Logg inn

Vis full versjon : ChrML's Worklog [Volvo 940 LT - 1995]



Sider : 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10

TeamBørnOut
05/07/10, 07:16
Blei litt i tvil sjøl, for det var ikke fjører på den bilen jeg hugde, så kom plutselig på at jeg kunne tatt feil der.
Derfor dobbeltsjekka jeg den nå, siden vraket står på hengern i gården her, og det er helt klart multilinkfeste på den, uten tvil.
Men, bare det bakerste hullet til selve ramma. Ikke noe andre fester til noen brakketter eller noe.

Sjekka på banebilen min, og A.Finstad sin orginale 740 Turbo, ingen av dem hadde festene klare, så dette er tydeligvis ganske forskjellig fra bil til bil.

spørs som sagt hvor den er laget. lurer på om folk fortsatt tror det er umulig å godkjenne :P

Soulair
05/07/10, 07:33
Blei litt i tvil sjøl, for det var ikke fjører på den bilen jeg hugde, så kom plutselig på at jeg kunne tatt feil der.
Derfor dobbeltsjekka jeg den nå, siden vraket står på hengern i gården her, og det er helt klart multilinkfeste på den, uten tvil.
Men, bare det bakerste hullet til selve ramma. Ikke noe andre fester til noen brakketter eller noe.

Sjekka på banebilen min, og A.Finstad sin orginale 740 Turbo, ingen av dem hadde festene klare, så dette er tydeligvis ganske forskjellig fra bil til bil.

Det kommer frem noe veldig interressant her. Nå tror jeg sannelig at jeg må ta en titt på min 760 også!:eek:

Jeg hadde en kontrollør fra BT Trondheim på verkstedet for å se på prosjektet mitt. De nye reglene er visst slik at dersom en må sveise inn som 1 feste i karrosseriet (til f.eks multilink, wattlink osv..), var bilen å regne som et amatør bygg med avgifter deretter:mad:

TeamBørnOut
05/07/10, 07:38
din 760 har ikke dette festet.
hvis de nye reglene er sånn så får man gjøre som man skal å skru de fast.. men det er tatt opp før..

Joakim-G_R
05/07/10, 09:23
Haha, du kjørte på med den biltema resirken til å begynne med :D Gjorde det selv. Fy for en stygg lyd det er i den igrunn..

Her er når jeg testa den :P

FZ0I1e5GRTk

Litt sånn "F&F" lyd:D

TeamBørnOut
05/07/10, 09:26
2stk så hadde den blitt høy og "tynn". rart turbon ikke slår tilbake

SirKim
06/07/10, 15:21
Litt sånn "F&F" lyd:D


Hehe, blei annerledes lyd med RFL iallefall! Bråka LITT mer:D

FP2sjP1oF8U

Testdriver
08/07/10, 11:04
Der ja, der ja :D

Joakim-G_R
08/07/10, 12:52
Kanskje litt teit på en Volvo, men syns den vanlige poffinga er så kjedelig, syns HKS sin SSQV er tøff, hvertfall den med "håpto findesj", altså den siste.
http://www.youtube.com/watch?v=HblCEQXQ8Q4&feature=related

ArneR
08/07/10, 13:55
Skjønte ingenting av hva du mente, helt til jeg så filmen.. :p

jonass
08/07/10, 14:27
Kanskje litt teit på en Volvo, men syns den vanlige poffinga er så kjedelig, syns HKS sin SSQV er tøff, hvertfall den med "håpto findesj", altså den siste.
http://www.youtube.com/watch?v=HblCEQXQ8Q4&feature=related

Har den midterste i min hks, og det er Nydelig lyd. Når man begynner og gi disse litt trykk så smeller det nesten for øra. Og det hviner noe inni........

Joakim-G_R
08/07/10, 18:37
Har den midterste i min hks, og det er Nydelig lyd. Når man begynner og gi disse litt trykk så smeller det nesten for øra. Og det hviner noe inni........

Fikk du med den siste lilla også? Ekte eller kopi?

Ville du ha laga et lite videoklip så man får høre litt? :D

jonass
08/07/10, 18:40
Seff er det ekte, gidder ikke og drive med fake varer.
Legger ut video i min prosjekt tråd snart nå

Joakim-G_R
08/07/10, 18:55
Er så mange som kjører fake-kopier, så umulig å vite :p
Skal sjekke'n ut.

gasgasboy
09/07/10, 14:02
En kompis har den samma som jonass, og jeg sier bare en ting, gå for den !! :D

ChrML
11/07/10, 20:55
Oppdatering 11.07.2010 - Coilovere montert bak + litt småtteri


http://www.chrml.net/media/bil/project/20100711/IMG_5748T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100711/IMG_5748A.JPG)

Var i Sverige å hentet coiloverene bak på Fredag. Sånn ser de ut!





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100711/IMG_5756T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100711/IMG_5756A.JPG) http://www.chrml.net/media/bil/project/20100711/IMG_5758T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100711/IMG_5758A.JPG)

Monterte de på Lørdag. Sånn ble det! Samme prosedyren som jeg har flere bilder av før i tråden ved bytte av bladfjør, så har ikke tatt flere bilder av det. Fjernet bladfjøra og kjører kun med coiloverene nå.

Justert helt til topps. Skulle vel egentlig hatt en litt lengre fjør, men når den er justert til topps så er høyden ganske jevn med høyden foran.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100711/IMG_5759T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100711/IMG_5759A.JPG)

Enda et bilde av reduksjonsventilen :p. Men det bare for å vise bort TeamBørnOut's geniale forslag å bruke luftnippel til mopedfelger med slangeløse dekk til å koble seg innpå trykkrøret med en vakumslange.

Koblet trykkslangen til wastegaten fra innsuget og til trykkrøret før spjeldet. Siden det skal være bedre. Merket ikke noe forskjell på min, men wastegaten har det kanskje bedre sånn.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100711/IMG_5760T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100711/IMG_5760A.JPG)

Turbosmart Racegate 50mm dumpen montert! Ser ut til å fungere bra når vi fikk ordnet litt med fjærene. Lyden er fin! :) Vakumslangen som ligger frem dit skal festes til sideveggen på avskjermingen jeg skal lage til luftfilteret etterhvert.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100711/IMG_5767T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100711/IMG_5767A.JPG)

Fant ut at det ikke er mulig å legge wastegate røret fremover uten masse knot og måtte isåfall gjordt om på oljereturslangen. Så har snudd wastegaten så utblåset kommer bakover. Sånn at røret kan legges rett bak oljefilteret. Er akkurat plass der på kusehåret.

Ikke like vedlikeholdsvennlig mtp at røret må skrus ned hver gang oljefilteret skal byttes, men det får gå. Er jo ikke så mye ekstra jobb.



Veit jeg har lovet en film ganske lenge nå, men den kommer iløpet av uka når wastegate røret er ferdig :). Legger ut speedometer film og litt annet.

jonass
11/07/10, 21:38
Se her ja, nå begynner det og komme seg skikkelig.
Nedrefestet på demper så litt svakt ut men holder sikkert.
Eller er det vurdert og forsterke ved og legge ut en U?

Joakim-G_R
11/07/10, 21:39
Se her ja, nå begynner det og komme seg skikkelig.
Nedrefestet på demper så litt svakt ut men holder sikkert.
Eller er det vurdert og forsterke ved og legge ut en U?

Syns jeg også, da det er hele vekten til bilen på en liten umbrakobolt..?
For det er vel ingen andre fjører osv nå?

ChrML
11/07/10, 21:45
Se her ja, nå begynner det og komme seg skikkelig.
Nedrefestet på demper så litt svakt ut men holder sikkert.
Eller er det vurdert og forsterke ved og legge ut en U?


Syns jeg også, da det er hele vekten til bilen på en liten umbrakobolt..?
For det er vel ingen andre fjører osv nå?
Har tenkt på det jeg og. Er en 12.9 bolt da riktignok. Men demperen er tredd innpå en liten stang i tillegg, men ikke sikker på om den hjelper så mye for den skulle egentlig vært litt trangere synes jeg enn den der.

Er litt mer bekymret for hvor lenge den foringen kommer til å holde og hvor bra den er. Må muligens dreie en ny foring der i Superflex. Må være en ganske hard type for den foringen som sitter der nå er ganske "lang" i hullet i midten pga vekta. Og da kan jeg få dreid en hylse samtidig som er ganske presstilpasset i bunn der. Sånn at den ikke er så romslig og kan klunke.

Joakim-G_R
11/07/10, 21:50
er det ikke slik at 12.9 knekker istedenfor å gi etter som 8.8 ?

Ville kanskje funnet på en annen løsning, det er utrolig mye påkjenninger der. Tenk ved f.eks en fartsdump, hvor mye ekstra vekt som tynger ned når den skal dempe slaget, også om det da i tillegg er høy spec på dempern..

Kjedelig om det skulle knekt, da tar det ikke lang tid før du er i godt driv på vei ut av veien..

henrik940
11/07/10, 21:52
Burde jo ikke være noe problem da, det er jo der demperne er festa originalt. Bunnen av dempern hviler jo bare på den tappen som tyter ut der.

volvoRsport
11/07/10, 21:54
Burde jo ikke være noe problem da, det er jo der demperne er festa originalt.

Men da har man også fjør(er) som holder bilen oppe..

ChrML
11/07/10, 21:55
Bolten har ingen belastning. Det er hylsa som bunn av demperen er tredd innpå som har belastningen. Så tviler egentlig på at bolten kan knekke. Men, ja, har tenkt på å finne en annen løsning.

Men øvre festet hviler på en tilsvarende 12.9 bolt. Men klemmes sammen av karrosseriplatene på begge sider.

henrik940
11/07/10, 21:58
Men da har man også fjør(er) som holder bilen oppe..

Det er jo sant!

Joakim-G_R
11/07/10, 21:59
Det er jo sant!

Er det som er bekymringen. Blir MYE mer belastning når noe skal holde igjen all vekten slik sidelengs, enn med fjører som da gjerne er plassert oppå brua som det er orginalt.

ChrML
11/07/10, 21:59
Men bilen ble også levert med nivåmat dempere som kan løfte noe sinnsvakt med vekt. Så mye vekt at den slappe bladfjøra som sitter der i tillegg ikke har så mye å si og bilen ville sunket rett ned på gummiputene hvis festet hadde knekt.

henrik940
11/07/10, 22:00
Coilover kombinert med bladfjør da?

Joakim-G_R
11/07/10, 22:00
Bolten har ingen belastning. Det er hylsa som bunn av demperen er tredd innpå som har belastningen. Så tviler egentlig på at bolten kan knekke. Men, ja, har tenkt på å finne en annen løsning.

