PDA

Vis full versjon : effekt b230 a med k-kam og weber ?



VolEvo
03/08/11, 22:43
hei jeg lurte på hvor mye effekt jeg kan regne med å få med weber 32736 og k-kam på min b230 a ?

takker for svar
mvh. jim

Ola Moen
03/08/11, 22:57
Du vil merke GOD forskjell:D Regner med du skal kjøre med K-innsuget.
Bytt til svinghjul og clutch fra B21/B23, så får du 3kg lettere svinghjul. Blir bra mye respons der. pluss at du burde få tak i fordeler og tenningsmodul fra Gamle B23E motoren. Da skal du være ganske nær, om ikke over 140HK ihvertfall:) med et 2,5" effektanlegg i samme slengen, så har du alt i alt en rimelig og morsom motor:)

VolEvo
04/08/11, 22:49
Du vil merke GOD forskjell:D Regner med du skal kjøre med K-innsuget.
Bytt til svinghjul og clutch fra B21/B23, så får du 3kg lettere svinghjul. Blir bra mye respons der. pluss at du burde få tak i fordeler og tenningsmodul fra Gamle B23E motoren. Da skal du være ganske nær, om ikke over 140HK ihvertfall:) med et 2,5" effektanlegg i samme slengen, så har du alt i alt en rimelig og morsom motor:)

okei takker ;) har alt 2,5" eksos og skal bruke k- innsug ;) men hva er bra med tenningsmodul fra b23e ? :P
svinnghjulet kan jvel dreies ned litt oså vel ?

Ola Moen
04/08/11, 22:57
blir mye å dreie da... bedre å bruke et som er 3 kg lettere i utgangspunktet.
Fra B23E 80'-83' mod bruker du ikke bare tenningsmodulet. du bruker hele fordeleren.
Den har en helt annen tenningskurve enn A motoren. Den stemmer med K kammen, siden de kommer fra samme motor:) Det utgjør endel forskjell.

Dimmern
04/08/11, 23:00
slenger meg på her, jeg har slik gæsser og skal nå bygge om til k-jetronic e sprut, har tenning ifra a motor, såe, jeg tjener altså en del på og bygge om til k tenning? :)

Ola Moen
05/08/11, 00:08
Det gjør du:) De spruta hadde den typen tenning på de første B23E motorene. Det er de hissigste orginalmotorene som er levert det:) med K innsug og Weber går de enda bedre:)
Trådstarter her har igrunn nesten resepten på en veldig kvikk "orginalmotor":)

Batland
05/08/11, 11:36
hei jeg lurte på hvor mye effekt jeg kan regne med å få med weber 32736 og k-kam på min b230 a ?

takker for svar
mvh. jim
I "gamle" dager ble det solgt ett trimkit til B23A motoren. Dette bestod av en trimkam som var veldig lik K-kammen, en innsugsmanfold som var veldig lik K-manifolden, en Weberforgasser med luftfilter.
Effekten ble oppgitt til 135 Hk.
Med grenrør og effektanlegg (evt spacer under forgasseren) bør 140 hk kunne passeres på en ellers frisk 2,3 L motor.

Dimmern
05/08/11, 11:42
må bare spørre, hva menes med spacer under forgassern?
og hva ahr det for seg?

Ola Moen
05/08/11, 14:53
må bare spørre, hva menes med spacer under forgassern?
og hva ahr det for seg? Det er de bakelittskivene som ligger mellom forgasser og manifold. bruk dobbelt opp med dem.

Dimmern
05/08/11, 19:26
de gummi/plast greiene? som er ca 1 cm tykke? hva blir forskjellen om jeg bruker 2?

Ola Moen
05/08/11, 19:50
økt volum i innsuget, mindre varme i forgasser.