PDA

Vis full versjon : Vi-Pec vs Adaptronic datasprut



kjellt
03/08/11, 18:19
Skal bestille datasprut snart...
Står mest på Vi-Pec V88, men hva er forskjellen på disse?
Hørt at Vi-Pec har innebygd mapsensor..
Og at adaptronic kan man justere mere selv, men det er ikke jeg så avhengig av...

Hvem av dem er anbefalt?
Erfaringer?

gull pilen
04/08/11, 07:12
Skal bestille datasprut snart...
Står mest på Vi-Pec V88, men hva er forskjellen på disse?
Hørt at Vi-Pec har innebygd mapsensor..
Og at adaptronic kan man justere mere selv, men det er ikke jeg så avhengig av...

Hvem av dem er anbefalt?
Erfaringer?

det negative med innebygget map sensor er at hvis du skal montere boksen inne i bilen blir det ganske lang vakum slange til innsuget, noe som kan lage trøbbel.. har vært borti akkurat det på en 240 med haltec sprut og det var ikke noe morro... får sånne plutselige jukse byger, mens til tider med normal kjøring kan det funke helt perfekt...

Forzaa
04/08/11, 07:15
Skal bestille datasprut snart...
Står mest på Vi-Pec V88, men hva er forskjellen på disse?
Hørt at Vi-Pec har innebygd mapsensor..
Og at adaptronic kan man justere mere selv, men det er ikke jeg så avhengig av...

Hvem av dem er anbefalt?
Erfaringer?

Har ingen erfaring med Adaptronic.

Men kan trygt anbefale Vipec V44 for bruk på volvo 4 sylindra.
Har peak n hold dyse driver å innebygd 4 bar map sensor.
Funker meget bra samt enkel å jobbe med.
Ok pris er det og.
Shs Performance selger komplette pakker for volvo motor.

Batland
04/08/11, 11:51
Skal bestille datasprut snart...
Står mest på Vi-Pec V88, men hva er forskjellen på disse?
Hørt at Vi-Pec har innebygd mapsensor..
Og at adaptronic kan man justere mere selv, men det er ikke jeg så avhengig av...

Hvem av dem er anbefalt?
Erfaringer?
Personlig hadde jeg utvilsomt valg Vi-Pec.
Her i Norge er Autronic velkjent og respektert. (
En som var virkelig stor på Autronic var Ray Hall i Australia. Etter hvert kuttet han ut dette og "gikk over til" Vi-pec.
http://www.vi-pec.com/
Adaptronic kjenner jeg ikke til, men jeg betviler at du kan "justere mere selv".

henrik940
04/08/11, 11:53
Personlig hadde jeg utvilsomt valg Vi-Pec.
Her i Norge er Autronic velkjent og respektert. (
En som var virkelig stor på Autronic var Ray Hall i Australia. Etter hvert kuttet han ut dette og "gikk over til" Vi-pec.
http://www.vi-pec.com/
Adaptronic kjenner jeg ikke til, men jeg betviler at du kan "justere mere selv".

Ifølge ChrML så var nesten hele soucrekoden ute på nett, og programmet helt åpnet. Forum på nett gjør det også lettere å spørre om feil og div.

Batland
04/08/11, 12:17
1. Ifølge ChrML så var nesten hele soucrekoden ute på nett, og programmet helt åpnet.
2. Forum på nett gjør det også lettere å spørre om feil og div.
1. Vel, er det GOOD eller BAD? ;) Hvorfor skal man rote med den??
2. http://www.vi-pec.com/forum/index.php

gaupe
04/08/11, 12:22
1. Vel, er det GOOD eller BAD? ;) Hvorfor skal man rote med den??

Hadde du satt pris på kjøpe ein bil med igjensveisa panser?

henrik940
04/08/11, 12:28
1. Vel, er det GOOD eller BAD? ;) Hvorfor skal man rote med den??
2. http://www.vi-pec.com/forum/index.php

Det er good for de som, (ChrML) kan rote med det, og er highly skilled innen programmering. Som Chrml er.

