG_5836A.JPG)

Bare et bilde for å vise hvor veldig kurant det er å bytte tenningschip på gullboksene. Bare å skru ut en Torx skrue for å ta ut tenningsboksen fra bilen og løsne dekslet i enden så kommer man rett til chippen.


Tenningschippen fikk jeg høre i etterkant at chippen er lik den som står i gullbokser originalt. Gullboks chippene har visstnok et 'bedre' tenningsmap til de fleste sammenhenger og følger med lengre opp i registeret over original turtallsperre.

Merket stor forskjell når jeg fikk i bensinchippen. Den sluttet å 'lugge' og gå ujevnt ved vanlig kjøring. Den sluttet også fullstendig å nesten kvele seg når man trykker inn clutsjen når det er regnvær. Regner med at det er fordi Ecomax chippen jeg hadde ikke var beregnet på 3" LMM og 558 dyser. Den fikk også mye bedre AFR under WOT. Jeg ligger nå på ca 12 ved WOT og 1.3 bar ladetrykk. Lå på rundt 10.5 med Ecomax chippen.

Så alt i alt er jeg fornøyd med chippene.



Planen på Bilklubben til helga er følgende:
1. Montere alle lakkerte deler (bortsett fra spoileren da jeg mangler fester).

2. Gjøre det jeg ikke rakk forrige helg. Skjære til skjerming mot luftfilter i tynnstål. Og lage mellomakselbøyle. Pluss en del annet småtteri jeg kanskje finner på å begynne på.

henrik940
27/08/10, 16:43
Jo, værsågod med foring bytting :p

ChrML
27/08/10, 16:46
Jo, værsågod med foring bytting :p
Ja, forresten Henrik940 var med å bytta foringer. Takk for det! :D Yngste Haugerud var der litt og og skulle bytte til Superflex på sin. Men han fikk det travelt når kjerringa ringte så det ble med en Superflex foring på venstre side for han :p.

TurboHansen
27/08/10, 18:31
Ser veldig bra ut! Alltid stas med nylakkerte deler :)

ChrML
27/08/10, 18:35
Ser veldig bra ut! Alltid stas med nylakkerte deler :)
Yeah, er veldig stas! :D Så blankt, strøkent og pent!

TurboHansen
27/08/10, 18:40
Yeah, er veldig stas! :D Så blankt, strøkent og pent!

Kan du skryte av at du har en bil som går bra og ser bra ut :p Eneste som mangler nå vel er vel å bygge skikkelig motor :D

ChrML
27/08/10, 18:41
Kan du skryte av at du har en bil som går bra og ser bra ut :p Eneste som mangler nå vel er vel å bygge skikkelig motor :D
Skulle vært litt lavere foran og så hjelper det på :p. Ja, skikkelig motor med litt gromdeler inni skulle'n hatt :D.

Njål Nilssen
27/08/10, 20:09
Vel syns egentlig du burdte kosta på deg 960II forstilling (jeg slutter aldri å mase om det :p), jeg har kjørt ei god stund nå med "poly-all-over" og det er litt oppskrytt egentlig :p Fortsatt ferjefølelse i svinger og homper, og selv om jeg har 25mm krengehemmer så svikter polyen for mye til at den føles fast, og strammer jeg mere blir nok polyen klemt sund ved utslag... Seff jeg har jo "traktoraksling" bak på 740 A-til-B traktorn, men kjenner at det er for mye "plastikk" framme også.

Men gjør deg ferdig med det du hadde i planene først, SÅ forventer jeg 960II forstilling som pri 1 etter det! Da trenger du ikke ny krengehemmer heller :P For er 25mm originalt på 960II.

Lakken ble veldig bra den :D Men lurer litt på hvordan du/han fikk lakken til å sitte på 960 skjørta? Har tenkt på å lakke mine også (tykk matt svart vel å merke), men er jo "fet" palstikk så man må vel ha spesialgrunning av noe slag ? Hadde tenkt å droppe mine planer om det for fikk høre at det var "umulig" å få det til å sitte :S

JørnM_940
27/08/10, 22:00
Lakken ble veldig bra den :D Men lurer litt på hvordan du/han fikk lakken til å sitte på 960 skjørta? Har tenkt på å lakke mine også (tykk matt svart vel å merke), men er jo "fet" palstikk så man må vel ha spesialgrunning av noe slag ? Hadde tenkt å droppe mine planer om det for fikk høre at det var "umulig" å få det til å sitte :S

Må vel bruke noen form for heftgrunning. Det som brukes når originale fangere skal hellakkeres hvertfall.

ChrML
28/08/10, 10:01
Vel syns egentlig du burdte kosta på deg 960II forstilling (jeg slutter aldri å mase om det :p), jeg har kjørt ei god stund nå med "poly-all-over" og det er litt oppskrytt egentlig :p Fortsatt ferjefølelse i svinger og homper, og selv om jeg har 25mm krengehemmer så svikter polyen for mye til at den føles fast, og strammer jeg mere blir nok polyen klemt sund ved utslag... Seff jeg har jo "traktoraksling" bak på 740 A-til-B traktorn, men kjenner at det er for mye "plastikk" framme også.

Men gjør deg ferdig med det du hadde i planene først, SÅ forventer jeg 960II forstilling som pri 1 etter det! Da trenger du ikke ny krengehemmer heller :P For er 25mm originalt på 960II.

Lakken ble veldig bra den :D Men lurer litt på hvordan du/han fikk lakken til å sitte på 960 skjørta? Har tenkt på å lakke mine også (tykk matt svart vel å merke), men er jo "fet" palstikk så man må vel ha spesialgrunning av noe slag ? Hadde tenkt å droppe mine planer om det for fikk høre at det var "umulig" å få det til å sitte :S
Spurte ikke lakkereren om det. Men regner med han har brukt en plastgrunning av noe slag.

Hmm, kjennes bra ut foran for min del nå. Problemet nå er bak fordi alle foringene så og si er 15 år gamle :p. Så skal ta et røsk på de så snart som mulig. 960II forstilling er isåfall langt i fremtiden dessverre ;).

mcnugget
28/08/10, 12:26
Yngste Haugerud var der litt og og skulle bytte til Superflex på sin. Men han fikk det travelt når kjerringa ringte så det ble med en Superflex foring på venstre side for han :p.

