PDA

Vis full versjon : Nye tennplugger b21et



volvo2før
02/08/11, 22:56
Noen som har formening om hvilke plugger jeg bør kjøpe..? Volvo orginal, Ngk, Bosch, denso.. iridium..?

Ola Moen
02/08/11, 23:07
Bosch WR7DDC, eller NGK BPR7ES.

volvo2før
02/08/11, 23:16
Bosch WR7DDC, eller NGK BPR7ES.

Bedre med det eller spesielt kalde plugger altså? :)

Ola Moen
03/08/11, 07:49
Et hakk kaldere er fint å bruke på de:)

Batland
03/08/11, 08:05
Noen som har formening om hvilke plugger jeg bør kjøpe..? Volvo orginal, Ngk, Bosch, denso.. iridium..?
Anbefaler at du iallefall vurderer samme plugger som på de nyere Volvo turbobilene som V70R osv.
Det er svært gode grunne til at disse tennpluggene ble utviklet og brukes på alle moderne motorer / biler.

Batland
03/08/11, 08:11
Bedre med det eller spesielt kalde plugger altså? :)
Bosch går motsatt vei av NGK og de krysser på 6.
Bosch 7 er derfor varmere enn orignalt og kan sammenlignes med NGK 5.
Bosch F5D til Audi RS2 (IKKE S2!) er en god og moderne tennplugg som godt kan og bør vurderes.

gull pilen
03/08/11, 08:48
Bosch går motsatt vei av NGK og de krysser på 6.
Bosch 7 er derfor varmere enn orignalt og kan sammenlignes med NGK 5.
Bosch F5D til Audi RS2 (IKKE S2!) er en god og moderne tennplugg som godt kan og bør vurderes.

moderne?? disse bilene ble produsert på begynnelsen av 90 tallet så er nå ikke helt enig i at de er moderne...

volvo2før
03/08/11, 09:02
[/COLOR]
moderne?? disse bilene ble produsert på begynnelsen av 90 tallet så er nå ikke helt enig i at de er moderne...

Men er vel likevel moderne iforhold til en gammel b21 motor? :p

gull pilen
03/08/11, 09:07
Men er vel likevel moderne iforhold til en gammel b21 motor? :p

joda men ikke mangen årene om å gjøre... ting som er utviklet på slutten av 80- begynnelsen på 90 tallet kalles hvertfall alt annet enn moderne... det var poenget...
jeg har prøvd både bosch og ngk plugger på min b230ft å prisen på bosch pluggene forsvarer ikke hvordan det virker... er mye mer fornøyd med ngk pluggene..

volvo2før
03/08/11, 09:42
joda men ikke mangen årene om å gjøre... ting som er utviklet på slutten av 80- begynnelsen på 90 tallet kalles hvertfall alt annet enn moderne... det var poenget...
jeg har prøvd både bosch og ngk plugger på min b230ft å prisen på bosch pluggene forsvarer ikke hvordan det virker... er mye mer fornøyd med ngk pluggene..

Skjønner det, har også selv mye bedre erfaring med NGK enn både bosch og champion. Denso derimot har jeg ikke prøvd noe særlig. Hva med iridium kontra "vanlig"?

gull pilen
03/08/11, 09:47
Skjønner det, har også selv mye bedre erfaring med NGK enn både bosch og champion. Denso derimot har jeg ikke prøvd noe særlig. Hva med iridium kontra "vanlig"?

kjenner noen som har prøvd denso og... beste resultat og holdbarhet har vi på ngk plugger... men du må for all del bare prøve....

volvo2før
03/08/11, 10:40
Okei. takker for alle svar! :)

Batland
04/08/11, 12:08
moderne?? disse bilene ble produsert på begynnelsen av 90 tallet så er nå ikke helt enig i at de er moderne...
Hehe, det én måte å se det på.
Bortsett fra lengden på gjengepartiet så er det ingen forskjell på en BP6ES til B21 og en BP6HS til en B18 fra 1960 tallet. Det gjelder altså å se hele bildet.
Du får da velge mellom tennpluggteknologi til en laveffekt sugemotor fra før 1960 eller til en høyeffekt turbomotor fra 1992. :p
Jeg kjøpte sistnevnte på Møller. ;)
Du skal vite at RS2 er ett prosjekt hvor Porche har vært inne i bildet og tennpluggene til RS2 kan derfor ikke sammelignes med S2 (og iallafall ikke de til en B18 - B230 motor).

gull pilen
04/08/11, 12:12
Hehe, det én måte å se det på.
Bortsett fra lengden på gjengepartiet så er det ingen forskjell på en BP6ES til B21 og en BP6HS til en B18 fra 1960 tallet. Det gjelder altså å se hele bildet.
Du får da velge mellom tennpluggteknologi til en laveffekt sugemotor fra før 1960 eller til en høyeffekt turbomotor fra 1992. :p
Jeg kjøpte sistnevnte på Møller. ;)
Du skal vite at RS2 er ett prosjekt hvor Porche har vært inne i bildet og tennpluggene til RS2 kan derfor ikke sammelignes med S2 (og iallafall ikke de til en B18 - B230 motor).

