PDA

Vis full versjon : ChrML's Worklog [Volvo 940 LT - 1995]



Sider : 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10

JørnM_940
13/04/10, 16:51
Fin denne bilen ja:) Men du har ikke tenkt på hellakkarte fangere, lister og speil? Er jo en mørk bil så tror det hadde gjort seg med det, det svarte bryter ikke såå mye med fargen når den er så mørk..

ChrML
13/04/10, 16:55
Fin denne bilen ja:) Men du har ikke tenkt på hellakkarte fangere, lister og speil? Er jo en mørk bil så tror det hadde gjort seg med det, det svarte bryter ikke såå mye med fargen når den er så mørk..
Hmm, veit ikke. Speilene er allerede lakkert originalt, men listene og det sorte på fangerene er ikke. Usikker på om listene hadde vært noe pent, mister liksom den linja. Er ganske mørkt ute på det bildet, da ser bilen nesten svart ut, men skal prøve å få til noen nypolerte bilder i sola etterhvert :).

Men kommer på litt flere lakkerte deler etterhvert da, 960 sideskjørt, 940 addon , skvettlapper lakkert i bakkant og lyktelister uten hull. Blir nok bra da :). Skulle nesten hatt 960 håndtak i samme slengen så jeg fikk lakkert de og.

JørnM_940
13/04/10, 16:59
Hmm, veit ikke. Speilene er allerede lakkert originalt, men listene og det sorte på fangerene er ikke. Usikker på om listene hadde vært noe pent, mister liksom den linja.

Men kommer på litt flere lakkerte deler etterhvert da, 960 sideskjørt, 940 addon , skvettlapper lakkert i bakkant og lyktelister uten hull. Blir nok bra da :). Skulle nesten hatt 960 håndtak i samme slengen så jeg fikk lakkert de og.
Hvordan hadde det vært med hellakkerte fangere og lister, men en annen farge på add-on? Fått litt M5-stil da.. Har lekt med tanken selv flere ganger, har akkurat fått igjen fangerne fra lakkering, ble veldig bra. Synes bare at det svarte som er originalt på fangerne, følger linja til listene, så da må man nesten lakkere listene samtidig:p

ChrML
13/04/10, 17:23
Hvordan hadde det vært med hellakkerte fangere og lister, men en annen farge på add-on? Fått litt M5-stil da.. Har lekt med tanken selv flere ganger, har akkurat fått igjen fangerne fra lakkering, ble veldig bra. Synes bare at det svarte som er originalt på fangerne, følger linja til listene, så da må man nesten lakkere listene samtidig:p
Yeah, må jo enten lakkere lister og fangere eller ingenting. Ellers blir det litt halvgjordt. Men veit ikke helt om jeg har lyst på lakkerte fangere/lister. Er jo kjekt med plastfangere og plastlister og mtp å slippe å skrape de opp når man åpner dører inntil vegger og kjører inntil ting.

DieselDriver
13/04/10, 17:39
Angående den varmelakken så kommer den til og forsvinne fort. Preller av uansett uansett da jern og maling ikke fulger hverandre i den sinnsyke varmen. Liker høyda på bilen bak. Ser god og kjøre ut som er det viktigste.

Torra
13/04/10, 17:40
Er det en bruksbil er det jo utrolig kjekt med plastikklister og fangere som ikke er lakkert da! Men som utstillingsbil ville det i mine øyne gjort seg best med lakkerte fangere iallefall ;)
Men lakker den nederste delen av framfangeren i bilens farge, slik yngste haugerud har :p Ser ikke noen god grunn til ikke å gjøre det ^^

ChrML
13/04/10, 17:44
Angående den varmelakken så kommer den til og forsvinne fort. Preller av uansett uansett da jern og maling ikke fulger hverandre i den sinnsyke varmen. Liker høyda på bilen bak. Ser god og kjøre ut som er det viktigste.
Yeah, har en følelse av at varmelakken ikke kommer til å holde, ja. Men da har jeg hvertfall prøvd det og :).


Bilen ser ikke ekstremt høy ut bak på bildet, men i virkeligheten ser det mye værre ut. Den er akkurat originalhøyden bak på en 940 med nye originalfjører (virker ikke som bladfjører i kompositt synker noe særlig med alderen).

Men det viktigste er jo at bilen er god å kjøre som du sier, kjører heller med en skyhøy bil bak enn det oppsettet jeg hadde med en slapp nivåmatfjør som bånna rett i gummiknottene i hver fartsdump og spratt med høy fart opp igjen. Så får den bli både lav og komfortabel når coiloverene blir bestillt (før treffet en gang), eller hvis TBO får somla seg til å lage noen klosser sånn at jeg kan kappe bladfjøra litt.

ChrML
13/04/10, 17:46
Er det en bruksbil er det jo utrolig kjekt med plastikklister og fangere som ikke er lakkert da! Men som utstillingsbil ville det i mine øyne gjort seg best med lakkerte fangere iallefall ;)
Men lakker den nederste delen av framfangeren i bilens farge, slik yngste haugerud har :p Ser ikke noen god grunn til ikke å gjøre det ^^
Yeah, enig med deg der. Er utrolig fort gjordt å skrape opp fangeren helt foran eller dørlistene på en vanlig bruksbil, så liker å ha plast der for da gjør det ikke noe om man åpner døra inntill en vegg eller rygger til det stopper mot en vegg.

Nederste delen av framfangeren blir byttet ut med en ny original add-on leppe jeg har hatt liggende i ca 1 år :p. Den blir lakkert i bilens farge :).

Torra
13/04/10, 17:48
I hele vinter har jeg brukt hengerfeste/bakfanger til å vite når jeg har rygget langt nok, glad jeg ikke har hatt lakkert fanger da ja :p Iallefall i skaresnøen :p

Prøvd med noe "bumper renewer" elns på fangerne da? Så litt skjollete ut

DieselDriver
13/04/10, 17:50
I hele vinter har jeg brukt hengerfeste/bakfanger til å vite når jeg har rygget langt nok, glad jeg ikke har hatt lakkert fanger da ja :p Iallefall i skaresnøen :p

Prøvd med noe "bumper renewer" elns på fangerne da? Så litt skjollete ut

Kjekt med de gamle 240 fangerne. Har noen gamle 240 i gården og da bare dytter man bilene dit man vil ha dem:D

ChrML
13/04/10, 17:51
I hele vinter har jeg brukt hengerfeste/bakfanger til å vite når jeg har rygget langt nok, glad jeg ikke har hatt lakkert fanger da ja :p Iallefall i skaresnøen :p

Prøvd med noe "bumper renewer" elns på fangerne da? Så litt skjollete ut
Hørte om noe spesielle Owatrol greier man kunne bruke på fangere så holdt det seg helt svart i nesten et år. Men tror det lå på VF før kræsjen, så husker ikke hva resten av navnet på produktet er. Tenkte kanskje å prøve det.

Har prøvd Armorall, Bumpershine og sånne ting, men det holder en drøy uke så er den like grå igjen :p. Har ikke gjordt noe med fangerene/listene siden i høst, så de er nok både grå og skjoldete nå :).

DieselDriver
13/04/10, 17:52
Bruk varmepistol da.

volvoRsport
13/04/10, 17:52
Hørte om noe spesielle Owatrol greier man kunne bruke på fangere så holdt det seg helt svart i nesten et år. Men tror det lå på VF før kræsjen, så husker ikke hva resten av navnet på produktet er. Tenkte kanskje å prøve det.

Owatrol Polytrol. Et annet tips er å bruke varmepistol.

ChrML
13/04/10, 17:53
Owatrol Polytrol. Et annet tips er å bruke varmepistol.
Ah, takk :). Polytrol skal prøves!

Torra
13/04/10, 17:53
Har du prøvd å bruke varmepistol da? Uvisst hvor lenge det varer, men blir "instant fresh" :D Så en video på youtube av det for 1 års tid siden.. skal prøve å finne igjen

ChrML
13/04/10, 17:55
Har du prøvd å bruke varmepistol da? Uvisst hvor lenge det varer, men blir "instant fresh" :D Så en video på youtube av det for 1 års tid siden.. skal prøve å finne igjen
Yeah, har sett videoen jeg og. Blir nok instant fresh for en stokker jo litt om på plastikken så ny fresh plastikk kommer fremst, men tror nesten at en slags form for impregnering som hindrer at plastikken tar til seg så mye møkk kanskje kan fungere bedre (som fex Polytrol).

Torra
13/04/10, 18:41
Kanskje brukt varmepistol også noe form for sealer oppå etterpå?

ChrML
13/04/10, 19:03
Kanskje brukt varmepistol også noe form for sealer oppå etterpå?
Det er jo en mulighet og :).


Har oppdatert førsteposten en del nå. Har laget en indeks med direktelink til alle oppdateringene i denne tråden. :) Har også laget ny signatur og bilde i førsteposten etter hvordan bilen ser ut nå.

Torra
13/04/10, 19:32
Liker signaturen ;) Mye penere enn den gamle :)

ChrML
13/04/10, 19:33
Liker signaturen ;) Mye penere enn den gamle :)
Takk :). Syns den ble ganske pen selv.

DieselDriver
13/04/10, 19:34
Også ser man at bilen er grønn og ikke blå.

ChrML
14/04/10, 18:09
Da er følgende slagplan lagt fremover:

Fra nå: Få eksosanlegget ferdig med 3.5" og V-band hele veien. Gjøre klar det jeg kan på forhånd av turboprosjektet.
13. Mai: Montere air condition og få liv i det (ca 1 uke)
26. Mai: Bestille de siste delene som trengs til å bygge om til KKK27
Midt i Juni: Ferie! Montere turbo og grenrør, bestille drivaksler og lagersett til klokke for å bygge inn Truetrack. Prøve å rekke det i ferien og.
Rett før treffet: Prøve å få montert coilovere bak for å få god høyde bak
18. Juli: VCCN Trackday!!


HVIS bonuspengene kommer før treffet så skal kanalene rettes (bulk på undersiden), så skal følgende deler lakkes: sideskjørter, skvettlapper, hjulbuer bak og add-on leppe.

henrik940
14/04/10, 18:30
Når skal vi rive ut motoren og få gjenga opp returen til turboen?

ChrML
14/04/10, 18:40
Når skal vi rive ut motoren og få gjenga opp returen til turboen?
Blir i de ukene jeg skal ha ferie når turboen skal monteres. Da er det lettest å jobbe med det andre og, matcheporte grenrør med topp osv....

The Sven
14/04/10, 19:57
Mulig det. Men fortsatt genialt, for før jeg begynte med dette så jeg igrunn for meg at man kun kunne snu huset etter fastsatte punkter, fex 45 grader.

Dette kan man gjøre på alle vanlige turboer, bortsett fra sånne som ikke passer på noe annet enn de er levert til.

rustan
15/04/10, 17:21
Blei tøft med sommer felga!:) Ser nesten ut som om det er positiv camber bak på bildene der, hehe

ChrML
15/04/10, 17:23
Blei tøft med sommer felga!:) Ser nesten ut som om det er positiv camber bak på bildene der, hehe
Yeah, la merke til det selv :p. Hvertfall ikke mye om å gjøre at camberen er positiv. Blir nok bra når jeg får på coilovere. Værste er at bilen blei ikke så mye lavere når jeg hadde 4 hjul baki der og en del verktøy :p.

jonass
15/04/10, 22:57
Positiv camber er negativt:D

Jobbe88
17/04/10, 10:41
Flens fra KKK 27 turboen til 3.5" V-band ferdig! :) Må bare "porte" den litt innvendig sånn at det blir smoothe kanter ved V-banden og ut fra turboen.





[URL="http://www.chrml.net/media/bil/project/20100309/IMG_5268.JPG"]


Hvor kjøpte du den "trakta" ?

Hmm , funka dårlig , men du skjønner hva jeg lurer på?

ChrML
17/04/10, 10:42
Hvor kjøpte du den "trakta" ?
Verocious Motorsports (http://www.verociousmotorsports.com/)

Edit: Er bare å bruke Quote knappen under innlegget du skal sitere. Eller + knappen fulgt av Post Reply hvis du skal sitere flere innlegg.

Jobbe88
17/04/10, 12:46
Verocious Motorsports (http://www.verociousmotorsports.com/)

Edit: Er bare å bruke Quote knappen under innlegget du skal sitere. Eller + knappen fulgt av Post Reply hvis du skal sitere flere innlegg.

Joa , men tenkte å fjerne alle bildene bortsett ifra det aktuelle :)

ChrML
17/04/10, 13:53
Joa , men tenkte å fjerne alle bildene bortsett ifra det aktuelle :)
Kan fortsatt gjøre det :).

Jobbe88
17/04/10, 20:06
Kan fortsatt gjøre det :).

jaaaaaaa , skjønner da det :P heheh. men når jeg fjerna alt bortsett fra adressen til bilde kom ikke bilde bort. fjærna sikkert for mye,men nok ot :P

TeamBørnOut
19/04/10, 12:23
Klossene blir laget når jeg har fått eugodkjent bilen til dama en dag :) først i treverk så i noe annet. jeg er litt usikkert på resultatet selv enda. derfor jeg ikke har turt å fucke opp noe på bilen hennes :D

ChrML
19/04/10, 20:15
Klossene blir laget når jeg har fått eugodkjent bilen til dama en dag :) først i treverk så i noe annet. jeg er litt usikkert på resultatet selv enda. derfor jeg ikke har turt å fucke opp noe på bilen hennes :D
Nice :).

Har forresten skrudd litt eksosanlegg. Montert ny downpipe og fleksledd samt laget brakett til å støtte eksosanlegget etter fleksleddet. Har også tilpasset eksosanlegget frem til og med første lyddemper for V-band med 3.5" hele veien. Delene blir nok sveiset i mårra, legger ut bilder av alt på Torsdag.

