PDA

Vis full versjon : Is, snø og null grep...



hgnubel
09/03/10, 22:48
Kjørte meg fast i dag, og måtte for første gang jeg kan huske ha hjelp av en annen bil til å dra meg løs... flat parkeringsplass med mye hardpakket snø/is, og så havnet jeg rett ned i "hullene" etter en bil som hadde stått parkert der mens det har snødd 10-15cm og frøset på. Ikke mulig å få bevegelse i bilen for å prøve å gynge seg ut av det, og selvfølgelig bare ene hjulet som spinner mens det andre står i ro, så funket dårlig å prøve å spinne seg ut sidelengs også.

Men bortsett fra sånne nødkjettinger eller "sokker" man trer på dekkene (og awd/slepetau...), hva hjelper i en sånn situasjon? Tracs? Diff.sperre? Begge deler?

Slettmyr
09/03/10, 22:57
Den enkleste og billigste måten er vel å prøve og ungå å kjøre ned i slike :p :D:D

940pearl
09/03/10, 23:03
Eller AWD

TeamBørnOut
09/03/10, 23:42
eller bare gi full pupp å gire opp :) tar seg fint frem på slike plasser da :)
eneste gangene (nesten :P) speedometeret på 960n passerer 230 er når jeg nesten ikke kommer opp bakken.. sliter litt dekk. men kommer jo som oftest opp :D

hgnubel
09/03/10, 23:54
eller bare gi full pupp å gire opp :) tar seg fint frem på slike plasser da :)
eneste gangene (nesten :P) speedometeret på 960n passerer 230 er når jeg nesten ikke kommer opp bakken.. sliter litt dekk. men kommer jo som oftest opp :D

Her sto jeg helt fast på flat parkeringsplass, med mur rett foran, og biler på alle kanter... ikke helt trygt :D

Nilsebu
10/03/10, 00:06
De antigli/spinn mattene de selger på biltema til 109,- burde vel være fungerenes i en sånn situasjon. Da presser du dem bare under dekket, spinner oppå dem og kjører forsiktig vekk fra hullene.

De har hjulpet meg en del i vinter :D

henrik940
10/03/10, 08:42
Tror jeg skal invistere i noen slike neste vinter. Hørt myte bra om de.

Nilsebu
10/03/10, 11:03
Legger ved link her : http://www.biltema.no/Bil---MC/Biltilbehor/Vinterbil/Snokjetting/Antispinnmatte-2-stk/

TeamBørnOut
10/03/10, 11:27
ser for meg at de skytes langt :)

ChrML
10/03/10, 11:28
eller bare gi full pupp å gire opp :) tar seg fint frem på slike plasser da :)
eneste gangene (nesten :P) speedometeret på 960n passerer 230 er når jeg nesten ikke kommer opp bakken.. sliter litt dekk. men kommer jo som oftest opp :D
Haha, har prøvd dette en til to ganger når jeg har stått fast og det har ikke hjulet meg noe særlig :p. Får jo mindre og mindre fremdrift jo mer fart man får på hjulene. Med mindre underlaget er noe man kan spinne seg igjennom etterhvert :p.

Nilsebu
10/03/10, 12:36
Hehe.. Når jeg sa at de har hjulpet meg mye på vinterføre så er det vel mest når bakhjulstrekkene kjørte seg fast, men har fungert enkelte ganger på V70en også.

De skytes ikke langt ettersom de blir presset ned i snøen.

Morgis
10/03/10, 13:26
Billigløsning er å ha med seg kjetting eller matter.

Noe mer permanent løsning er å montere tracs. Som oftest bare å skifte ABS modul det og legge en kabel til bryteren...

En bedre løsning å bytte girkasse til M59 eller kjøpe deg en Quaife differential til M56 kassen.

Beste løsningen er å bygge om til AWD ;)

TeamBørnOut
10/03/10, 13:51
Har 850n med tracs 2 kretser bakover?

Eller er det samme som på 960. Hvis et bakhjul "låser" så slipper den opp BEGGE bakhjula...(som er idiotisk)

Robert H.
10/03/10, 13:59
Har 850n med tracs 2 kretser bakover?

