PDA

Vis full versjon : tips til forsterker?



Loggy
05/08/11, 12:34
Har bestilt disse her:
http://www.xtremecar.no/forsideprodukter/phoenix-gold-ryval-series-v12s-1x4-ohm-twin

Og lurte på om noen har anbefaling til forsterker, eventuelt har en forsterker liggende jeg kunne få kjøpt?

Har ikke lyst til og svi av så vanvittig med penger på forsterker, vil helst holde meg under 3000

gull pilen
05/08/11, 12:41
Har bestilt disse her:
http://www.xtremecar.no/forsideprodukter/phoenix-gold-ryval-series-v12s-1x4-ohm-twin

Og lurte på om noen har anbefaling til forsterker, eventuelt har en forsterker liggende jeg kunne få kjøpt?

Har ikke lyst til og svi av så vanvittig med penger på forsterker, vil helst holde meg under 3000

de der trenger du ikke rare forsterkeren på for å få greit med lyd av... har en kompis som skal selge en fusion monoblock som sikkert kan drive 6 sånne elementer... han skal ha 2500kr for den og det er en god forsterker...
han spilte 147db på en uoffisiell måling med denne forsterkeren på noen jbl elementer....:D

edit: mener å huske at den gir 2500wrms i 2ohm og er stabil nedi 1ohm:)

BlåFare
08/08/11, 10:33
http://www.mamut.net/dynabel/subdet560.htm
tilbudstorget til dynabel er den til 60% avslag.
Må holde mer en nok til de subbene :)

gull pilen
08/08/11, 13:54
http://www.mamut.net/dynabel/subdet560.htm
tilbudstorget til dynabel er den til 60% avslag.
Må holde mer en nok til de subbene :)

den der var nå vell litt pinglete til 2 slike elementer trådstarter skal ha... de bør ha minimum 150wrms per element men de blir sikkert ikke lei seg om du gir dem oppmot det dobbelte....;)

gull pilen
08/08/11, 14:40
noe sånt som dette hadde vært midt i blinken for deg: http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=8555&katid=37&mid=m436&id=&vn=736

Loggy
08/08/11, 21:39
Årgh, dyrt :P
Får se hva det blir til, mistenker at lønninga mi ikke blir like morsom som jeg trudde den skulle bli..

todleif
08/08/11, 22:01
den der var nå vell litt pinglete til 2 slike elementer trådstarter skal ha... de bør ha minimum 150wrms per element men de blir sikkert ikke lei seg om du gir dem oppmot det dobbelte....;)

Pinglete? Den forsterkeren er iallefall kraftig nok til dei 2 elementa trådstarter har. For den prisen, so finnes det nok ikkje andre nye forsterkere eg heller ville ha brukt.

Loggy
08/08/11, 22:41
http://www.mamut.net/dynabel/subdet560.htm
tilbudstorget til dynabel er den til 60% avslag.
Må holde mer en nok til de subbene :)


Bestilt, er den ikke god så skjeller jeg deg ut på IRC

You have been warned :cool:

gull pilen
09/08/11, 08:49
Pinglete? Den forsterkeren er iallefall kraftig nok til dei 2 elementa trådstarter har. For den prisen, so finnes det nok ikkje andre nye forsterkere eg heller ville ha brukt.

joda får nok liv i den men etter min mening er det bedre å gi elementene mer enn de krever så sjangsen for å brenne en spole blir mindre... for lite effekt+høyt volum over lengre tid= brent spole:rolleyes:
edit her har du en som er bedre, leverer det samme i 2 ohm som den andre de over her fåreslo i en ohm:http://ljudia.no/bilstereo-s82121/sluttrinn-c78173/infinity-ref1600a-p368473/

todleif
09/08/11, 10:57
joda får nok liv i den men etter min mening er det bedre å gi elementene mer enn de krever så sjangsen for å brenne en spole blir mindre... for lite effekt+høyt volum over lengre tid= brent spole:rolleyes:
edit her har du en som er bedre, leverer det samme i 2 ohm som den andre de over her fåreslo i en ohm:http://ljudia.no/bilstereo-s82121/sluttrinn-c78173/infinity-ref1600a-p368473/

So du synes at 450w er for lite når høgtalerene tåler 300w???

gull pilen
09/08/11, 13:37
So du synes at 450w er for lite når høgtalerene tåler 300w???

leverer jo ikke det i 4 ohm om det er det han skal kjøre de...;)

todleif
09/08/11, 17:18
leverer jo ikke det i 4 ohm om det er det han skal kjøre de...;)

Med 2 høgtalere på 4 ohm, blir det jo selfølgeligt 2 ohm. Er "litt" vanskeligt å få ein last på 4 ohm med 2 høgtalere med 1 spole pr element og spolene er på 4 ohm

gull pilen
09/08/11, 17:27
Med 2 høgtalere på 4 ohm, blir det jo selfølgeligt 2 ohm. Er "litt" vanskeligt å få ein last på 4 ohm med 2 høgtalere med 1 spole pr element og spolene er på 4 ohm

fullstendig mulig om det er 2 utganger på forsterkeren...
uansett poenget mitt er at det er lurt å kjøpe en for kraftig forsterker enn en for svak...

todleif
10/08/11, 00:32
fullstendig mulig om det er 2 utganger på forsterkeren...
uansett poenget mitt er at det er lurt å kjøpe en for kraftig forsterker enn en for svak...