Batland
04/08/11, 12:38
Hadde du satt pris på kjøpe ein bil med igjensveisa panser?
Det kommer selvsagt an på bilen.
Hvis det var en velutviklet og velkjent bil med 1000 vis av fornøyde eiere pga hyperspec. motor med en ultra-pålitelighet som ingen noensinne, utenom produsenten, trengte å rote med, så ja, intet problem, panser og skjermer i ett. "If it ain´t broken, don´t fix it!".
Hvis bilen derimot var av det mer tvilsomme slaget og faktisk hadde bruk for en uvanlig lettbetjent fjernstyrt panseråpner, så hadde jeg ikke kjøpt den uansett.

Batland
04/08/11, 12:39
Det er good for de som, (ChrML) kan rote med det, og er highly skilled innen programmering. Som Chrml er.
Hvilken praktisk betydning har det for trådstarter?

gull pilen
04/08/11, 12:41
Hvilken praktisk betydning har det for trådstarter?

fordi de kansje er kompiser muligens??

gaupe
04/08/11, 12:44
Det kommer selvsagt an på bilen.
Hvis det var en velutviklet og velkjent bil med 1000 vis av fornøyde eiere pga hyperspec. motor med en ultra-pålitelighet som ingen noensinne, utenom produsenten, trengte å rote med, så ja, intet problem, panser og skjermer i ett. "If it ain´t broken, don´t fix it!".
Hvis bilen derimot var av det mer tvilsomme slaget og faktisk hadde bruk for en uvanlig lettbetjent fjernstyrt panseråpner, så hadde jeg ikke kjøpt den uansett.

Hadde du? Eit produkt kan ikkje dekke alle behov om vala er tatt på førehand. Kan vere at du vil gjere ei lita forandring, som faktisk gjorde bilen brukandes for deg. Men det har du jo ikkje lov til, sjølv om du har kjøpt og betalt for bilen.

Akkurat på lik måte er det med all anna software og delvis hardware, det er ikkje nødvendigvis slik at ein ønskar å gjere noko med det, men ein ønskar å ha moglegheita. Det kan hjelpe veldig i feilsøkingsamanheng å studere softwaren for å finne ut av eit uforklarleg problem. Eg for min del, likar ikkje å akseptere at ting "er berre slik", når ein har lyst til å vite.

Ein annan ting med open kjeldekode, er at då kan ikkje ting sjå ut som eit ormebol under "panseret", når andre kan gå deg etter i saumane.

Derfor er det meir enn tekniske argument som ligg bak eit valet Megasquirt for veldig mange.

henrik940
04/08/11, 12:49
Hvilken praktisk betydning har det for trådstarter?

Som han under sier. :)


fordi de kansje er kompiser muligens??

kjellt
04/08/11, 13:24
Hører litt rundt nå, er ikke så veldig mange som bruker adaptronic!
Men nå har ikke jeg behov for å justere selv, dette får jeg justert gratis hos GikTurbo.
Så da burde vell Vi-Pec holde i massevis?

gaupe
04/08/11, 13:31
Hører litt rundt nå, er ikke så veldig mange som bruker adaptronic!
Men nå har ikke jeg behov for å justere selv, dette får jeg justert gratis hos GikTurbo.
Så da burde vell Vi-Pec holde i massevis?

Magnum har vel brukt ein del adaptronic på dei bilane han har vore med på å bygd. Vi har også klubbrabatt via importtech på desse.