Hahaha, jaggu morsomt... :p vore borti den situasjonen der eg og, ikkje akkurat gøy ;)
Ser meget bra ut dette her, blir sikkert sjef med poly bak også :) Må også nevne at det går ikkje an å kjede seg når en leser updates`a dine, utrulig bra :D

Må komme med litt bilder av bilen når alt er montert så eg får meg nytt bakrunnsbilde på pcen :D

ChrML
28/08/10, 20:30
Hahaha, jaggu morsomt... :p vore borti den situasjonen der eg og, ikkje akkurat gøy ;)
Ser meget bra ut dette her, blir sikkert sjef med poly bak også :) Må også nevne at det går ikkje an å kjede seg når en leser updates`a dine, utrulig bra :D

Må komme med litt bilder av bilen når alt er montert så eg får meg nytt bakrunnsbilde på pcen :D
Takk, veldig hyggelig å høre :). Skal få tatt en skikkelig shine og ta en liten photoshoot når alt montert.


Hadde egentlig tenkt å leie Bilklubben i helga, men hadde glemt å skrive meg opp på forhånd så var noen andre som hadde leid alle bukkene. Men jeg og Henrik940 sto i garasjen hans og fikk gjordt litt i dag fordet. Fått byttet forskjerm, montert add-on og lyktelistene. Vi fikk også justert opp panseret litt som sto litt skeivt. Kommer update på dette pluss det som skjer i morgen tenker jeg. 960 skjørta blir nok ikke montert i morgen pga tørketid på limet. Blir montert neste gang bilen skal stå litt uten å bli kjørt.

boman
29/08/10, 09:42
Yup, den driver å smelter :p. Korken har allerede smeltet fast og tanken er i ferd med å sprekke opp pga varmen. Har kjøpt ny ekspansjonstank og lokk, men gidder ikke å montere den før ordentlig avskjerming er laget og montert. Kjøpt ekspansjonstank fra 960 med flotør i.

Takk for bildene Yngste Haugerud! :D

Er dette en flottør lik den i spylevæsketanken? Altså en bryter som tenner en lampe, eller er gir den et signal til en til en måler?

Hva er planen for å koble opp den på 940? På en av de rød lampene som ikke er i bruk (er vel en for noe kjølegreier der også)?

ChrML
29/08/10, 09:51
Er dette en flottør lik den i spylevæsketanken? Altså en bryter som tenner en lampe, eller er gir den et signal til en til en måler?

Hva er planen for å koble opp den på 940? På en av de rød lampene som ikke er i bruk (er vel en for noe kjølegreier der også)?
Det er en flotør som gir et brytersignal ved lavt kjølevæskenivå i tanken. Det er bare å legge en ledning til jord fra bryteren og en videre inn til instrumentpanelet på et pin-nr jeg ikke husker i farta. Da tenner den den originale røde lampa med kjølevæskesymbol i.

Dette er noe som satt i 960. Ekspansjonstanken passer rett på. Lampa i instrumentet er allerede klart, må bare legges fram ledning. Kjekt å ha for å legge merke til en kjølevæskelekkasje eller slange som har ryki tidligere enn når man legger merke til en boblelyd foran der og ser at temperaturnåla står i bånn :p.

henrik940
29/08/10, 09:54
...eller slange som har ryki tidligere enn når man legger merke til en boblelyd foran der og ser at temperaturnåla står i bånn :p.

Hinter du til meg :p ?

Agrostar
29/08/10, 09:57
Temperatur i bunn? Blir vel i topp?

ChrML
29/08/10, 09:59
Hinter du til meg :p ?
Haha :p.


Temperatur i bunn? Blir vel i topp?
I topp eller bånn :p. Blir hvertfall helt til høyre.

boman
29/08/10, 10:02
Aight, som jeg tenkte meg. Er vel akkurat samme lampe som blir brukt i 960 til og med. Har satt pære i den lampa så den lyser når jeg setter på tenninga, men har jo ingen funksjon når bilen går siden jeg ikke har noen sensor på den :P

ChrML
29/08/10, 19:54
Oppdatering 29.08.2010 - Litt lakkerte deler montert

Da var det tid for å få på noen av de nylakkerte delene :). Glemte selvfølgelig å leie Bilklubben i helga på forhånd så alle hallene var opptatt. Så regnet det så vært litt kjedelig å stått ute å skrudd. Men Henrik940 var så snill å lånte bort garasjen i helga :D.


http://www.chrml.net/media/bil/project/20100829/P8280043T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100829/P8280043A.JPG)

Gammel forskjerm demontert. Ser igrunn fint ut under der. Men innerskjermen ble likevel penslet inn med tyntflytende hulromsvoks sånn at det skal holde seg. Samme med innersiden av forskjermen og innunder skjermkanter og slikt. Samt under torpedoplate.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100829/P8280056T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100829/P8280056A.JPG)

Ny forskjerm ferdig skrudd til og justert. De på Volvo som har justert de andre panelene på bilen må ha vært fulle fant vi ut, for ingen av de andre karrosseridelene er egentlig noe særlig bra justert i forhold til Henrik940 sin. Men vi fikk hvertfall gjordt det beste ut av det. Forskjerm og panser justerte vi på nytt.

Veldig kurant å bytte forskjerm på disse bilene. En skrue under torpedoplate, to skruer i dørkarmen, et feste i plastskjermen i hjulbuene, to skruer under fangeren, de to til lyktene i tillegg til de som syns i motorrommet så er skjermen løs. Er justeringa som tar litt tid når det skal på igjen.

Takk til Henrik940 som har vært med å skrudd :).





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100829/P8280058T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100829/P8280058A.JPG)

Add-on montert på fangeren. Litt synd at fangeren ikke er nylakkert og egentlig :p. Men det er ikke så godt å se igrunn på en mørk bil.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100829/P8290083T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100829/P8290083A.JPG)

Her sitter jeg å monterer 960 håndtak :p. Alle skruene måtte borres ut fra utsiden da mutterene som sitter inni håndtakene bare slurrer rundt i plasten som holder den fast. Møkk patent på 940 håndtakene sånn sett, men nå er de hivd i søpla! :D Fikk montert de 4 håndtakene i dag.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100829/P8290089T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100829/P8290089A.JPG)

Bilde av fronten etter montering av delene! Henrik940 ofret seg en tur ut i regnværet for å ta dette :p. Nylakkerte lyktesargerene uten viskerhull er montert!



