PDA

Vis full versjon : HJELP - Problem med ryggesensor V70 -05



JonnyL
05/08/11, 14:13
Hei

Sliter litt med ryggesensorer på min V70 -05.
De fungerer ypperlig når det er pent og varmt vær, men så fort det regner får jeg feilmelding i instrumentpanelet. Tenkte først at det kommer fukt inn i ledningmatten og kontaktene, men det har jeg nå fått utelukket. I går var det fint vær og de fungerte perfekt. I natt regnet det og bilen har ikke vært rørt før jeg skulle kjøre til jobb i dag tidlig. Da jeg startet fikk jeg feilmelding om at "service erfordras".
Reagerer sensorene på fukt utenifra?
Kanskje jeg kan provosere frem feilen ved å bruke sprayflaske med vann og sprute på hver enkelt sensor til feilen dukker opp igjen?
Noen som har vært borti noe lignende (eller helst det samme)?

Jonny

ragge1
06/08/11, 19:13
kanske en av sensor er dårlig , går in til volvo å lese feilkode

JonnyL
09/08/11, 08:40
Skal feilsøke litt selv først. Det koster ikke rent lite å kjøre bilen over dørstokken til verkstedet akkurat.;)

andreas
09/08/11, 09:53
Har du noken VCCN-medlemmer i nærheten av deg med PPC feilkodelesar eller DICE er det kjapt gjort å koble til og sjekka kva sensor som eventuelt er feil på.

aarnes
09/08/11, 12:40
Har du noken VCCN-medlemmer i nærheten av deg med PPC feilkodelesar eller DICE er det kjapt gjort å koble til og sjekka kva sensor som eventuelt er feil på.

HAr allerede tilbudt meg å hjelpe han :)

MrSmith
12/08/11, 12:01
Kan man med en slik leser finne ut nøaktig hva som gjør at ryggesensorene har kuttet ut???

aarnes
12/08/11, 12:13
Det er alltid flere alternativer til at de har kuttet ut.
Som regel defekt enhet eller brudd på ledning. alt er veldig individuelt fra del til del.

Jan-H
13/08/11, 01:13
Har samme/liknende problem med min V70 -06. Ryggesensorene gir feilmelding 90% av tiden, men imellom kan de plutselig være aktivert. Har ikke sett etter sammenheng med vær og fuktighet, men det har jo vært mye fuktig vær, samt mye vask. :)

En gang de var aktivert fikk jeg kona til å holde bilen i revers mens jeg gikk rundt og viftet foran sensorene. en av de virket død, mens resten oppførte seg normalt.

Vurderer å forsøke å bytte den ene sensoren hvis de er å få kjøpt enkeltvis, men er usikker på hvorfor feilmeldingen er litt sånn av/på. Noen ganger (ikke alltid) deaktiveres systemet med "service erfordras" i det jeg rygger inntil en vegg. Når jeg var ute og holdt en gjenstand foran sensorene skjedde ikke dette selv om den ene altså gav null utslag.

Synspunkter? ;)

Dimmur
14/08/11, 22:39
Mange sensorer kan du faktisk høre om virker eller ikke. Slå på tenning, sett bil i revers og legg øret inntil sensoren. Da skal du høre en svak "tikke"lyd. Er det en som tikker anneledes enn de andre, eller er helt stille, har du funnet den defekte sensoren.

JonnyL
24/08/11, 13:23
Nå har det vært veldig mye av og på med været de siste dagene. Hvis det har vært fint og varmt det meste av dagen, så virker systemet, men nå som det er rått om natten, så får jeg feilmelding når jeg starter om morgenen.
Hvis de virker på dagen og det begynner å regne, gjerne bare duskregn, så får jeg feilmelding igjen.
Kan ikke skjønne noe annet enn at det er fukt.

Skal teste mer når jeg får tid (som det ikke er for mye av)

JonnyL
24/08/11, 13:26
Mange sensorer kan du faktisk høre om virker eller ikke. Slå på tenning, sett bil i revers og legg øret inntil sensoren. Da skal du høre en svak "tikke"lyd. Er det en som tikker anneledes enn de andre, eller er helt stille, har du funnet den defekte sensoren.

Tror du det funker i mitt tilfelle? Er det fuktig, så ser det ut til at det ikke virker i det hele tatt.

Dimmur
24/08/11, 21:12
Det vet jeg jo ikke, men det er veldig fort gjort å sjekke. Holder at en sensor er defekt for at den skal slå ut hele systemet. Men sensorene skal fortsatt være igang, dvs tikke.

850GLTsilver
24/08/11, 22:17
Start gjerne med å fylle kontaktene i kontrollboksen med batterifett eller lignende.
Vil fjerne fare for krypstrømmer der i alle fall.

fresh
30/12/13, 11:18
Løfter denne litt istedet for å lage en helt ny tråd.

Min mor har fått opp "service erfordras" på ryggesensoren(e) bak, så jeg lurte egentlig bare på om det er vanskelig å ta av bakfangeren for å bytte disse? Tenkte jeg skulle hjelpe henne med å spare litt penger ved å bytte det for henne, hvis jobben i seg selv er ganske kurrant.

Fåes disse sensorene kun kjøpt hos Volvo, eller finnes det andre rimeligere alternativer med OEM-kvalitet?

Edit: Bilen er en 2005 modell, altså en Volvo V70 N.

FroBe
30/12/13, 11:36
Volvo sine nettsider har gode monteringsanvisninger (http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/SE/V70(00-08)/2005/2.0T/Automatic/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-139748-1/V70_(00-08)_2005) med bilder og forklaringer.

fresh
30/12/13, 11:42
Oi! TUSEN, TUSEN TAKK! Det der var jeg ikke klar over :D

Edit: Det ser jo ut til å være simpleste sak i verden å ta av bakfangeren iallefall, og da kan jeg ikke se for meg at det skal være mye mikk-makk å skifte ut disse sensorene heller.
Sensorene fåes kun kjøpt hos Volvo, eller finnes det rimeligere steder?

aarnes
30/12/13, 12:04
Ville kjøpt originale, så er du sikker på at det passer bolt-on og fungerer.
De kommer grunnet, og må lakkeres før montering.
Volvo selger sprayboks med lakk, tilpasset din fargekode, så du kan gjøre det selv istedenfor å bruke et verksted på lakkering.

locked
30/12/13, 18:12
Ditta er dårlege greier, eg fekk feil på en sensor for 3-4år sidan, fekk etter ei tid tak i en ny, fekk den lakkert men før eg kom så langt at eg monterte den så streika en til. Så no har eg 4 nylakka nye orginale sensorar som viss eg er heldig vert montert i løpet av 2014.......