Batland
04/08/11, 13:51
1. Hører litt rundt nå, er ikke så veldig mange som bruker adaptronic!
2. Men nå har ikke jeg behov for å justere selv,
3. dette får jeg justert gratis hos GikTurbo.
4. Så da burde vell Vi-Pec holde i massevis?
1. Akkurat.
2. Nemlig.
3. Ser man det.
4. Det kan du være helt sikker på. ;)

Ola Moen
04/08/11, 14:12
Godt noen ser på andre ting enn den Megaskrik'n ihvertfall. Mye bedre å handle noe som fungerer med én gang, isteden for å tukle med den møkka i det uendelige.
Ferdig produkt, koble opp, start opp, og justere. enklere og billigere enn å kødde i timesvis med bagateller. Og gjerne litt mer form for kundesupport og garanti.

gaupe
04/08/11, 14:21
Godt noen ser på andre ting enn den Megaskrik'n ihvertfall. Mye bedre å handle noe som fungerer med én gang, isteden for å tukle med den møkka i det uendelige.
Ferdig produkt, koble opp, start opp, og justere. enklere og billigere enn å kødde i timesvis med bagateller. Og gjerne litt mer form for kundesupport og garanti.

Korfor modifiserar du 240en, den fungerar jo glitrande i utgangspunktet? ;) Det er når ein køddar i timesvis at ein lærer ting.

Ola Moen
04/08/11, 14:27
Jeg ser den, men når jeg begynte med datasprut, så var det for å optimalisere motoren.
Ikke for å tulle med å lodde sammen noe selv:) har satt sammen to stk MS, men fant ut at totalt sett ble det billigere og mer pålitelig å bruke et sprut som var ferdig i utgangspunktet.
lage ledningspakke, og grunnmap, og fyre det igang:)

Men noen liker kanskje sånne utfordringer, så all ære til de som har tålmodighet til å rote med det.
Jeg skulle ha sprut som fungerte, ikke bli autodidakt "finelektriker":)

Og 240'n fungerer i utgangspunktet ja:)

henrik940
04/08/11, 18:09
Er jo det som er halve moroa med detta da! Er jo og koble det selv, se hvordan ting funker og feilsøke hvis noe er galt.

Sebbe
04/08/11, 19:01
Er jo det som er halve moroa med detta da! Er jo og koble det selv, se hvordan ting funker og feilsøke hvis noe er galt.
det synes jeg også, men er ikke alle som synes det :p

henrik940
04/08/11, 19:18
1. Vel, er det GOOD eller BAD? ;) Hvorfor skal man rote med den??
2. http://www.vi-pec.com/forum/index.php

Litt forskjell på forumene da.. Adaptronic har jo bare 15 ganger så mange brukere og aktivitet.


Hører litt rundt nå, er ikke så veldig mange som bruker adaptronic!
Men nå har ikke jeg behov for å justere selv, dette får jeg justert gratis hos GikTurbo.
Så da burde vell Vi-Pec holde i massevis?

Ikke mange? Bare forumet har jo registrert 9000 som bruker det.
Sikkert mange mange som ikke er der og :)

ChrML
04/08/11, 19:22
Her i Norge er Autronic velkjent og respektert. (

Det er ingen grunn å anbefale Autronic. Bare se på hjemmesiden dems:
http://www.autronic.com.au/

Autronic er ikke vedlikeholdt i heletatt og det er fullstendig lukket. Siste programvareoppdatering oppdatering kom for over 3 år siden, det sier sitt. Det er få personer man kan få support fra.



Så ser du på Adaptronic sine sider:
http://adaptronic.com.au/

En side som er oppdatert jevnlig. Det kommer stadig programvareoppdateringer som tillater deg å gjøre flere ting. Det er et forum hvor administratorer og programmererene aktivt er med på å hjelpe brukere, tar imot kritikk og implementerer det brukere har lyst på.

Husker ikke / har ikke tid til å ramse opp alle mulighetene med Adaptronic, men det er så enormt mye at det er ingen begrensninger. Null problem å lage ting som automatkassestyringer, anti-spin, kamakselstyring, ventilstyring osv... Og er det noe man ikke kan gjøre så er alt helt åpent så en som er dyktig med data kan lage det selv, og Adaptronic hjelper deg garantert.

Det er USB tilkobling. "Alle" andre sprut holder seg til den gammeldagse RS232 porten fra 70-tallet. Og grensesnittet mellom PC og Adaptronic er helt åpent, det ligger til og med dokumentasjon på nett, så du kan lage deg carputer opplegg med alt mulig av varsling og målere i hvis du har lyst.