jeg har nå prøvd litt forskjellige plugger og er ikke spesielt imponert over bosch sine plugger... en kompis av meg som kjørte 245 turbo med gruppe a replica sett på en borret b21et prøvde alt mulig slags plugger å eneste han fant som holdt mål var noen ngk plugger som jeg ikke husker navnet på i farten... men men, du får gjøre så du vil... jeg skal hvertfall ikke bruke vag deler på min bil:)

Batland
04/08/11, 12:12
kjenner noen som har prøvd denso og... beste resultat og holdbarhet har vi på ngk plugger... men du må for all del bare prøve....
Når man begynner å kjøre riktig hyggelige ladetrykk så blir det stadig viktigere å bruke en tennplugg som har gode egenskaper mot varme og tenningsbank, men som også funker i lange perioder med køkjøring.
RS2 pluggene har dette som du vil se hvis du tar en titt. ;)

Batland
04/08/11, 12:13
jeg har nå prøvd litt forskjellige plugger og er ikke spesielt imponert over bosch sine plugger... en kompis av meg som kjørte 245 turbo med gruppe a replica sett på en borret b21et prøvde alt mulig slags plugger å eneste han fant som holdt mål var noen ngk plugger som jeg ikke husker navnet på i farten... men men, du får gjøre så du vil...
Hva mener du "med holder mål?".
I will. :D

gull pilen
04/08/11, 12:17
Hva mener du "med holder mål?".
I will. :D

det vet jeg faktisk ikke hva som var problemet med de andre pluggene han prøvde... kan finne ut hva disse ngk pluggene heter hvis du er interesert i det?
går utifra at han har litt peiling på dette området da det var datasprut og full pakke i denne bilen... var sikkert en av de gjeveste volvoene i bergensområdet på slutten av 90 tallet dette...

gull pilen
04/08/11, 12:20
sjekket opp i hva pluggene heter og de heter ngk b8egv....

Batland
04/08/11, 12:27
det vet jeg faktisk ikke hva som var problemet med de andre pluggene han prøvde... kan finne ut hva disse ngk pluggene heter hvis du er interesert i det?
går utifra at han har litt peiling på dette området da det var datasprut og full pakke i denne bilen... var sikkert en av de gjeveste volvoene i bergensområdet på slutten av 90 tallet dette...
Nei, der ser du.
Underdimmensjonert tenningsanlegg kanskje?
Ja, korrekt teknisk info er alltid av interesse.
Forholder meg konsekvent til "Antagelser er moren til alle fuck up´s". ;)
Mange ivrige og villendende selgere og annet merkelig rundtom.
Finner du ut det aktuelle oppsettet?

Batland
04/08/11, 12:29
sjekket opp i hva pluggene heter og de heter ngk b8egv....
Presis. En ok tennplugg som reduserer kravene til coilen(e). = Underdimmensjonert tenningsanlegg. Dette er i gaten til "alle hestene", typisk norsk, dessverre.

gull pilen
04/08/11, 12:34
Presis. En ok tennplugg som reduserer kravene til coilen(e). = Underdimmensjonert tenningsanlegg. Dette er i gaten til "alle hestene", typisk norsk, dessverre.

han kjørte haltec e6h sprut med full bensin og tennings styring, mener han brukte coil fra en eller annen 6 sylindret bil...

volvo245gl
04/08/11, 12:35
Skjønner det, har også selv mye bedre erfaring med NGK enn både bosch og champion. Denso derimot har jeg ikke prøvd noe særlig. Hva med iridium kontra "vanlig"?

Litt om Iridium: http://www.globaldenso.com/en/products/aftermarket/plug/power/features.html
W20EPR-U bruker jeg på mine biler og Denso er best etter min erfaring.
Bosch og NGK funker dårlig på mine biler.

gull pilen
04/08/11, 12:43
Presis. En ok tennplugg som reduserer kravene til coilen(e). = Underdimmensjonert tenningsanlegg. Dette er i gaten til "alle hestene", typisk norsk, dessverre.

foretok nå et kjapt søk på ebay å ser disse pluggene er standard på diverse porsche 911 og diverse krossere så så dårlig kan de jo ikke være...

Batland
04/08/11, 12:45
han kjørte haltec e6h sprut med full bensin og tennings styring, mener han brukte coil fra en eller annen 6 sylindret bil...
Jepp, der ha du akkurat det jeg snakker om. "mener han brukte coil fra en eller annen 6 sylindret bil."
Slik tilfeldig tilnærming gir tilhørende resultat som fortjent. Dette er sett akk så mange ganger. Her ser og har du coilen som gjelder:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/946.jpg
http://www.summitracing.com/search/?keyword=accel%20ultra%20coil&dds=1