Eller er det samme som på 960. Hvis et bakhjul "låser" så slipper den opp BEGGE bakhjula...(som er idiotisk)

Vil da håpe at den ikke bremser bakhjula..
På min merker man tydelig at den bremser hjulet foran som slipper.

TeamBørnOut
10/03/10, 14:07
Jeg tenkte egentlig på ABS systemet. tracs vil jo ikke fungere serlig bra på en rwd :P
Antispinn skal man aldri kjøre med heller. farlig å ikke ha kontroll på bakhjula :D

T90
10/03/10, 14:14
ESP er vertfall skummel.
En kompis av meg med mercedes skulle tøffe seg litt å spinne rundt.
ene bakhjulet sto på litt sand som var strødd på blankhålka og andre hjule på hålka forhjulene sto på blankis med vann oppå og ca 10 meter framfor var grøfta.
Dere kan tenke dere utfalle..null styring..
Spurte kompisen min rett før vi sklei i grøfta med fronten, Er ESPen på?
Fikk bare til svar: ja.

Vi Lærte noe da: Ikke Kødd me ESPen.

TeamBørnOut
10/03/10, 14:24
Er farlig i noen tilfeller ja. men hjelper jo til normal kjøring.
crvn til muttern er understyrt å jævlig. så der får man god hjelp ved at den bremser på innerhjulet i svinger :D

hgnubel
10/03/10, 15:12
Billigløsning er å ha med seg kjetting eller matter.

Noe mer permanent løsning er å montere tracs. Som oftest bare å skifte ABS modul det og legge en kabel til bryteren...

Apropos det, jeg vet om en her på forumet som har en sånn modul tilsalgs ;) men er litt bekymret for tilgjengeligheten på den kabelen.

Bryteren kan man kjøpe dusinvis av på ebay, men ikke sett kabelen noe sted. Leste et rykte om at den ikke var tilgjengelig som reservedel og måtte enten lages eller plukkes fra donorbil?

Morgis
10/03/10, 15:59
Har 850n med tracs 2 kretser bakover?

Eller er det samme som på 960. Hvis et bakhjul "låser" så slipper den opp BEGGE bakhjula...(som er idiotisk)

tracs jobber med framhjulene, som igjen er hovedframdriften på disse bilene.
kun 1 krets bakover til bakhjulene :)

henrik940
10/03/10, 16:04
Hva er tracs?

Morgis
10/03/10, 16:07
traction controll system som er å finne på 850-x70 serien.

locked
10/03/10, 17:57
Apropos det, jeg vet om en her på forumet som har en sånn modul tilsalgs ;) men er litt bekymret for tilgjengeligheten på den kabelen.

Bryteren kan man kjøpe dusinvis av på ebay, men ikke sett kabelen noe sted. Leste et rykte om at den ikke var tilgjengelig som reservedel og måtte enten lages eller plukkes fra donorbil?
Du trenger ikke kabelen.. den er bare for å deaktivere antispinnen...

locked
10/03/10, 18:01
men til problemet ditt...

tålmodighet, gjorde det samme som deg hjemme på tunet for å se hvor langt ned det var til grusen.. det var et stykke, etter 10cm gav jeg opp. Da hadde den spunnet seg ned på begge fremhjulene meg piggfrie dekk. Sto bom fast.

Etter noen minutter med frem og tilbakekjøring kom jeg meg opp uten problemer. Litt frem, brems, revers, litt bak, brems, D eller 1., litt frem osv..

Til slutt klatrer du en cm i slengen. Til dette er det meget fint med automat men går kjappere med manuell da kan du holde samme gir hele tiden, rygg bak, clutch, la bilen rulle tilbake selv, akkurat når den stopper ut med clutchen, litt bak og gjenta. til slutt kommer man frem på de mest utrolige måter.

Men, IKKE SPINN! det polerer snøen/isen under hjulene og gjør det enda verre, ver heller litt forsiktig og unngå hjulspinn... Gode dekk er heller aldri feil.

boman
10/03/10, 18:33
ser for meg at de skytes langt :)

Ja, de skytes vel ganske langt når speedometeret på 960n din passerer 230km/t ;)

Tore
10/03/10, 18:33
Eller AWD

Jepp :D:D:D

VolvoOla
10/03/10, 19:12
synes forsåvidt TRACS funker veldi dårlig, å kommer meg bedre opp uten..