Men øvre festet hviler på en tilsvarende 12.9 bolt. Men klemmes sammen av karrosseriplatene på begge sider.

Tanken er god - men som nevnt belastningen når fjæra er borte..

Joakim-G_R
11/07/10, 22:01
Coilover kombinert med bladfjør da?

Det kan jo gå.

Den beste løsningen i mitt hode, er fjør montert på orginalt vis, men med coilover-"bein" der, og demper på orginalplassen.

TeamBørnOut
11/07/10, 22:33
den svake orginale bladfjøra hjelper ikke nivåmat demperen mye. jeg har hoppet mange meter med et mye mye mye stivere oppsett en dette og mye mindre fjøringsvei med veldig stive dempere å festet holdt. Hvorfor skulle det ryke egentlig? Bolten som står i toppen holder jo? den har opplagring på 2 steder. men alikevell har de boltene vært med på mye moro på mange volvoer gjennom tidene :)
Det er null problem! ikke bruk tiden på den. ryker den så skal jeg fikse en brakett til deg. men det trengs ikke :)

Christian
12/07/10, 00:45
Masse andre bilmerker som har det.
En E39 jeg monterte coilovers på er klin lik, hylse du stapper inni + bolten.

Trur nok det ikke skal være noe problem!

s4nd3r
15/07/10, 07:08
Meget ryddig og pen tråd.. :) og ikkje minst arbeid....
den kkk27en din, hva kommer den av? gjerne med motor spec... :)

har liggandes en stor lastebil turbo, en kkk. men aner ingen ting om den.. har prøvd og solgt den, uten hell.. og eg hadde tanken om og ha den på 740n. men trodde den blei for stor.. litt stuslig og ha en turbo til 20000 på stua som står og støver ned.... :)

ChrML
15/07/10, 14:19
Meget ryddig og pen tråd.. :) og ikkje minst arbeid....
den kkk27en din, hva kommer den av? gjerne med motor spec... :)

har liggandes en stor lastebil turbo, en kkk. men aner ingen ting om den.. har prøvd og solgt den, uten hell.. og eg hadde tanken om og ha den på 740n. men trodde den blei for stor.. litt stuslig og ha en turbo til 20000 på stua som står og støver ned.... :)
Takk :).

Aner egentlig ikke hvor KKK27-en kommer fra. Den har hvertfall sittet på en Volvo lastebil siden det står Volvo på den. Den har 0.84 A/R på turbinhuset og eksoshuset er størrelse 12 (står 12 på utsiden av eksoshuset et sted).

ArneR
15/07/10, 14:36
Må bare få rette litt på deg, ser du blander turbinhus, kompressorhus, eksoshus osv. om hverandre en del.

Turbinhuset er det eksosen går inn i, populært kalt eksoshus. Kompressorhuset er der luften blir komprimert og dyttet inn i motoren. :)

Iversen
15/07/10, 15:38
Takk :).

Aner egentlig ikke hvor KKK27-en kommer fra. Den har hvertfall sittet på en Volvo lastebil siden det står Volvo på den. Den har 0.84 A/R på turbinhuset og eksoshuset er størrelse 12 (står 12 på utsiden av eksoshuset et sted).

Jeg tror jeg hadde samme turbo som deg. Den kom ihvertfall fra en FH12 lastebil.

gasgasboy
15/07/10, 16:10
Vet ikke om noen har sett videon av enka til TBO med KKK27 jeg ? Jeg sikler etter KKK27 turbo og tilsvarende oppsett etter at jeg så den videoen hvertfall !

Christian
15/07/10, 16:13
CKORmCmDW5I

Denne? :D
Vi venter spent på tilsvarende video fra ChrML!

gasgasboy
15/07/10, 16:15
Akkurat den ! :D - Fy faen å grom låt det er i den bilen ..

volvoRsport
15/07/10, 17:13
Den har 0.84 A/R på turbinhuset og eksoshuset er størrelse 12 (står 12 på utsiden av eksoshuset et sted).

12cm^2 tilsvarer 0,89 A/R.

ChrML
15/07/10, 18:01
Må bare få rette litt på deg, ser du blander turbinhus, kompressorhus, eksoshus osv. om hverandre en del.

Turbinhuset er det eksosen går inn i, populært kalt eksoshus. Kompressorhuset er der luften blir komprimert og dyttet inn i motoren. :)


12cm^2 tilsvarer 0,89 A/R.
Mente 0.84 A/R i kompressorhuset, ikke turbinhuset :). Leif var der. Eksoshuset er nok da 0.89 som du sier.

ChrML
15/07/10, 21:06
Oppdatering 15.07.2010 - Wastegate rør sveiset og justerbart kamdrev montert


http://www.chrml.net/media/bil/project/20100715/IMG_5768T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100715/IMG_5768A.JPG)

Monterte et justerbart kamdrev! Fant ut samtidig at kammen sto 1 tann for tidlig fra før når jeg bytta :). Så da fikk jeg orden på det. Bilen gikk en del jevnere på lav belastning når det ble ordnet og kanskje litt bedre bunndrag.

Har ikke justert noe på det foreløpig, står på 0.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100715/IMG_5779T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100715/IMG_5779A.JPG)

Fikk tilpasset og sveiset ferdig røret fra wastegate til eksosanlegget i går! Bilen skal jo på Trackday treffet på Søndag, ikke lov å kjøre screamer der :).





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100715/IMG_5777T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100715/IMG_5777A.JPG)

Fikk sveiset ferdig wastegate hullet i downpipen i dag! Så da gjenstår det bare å montere. Tar det i morgen etter jobb. Må portes litt mer på innsiden, men gikk tom for smergelblad så tar det ned igjen senere og gjør det samtidig som det bandasjeres.

Jobbe88
15/07/10, 22:26
av ren nysjerrighet må jeg spørre om du sveiser selv, eller om du setter bort sveisinga?

The Sven
15/07/10, 22:34
Blir et fett røranlegg i den bilen din ;)

940pearl
15/07/10, 22:47
meget bra sveise jobb, så er nok ikke han nei;)

A.Finstad
15/07/10, 23:26
hva veit du om det kan hende han er sveiser?!

Mr. Crepsley
15/07/10, 23:27
For han har fortalt tidligere at han ikke sveiser selv.

..og han er elektriker :P

A.Finstad
15/07/10, 23:33
er fult klar over det, men det var en veldig nedverdigende måte å si det på derfor jeg komenterte det

ChrML
16/07/10, 05:14
av ren nysjerrighet må jeg spørre om du sveiser selv, eller om du setter bort sveisinga?
Sveiser ikke selv, nei. Hadde jeg hatt tilgang på TIG skulle jeg satt meg ned og lært meg å sveise selv, men har ikke dessverre penger eller plass til å ha slikt enda. Jeg kapper til røra og nester det sammen med elektrodesveis, så tar en annen seg av TIG sveisingen :).

iVolvo
16/07/10, 10:58
Sveiser ikke selv, nei. Hadde jeg hatt tilgang på TIG skulle jeg satt meg ned og lært meg å sveise selv, men har ikke dessverre penger eller plass til å ha slikt enda. Jeg kapper til røra og nester det sammen med elektrodesveis, så tar en annen seg av TIG sveisingen :).

Mekke eget da ChrMl? Vi var da godt igang med det når vi paralellkoblet alle de strømforsyningene i 1 klasse :p skylder meg fortsatt for den verktøykassen dere ramponerte å heiv i elva etterpå :rolleyes:

henrik940
16/07/10, 11:07
Haha, det var tider det!

940pearl
16/07/10, 11:55
er fult klar over det, men det var en veldig nedverdigende måte å si det på derfor jeg komenterte det

Du tar visst alt helt seriøst du finstn:rolleyes:

Jobbe88
16/07/10, 16:09
Du tar visst alt helt seriøst du finstn:rolleyes:

Enig med finstad jeg og. Jeg er jo snekker nå , ikke noe problem å TIG'e fordi , så det klarer en elektriker å ;)

A.Finstad
16/07/10, 17:16
en elektriker burde faktisk klare det ganske lett siden han kan litt om strøm og burde vite hvordan det reagerer og kansje lettere for å justere riktig strømstyrke sånn at det faktisk blir riktig!

Modalen
16/07/10, 17:34
en elektriker burde faktisk klare det ganske lett siden han kan litt om strøm og burde vite hvordan det reagerer og kansje lettere for å justere riktig strømstyrke sånn at det faktisk blir riktig!

Ser ingen god sammenheng der, men okey.
Det faktum at han er håndverker gjør han nok mer egnet.

Mr. Crepsley
16/07/10, 18:31
Sveising ligger nok mer i hånden, enn i strømmen..

gasgasboy
16/07/10, 20:59
Ligger i hånden ja, men 30 % av jobben er jo såklart innstilling av apparatet .. Er faen ikke lett, så den dp'n der er ett mesterverk ! :)

Mr. Crepsley
16/07/10, 21:10
Ja:) Nydelig håndverk

A.Finstad
16/07/10, 21:10
over halve jobben er instillinga av apparatet er det riktig kan en tre åring sveise!

Mr. Crepsley
16/07/10, 21:13
Tror du er på bærtur nå.

A.Finstad
16/07/10, 21:20
ok...

ChrML
16/07/10, 21:24
Oppdatering 16.07.2010 - Montert litt eksosrør


http://www.chrml.net/media/bil/project/20100716/IMG_5786T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100716/IMG_5786A.JPG)

Lagd et erstatningsrør til katalysatoren. Satt på det nå i håp om å hente litt effekt/respons :). Tjente faktisk litt på det. Om ikke 500 rpm tidligere ladetrykk så gikk den litt bedre på bunn før ladetrykk og ladetrykket kom litt raskere.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100716/IMG_5790T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100716/IMG_5790A.JPG)

Montert røret fra wastegate til downpipen. Passet på millimeteren det :). Men må lage til noe rart i mårra for å holde øvre flensen i mot wastegaten. Mangler nemlig V-band klemma der så må dra noe patentband rundt eller noe midlertidig for å holde det på plass så det ikke lekker eksos ut der. Spesiellt mtp banekjøringen på Søndag.

Dessverre ser det ut som downpipen må ned for litt sveising en gang til for å gjøre noen små endringer. Flensen i bunn av DP mot resten av eksosanlegget har litt feil vinkel som gjør at det er et helvete å montere og blir ganske mye spenn i anlegget. Skal fikse det etter banekjøringen tenkte jeg.

Så tar jeg bandasjeringen samtidig.