Hvis det blir så bra vær som er meldt i morgen så blir det nok en utvendig håndvask av bilen da. Med en liten runde Quick-Detailing + Carnuba Wax. Kommer kanskje noen flere bilder da! :)




http://www.chrml.net/media/bil/project/20100829/P8290090T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100829/P8290090A.JPG)

Bilde av Henrik940 sin bil.

Njål Nilssen
29/08/10, 20:46
Ser bra ut dette :D

TurboHansen
29/08/10, 20:51
Ser veldig bra ut ;) Men du kunne spart deg for å legge ut det siste bildet :p

henrik940
29/08/10, 20:54
Ser veldig bra ut ;) Men du kunne spart deg for å legge ut det siste bildet :p

Fordiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii?

volvoRsport
29/08/10, 20:55
Ble bra dette :) Får håpe klarlakken din ikke er like ripeømfintelig som min, dreper endel av gleden med å holde lakken ved like det.

TurboHansen
29/08/10, 20:58
Fordiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii?

Hehe, den grønne er penere og bedre utstyrt :D

henrik940
29/08/10, 21:03
Hehe, den grønne er penere og bedre utstyrt :D

Ok. *1tegn*

ChrML
29/08/10, 21:09
Ble bra dette :) Får håpe klarlakken din ikke er like ripeømfintelig som min, dreper endel av gleden med å holde lakken ved like det.
Takk :). Yeah, får se det i morgen hvis det er vær til vasking da :p.

roffenn
29/08/10, 21:21
Veldig pen bil dette :)

Joakim-G_R
31/08/10, 22:23
Du prata om en sand til den blåsern fra Jula som var genial, hvilken sand var det? Som ikke klumpa? (Må ha ny sand og skal kjøpe i morra, tenkte å prøve den du snakka om. :) )

ChrML
01/09/10, 05:12
Du prata om en sand til den blåsern fra Jula som var genial, hvilken sand var det? Som ikke klumpa? (Må ha ny sand og skal kjøpe i morra, tenkte å prøve den du snakka om. :) )
Sand fra Torshov funker fint. Den støver noe jævlig, men er effektiv. Jula sand skal visst også være bra (ikke prøvd selv). Biltema sand klumper seg i blåsern.

henrik940
01/09/10, 05:37
Jula har bra sand ja :)

Luigi
01/09/10, 13:38
mye banning når du skrudde av gammel handtaka da?:p
ble vertfall det fra min side, endte med at jeg klipte, fila, bort store deler av handtake, til jeg til slutt fikk på en sterk sveise tang på muttra til gammel handtake :p

ChrML
01/09/10, 16:28
mye banning når du skrudde av gammel handtaka da?:p
ble vertfall det fra min side, endte med at jeg klipte, fila, bort store deler av handtake, til jeg til slutt fikk på en sterk sveise tang på muttra til gammel handtake :p
Hehe, gikk igrunn ganske greit. Boret i senter av skruen fra baksiden. Når man hadde boret nok så kunne man ta ut skruen. Bare passe på å ta et ganske stort bor. For hvis det knekker så kjører man garantert resten av boret inn i døra og lager bulk.

Joakim-G_R
01/09/10, 16:47
Jula har bra sand ja :)


Sand fra Torshov funker fint. Den støver noe jævlig, men er effektiv. Jula sand skal visst også være bra (ikke prøvd selv). Biltema sand klumper seg i blåsern.

Ja, har prøvd Jula og Biltema før, senest biltema-sand i går. Stod på posen "Må ikke brukes til fristråleblåsing", var noe til å lage sement ellernoe. Men gikk fint det og. :p

Men robba Jula for 150 kg sand idag, så vi får prøve litt igjen. :)


Har forresten LH2.4'n "lært seg" nye chippen din? Fungerer det bra nå?
Leste også du skrev at tenningschippen var lik den som sitter i gullboks-hjernen, er det det asså? Dvs ikke vits i å skifte den?

ChrML
01/09/10, 17:13
Ja, har prøvd Jula og Biltema før, senest biltema-sand i går. Stod på posen "Må ikke brukes til fristråleblåsing", var noe til å lage sement ellernoe. Men gikk fint det og. :p

Men robba Jula for 150 kg sand idag, så vi får prøve litt igjen. :)


Har forresten LH2.4'n "lært seg" nye chippen din? Fungerer det bra nå?
Leste også du skrev at tenningschippen var lik den som sitter i gullboks-hjernen, er det det asså? Dvs ikke vits i å skifte den?
Yep, den har lært seg chippen ganske bra nå. Det er igjen litt lugging på kald motor, men det kan være fordi jeg ikke har noe form for gitter foran LMM-en. Pluss at det er en kant der. Blir nok bedre når jeg gidder å fikse det.

Ifølge en på forumet her som har prata med 'thelostartof' så er visst tenningschippen hans identisk originalchippen som sitter i gullboksene.


Nå står bilen på bukker uti gårdsplassen for å se om jeg finner ut hvorfor styringa plutselig klikka totalt :eek:.

Kalsn
01/09/10, 21:46
Yep, den har lært seg chippen ganske bra nå. Det er igjen litt lugging på kald motor, men det kan være fordi jeg ikke har noe form for gitter foran LMM-en. Pluss at det er en kant der. Blir nok bedre når jeg gidder å fikse det.

Ifølge en på forumet her som har prata med 'thelostartof' så er visst tenningschippen hans identisk originalchippen som sitter i gullboksene.


Nå står bilen på bukker uti gårdsplassen for å se om jeg finner ut hvorfor styringa plutselig klikka totalt :eek:.
ja sant at gullboksene var lik tenningschippen hans, men du skulle jo ha prøvd med hans chip og uten, og sett om det var noen merkbar forskjell :)

Joakim-G_R
01/09/10, 22:35
Godt å høre :) Den LMM'en fra den engelske siden, ACE, var brukt LMM ikkesant?

Styringa fucka? fortell?

ChrML
02/09/10, 05:14
Godt å høre :) Den LMM'en fra den engelske siden, ACE, var brukt LMM ikkesant?

