PDA

Vis full versjon : risting i bil ved nedbremsing.



s60turbo
06/08/11, 20:24
Bilen min, en volvo s60 rister ganske bra ved nedbremsinger. merker det bare hvis farten er over 110 ca.. ellers merker man ingenting selv med hard nedbremsing. første som slår meg er jo kast i bremseskiver eller noe.. er dette mulig i det hele tatt? noen andre forslag ? :)


Mvh Espen

ragge1
06/08/11, 20:36
tror er på tiden å skifta bremseskiva ( kast i de ), men pröve å spiller med höjtryck ibland kan det bara vara nye drit vid skiver

s60turbo
07/08/11, 19:48
bremseskivene er nettopp byttet av forrige eier.. bare gått et par tusen. men kan jo alltid prøve å rengjøre de..

kjetileide
07/08/11, 22:04
Jeg endte opp med å bytte skiver på min V70 på nytt i dag (2.gang på 2 måneder) da jobben åpenbart ikke ble gjort godt nok første gang. Det var greit å kjøre til å begynne med, men etterhvert så hang det ene caliperet seg akkurat nok til at skiva på høyre side gikk varm og fikk kast. Jeg fikk en vibrasjon som jeg kjente godt ved nedbremsing fra ca 70 km/t og til 0.

Jeg gjorde rent første gang også, men smurte ikke opp glideboltene. Disse satt nesten fast gummien når jeg skrudde de av i dag. Jeg kjøpte et repkit sammen med de nye skivene og klossene slik at jeg kunne bytte gummien også. I tillegg kontrollerte jeg at stempelet gled inn med litt motkraft. Jeg krysser fingrene for at dette gjør susen.

De forrige skivene og klossene kjøpte jeg hos BCB. Jeg kjøpte riktignok de billigste de hadde, men uavhengig av vibrasjonen var jeg ikke spesielt fornøyd. Det virker som om både det nye settet mitt og det som opprinnelig stod på bilen da jeg kjøpte den "biter" mye bedre. Det skal mindre trykk til på pedalen.

Lightyear
07/08/11, 22:26
Hvilken type skiver er det vi snakker om egentlig? Høres ut som biltema, skeivere enn Elton John på rekordtid..

mrstfu
07/08/11, 23:10
samtidig burde du merke et evt kast ved alle hastigheter... og 110 er jo typisk hastighet man merker ubalanserte dekk ved. igjen, at det bare skjer ved bremsing er jo sært.

Lightyear
07/08/11, 23:21
Det er fort 100kmt+ man merker kast i hjul også, og ved nedbremsing fra slike hastigheter ;)

edit: kun på lukket vei i testøymed selvfølgelig :rolleyes:

s60turbo
08/08/11, 20:10
tror det er no biltema jall som står på ja.. er i allefall biltema klosser som eg kan se fra utsiden.. hadde av dekkene for en stund siden.. og dekkene var veldig jevt slitt.. så er ikke sikker på om det er noe med forstillingen.. men høres ut som noen ikke har så gode erfaringer med bremseskiver fra biltema :P høres ut som eg må gå til anskaffelse av nye skiver snart.. blir vel ikke bedre med tiden :P

kjetileide
09/08/11, 08:49
Nå er jeg straks ferdig med innkjøringsperioden (200 km) og det rister fortsatt ikke med de nye skivene. Brembo skiver sammen med litt påkostede klosser. Tok sjansen på disse da jeg sparte litt kontra orginalskiver.

s60turbo
19/09/11, 19:41
en liten oppdatering :) , byttet skiver og klosser fremme idag, ble ikke bedre når det gjaldt ristingen.. tvert imot kanskje litt værre.. snakket med en som kanskje tenkte det var en styrekule eller bærekule som var litt slakk i som forplantet seg ved bremsing, merker også svake vibrasjoner uten å bremse, men er ikke sikker på om det henger sammen..

Noen som har noen gode ideer, tips, erfaringer ? :) tar imot alle tips med stor takk !

Mvh Espen!

Lightyear
19/09/11, 21:39
Du er sikker på at hjula er skikkelig balansert? Ubalanserte hjul vil gi slike symptomer og det blir alltid verre ved bremsing ;)

850GLTsilver
19/09/11, 23:26
Fikk du vaska ordentlig av skivene før montering?
Er noe ordentlig dritt å få av ALT av den konserveringshinna de legger på til tider.

Sollien
20/09/11, 08:34
hadde samme problemet som du da jeg kjøpte min, men i mitt tilfelle var det gamle dekk som var årsaken :( nye dekk var som en ny bil :D

Lightyear
20/09/11, 11:17
Fikk du vaska ordentlig av skivene før montering?
Er noe ordentlig dritt å få av ALT av den konserveringshinna de legger på til tider.