For noe helvetes drit å få løs standard eksosanlegg med rør i rør etter kun å ha vært der i et par måneder :p. Blir godt å slippe alt helvete med eksosanlegg når V- band anlegget er på plass! Samt blir digg når eksosanlegget er som det skal. Godt festet, ikke slår borti noe osv...

TeamBørnOut
19/04/10, 22:03
Det kan være et helvette å løsne bare ved tilpassing :D

ChrML
26/04/10, 17:25
Vært stille her lenge nå så tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering på hva som kommer til å skje.

Air Condition: Har bestillt AC røret jeg mangler, en ny condenser fra en på forumet her og litt forskjellig småting som jeg skal hente på Onsdag. Det er også originale intercooler rør til AC på vei som skal brukes midlertidig frem til ny turbo monteres og noen smådeler er bestillt hos Volvo.

Da blir det full fart å montere AC på Torsdag tenker jeg :). Begynner med å montere troperadiatoren, elvifte og AC intercooler, så blir det å montere kompressor og resten av utstyret. Målet da er å få ferdig det iløpet av en ukes tid. Når resten av delene ankommer på Onsdag så skal jeg ha alt jeg trenger for å få kjørt det igang når jeg er ferdig med monteringen.

Agrostar
26/04/10, 17:37
AC er oppskrytt :rolleyes: Tenk kor mange år ein har køyrt utan, og kor mange køyretøy ein får utan idag!



Neida, bra nokon tek vare på bilane sin og gjer dei akkuratt som ein vil.

ChrML
26/04/10, 17:39
AC er oppskrytt :rolleyes: Tenk kor mange år ein har køyrt utan, og kor mange køyretøy ein får utan idag!



Neida, bra nokon tek vare på bilane sin og gjer dei akkuratt som ein vil.
Yup, fint med AC. Greit på tur, slippe å ha vinduene oppe hele tiden. Verdt de 20 kg med ekstra vekt og de 6-7 tusenlappene jeg har brukt på AC-en totalt.

Agrostar
26/04/10, 17:42
Einaste som er jævligt med AC, er at du får sjokk om du sit inne i bilen i mangen timar og har det fint og normalt temperert, for så å komme ut i solsteiken og 30+... Er det eg har høyrt da :p Men jaggu heller som du seier, er verdt det!

ChrML
26/04/10, 17:44
Einaste som er jævligt med AC, er at du får sjokk om du sit inne i bilen i mangen timar og har det fint og normalt temperert, for så å komme ut i solsteiken og 30+... Er det eg har høyrt da :p Men jaggu heller som du seier, er verdt det!
Yup, er akkurat det. Men sånn sett er det jo greit med fullautomatisk klima og som holder en fin temperatur som ikke trenger å være altfor kaldt i forhold til ute. Monterer justerbar lavtrykkspressostat samtidig (så anlegget kan presses litt mer enn originalt) så kan nok få frostrøyk ut av ventilatorene og nesten 0 grader i bilen hvis jeg vil :p, men er vel fort gjordt å bli litt forkjøla da :D.

940pearl
26/04/10, 20:23
Noen som vet hva det koster å fikse ny gass på AC-anlegget?

Tipper jeg må gjør det på 940ien.

TurboHansen
26/04/10, 20:25
Noen som vet hva det koster å fikse ny gass på AC-anlegget?

Tipper jeg må gjør det på 940ien.

Rundt 1000lappen vel? mener å huske deet er noe i den duren.

TeamBørnOut
26/04/10, 20:29
ligger vell på den prisen rundt om.. volvo skal vell ha 1700 ellerno mins jeg

940pearl
26/04/10, 20:30
Var jo ikke ille det, trodde det var rundt 3-4000,-

TeamBørnOut
26/04/10, 20:36
Er man smart så lodder man inn en kobling som er lik som på kjølesystemer i butikker :P
Har en kammerat som jobber i norild som har gjort det på noen biler. da kan han fylle over gratis til folk. Han har gjort det fordi den ventilen som er på de fleste biler er veldig dyr (vistnok). Han skulle hjelpe meg å bygge inn AC i limon også så jeg får "soner". forran og bak :)

ChrML
26/04/10, 20:43
Er man smart så lodder man inn en kobling som er lik som på kjølesystemer i butikker :P
Har en kammerat som jobber i norild som har gjort det på noen biler. da kan han fylle over gratis til folk. Han har gjort det fordi den ventilen som er på de fleste biler er veldig dyr (vistnok). Han skulle hjelpe meg å bygge inn AC i limon også så jeg får "soner". forran og bak :)
Må huske at det ikke bare er fyllingen som er viktig da :). Skal jo også vakumeres i så og så lang tid på et visst undertrykk, kan være lurt å flushe osv... :p

Iversen
26/04/10, 20:50
Er man smart så lodder man inn en kobling som er lik som på kjølesystemer i butikker :P
Har en kammerat som jobber i norild som har gjort det på noen biler. da kan han fylle over gratis til folk. Han har gjort det fordi den ventilen som er på de fleste biler er veldig dyr (vistnok). Han skulle hjelpe meg å bygge inn AC i limon også så jeg får "soner". forran og bak :)

På bilen er det standard R134a ventil. Også ofte brukt i vanlige kjølesystemer i butikker. Jeg bruker selv samme apparat som dissa kjølegutta bruker. Flensene går etter hvordan type gass som blir brukt. Det som ble gjort på min er å fylle på nitrogen og trykk teste systemet (kjører det ikke igang, bare setter i gassen) og sjekker lekkasje. For så og tømme systemet og helle på R134a gass. Grunnen til at noen bruker nitrogen er at det holder et mye høyre trykk og derfor blir det lettere å finne eventuelle lekasjer. Men dette får du ikke gjort på et bilverksted. De bruker gjerne fyll og se etter lekkasje (blir ofte dyrt da man må etterfylle gass noen ganger). Gassen er billig, selv på volvo. Koster ca 300,- for 700ml, men har du ikke tilgang maskin så er du like langt. Når du skrur sammen rørene så pass på og ta litt esterolje på alle o-ringer så du slipper lekkasje (esterolje er olja som er inne i kompressoren og som går rundt i kjølesystemet på R134A systemer).

TeamBørnOut
26/04/10, 21:31
Mulig! kun det jeg hørte han sa :)
Det med nitrogen vet jeg. (jeg håpet det var i flytende form.. så jeg gleda meg til å presse lagre på jobben hans :P men ble skuffet fort...)
Men jeg mins han sa de testet systemet ved å bruke vakum å se om det lakk på den måten. kanskje forskjellig fra sted til sted

ChrML
26/04/10, 21:39
Mulig! kun det jeg hørte han sa :)
Det med nitrogen vet jeg. (jeg håpet det var i flytende form.. så jeg gleda meg til å presse lagre på jobben hans :P men ble skuffet fort...)
Men jeg mins han sa de testet systemet ved å bruke vakum å se om det lakk på den måten. kanskje forskjellig fra sted til sted
Man vakumerer anlegget før fylling for å få ut alle rester av oksygen og andre forurensinger før man fyller. Pleier å trykkteste før det. AC gassen er under høyt trykk når anlegget går.

Iversen
26/04/10, 21:50
Man vakumerer anlegget før fylling for å få ut alle rester av oksygen og andre forurensinger før man fyller. Pleier å trykkteste før det. AC gassen er under høyt trykk når anlegget går.

Dette går fint å teste systemet med vakum også. Men dette er veldig upresist, da du klarer å få riktig vakum selv om det er en bitteliten lekkasje fra en o-ring, eller lignende. Selv fyller jeg alltid gass og sporingsveske. Får også noe slags tettemiddel dersom man har lekkasje som man ikke finner. Det fungerer utmerket med tror ikke man skal ha dette på uten at man vet at det er lekkasje. Dersom du trenger litt esterolje og er i oslo området så skrik ut. Har noen slanter liggende å slenge :)

ChrML
26/04/10, 21:52
Dette går fint å teste systemet med vakum også. Men dette er veldig upresist, da du klarer å få riktig vakum selv om det er en bitteliten lekkasje fra en o-ring, eller lignende. Selv fyller jeg alltid gass og sporingsveske. Får også noe slags tettemiddel dersom man har lekkasje som man ikke finner. Det fungerer utmerket med tror ikke man skal ha dette på uten at man vet at det er lekkasje. Dersom du trenger litt esterolje og er i oslo området så skrik ut. Har noen slanter liggende å slenge :)
Skulle få en liten skvett med esterolje til å kline inn O-ringene med på Onsdag når jeg henter resten av AC delene. :) Men ellers takk.

Iversen
26/04/10, 21:56
Skulle få en liten skvett med esterolje til å kline inn O-ringene med på Onsdag når jeg henter resten av AC delene. :) Men ellers takk.

Bytt samtidig olje/fyll på kompressoren. For olje som en gang i tiden ble fylt på her har blitt med rundt i systemet. Og derfor kan det hende at denne er helt tom. Men var det når jeg bytta fra R12 til R134A. Jeg skulle helle ut den gamle olja til R12 gassen og det var ikke noe igjen. Greit å sjekke så du ikke kjører den tørr. Olja er sykt tykk, så den kan stå leeenge å renne.

ChrML
26/04/10, 21:59
Bytt samtidig olje/fyll på kompressoren. For olje som en gang i tiden ble fylt på her har blitt med rundt i systemet. Og derfor kan det hende at denne er helt tom. Men var det når jeg bytta fra R12 til R134A. Jeg skulle helle ut den gamle olja til R12 gassen og det var ikke noe igjen. Greit å sjekke så du ikke kjører den tørr. Olja er sykt tykk, så den kan stå leeenge å renne.
Oki. Er det ester olje som skal på kompressoren og? Trodde det var olja som gikk rundt i systemet jeg, har ikke sett så nøye på det enda :p. Er vel en bånnplugg på dette som bare er å skru ut da og helle på en viss mengde ny?

henrik940
26/04/10, 22:01
Einaste som er jævligt med AC, er at du får sjokk om du sit inne i bilen i mangen timar og har det fint og normalt temperert, for så å komme ut i solsteiken og 30+... Er det eg har høyrt da :p Men jaggu heller som du seier, er verdt det!

Enig! Det er litt ubehagelig :p Er vel mere jobb enn glede for de små glovarme sommerdagene vi har her i Norge..

Iversen
26/04/10, 22:05
Oki. Er det ester olje som skal på kompressoren og? Trodde det var olja som gikk rundt i systemet jeg, har ikke sett så nøye på det enda :p. Er vel en bånnplugg på dette som bare er å skru ut da og helle på en viss mengde ny?

Esterolje ja. Olja går rundt i systemet. Men siden du bytter alt så forsvinner nok den meste av olja. Er en plugg på toppen mener jeg, var det på min. Skru ut den og la det renne en god stund. Gjerne over natta. Og hell på riktig mengde som det står oppgitt i vadis. Kan hende det kunne vært lurt å bytte tettingene foran på selve akselen også, men de bytter du bare ut om dem lekker. Får faktisk endel reservedeler til detta på volvo. Men selvfølgelig så skal det være masse spesialverktøy for å ordne det. Dette verktøyet klarer du å lage selv uten problemer egentlig. Hadde med meg en mekaniker fra volvo når jeg gjorde det. Han fikk relativt store øyne når jeg lagde egne avdragere og slikt til jobben. Litt vant til å ha ferdig laget spesial verktøy :D

ChrML
26/04/10, 22:09
Esterolje ja. Olja går rundt i systemet. Men siden du bytter alt så forsvinner nok den meste av olja. Er en plugg på toppen mener jeg, var det på min. Skru ut den og la det renne en god stund. Gjerne over natta. Og hell på riktig mengde som det står oppgitt i vadis. Kan hende det kunne vært lurt å bytte tettingene foran på selve akselen også, men de bytter du bare ut om dem lekker. Får faktisk endel reservedeler til detta på volvo. Men selvfølgelig så skal det være masse spesialverktøy for å ordne det. Dette verktøyet klarer du å lage selv uten problemer egentlig. Hadde med meg en mekaniker fra volvo når jeg gjorde det. Han fikk relativt store øyne når jeg lagde egne avdragere og slikt til jobben. Litt vant til å ha ferdig laget spesial verktøy :D
Oki, takk :). Har kjøpt en kompressor som kun har gått 170 000 km så satser på at den holder, hvis ikke kjøper jeg ny fra eBay :p.

ChrML
26/04/10, 22:11
Enig! Det er litt ubehagelig :p Er vel mere jobb enn glede for de små glovarme sommerdagene vi har her i Norge..
Har jo vært flere dager allerede som det hadde vært digg med AC :p. Og er jo ikke så mye jobb å montere det uti motorrommet der. Klima anlegget inni bilen har jeg jo hatt glede av i hele vinter og, digg i forhold til manuell :).

Iversen
26/04/10, 22:14
Oki, takk :). Har kjøpt en kompressor som kun har gått 170 000 km så satser på at den holder, hvis ikke kjøper jeg ny fra eBay :p.

Det burde være bra nok da. Sjelden de begynner å krangle. Min skal nå ha gått 350.000. Og eneste grunnen til at jeg har bytta dette var fordi det måtte til når jeg bygde om fra R12 til R134A. Tror det blir kjempe bra :)
Hva ligger disse på i pris på Ebay?

ChrML
26/04/10, 22:16
Det burde være bra nok da. Sjelden de begynner å krangle. Min skal nå ha gått 350.000. Og eneste grunnen til at jeg har bytta dette var fordi det måtte til når jeg bygde om fra R12 til R134A. Tror det blir kjempe bra :)
Hva ligger disse på i pris på Ebay?
Ligger på ca 1300 kr og oppover for remanufactured. Dvs nye eller bedre enn nye. Pluss frakt og eventuell moms så havner du på ca 2-2500 kr litt ettersom.