Med litt god hjelp av Henrik940 så har vi også fått polert litt av bilen litt skikkelig med en del Meguiars produkter jeg har kjøpt. Så nå har den blitt skikkelig blank til treffet :). Han tok noen bilder med speilrefleksen, kanskje han legger ut etterhvert ;).

jonass
16/07/10, 21:26
Hvis noen av dere hadde vært sveisere så hadde dere visst at innsida er mer viktig enn utsiden, er det ikke gjennom sveis, og er ikke sveisen blank på innsiden så er det FEIL. Enkelt og greit, slik er det med syrefast og rustfrie stål

ChrML
16/07/10, 21:29
Hvis noen av dere hadde vært sveisere så hadde dere visst at innsida er mer viktig enn utsiden, er det ikke gjennom sveis, og er ikke sveisen blank på innsiden så er det FEIL. Enkelt og greit, slik er det med syrefast og rustfrie stål
Sveisen blir ikke blank på innsiden uten å bruke bakgass. Men tviler på at noe av dette kommer til å sprekke fordet. Dyktige sveisere som har TIG-et dette.

jonass
16/07/10, 21:30
Er det ikke brukt bakgass på noe av eksosen? :eek:
Fort gjort og sprekke da. Koksinga som blir på innsiden kan også føre til korrosjon

ChrML
16/07/10, 21:43
Er det ikke brukt bakgass på noe av eksosen? :eek:
Fort gjort og sprekke da. Koksinga som blir på innsiden kan også føre til korrosjon
Extreme grenrøret er heller ikke gjennomsveiset. Utenpåliggende sveiser. For å ikke få sveisekanter i skjøten på innsiden. Eksosrørene er så og si gjennomsveiset, tviler på at noe av det sprekker.

Soulair
16/07/10, 21:49
Ser ut som meget fine sveiser! Jeg ville personlig kjørt på litt mer varme på v-bands flensene da disse er solide.

Litt usikker om bakgass er av stor betydning på et eksosanlegg. Du har jo satt på flexrør så jeg tror det går bra.:)

gaupe
16/07/10, 23:23
Det er godt med litt rustfri porno :) Imponert over kvaliteten på arbeidet her, uansett om du har sveist sjølv eller ikkje.

Jobbe88
16/07/10, 23:32
sveisinga er ser bra ut den. om man har fin fuge (2.5-3.5mm) så blir det mer enn bra nok. Men blir selvsagt best med bakgass , men får være måte på.

Jeg tig'a "grenrøret som sprekker etter noen dager". Uten bakgass , holdt i 2-3mnd. Å jeg er ikke akkurat utdannet sveiser for å si det sånn ;)

Enig med sistemann , flott arbeid som er lakt ned i denne bilen! Her er det ikke jallaløsninger akkurat :)

henrik940
17/07/10, 14:13
Bildur!

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1482.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1483.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1484.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1485.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1486.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1487.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1488.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1489.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1490.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1491.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1492.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1493.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1494.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1495.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1496.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1497.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1498.jpg

Luigi
17/07/10, 15:21
nå fikk jeg lyst til og polere min bil også !

Joakim-G_R
17/07/10, 16:42
Owatrol Polytrol på fangerne nå så. ;)

rustan
17/07/10, 17:19
Ble blank og fin nå da:D Holder vel ikke med 2stk bakdekk i morgen? Hehe

TvilsomRacing
17/07/10, 20:48
gjorde seg godt med en polish gitt :) Flott eksos du har bygd deg!

viktors
17/07/10, 22:11
Ah, polering er godt! ;) Alltid like moro å se resultatet.

The Sven
17/07/10, 22:52
Finish også? :O bilen din blir krem den ChrML :) Spent på å se den i aksjon i morra. Ikke helt utenkelig det blir noen runder med sluffa mi også selv om jeg ikke har fått bytta turbo...

tyggern
17/07/10, 23:05
Godt forsøk ;)

Men å sette flasker fra seg på lakk er FY FY!!!!!.................................

Men noe blankere ble det jo, og all pleie er bedre en ingen pleie....

edit: kos deg på skogen.... er grusomt morro, selv er jeg på ferie så blir ikke noe på meg i år..

henrik940
18/07/10, 01:24
Vi satt flaskene forsiktig :p

Da er vi hvertfall klare til i mårra. Var litt løs multilink vi oppdaga i dag, så godt å få fiksa det før treffet :p

ChrML
18/07/10, 01:29
Hjalp å få friska den opp litt, ja :). Fant en feil i dag som jeg var glad for at jeg fant i dag. Har hatt en klunkelyd når jeg gir gass og går av gassen etter jeg bygde om til coilover. Tenkte kanskje at det var foringene til klokka som var på sitt siste vers, men det var hele multilinken som var løs :eek:.

De bakre festene holdt ikke, så det ble noen timer med skruing i kveld for å skaffe skruer og få på plass bakre feste igjen. Problemet var at det ikke var godt nok hold i sveisen til mutteren. Har lagt inn stor skive bak nå og løs mutter som vi fikk sjokkstramma til den satt (hadde ikke verktøy for å få holdt igjen på baksiden). Tipper nye turboen var dråpen som fikk det begeret til å renne over :D.

Har også boret opp de siste 2 hullene bakerst på bakre feste og skrudd de og på samme måte. Så nå skjer det hvertfall ikke mer der. Skulle egentlig fått sveiset inn muttere på nytt, men litt skikkelig sånn at det ikke løsner igjen sånn at det går an å demontere uten å bruke timer på å få skruene inn og ut, men det blir eventuellt neste gang det skal av. Holdbar løsning det vi har gjordt nå og, bare veldig køddent å skru på hvis multilinken skal tas av for vedlikehold en gang.

Det morsomme er at jeg har burnet og herjet litt med dette uten de bakre festene :p. Rart at foringen i fremre holdt. Kan tenke seg belastningen på det da :p.


Fikk skrudd det sammen, men fikk dessverre ikke tid til å polere bilen ferdig. Men fikk burnet litt da :D. Burnet på andregir i dag i sakte fart. Det var litt artig, hadde vel ca 100 km/t på speedometeret og røyken kom sinnsykt fort og det ble MYE! :D Skikkelig svarte lisser!

Har kun to ekstra hjul, ja. Kommer nok til å burne ut hjula som står på 18"-ene og, så da har jeg 4 sett å burne ut. Glemte dessverre å hente de to nye hjula jeg kjøpte for å burne ut før de stengte!...

ChrML
18/07/10, 01:31
Godt forsøk ;)

Men å sette flasker fra seg på lakk er FY FY!!!!!.................................

Men noe blankere ble det jo, og all pleie er bedre en ingen pleie....

edit: kos deg på skogen.... er grusomt morro, selv er jeg på ferie så blir ikke noe på meg i år..
Ble ikke gjordt så veldig nøye. Mest fordi det ikke var gjordt på evigheter og lakken var veldig ripete og ru enkelte steder. Mye asvaltflekker. Det ble hvertfall borte.

Får sette seg bedre inn i dette senere :).

mcnugget
18/07/10, 15:06
Rå bil... :D du må komme med film snart så eg får eitt inntrykk av kor bra den går.. ;)

ChrML
18/07/10, 19:47
Da var vi herjet ferdig på Rudskogen og alle inkludert bilen kom helskinnet hjem igjen :). Bortsett fra dekka da. Skal hvertfall ha med mye mer dekk neste gang veit jeg! Gikk ikke akkurat mange rundene før hele og fine dekk med mye mønster bare var en lefse med gummi og man kjørte rundt på stålfelgen :D. Trodde dekka skulle holde lenger.

Men det ble mye bra film! Vi hadde cockpit kamera de to heata hvor vi hadde relativt mye dekk å kjøre på så alt ble filmet. Kommer senere i kveld! Ble også filmet litt utenfra så jeg.

Bilen holdt sammen og ble lite skader. Eneste skaden er at det gikk så heftig for seg at forhjula har fått bulka forskjermen litt pga subbing. Litt kjedelig det, men får se hva vi gjør for å få fikset det. Det må hvertfall valses litt der eller ha på litt smalere spacere. Samt et eller annet rart skjedde med wastegaten for de siste turene ladet vi kun 0.7 bar istedet for 1.3. Sannsynligvis noe som har skjedd med slangen til toppen av wastegate. Smeltet eller noe pga varmen. Ellers gikk det smertefritt. Par snurringer i starten, men gikk seg til.

jonass
18/07/10, 19:49
Vil se film:D

henrik940
18/07/10, 20:01
Skal laste opp film nu!

gasgasboy
18/07/10, 20:15
Nå med en gang:D

henrik940
18/07/10, 20:18
Rolig nå! :p Blei bra med onboard cam :)

gasgasboy
18/07/10, 20:28
Du, nå sitter jeg her å venter som fy ! Dere får den ut i kveld ? :)
Gleder meg til å se !

ArneR
18/07/10, 20:31
Film, må ha det, bare må ha det! :D

henrik940
18/07/10, 20:41
6% av den første..

ArneR
18/07/10, 20:42
Weeee! :D

henrik940
18/07/10, 20:48
Liten teaser :p

BuELMwt4ZZg

Dragrace ut fra bomstasjon :p Oss vs Eldste Haugerud :D

ChrML
18/07/10, 20:49
Haha! :D Visste ikke at KT filmet det. Bare litt synd med den dårlige starten :p.

gasgasboy
18/07/10, 20:50
Denna bilen flytter seg ! Hoho ! Synd jeg ikke fikk sett den i aksjon, så den bare stå stille med panseret åpent jeg .. Kom litt sent =/

ChrML
18/07/10, 20:56
Denna bilen flytter seg ! Hoho ! Synd jeg ikke fikk sett den i aksjon, så den bare stå stille med panseret åpent jeg .. Kom litt sent =/
Må stå opp så du er der når kjøringen begynner veitdu ;). Senere er det så mange som har brukt opp dekka sine eller kjørt istykker noe :).

Jobbe88
18/07/10, 21:01
Hahaha! Må le! :D

artig at passasjeren din ble så ivrig på filmen av drag'e deres , heheh.

Ser forøvrig ut som bilen sparker bra , håper å få sett denne sidelengs! :)

gasgasboy
18/07/10, 21:02
Bestemte meg heller litt for sent, det som var problemet :p

henrik940
18/07/10, 21:03
Hahaha! Må le! :D

artig at passasjeren din ble så ivrig på filmen av drag'e deres , heheh.

Ser forøvrig ut som bilen sparker bra , håper å få sett denne sidelengs! :)


Meg det :p Var ikke så ivrig egentlig, men må jo jazze opp ChrMl'en litt :p

ChrML
18/07/10, 21:10
Meg det :p Var ikke så ivrig egentlig, men må jo jazze opp ChrMl'en litt :p
Hehe, ja :D. Tenkte egentlig ikke over drag jeg før jeg så at Sondre kjørte fra sin stasjon vedsidenav samtidig som det ble grønt for meg og veien var 2-felt :D.

henrik940
18/07/10, 21:11
En til, bil nummer to her altså :D

CYPZRuXo9bc

ChrML
18/07/10, 21:14
Kvaliteten ser grei nok ut den. Men får ikke lastet opp som YouTube HD eller noe?