Adaptronic støtter også auto-tuning. Dvs du kan la den mappe seg selv basert på verdier fra bredbåndslambdaen. Dette er kun anbefalt som et godt utgangspunkt da, for perfekt map bør det tas på rulle. Du har også hodetelefonutgang fra bankesensor hvor du kan høre etter tenningsbank selv.

Og ikke minst, sprutet er BILLIG! :D

Mange flere muligheter, men orker ikke å ramse opp alt nå. Kan quote litt fra Kristoffer Helle fra Facebook:




Litt oversatt via google bare :P Men adaptronicn er så "åpen" at du kan programere inn masse ting selv vist nok :D Egenskapene til E1280 ECU nesten grenseløs når det kommer til programmer."
Maskinvaren av ECU er i stand til å kontrollere opp til 20 eller 12 injektorer injektorer mulitibust injeksjon moduser der tre pilot 1 og 3 post-injeksjon kan gis. Injeksjonen mengde og injeksjon kan justeres for hver sylinder.
Vi har evnen til timing signaler fra motoren kan programmeres slik at ingen justeringer er nødvendig til motoren.
Foruten den store mengden av analoge og digitale innganger, har ECU E1280 også fire hi-speed innganger kan eventuelt brukes til å øke hastigheten på turbinen for å måle og programvaren kan knyttes til innløpet trykkontroll.
Denne ECU har mellom 8 og 16 utganger for ventilene av dieselmotoren kan kontrolleres, slik som flow / trykk pumper og drivstoff trykkontroll ventil og turbo trykket kontroll, for ikke å nevne glødepluggene og EGR.


Dette ECU har også to serielle digitale innganger kommunisere med lambda og temperatur sensorer kan kobles til. Dette alternativet er ideelt hvis det er filtre som skal brukes, og ved en lav temperatur eksos sotfilter til å regenereres.
En annen unik funksjon er at du selv gjennom den bløte virkelige SEKUKU gjennom blokkskjema kan skrive selve programmet.
Har ingen erfaring med programmering? Vi tilbyr opplæring med trinnvise ikke bare å programmere og justere adressert, men også den underliggende teorien er behandlet.
Vi er også i stand en motor eller strømstyringssystem å leve for det neste programmet."
Så bare å kose seg for deg som ville ha "alt i en" :)



Its patented completely configurable tuning system allows the tuner to implement ANY control function that can be articulated, using a system of basic elements like maps/tables, PID controllers, timers and basic arithermetic and logical functions. The tuning software has been designed to make most of this functionality transparent to less advanced users, so the ECU can be installed by novices and experienced tuners alike



ofte er bare TC 1 eller 2 sensorer (på en del sprut). men her har du 4stk hvis du vil :P Kan styre 4stk variable kamaksler (Aner ikke hvilken v6 v8 v10 eller v12 som har dette. men sikkert artig :D (altså 5sensorer pga veiva også).



så de testet noe alla "msd" greier. fyrte av noen COP coiler 2 eller 3 ganger på lave turtall (3000rpm) for å være sikker på at all bensin forbrant etc. og det er nice :D uansett hvor sterk strøm man har. så viser det seg at det fungerer bra og fyre av flere ganger..
Så ene videoen av en test de gjorde på en diesle motor også, fyrte av dysene 2 ganger for å få motoren til å gå stillere :D (normale er vell 3 på nye. men uansett kult :D og de så akkurat når etc med det inebygde scoopet ;D)

Batland
04/08/11, 20:29
Det er ingen grunn å anbefale Autronic. Bare se på hjemmesiden dems:
http://www.autronic.com.au/

Autronic er ikke vedlikeholdt i heletatt og det er fullstendig lukket. Siste programvareoppdatering oppdatering kom for over 3 år siden, det sier sitt. Det er få personer man kan få support fra.
Enig med du der, men det kryr likevel med ihuga tilhengere.
Hvorfor kuttet ellers Ray Hall ut dette? ;)
Det virker som det stadig er mye rart med Autronic.