Iversen
26/04/10, 22:23
Ligger på ca 1300 kr og oppover for remanufactured. Dvs nye eller bedre enn nye. Pluss frakt og eventuell moms så havner du på ca 2-2500 kr litt ettersom.

Da er det ikke i tvil hvor jeg skal handle om min ryker :)

Gazoline
26/04/10, 22:31
Oki, takk :). Har kjøpt en kompressor som kun har gått 170 000 km så satser på at den holder, hvis ikke kjøper jeg ny fra eBay :p.

Ellers har jeg en 940 AC kompressor liggandes som du kan få billig, fulgte med b230ft'n jeg kjøpte fra sverige, skal vist ha gått 170000 den og.

Og A/C er utrolig deilig om sommeren, Ingen ting som å sette seg i en kjølig bil når det er 30+ ute!:rolleyes:

TeamBørnOut
26/04/10, 23:55
har jo vært dager i år hvor det faktisk har vært digg med AC :P

A.Finstad
27/04/10, 00:27
eneste nedturen med AC er at det stjeler bitte litt hester :p veit jo at gutta i bilcross bare lader bateriene før løps start og kjører uten dynamo for å presse mest mulig ut av motora :p

ChrML
27/04/10, 05:19
eneste nedturen med AC er at det stjeler bitte litt hester :p veit jo at gutta i bilcross bare lader bateriene før løps start og kjører uten dynamo for å presse mest mulig ut av motora :p
Yup, stjeler litt mens den står på. Men er jo bare å skru av hvis man skal dragge :p. Det pluss ca 20 kg.

DieselDriver
27/04/10, 07:03
Bruker faktisk en god del mere bensin med ac inne uten at det har noe og si.

TeamBørnOut
27/04/10, 07:11
på crusing bruker det litt mer ja. husker det var 30kmt forskjell i toppfart på opelen til dama når vi slo av AC.
Men ACn på volvo skal jo slå seg av under max pådrag. så stjeler ikke noe krefter da.
Men bedre å bruke litt mer suppe en å sitte i en varm volvo. savner klima som 850n hadde... soner er genialt

turb00le
27/04/10, 12:46
Må jo ha klima/ac. Plutselig sittende i kø pga bilulykke lengre framme, må jo drikke en 25l dunk vann for å ikke dø av dehydrering.

Iversen
27/04/10, 16:57
Tror ikke effekten har noe å si på prosjektet her. Da burde ikke bilen blitt dempet om man skulle satse på vekt og effekt som hovedtema :)

ChrML
27/04/10, 19:14
Tror ikke effekten har noe å si på prosjektet her. Da burde ikke bilen blitt dempet om man skulle satse på vekt og effekt som hovedtema :)
Riktig, er ikke så hypp på de siste 5 hk eller de siste tiendelene på 0-100 tidene at jeg vil sitte å svette på sommeren i en skranglete bil uten lyddemping :D. Bilen skal bli veldig sprek, men ikke på bekostning av komforten.

ChrML
27/04/10, 19:42
Oppdatering 27.04.2010 - Satt sammen litt eksosanlegg


http://www.chrml.net/media/bil/project/20100427/IMG_5402T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100427/IMG_5402A.JPG)

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100427/IMG_5405T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100427/IMG_5405A.JPG) http://www.chrml.net/media/bil/project/20100427/IMG_5411T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100427/IMG_5411A.JPG)

Fikk sveiset det siste så satt sammen eksosen til første lyddemper i dag. Syns det ble ganske bra :). Det ble hvertfall helt tett.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100427/IMG_5408T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100427/IMG_5408A.JPG)

Lagde ekstra brakett for å holde eksos etter fleksiledd i noen gjengede hull jeg fant i rammevangen (til automat travers?).





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100427/IMG_5412T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100427/IMG_5412A.JPG)

Opp over multilink...





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100427/IMG_5415T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100427/IMG_5415A.JPG)

Og ned igjen.. Oi! :eek: :rolleyes: Enten feilberegnet jeg noe under tilpasning eller så kan dette rettes inn ved å rotere litt på de andre røra og justere feste til bakerste lyddemper... Rakk kun å akkurat slenge på det siste der før der jeg leide hall med løftebukk stengte, så blir nok å se på hvorfor det ble sånn på Torsdag.

Glien
27/04/10, 21:21
må si at dette blir bra til slutt:D
du må legge ut en video når du blir ferdig :D med lyd å sånt!

ChrML
27/04/10, 21:24
må si at dette blir bra til slutt:D
du må legge ut en video når du blir ferdig :D med lyd å sånt!
Takk :). Håper bare den siste biten lar seg vri riktig uten noe mer kapping og tilpassing :p. Kan nok få det til ved å prøve å bøye litt på det lengste røret kanskje, tror det kan være noen vinkler som ikke stemmer helt.

Lyden virker veldig lovende foreløpig med det som er montert nå! Veldig dyp og fin brumming med et lite snev av buldring. Skal legge ut film når jeg er ferdig :).

Glien
27/04/10, 21:30
det høres flått ut. litt tilpassing blir det altid:D

JørnM_940
27/04/10, 23:03
Ser bra ut denne eksosjobben din:) Regner med det er rustfrie rør du bruker når alt annet er rustfritt, men bruker du MIG med rustfri tråd å sveise med? Hvordan er dette å sveise med i forhold til "vanlig" tråd?
Btw, hvor mye koster det å leie en garasje m/løftebukk en kveld nedi der?:)

ChrML
28/04/10, 05:15
Ser bra ut denne eksosjobben din:) Regner med det er rustfrie rør du bruker når alt annet er rustfritt, men bruker du MIG med rustfri tråd å sveise med? Hvordan er dette å sveise med i forhold til "vanlig" tråd?
Btw, hvor mye koster det å leie en garasje m/løftebukk en kveld nedi der?:)
Alt er i rustfritt. Må bruke TIG hvis det skal bli nogenlunde bra og har ikke råd til sånt apparat enda :p, så jeg tilpasser alt ferdig og så leverer jeg delene til Elor Plate & Sveis her i byen for sveising. Hadde sikkert funka med MIG med rustfri tråd og, men hadde ikke blitt så pent da :). Har sveiset noen av de selv med pinneapparat med rustfrie pinner, men det er så tidkrevende og sinnsykt vanskelig å få bra og ikke brenne hull :p.

Koster 350 kr for å stå der en helg eller en natt. 50 kr/timen i normale åpningstider. For medlemmer, litt dyrere for ikke-medlemmer.

rogern
28/04/10, 18:15
jeg sveisa eksosen min med mig.
brukte rustfri tråd. ble helt greit det.


er ganske likt som å sveise vanlig stål. spruter kanskje litt mer.
og det krever mer varme.
apparatet mitt regner ut det selv, men med manuelle maskiner må man nok guffe opp litt. hvis jeg har stilt apparatet på eks 1,4mm rustfritt og bytter til "stålprogram" så går "effekten" opp til mellom 2 og 3mm.

ChrML
28/04/10, 21:29
Oppdatering 28.04.2010 - Litt mer AC deler


http://www.chrml.net/media/bil/project/20100428/IMG_5424T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100428/IMG_5424A.JPG)

Da fikk jeg vært å hentet litt AC deler igjen i dag :). Ny AC condenser! (takk for en hyggelig prat Magnus ;)).





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100428/IMG_5427T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100428/IMG_5427A.JPG)

Og skaffet det røret jeg trengte + vasket de andre med tynner så de ble pene.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100428/IMG_5425T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100428/IMG_5425A.JPG)

AC olje må man ha :). Skal helle denne på kompressoren når jeg er ferdig.

Da mangler jeg igrunn kun O-ringer så kan alt monteres. Skal bestille alle dem i morgen hos Volvo, satse på å få de på Fredag! :D Så blir det AC cooler montering i morgen tenker jeg for da får jeg intercooler slangene!

JørnM_940
29/04/10, 00:36
jeg sveisa eksosen min med mig.
brukte rustfri tråd. ble helt greit det.


er ganske likt som å sveise vanlig stål. spruter kanskje litt mer.
og det krever mer varme.
apparatet mitt regner ut det selv, men med manuelle maskiner må man nok guffe opp litt. hvis jeg har stilt apparatet på eks 1,4mm rustfritt og bytter til "stålprogram" så går "effekten" opp til mellom 2 og 3mm.

Så det er bare å peise på mer strøm, og ikke mer mating?

TeamBørnOut
29/04/10, 05:10
Blir bra det der :) Men du skulle ikke ha begynt å bandasjere der hvor du ikke har varmeskjold snart? understells massa forsvinner fort. har ihvertfall gjort det på mine biler

ChrML
29/04/10, 05:26
Blir bra det der :) Men du skulle ikke ha begynt å bandasjere der hvor du ikke har varmeskjold snart? understells massa forsvinner fort. har ihvertfall gjort det på mine biler
Er nok ikke så dumt det. Skal ta det når jeg har fått tilpassa det ferdig over multilink.

jonass
29/04/10, 05:32
tror den eksosen der blir bra. Også fornuftig størrelse på røra da:D

rustan
29/04/10, 19:29
Fine rør ja, nesten som takrenner! :D

jonass
29/04/10, 19:53
Er ikke godt og spise mye mat og ikke få det ut heller så:D

ChrML
29/04/10, 21:49
Oppdatering 29.04.2010 - Montert bred radiator og condenser til AC


http://www.chrml.net/media/bil/project/20100429/IMG_5435T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100429/IMG_5435A.JPG)

Demontert gammel radiator og intercooler :). Støvsuger er fint til å tappe kjølevannet når man ikke orker å legge seg under bilen for å tappe det oppi noe :D.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100429/IMG_5444T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100429/IMG_5444A.JPG) http://www.chrml.net/media/bil/project/20100429/IMG_5448T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100429/IMG_5448A.JPG)

Plassert det nye som skal der oppå noen nye fester jeg kjøpte fra Volvo. Bred radiator for AC, AC intercooler med senteruttak og AC condenseren jeg kjøpte i går. Monterte condenseren for den er jo tettet og fylt med overtrykk og da er det klart til å bare koble på AC røra og montere pressostatene når jeg får O- ringene :).





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100429/IMG_5461T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100429/IMG_5461A.JPG)

Og så var det såklart et fint hull ved siden av radiatoren :eek:. Så dette først når jeg hadde montert og helte på vann når det silte ut på siden :p. Ingen gjenger eller noe å skru i. Skrudde inn en bunnpanne bolt foreløpig, skal sette inn den riktige pluggen etterhvert.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100429/IMG_5459T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100429/IMG_5459A.JPG)

Manglet slangen som skal på innsuget som hører til AC trykkrøra, så røra ble ikke lange nok! Så laget til en skikkelig jall, men holdbar løsning der til jeg får skaffet den riktige slangen :p. Skjærte til noe fra de gamle slangene. Var også større diameter på gamle slangen fra innsug så skjærte av en bit silikonslange som passet og tredde på for å "space imellom" så det ikke ble for romslig mellom slange og rør :p.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100429/IMG_5458T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100429/IMG_5458A.JPG)

Da var det montert :). Sånn ble det! Tok av elviften for har ikke lagt opp til den enda. Går nok fint å kjøre uten vifte foreløpig en ukes tid før det blir for varmt, skal ikke kjøre lenge i kø enda uansett.

Bilen går faktisk merkbart bedre med AC intercooler kontra standard intercooler! :)

PS: Beklager rot i motorrommet, luftfilter stripset opp osv... :p Midlertidig frem til motoren skal ut for å bytte turbo :).

TurboHansen
29/04/10, 21:54
Tøft det der ;) vi andre som demonterer de AC greiene fordi det er så dritt å skru på, mens du monterer det :p

ChrML
29/04/10, 21:56
Tøft det der ;) vi andre som demonterer de AC greiene fordi det er så dritt å skru på, mens du monterer det :p
AC er jo veldig kurant å skru på da, er jo kun 3 enheter i motorrommet + 1 i kupe med rør imellom :). Eneste ulempen er at man ikke kan ta ut motor og gir i et lenger pga condenseren.

gaupe
30/04/10, 10:45
AC er jo veldig kurant å skru på da, er jo kun 3 enheter i motorrommet + 1 i kupe med rør imellom :). Eneste ulempen er at man ikke kan ta ut motor og gir i et lenger pga condenseren.

BTDT, nesten gang ryk ACen ut på 240en min...

Eller, det går jo greitt på 240en, men du må ha litt løftehøgde, bilen står attpåtil på hjula:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/2186.jpg

ChrML
30/04/10, 13:58
BTDT, nesten gang ryk ACen ut på 240en min...

Eller, det går jo greitt på 240en, men du må ha litt løftehøgde, bilen står attpåtil på hjula:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/2186.jpg
Det der trodde jeg faktisk ikke var mulig :p. AC-en er for fin til å ryke pga at man bruker 1 time lengre på å ta ut motoren ;).

gaupe
30/04/10, 15:16
Det der trodde jeg faktisk ikke var mulig :p. AC-en er for fin til å ryke pga at man bruker 1 time lengre på å ta ut motoren ;).

Fekk vel to pallar under framhjula og bakenden på bukkar, då var det ikkje så ille plass. Var jo rimeleg ribba motor vel og merke.