M.Torsvik
10/03/10, 23:38
noen som vet om jeg kan bruke abs modul fra delebil med tracks på min 94 modell for å få tracks på min?? er snakk om 850 non turbo :( har kabel og modulen (modulen er den boksen som sitter bak i motorrommet??)

Morgis
11/03/10, 09:01
synes forsåvidt TRACS funker veldi dårlig, å kommer meg bedre opp uten..
Bilen kommer ikke bedre opp uten tracs.
Tracsen bremser ikke bilens hastighet, men bremser hjulet som spinner fritt slik at det andre hjulet får mer effekt.
Dvs mer drift på begge framhjula fremfor 1 framhjul.

tracs fungerer forøvrig bare opp til hastigheter t.o.m. 40kmt.

men ja. det er jo et billig simpelt (nesten gratis når bilen er utstyrt med abs) system som erstatter ei dyr ordentlig sperre på drivhjulene.

TeamBørnOut
11/03/10, 09:07
Husker ikke om jeg spurte eller om jeg fikk svar av deg Morgis :D

Har 850n et "løst" abs system som kan "flyttes" over i andre biler uten bruk av motorstyring og masse tull? Og går det å få den til å "overføre krefter" i høyere hastigheter en 40kmt? (hadde vært fint ut av svingene med 66n som skal ha 850 forstilling bak :) ( og jeg har lyst på abs fordi det er en del folk som skal få kjørt fra seg (hvis den lever så lenge :D)

Morgis
11/03/10, 09:40
jeg vil tro det skal gå greit å modifisere til DAFen din.
Er seperat styring og slikt på det så langt jeg kan se.
Det komuniserer nok litt med ECU, men tror nok de kan jobbe uavhengig av hverandre om man studere koblingsskjemaene litt.

Men om man kan øke hastigheten for tracs det tror jeg ikke.
Antar det er en del av dataprogrammet i systemet...

locked
11/03/10, 15:55
synes forsåvidt TRACS funker veldi dårlig, å kommer meg bedre opp uten..

Da bruker du det feil! Har observert en del kjøring med TRACS fra passasjersetet og alle slipper opp på gassen når det begynner å spinne. Da slutter bilen å spinne og TRACS slutter å jobbe. Mister litt fart gjør man også så går det bare seinere og seinere før det til slutt stopper.

Gir du jevnt på til TRACS begynner å jobbe og holder gassen HELT i ro graver det seg godt frem. Jeg har prøvd i sørpe en gang og det funket meget bra, kjørte mangen hundre meter og hørte den bremset på hjulene på hver sin side, byttet hele tiden. Hadde jeg skrudd av TRACS (STC som jeg hadde, samme greiene opp til 40..) hadde jeg nok stått bom fast og det ville jeg vedda mye på at STC gjorde at jeg kom frem, uten hadde jeg ikke hatt sjangs.

tofsrud
11/03/10, 20:29
Passer på å låne denne tråden litt jeg.
Vurderer sterkt å bytte ut 240`n i en 850 om jeg finner et greit eksemplar.
Men hvordan er det med diffsperre i disse?
Jeg ser det står nevnt i en og annen annonse, men er det virkelig så få som er levert med dette?

Slettmyr
11/03/10, 20:57
Passer på å låne denne tråden litt jeg.
Vurderer sterkt å bytte ut 240`n i en 850 om jeg finner et greit eksemplar.
Men hvordan er det med diffsperre i disse?
Jeg ser det står nevnt i en og annen annonse, men er det virkelig så få som er levert med dette?

Var vell kun 850R manuell (M59) som var levert med det...:)

locked
11/03/10, 21:08
jeg vil tro det skal gå greit å modifisere til DAFen din.
Er seperat styring og slikt på det så langt jeg kan se.
Det komuniserer nok litt med ECU, men tror nok de kan jobbe uavhengig av hverandre om man studere koblingsskjemaene litt.