Det så ut som første sladden når du skulle filme utenfra. Ble dessverre ikke bra, kom for fort inn i første svingen så understyrte for mye. :)

henrik940
18/07/10, 21:19
ad8SF_7Wjgs

Et lykkelig ansikt fra Kjellt på slutten :p

henrik940
18/07/10, 21:24
Denna ble tøff :)

_2S8eJVN-ww

henrik940
18/07/10, 22:06
Føkk. Den ene filmen var for lang. Må kutte den inn litt.

gasgasboy
18/07/10, 22:11
Liker det jeg ser !! :D

Joakim-G_R
18/07/10, 22:12
Tror jeg har endel bilder av deg, se hva jeg finner..

gasgasboy
18/07/10, 22:39
Er det 17 eller 18" felger når jeg tenker meg om ? :) De han hadde forand på filmene altså ! :D

henrik940
18/07/10, 22:40
18 :)

henrik940
18/07/10, 23:28
Onboard! :D

b5Rgwd1pCug

Jobbe88
18/07/10, 23:49
Ser du fikk bra driv på siste videoen der! Angrer som bare det på at jeg ikke dro nedover i helga :(

Kjører du med m90?

henrik940
18/07/10, 23:54
Kan svare for han, da han ikke har ferie og må sove :p

Ja, han kjører med M90 :)

kermitt
18/07/10, 23:58
utrolig råe filmer! ser ut som at bilen går godt og ligger godt på asfalten og. som alle andre før meg har kommentert så er arbeidet her veldig bra.

henrik940
19/07/10, 00:00
Filmene blei gromme ja! Skulle bare hatt litt stivere stativ :p Er egentlig til mobil det stativet der :p

Anders-
19/07/10, 00:25
Ta sjansen på noen bedre bakdekk neste gang? Syns du punkterte ganske fort..

http://milfhunter.no/vccntreff/IMG_7202.JPG

ArneR
19/07/10, 02:06
Var fin den siste filmen der, satt og så på den med headset på full guff og spiste kvelds/nattmat nå.. :D

Virker som en skikkelig moro bil..

ChrML
19/07/10, 05:28
Utrolig rått bilde, Anders! :D

Ja, må satse på mye bedre bakdekk neste gang. Kanskje gå opp i felgdim på herjehjula og finne noen som tåler litt varme. Problemet er at dekka blei så varme at alle hjula gikk fra mye og greit mønster til en lefse av gummi og armering alt for fort. Virka som mønster og alt bare bretta seg vekk.

Blei bra den filmen og :). Den siste sladden før hjula punkterte på 7:00 var litt morro. En sladd fra slaktern og til midt i langsvingen hvor hjulet forsvant.

henrik940
19/07/10, 10:09
Spiste hjul ja. Bare 15" hjul som gjorde at ting vrenger seg og blir pressa ganske hardt når ting skjer der ute. 17" med gamle gamle drit harde vinterhjul hadde vært konge :D

rogern
19/07/10, 10:17
får smake turtallssperre den motorn din :p

synd dekka ble borte så fort da. så andre som kjørte flere runder med mye blårøyk og 15"hjul, bla den røde 242n med runde lykter og turbofemmer.

Mysemannen
19/07/10, 10:53
Kjekt!

volvoRsport
19/07/10, 10:58
Så ut som om oppsettet funket bra :D Må sitte på en tur når jeg kommer hjem fra ferie ;)

Eldste Haugerud
19/07/10, 12:55
Ser bra ut christian! rå den siste sladden før dekket gikk i lufta!
Synd vi gikk tom for dekk så fort, vi får satse på flere og bedre dekk neste gang!;)

Eldste Haugerud
19/07/10, 13:02
Haha! :D Visste ikke at KT filmet det. Bare litt synd med den dårlige starten :p.

Skyld på den dårlige starten din du! Turboen din suger balle og blei tatt i starten av en med 13c!:p

volvobrage
19/07/10, 13:13
korleis syns du bilen var og kjøre på bane med multilink i forhold til stiv aksling då?

SirKim
19/07/10, 13:46
Har noen filmer jeg også, både onboard å fra da jeg sto på banen :)
Skal få lagt dem ut etterhvert, måtte bare kjapt innom å kikke på forumet her :)

henrik940
19/07/10, 13:49
Og værsågod for lån av hjelmen :p

ChrML
19/07/10, 14:19
får smake turtallssperre den motorn din :p

synd dekka ble borte så fort da. så andre som kjørte flere runder med mye blårøyk og 15"hjul, bla den røde 242n med runde lykter og turbofemmer.
Yeah, kan bare ha hatt litt uflaks. Veit ikke om det bare var uflaks med dekka eller om det kan ha noe med multilinken å gjøre. At å sladde med camber gir bedre grep og økt dekkvarme pga det eller noe.



Så ut som om oppsettet funket bra :D Må sitte på en tur når jeg kommer hjem fra ferie ;)
Skal nok kunne få til det :). Du har mobilnr mitt du?



Ser bra ut christian! rå den siste sladden før dekket gikk i lufta!
Synd vi gikk tom for dekk så fort, vi får satse på flere og bedre dekk neste gang!;)
Yup, hengerlass med bedre dekk neste gang :D.



Skyld på den dårlige starten din du! Turboen din suger balle og blei tatt i starten av en med 13c!:p
Haha! :) Kan få turbotrykk helt fra starten av jeg og sålenge jeg holder motoren over 3000 rpm når jeg drar igang ;). Men gjorde ikke det der. Men som du sier, største forskjellen på stor turbo kommer først når man legger inn tredje giret.



korleis syns du bilen var og kjøre på bane med multilink i forhold til stiv aksling då?
Lenge siden jeg har sladdet med stiv aksel, så veit igrunn ikke, husker ikke åssen det var :p. Men multilinken fungerte hvertfall bra å kjøre/sladde med. Slyngdiffen havarerte faktisk heller ikke og sperrer nok til at jeg fikk kastet den i sladd hele tiden bortsett fra en gang eller to når jeg spannt rett frem.

Men trenger nye foringer overalt og en firehjulskontroll til neste gang, har jo ikke tatt firehjulskontroll på den i heletatt mens jeg har hatt den, ikke etter jeg bygde om til multilink eller. Men foringene er så slitne overalt at det gir seg etter :p.

gasgasboy
19/07/10, 15:36
Den siste filmen var hel rå ! Særlig siste sladden før dekket kvelda, helt vilt ! :D Sitter å smiler jeg, er bilen sin detta ! :)

gasgasboy
19/07/10, 15:39
får smake turtallssperre den motorn din :p

synd dekka ble borte så fort da. så andre som kjørte flere runder med mye blårøyk og 15"hjul, bla den røde 242n med runde lykter og turbofemmer.

Er jo derfor man har turtallsperre, for at motorn ikke skal havarere :) Den er til for å brukes :D

The Sven
19/07/10, 15:43
Har du original turtallssperre eller? Min slo aldri inn enda jeg tyna ganske bra enkelte ganger:P

henrik940
19/07/10, 15:47
Har du original turtallssperre eller? Min slo aldri inn enda jeg tyna ganske bra enkelte ganger:P

Da har du ikke dratt den langt nok :p

gasgasboy
19/07/10, 15:48
Det skal jo være sperre, skal det ikke ? Min sperrer bra ut fra rundkjøringer osv når vi kjører med litt tempo, og min har bare 3" eksos og oppjustert trykk enn så lenge :)

ChrML
19/07/10, 15:48
Har du original turtallssperre eller? Min slo aldri inn enda jeg tyna ganske bra enkelte ganger:P
Original sperre, ja :). Skal sperre på 6250 rpm eller noe. Det vil den alltid gjøre, den lar være å sprute bensin over det. Kan fint dra en original bil til sperra :). Men merk at det finnes chipper som øker sperra til 7000 rpm.

gasgasboy
19/07/10, 15:53
Orginal sperra funker vel mer enn bra nok ? Jeg ville ikke liggi på 7 tusen så altfor lenge :p

ChrML
19/07/10, 15:57
Orginal sperra funker vel mer enn bra nok ? Jeg ville ikke liggi på 7 tusen så altfor lenge :p
Yup, fungerer greit på 6250 med mitt oppsett, men er motorer som har bytta innmat og ønsker høy effekt vil gjerne ha lengre register. Siden effekten kommer ofte en del senere når man ønsker høy toppeffekt, da blir det normalt ikke så mye igjen før man må gire.

Må ta hensyn til stempelhastighet og litt sånnt når man øker sperra. Belastningen råder, lager osv øker betraktelig. Innmaten blir en del tyngre å snu på slike hastigheter.

The Sven
19/07/10, 16:07
Ja jeg har heva turtallssperre som jeg aldri har nådd, må nok ha stivere ventilfjører!

ChrML
19/07/10, 16:13
Ja, motoren kan begrense seg selv en del pga sånne ting. Ventilflyt, hvis kammen ikke er effektiv langt nok, turboen osv... Men det er ikke bra :).

Joakim-G_R
19/07/10, 16:14
Ja jeg har heva turtallssperre som jeg aldri har nådd, må nok ha stivere ventilfjører!

Turtallsperre er oppskrytt. Ventilflyt holder..

The Sven
19/07/10, 16:15
Word! ;)

gasgasboy
19/07/10, 17:02
Likre greit å la den være orginal før man er ute etter ett annet register, som de fleste 500-600 hesters biler .. Blir akkurat som Christian sier ! :) .

Men er imponert over bilen din, utrolig fin bil ! Fikk titta litt igår, men fikk ikke sett under panseret da :(

SirKim
19/07/10, 19:13
Fikk da filma litt jeg også samt tatt litt bilder :)
Morro å få sitti på å kjenne draget i denne samt se hvordan spool du har!
Grenrør har mye å si! Det er helt klart!

Iallefall, her er en film fra da jeg satt på. Var da du merka at den bare lada 0,7bar, men den gikk da ut forde :)

her er fra da jeg satt på:

Kpx8mLKNH6U

Og her er dekket:D

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1729.jpg

CU0xgF3NdeU

rogern
19/07/10, 20:35
Er jo derfor man har turtallsperre, for at motorn ikke skal havarere :) Den er til for å brukes :D

ååå ja.

