PDA

Vis full versjon : Problem med risting / skjelving i høy hastighet. Volvo 960



Volvo_960_1995
06/08/11, 17:39
Har ett problem som er som følger :

Meget kraftig risting i ratt og i bilen, mest på høyre side.

Dette kom i 130-140 Km/t og ga seg rundt 160 til 170 Km/t.

Siden vi var på ferie i Tyskland, så var det "greit" å holde seg på 180++ Km/t.

Var meget skeptisk til hva det kunne være. På vei hjem var vi innom Volvo forhandler i Kiel.

De jekket opp bilen og sjekket alle foringer på høyre side, og selvsagt på venstre side. Alt var ok..

De sjekket bilen rundt om, og kjørte den på en liten "bane", men ikke i den hastigheten som problemet kom i.

Ikke noe var "løst".

Kom hjem til Norge og etter endt ferie måtte jeg se om det var noe som jeg kunne finne ut av, men....

Tok tak i motoren og dyttet i den, og fikk noen lyder, men ikke mer enn "forventet".

Så hva bør jeg se etter ?.

Takk for alle innspill.

Ole
07/08/11, 12:58
Kast i felgene? slått dem skeive?

AleksanderK
07/08/11, 13:10
Hjullager?

Minge89
07/08/11, 13:14
Prøv å sett framhjulene bak og bakhjulene forran. Gir det seg da så er det dårlig balangsering.

Loggy
07/08/11, 13:23
Gjetter på kast i felger

Lars'ern
07/08/11, 22:15
Jeg hadde en helvettes risting i min 960 i 100-110, bra under og over. Satte på noen andre dekk og balanserte opp, alt bra :)

Volvo_960_1995
08/08/11, 11:15
Jeg hadde en helvettes risting i min 960 i 100-110, bra under og over. Satte på noen andre dekk og balanserte opp, alt bra :)

Takk til alle dere som har svart :)

Alle dekk / felger ble balansert opp og ned i mente. Ikke kast på dekk / felger.

Det ble gjort før avreise, siden det er greit å ha alt på stell når en kjører i hastigheter over 180+ Km/t i lange strekk.

Får vell ta bilen inn igjen å sjekke, men det blir ikke gjort denne uken.

Takk igjen for svar og skulle det være noe annet dere kommer på, bring it on :)

Volvo_960_1995
17/10/11, 19:45
Takk til alle dere som har svart :)

Alle dekk / felger ble balansert opp og ned i mente. Ikke kast på dekk / felger.

Det ble gjort før avreise, siden det er greit å ha alt på stell når en kjører i hastigheter over 180+ Km/t i lange strekk.

Får vell ta bilen inn igjen å sjekke, men det blir ikke gjort denne uken.

Takk igjen for svar og skulle det være noe annet dere kommer på, bring it on :)

På grunn av stor arbeidsmengde både på Verksted og privat har det skjedd lite her....

Ingen som har noen som helste andre tanker om hva det kan være ?.

Har også lagt merke til noe annet og det er at når det er kaldt i luften så vibrerer bilen til den er blitt "varm".

Altså det vibrerer i rumpen på venstre side, virker som om det kommer ifra mellomakslingen ?.

Takk for svar.

Dieselsmoke
17/10/11, 20:18
kan være mellomakselopphenget ditt som er slitt.

ta tak i mellomaksel like ved opphenget og riv og slit litt i det. merker fort om det er slark.

Siden vibrasjonene gir seg når du kommer opp i litt mer fart, så kan det virke som om det er noe turtalls avhengig.

s4nd3r
17/10/11, 21:22
fadern har nettop kjøpt seg nye dekk og felger montert og balansert til xc70n, 12k.. og dei er det kast i som fy. kan vere en nooob som han balansert dekka dine...

og gamle 745n, rista det som fy i ratte mellom 80 og 105. men fra 110 og oppover ordnet det seg... bytter styrekuler og endeledd, forstillings kontroll, så ble alt bra...

Volvo_960_1995
18/10/11, 00:50
fadern har nettop kjøpt seg nye dekk og felger montert og balansert til xc70n, 12k.. og dei er det kast i som fy. kan vere en nooob som han balansert dekka dine...

og gamle 745n, rista det som fy i ratte mellom 80 og 105. men fra 110 og oppover ordnet det seg... bytter styrekuler og endeledd, forstillings kontroll, så ble alt bra...

Takk for svar.

Når det gjelder mellomakslingen så skal jeg prøve å få time hos Volvo Merkeforhadler, men de har det travelt når jeg har turnus fri og motsatt :rolleyes:

Felg / dekk kombinasjonen er så balansert at skulle de ha vært bedre så måtte de ha blitt født med bilen :)

Ja det var en Noob som prøvde seg, men siden jeg hadde jobbet der for noen år siden, ble det ikke snakk om å prøve seg :eek:

Takk.