Er jo litt annaleis på ein bruksbil, denne dug ikkje til å stå kø med uansett.

rustan
30/04/10, 17:21
Blir deilig med AC til sommern da :) Må få inn sperra nå, men ekstra glatt og fint nå som det regner så fælt, så da overlever kanskje slyng-diffen en tur også:p

ChrML
30/04/10, 22:11
Blir deilig med AC til sommern da :) Må få inn sperra nå, men ekstra glatt og fint nå som det regner så fælt, så da overlever kanskje slyng-diffen en tur også:p
Yeah, savner virkelig en god sperre nå! Har sladdet litt på vått, men igrunn litt farlig for virker litt sliten den slyngdiffen som sitter i nå så den går noen ganger over til ethjulsspinn. Noe som kan være litt skummelt midt i en sladd.

Men burnet litt dag da :). Da sperret den hele tiden.

I dag har jeg fått blåst igjennom og rensa alle AC rørene, henta O-ringene og montert tørkefilteret. Skal montere resten i morgen tenkte jeg hvis jeg finner igjen kompressorbraketten min (har klart å rote den bort :p).

Og koble opp elvifte! :p Vi starte en traktor som hadde flatt batteri. Kobla over startkabler fra bilen og prøvde, men alt for lite strøm. Starta bilen min og motoren min kvelte seg nesten helt idet traktoren prøvde å starte :p. Så skrudde jeg av lysa og bånnrusa nesten og da fikk den nok strøm :D. Så stod bilen å gikk litt til, hadde helt glemt at vifta ikke var montert, så det kokte greit etterhvert gitt :). Ble fint trykk i kjølesystemet og så fikk testa at den midlertidige løsningen angående hullet på radiatoren holdt!

ArneR
01/05/10, 02:36
Hehe, det er fort gjort... :p

Magnus Hagtvedt
01/05/10, 11:45
Oppdatering 28.04.2010 - Litt mer AC deler


http://www.chrml.net/media/bil/project/20100428/IMG_5424T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100428/IMG_5424A.JPG)

Da fikk jeg vært å hentet litt AC deler igjen i dag :). Ny AC condenser! (takk for en hyggelig prat Magnus ;)).





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100428/IMG_5427T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100428/IMG_5427A.JPG)

Og skaffet det røret jeg trengte + vasket de andre med tynner så de ble pene.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100428/IMG_5425T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100428/IMG_5425A.JPG)

AC olje må man ha :). Skal helle denne på kompressoren når jeg er ferdig.

Da mangler jeg igrunn kun O-ringer så kan alt monteres. Skal bestille alle dem i morgen hos Volvo, satse på å få de på Fredag! :D Så blir det AC cooler montering i morgen tenker jeg for da får jeg intercooler slangene!

Godt å se at det begynner å bli AC av det. Hvordan gikk det med rørsystemet mellom akkumulator/tørkefilter og fordamper? Var oppe å sjekket på delene jeg hadde liggende, som er fra en 96modell, på det anlegget var det slikt rør som du hadde med ned hit. Akkumulatoren hadde da uttak på siden. Mens den nye du hadde med. Er lik som de eldre modellene, med uttak for rett rør. Håper du hadde det du trengte for sammenkobling ;).

Har du foresten prøvd pressostatene? Jeg har funnet ut at 1992pressostatene har 7/16 * 20 gjenger, mens 93-98 har M12 * 1,5. Som du kanskje husker, nevnte jeg at jeg hadde hatt problemer med det. Jeg skal etterhvert bytte til samme kondenser som du har. Så da er det kjekt å vite om ting stemmer, etter de forskjellige produsentene, noe det ser ut til å gjøre så langt. Blir digg å se hvordan anlegget fungerer. Har selv bestilt ECC pakke nå ;).

ChrML
01/05/10, 12:27
Godt å se at det begynner å bli AC av det. Hvordan gikk det med rørsystemet mellom akkumulator/tørkefilter og fordamper? Var oppe å sjekket på delene jeg hadde liggende, som er fra en 96modell, på det anlegget var det slikt rør som du hadde med ned hit. Akkumulatoren hadde da uttak på siden. Mens den nye du hadde med. Er lik som de eldre modellene, med uttak for rett rør. Håper du hadde det du trengte for sammenkobling ;).

Har du foresten prøvd pressostatene? Jeg har funnet ut at 1992pressostatene har 7/16 * 20 gjenger, mens 93-98 har M12 * 1,5. Som du kanskje husker, nevnte jeg at jeg hadde hatt problemer med det. Jeg skal etterhvert bytte til samme kondenser som du har. Så da er det kjekt å vite om ting stemmer, etter de forskjellige produsentene, noe det ser ut til å gjøre så langt. Blir digg å se hvordan anlegget fungerer. Har selv bestilt ECC pakke nå ;).
Det blir nok bra! :)

Yeah, har 3 akkumulatorer liggende hjemme både med tilkoblinger på siden og rett med tilhørende rør :). Koblet sammen akkumulator og torpedovegg i går og det passet som bare det.

De pressostatene jeg har fra før er fra en 1998 modell, så de passet fint i condenseren :D. Så hvis du har 1992 condenser nå med pressostater som passer til den, så passer de nok ikke i den type condenser jeg har.

Magnus Hagtvedt
01/05/10, 13:22
Jeg har både og, de jeg har nå fungerer, men er ikke helt patent. Dvs, har en lavtrykksbryter på høytrykksiden av anlegget, altså helt funksjonsløs, vifte 1hastighet og en høytrykk som er koblet motsatt. Men når jeg monterer ny kondenser så blir det riktige pressostater, med hastighet 1 og 2 på vifte, og høytrykkstopp.

Agrostar
01/05/10, 13:44
Kan du kike i motorrommet eindag når ac koblar inn og ut? På bilen til kreket så går reimhjulet rundt, mens det i midten av hjulet blir ståande i ro til det kjem eit smell og det koblar inn, så koblar det ut igjen med eit smell. Funderte litt på om det skulle vere sånn eller ikkje.

THolandsli
01/05/10, 13:48
Agrostar: Skal være sånn. Kompressoren trenger ikke å gå konstant, derfor har den en elektrisk clutch.

ChrML
01/05/10, 13:53
Agrostar: Skal være sånn. Kompressoren trenger ikke å gå konstant, derfor har den en elektrisk clutch.
Yup. Den skal koble ut når trykket blir for lavt ved tørkeren (sånn at anlegget ikke fryser til is). Derfor går den ikke hele tiden når AC-en står på, men kobler ut og inn hele tiden. Den kobler også ut dersom termobryteren på kompressoren slår ut (hvis den er defekt) eller hvis høytrykkspressostaten slår ut (lilla bak grillen), men det er kun hvis noe er galt.

Agrostar
01/05/10, 14:05
Men skal det komme sopass "mykje" lyd ifra den når den koblar inn og ut :p

THolandsli
01/05/10, 14:57
Spørs hva du mener med mye lyd. Er ofte en ganske markant klikkelyd.

DieselDriver
01/05/10, 15:01
Skal komme en del lyd ja. Motoren detter ganske my på turtall i det ac kobler inn som får det til og virke så dramatisk. Men lageret kan også være gåent.

ChrML
01/05/10, 19:45
Oppdatering 01.05.2010 - Montert litt AC deler og diverse


http://www.chrml.net/media/bil/project/20100501/IMG_5468T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100501/IMG_5468A.JPG) http://www.chrml.net/media/bil/project/20100501/IMG_5465T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100501/IMG_5465A.JPG)

Begynt å montere AC kompressoren. Demontert gammel brakett og funnet frem kompressor og ny brakett.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100501/IMG_5467T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100501/IMG_5467A.JPG)

Gammel brakett vs ny brakett. Den lille gamle er faktisk dobbelt så tung som den nye ;). Gamle er støpjern, nye er i aluminum. Så sparer faktisk vekt noen steder da for en gangs skyld ved montering av AC, hehe.

Eneste ulempa er at den jeg har i aluminium har gummiforinger til dynamo og kompressor. Skulle hatt noen stålforinger der istedet som den lille braketten har. Hater gummiforinger til det fordi det ender med å risikere at reimhjula på dynamo/kompressor begynner å stå skeivt i forhold til veivhjulet pga gummien gir seg og så spiser bilen reimer til frokost!





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100501/IMG_5473T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100501/IMG_5473A.JPG)

Ferdig :). Mangler reim til kompressoren, men den er bestillt og skal komme på Mandag eller Tirsdag.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100501/IMG_5470T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100501/IMG_5470A.JPG)

Montert pressostatene for overtrykk og elviftestyring.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100501/IMG_5474T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100501/IMG_5474A.JPG)

Montert AC akkumulatoren. Kjøpte denne ny fra BCB for lenge siden. Eneste jeg lurer på er at jeg syns den sto så skrått når jeg fikk montert på det røret mot torpedoveggen. Så festet passa ikke. Syns det var litt rart, håper det går bra med røret som skal ut i andre enden at det passer. Må modifisere festet litt for å få festa den.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100501/IMG_5480T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100501/IMG_5480A.JPG)

Bytta også tennplugger og pluggkabler. Nye Bosch silikon pluggkabler. Virka som det trengtes, bilen kjentes mye "lettere" ut mtp at den gikk renere og bedre på kjøring med bittelitt gass. Tror kanskje det kommer til å gjøre bra utslag på drivstofføkonomien.

Joakim-G_R
01/05/10, 19:50
Får polyforinger til dynamo og AC..

ChrML
01/05/10, 19:54
Får polyforinger til dynamo og AC..
Spørs om jeg ikke skulle hatt noen sånne. Er disse lett å presse inn for hånd eller må braketten ut igjen for å presse de inn?

Joakim-G_R
01/05/10, 22:15
De skal være lette å få inn de, hør med Gaupe, mener han har slike på sin 240?

Tveite Performance
01/05/10, 22:49
kor får du kjøpt sånne foringer.?

ChrML
01/05/10, 22:53
kor får du kjøpt sånne foringer.?
Superflex.co.uk eller Pedersen :).

Joakim-G_R
02/05/10, 10:49
IPD har vel også.

ChrML
02/05/10, 18:40
Oppdatering 02.05.2010 - Montering av AC ferdig!


http://www.chrml.net/media/bil/project/20100502/IMG_5483T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100502/IMG_5483A.JPG) http://www.chrml.net/media/bil/project/20100502/IMG_5488T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100502/IMG_5488A.JPG)

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100502/IMG_5490T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100502/IMG_5490A.JPG) http://www.chrml.net/media/bil/project/20100502/IMG_5491T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100502/IMG_5491A.JPG)

Da var alle AC røra montert og olje fylt på kompressoren. Var et helvete å få på røret foran på tørkeakkumulatoren! Aner ikke hvorfor, men mutteren måtte tvinges på hele veien først med en halvmeter lang skiftenøkkel før jeg kunne skru den fint sammen hele veien med hendene (ingen skader på gjenger eller noe). Virker som det var feil kon på gjengene, men det gikk seg til :).

Så da er igrunn AC ferdig montert mekanisk sett! :D Bortsett fra enkelte rørfester som må skrus på nedenfra og at jeg må sette på reim på kompressoren. Tar det når jeg får reima og hiver bilen på bukk.

Står også igjen å lage elnett til elvifte/kompressor. Skal handle inn en del svart strømpe og diverse annet elmateriell til det i mårra. Så skal en på forumet her sende meg plugger til releeboksen for elvifte sånn at den kan kobles ferdig!

Har også montert justerbar lavtrykksvakt på tørkeren sånn at anlegget kan presses til å gi kaldere luft enn originalt :). Magnus Hagtvedt her på forumet skal hjelpe meg å stille det inn sånn at det blir optimalt, og ikke så lavt at hele anlegget fryser :D.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100502/IMG_5494T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100502/IMG_5494A.JPG)

Lite helhetsbilde av hvordan motorrommet ser ut for øyeblikket! Fortsatt litt rot, men det skal bli ryddet i når jeg får tid til overs.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100502/IMG_5482T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100502/IMG_5482A.JPG) http://www.chrml.net/media/bil/project/20100502/IMG_5496T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100502/IMG_5496A.JPG)

Og noen bilder av bilen :).

Exerqtor
02/05/10, 19:47
Gøtt med AC;) Men trur ikke du sparer noe på det vektmessig mtp. at kompressoren veier noe jævlgi i forhold til størrelsen:p

ChrML
02/05/10, 19:50
Gøtt med AC;) Men trur ikke du sparer noe på det vektmessig mtp. at kompressoren veier noe jævlgi i forhold til størrelsen:p
Hehe, veit :p. Kompressoren veier vel nesten 10 kg vil jeg tippe. Klimapakka i kupee veier nok ca 5 kg mer enn den manuelle. Pluss rør, kondenser og tørker så vil jeg tippe ganske akkurat 20 kg tyngre bil med AC :). Men verdt det kontra å svette hele sommeren :p, merker nok ikke så stor forskjell på den vekta.

henrik940
02/05/10, 19:57
Hehe, veit :p. Kompressoren veier vel nesten 10 kg vil jeg tippe. Klimapakka i kupee veier nok ca 5 kg mer enn den manuelle. Pluss rør, kondenser og tørker så vil jeg tippe ganske akkurat 20 kg tyngre bil med AC :). Men verdt det kontra å svette hele sommeren :p, merker nok ikke så stor forskjell på den vekta.

3-4 dager midt på sommeren.

ChrML
02/05/10, 19:58
3-4 dager midt på sommeren.
Det er bare tull. Det er digg med konstant temperatur i kupee uansett tid på året. Vært mange dager hittil jeg har kjørt med vinduene oppe som hadde vært digg med AC :).