Christian
19/07/10, 23:06
Hvor mye krenger den bak, nå?
Jeg har ikke hull til den plata man skrur inni hjulkassa på bilen min, så jeg vurderer å drite i den.. Planen er å kjøre med samme coilovers bak som du har kjøpt, og da hadde det jo vært litt dumt om den subba såpass at div stag gikk i karossen baki der. :p

ChrML
20/07/10, 05:25
Hvor mye krenger den bak, nå?
Jeg har ikke hull til den plata man skrur inni hjulkassa på bilen min, så jeg vurderer å drite i den.. Planen er å kjøre med samme coilovers bak som du har kjøpt, og da hadde det jo vært litt dumt om den subba såpass at div stag gikk i karossen baki der. :p
Krenger litt baki der nå. Glemte å stille opp hardheten på demperene før treffet. Ville nok ikke driti i bump stoppen. Mye last baki og en litt hard fartsdump så kan du fort bånne og banke noe oppi vangen eller ødelegge drivakselmansjetten eller begge.

Men bump stopp gummien er ganske høy. Den kan nok friseres ned en del sånn at den ikke bånner så fort i den og kan senkes mer. Skal gjøre det med min.

henrik940
20/07/10, 12:31
Burde nok hatt den stiv og lav. Hadde ikke brukt så mye dekk da.

Christian
20/07/10, 19:22
Krenger litt baki der nå. Glemte å stille opp hardheten på demperene før treffet. Ville nok ikke driti i bump stoppen. Mye last baki og en litt hard fartsdump så kan du fort bånne og banke noe oppi vangen eller ødelegge drivakselmansjetten eller begge.

Men bump stopp gummien er ganske høy. Den kan nok friseres ned en del sånn at den ikke bånner så fort i den og kan senkes mer. Skal gjøre det med min.

Ren banebil dette, så blir hverken baksete eller bagasjerom i bruk her. :)

Di brakettene du bestilte nye, hvilke biler kommer dem fra?
Har demontert div MK2 fra div 960'er nå, og alle dem har hatt braketter med spor til fjør, lik MK1 systemet..

ChrML
20/07/10, 19:29
Ren banebil dette, så blir hverken baksete eller bagasjerom i bruk her. :)

Di brakettene du bestilte nye, hvilke biler kommer dem fra?
Har demontert div MK2 fra div 960'er nå, og alle dem har hatt braketter med spor til fjør, lik MK1 systemet..
Da fungerer det nok bra sålenge demperene er stillt harde nok og krengehemmeren er relativt ny :). Krengehemmeren min er sliten og det er slakk i foringene til den som gjør at den mister mye av effekten sin.

Vet ikke hvor brakettene mine kommer fra, men dem er uten spor til fjær. Tror det er litt fra og til, mange MK2 bakstillinger som har brakett med spor til fjær. Men gjør ingenting at det er spor til fjær. Bestillte ikke de brakettene nye, de var brukt. De helt bakre brakettene kjøpte jeg nye fra Volvo, de som er skrudd i 3 skruer + gjennomgående bolt gjennom brakett, multilink foring og inn i rammevangen.

Christian
20/07/10, 19:35
Skjønner.. Lurer på å prøve MK1/MK2 hybrid egentlig, med spindler fra MK1 på Mk2 bakstilling.. Litt spennende å prøve. :p

ChrML
20/07/10, 19:40
Skjønner.. Lurer på å prøve MK1/MK2 hybrid egentlig, med spindler fra MK1 på Mk2 bakstilling.. Litt spennende å prøve. :p
Ja. Mulig du kan bruke spiralfjærer og da hvis du bruker MK1 bærearmer. Og du har øvre braketten med spor til fjær.

Christian
20/07/10, 19:42
Jepp, har tenkt litt på forskjellige kombinasjoner, men problemer med MK1 bærearmene er demperfeste i bånn, det er litt teit i forhold til vanlig MK2 feste.

TurboHansen
20/07/10, 19:42
Spindlene er vel like på Mk1 som på Mk2?

Christian
20/07/10, 19:44
Spindlene er vel like på Mk1 som på Mk2?

Jeg har ikke sammenlignet, men mener jeg leste noe om at det er spindlene som bestemmer innpresset og at det derfor har vært brukt mk1 spindler på mk2.

ChrML
20/07/10, 19:45
Spindlene er vel like på Mk1 som på Mk2?
Nei, navet kommer 2cm lengre inn på MK1 spindlene sånn at du får 740/940 innpress. Må også bruke MK1 bremser hvis man bruker MK1 spindler.

ChrML
20/07/10, 20:33
Oppdatert førsteposten med planene fremover. Regner med at korttidsplanene blir realisert iløpet av sommeren/høsten, det er noe som mer eller mindre må gjøres asap. Langtidsplanene er nok iløpet av 2011.

Småting som må gjøres veldig snart:
- Lage Superflex foring i bunn av coilovere
- Skaffe V-band klemring ut fra wastegaten så jeg slipper delvis fri eksos der. Irriterende at jeg ikke har denne! Si ifra hvis du veit om eller har liggende.
- Fikse vinkel på V-band flens i bunn av downpipe så eksosanlegget ikke står i spenn
- Lage brakett til å støtte opp turbo opphengt i PU

henrik940
20/07/10, 20:33
Hva er langtidsplanene :p ?

ChrML
20/07/10, 20:36
Hva er langtidsplanene :p ?
Står i førsteposten ;). Sammen med Veldig langtidsplanene.

mcnugget
21/07/10, 05:35
Planene ser bra ut.. :D Bilen din er forbildet til bilen min... :D hehe...
Ser ut som den sparka godt ifra no og, så no er det berre å stå på og realisere alle planane dine, så blir bilen skikkelig grom.. ;)

SirKim
21/07/10, 10:58
Blitt skikkelig grom den bilen din nå Chrml :)
Å slettes ingen dumme planer for å si det sånn :)

Ble litt imponert når det gjelder spool. (Når jeg tenker på at du har en dritt-kam i)
Når du får inn en skikkelig en av Jens Gustavsson eller noe tenker jeg det blir enda bedre!
Merka det godt iallefall når jeg satt på at det bar mye bedre spool hos deg!
Når du blandt anna lå på 3000rpm å ga flatt, så spoolte den ganske bra!

Så etter at jeg satt på med deg er det jo sånn at jeg nesten må bestille grenrør selv nå :D

ChrML
21/07/10, 14:20
Takk, artig å høre :). Ja, skal bli artig å få inn ny kam!

jonass
21/07/10, 14:28
Har du bestemt deg for kam?
Specs på den?

Må bare henge meg på de andre og skryte av prosjektet jeg også, Meget bra bygg

ChrML
21/07/10, 14:34
Har du bestemt deg for kam?
Specs på den?

Må bare henge meg på de andre og skryte av prosjektet jeg også, Meget bra bygg
Yup, har bestillt en kam fra Gustavsson. Den har forskjellig profil på inn og ut og har visst en såkallt "moderne profil", altså mer effektiv på et bredt turtallsområde. Har ikke flere specs enn det. Men han måtte vite ca 30 ting/mål osv... om bilen/oppsettet var det for å regne seg frem til hvem kam jeg skulle ha, så satser på at det blir bra :). Det er fyr som har peiling!

Han fant ut at jeg burde ha en kam med høyt løft og lav duration for å oppnå et bredt spekter. Som stort sett drar bedre enn VX3 hele veien og får veldig mye effekt på toppen.

SirKim
21/07/10, 14:35
Mye må du betale?

ChrML
21/07/10, 14:37
Mye må du betale?
Underkant av 4000 kr.

SirKim
21/07/10, 15:19
Det er såpass ja..
Du får få inn film å fortelle om spool når du har fått den i :)

skjarlie
21/07/10, 16:22
vil merke mykje med ny kam. bytta ut min v-kam med ein spesialslipt som eg kjøpte brukt, og det gjorde STOR forskjell. mykje betre drag gjennom heile registeret.

samuel
21/07/10, 17:42
likte veldig godt denne sitaten du skrev: "så nå er planen en komfortabel, strøken og holdbar bil med ca 400 hk." :)

den passer med planen som eg har til ein 740 (langtidsprosjekt) som eg holder på med:)

Seinare en gang langt framover i tiden kjem eg til å ha mykje div spm til deg om feks AirC... :D

ChrML
21/07/10, 18:36
vil merke mykje med ny kam. bytta ut min v-kam med ein spesialslipt som eg kjøpte brukt, og det gjorde STOR forskjell. mykje betre drag gjennom heile registeret.
Høres veldig lovende ut :D. Må ha, må ha!



likte veldig godt denne sitaten du skrev: "så nå er planen en komfortabel, strøken og holdbar bil med ca 400 hk." :)

den passer med planen som eg har til ein 740 (langtidsprosjekt) som eg holder på med:)

Seinare en gang langt framover i tiden kjem eg til å ha mykje div spm til deg om feks AirC... :D
Hehe, bare å spørre ivei :).

ChrML
21/07/10, 21:18
Da ligger følgende deler i bestilling for øyeblikket:
- Kam fra Jens Gustavsson i Sverige
- Superflex til forstilling og stang til å dreie ny foring i bunn av coilover bak fra UK
- Bensin og tenningschip fra statene


Kjøpt meg en multilink MK2 til som står i nærheten og skal hentes i morgen som jeg skal plukke frahverandre. Kjekt med reservedeler. Så har jeg noen deler jeg kan presse foringer i på forhånd og. Og bare bytte etterpå. Eventuellt syreduppe og pulverlakkere.

Joakim-G_R
21/07/10, 21:21
Syredyppe alu? Er det noe great success ?

ChrML
21/07/10, 21:23
Syredyppe alu? Er det noe great success ?
Nei, da blir det spist opp :). Tenkte mer på alle de diverse lenkearmene, klokke, drivaksler og slikt jeg.

Jobbe88
21/07/10, 22:16
Du går grundig til verks som vanlig. Misunner deg det :)

henrik940
21/07/10, 22:17
Title sine? Begge multilinkene?

ChrML
22/07/10, 05:10
Title sine? Begge multilinkene?
Bare den ene.

Luigi
22/07/10, 22:49
virker ikke som jeg trenger være redd for og slite sund MK2 akslingen når jeg får den på min bil med orginal FB :p
så masse sladde bilder og sladde filmer fra den Trackday bilde tråden :)

Solide greier vertfall :D

Joakim-G_R
23/07/10, 01:24
Nei, da blir det spist opp :). Tenkte mer på alle de diverse lenkearmene, klokke, drivaksler og slikt jeg.

Var det jeg og mente. Med mindre det har kommet en ny fin "mild mot alu, slem mot møkk"-syre. Lano for liten og lano for stor, vet du..