Men om man kan øke hastigheten for tracs det tror jeg ikke.
Antar det er en del av dataprogrammet i systemet...

hastigheten kan økes ved å dele om tonehjulet til halvparten så mange tenner. da vil du kunne bruke systemet i dobbel hastighet.

men det er jo noe som heter overoppheting av bremser :o

TeamBørnOut
11/03/10, 21:35
Joda, tenkte på det med å hoppe over tender. men da har ABSn en lei tendens til å ikke fungere også :D

Overopphetning er ikke store problemet med denne bilen :P

VolvoOla
11/03/10, 21:38
Da bruker du det feil! Har observert en del kjøring med TRACS fra passasjersetet og alle slipper opp på gassen når det begynner å spinne. Da slutter bilen å spinne og TRACS slutter å jobbe. Mister litt fart gjør man også så går det bare seinere og seinere før det til slutt stopper.

Gir du jevnt på til TRACS begynner å jobbe og holder gassen HELT i ro graver det seg godt frem. Jeg har prøvd i sørpe en gang og det funket meget bra, kjørte mangen hundre meter og hørte den bremset på hjulene på hver sin side, byttet hele tiden. Hadde jeg skrudd av TRACS (STC som jeg hadde, samme greiene opp til 40..) hadde jeg nok stått bom fast og det ville jeg vedda mye på at STC gjorde at jeg kom frem, uten hadde jeg ikke hatt sjangs.

Syntes STC systemet jeg hadde på V70N funka mye bedre en TRACS..

locked
11/03/10, 22:25
Syntes STC systemet jeg hadde på V70N funka mye bedre en TRACS..

meget mulig at det er oppdatert på hvor raskt det jobber?

thamule
16/03/10, 15:00
Kor får ein tak i ein slik modul og det som trengs til å få tracs då?
Og kva pris snakkar vi???

gaupe
16/03/10, 16:05
Da bruker du det feil! Har observert en del kjøring med TRACS fra passasjersetet og alle slipper opp på gassen når det begynner å spinne. Da slutter bilen å spinne og TRACS slutter å jobbe. Mister litt fart gjør man også så går det bare seinere og seinere før det til slutt stopper.

Gir du jevnt på til TRACS begynner å jobbe og holder gassen HELT i ro graver det seg godt frem. Jeg har prøvd i sørpe en gang og det funket meget bra, kjørte mangen hundre meter og hørte den bremset på hjulene på hver sin side, byttet hele tiden. Hadde jeg skrudd av TRACS (STC som jeg hadde, samme greiene opp til 40..) hadde jeg nok stått bom fast og det ville jeg vedda mye på at STC gjorde at jeg kom frem, uten hadde jeg ikke hatt sjangs.

Trur det var nytt system frå 99, så på modellar før, så fungerar det nok ikkje like bra.

magne850
07/04/10, 00:58
Et alternativ er å ha med seg proviant om man setter seg fast på slike plasser.
Ring Viking og be dem komme og hente deg ut av knipa. I mellomtiden er det bare å parkere og sette seg i baksetet med kalde øl og god musikk.

Nilsebu
07/04/10, 07:27
Et alternativ er å ha med seg proviant om man setter seg fast på slike plasser.
Ring Viking og be dem komme og hente deg ut av knipa. I mellomtiden er det bare å parkere og sette seg i baksetet med kalde øl og god musikk.

Beste løsningen til nå! ;)

Superior
12/04/10, 00:09
Kan ikkje akkurat sei at eg syns Tracs systemet til 850/x70 var noko særlig tess. For meg var det meir til plage enn til hjelp. Det jobba fælt og ved igang setting så hendte det heile systemet kvelte motor. Følte at det var bedre uten.

VolvoOla
12/04/10, 18:05
Kan ikkje akkurat sei at eg syns Tracs systemet til 850/x70 var noko særlig tess. For meg var det meir til plage enn til hjelp. Det jobba fælt og ved igang setting så hendte det heile systemet kvelte motor. Følte at det var bedre uten.

helt enig

Lillevik
12/04/10, 18:19
Bruk gode dekk og bruk TRACS...riktig som gaupe nevnte.

Min oppskrift igjennom årets Nord-Trønderske vinter er Hakkapellita 5 og TRACS, og aldri stått fast eller hatt problemer :-)

MrX
13/04/10, 09:10
Jeg er meget fornøyd med TRACS på min bil. Veldig god framkommerlighet med den, bare og holde jevn gass så jobber den seg sakte men sikkert fram. Jeg har automatgir og det gjør det sikkert lettere og holde en jevn fart på hjulene.