Styringa fucka? fortell?
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=10127

Blir å bytte styrestaget med indre styreleddene i morgen og se om det hjelper. Hvis det ikke er noe åpenbart som at styrestaget har skrudd seg utover inni ved tannstaget så blir nok hjula justert rette igjen så får vi se om det skjer noe fremover. Kan hvertfall ikke se noen ting galt ellers foran der.

ChrML
02/09/10, 20:23
Oppdatering 02.09.2010 - Shinet bil, nye frontrutelister/dørtrekk og nye styrestag


http://www.chrml.net/media/bil/project/20100902/IMG_5883T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100902/IMG_5883A.JPG)

Bytte av frontrutelister. Fikk alle 4 for ca 1000 kr hos Volvo. Nye klips ble selvfølgelig også montert da de gamle er blitt litt slappe i fisken med årene. Mener det kom på et par hundre kroner for alle sammen.

Helhetsbilder ligger på slutten.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100902/IMG_5908T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100902/IMG_5908A.JPG)

De rynkefrie dørtrekkene jeg kjøpte for ca 1 år siden endelig montert, haha :p.
De er ikke helt 100% strøkne som bildet viser, men mye mye bedre enn det som var der og jeg fikk de ganske billig når jeg kjøpte de.

Mangler bare å montere høytalerne igjen nå. Skal hente en liten overgangsramme jeg bestillte for noen dager siden i mårra for å få montert de uten å modifisere dørtrekkene som jeg gjorde med de gamle.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100902/IMG_5896T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100902/IMG_5896A.JPG)

Så skjedde det noe rart med forstillingen i går når jeg skulle kjøre! Virket som spissingen plutselig hadde endret seg radikalt for bilen skalv i rattet i svingene og kjentes ut som forhjulene var løse! Hjul, foringer, bærekuler og endeledd satt som det skulle.

Ringte med en gang ned på Volvo og bestillte nye styrestag til i dag i tilfellet indre leddet var gåent. Så bilen ble satt opp til å jobbe på forstillingen.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100902/IMG_5906T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100902/IMG_5906A.JPG)

Som ble montert i dag som vist på bildet. Med nye mansjetter og full pakke. Det meste begynner å bli nytt foran der nå :p. Virket ikke så gale de gamle som satt der, men de nyere kjentes litt trangere ut enn de gamle som sikkert var litt slærkete.

Justerte bare på øyemål før i dag så det gikk greit å kjøre med. Så tok vi å justerte skikkelig på 4-søyleren på Bilklubben litt ut på kvelden med målestav. Justerte til 1mm toe-in. Ble helt strøkent å kjøre med det, ruller lett og fint også ved fullt rattutslag. Ingen merkbar ploging og drar ikke til siden i fart.

Syns bare det er ekstremt rart at spissingen plutselig hadde endret seg selv så mye at rattet skalv når indre leddet så helt greit ut når det ble byttet. Men får se om det holder seg bra nå!



Så fikk bilen en håndvask og et nytt lag med voks. For å få voks på de nylakkerte delene. Her er noen helhetsbilder av hvordan bilen ser ut nå:

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100902/IMG_5887T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100902/IMG_5887A.JPG)

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100902/IMG_5889T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100902/IMG_5889A.JPG)

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100902/IMG_5892T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100902/IMG_5892A.JPG)

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100902/IMG_5894T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100902/IMG_5894A.JPG)

mcnugget
02/09/10, 21:12
Ser bra ut :D bra du fant ut av problemet med styringa... :)

Tveite Performance
02/09/10, 22:10
legger vell ikkje voks på ny lakket deler?!

viktors
02/09/10, 22:34
Hvorfor ikke? De må beskyttes de og.

Joakim-G_R
02/09/10, 23:19
legger vell ikkje voks på ny lakket deler?!

Hvorfor skulle det ikke vært beskyttelse på ny lakk?

Men Christian. Påtide og ta frem P21S Power Gel'en og gi framfelgene en skikkelig vask, og kline de inn med voks, begynner å sette seg bremsestøv ser jeg?:p

ChrML
03/09/10, 05:11
Ser bra ut :D bra du fant ut av problemet med styringa... :)
Takk :)




legger vell ikkje voks på ny lakket deler?!
Hvorfor ikke? Man rubber/polerer ikke på en stund, men å legge på voks kan ikke være noe galt.



Hvorfor skulle det ikke vært beskyttelse på ny lakk?

Men Christian. Påtide og ta frem P21S Power Gel'en og gi framfelgene en skikkelig vask, og kline de inn med voks, begynner å sette seg bremsestøv ser jeg?:p
Hehe, er nok fordi jeg glemte å vaske felgene :p. Går veldig lett av det bremsestøvet. Bare en klut, såpe og litt vann så går det vekk :). Får ta det i dag.

Tveite Performance
03/09/10, 06:14
okay. neij sikkert berre eg som har missforstått. tenkte lakken skulle herde skikkeli før. men uansett fin bil ;)

volvoRsport
03/09/10, 16:14
Hvorfor ikke? Man rubber/polerer ikke på en stund, men å legge på voks kan ikke være noe galt.


Polerè kan du gjøre nesten med engang, men du bør vente minst 2-3 uker før du legger på f.eks. en forsegling eller syntetisk voks. En naturlig carnauba-voks går bra.

jonass
03/09/10, 16:20
Du har ikke noen bilder av måle staven din?
Kunne tenkt meg og lage en slik serdu, eller kjøpe om jeg finner til fornuftig pris

ChrML
03/09/10, 16:43
Du har ikke noen bilder av måle staven din?
Kunne tenkt meg og lage en slik serdu, eller kjøpe om jeg finner til fornuftig pris
Henrik940 som har lånt den av noen. Kanskje han gidder å legge ut bilde :). Er bare en teleskopstav med en fjør som presser endene utover (så den holder seg på plass). Så har man en målestokk på den ene og en pil på den andre staven. Målestokken kan man skyve frem og tilbake så man setter den i 0 når man måler foran. Så flytter man den bak, da leser man hvor mange millimeter toe-in eller toe-out du har (hvor mye det har forflyttet seg). Så er det bare å justere til man når 1mm toe-in.

Man må såklart måle i lik høyde på felgen på begge sider (måler bare opp og setter tusjmerke). Mener gasolin.no har en ferdig målestokk, men trur ikke den var så billig.

jonass
03/09/10, 16:47
Ok da skal jeg slutte å være OT med dette.

