PDA

Vis full versjon : Regler rundt racinglisens og skilt



Sebbe
05/08/11, 18:28
er det noen som vet hvor jeg kan finne reglene rundt dette med biler med skilt og for eksempel drifting lisens?

tingen er at jeg har veldig lyst til å godkjenne min bil med helbur, og tenkte da å få drifting lisens på bilen. men er det i det hele tatt mulig å få skilter på en driftingbil på samme måte som en rallybil? og hva slags bruksrestriksjoner blir det da? kan den kun brukes til og fra løp? eller kan jeg "teste" den på gata også? og er det slik at jeg må delta i x antall løp i året for å beholde lisensen?

noen som vet noe?

Kuleberg
05/08/11, 18:35
hvis jeg har forstått rett så kan ikke en rallybil på skilter kjøres til og fra løp på offentlig vei selv om den har skilt

bruningen
05/08/11, 20:42
faen er lei av folk som svarer på ting dem IKKE kan.
du kan fint lisensiere en registrert og bruke den som "vanlig bil"
men hvis den skal kjøres med fullt utstyr langs veien bør alt godkjennes av trangtilsynet.
mange rallybiler som går på hvite skilt her tillands.
biler på svarte skilt kan kun brukes til og fra løp.grunnen til denne er kjøringa til neste fartsetappe som er på OFFENTLIG vei somregel....
men skal du sette opp en bil til drifting vil jeg tro det blir vanskelig å godkjenne den hos tilsynet.er jo lettere å kjøre sidelengs enn rett med en sånn bil;)

Kuleberg
05/08/11, 20:47
legg merke til at jeg presiserer at jeg ikke er sikker så lenge jeg ikke er det, i motsetning til mange andre påståelige

Sebbe
05/08/11, 20:51
faen er lei av folk som svarer på ting dem IKKE kan.
du kan fint lisensiere en registrert og bruke den som "vanlig bil"
men hvis den skal kjøres med fullt utstyr langs veien bør alt godkjennes av trangtilsynet.
mange rallybiler som går på hvite skilt her tillands.
biler på svarte skilt kan kun brukes til og fra løp.grunnen til denne er kjøringa til neste fartsetappe som er på OFFENTLIG vei somregel....
men skal du sette opp en bil til drifting vil jeg tro det blir vanskelig å godkjenne den hos tilsynet.er jo lettere å kjøre sidelengs enn rett med en sånn bil;)
kan jo fint kjøre en bil på veien uten problemer selv om den er satt opp for drifting, skal jo ikke sveise inn rør istedet for dempere bak akkurat. og jeg har lest en plass at selv om rallybiler har hvite skilter så er den registrert med "svarte" skilter, altså med begrensinger, svarte skilter er det visst bare utenlandske biler som kun er momset inn som får. mener det var noen her på forumet som sa det.

Kuleberg
05/08/11, 20:53
http://www.powerdrift.no/phpBB3/viewforum.php?f=3

Her kan du lese om regelverket, også er det bare å få godkjent endringene i forhold til det hos biltilsynet

bruningen
05/08/11, 21:25
kan jo fint kjøre en bil på veien uten problemer selv om den er satt opp for drifting, skal jo ikke sveise inn rør istedet for dempere bak akkurat. og jeg har lest en plass at selv om rallybiler har hvite skilter så er den registrert med "svarte" skilter, altså med begrensinger, svarte skilter er det visst bare utenlandske biler som kun er momset inn som får. mener det var noen her på forumet som sa det.

så lenge det er hvite skilter er det det som gjelder..det med svarte skilter du skriver stemmer bra.
klart det går an å kjøre en driftingbil langs veien,men er den rektig satt opp så SKAL den slippe så fort det kommer noe effekt.

Sebbe
05/08/11, 21:31
problemet er at PRO reglementet krever fullt bur og biltilsynet sier at jeg må ha dispansasjon fra NBF og vognlisens for å ha fullt bur, men jeg sendte en mail til NBF nå og spurte, så håper på ett positivt svar :)

og hva mener du med at den SKAL slippe så fort det kommer noe effekt? i formula drift setter de bilene sine opp for mest mulig grep slik at du kan holde høyest mulig fart gjennom svingene, da er det kun høyrefoten som bestemmer om bilen skal holde ett fint spor gjennom svingen eller ligge breit.

bruningen
05/08/11, 21:43
stemmer.for å godkjenne fullbur må du dokumentere at du skal kjøre i "racing"
som sagt tidligere så bør du prøve en driftbil.dem kjører somregel med slicks for å få feste.grep på forhjula er riktig.

Sebbe
05/08/11, 21:48
stemmer.for å godkjenne fullbur må du dokumentere at du skal kjøre i "racing"
som sagt tidligere så bør du prøve en driftbil.dem kjører somregel med slicks for å få feste.grep på forhjula er riktig.
min driftbil skal ikke ha slicks kun på framhjula eller være satt opp for grep kun på framhjula, det er idiotisk!

bruningen
05/08/11, 21:52
forstå meg riktig nå da.dem kjører med slicks på alle 4 hjula,men feste på framhjula.
har teskje her hvis du trenger mating;)

Sebbe
05/08/11, 22:18
forstå meg riktig nå da.dem kjører med slicks på alle 4 hjula,men feste på framhjula.
har teskje her hvis du trenger mating;)
trenger ikke noe mating, er ganske sikker på at det er mange som setter bilen sin opp for masse feste på bakhjulene også, poenget med drift battle er jo å kjøre fra bilen bak, og hvordan skal man klare det om man ikke har mye grep bak?

Kuleberg
06/08/11, 10:45
Godt feste bak er viktig for å få fart. Hvis ikke blir det som å kjøre på vinteren :p Men det er jo også viktig å ha riktig feste i rhold til motorkraft da. Åssen bil er det snakk om? Og hvordan er reglene i semipro? Skal jo ha rimelig bøs motor og bil og litt erfaring for å ta steget opp til pro. Om semipro er lettere å imøtekomme BT med så kan du jo bygge etter det, og blir du bitt av basillen så kan du jo handle en fullblods Pro-bil :)

Sebbe
06/08/11, 10:51
semi pro har samme regler rundt fullt bur som pro