Joakim-G_R
23/07/10, 17:24
Bildene jeg fikk av deg på skogen.

http://lh4.ggpht.com/_B2B2PeH5FKg/TEnAYZ_FmbI/AAAAAAAAAIU/GFeMkgAkMV4/DSC02256-1.JPG

http://lh4.ggpht.com/_B2B2PeH5FKg/TEnAZBvK-RI/AAAAAAAAAIY/vgMb2qbzZKc/DSC02255-1.JPG

http://lh4.ggpht.com/_B2B2PeH5FKg/TEm-XyTP9lI/AAAAAAAAAG0/6Bx0I89U-GA/s720/DSC02254.JPG

http://lh3.ggpht.com/_B2B2PeH5FKg/TEm9trxvi8I/AAAAAAAAAGw/5fIo_k6v4EQ/s720/DSC02511.JPG

Kalsn
23/07/10, 22:38
Råe bilder! :D

Hvordan er tomgangen din nå foresten, varierende? har du fått montert inn filteret i trykkrøret? er så sykt slitsomt med all nykkingen på lave gir ect :(

ChrML
24/07/10, 05:07
Råe bilder! :D

Hvordan er tomgangen din nå foresten, varierende? har du fått montert inn filteret i trykkrøret? er så sykt slitsomt med all nykkingen på lave gir ect :(
Tomgangen er fortsatt varierende. Men nå kjører jeg uten det originalgitteret og siden motoren prøvde å sluke litt av det gamle :p. Trenger en bedre måte å feste honeycomb filteret og siden det jeg prøvde å feste først fikk lov til å gå bakover i røret mot intercooleren. Det gjorde at det ble krøstet til en ball som lå inni LMM-en. Må isåfall få festet det på begge sider.

A.Finstad
24/07/10, 12:54
tec7 eller noe sånt på begge sider av "filteret" burde vell funke? evnt hvis det er alu rør du har så sveise det fast? da sitter det i hvertfall :p

ChrML
24/07/10, 14:32
tec7 eller noe sånt på begge sider av "filteret" burde vell funke? evnt hvis det er alu rør du har så sveise det fast? da sitter det i hvertfall :p
Tec7-en kan løsne i strimler og er sikkert ikke mye bra for motoren hvis det skjer. Er mye varmt/kaldt og aluen er ganske glatt (men pusser selvfølgelig ru). Tror epoxy ville vært bedre.

Han som skulle sveise sa at det ikke gikk å sveise så tynt blekk. Bare krølla seg vekk med en gang det fikk litt varme. Måtte isåfall sveiset en stor fuge på begge sider av honeycomb filteret. Så det ikke kom noen vei. Sveiset bare fuge foran honeycomb filteret første gang jeg prøvde.

Joakim-G_R
24/07/10, 14:41
hvilket bikubefilter er det du prater om egentlig?

Christian
24/07/10, 16:27
Det er for å jevne ut lufta før LMM, med LMM på trykkside å så store rør blir det problemer med turbulens.

Filteret sitter rett før LMM.

A.Finstad
24/07/10, 22:58
hvilket bikubefilter er det du prater om egentlig?

det er en patent ChrML har tenkt ut selv etter det jeg har skjønt for å prøve å minske turbulens i trykkrøret før lmm som også Christian nevner.

Mr. Crepsley
24/07/10, 23:45
Står vel et sånt originalt, men han har laget LMM'en selv som jeg har forstått, så han prøver bare å få det på plass igjen. Sort of.

A.Finstad
25/07/10, 08:36
nja på en måte bare at med en litt annen patent og lengere i fra lmm.

henrik940
25/07/10, 12:43
LMM'en hans er original. Dette filteret retter lufta opp før LMM'en. Slik at den ikke skal fjuske :)

ChrML
27/07/10, 18:11
Oppdatering 27.07.2010 - Diverse småting som har blitt gjordt


http://www.chrml.net/media/bil/project/20100727/IMG_5793T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100727/IMG_5793A.JPG)

Har kjøpt inn en multilink å ha i reserve. Som nå er plukket i deler og arkivert i boden :). Skal bruke deler fra den når jeg skal bygge om til Truetrack neste år. Samtidig blir nok deler syreduppet og lakkert og presset i nye foringer. Så blir eventuellt hele multilinken flyttet over når den er ferdig.

Greit å ha reservedeler hvis noe skulle gå istykker og. Ikke så lett å finne deler til disse liggende å slenge overalt hvis noe plutselig skulle ryke.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100727/IMG_5795T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100727/IMG_5795A.JPG)

Litt seint å poste dette bildet, men legger det ut fordet. Kvelden før Trackday treffet så oppdaget jeg at multilinken hadde klart å løsne fra bakre festet i kanalen. Så den bare hang å slang. Trodde foringene til klokka var gåene siden det klunka når jeg ga gass og slapp opp, men det var fordi hele multilinken var løs i bakkant.

Årsaken var at mutteren vi sveiset inn ikke hadde stort nok anleggsflate/hold mot kanalen. Så begge mutterene klarte å dra seg ut av kanalen. Det ble fikset med en stor platebit som skive og gjennomgående skrue med løs mutter på baksiden for øyeblikket. Hvertfall inntil videre. Igrunn en grei og holdbar løsning, men en drittjobb å ta av og på. Så blir muligens sveiset inn noe bedre senere.

Boret også opp hullene til de to siste skruene på braketten og skrudde de skikkelig med gjennomgående og stor skive på baksiden. Sånn at den er festet like godt/bedre enn originalt på 960. Så nå ryker det hvertfall ikke igjen :).





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100727/IMG_5801T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100727/IMG_5801A.JPG)

Her syns det godt at foringen i bunn av det nedre feste til coiloverene ikke har det bra. Gummiforinger som det sitter på disse er fiasko. Derfor er det bestillt Superflex i hardhet 95 (rød) som Superflex selv anbefaler til single-bolt coilovere. Disse skal dreies til og presses inn istedet.

Det er også 1mm klaring mellom stålhylsa i demperen og hylsa som stikker ut fra bærebroene. Det gjør at det knepper baki der enkelte ganger i harde dumper. Som er utrolig irriterende! Derfor dreier vi ny innerhylse og med mye tightere klaring sånn at den akkurat skal skli innpå. Sånn som hjullagerene foran. Noen som vet hvor mye større enn eksakt mål man skal dreie til da? 0.1mm?

Og for å slippe diskusjonen angående om festet er sterkt nok. Ja, nedre festet på coiloveren er tredd innpå en tykk stålhylse som går tvers igjennom hele bærebroen og ut på baksiden. 12mm umbracoskruen holder bare dette på plass innpå hylsen :). Så det er mye sterkere enn det ser ut til.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100727/IMG_5806T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100727/IMG_5806A.JPG)

Har også fått montert Superflexfester til AC kompressoren. Fikk ikke montert til dynamoen siden skruen til strammeren knakk.. igjen (den var relativt ny og, veit ikke hvorfor de knekker).





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100727/IMG_5805T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100727/IMG_5805A.JPG)

Men syns ikke reima blei helt rett? Ble ikke mye rettere enn den var. Noen som vet hvorfor? Prøvde å space ut øvre festet der litt og det ble bedre, men ikke helt bra.



Og siden så mange har spurt etter speedometer film. Her er en filmet på lukket bane med nåværende oppsett:

OrqsLKl3xjk


Nåværende oppsett:
- KKK27 turbo (12-er eksoshus) @ 1.3 bar
- Ajden pulsesplit grenrør
- Portet 530 topp [46/37.5 ventiler, VX3 kam]
- Original intercooler
- 3.5" eksosanlegg (screamer wastegate)


Ny kam er på vei!

henrik940
27/07/10, 20:35
Hvor er denne lukkede banen din a :p ?

viktors
27/07/10, 20:44
hehe, det ser iallefall ut som om det kommer en bil i mot om du ser i aller siste sekund :p

Kodja
28/07/10, 08:12
lukket bane med bil i mot og tre på sidene er beste lukkede banen du finner :D den er alltid rett i nærheten den! :)

Testdriver
28/07/10, 13:35
lukket bane med bil i mot og tre på sidene er beste lukkede banen du finner :D den er alltid rett i nærheten den! :)
Haha klart :D

The Sven
28/07/10, 14:52
Koster bare 2800 kr ca så kan man kjøre så mye man vil hele året på verdens lengste og mest varierte bane! :P

Joakim-G_R
28/07/10, 19:30
Ja, pluss noen pitstop'er som har bompenger..

mcnugget
28/07/10, 20:40
Musikken passa jo bra til banekjøring og... :D
Flott du la opp den etterlengta filmen iallefall, ser ut som den går bra.. :)
Lika bilen din veldig godt.. :)

R-israelsen
28/07/10, 20:54
Stussa litt på "lukket bane " når jeg hørte en annen bil i motsatt kjørebane ;P

Dan Bay-Johansen
28/07/10, 22:07
Stussa litt på "lukket bane " når jeg hørte en annen bil i motsatt kjørebane ;P

Er det nå så fantastisk mye å henge seg opp i da ?

Ollimo
28/07/10, 22:53
Nåværende oppsett:
- KKK27 turbo (12-er eksoshus) @ 1.3 bar
- Ajden pulsesplit grenrør
- Portet 530 topp [46/37.5 ventiler, VX3 kam]
- Original intercooler
- 3.5" eksosanlegg (screamer wastegate)


Ny kam er på vei!

Har du noen aning på hvor mye effekt dette blir? :D

ArneR
28/07/10, 23:32
Jeg gjetter på 300+. :p

Men det er potensiale i turboen til 450+

http://a.imageshack.us/img718/7291/graphphp.jpg (http://img718.imageshack.us/i/graphphp.jpg/)

Men få kastet den VX3 kammen da..

gasgasboy
29/07/10, 01:01
Han har jo lagt opp bestilling på spesiallaga kam til hans oppsett, så den havner vel på hylla snart den VX3 driten ! :)

Liker aksen din, ser når du legger inn 3. giret (?) ved 60, så går det foort opp til 100 :D

ChrML
29/07/10, 05:23
Han har jo lagt opp bestilling på spesiallaga kam til hans oppsett, så den havner vel på hylla snart den VX3 driten ! :)

Liker aksen din, ser når du legger inn 3. giret (?) ved 60, så går det foort opp til 100 :D
Legger inn andre gir ved 60. Tredjegir er 90 ca. Må få hivd ut den 3.73 utvekslinga til neste år og. Denne turboen liker tunge utvekslinger :). Går relativt dårlig på 2. gir fordi det er for lett. Hadde det vært litt tyngre hadde turboen fått mye mer tid til å jobbe seg opp og jeg kunne dratt det til 110 kanskje med bedre drag enn nå med 3.31 utveksling.

Men blir nok gromt med ny kam og 3.31 baki der :D.

ArneR
29/07/10, 06:00
Når har du egentlig ladetrykk? Mulig det står tidligere, men orker ikke bla.