Kan komme med litt skryt nå da, bilen ser jo strøken ut på bilder hvertfall.
Hvordan går bilen nå?

Volvo-Lars
03/09/10, 16:49
Blitt bra den bilen din:) Riktig farge på bil og på felger.

Blir det noe vinge bak der?:)

ChrML
03/09/10, 16:54
Ok da skal jeg slutte å være OT med dette.

Kan komme med litt skryt nå da, bilen ser jo strøken ut på bilder hvertfall.
Hvordan går bilen nå?
Hyggelig å høre :). Bilen går bra nå, lader ca 1.3! River seg løs på 3. gir i ca 100 km/t ved pådrag på våt asvalt. Men har ikke kjørt så hardt i det siste. Har ikke hatt altfor mye tid så har ikke fått ordna resonansproblemet på 3000 rpm etter det ble nesten værre når jeg satt på stumt stag. Så kjører stort sett på bestemorturtall for tiden til det blir fikset :). Kammen blir montert etterhvert når jeg får fikset det som er mer viktig.

Den er ganske kjørbar og grei på bestemorturtall med den turboen. Holder akkurat litt overtrykk så fort jeg bikker 2000 rpm sånn at den ikke går altfor tungt, men på lavt turtall er det bånn gass hele tiden når man skal opp i fart som gjelder ;).



Blitt bra den bilen din:) Riktig farge på bil og på felger.

Blir det noe vinge bak der?:)
Takk! Yep, vingen ligger lakkert vedsidenav meg :D. Men har ikke satt den på enda. Blir nok gjordt ganske snart.

Volvo-Lars
03/09/10, 16:56
Godt:) R-Vinge såklart?

ChrML
03/09/10, 16:59
Godt:) R-Vinge såklart?
Dessverre en 940 vinge ;). En jeg kjøpte for 2 år siden, men aldri giddi å lakkert før nå. Blir nok bra det og, men hadde vært penere med R-vinge, ja :).

boman
03/09/10, 17:00
Originalvinge med bremselys?

Tveite Performance
03/09/10, 19:50
måle stav funker bra de. der eg jobbet før så blei de meir nøyaktig med målestav enn hjulstillings apperatet (gammel type) ikkje noe feil i de heile å bruke målestav neij. ;)

ChrML
03/09/10, 19:53
måle stav funker bra de. der eg jobbet før så blei de meir nøyaktig med målestav enn hjulstillings apperatet (gammel type) ikkje noe feil i de heile å bruke målestav neij. ;)
Eneste er at man ikke får sjekket at hjulene står rett i forhold til bilens linje når rattet står rett. Egentlig for å få helt 100% hjulvinkler så skal begge hjulene følge karrosseriets linje og men vinklet inn 0.5mm på hver side når rattet står helt rett (og er satt på riktig på splinesa).

Men man får justert selve spissingen veldig bra med stav :).

Tveite Performance
03/09/10, 19:58
Eneste er at man ikke får sjekket at hjulene står rett i forhold til bilens linje når rattet står rett. Egentlig for å få helt 100% hjulvinkler så skal begge hjulene følge karrosseriets linje og men vinklet inn 0.5mm på hver side når rattet står helt rett (og er satt på riktig på splinesa).

Men man får justert selve spissingen veldig bra med stav :).

snor og fungerer ganske bra faktisk ;) må bruke de du har av og til :P

ChrML
03/09/10, 19:59
snor og fungerer ganske bra faktisk ;) må bruke de du har av og til :P
Ah, det har jeg ikke tenkt på ;).

Fighter
03/09/10, 21:55
Ville nok prøvd å hive på den kammen, er ikke sikkert du får så ille resonansproblemer da. Pulsene vil jo oppføre seg annerledes, men mulig du bare flytter turtallet den pulserer.

ChrML
03/09/10, 22:35
Ville nok prøvd å hive på den kammen, er ikke sikkert du får så ille resonansproblemer da. Pulsene vil jo oppføre seg annerledes, men mulig du bare flytter turtallet den pulserer.
Yep, mulig det fikser seg selv da. Får se om jeg har flaks :).

boman
04/09/10, 10:31
Originalvinge med bremselys?

Eller uten? :p

ChrML
04/09/10, 10:35
Eller uten? :p
Med :). Finest det.

boman
04/09/10, 10:43
Ja, uten tvil. Bare fjern det du har i bakruta så det ikke blir 2 midtmonterte! Er en sivil impreza i området som kjører med bremselys på vingen og et i bakruta.. ser ikke ut!

ChrML
04/09/10, 10:57
Ja, uten tvil. Bare fjern det du har i bakruta så det ikke blir 2 midtmonterte! Er en sivil impreza i området som kjører med bremselys på vingen og et i bakruta.. ser ikke ut!
Yeah, den i bakruta må bort :).

Ollimo
05/09/10, 18:56
Nydelig bil du har :)
Men du har vel ikke en film der en hører lyden av eksosen godt? Er litt nyskjerrig på lyden av den :p

ChrML
05/09/10, 21:59
Nydelig bil du har :)
Men du har vel ikke en film der en hører lyden av eksosen godt? Er litt nyskjerrig på lyden av den :p
Takk :). Eneste filmen jeg har er denne (fra før jeg bytta turbo, men lyden endret seg ikke så veldig):
RJLeeVa8IO4

Eller så ligger det en del filmer fra Trackday Rudskogen en del sider tilbake.

gasgasboy
05/09/10, 22:08
Nydelig bil du har :)
Men du har vel ikke en film der en hører lyden av eksosen godt? Er litt nyskjerrig på lyden av den :p

+1 ! Vil ha en tilsvarende film av denna !
- http://www.youtube.com/watch?v=CKORmCmDW5I

ChrML
05/09/10, 22:10
+1 ! Vil ha en tilsvarende film av denna !
- http://www.youtube.com/watch?v=CKORmCmDW5I
Det kommer nok :). Må finne et passende avsperret område å gjøre det på ;).

gasgasboy
05/09/10, 22:12
Gleder meg ! :D
Finnes mange avsperra områder å gjøre det der på, du ser jo TBO .. For han er jo alt avsperra områder så :)

henrik940
06/09/10, 08:55
Vi får ta det en kveld Christian, når du har lagt om til kinahjula :D Jeg filmer jeg :D

ChrML
06/09/10, 16:35
Da er bilen levert til antirustbehandling i dag. Den er levert til en som har drevet mye med karrosseri og rust og vet hvordan ting skal gjøres så rust ikke kommer igjen.