DieselDriver
02/05/10, 20:17
Virker som henrik940 misunnelig på det han ikke har selv:D
Nei bra jobba chrml. Det er deilig med ac og det er kjekt om vinteren til og få vekk dugg fra ruta;)

ChrML
02/05/10, 20:19
Virker som henrik940 misunnelig på det han ikke har selv:D
Nei bra jobba chrml. Det er deilig med ac og det er kjekt om vinteren til og få vekk dugg fra ruta;)
Hehe, det har jeg faktisk ikke tenkt på :). At den kan fjerne dugg fra ruta :p. Men da iser vel frontruta istedet om vinteren kanskje?

henrik940
02/05/10, 20:19
Virker som henrik940 misunnelig på det han ikke har selv:D
Nei bra jobba chrml. Det er deilig med ac og det er kjekt om vinteren til og få vekk dugg fra ruta;)

Hehe, ja. Kjempe misunnelig. Hadde jeg hatt sykt behov for det så hadde jeg kjøpt meg bil med det ;) Men er ikke drit mange dagene i året man trenger det. Men det er jo opp til en hver.

DieselDriver
02/05/10, 20:24
Hehe, det har jeg faktisk ikke tenkt på :). At den kan fjerne dugg fra ruta :p. Men da iser vel frontruta istedet om vinteren kanskje?

Nei den sender ac lufta sammen med den vanlige varme lufta slik at lufta blir mere tørr tror jeg. Trur jeg har lest i instruksjonsboka til v70? at man skal ha på ac når man skal få vekk dugg. Og det hjelper også:D Men det som er litt dumt med kaldkjøring og ac = bruker et lass med bensin.

ChrML
02/05/10, 20:28
Nei den sender ac lufta sammen med den vanlige varme lufta slik at lufta blir mere tørr tror jeg. Trur jeg har lest i instruksjonsboka til v70? at man skal ha på ac når man skal få vekk dugg. Og det hjelper også:D Men det som er litt dumt med kaldkjøring og ac = bruker et lass med bensin.
Ah. ECC-en gjør sikkert det automatisk når den står på Auto og "fjerne dugg"- modus da når AC knappen står på :).

DieselDriver
02/05/10, 20:30
Ah. ECC-en gjør sikkert det automatisk når den står på Auto og "fjerne dugg"- modus da når AC knappen står på :).

Er noe slikt ja men hva betyr ECC?

rogern
02/05/10, 20:31
xc940? :p
litt lavere nå så blir det bra.

Agrostar
02/05/10, 20:32
AC fjernar dugg sommar so vinter ja ;) Og når du vrir luftvelgaren over til frontrute så koblar den automatisk inn AC ja. Har no studert 945' til kreket litt :p

ChrML
02/05/10, 20:34
Er noe slikt ja men hva betyr ECC?
Electronic Climate Control. Er bare navnet på det automatiske klima anlegget. Stiller bare temperaturen den skal holde pg hvor den skal blåse, så styrer den selv med AC/varmeapparat, viftehastighet osv... avhengig av temperaturen på kjølevæske, utetemp, innetemp osv...


xc940? :p
litt lavere nå så blir det bra.
Haha, den er litt høy ja. Kommer nok ikke til å gjøre noe med det foran med det første, ikke før det blir coilovere eventuellt. Må jo beholde kjøregenskapene og :). Må bygge ned bærekule/styrekule og før jeg kan senke noe mer.

Bak så er den original høyde for øyeblikket pga kjører med original nivåmatfjør. Blir satt på coilovere der iløpet av sommeren så den i minste blir jevn med fronten i høyden så det ser bedre ut og jeg slipper å se rett ned i asvalten når jeg kjører :D.

DieselDriver
02/05/10, 20:39
Electronic Climate Control. Er bare navnet på det automatiske klima anlegget. Stiller bare temperaturen den skal holde pg hvor den skal blåse, så styrer den selv med AC/varmeapparat, viftehastighet osv... avhengig av temperaturen på kjølevæske, utetemp, innetemp osv...




Stemmer.

Joakim-G_R
02/05/10, 21:11
Electronic Climate Control. Er bare navnet på det automatiske klima anlegget. Stiller bare temperaturen den skal holde pg hvor den skal blåse, så styrer den selv med AC/varmeapparat, viftehastighet osv... avhengig av temperaturen på kjølevæske, utetemp, innetemp osv...


Haha, den er litt høy ja. Kommer nok ikke til å gjøre noe med det foran med det første, ikke før det blir coilovere eventuellt. Må jo beholde kjøregenskapene og :). Må bygge ned bærekule/styrekule og før jeg kan senke noe mer.

Bak så er den original høyde for øyeblikket pga kjører med original nivåmatfjør. Blir satt på coilovere der iløpet av sommeren så den i minste blir jevn med fronten i høyden så det ser bedre ut og jeg slipper å se rett ned i asvalten når jeg kjører :D.

Ser jo så fryktelig høy ut. Ser også til at hjula dine spriker i toppen, både forran og bak..

ChrML
02/05/10, 21:13
Ser jo så fryktelig høy ut. Ser også til at hjula dine spriker i toppen, både forran og bak..
Spriker i toppen?

Joakim-G_R
02/05/10, 21:14
positiv camber

ChrML
02/05/10, 21:21
positiv camber
Ah. Er nok ikke mye om å gjøre det, nei :p. Høyden blir ordnet etterhvert, men er ikke øverst på listen over prioriteringer.

Magnus Hagtvedt
03/05/10, 16:38
Grunnen til trege gjenger er at noen tørkefiltere har mm gjenger, mens andre har tommer. De nyere har vel mm, og du har rør fra siste modellene, men tørkefilter fra tidligere modell. Derfor kan du ha møtt dette problemet. For du brukte vel det tørkefilteren du hadde med ned hit?, hvilken årsmodell var dette til?

TeamBørnOut
03/05/10, 16:42
du burde venta med å kjøpt reimer til du har spandert på deg nytt reimhjul i alu :)
(orginale er tungt :P)

Daruu
03/05/10, 18:19
Ser bra ut.
Pen bil :)

oar83
03/05/10, 19:07
Ser meget bra ut dette!

Korleis blir det med ac - akkumulatoren dersom du skulle ha på et greinrør ?
Ser for meg at det kan bli meget trangt...

Lurte på om du har tatt mål eller hadde fått tilpassa greinrøret?

ChrML
03/05/10, 19:47
Grunnen til trege gjenger er at noen tørkefiltere har mm gjenger, mens andre har tommer. De nyere har vel mm, og du har rør fra siste modellene, men tørkefilter fra tidligere modell. Derfor kan du ha møtt dette problemet. For du brukte vel det tørkefilteren du hadde med ned hit?, hvilken årsmodell var dette til?
Ah, det kan hende :). Tørkefilteret er fra før 1995, dvs samme som på 740. Ville igrunn bruke det filteret fordi det har uttak rett mot torpedoveggen istedet for til siden ut mot motoren. Dette fordi da får jeg ca 4 cm bedre plass til stor downpipe fra nyere turbo :).

Men fikk tilpasset gjengene med makt, hehe, og gjengene så ikke gale ut etterpå, så var nok ikke stor forskjell på gjengene. :) Hadde det gått til helvete med gjengene så hadde jeg nok tatt tørkefilteret jeg har fra en 1998 modell, skjært av nippelen og fått en til å TIG sveise over nippelen fra den sånn at jeg fikk riktige gjenger i forhold til AC røret. Og samtidig kunne bruke den med nippel på hver sin side så jeg får god plass.


Ser bra ut.
Pen bil :)
Takk :).


Ser meget bra ut dette!

Korleis blir det med ac - akkumulatoren dersom du skulle ha på et greinrør ?
Ser for meg at det kan bli meget trangt...

Lurte på om du har tatt mål eller hadde fått tilpassa greinrøret?
Yup, det blir nok trangt. Men tror det er god plass til grenrør mtp akkumulatoren. Den er igrunn mer i veien for wastegate og downpipe. Må få plassert wastegaten et sted under akkumulatoren et sted og få en 3.5" downpipe ned mellom toppen og AC rørene. I tillegg få lagt et rør på skrått inn fra wastegate til downpipe på vei ned. Kan se for meg at det blir et helvete å tilpasse, men går seg nok til! :D

Tror kanskje jeg like greit må investere i et sideveis støttestag til motoren, for kan se for meg at det blir så trangt at downpipen kan slå borti AC greiene ved pådrag! :p

Blir nok bra til slutt :). Lager alt med tanke på at det skal kunne skrus på senere så skal nok få til noen løsninger som gjør det enkelt å komme til de diverse delene senere selv om det er trangt.

Magnus Hagtvedt
03/05/10, 20:00
Ah, det kan hende :). Tørkefilteret er fra før 1995, dvs samme som på 740. Ville igrunn bruke det filteret fordi det har uttak rett mot torpedoveggen istedet for til siden ut mot motoren. Dette fordi da får jeg ca 4 cm bedre plass til stor downpipe fra nyere turbo :).

Men fikk tilpasset gjengene med makt, hehe, og gjengene så ikke gale ut etterpå, så var nok ikke stor forskjell på gjengene. :) Hadde det gått til helvete med gjengene så hadde jeg nok tatt tørkefilteret jeg har fra en 1998 modell, skjært av nippelen og fått en til å TIG sveise over nippelen fra den sånn at jeg fikk riktige gjenger i forhold til AC røret. Og samtidig kunne bruke den med nippel på hver sin side så jeg får god plass.

Men selve røret hadde rett diameter? Slik at det var tight og satt godt.

ChrML
03/05/10, 20:09
Men selve røret hadde rett diameter? Slik at det var tight og satt godt.
Yup, det hadde det. Bare håper at O-ringen havnet riktig, ikke alltid så lett å holde rørene på plass og sammen hele tiden mens man skrur. Men det finner vi ut når vi trykktester :).

ChrML
03/05/10, 20:17
Oppdatering 03.05.2010 - Gjordt klar kabling til AC og elviftestyring


Legger ut bilder av hva som har skjedd i dag. Igrunn bare strekking av ledninger til sløyfe for styring av AC kompressor samt styring til elvifte fra både ECU og pressostater til AC. Ble ferdig i dag bortsett fra den 3-pol pluggen jeg mangler for å koble meg inn på pluggen ved torpedovegg samt plugg som skal inn på elvifte relee for styring av elvifte.

Legg merke til hvor ekstremt nøye jeg har vært med å trekke alt i strømpe. Er for at det skal se cleant og originalt ut og ikke som et rottereir med ledninger og koblinger. Samt gi ledninger og koblinger god beskyttelse mot slitasje og fukt.

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100503/IMG_5503T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100503/IMG_5503A.JPG) http://www.chrml.net/media/bil/project/20100503/IMG_5505T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100503/IMG_5505A.JPG)

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100503/IMG_5508T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100503/IMG_5508A.JPG) http://www.chrml.net/media/bil/project/20100503/IMG_5509T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100503/IMG_5509A.JPG)

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100503/IMG_5511T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100503/IMG_5511A.JPG) http://www.chrml.net/media/bil/project/20100503/IMG_5513T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100503/IMG_5513A.JPG)

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100503/IMG_5514T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100503/IMG_5514A.JPG) http://www.chrml.net/media/bil/project/20100503/IMG_5515T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100503/IMG_5515A.JPG)

henrik940
03/05/10, 20:23
Legg merke til hvor ekstremt nøye jeg har vært med å trekke alt i strømpe.

Helt rått :rolleyes:

ChrML
03/05/10, 20:24
Helt rått :rolleyes:
Ironi? :rolleyes:

Joakim-G_R
03/05/10, 20:39
Krympestrømpe håper jeg du har holdt deg unna?

ChrML
03/05/10, 20:43
Krympestrømpe håper jeg du har holdt deg unna?
Er vanlig svart strømpe, ikke krymp. Ganske lik den Volvo bruker overalt. Har ikke krympet over presshylseskjøtene fordi jeg har strømpe over med tape i skjøtene, blir bra nok det, men skal krympe noen steder hvor det har blitt skade på isolasjonen rett bak en plugg.

Magnus Hagtvedt
03/05/10, 20:48
Dette blir sikkert bra. Gleder meg til å se hvordan den regulerer. Håper det er sånn passelig varmt den dagen. ;)

ChrML
03/05/10, 20:51
Dette blir sikkert bra. Gleder meg til å se hvordan den regulerer. Håper det er sånn passelig varmt den dagen. ;)
Yup, me too :). Gleder meg ikke minst til å se om alt ble tett :p. Venter igrunn bare på pluggene nå sånn at jeg kan montere elvifta og teste det samt drivreim til kompressor så kan jeg reise bort til deg for fylling :).

Når passer det for deg forresten, må du ha beskjed lenge før?

gasgasboy
03/05/10, 21:00
Har bladd i gjennom hele prosjektet ditt nå, og må si at alt du har gjort med denne bilen er helt sinnsykt bra ! Topp 1. prosjektet her inne på VCCN !

Utrolig bra jobbet ! :D

ChrML
03/05/10, 21:01
Har bladd i gjennom hele prosjektet ditt nå, og må si at alt du har gjort med denne bilen er helt sinnsykt bra ! Topp 1. prosjektet her inne på VCCN !

Utrolig bra jobbet ! :D
Takk! Utrolig morsomt å høre ;).

Joakim-G_R
03/05/10, 21:52
Er vanlig svart strømpe, ikke krymp. Ganske lik den Volvo bruker overalt. Har ikke krympet over presshylseskjøtene fordi jeg har strømpe over med tape i skjøtene, blir bra nok det, men skal krympe noen steder hvor det har blitt skade på isolasjonen rett bak en plugg.

Det jeg mente var at med krympestrømpe, hadde vel strømpa krympa noen steder, og blitt stygg, av varmen. :)

ChrML
03/05/10, 22:05
Det jeg mente var at med krympestrømpe, hadde vel strømpa krympa noen steder, og blitt stygg, av varmen. :)
Yeah :p. Måtte isåfall krympet den hele veien hvis jeg ikke hadde funnet noe annet enn krympestrømpe, men tror ikke det hadde blitt så pent. Og hadde vært mye værre å jobbe med underveis.

