PDA

Vis full versjon : Vifte starter av seg selv



paravolv
02/08/11, 20:53
V70N 01.2.0t
Er det normalt at det skal starte en vifte (tror det er kupevifta)selv om tenningen ikke er på? Synes dette er litt snodig......
Fant også ut at det ikke lar seg gjøre å få mere enn ca 3000RPM når bilen står i "P", er dette som det skal være?:rolleyes:

Vatnehol
02/08/11, 21:15
begge tilfellene er normalt :)
automat girkassene lar seg ikke ruse ut til rødsonen i p.
spesielt nå i sommermånene kan nyere volvoer "blåse seg ut"
visst du skrur ta ac 5 min før du stopper så skjer ikke dette. det har med å gjøre at væsken i ac evaporatoren(er som en radiator, som stjeler varmen fra luften du får i coupen) vil sakte koke til gass når bilen står still, og siden du har kjørt med ac til du stoppet bilen er systemet 100% for å si det enkelt, så vil systemet koke ut gassen ved hjelp av coupe vifen som blåser varm luft på den, som ligger i evapen for å stabilisere systemet.

paravolv
02/08/11, 21:18
wow.... takk for utfyllende svar, jeg er voldsomt imponert

Vatnehol
02/08/11, 21:25
bare hyggelig! skulle gjerne svart deg bedre på begrensingen på turtall i p modus, men eneste jeg kan komme med er spekulasjoner, som f.eks motor uten last bør ikke få lov til å gå høgt i turtall pga massebevegelse, harmoniske svinginger, oljetrykk til automat kasse siden automat kasse har egen oljepumpe koblet til motoren. men jeg vet ikke nok fakta til å begrunne det annen en fornuftig forståelse av mekanikk :)
er maskinist ombord en båt, så jeg driver både på kjøle, og motor drift.

aarnes
03/08/11, 08:27
Hvis du tar frem instruksjonsboka di paravolv, så finner du en enkel forklaring på det der og ;)

OleIdole
03/08/11, 21:54
begge tilfellene er normalt :)
automat girkassene lar seg ikke ruse ut til rødsonen i p.
spesielt nå i sommermånene kan nyere volvoer "blåse seg ut"
visst du skrur ta ac 5 min før du stopper så skjer ikke dette. det har med å gjøre at væsken i ac evaporatoren(er som en radiator, som stjeler varmen fra luften du får i coupen) vil sakte koke til gass når bilen står still, og siden du har kjørt med ac til du stoppet bilen er systemet 100% for å si det enkelt, så vil systemet koke ut gassen ved hjelp av coupe vifen som blåser varm luft på den, som ligger i evapen for å stabilisere systemet.

Tommel opp for godt svar!!