Batland
04/08/11, 20:34
Litt forskjell på forumene da.. Adaptronic har jo bare 15 ganger så mange brukere og aktivitet.
Det kan nå umulig være ett godt tegn?
Hvem gidder å poste samme meldingen om igjen og om igjen?
"Datasprutet var lettmontert, lettmappet og fungerer 100% tilfredsstillende på alle måter!" ??

henrik940
04/08/11, 20:35
Tipper det er drøfting av forskjellige ting som kan gjøres, forbedring, feilsøking, kildekoder osv. Tenk litt utafor boksen du og a.

ChrML
04/08/11, 20:36
Det kan nå umulig være ett godt tegn?
Hvem gidder å poste samme meldingen om igjen og om igjen?
"Datasprutet var lettmontert, lettmappet og fungerer 100% tilfredsstillende på alle måter!" ??
Et dårlig produkt skaper aldri et stort community. ;)

Batland
04/08/11, 20:39
Er jo det som er halve moroa med detta da! Er jo og koble det selv, se hvordan ting funker og feilsøke hvis noe er galt.
Kun når man klarer å løse problemet. En kort kikk på ethvert slikt bilforum avslører at det stikk motsatte ikke er spesielt uvanlig.
Da blir det frustrasjoner, sinne, fortvilelse, man går lei, kjøper annen bil, får en unge, selger støvhaugen og skaffer nye hobbyer i stedet.
Det enkle er ofte det beste. ;)

ChrML
04/08/11, 20:47
Kun når man klarer å løse problemet. En kort kikk på ethvert slikt bilforum avslører at det stikk motsatte ikke er spesielt uvanlig.
Da blir det frustrasjoner, sinne, fortvilelse, man går lei, kjøper annen bil, får en unge, selger støvhaugen og skaffer nye hobbyer i stedet.
Det enkle er ofte det beste. ;)
Kikka du egentlig på Adaptronic forumet?

Det er ekstremt mange tråder som omhandler hvordan man kan få til diverse styringer og spørsmål rundt ting som er mulig.

Det er flest tråder i forumet for hvordan man setter det opp og feilsøking, men som vanlig er de aller fleste feila der er brukere som misforstår eller feilkonfigurerer det. Hvor ofte er det et sånt sprut faktisk klikker? Alt er somregel konfigurasjon eller sensor- relatert.

Det viktige er at Andy, administratoren på forumet, har svart på omtrent hver eneste tråd nedover i det forumet... Og de finner alltid en løsning. Kan du si det samme om Autronic?

Ola Moen
04/08/11, 21:38
Er jo det som er halve moroa med detta da! Er jo og koble det selv, se hvordan ting funker og feilsøke hvis noe er galt.
å lage kabelnettet, koble opp sprutet og få det til å fungere, er ikke noe stress.
så lenge styreenheten er i orden, så er det plankekjøring å få det til å fungere.
Jeg er ikke den typen som liker å tulle å tøyse med småtteri inni boksene. Sånt skal være ferdig, og fungerende. Er derfor jeg har handlet sprut til de motorene jeg har bygd opp for meg og andre de siste 8-10 årene. Feilsøking og problemer er jo det man har med LH 2.4 nettet, og vil bli kvitt.:) liker dere sånt, så kjøp Fiat:D Hehe:)

ChrML
04/08/11, 22:04
å lage kabelnettet, koble opp sprutet og få det til å fungere, er ikke noe stress.
så lenge styreenheten er i orden, så er det plankekjøring å få det til å fungere.
Jeg er ikke den typen som liker å tulle å tøyse med småtteri inni boksene. Sånt skal være ferdig, og fungerende. Er derfor jeg har handlet sprut til de motorene jeg har bygd opp for meg og andre de siste 8-10 årene. Feilsøking og problemer er jo det man har med LH 2.4 nettet, og vil bli kvitt.:) liker dere sånt, så kjøp Fiat:D Hehe:)
Er jo akkurat det som er så genialt med Adaptronic. Du kobler det opp, laster inn et basisoppsett og så virker det ut av boksen.