Agrostar
04/05/10, 06:00
Har du peil på kor ein får tak i billeg svart k-røyr? Sånn som allerede er splitta langsetter og brukast til å legge ledningar inni. Kostar so jævligt mangen plassar :p

henrik940
04/05/10, 07:06
Har du peil på kor ein får tak i billeg svart k-røyr? Sånn som allerede er splitta langsetter og brukast til å legge ledningar inni. Kostar so jævligt mangen plassar :p

Solar har ihvertfall svarte 16mm rør. Men tviler på at det er splitta. Men det kan du gjøre sjæl :d

oar83
04/05/10, 10:31
Yup, det blir nok trangt. Men tror det er god plass til grenrør mtp akkumulatoren. Den er igrunn mer i veien for wastegate og downpipe. Må få plassert wastegaten et sted under akkumulatoren et sted og få en 3.5" downpipe ned mellom toppen og AC rørene. I tillegg få lagt et rør på skrått inn fra wastegate til downpipe på vei ned. Kan se for meg at det blir et helvete å tilpasse, men går seg nok til! :D

Tror kanskje jeg like greit må investere i et sideveis støttestag til motoren, for kan se for meg at det blir så trangt at downpipen kan slå borti AC greiene ved pådrag! :p


Kor du kjøpte greinrøret ditt? (fann ikkje det igjen i tråden din)
Blir interessant å sjå kor mykje plass det tar.

Trur det kan vere et triks å ha et støtte-stag for å ikkje ødelegge noko.
Meget bra det du har gjort så langt. Stå på!

henrik940
04/05/10, 10:35
Kor du kjøpte greinrøret ditt? (fann ikkje det igjen i tråden din)
Blir interessant å sjå kor mykje plass det tar.

Trur det kan vere et triks å ha et støtte-stag for å ikkje ødelegge noko.
Meget bra det du har gjort så langt. Stå på!

Ajden ;)

http://www.ajden.se/

ChrML
04/05/10, 14:15
Kor du kjøpte greinrøret ditt? (fann ikkje det igjen i tråden din)
Blir interessant å sjå kor mykje plass det tar.

Trur det kan vere et triks å ha et støtte-stag for å ikkje ødelegge noko.
Meget bra det du har gjort så langt. Stå på!
Yup. Ajden ja :). Skal legge ut masse bilder når jeg får det på og eventuellt filme banningen hvis det ikke er plass uten vesentlige modifikasjoner på AC eller grenrør ;).

oar83
04/05/10, 14:37
Høyres meget bra ut...

Morgis
04/05/10, 15:45
Litt arbeid å få innlagt AC ser man. =)
Men ingenting er som takluke og åpne sidevinduer på sommeren. Er noe spesiellt med det.
merket fort det da jeg benyttet meg av ACen en god sommerdag. Hvorfor hente vinteren når man kan nyte sommerluften et par måneder i året :D Av med ACen, ned med vinduene, opp med luka, på med shortsen. Kooose seg ;)

Eneste gangen jeg har satt pris på ACen var da vi kjørte til Kroatia, å ble stående i kø i 47grader. :D:D

henrik940
04/05/10, 15:48
Litt arbeid å få innlagt AC ser man. =)
Men ingenting er som takluke og åpne sidevinduer på sommeren. Er noe spesiellt med det.
merket fort det da jeg benyttet meg av ACen en god sommerdag. Hvorfor hente vinteren når man kan nyte sommerluften et par måneder i året :D Av med ACen, ned med vinduene, opp med luka, på med shortsen. Kooose seg ;)

Eneste gangen jeg har satt pris på ACen var da vi kjørte til Kroatia, å ble stående i kø i 47grader. :D:D

Samme tenker jeg. Er verdt å nyte det lille vi har av varme, og heller få en halvvarm bris igjennom alle vinduene, sitte i shorts, og tskjorte :D

TeamBørnOut
04/05/10, 15:57
deilig å ha vinduene igjen. slippe støyen. ha fin tempratur hele året.

Ikke no er som å stenge igjen luften ute når man kjører fordi jordene til bønder som spyr ut møkk.
Ac er deilig. selv på caben bruker jeg AC om sommern :)

henrik940
04/05/10, 16:01
deilig å ha vinduene igjen. slippe støyen. ha fin tempratur hele året.

Ikke no er som å stenge igjen luften ute når man kjører fordi jordene til bønder som spyr ut møkk.
Ac er deilig. selv på caben bruker jeg AC om sommern :)

Godt folk er forskjellige :)

TeamBørnOut
04/05/10, 16:07
Selv om man har AC behøver man ikke benytte den vettu :P
Å du kan ikke nekte for at det er enkelte dager hvor det hadde vært digg med klima anlegg.
i 850n vi hadde var det 2 soner. det er genialt når man må krangle om varmeknappen med kjærringa :)

henrik940
04/05/10, 16:11
Selv om man har AC behøver man ikke benytte den vettu :P
Å du kan ikke nekte for at det er enkelte dager hvor det hadde vært digg med klima anlegg.
i 850n vi hadde var det 2 soner. det er genialt når man må krangle om varmeknappen med kjærringa :)

3 dager i sommer jeg tok opelen istede for Volvon, pga varmen. Men det var det eneste jeg følte jeg trengte. Nå har jeg montert elvinduer bak og, så da ere bare kos å kjøre med alle vinduene oppe.

ChrML
04/05/10, 19:58
Jeg monterer AC fordi jeg gidder ikke å kjøre med vinduene så mye oppe. For det første blir bilen full av pollen som jeg blir ganske tett i nesa av (vurderer å montere pollefilter på klimaen), for det andre så støyer det. Digg å kjøre med perfekt temperatur og vinduene lukket, stille i kabinen eller med musikken på fullt. Da går det an å prate med de andre i bilen på langtur og.

Men nok diskusjon hvorvidt AC er nødvendig eller ikke. For min del synes jeg AC er nødvendig og derfor monterer jeg det, andre syns kanskje det ikke er det.

THolandsli
04/05/10, 20:10
Hehe... skulle alle flisespikka på alt "unødvendig" folk gjør med bilene sine her inne så har vi nok hatt hundretusenvis av innlegg nå. Syns det er morsomt å se folk ettermonterer sånt utstyr jeg. Mange som har sagt jeg burde bytte bil istede for å bytte motor osv i S70in min, men det er utrolig lærerrikt og til tider litt morsomt å gjøre om ting selv. Ettermontering av andre unødvenige ting som cruisecontrol, kjørekomputer og bytte av interiør er andre ting som har vært unødvendige, men i mine øyne uunværlige.

Ferdige biler er kjedelig.

Stå på du!

ChrML
04/05/10, 20:14
Mini Oppdatering 04.05.2010 - Flyttet lambda i downpipe


Har ikke skjedd så mye nytt i dag, men må vel legge det ut fordet :). Men når jeg monterte AC rørene måtte jeg skru ut lambdaen fordi det kolliderte med røret jeg skulle legge opp. Så bare klinte gamle hullet full av eksosrep og kjørte uten lambda enn sålenge.

Med god hjelp fra Eldste Haugerud fikk vi nå flyttet den til andre siden hvor det var mye mer plass og sveiset igjen gamle hullet. :)

Legger ved bildet for å illustrere. Den sprekken skal jeg ha 3.5" downpipen min ned samt en ekstern wastegate koblet skrått inn på downpipen til sommeren. Blir da fullt nok til slutt når alt kommer på sin plass :).

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100504/IMG_5521T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100504/IMG_5521A.JPG)

oar83
04/05/10, 20:17
Ja, det skal bli interessant å sjekke plassen etter 3,5" DP er montert i tillegg til greinrør med ext wg. ;)

Mange som tar vekk AC fordi det blir mangel på plass, så eg håpar du klarar å få dette til. Stå på!

ChrML
04/05/10, 20:20
Ja, det skal bli interessant å sjekke plassen etter 3,5" DP er montert i tillegg til greinrør med ext wg. ;)

Mange som tar vekk AC fordi det blir mangel på plass, så eg håpar du klarar å få dette til. Stå på!
Yep. Igrunn rart folk velger å ta bort noe som allerede er montert og fungerer :). Jeg er ganske sikker på at det er plass, men skulle det kræsje totalt så er det ikke værre enn å modifisere røra litt så det blir plass. Røra tar en del mer plass originalt enn de må under tørkefilteret der.

Magnus Hagtvedt
04/05/10, 21:10
Hehe... skulle alle flisespikka på alt "unødvendig" folk gjør med bilene sine her inne så har vi nok hatt hundretusenvis av innlegg nå. Syns det er morsomt å se folk ettermonterer sånt utstyr jeg. Mange som har sagt jeg burde bytte bil istede for å bytte motor osv i S70in min, men det er utrolig lærerrikt og til tider litt morsomt å gjøre om ting selv. Ettermontering av andre unødvenige ting som cruisecontrol, kjørekomputer og bytte av interiør er andre ting som har vært unødvendige, men i mine øyne uunværlige.

Ferdige biler er kjedelig.

Stå på du!

Helt enig. Jeg er har hatt det veldig gøy med motorbytte, ettermonteringer, ombygninger, etc.

Dette er et utrolig flott prosjekt etter min mening, (og da mener jeg ikke bare AC, fordi det er kjøpt via meg ;) ) Jeg kommer til å studere litt mer neste gang du er her nede. :P . Er i alle fall meldt litt bedre vær. Idag snødde det jo :mad: Nå har jeg ikke tatt meg tid til å lest igjennom hele tråden ennå. Men har vært interessant lesning hittil, så jeg må helt klart ta meg tid til å lese igjennom fra start ;), helt klart en av mine favoritter her.

ChrML
05/05/10, 07:41
Helt enig. Jeg er har hatt det veldig gøy med motorbytte, ettermonteringer, ombygninger, etc.

Helt enig med THolandsli og Magnus :).




Dette er et utrolig flott prosjekt etter min mening, (og da mener jeg ikke bare AC, fordi det er kjøpt via meg ;) ) Jeg kommer til å studere litt mer neste gang du er her nede. :P . Er i alle fall meldt litt bedre vær. Idag snødde det jo :mad: Nå har jeg ikke tatt meg tid til å lest igjennom hele tråden ennå. Men har vært interessant lesning hittil, så jeg må helt klart ta meg tid til å lese igjennom fra start ;), helt klart en av mine favoritter her.
Takk! Veldig hyggelig å høre :).

rustan
05/05/10, 11:15
Ser ut som det blir trangt om plassen oppi der.
Hvor langt har bilen din gått?

ChrML
05/05/10, 11:31
Ser ut som det blir trangt om plassen oppi der.
Hvor langt har bilen din gått?
Gått 263 000 km nå :). Hadde gått 217 000 når jeg kjøpte den for 2.5 år siden.

TeamBørnOut
05/05/10, 18:53
Kanskje lurt å isolere røra til ACn med noe varme greier? Er ihvertfall gjort det på andre bilmerker hvor motorrommet er litt varmt.

ChrML
05/05/10, 19:14
Kanskje lurt å isolere røra til ACn med noe varme greier? Er ihvertfall gjort det på andre bilmerker hvor motorrommet er litt varmt.
Er kanskje ikke så dumt det. Gjør jo at AC-en jobber mer effektivt. At kompressoren må gå mindre for å holde det like kjølig i kupeen, dvs lavere bensinforbruk med AC-en på. :)

ChrML
05/05/10, 19:27
Mini Oppdatering 05.05.2010 - Småtteri på AC/viftestyring


http://www.chrml.net/media/bil/project/20100505/IMG_5524T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100505/IMG_5524A.JPG)

Skjedde ikke så mye i dag eller, venter på pluggene og skal fylle AC-en på Fredag forhåpentligvis. Men skriver om det fordet. :)

Bestillte en plugg på Volvo og kjøpte kabelsko på Volvo lastebil som passet sånn nogenlunde inn på den 3-polet pluggen som ligger klar ved torpedoveggen til elviftestyring. Pluggen passet ikke helt, bestillte bare noe som lignet på Vadis :p, men bittelitt pussing med vinkelsliperen gjorde susen på det :).





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100505/IMG_5525T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100505/IMG_5525A.JPG)

Også leide jeg meg løftebukk en halvtime og satt på reima til kompressor og fått på braketten som skal feste AC røra skikkelig i bånn av kompressoren :).



I morgen håper jeg at jeg får pluggene som skal inn på elviftereleet sånn at jeg kan montere elvifta og koble det ferdig :). Skal bli spennende å få testa det. Er litt i tvil om vifta kommer til å gå hele tiden siden jeg måler spenning mellom + på batteriet og styrekablene fra hjernen hele tiden når tenninga står på. Men får se om det endrer seg når releet belaster den :).

Kodja
05/05/10, 19:32
Digg å kjøre med ... vinduene lukket, stille i kabinen .. med musikken på fullt. Da går det an å prate ...


:p
hehehe

ChrML
05/05/10, 19:34
:p
Ventet nesten på at noen skulle kommentere den :p. Mente selvfølgelig stille i kupeen så det går an å prate eller musikken på fullt uten annen støy :).

Kodja
05/05/10, 19:40
Ventet nesten på at noen skulle kommentere den :p. Mente selvfølgelig stille i kupeen så det går an å prate eller musikken på fullt uten annen støy :).

skjønnte det ;) meeeeeeen... en MÅ bare ta sjangsen når en legger opp til smash ;)

Agrostar
06/05/10, 05:43
Bytte alle 3 reimene på bilen til kreket i helga, og fekk litt problem når eg kom til ac, greidde liksom ikkje å få den laus skikkeleg så eg fekk reima lett av og på. Kva skruar brukte du?