ChrML
29/07/10, 14:21
Når har du egentlig ladetrykk? Mulig det står tidligere, men orker ikke bla.
På varm olje:
- Begynner smått å lade rundt 2200 rpm i 5. gir hvis jeg gir jernet.
- Ca 0.5 bar ved 2500 rpm i 5. gir
- 1.3 bar ved overkant av 3000 rpm i 5. gir
- Ca 1.3 bar ved rundt 3700-4000 rpm når man gir på i 2. gir (tyngre utveksling hjelper nok mye her)

På kald olje er den en del tregere (selv nå om sommeren). Tror det er fordi oljetrykket er 1 bar høyere og olja som går inn i turboen er seigere. Da har jeg ikke sjans til å få noe ladetrykk før 3000 rpm uansett gir.

Så sier litt om hvor mye olja bremser turboen. Så lurer på om det blir en oljerestriktor inn på turboen for å bedre spoolen en del. Men må få bekreftet at noen andre også har kjørt oljerestriktor på 1.5-2mm på kun 2.5 bar oljetrykk ved kjøring og 1.3-1.5 bar oljetrykk på tomgang med denne turboen. Tror kanskje de har høyere oljetrykk når de kjører med restriktor? Eller kanskje jeg har så lavt oljetrykk fordi turboen tar alt og at restriktor vil hjelpe på det?



Da fikk jeg forresten bekreftet at kammen blir sendt i dag!!

SirKim
29/07/10, 14:28
får man ikke litt lavere utveksling enn 3,31 da?
Tenkte om kanskje det var bedre for deg med tanke på turbon som liker belastning?


Er VELDIG spent på resultatet av kammen!
Ta en ny speedometer-film når den er i samt sams opp data over ladetrykket på nytt =)



Btw, du hadde ikke oljekjøler du?

ChrML
29/07/10, 14:36
får man ikke litt lavere utveksling enn 3,31 da?
Tenkte om kanskje det var bedre for deg med tanke på turbon som liker belastning?


Er VELDIG spent på resultatet av kammen!
Ta en ny speedometer-film når den er i samt sams opp data over ladetrykket på nytt =)



Btw, du hadde ikke oljekjøler du?
Får lavere utvekslinger og. Rundt 2.9. 2.7 og lignende. Men tror kanskje det blir litt å ta i, hvertfall med denne girkassa. Mulig 2.9 hadde blitt optimalt med 6-trinn ZF siden den er litt bittelitt lettere på 1-5 og har ca like tungt 6. gir som M90 har 5. gir, men vet igrunn ikke før en har prøvd. Vil nemlig helst beholde muligheten til å kjøre greit å oppoverbakker uten å være fullstendig avhengig av ladetrykk mtp vanlig kjøring :).

Ja, skal komme med ny film når kammen er i. :)

Har kun den originale oljekjøleren. Fungerer igrunn greit den, men olja blir fort varm. Vanligvis ligger olja på 91-92 grader, litt over kjølevæsketempen. Men etter ca 5-6 harde runder på Rudskogen så lå oljetempen på 130 grader (målt av bunnpannesensoren) som begynner å nærme seg grensa. Men oljetempen har aldri vært noe problem ved generell gatekjøring med litt hardkjør inniblandt her i Norge.

Men den kjølte seg relativt raskt ned igjen til 90 grader når den fikk stå å gå på tomgang i noen minutter å veksle varmen med kjølevæska. Men sånn sett mtp banekjøring og kanskje hard Autobahn kjøring så hadde det vært veldig greit med en ekstern oljekjøler i fronten et sted. For å kunne kjøre hardere over lengre tid.

Joakim-G_R
29/07/10, 16:36
Løsninga på bikube-problemet ditt.. :p

http://cgi.ebay.com/20BHP-Turbo-31-Fuel-saver-NISSAN-X-TRAIL-TRADE-CARGO_W0QQitemZ190423747742QQcategoryZ0QQcmdZViewI temQQ_trksidZp4012.m506QQ_trkparmsZalgo%3DNGRI%26i ts%3DI%26itu%3DUA%26otn%3D12%26pmod%3D110565048925 %26ps%3D63%26clkid%3D6778615794074701774

henrik940
29/07/10, 16:59
Løsninga på bikube-problemet ditt.. :p

http://cgi.ebay.com/20BHP-Turbo-31-Fuel-saver-NISSAN-X-TRAIL-TRADE-CARGO_W0QQitemZ190423747742QQcategoryZ0QQcmdZViewI temQQ_trksidZp4012.m506QQ_trkparmsZalgo%3DNGRI%26i ts%3DI%26itu%3DUA%26otn%3D12%26pmod%3D110565048925 %26ps%3D63%26clkid%3D6778615794074701774

Bare å kjøpe! Du sparer den inn på 2 dager :D !

ChrML
29/07/10, 17:01
Løsninga på bikube-problemet ditt.. :p

http://cgi.ebay.com/20BHP-Turbo-31-Fuel-saver-NISSAN-X-TRAIL-TRADE-CARGO_W0QQitemZ190423747742QQcategoryZ0QQcmdZViewI temQQ_trksidZp4012.m506QQ_trkparmsZalgo%3DNGRI%26i ts%3DI%26itu%3DUA%26otn%3D12%26pmod%3D110565048925 %26ps%3D63%26clkid%3D6778615794074701774
Haha, ja! :D Den hadde nok gjordt seg rett foran LMM!!

gasgasboy
29/07/10, 22:15
Mtp det med oljekjøler .. Vil det si at du ikke har noen oljekjøler i fronten fra før ?
Min er automat, og jeg har jo oljekjøler i fronten .. Men den er vel bare til girkasse den da eller ? :)

Gjør vel ikke noe med en større oljekjøler .. kimmit har jo ett veldig godt utvalg akkurat der, ligger på rundt 5-600 kr for en 17 rader, men det vet du vel allerede :D

ChrML
30/07/10, 05:20
Mtp det med oljekjøler .. Vil det si at du ikke har noen oljekjøler i fronten fra før ?
Min er automat, og jeg har jo oljekjøler i fronten .. Men den er vel bare til girkasse den da eller ? :)

Gjør vel ikke noe med en større oljekjøler .. kimmit har jo ett veldig godt utvalg akkurat der, ligger på rundt 5-600 kr for en 17 rader, men det vet du vel allerede :D
Yep, har ingen oljekjøler i fronten fra før. Vil tro din er kun til girolja, ja.

Hadde vært greit med en større oljekjøler, ja, men blir nok ikke prioritert med det første. Koster jo litt mer enn 5-600 kr når man skal ha alt rundt og. Må jo ha en filterflytter samtidig så jeg får fjerna originalkjøleren og satt oljefilteret et annet sted som den ikke er så vanskelig å komme til. Pluss oljekjøleren som også må ha termostat og bypass hvis olje i heletatt skal bli varm om vinteren. :)

SirKim
30/07/10, 12:06
Bypass? kan du forklare nermere? Holder det ikke bare med en sandwish med termostat da?
Det jeg har liggans til min iallefall som jeg tenkte å hive på

Joakim-G_R
30/07/10, 12:16
Det er innebygd bypass i den. Om den bare lukker termostaten vil oljetrykket skyte til værs.

Kjører oljen utenom oljekjøleren, med andre ord.

SirKim
30/07/10, 13:16
Så med andre ord går jeg på en smell om jeg monterer sandwish med termostat på bare?
Eller har jeg missforstått nå?

har kjøpt mitt fra pedersen iallefall

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/2400.jpg

Joakim-G_R
30/07/10, 13:24
Ingen fare, om det er termostat i den er det nok ikke noe farlig.

Kalsn
30/07/10, 14:55
får du forresten plass til sandwitchen uten at oljefilteret tar borti dp eller? :)

ChrML
30/07/10, 14:58
får du forresten plass til sandwitchen uten at oljefilteret tar borti dp eller? :)
Nope, det er ikke sjans :). Er vel ca 10mm klaring fra oljefilteret til wastegate returrøret som ikke har noen annen plass den kunne vært.

Filterflytter må isåfall monteres på blokka der hvor den originale oljekjøleren er skrudd i den store banjobolten og legges slanger vekk derfra for å ha oljefilteret et annet sted (i nærheten av oljekjøleren).

kimove
30/07/10, 16:03
Man kan bruke et marine filter, det er bra mye kortere enn et originalfilter som gjør at det muligens blir plass å ha det :)

Marinefilter framnr: ph2874

ChrML
30/07/10, 16:18
Man kan bruke et marine filter, det er bra mye kortere enn et originalfilter som gjør at det muligens blir plass å ha det :)

Marinefilter framnr: ph2874
Takk for tipset :). Kanskje jeg skal sette på det neste gang så slipper jeg å ta av wastegate røret for å bytte oljefilter.

Men når det eventuellt blir oljekjøler så blir nok filteret flytta helt vekk derfra. Sånn at jeg slipper å ha det der hvor det er så trangt.

Mr. Crepsley
30/07/10, 16:32
tror mitt heter oh 011 fra mekonomen, myyyye mindre en originalt.

Kalsn
30/07/10, 17:55
tror mitt heter oh 011 fra mekonomen, myyyye mindre en originalt.
har det egentli noe å si hvor stort filteret er? bare det ikke er aaalt for lite?

SirKim
31/07/10, 00:39
er det ikke bare å bruke den tappen til blokka fra en 240 eller noe da for å få vekk 940-armen til filteret å så sandwich rett på bokka å så filter utpå der igjen?

Joakim-G_R
31/07/10, 02:05
Du kan jo bare snu den armen som filteret sitter på da, og få den fremover isteden. Om det er plass med AC-pumper osv.

Sett flere som har gjort det. Får filteret vekk fra den fæle varmen også.

SirKim
31/07/10, 02:55
Sant det Joakim! Men kan vel ikke se særlig bra ut under panseret?
Noen som er nøye på at det må se sånn nogenlunde ut iallefall, andre ikke.

Jeg har iallefall vært på volvo å kjøpt denne tappen til blokka som er på 2 serien, så jeg kan skru filteret rett på blokka istede. Så fester jeg bare sandwichen rett på den å så filter uttpå der igjen. Håper det går greit, skal da være plass. Hvis ikke må jeg vel til med filterflytter da :)

Christian
31/07/10, 03:02
Den tappen har du alledere på bilen din, men den sitter i andre enden av filterflyttern. ;)

Joakim-G_R
31/07/10, 03:08
Sant det Joakim! Men kan vel ikke se særlig bra ut under panseret?
Noen som er nøye på at det må se sånn nogenlunde ut iallefall, andre ikke.

