PDA

Vis full versjon : Hjullager bytte fremme V70



V70T5
06/08/11, 12:32
Heisann!

Har sett at dette skal være en grei sak..problemet mitt er at eg for tiden bare har tilgang på noen små E14 piper til liten skralle.. er på ferie og verktøyet er hjemme.. pleier disse boltene å sitte VELDIG eller bør dem komme lett med litt varme fks? skal avgårde til svergie
tidlig neste uke å må ha bilen ferdig til dess.. =)

mrstfu
06/08/11, 16:51
mener det er ei 36mm pipe som passer...

hvor godt det sitter, kan variere fra null til helt jævlig. bytta på bilen til farfaren min, da kunne jeg skrudd av den sentermutteren med en skrutrekker. på min måtte det 250kg mann og kraftig latmann til.

en god latmann, varme, WD40 og littmuskler burde holde fint:D

V70wangen
06/08/11, 17:05
Er ikke alltid bare, bare å få av sentermutteren. På min endte det opp med at jeg måtte skjære i filler hele mutteren.

Men disse 4 skruene med E hode kommer ganske greit av ;)

mrstfu
06/08/11, 17:28
De fire skruene skrus av i bakkant, ikke sant? Eller i forkant av skiva?

husker ikke helt, skal bytte begge mine fremme nå snart.

Tore
06/08/11, 18:05
36 mm på sentermutter'n ja. Bruk helst 3/4" pipe med skikkelig latmannsarm så bør det gå greit; Sett på reservehjulet eller annet hjul med åpent senter (evt ta av senterkappa må de vanlige felgene) og fest hjulet på riktig måte med alle boltene før du prøver å løsne sentermutteren. La bilen så med hjulet på bakken og noen som holder inn bremsa. Om du prøver uten hjul montert vil bolten som holder bremseskiva ryke. Ikke kjør bilen etter at mutteren er løsnet; bare jekk opp og demonter drivknuten/akslingen. Dernest løsnes selve hjul-lageret som oftest greit gjennom de fire boltene på baksiden.

V70T5
06/08/11, 18:22
takk takk!

Såg eg formulerte meg litt rart.. var kun dei små boltene eg lurte på, senteren er eg klar over.. vert borti noen sånne.. =) Men kraftig latmann og 95 kg mann det har eg.. er dårligere stilt her med E14 pipe.. bare sånn lekepipe den eg har tilgjengelig.. men vi får se.. =)

lyngen
08/08/11, 18:33
de 4 boltene på baksiden er utvendig torks "ne dritt", de kan sitte fast.

hjul-lageret sitter også fast, måtte banke/slå veldig hardt med slegga jeg :D men fikk løstnet det så var jobben gjort :D tok 1,5t første gang jeg skyftet :D

Tollan
09/08/11, 00:03
De fire boltene bak satt som ett he..... på min i hvertfall. masse wd40 og varme så kom to av de ut hele, to knakk :P men håper det går bedre for trådstarter :)

V70T5
09/08/11, 21:58
Det gikk som smurt.. =) Det verste var faktisk og få av navet etter at dei 4 boltene ble tatt.. Selve navnet satt som f! slo og slo.. varmet.. gjore alt! men.. så har det stått på bilen siden 97 og da.. =) men alle bolter kom forholdsvis lett.. =)

mrstfu
09/08/11, 22:02
Godt å høre. Regner med forskjell under kjøring meldte seg ganske fort og?:D

OlavS.
11/08/11, 21:40
jeg stakk bare ett skrujærn neddi skiva jeg,og la det an mot kalipteren, samtidig som jeg hadde satt i to hjulbolter for å holde den på plass. da var det bare å ta i!