ChrML
06/05/10, 14:13
Bytte alle 3 reimene på bilen til kreket i helga, og fekk litt problem når eg kom til ac, greidde liksom ikkje å få den laus skikkeleg så eg fekk reima lett av og på. Kva skruar brukte du?
Reima var ikke så lett å få av og på hos meg eller når kompressoren var skrudd så og si helt tilbake. Men med litt pressing så gikk det igrunn veldig greit. Men kompressoren må helt tilbake skal det gå.

Hvis du har braketten med gummiforinger så skal det holde å løsne to skruer. De mutterene som sitter på begge justeringsstagene.

rogern
06/05/10, 16:14
Krympestrømpe håper jeg du har holdt deg unna?


kortslutningsstrømpe og loddeskjøter. that`s the shit :D

ChrML
06/05/10, 19:48
kortslutningsstrømpe og loddeskjøter. that`s the shit :D
Å lodde skjøtene er jo bare jalla. Ikke noe poeng på en bil som er full av vibrasjoner og fukt. Skal man lodde så er ikke kortslutningsstrømpe noe å bruke, da er det tykkvegget krympestrømpe med lim som gjelder for å holde det helt tett og holde fukt ute. Og så eventuellt trekke det i strømpe igjen for at det skal se pent ut.

Beste i min mening er å bruke skjøtehylser og trekke alt i strømpe. Mye raskere å koble opp, holder evig sålenge man bruker hylser av god kvalitet og skjøten ikke ligger for utsatt til. Pressing er en varig løsning som du ikke klarer å dra av hvis du har brukt riktig verktøy. Du drar istykker ledningen før du drar den ut av hylsa.

Joakim-G_R
06/05/10, 22:24
Les hva han skriver da. Loddeskjøter. Ikke vært borti det? http://www.idgtools.no/default.pl?showProduct=4590&pageId=102

skjøter alle kabler først, også kortslutningsstrømpe over der.

Er jo mer jalla med abiko-klemmer, spør du meg...

Jobbe88
06/05/10, 22:33
Les hva han skriver da. Loddeskjøter. Ikke vært borti det? http://www.idgtools.no/default.pl?showProduct=4590&pageId=102

skjøter alle kabler først, også kortslutningsstrømpe over der.

Er jo mer jalla med abiko-klemmer, spør du meg...

Stussa litt på dette jeg og. Jeg lodda hvertfall inn både dysemotsant å når jeg forlenga ledning til LMM. Har holdt fint i snart 4år :)

Joakim-G_R
06/05/10, 23:44
Spør du meg, er det den beste løsninga. Men det er mange mulige meninger. :)
Får iallefall en garantert god skjøt med lodd. Ikke så lett å få varmgang, osv.

Brukte det på kjølevifta mi, den ryker 30A flatstift, må opp på 40A flatstift. Der holder loddeskjøtene, og har holdt en god stund..

ChrML
07/05/10, 05:23
Les hva han skriver da. Loddeskjøter. Ikke vært borti det? http://www.idgtools.no/default.pl?showProduct=4590&pageId=102

skjøter alle kabler først, også kortslutningsstrømpe over der.

Er jo mer jalla med abiko-klemmer, spør du meg...
Ah, sånn har jeg ikke vært borti... Ser jo ikke så dum ut den da. Men skjøtehylser er slett ikke jalla eller, en grunn til at det blir brukt på elektriske installasjoner der det er nødvendig isteden for å lodde.

Men nok offtopic.

Joakim-G_R
07/05/10, 16:51
Ah, sånn har jeg ikke vært borti... Ser jo ikke så dum ut den da. Men skjøtehylser er slett ikke jalla eller, en grunn til at det blir brukt på elektriske installasjoner der det er nødvendig isteden for å lodde.

Men nok offtopic.

(er vel en grunn for at Wago kom med klikk-løsningen også, det går fortere og er enklere...)

Men nok OT ja.

Skal du kjøre på banetreffet? Tror ikke jeg har fått med meg det.

ChrML
07/05/10, 17:13
(er vel en grunn for at Wago kom med klikk-løsningen også, det går fortere og er enklere...)

Men nok OT ja.

Skal du kjøre på banetreffet? Tror ikke jeg har fått med meg det.
Yep, skal kjøre :). Forhåpentligvis med en K27 under panseret :D

Joakim-G_R
07/05/10, 17:44
Mangler du så mye før du får klaska inn den da?

ChrML
07/05/10, 17:54
Mangler du så mye før du får klaska inn den da?
Yup, mangler fortsatt alt av silikon/trykkrør, oljetur, wastegate, et par 3.5" V-band og må lage downpipen ganske klar først. Alu cooler dropper jeg i første omgang pga penger. Måtte prioritere AC-en først sånn at jeg ikke bygger noe i veien for AC delene.

Fortsatt usikker på om jeg skal prioritere sperra før turboen og. Kjenner jeg meg selv rett så blir det en del røyk da :p, og da er det kjekt at det holder baki der.

Joakim-G_R
07/05/10, 17:57
Svets.. Hehe :p

Greit å ha understell/bremser på stell før motoren også da. Hjelper ikke med 300 hester om man kjører en trillebår, liksom! :p

ChrML
07/05/10, 18:14
Svets.. Hehe :p

Greit å ha understell/bremser på stell før motoren også da. Hjelper ikke med 300 hester om man kjører en trillebår, liksom! :p
Yep. Bremsene er jo igrunn greie nok bare jeg får bytta bremsevæske. Understell er også greit nok bortsett fra at den kanskje skulle hatt noen nye foringer :). Alt blir nok bytta bak før treffet, foran er dem ikke så ille så der blir de bytta til polyforinger når jeg har tid og penger til overs en gang.

ChrML
07/05/10, 19:23
Liten oppdatering angående AC og turbo

AC: Har vært hos Magnus Hagtvedt i dag for å fylle AC, men under trykktesting viste det seg at evaporatoren inne i kupeen er defekt :(. Mest trolig er røret ned til den vridd tvers av fordi han svenske soppen som demonterte dette ikke gadd å hente en skiftenøkkel som mothold når han demonterte ac røra for å ta ut klimakassa... Sånn at røret ned i kupeen er vridd av!

Så har bestillt en ny evaporator som ankommer til uka, så da er det å demontere en del dashbord igjen for å bytte den :p. Bruker sikkert roughly en dag på å gjøre jobben vil jeg tro. Fikk også med en overgang til å skru inn på AC anlegget sånn at jeg kan trykkteste AC-en selv på 10 bar så jeg slipper å kjøre flere ganger hvis det skulle oppstå noe mer katastrofalt under neste trykktesting.

Turbo: Har vært ute å kikket på grenrør, turbo og hvordan jeg skal montere wastegate og downpipe. Det er veldig god plass mellom grenrør og AC, flere centimeter faktisk, samme med AC røret. Det blir litt trangt å legge downpipen ned, men det blir bedre plass enn jeg trodde fordi jeg valgte å trikse litt med rørene og bruke 1992 modell tørkefilter med tilkobling på hver side istedenfor rørtilkobling mot motoren som det egentlig er originalt.

Så jeg tror det skal bli kurant å tilpasse dette. Driver å setter opp en motor på terassen nå som jeg skal bruke til å tilpasse downpipe mest mulig før ombyggingen begynner!


Og så en liten film: Filmet litt på en strekke på vei hjem. Sånn går bilen sånn ca nå. Går somregel litt bedre, men dette var tredje drag over sletta så turboen var rimelig rødglødende :p. Tror det kan bli sinnsykt morro når eksosbremsen er borte. Den holder igjen noe sykt nå har jeg en følelse av!

yx9qiJJyK2Q

Noen som vet hva den syke lyden når jeg når ca 130 km/t kan være? Kunne minne litt om tenningsbank, men synes det er rart at den skulle komme på starten av fjerdegir sånn, men hørtes ut som noe annet rart. Kom forfra.

Er ikke helt fornøyd med 3.73 utvekslinga jeg har heller nå som dere ser på filmen :p. Altfor lettbeint, gjør ikke annet enn å gire.

The Sven
07/05/10, 19:33
6000 omdr i 140 på 3.? :o

ChrML
07/05/10, 19:34
6000 omdr i 140 på 3.? :o
Yep. Eller 130 km/t er det nesten 6000 rpm på 3.

The Sven
07/05/10, 19:42
Jaggu. Mulig min går like høyt men innbilte meg at jeg kunne kjøre bra mye fortere på 3. Men har heva turtallsperre da så går 110 på 2. gir;)

ChrML
07/05/10, 19:44
Jaggu. Mulig min går like høyt men innbilte meg at jeg kunne kjøre bra mye fortere på 3. Men har heva turtallsperre da så går 110 på 2. gir;)
Yep, det stemmer nok. Er fordi jeg har 3.74 utveksling bak for øyeblikket. Sitter somregel 3.54 eller 3.31 på nyere FK og FT med manuell. Utvekslinga jeg har nå er irriterende på alle måter både under grisekjøring og vanlig kjøring på motorvei :p. Godt jeg har kjøpt en 3.31 utveksling som skal inn sammen med Truetrack.

The Sven
07/05/10, 19:49
Ja stemmer det, er jo 3,54 jeg har:) Du får montere overdrive på M90en;)

ChrML
07/05/10, 19:49
Ja stemmer det, er jo 3,54 jeg har:) Du får montere overdrive på M90en;)
Blir kanskje 6. trinn ZF kasse neste sommer :). Og 3.31 bak selvfølgelig!

henrik940
07/05/10, 20:37
Deilig at jeg fikk 3.31 på den nye 1041 akselen da :D

Joakim-G_R
07/05/10, 20:43
Så høy utveksling dere har da gutter... :D

The Sven
07/05/10, 20:43
Ikke sikkert klutsjen din er like glad for det men;)

Joakim-G_R
07/05/10, 20:57
Clutchen min? Grom den da, skikkelig vinkelsliper..

The Sven
07/05/10, 21:07
Tenkte på Henrik940 som har 3.31 utveksling;)

Joakim-G_R
07/05/10, 21:09
Ah.. Ikke alltid meg asså? Trodde jeg var midtpunktet uansett jeg..... :p

henrik940
07/05/10, 21:18
Tenkte på Henrik940 som har 3.31 utveksling;)

Clutchen min fungerer flott ennå den :D

ChrML
07/05/10, 21:19
Tenkte på Henrik940 som har 3.31 utveksling;)
Må ikke slurre så mye mer for å ta igang med 3.31. Er ikke noe problem med 3.31. Kunne vært litt tyngre og :).

The Sven
07/05/10, 21:24
Er hardt å være klutsj når 1. giret blir for kort og en vil spinne på 2. gir når en har 3.31;) Samtidig kan en vel spinne ganske langt på 1. gir, men tror nok en mellomting er bedre til leking.

Joakim-G_R
07/05/10, 21:26
1. giret blir lenger på 3.31 enn 3.73 da..

The Sven
07/05/10, 21:30
Ja, mulig jeg skrev utydelig, men skrev jo at en kan spinne ganske langt på 1. gir. Men 2. giret er allikevel mye høyere på en bil med 3,73 enn 1. giret på en bil med 3,31. Derfor er det kanskje vanskeligere å få lagt en lang sladd med 220-250 hk med 3,31 fordi en ikke har nok ork (eller klutsj?) til å få noe særlig driv på 2. gir.

EDIT: ble ikke tydelig hva jeg mente nå heller, men tydeligere?

ChrML
07/05/10, 21:46
Derfor bilen må være litt sprekere sånn at man kan få litt driv på 2. gir. Når den først spinner greit på andre gir så kan man jo dra det til over 100 km/t med litt tung utveksling ;).

The Sven
07/05/10, 21:47
Det klarer man med 3,54 og 16T også ;)

Joakim-G_R
07/05/10, 21:54
Klarte det med 230F og ukjent utv også jeg.. For et par måneder siden. :p

TeamBørnOut
07/05/10, 22:24
Du må jo sammenligne 0-toppfart. Det er DET som er moro med større turbo! turtall sperra slår som F fordi du ikke har lavere utveksling på 5. gir på steder du vanligvis bare kunne tømme 4. :D

Å legge en lang sladd UANSETT utveksling med volvo er jo null problem. har jo tyngden med seg :)

ChrML
07/05/10, 22:27
Du må jo sammenligne 0-toppfart. Det er DET som er moro med større turbo! turtall sperra slår som F fordi du ikke har lavere utveksling på 5. gir på steder du vanligvis bare kunne tømme 4. :D

Å legge en lang sladd UANSETT utveksling med volvo er jo null problem. har jo tyngden med seg :)
Hehe, er ingen steder rundt der jeg bor som er egnet til å teste 0 til toppfart :p. Men blir vel en grei forskjell i lavere hastigheter og, både ved sladding og aksellerasjon.

ChrML
08/05/10, 17:29
Oppdatering 08.05.2010 - Laget meg målerholder



http://www.chrml.net/media/bil/project/20100508/IMG_5527T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100508/IMG_5527A.JPG) http://www.chrml.net/media/bil/project/20100508/IMG_5528T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100508/IMG_5528A.JPG)

Kjøpte en 3x måleholder av Kodja til Golf! Tok den originale hylla som er under CD spilleren på 940 og skjærte vekk alt som er i veien bak av sigarett tenner og hylle. Deretter limte jeg måleholderen utapå.






http://www.chrml.net/media/bil/project/20100508/IMG_5532T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100508/IMG_5532A.JPG)

Sånn ble det! :) Synes det ble bra! Hadde jeg hatt VDO målere i der så hadde det sett helt originalt ut. Men blir nok å kjøpe Autogauge for synes VDO blir alt for dyrt. Blir turbotrykk, oljetemp og oljetrykk der tenker jeg som er det viktigste. Så havner nok bredbåndslambda måler og sånt i hanskerommet, for det er jo noe jeg ikke trenger å holde øye med så ofte.

gasgasboy
08/05/10, 17:57
Så utrolig bra ut ! Tenkt på og gjøre noe ala dette selv, er det mye styr og koble opp oljetemp og oljetrykk ?