Jeg har iallefall vært på volvo å kjøpt denne tappen til blokka som er på 2 serien, så jeg kan skru filteret rett på blokka istede. Så fester jeg bare sandwichen rett på den å så filter uttpå der igjen. Håper det går greit, skal da være plass. Hvis ikke må jeg vel til med filterflytter da :)

Tror ikke så mange ser det. Er somregel mye annet rart i veien også. Men om man liker å skru eksos av/på når man skal ta olje/filterskift, så er det jo greit :p

SirKim
31/07/10, 03:12
Den tappen har du alledere på bilen din, men den sitter i andre enden av filterflyttern. ;)

Da har jeg en i reserve pluttselig! Haha:D
Men trodde den var litt annerledes den i armen jeg :)
Men da er det jo bekrefta da at den er lik :)

Angående vann som går til den "sandwichen" på armen, kan de blendes eller Må det være rør der så det blir gjennomstrømning?

Joakim-G_R
31/07/10, 03:16
De kan blendes.

Det beste er jo å ta fra en A, F, K, el lign.

SirKim
31/07/10, 13:11
tenkte du på den oljetappen Joakim?
Christian sier den er lik, men jeg mente på at den var lengere grunnet den sandwich`n som står på enden. Men mulig jeg tar feil ja

Joakim-G_R
31/07/10, 13:32
Nei - du spurte om vannet gjorde du ikke? :) Det kan blendes, men det beste/peneste/mest lekkasjefrie er jo å bytte til vannrør fra en bil uten vannkjølt oljekjøler.

A.Finstad
31/07/10, 22:48
angående filteret så sitter det jo ikke vannkjøling på olja på en ET motor så stemmer ikke helt at det bare er 200 serien som har det bare sånn at dere er klar over det :p

Mr.X
31/07/10, 23:29
Forall Del IKKE gå ned på størelsen på filteret, heller opp!

Btw. så har jeg filter flytter for sale ;)

Joakim-G_R
01/08/10, 00:45
angående filteret så sitter det jo ikke vannkjøling på olja på en ET motor så stemmer ikke helt at det bare er 200 serien som har det bare sånn at dere er klar over det :p

Nei, der er det en luftkjølt oljekjøler, flink gutt å fått med seg det. :)

Hvem har sagt at det bare er på 200 serien?

A.Finstad
01/08/10, 09:15
nei kansje jeg som mistolka det litt, men det ble sakt at den tappen var fra 200 serien :p har ET selv og vil holde meg til det da det ikke er like mye dritt som med de bila med LH2.4 :p

ChrML
01/08/10, 19:11
Du kan jo bare snu den armen som filteret sitter på da, og få den fremover isteden. Om det er plass med AC-pumper osv.

Sett flere som har gjort det. Får filteret vekk fra den fæle varmen også.
Det fungerer dårlig uten å bygge om andre ting ganske vesentlig. Kikka litt på det når vi hadde alt frahverandre om det gikk å sette filteret en annen vei sånn at det er lettere å få plass til oljeretur, wastegaterør og lignende. Men ble bare til at den ble snudd ca 1cm lengre ned. Fremover så vil det butte i servopumpe. Vil igrunn butte med noe hele veien rundt bortsett fra rundt der den skal være.

AC pumpe sitter på andre siden, så ikke noe problem der.




Forall Del IKKE gå ned på størelsen på filteret, heller opp!

Btw. så har jeg filter flytter for sale ;)
Hva er forskjellen på små og store filter? Har det noe med trykkfall og gjennomstrømming eller ligger det i hvor mye drit de kan samle opp?

Joakim-G_R
01/08/10, 19:15
Er ikke så mange som har AC i tillegg, og da kan man montere servo på innsugssiden, derfor jeg skrev det jeg skrev. :)

Mr.X
03/08/10, 22:06
Hva er forskjellen på små og store filter? Har det noe med trykkfall og gjennomstrømming eller ligger det i hvor mye drit de kan samle opp?

Trykkfall og gjennomstrømming er nok ikke merkbart, men det blir jo mere filter å filtrere olja med, olja er ikke noe og kødde med as :D

J.A.S
04/08/10, 01:15
fått kammen fra Gustavsson ennå ? spent på hvordan den vil funke :) virker som den karen har en del erfaring :)...

ChrML
04/08/10, 05:26
fått kammen fra Gustavsson ennå ? spent på hvordan den vil funke :) virker som den karen har en del erfaring :)...
Venter på den enda. Fikk ikke noe sporingsnr, men ble sendt på Fredag mener jeg det var, så skal komme iløpet av neste uke hvertfall. Kanskje denne uka.

Joakim-G_R
04/08/10, 06:01
Blir spennende med ny kam. :)

Mye ga du forresten for den andre multilinken din?

gaupe
04/08/10, 10:49
Den tappen har du alledere på bilen din, men den sitter i andre enden av filterflyttern. ;)

Nei, går ikkje det, prøvde på det, måtte kjøpe ein frå 240-blokk.

gaupe
04/08/10, 10:49
angående filteret så sitter det jo ikke vannkjøling på olja på en ET motor så stemmer ikke helt at det bare er 200 serien som har det bare sånn at dere er klar over det :p

Vasskjøling på ET frå 87, og luftkjølt oljekjølar til og med 91 på 940 også.

Christian
04/08/10, 14:05
Nei, går ikkje det, prøvde på det, måtte kjøpe ein frå 240-blokk.

Det funka ihvertfall på bilen min, da tok jeg bolt ifra bakenden på filterflyttern fra en 86 740 Turbo.

gaupe
04/08/10, 14:11
Det funka ihvertfall på bilen min, da tok jeg bolt ifra bakenden på filterflyttern fra en 86 740 Turbo.

Ok, då er eg med, tenkte på filterflytteren som står på 92-98 B230 FT/FK. Den som går i blokka er nok fin.

tyggern
04/08/10, 14:15
vet du hvilket emne han bruker for å lage kammen din? er det stål kam eller støpejern?

ChrML
04/08/10, 15:03
Blir spennende med ny kam. :)

Mye ga du forresten for den andre multilinken din?
Yeah, gleder meg :). Ikke sikkert jeg får montert den med en gang da, må ordne så jeg har tilgang på shims. Men skal høre med han svensken jeg kjøpte toppen av om han er i Kongsvinger en gang ganske snart så kan jeg kjøre dit og montere den, for han har shims. Eller så må jeg stå på utsiden av Volvo i åpningstiden hvis de har shims liggende å bytte kam.



vet du hvilket emne han bruker for å lage kammen din? er det stål kam eller støpejern?
Vet ikke. Han lager de ikke selv, han bestiller fra noen som lager dem. Vet ikke hvor de kommer fra, men han sier at han har hundrevis av profiler å velge imellom så mulig de blir laget av dem på bestilling.

Joakim-G_R
04/08/10, 18:16
Han Totto bestiller jo også "spesialkammer" fra CatCams, men har kanskje ikke like god kompetanse som Gustavsson. :)

ChrML
06/08/10, 18:24
Oppdatering 06.08.2010 - Kamaksel ankommet


Skjer ikke så mye for tiden, men på tide å legge ut en liten oppdatering igjen.

Lakkering:
Har samlet følgende deler for lakkering nå:
- 940 Add-on leppe foran
- 960 sideskjørter
- 940 originalvinge med bremselys
- 960 håndtak
- Lyktelister uten hull

I tillegg skal hjulbuene bak lakkeres (muligens hele bakskjermene). Skal ta med alle delene bort og bestille time på Mandag.




http://www.chrml.net/media/bil/project/20100806/IMG_5809T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100806/IMG_5809A.JPG)

Klarte å gjøre en liten feil når jeg monterte coiloverene. Skrudde fjøra litt for langt opp sånn at øverste coilover ringen var ovenfor gjengepartiet på demperen. Så måtte justere litt ned for å ikke ødelegge gjengene der.

Resultatet er dessverre at bilen nå er litt for lav bak i forhold til foran. Så skulle hatt den lavere foran, men det blir ikke enda. Men blir nok litt bedre når jeg får dreiet en Superflex foring til nedre feste da den siger ca 10mm bare på den foringen som er avlang.

På grunn av dette ble bilen nesten liggende på bump- putene bak. Så tok av disse her om dagen og kappet de ned så mye jeg turte uten å bruke så mye tid på å prøve hvor langt ned det går før ting tar borti noe. Tok vel bort ca 4 cm av putene så hvis den slår i bunn nå så er øvre lenkearm overkant av ca en cm unna drivakselen. Dette gir ca 5cm fjøringsvei for øyeblikket.

Mulig jeg kan finjustere dette lengre ned senere for å kunne ha lengre vandring på fjøringa bak, men hadde ikke så god tid nå. Må ta høyde for at puta kan komprimeres litt hvis dumpen er hard og.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100806/IMG_5813T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100806/IMG_5813A.JPG)

Da har jeg fått kamakselen jeg bestillte! :D Usikker når jeg har tid til å montere den. Kanskje på Søndag, en dag til uka eller neste uke. Vi får se! Gleder meg hvertfall til å merke forskjellen :). Trenger litt verktøy før jeg begynner til shimsingen.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100806/IMG_5815T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100806/IMG_5815A.JPG)

Fått noen deler fra Superflex og! Foringer til forstilling. Disse blir også byttet når jeg får ordna meg med presse. Den røde stanga er til nedre coiloverfeste bak, må dreies til.

henrik940
06/08/10, 18:31
Tror ikke det er noe vits å ta med delene til han, før du veit når du skal lakkere :p

ChrML
06/08/10, 18:41
Tror ikke det er noe vits å ta med delene til han, før du veit når du skal lakkere :p
Blir å bestille time og.

Eldste Haugerud
06/08/10, 19:29
ser bra ut detta christian!:) gleder meg til å se åssen det blir med den nye kammen!;)

kimsylo
06/08/10, 19:46
min sperer på 8250rpm paul sine chiper

Joakim-G_R
06/08/10, 20:27
Hæ? 8250 omdr på en rødblokk? Da har vel kurven snudd for 2000 omdr siden?

ChrML
06/08/10, 20:41
Hæ? 8250 omdr på en rødblokk? Da har vel kurven snudd for 2000 omdr siden?
Kommer an på hvor man legger kurven :p. Med veldig mye effekt og kort slaglengde er det nok fint med turtallsperre på 8250 rpm. Mener det var 6500 rpm turtallsperre jeg bestillte på chippen min fra 'thelostartof'. Kunne velge mellom original, 7200 og noen punkter imellom mener jeg. Tenningshjernen extrapolerer dårlig over ca 6500 rpm.

SirKim
06/08/10, 22:41
Gleder meg til resultatet av kammen altså!

volvoRsport
06/08/10, 22:46
Tror nok du vil merke veldig stor forskjell med kammen og nye chipper. Blir moro å sitte på en tur igjen da, for den gikk på ingen måte dårlig nå heller ;)