Alle de andre mulighetene er jo for sånne som meg som liker å fortsette å leike med mulighetene. Eller for folk med veldig spesielle motorer.

Ola Moen
04/08/11, 22:20
Er jo akkurat det som er så genialt med Adaptronic. Du kobler det opp, laster inn et basisoppsett og så virker det ut av boksen.

Alle de andre mulighetene er jo for sånne som meg som liker å fortsette å leike med mulighetene. Eller for folk med veldig spesielle motorer.

Er det jeg mener. Ser altfor mange som ikke engang har basiskunnskap om elektro og motorstyring inne, som kjøper MS av 1 grunn... Prisen...

Det er i de tilfellene jeg mener at det fort blir mye dyrere sluttresultat enn om man velger noe som er mer brukervennlig med én gang.

Personlig så forstår jeg teorien og funksjon på dette, men mangler tålmodighet, interesse, og ikke minst tid for å drive med det. Da funker det like godt å handle et plug and play sprut, og starte mapping med det samme.
nå i det siste så har man kunnet handle gode plug and play sprut til en rimelig pris.:)

Forzaa
04/08/11, 22:31
Vipec bruker og usb kabel til programmering. Noe som er et must syns jeg!
Samt har ferdig kontakt for can kabel.

Skal du mappe i benk eller på rulle/dynapack er vipec å autronic det desidert raskeste å få en bra map på.

Jobber med innjustering av motorer til daglig så det ser jeg ofte.

Bare min mening å mine tips.

Sebbe
04/08/11, 22:46
har du lyst til å forklare hvorfor vipec og autronic er raskere å få bra map på? hva er forskjellen på de og andre sprut?

kjellt
05/08/11, 09:28
Går nok for Vi-Pec
Det får jeg billig (Helt nytt)
også fr jeg gratis mapping og justering der.
Han jeg skal kjøpe det av er turbo mekaniker for Sverre Isachsen som også kjører Vi-Pec.
Så er det som er mest aktuellt foreløpig i og med at det er sterkt anbefalt så og si overalt...

gaupe
05/08/11, 09:33
Går nok for Vi-Pec! :)
Men har jo ikke noe å si om hvem datasprut som er "best" alt kommer jo på hvordan man justerer selv? :)
Hjelper ikke ha Vi-Pec som er noe av det beste på markedet hvis man justerer helt feil! :P
Eller motsatt

Men korfor skal du ha datasprut eigentleg? Du har vel ikkje anna enn ein heilt standard motor og ein heilt standard bil? I slike tilfeller er jo det enkle det beste.

kjellt
05/08/11, 09:44
Men korfor skal du ha datasprut eigentleg? Du har vel ikkje anna enn ein heilt standard motor og ein heilt standard bil? I slike tilfeller er jo det enkle det beste.

Skal jo ha bilen en god stund! :)
Er jo standard motor ja! ;)
Men alle motorer starter med å være standard! :)
Datasprut er jo også noe jeg kan ha med meg videre til neste bil! :)
Og skal jo bytte turbo i vinter, så datasprut er kjekt å ha! :)
Opp med trykk og chip er ikke akkurat så morro i lengden! :)
Samma som å si: Hvorfor trimme biler?

Ola Moen
05/08/11, 09:50
Man får en helt annen karakter på en helt standard motor. LH 2.4 systemet er ikke optimalt satt opp for noen av motorene som er levert med det. Det går på ganske romslige toleranser fra fabrikk. Det skal funke ok, men ikke optimalt. En helt standard motor får en langt bedre respons når en bruker et sprut som er skikkelig justert til akkurat den motoren det er montert på. Alt fra F til FT. Da kan man kombinere kammer, dyser osv som man vil, og få det til å fungere langt mer effektivt:)

kjellt
05/08/11, 10:02
Det er jo sant, om man så ikke får 700hk med 13C så kan man ihvertfall optimalisere så mye som mulig med datasprut i forhold til Chip.
Hvis man gjør det riktig såklart