Det han kommer til å gjøre:
- Vaske/steame undersiden av bilen
- Tørke bilen
- Granske alt etter rust
- Sandblåse/utbedre eventuell rust
- Tynnolje i alle hulrom og understell
- Tykkmasse som holder seg oljete for alltid og skjermer karrosseriet for steinsprut


Han ringte opp igjen nå i stad. Han har funnet rust som aldri jeg har vært klar over eller funnet selv om jeg har vært under der mange ganger. Et rusthull under førersetet i sveiseskjøten og et ved høyre hjulbue bak som må sveises. Pluss litt overflate rust diverse andre steder, rundt jekkfester og diverse som kan sandblåses. Ellers var visst understellet helt strøkent.

Så da skal det også utbedres i samme slengen! Greit å få gjordt sånnt sånn at karrosseriet holder seg godt! Han kommer nok til å ha bilen hele denne uka tom Lørdag.

rogern
06/09/10, 17:09
kom ikke som ett sjokk.
hører fra så mange "bilen min er heeeelt rustfri"
men det er sjelden riktig.
en liten tur med ei lommelykt så skal jeg finne litt(200 serie)

men var jo ikke ille dette da. blir nok bra :)

ChrML
06/09/10, 17:10
kom ikke som ett sjokk.
hører fra så mange "bilen min er heeeelt rustfri"
men det er sjelden riktig.
en liten tur med ei lommelykt så skal jeg finne litt(200 serie)

men var jo ikke ille dette da. blir nok bra :)
Yeah, rart med det. Understellet ser helt strøkent ut, men når folk som kan dette begynner å granske og pirke så finner de mye rart. Men godt å få ordnings på alt sammen! :)

Wrasko
06/09/10, 17:28
Alt har rust, men er alltid deilig å vite i ettertid at man har fikset det, og faktisk vet hvor lite rust som er på bilen :)

Joakim-G_R
06/09/10, 17:53
Tilogmed Hiace'en min som ejg henta hos Toyota i mai i år ca, har begynt å bli brun enkelte steder.. Bil og rust er no drit :p

henrik940
06/09/10, 18:17
Rust blir man aldri kvitt desverre..

Joakim-G_R
06/09/10, 18:22
Bygge i alu og glassfiber da.. :p

boman
06/09/10, 18:23
Hvor mye må du betale for dette omtrent?

henrik940
06/09/10, 19:15
Hvor mye må du betale for dette omtrent?

Tror vi snakker rundt 10k :p ?

roffenn
06/09/10, 19:16
Hvor mye må du betale for dette omtrent?

Blir/ble sikkert ikke billif :p

ChrML
06/09/10, 19:36
Tror vi snakker rundt 10k :p ?
Stemmer det tilsammen for alt.

boman
06/09/10, 19:38
Hvitt?

ChrML
06/09/10, 19:39
Hvitt?
Yup, hvitt :). Greit å få gjordt dette, da er ruster det hvertfall ikke under der på en stund.

Agrostar
06/09/10, 19:41
Bygge i alu og glassfiber da.. :p

Izuzu trooper har vel karosseri av glassfiber?

ChrML
06/09/10, 19:42
Izuzu trooper har vel karosseri av glassfiber?
Det hørtes ut som en større plage enn rust :p. Ville heller hatt karosseri i aluminium da :).

boman
06/09/10, 19:48
Yup, hvitt :). Greit å få gjordt dette, da er ruster det hvertfall ikke under der på en stund.

Kan jo ruste like fort selv om det er gjort hvitt. Spørs bare hvor nøye folka er, mange er like nøye når de jobber svart som hvitt ;)

Men da har du det på papiret å kan evt gå tilbake å klage ;)

ChrML
06/09/10, 19:51
Kan jo ruste like fort selv om det er gjort hvitt. Spørs bare hvor nøye folka er, mange er like nøye når de jobber svart som hvitt ;)

Men da har du det på papiret å kan evt gå tilbake å klage ;)
Yep. Men virker som han som driver med dette har veldig god peiling på hva han driver med. Han er veldig opptatt av å gjøre en god jobb sånn at han kan gi garanti på det sier han, derfor de sluttet med enkle hulromsbehandlinger, men nå kun tar fulle behandlinger. Han ville ikke gjøre noe mer av behandlingen før rusthullene ble utbedret. I motsetning til andre som bare sprayer over alt sammen og sier seg ferdig.

gasgasboy
06/09/10, 23:40
Har du fått noen pris på dette eller ? Ser ikke for meg at det er direkte billig ? :p

ChrML
07/09/10, 05:17
Har du fått noen pris på dette eller ? Ser ikke for meg at det er direkte billig ? :p
9800 kr inkludert anti-rust behandlingen.

gasgasboy
07/09/10, 07:43
Da snakker vi .. Men jeg liker at du prioriterer rust fårebygging og antirust behandling framfor større turbo og evnt andre deler, er ikke mange som tenker sånn !

Stå på, har blitt en utrolig flott bil ! :)

henrik940
07/09/10, 07:53
Haha, han har jo større turbo enn de fleste her inne da men.. :p

Volvo-Lars
07/09/10, 11:59
Haha, han har jo større turbo enn de fleste her inne da men.. :p

Inklusive deg....

henrik940
07/09/10, 12:16
Inklusive deg....

Haha. Hva faen? Har vel ikke sakt noe annet jeg :)

gasgasboy
07/09/10, 13:16
Ja, større turbo var feil .. Men da mente jeg liksom ett annet oppsett da, han kunne sikkert henta ut endel flere hester istede for rustbehandlinga, men syntes det er bra at han prioriterer det istede :)

Ikke noen spydigheter her nå ! :)

Kalsn
07/09/10, 14:55
Ja, større turbo var feil .. Men da mente jeg liksom ett annet oppsett da, han kunne sikkert henta ut endel flere hester istede for rustbehandlinga, men syntes det er bra at han prioriterer det istede :)

Ikke noen spydigheter her nå ! :)
jeg skjønte nå poenget ditt:) er det et problem for deg, eller vil aldri pengene dine forsvinne? syns det stadig vekk er "dyre" updates her :D må nå begynne å bli mye påkostet til nå? :p

gasgasboy
07/09/10, 15:16
Thats good !
Ja, det lurer jeg på også, hvor tar du alt fra ?! Hvordan er økonomien din ellers, i og med at bilen din blir påkosta en god del i ny og ne :p

henrik940
07/09/10, 15:32
Thats good !
Ja, det lurer jeg på også, hvor tar du alt fra ?! Hvordan er økonomien din ellers, i og med at bilen din blir påkosta en god del i ny og ne :p

Vel, guten har det som meg, bor hjemme, eter gratis og eneste utgiften er bil :p ?