Veldig bra jobbet, følger med hver dag :D

JørnM_940
08/05/10, 17:59
Så pent ut dette!:) Men hvordan blir det å se målerne fra førersetet når du kjører, både mtp vinkel og at girstanga blir i veien?

henrik940
08/05/10, 18:01
Så pent ut dette!:) Men hvordan blir det å se målerne fra førersetet når du kjører, både mtp vinkel og at girstanga blir i veien?

Og at Autogauge målerne er litt "inni" målern, så man burde ha rettest mulig sikt på de.

gasgasboy
08/05/10, 18:05
Er ikke værre enn og lene seg litt iblant da :) Han finner fort ut om han ikke ser skikkelig, og da blir det nok gjort noe med :D

ChrML
08/05/10, 18:08
Så pent ut dette!:) Men hvordan blir det å se målerne fra førersetet når du kjører, både mtp vinkel og at girstanga blir i veien?
Vinkelen blir faktisk ikke så værst. De heller litt opp mot føreren. Skal se hvordan det blir å se på den Autogauge måleren jeg har. Hvis det ikke blir så lett så kjøper jeg andre type målere eller bygger ut litt i bånn sånn at det blir lettere å se.



Så utrolig bra ut ! Tenkt på og gjøre noe ala dette selv, er det mye styr og koble opp oljetemp og oljetrykk ?

Veldig bra jobbet, følger med hver dag :D
Takk :). Ikke så mye styr å koble opp oljetemp og oljetrykk. Skal lage egne pluggbare ledningsmatter til dette og sveise inn mutter til tempgiver i bunnpanne og montere trykkgiver der den står originalt.

Magnus Hagtvedt
08/05/10, 19:07
Er det denne serien fra autogauge du tenker på?
http://madmag77.com/Volvo%20Site/Images/Volvo940-13/250320100610.JPG

I så fall så ligger selve måleren litt dypt i denne. Det er fullt lesbart, men man ser ikke skalaene ordentlig på topp. De hadde nok gjort seg bedre i A-stolpen.

(Gi beskjed om bildet ønskes fjernet)

ChrML
08/05/10, 19:09
Er det denne serien fra autogauge du tenker på?

I så fall så ligger selve måleren litt dypt i denne. Det er fullt lesbart, men man ser ikke skalaene ordentlig på topp. De hadde nok gjort seg bedre i A-stolpen.

(Gi beskjed om bildet ønskes fjernet)
Yep, var den serien jeg tenkte på. Er nok bedre med andre type målere som ligger helt ute sånn at det går å lese av hele skalaen da.

rogern
08/05/10, 19:10
Ja, mulig jeg skrev utydelig, men skrev jo at en kan spinne ganske langt på 1. gir. Men 2. giret er allikevel mye høyere på en bil med 3,73 enn 1. giret på en bil med 3,31. Derfor er det kanskje vanskeligere å få lagt en lang sladd med 220-250 hk med 3,31 fordi en ikke har nok ork (eller klutsj?) til å få noe særlig driv på 2. gir.

EDIT: ble ikke tydelig hva jeg mente nå heller, men tydeligere?

sladda ut hele 2 gir med org ft + større turbo. kanksje 200hk.
det var med 3.31 og sveisa sperre. men da la jeg inn 2 gir i lav fart.

edit:jeg har flere sånne autogage mål kan få kjøpe.

henrik940
08/05/10, 19:13
Yep, var den serien jeg tenkte på. Er nok bedre med andre type målere som ligger helt ute sånn at det går å lese av hele skalaen da.

Den ene typen til Biltema er fin :)

Magnus Hagtvedt
08/05/10, 19:13
Jeg kommer i alle fall til å bytte etterhvert. Jeg kan fint lese selve tallene, og på den måten vite verdien, men ser litt dumt ut. Ellers er det flotte målere, og helt ok nøyaktighet. Benktestet oljetrykk og temp. Og avviket var minimalt. Turbotrykksmåleren sjekket jeg med kjølemanometer, som er rimelig nøyaktig, så dette var et av de bedre jeg har vært borti, mtp. prisen på under 400kr.

ChrML
08/05/10, 19:22
Den ene typen til Biltema er fin :)
http://biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Instrumenter/Maleinstrument/

Denne serien så jo ålreit ut fra Biltema. Men er da avhengig av at de har samme type i oljetemp og turbotrykk. De andre seriene fra Biltema var fæle og de står det Biltema i displayet på.

Magnus Hagtvedt
08/05/10, 19:57
Den serien fra biltema er fin å se på. Ikke dumme, men kvaliteten er så som så. Jeg fikk helt ok målere på turbotrykk og oljetrykk, men ikke Voltmeter (I tillegg til at den hang litt). Dette viste 0,5V feil i forhold til et proff voltmeter og et VDO instrument. En kamerat fikk problem oljetempen sin. De holdt ikke mål for meg, og noen av de jeg kjenner som har prøvd dem.

ChrML
08/05/10, 20:16
Den serien fra biltema er fin å se på. Ikke dumme, men kvaliteten er så som så. Jeg fikk helt ok målere på turbotrykk og oljetrykk, men ikke Voltmeter (I tillegg til at den hang litt). Dette viste 0,5V feil i forhold til et proff voltmeter og et VDO instrument. En kamerat fikk problem oljetempen sin. De holdt ikke mål for meg, og noen av de jeg kjenner som har prøvd dem.
Ah, oki! Spørs om det ikke blir Autometer da som jeg har hørt skal være bra. Og mye billigere enn VDO. Tror ikke de vil bli stilkræsj :). Bortsett fra at de helst skulle hatt svart ramme da... Lakkere? :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/462.jpg http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/463.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/464.jpg

Magnus Hagtvedt
08/05/10, 20:34
Har selv tenkt på autometer som den mest interessante å bytte ut til. Sorry delvis OT, men hvem leverandør har du sett på priser hos?

Kodja
08/05/10, 20:39
tror også at kanskje autogaugen vil være for stor ramma på rundt til å gå i golframma? tror jeg har et instrument å ei ramme liggende løs i bilen jeg kan teste med :)

ChrML
08/05/10, 20:41
Har selv tenkt på autometer som den mest interessante å bytte ut til. Sorry delvis OT, men hvem leverandør har du sett på priser hos?
Har kun sett på Summit foreløpig. Målerene over inkludert giver kommer på 1290 inkludert moms + frakt. VDO fra Pedersen kommer de giverene over på 2700 kr + frakt. Summit har også VDO veldig mye billigere, men tror ikke de har i bar og celsius, kun PSI. Står metrisk på noen av de, men oppgitt i PSI fortsatt...

Ulempen med Autometer kontra VDO er at VDO sine blir levert med M10x1 giver samt oljetrykksgiver som passer rett i hullet på blokka. Autometer kommer med diverse NPT tommegjenger så man trenger adapter.

Magnus Hagtvedt
08/05/10, 20:43
Har VDO uttak slik giver med en digital og en analog også da?

ChrML
08/05/10, 20:44
tror også at kanskje autogaugen vil være for stor ramma på rundt til å gå i golframma? tror jeg har et instrument å ei ramme liggende løs i bilen jeg kan teste med :)
Autogauge sin turbotrykksmåler passer perfekt i golframma ;). Ganske perfekt presspasning som gjør at hvis jeg skulle brukt Autogauge sin turbotrykksmåler så kunne jeg hatt den til venstre og latt være å skru den fast sånn at jeg bare kan ta den rett ut for å komme til skruen som fester ramma for å demontere den.

ChrML
08/05/10, 20:45
Har VDO uttak slik giver med en digital og en analog også da?
Yup. Uttak til både oljelampe og meter. Noe jeg ikke er sikker på om Autometer sin har?

Joakim-G_R
08/05/10, 21:26
Autometer billigere enn VDO?

http://www.pedersens-racing.no/bil/VDO/

ChrML
08/05/10, 21:33
Autometer billigere enn VDO?

http://www.pedersens-racing.no/bil/VDO/
Har vært der å kikka. Det der er jo sinnsykt dyrt!

Joakim-G_R
08/05/10, 21:34
Koster å være kar.. :p

Blir autometer noe billigere det da?

ChrML
08/05/10, 21:38
Koster å være kar.. :p

Blir autometer noe billigere det da?
Yup. Fra Summit kommer de 3 Autometer målerene inkl giver på 1290 kr inkl moms. Fra Pedersen koster de samme 3 VDO målerene inkl giver 2700 kr inkl moms.

De har masse billigere VDO hos Summit da, men kun i PSI og slikt. Ikke i vår standard. Mulig VDO kan skaffes billigere enn Autometer andre steder. Skal sjekke litt.

Joakim-G_R
08/05/10, 21:52
1300 er jo billig det da.. hvertfall om det er ferdig på dør med alle avgifter..

ChrML
08/05/10, 21:55
1300 er jo billig det da.. hvertfall om det er ferdig på dør med alle avgifter..
Begge priser er pluss frakt. Hørt at Summit har ganske dyre fraktpriser, men har funnet samme målere på Ebay til tilsvarende priser med lav frakt :).

JørnM_940
08/05/10, 22:18
En VDO-måler... Er VDO et fabrikatmerke som Autogage?

Joakim-G_R
08/05/10, 22:21
Ja. Et av verdens ledende...

ChrML
08/05/10, 22:26
En VDO-måler... Er VDO et fabrikatmerke som Autogage?
Autogage er en serie målere laget av Autometer. VDO er en annen produsent som har laget originale målere til veldig mange biler. VDO har mange forskjellige serier med målere.

JørnM_940
08/05/10, 22:29
Autogage er en serie målere laget av Autometer. VDO er en annen produsent som har laget originale målere til veldig mange biler. VDO har mange forskjellige serier med målere.
Javel..:) Så VDO er kvalitet, og autometer er et mer "billigmerke"?

Joakim-G_R
08/05/10, 22:32
Neinei. Autometer og VDO er gromt.

AutoGauge er noe som er laget i Taiwan. har INGENTING med Autometer å gjøre.
http://www.autogauge.com.tw/web/company/aboutus.asp

henrik940
09/05/10, 10:14
Hvorfor er denne så dyr:

Giver oljetrykk M10x1
fra 798,-

?

Joakim-G_R
09/05/10, 11:41
Tja, si det.. Er vel nøyaktig da? Spør pedersens? :)

TeamBørnOut
09/05/10, 15:10
Neinei. Autometer og VDO er gromt.

AutoGauge er noe som er laget i Taiwan. har INGENTING med Autometer å gjøre.
http://www.autogauge.com.tw/web/company/aboutus.asp

Nå syns jeg du sparer på ordene her.
autogauge er søppel...

Joakim-G_R
09/05/10, 16:22
Var vel indirekte hinting ja. AutoGauge fungerer jo, jeg har hatt det før. Men i forhold til Autometer og VDO, er det søppel ja.

jonass
09/05/10, 19:19
Bil x-tra selger vdo til rimelige priser mener jeg og huske.

A.Finstad
10/05/10, 02:27
må bare understreke en ting! jeg hadde noen VDO målere jeg bestilte på summit og sendte mail noen dager før jeg bestilte dem for å spørre om dem hadde metriske målere og dem har de skalaene du trenger. jeg hadde hvertfall en VDO måler som det sto i BAR som var fra summit. bare understrek at det er de og de skalaene du skal ha så får du målerene sånn :p

Joakim-G_R
10/05/10, 20:31
Er da bare å bestille rett i webshoppen også.

ChrML
16/05/10, 16:48
Oppdatering 16.05.2010 - Begynt å bytte evaporator + litt annet


Har fått gjordt følgende på Fredag og Lørdag:

Fått de siste pluggene til elviftereleet så har koblet det ferdig med styring fra ECU og AC. Fungerer bra :). Igrunn ikke så mye å ta bilde av, har bare satt på noen plugger. Gjenstår å lage brakett til å feste releet ordentlig.
Tilpasset, punktet og justert resten av eksosanlegget. Venter igrunn bare på TIG sveising på Tirsdag eller Onsdag så blir det montert så raskt som mulig. Kommer med bilder da!





Så er det bytte av evaporator:


http://www.chrml.net/media/bil/project/20100516/IMG_5533T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100516/IMG_5533A.JPG)

Ny evaporator i posten :).





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100516/IMG_5535T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100516/IMG_5535A.JPG)

Demontert framsetet og laget meg litt plass å ligge på. Skikkelig drittjobb for det er en haug av skruer som er nesten umulig å komme til. Lå opp ned der i nesten 2 timer i dag for å få det ut.





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100516/IMG_5536T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100516/IMG_5536A.JPG) http://www.chrml.net/media/bil/project/20100516/IMG_5539T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100516/IMG_5539A.JPG)

Fått av lokket som er limt og skrudd med 10 vanskelige skruer under evaporatoren og tatt den ut omsider!





http://www.chrml.net/media/bil/project/20100516/IMG_5541T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100516/IMG_5541A.JPG)

Årsaken til lekkasjen. Gamle evaporatoren hadde sprekt opp på siden under tilkoblingene. Mest sannsynlig pga for mye vold på rørtilkoblingene av han som demonterte dette.

Får ikke fullført dette før jeg får skaffet rutelim til å tette når lokket skal limes på igjen. Butikkene åpner ikke før Tirsdag så det blir stående sånn inntil da.

Magnus Hagtvedt
16/05/10, 17:01
Ikke rart det ble grønn flamme på brenneren :D . Det var et fint gap. Dette ser bra ut. Dersom jeg må bytte hele enheten under ombygning av mitt apparat, skal jeg bytte den før jeg monterer, selv om den skulle være hel:p