Eller evt rust og skitt på anleggsflata til skiva, det er ikke mye som skal til før den blir "skeiv" på av dritt mellom skive og nav.

s60turbo
20/09/11, 14:15
kjøpte nye dekk for 2 uker siden, rett etter de ble byttet ble det kanskje litt bedre rett etter det med tanke på at det ikke ristet så mye med vanlig kjøring, men var jo rask akuratt det samme ved bremsing, tørket av navet og skiven før jeg monterte nye igår .. kan vel ha vært så uheldig å ikke ha fått vekk noe drit som fortsatt ligger mellom men.. noe skikkeliug drit :P takker for svar og råd :)

hørte en som snakket om at verksted eller kanskje NAF hadde utstyr og bukker for å skjekke dette ? :) noen som har erfaringer med det ? :)

Lightyear
20/09/11, 17:20
Da regner jeg med at hjula ble avbalansert på nytt med ny gummi så da tror jeg du kan utelukke selve hjulet. Mener at det var en på forumet her som hadde kast i drivknute eller noe sånt for litt siden, det var en C70 tror jeg, men det er vel ganske sjeldent med kast i drivverket :eek:

Harald
21/09/11, 07:44
en liten oppdatering :) , byttet skiver og klosser fremme idag, ble ikke bedre når det gjaldt ristingen.. tvert imot kanskje litt værre.. snakket med en som kanskje tenkte det var en styrekule eller bærekule som var litt slakk i som forplantet seg ved bremsing, merker også svake vibrasjoner uten å bremse, men er ikke sikker på om det henger sammen..

Noen som har noen gode ideer, tips, erfaringer ? :) tar imot alle tips med stor takk !

Mvh Espen!


Hei
Opplevde samme symptomene på min V70II.
Jeg trodde også det var kast i skivene - og slike ting dekker ikke Volvo på garantien.
Men verksteded skiftet noe opphengs/styre kule greier på garanti - og vips, så ble alt bra.

s60turbo
21/09/11, 18:21
Hei
Opplevde samme symptomene på min V70II.
Jeg trodde også det var kast i skivene - og slike ting dekker ikke Volvo på garantien.
Men verksteded skiftet noe opphengs/styre kule greier på garanti - og vips, så ble alt bra.

Var en annen som snakket om det samme.. må vel kanskje prøve å bytte dette då :P

takker for tips :)

aarnes
22/09/11, 08:03
Hei
Opplevde samme symptomene på min V70II.
Jeg trodde også det var kast i skivene - og slike ting dekker ikke Volvo på garantien.
Men verksteded skiftet noe opphengs/styre kule greier på garanti - og vips, så ble alt bra.

Kan du definere opphengs/styrekule greier litt bedre? ;)

gull pilen
22/09/11, 08:13
Kan du definere opphengs/styrekule greier litt bedre? ;)

hvordan definere det noe bedre enn bærekule(opphengskule) eller styrekule??

aarnes
22/09/11, 08:21
Det var ordet "greier" jeg ble usikker på. ;)

s60turbo
01/11/11, 15:58
Bilen er tydlighvis full av faen, bytte begge nedre bærekuler/opphengskuler igår, ble kanskje litt bedre men merker fortsatt noe risting ved høye hastigheter, styrekule neste ?

Også noen kneppe/knake lyder ved fartsdumper osv, kan dette ha en sammenheng, ? hadde nede fjærneinet igår og, men kunne ikke finne noen ødelagt paking/ slitt lager.


Mvh Espen

Dimmur
02/11/11, 20:56
Fremre foring i undre bærebro? Hvis ikke disse har vært byttet, kan de fint skape vibrasjoner under bremsing. Hjulene "vrir" seg sideveis under bremsing.

iPaal
03/11/11, 20:43
tror det er no biltema jall som står på ja.. er i allefall biltema klosser som eg kan se fra utsiden.. hadde av dekkene for en stund siden.. og dekkene var veldig jevt slitt.. så er ikke sikker på om det er noe med forstillingen.. men høres ut som noen ikke har så gode erfaringer med bremseskiver fra biltema :P høres ut som eg må gå til anskaffelse av nye skiver snart.. blir vel ikke bedre med tiden :P

Det er faktisk Brembo som produserer skivene til Biltema. Men klossene til Biltema er noe DRIT. Blir fort slitt og gjør fine felger stygge. Biltema skiver sammen med noen gode klosser er bra :-)

s60turbo
05/11/11, 16:53
Fremre foring i undre bærebro? Hvis ikke disse har vært byttet, kan de fint skape vibrasjoner under bremsing. Hjulene "vrir" seg sideveis under bremsing.

får kanskje skjekke dette og då :) takker for svar :)

Turbo Garage
10/11/11, 10:39
Dette var problem på min 05 v70 også. Byttet foringer og det ble bra.
Har hørt att dette er et problem og originale foringer er dårlige.
Jeg kjøpte polyritan foringer ifra pedersen Racing. Alt ble mye mere kompakt og mindre krengete.

iPaal
13/11/11, 14:12
Byttet nettopp skiver på bilen min foran. Kjøpte både skiver og klosser hos www.scstyling.no Er veldig spent på kvaliteten da dette var svært billige skiver. 795 kr for 2 stk til 16" felger. Så langt virker de helt knall. Men svaret kommer vel først etter en tid i bruk. Bremset ned hardt i fra 150 km/t. Ingen risting eller ubehageligheter.