ChrML
07/09/10, 15:37
Vel, guten har det som meg, bor hjemme, eter gratis og eneste utgiften er bil :p ?
Er nettopp det. Har like mye penger som alle andre med jobb, bare ikke så mye annet å bruke de på enda. :p

Men det blir nok en liten reduksjon med "dyre" updates om en liten stund. Tenkte å flytte ut til neste år :). Vil bare ha bilen veldig kjørbar/holdbar og i veldig god stand først. Sånn at jeg ikke kjører rundt å irriterer meg over ting.

Joakim-G_R
07/09/10, 15:39
Da burde det være litt enklere ja.. Ikke som oss andre som er tynga ned av hus, unger, osv :p

rogern
07/09/10, 16:38
haha ja det var tider når man bodde hjemme.
15000,- til bil, 5000,- å leve på :D

Joakim-G_R
07/09/10, 16:46
Ble fortgang i sakene da.. Flytte hjem til mor igjen kanskje :D

Dan Bay-Johansen
07/09/10, 17:33
Ble fortgang i sakene da.. Flytte hjem til mor igjen kanskje :D

Det prøvde jeg for et par år siden, kun halvannen mnd mens jeg venta på leiligheten skulle bli klar... ER IKKE å anbefale, mangelen på privatliv osv var fææl ;)

Så får det heller være at det blir litt lengre mellom de største uppdates`ene :D

henrik940
07/09/10, 18:53
Det prøvde jeg for et par år siden, kun halvannen mnd mens jeg venta på leiligheten skulle bli klar... ER IKKE å anbefale, mangelen på privatliv osv var fææl ;)

Så får det heller være at det blir litt lengre mellom de største uppdates`ene :D

Kjenner følelsen.. Skal flytte ut tidlig i neste år.. Blir liksom litt liten plass for meg og dama på gutterommet :p

mcnugget
07/09/10, 18:56
Kjenner følelsen.. Skal flytte ut tidlig i neste år.. Blir liksom litt liten plass for meg og dama på gutterommet :p

Skal vere litt intimt... :D

Mern
07/09/10, 20:06
Fin bil! sparker vell litt mere med kkk27 enn org turboen?:p hehe
Men har ett lite spørsmål? de green top dysene, er de bedre enn Bosch 968 volvo R-dyser?
hvor kjøpte du de dysene? :)

ChrML
07/09/10, 20:11
Fin bil! sparker vell litt mere med kkk27 enn org turboen?:p hehe
Men har ett lite spørsmål? de green top dysene, er de bedre enn Bosch 968 volvo R-dyser?
hvor kjøpte du de dysene? :)
Takk! :) Hjelper godt med en KKK27 kontra originalturboen, ja!

Tja, 558 dysene leverer marginalt mindre bensin. Men det er ikke så mye, er vel snakk om 20 cc/min mindre eller noe. Fordelen er at de jobber på 3 bar bensintrykk (originalt), trenger bare å laske sammen formotstandene. 968 vil aldri fungere optimalt uten en justerbar BTR man kan justere til 3.8 bar.

Og visstnok er de aller fleste ettermarkeds BTR-er dårlig. Noen begynner å bråke. Andre har varierende bensintrykk fra tid til annen. Noen justerer seg selv med tiden. Nei, takke seg til den originale som er stabil og virker :).

mcnugget
07/09/10, 20:16
Kor mange cc er det på greentops? :)

ChrML
07/09/10, 20:21
Kor mange cc er det på greentops? :)
Husker aldri det i hodet, men litt avhengig av hvilken side det står på er det et sted mellom 440 cc/min og 460 cc/min.

mcnugget
07/09/10, 20:24
okei :) å det skal henge med til kor mykje på 3 bar?

volvoRsport
07/09/10, 20:27
Husker aldri det i hodet, men litt avhengig av hvilken side det står på er det et sted mellom 440 cc/min og 460 cc/min.

Skal vel fløde 465cc/min på 3,8bar.

ChrML
07/09/10, 20:27
okei :) å det skal henge med til kor mykje på 3 bar?
Ca 300 hk tror jeg. Min får ikke nok bensin over ca 1.4-1.5 bar nå, men tror det ligger i bensinpumpa (den er original 960). Skal uansett ikke kjøre så høyt trykk pga deler som kanskje vil komme ut ;), skal heller ha mer effekt på lavere trykk med den nye kammen.

ChrML
07/09/10, 20:28
Skal vel fløde 465cc/min på 3,8bar.
Det er 968. 558 har et arbeidstrykk på 3 bar og fløder underkant av 460 cc/min på det trykket.

volvoRsport
07/09/10, 20:34
Det er 968. 558 har et arbeidstrykk på 3 bar og fløder underkant av 460 cc/min på det trykket.

Stemmer det ja, jeg som tenkte på Green Giants istedenfor Green Tops.

mcnugget
07/09/10, 20:50
Ca 300 hk tror jeg. Min får ikke nok bensin over ca 1.4-1.5 bar nå, men tror det ligger i bensinpumpa (den er original 960). Skal uansett ikke kjøre så høyt trykk pga deler som kanskje vil komme ut ;), skal heller ha mer effekt på lavere trykk med den nye kammen.

okei... :) kor mykje effekt har du no trur du? :)

ChrML
07/09/10, 20:55
okei... :) kor mykje effekt har du no trur du? :)
Veit ikke helt, det blir egentlig bare vill gjetning. Men har tenkt å bremse den etter kammen har blitt montert og bensinpumpe byttet. For å få papirer til Biltilsynet for godkjenning, samt å finne ut hvor mye effekt den har på høyt trykk.

mcnugget
07/09/10, 21:02
Jepp, det er ikkje dumt.. ;) samme som eg skal etterkvart med min og, men mangler litt forskjellig stæsj enda... ;) mykje som må tenkast på har eg funne ut... :p

Joakim-G_R
07/09/10, 23:12
Veit ikke helt, det blir egentlig bare vill gjetning. Men har tenkt å bremse den etter kammen har blitt montert og bensinpumpe byttet. For å få papirer til Biltilsynet for godkjenning, samt å finne ut hvor mye effekt den har på høyt trykk.