Ola Moen
05/08/11, 10:14
Det er jo sant, om man så ikke får 700hk med 13C så kan man ihvertfall optimalisere så mye som mulig med datasprut i forhold til Chip.
Hvis man gjør det riktig såklart
LH 2.4 og chip, er helt ubrukelig i forhold. Jeg har heller aldri tatt ut mye effekt i std motor. En standard FT motor med T3 (TB0381), A-kam og 0.9 bar ladetrykk, leverte 226HK 302 Nm. Ved blandet kjøring hadde den forbruk på ca 0.85.
med Lambda target på 14.6 på lett belastning, 13.5 på dellast, og 12.8 ved fulllast, så gikk den helt nydelig. Det var tvert reaksjon om man såvidt var borti gasspedalen. pc'n gav full oversikt over alle verdier. trenger ikke lese av feilkoder og sånt. Det eneste man ikke får oversikt over på pc, er pluggkabler og plugger. resten ser man jo fort om stemmer eller ikke:)

Batland
05/08/11, 11:15
Et dårlig produkt skaper aldri et stort community. ;)Det vil sannsynligvis variere..

Batland
05/08/11, 11:20
Kikka du egentlig på Adaptronic forumet?
Kan du si det samme om Autronic?
Adaptronic er ikke noe nytt så det har jeg sjekket før, men kommer til å ta en ny titt snart.
Hvorfor nevner du Autronic?
Jeg har lenge frarådet Autronic og ser ingen grunn til, og kommer ikke til å bruke hverken SM4 eller Adaptronic. :p
Det finns "100" vis av forskjellige sprut med varierende egenskaper så hvorfor stoppe allerede på A? :D

gull pilen
05/08/11, 11:36
akkurat dette med valg av sprut må vel være opp til hver enkelt slik at man kan få de funkskjonene man vil ha og mulighet for hjelp om nødvendig uten å kjøre land og strand rundt... det er nå bare min mening...

kjellt
05/08/11, 12:53
Men vil ikke påstå noe som helst her, vil bare høre erfaring folk har! :)

gull pilen
05/08/11, 13:34
Men vil ikke påstå noe som helst her, vil bare høre erfaring folk har! :)

ser den... tror du skulle hørt med noen som har prøvd flere forskjellige merker å spurt hva de mener er pluss og minus sider med de forskjellige variantene. samt finne en type som folk har greie på i nærheten av der du holder til og at de går raskt å skaffe diverse deler til sprutet om det skulle være en nødvendighet...;)

vassengen
06/08/11, 10:52
akkurat dette med valg av sprut må vel være opp til hver enkelt slik at man kan få de funkskjonene man vil ha og mulighet for hjelp om nødvendig uten å kjøre land og strand rundt... det er nå bare min mening...

AMEN! Kjøp det kamerata dine kjører med, med de funksjonene du trenger, som du slepper å kjøre 20 mil for å få mappa eller hjelp...

The Sven
06/08/11, 12:18
LH 2.4 systemet er ikke optimalt satt opp for noen av motorene som er levert med det.

Jo selvsagt er de det. For en original motor som skal kunne gå på alskens bensinkvaliteter og året rundt, får du sannsynligvis ikke til noe bedre selv. Derfor er det ikke noe annet enn idiotisk å montere datasprut på en original motor i mine øyne, om man ikke vil gjøre det kun for å eksperimentere/lære.

Ola Moen
06/08/11, 13:35
Jo selvsagt er de det. For en original motor som skal kunne gå på alskens bensinkvaliteter og året rundt, får du sannsynligvis ikke til noe bedre selv. Derfor er det ikke noe annet enn idiotisk å montere datasprut på en original motor i mine øyne, om man ikke vil gjøre det kun for å eksperimentere/lære.
Der tar du nok feil desverre.

The Sven
06/08/11, 14:07
Der tar du nok feil desverre.

