PDA

Vis full versjon : Hva burde gjøres ved overhaling?



940pearl
09/03/10, 23:20
Vurder å ta en liten overhaling på min Fk motor isted for å kjøpe ny.

Motoren har vært kjørt tom for olje.
Hva burde byttes?

Blir kjøpt en litt frisk 531 topp, så det er kun blokk som skal gjøres noe med.

Trenger også ca priser på diverse deler som må byttes, som f.eks stempelringer, veilvagere, topppakning.

og hvor bestille ifra? Kun Norske leverandører av interiesse.

Takker for innspill!

jonass
09/03/10, 23:32
bytt veiv og rådelager. stempelringer (evt stempel og borring/honing av sylindre)
kontroll måle veiv for urundhet. Topp pakning må selvfølgelig byttes.
Veiv og rådelager koster vel rundt 1000lappen.
Topp pakning 500kr kanskje.
Stempelring kit 600kr
Du kan bestille fra pedersens.

Også selvfølgelig simmeringer og alle andre pakninger

TeamBørnOut
09/03/10, 23:36
kjøpe renoverings sats fra pedersen. veiv, råder, stempler etc er med. så smeller du dette inn i en ny blokk eller får den gammle blokka rensa VELDIG godt.. sikkert mye dritt i oljekanalene dine etc. Men det må du sjekke først. ny oljepumpe er et must. pakningsett til bunn og topp.. fort 20000 for en overhaling

SandemRacing
10/03/10, 00:24
kjøpe renoverings sats fra pedersen. veiv, råder, stempler etc er med. så smeller du dette inn i en ny blokk eller får den gammle blokka rensa VELDIG godt.. sikkert mye dritt i oljekanalene dine etc. Men det må du sjekke først. ny oljepumpe er et must. pakningsett til bunn og topp.. fort 20000 for en overhaling


ny olje pumpe er vel ikke et "must" ? på motoren min tok vi opp pumpa og sjekka klaringer på dreva, gjorde den helt rein, den var ikke noe slitt..
men kommer vel ann på hvor godt liv oljepumpa har hatt også.

det er vel forskjellige pumper også.. ?

940pearl
10/03/10, 00:25
20000,- sier du ja.. så kommer h-råder og alt som hører til.. uff, lukter svidd lommebok på laaaaang vei:eek:

ChrML
10/03/10, 08:34
Få tak i en sugemotorblokk i grei stand. Disse koster ikke mange hundrelappene :).

Skal du overhale den 100% så er det ribbing og syredupping som gjelder for å rense alt, måling av veiv, bytte alle lagre, h-råder, smidde stempler osv...

henrik940
10/03/10, 08:37
Oppborring..

TeamBørnOut
10/03/10, 08:43
ny olje pumpe er vel ikke et "must" ? på motoren min tok vi opp pumpa og sjekka klaringer på dreva, gjorde den helt rein, den var ikke noe slitt..
men kommer vel ann på hvor godt liv oljepumpa har hatt også.

det er vel forskjellige pumper også.. ?

et 15år gammelt hjerte kan jo byttes ut syns nå jeg. ofte de slarker litt vertikalt.

Volvo144
10/03/10, 11:47
regnestykket mitt viser ca. 12.500kr, overhalte nettopp motoren.

da handlet jeg:

fra kg trimning
-veivlager
-stempelfjærer
-topplokksbolter
-sotningssats og kompletteringssats med forsterka toppakning

fra volvo
-rådelager
-pakninger som manglet (oljekjølerpakning+++)
- diverse skruer

fra ipd usa
- alt av slanger nytt
- alle deler til veivhusventilasjonen
- alle nye tenningsdeler

fra ebay
- 3"lmm
- bosch 558 dyser til ford lightning

hadde nok blitt endel billigere om jeg hadde sluppet moms og det forbaska fortollingsgebyret til posten... moms er ok, men gebyr er ikke ok!

jeg plukka motoren helt i deler, syrevaska blokka, hona sylinderene og skifta alle delene jeg kjøpte.

A.Finstad
11/03/10, 02:25
kjøp deg en sats med H-profil råder hos www.LGspeed.se der følger det med alt du trenger også ARP bolter til rådene og alt av simringer og lager koster 5990 svenkse eksl. frakt å det er billig! det som trengs da er olje pumpe :p

ChrML
11/03/10, 06:37
kjøp deg en sats med H-profil råder hos www.LGspeed.se der følger det med alt du trenger også ARP bolter til rådene og alt av simringer og lager koster 5990 svenkse eksl. frakt å det er billig! det som trengs da er olje pumpe :p
Åssen kvalitet er dette på lagera? Skikkelig merke eller noe ukjent? Greit å ha skikkelige lager og simringer.

A.Finstad
11/03/10, 07:17
lagera er i hvertfall Federal Mogul Glyco lagere så de trur jeg skal holde, men veit ikke kvaliteten på pakninger og sånt, men regner med det er av de bedre produsentene siden det er H-Profil og ARP bolter i kittet

TeamBørnOut
11/03/10, 07:31
Lagrene har jeg aldri hørt noe dritt om. er ikke mange produsenter som lager slike. Det bille blitt hata FORT :)

A.Finstad
11/03/10, 07:41
så lenge det ikke er en av de simringene/pakningene som er dritt å bytte som ryker så ere vell greit :p