Kun papirer for økt motoreffekt da vel? Eller pga motorbytte?

Kalsn
07/09/10, 23:21
Kun papirer for økt motoreffekt da vel? Eller pga motorbytte?
ett pull for godkjenning, og et "max" pull regner jeg med?

ChrML
08/09/10, 05:14
ett pull for godkjenning, og et "max" pull regner jeg med?
Yup, stemmer.

henrik940
08/09/10, 06:18
Det gleder jeg meg til :D Bestemt deg hvor du tar det?

ChrML
08/09/10, 15:08
Det gleder jeg meg til :D Bestemt deg hvor du tar det?
Nop, har ikke bestemt meg enda.

henrik940
08/09/10, 15:10
Fått igjen bilen a?

ChrML
08/09/10, 15:13
Fått igjen bilen a?
Får igjen bilen på Lørdag :). Han har sveiset ferdig og behandlet sveisene i dag.

Wrasko
08/09/10, 15:17
Blir bra vettu! Blir gøy å ta en titt på kjerra til neste år :)

Joakim-G_R
08/09/10, 23:06
Har du fått beskjed av BT hvordan de vil ha det gjort? Mtp godkjente ruller, osv? Må vel skrive inn hva ladetrykket er også?

henrik940
09/09/10, 07:20
Det skriver man aldri inn i vognkortet. Der står jo bare effekten @ rpm

Joakim-G_R
09/09/10, 12:57
Det har jeg sett flere ganger skrevet inn i vognkortet, jo.

henrik940
09/09/10, 12:59
Det har jeg sett flere ganger skrevet inn i vognkortet, jo.

Da må de skrive hvilken turbo og slikt det er da?

Joakim-G_R
09/09/10, 15:29
Det er ikke umulig det nei.
Er om- og oppbyggingsetaten som har slike ting nå, så det blir vel gjort litt mer nøyen. :)

volvoRsport
09/09/10, 17:14
Så bilen din sto nede ved Aabenraa/antirustverkstedet når jeg kjørte forbi der idag.

THolandsli
12/09/10, 20:48
Dette blir bra.

Når det gjelder shimsene så kan du justere de litt på en båndsliper om du har det tilgjengelig. Ta av shimsen og sette den motsatt vei i holderen. Hold flatt mot båndet og rull den rundt mellom fingrene. Ha ei bøtte vann ved siden og kjøl ofte. Mål tykkelsa ofte med mikrometer.
Denne måten har jeg brukt på et par topper jeg har overhalt, og det har fungert helt suverent.

ChrML
12/09/10, 20:52
Oppdatering 12.09.2010 - Rustbehandling, montering av ny kam


http://www.chrml.net/media/bil/project/20100912/IMG_5918T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100912/IMG_5918A.JPG)

Da fikk jeg igjen bilen fra rustbehandlingen. To rusthull ble sveiset og behandlet. Ellers var bilen veldig bra under med kun litt overflaterust noen steder som ble sandblåst. Bildet er sånn det ser ut under nå! Kommer til å bli noe griseri å skru på understell fremover hvertfall :p, har en liten jobb å vaske ting som girkasse, bakstilling, coilovere og diverse plast ting.

Men ruster hvertfall ikke da, og nå vet jeg at bilen er veldig bra og sikret mot fremtidig rust!





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100912/IMG_5914T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100912/IMG_5914A.JPG)

Pelte av VX3 kammen i går. Den står nå i bilen til Henrik940 :). Målte opp ventilklaringer på den nye kammen og alle stemte ganske bra bortsett fra 4 stk. Fikk 2 av de til å stemme ved å bytte om litt shims så nå er det kun 2 stk jeg mangler shims til. Veldig tynne shims, 3.10 og 3.15mm.

Var en som lovte å skaffe meg shims på Lørdag, men han klarte ikke det likevel. Så nå står bilen til jeg får skaffet riktig shims. Blir kanskje på Mandag hvis de har inne på Volvo i Kongsberg, Notodden eller Drammen, hvis ikke blir det laget/bestillt på KG Cams.

Lovte SirKim en detaljert guide på shimsing av kam / kambytte. Det kommer i neste update da jeg mangler litt bilder på det. Det er veldig enkelt :).





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100912/IMG_5913T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100912/IMG_5913A.JPG)

Mens jeg gikk rundt å suste og venta på shimsa jeg trodde han hadde så bøyde jeg til en mellomakselbøyle som jeg skal skru i alternative skruehullene til girkassetraversen.

Den skal forsterkes så den tåler litt slag uten å deformeres og males før den monteres iløpet av denne uken. Hadde ikke sveiseapparat eller stål til det så det ble ikke gjordt nå.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100912/IMG_5915T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100912/IMG_5915A.JPG)

En annen ting jeg gjorde mens jeg ventet var å ta av alle trykkrørene og pusse alle innvendig kanter glatte. Etter en jeg kjenner fikk TIG-et en kant rundt rørene som er kappet så de ikke skal skli av ble det en liten fuge på innersiden og som jeg har pusset ned på alle.

Fikk også satt på T-klemmer på alle silikonslangene samt gitter på LMM-en igjen. Så nå kommer den nok til å gå en del reinere nå som den får mindre turbulens rundt LMM. Med T-klemmer + stoppkant vil de aldri i verden sprette av eller.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100912/IMG_5920T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100912/IMG_5920A.JPG)

Fikk også en gammel 200L varmtvannsbereder med fungerende varmekobler i :). Skal skjære av toppen etterhvert og bruke den til å syreduppe smådeler. Men den kommer nok til å stå til våren, så skal den bli fyllt med Strip-All syre og brukt til diverse bakstillingsdeler som det blir byttet foringer i.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100912/IMG_5916T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100912/IMG_5916A.JPG)

Boman hadde også leid Bilklubben i helga :D.