Det ville ikke vært noe nytt, men du får prøve å bygge litt oppunder det i det minste. Har du hatt en bil som du har brukt daglig hele året med datasprut, som har fungert like bra som en frisk originalbil? Min erfaring er at med kunnskapen til mannen i gata så fungerer 90% av bilene med ettermarkedssprut dårligere til daglig bruk enn de gjorde fra fabrikk.

Ola Moen
06/08/11, 14:52
Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå det.
Når det blir kjørt ut en serie på f.eks 1000 motorer, så er de, til tross for lik oppbygging, ikke like. isteden for at fabrikken finjusterer hver enkelt motor, noe som ville tatt lenger tid, og blitt mer kostbart, så er det satt et fabrikkoppsett som fungerer Ok på alle enhetene. De er satt til å kunne gå på alt fra 87-98RON oktan, og har derfor et tenningsmap deretter. det blir for kostbart å finjustere hver enkelt motor til å gå optimalt under alle tenklige klimatiske forhold og drivstoffkvaliteter. De har heller ikke hentet ut max av potensiale som er i motoren, for at de skal holde til mange års bruk.

Og der kommer poenget mitt inn.
f.eks jeg tar en helt standard B230F motor på 116HK og monterer et
ettermarkedsprut på den, med en skikkelig bredbåndslambda, setter den i benken/Dynapack, og justerer den inn til maximal utnyttelse av 95BF på de komponentene som orginalt sitter i motoren, så skal jeg love deg at da er det ikke bare 116Hk i den motoren lenger. Den vil bli billigere i drift, gå renere, og mye bedre.

Som jeg skrev lenger opp i posten her, så har jeg gjort akkurat det samme med en helt standard FT motor, og det gav gode resultater og holdbarhet. Det kan ikke sammenlignes med LH 2.4 i det hele tatt. Det er stor stor forskjell på optimalisert, og serieprodusert.
Om 90% av bilene med ettermarkedsprut fungerer dårligere enn orginalt, så er det gjort for dårlig jobb med justeringen.

kjellt
06/08/11, 15:44
Jo selvsagt er de det. For en original motor som skal kunne gå på alskens bensinkvaliteter og året rundt, får du sannsynligvis ikke til noe bedre selv. Derfor er det ikke noe annet enn idiotisk å montere datasprut på en original motor i mine øyne, om man ikke vil gjøre det kun for å eksperimentere/lære.

Men alle motorere starter med å være originale?

henrik940
06/08/11, 18:43
Men du skal jo ikke montere detta sjøl engang, skal du få de til å montere større turbo og bygge om alt det der og eller?

Truckdriver
07/08/11, 01:01
Ikke glem en anna vesentlig ting med ei orginal motorstyring. Motorprodusenten har ett miljøhensyn de må ta, og det har de måtte gjort i en lang årrekke. For å få rett balanse imellom avgasser kunne ikke nødvendigvis alle motorer være justert for å hente maksimalt med effekt. Spesielt tidlige motorer som er miljøtilpasset blir strupa ned av dette. Disse motorene er ofte dinosaurer sammenlignet med mer moderne motorer som er bygd med tanke på miljøhensyn. På gamlere motorer må de gå mer aktivt inn for å redusere forbrenningstemperatur for å holde NOx nede, og ofte ha tenning som er en del for sein for optimal effekt for at katalysator skal bli varm nok til å fungere.
Dette i tillegg til variasjonene nevnt over her.
På slike motorer er 10-15% effektøkning faktisk mulig ved optimalisering av motorstyring.

The Sven
07/08/11, 01:46
Valget er selvsagt fritt, kom tilbake når dere har egne erfaringer :)

kjellt
07/08/11, 11:23
Men du skal jo ikke montere detta sjøl engang, skal du få de til å montere større turbo og bygge om alt det der og eller?

Turbo vil jeg bytte selv! Prøve hvertfall! :)

regeli
07/08/11, 20:04
Jeg vil og anbefale Vipec. Er mangen som kan mappe dette og er bra med support. Kjører selv med EMS Stinger 4 og kan ikke si det samme om det.