Ein monoforsterker har jo berre 1 utgang. (men kan ha fleire tilkoblingspunkt)
Tilkoblingspunkta er selfølgeligt kobla sammen inni forsterkeren. Da blir det jo ein parallellkobling.

Med ein 2-kanals forsterker, kan du få ein last på 4 ohm, men det er ingen som har linka til ein 2-kanals forsterker i denne tråden.

Eg og synes at det er greit med nok effekt på forsterkeren.

BlåFare
10/08/11, 06:51
Watt og effekt er ikke alt i denne verden, kontroll er noe forsterkeren bør ha over elementet.
klart det høres bedre ut og fore på med 2000W RMS i oppgitt last (1ohm)
Men når utnytter du virkelig 2000W RMS i musikk?


Eller dette eksemplet.
Boss CW4000 elsn 2000,
Denne skal yte 2000W RMS eller noe slikt, men i teorien er den ikke i nærheten.

Genesis'en har kontroll og blir levert med en "fødselsattest".
Der kan den yte 10-15% mer enn oppgitt effekt.

Loggy
10/08/11, 06:55
Why cant we all just get along?

gull pilen
10/08/11, 10:14
Watt og effekt er ikke alt i denne verden, kontroll er noe forsterkeren bør ha over elementet.
klart det høres bedre ut og fore på med 2000W RMS i oppgitt last (1ohm)
Men når utnytter du virkelig 2000W RMS i musikk?


Eller dette eksemplet.
Boss CW4000 elsn 2000,
Denne skal yte 2000W RMS eller noe slikt, men i teorien er den ikke i nærheten.

Genesis'en har kontroll og blir levert med en "fødselsattest".
Der kan den yte 10-15% mer enn oppgitt effekt.

mener du at infinity forsterkeren jeg linket til sist er dårligere enn den du linket til??
Loggy Why cant we all just get along?
er vell lov å diskutere??

BlåFare
10/08/11, 12:36
Hva jeg mener eller ikke mener har ikke noe og si.
Sa eller skrev ikke att den du linket til var dårlig sa jeg vel?
Poenget var, du trenger ikke masse watt for at det skal låte kult og bra.
Halve jobben er jo tross alt og ha kontroll på elementet.


Infinity er bra, missforstå meg ikke på dette.
Men Genesiss har vært kjent og er kjent for og være i topp sjiktet når det kommer til akkurat forsterkere.
Og når man har mulighet for og betale så lite, for så mye forsterker.
Så gjør man det ;)

gull pilen
10/08/11, 13:34
Hva jeg mener eller ikke mener har ikke noe og si.
Sa eller skrev ikke att den du linket til var dårlig sa jeg vel?
Poenget var, du trenger ikke masse watt for at det skal låte kult og bra.
Halve jobben er jo tross alt og ha kontroll på elementet.


Infinity er bra, missforstå meg ikke på dette.
Men Genesiss har vært kjent og er kjent for og være i topp sjiktet når det kommer til akkurat forsterkere.
Og når man har mulighet for og betale så lite, for så mye forsterker.
Så gjør man det ;)

jeg tror likevell han hadde fått bedre guff med infinityen.. så du at det bare er 1x 40a sikring på genesissen mens det er 3x 25a på infinityen??
det forteller jo litt om hva forsterkeren er god for... den er jo tross alt bare 700kr dyrere og man får mye forsterker for pengene...

fjelling
12/08/11, 21:03
Det er ikke sånn at det settes 3 sikringer i parallel i en monoblock.
Det er kunn 1stk hovedkrets i en sånn forsterker og da sitter det bare 1x25A sikring, men det sitter sannsynligvis 2 andre bare et annet sted i kretsen.

Hadde det vært en tokanals så kunne det sitti en på hver kanal (eller hver sin krets)

Loggy
12/08/11, 22:00
Gull pilen: Er 2 sikringer på genesis'en.. Husker ikke i hodet hvor store de er, men det er ikke en

Spiller forresten veldig bra, bilen rister fælt før lyden blir dårlig

BlåFare
14/08/11, 14:31
Er vel 2X 40A på denne ja, mener jeg har sett noen bilder rundt om av dette.
God forsterker anyways :D