PDA

Vis full versjon : Ombygging fra M46 til M90. Hva må byttes?



Svirre
02/08/11, 12:19
Har nå fått snusen i en M90L kasse til D24 motoren :D Det jeg lurer på, hva må byttes? Er klar over spakstell og mellomaksel, og selvsagt kassa også :p men hva anna trenger jeg å tenke på?

Kjører med M46 nå, og har hydraulisk clutch. Må jeg bytte lamell/trykkplate/utløserlager etc?

Minge89
02/08/11, 23:09
du må ha med girkasse opphenget. trur traversen er lik, men ikke festene på kassa. også må du skaffe deg 228mm lamell, da kan du kjøre med den trykkplata og svinghjulet du har. også må du shimse ut spaken til utløserlagret. skal sette sammen mitt i marra, så kan si i fra hvordan det går:) hjørte med m46 og overdrive:)

Svirre
03/08/11, 00:45
du må ha med girkasse opphenget. trur traversen er lik, men ikke festene på kassa. også må du skaffe deg 228mm lamell, da kan du kjøre med den trykkplata og svinghjulet du har. også må du shimse ut spaken til utløserlagret. skal sette sammen mitt i marra, så kan si i fra hvordan det går:) hjørte med m46 og overdrive:)

Flotters :) Kjekt å ha noen "prøvekaniner" :D Men 228mm lamell, noe spesielt med den? Størrelsen har vel ikke noe å si på lamellen siden den er innafor trykkplata?

Dimmern
03/08/11, 01:25
ta gjerne bilde av den shimsinga du snakka om, flere som vil bygge om til m90 :D

Minge89
04/08/11, 23:14
Da var m90 montert:) Fungerer fjell^^
Det du trenger er:
-Girkassa (selvfølgelig)
-Girkasse festet, traversen er lik, samme gjelder det gummifestet:)
-Spakstellet.
-228mm Lamell (hvis du kjører med F svinghjulet, hvis du skal bruke dobbelmassesvinghjulet må du skaffe deg 240mm lamell)
-Mellomakselen ( Den er lenger siden girkassa er kortere en m46)
-Også må du huske å "shimse" ut spaken til utløserlagret, ellers blir det dårlig med pedal. (Fant det ut på den hardemåten;) Hehe)

Glemte å ta bilder av det jeg gjorde desverre, men hvis du går inn på denne linken beskriver han hva du trenger å gjøre:)
------->http://forum.vccn.no/showthread.php?t=233<--------
Er lettest å ta det mens kassa er ute for da kan du fjerne hele armen å bare bruke 19mm pipe og forlenger:) Jeg trengte ikke mere enn 2 skiver mellom den kula for at det skulle bli bra:)
Husk for guds skyld olje:)
Brukte en olje fra veng, husker ikke i farta hva den het men var 75w-90 verdi:) Så skal bli morro å se hvordan den kassa oppfører seg til vintærn;) Hehe.
Så er det egentli bare å tute å kjøre:)

Dimmern
04/08/11, 23:28
:D men veit du om det går ann og kjøre m90 på svinghjul ifra b23e, altså det helt plane? ;) skulle vel gå så lenge man har 228 lamell?


og hvordan ser man når man har shimsa godt nok? må man bare prøve seg fram også kjøre en runde? :)

Svirre
04/08/11, 23:28
Ikke værst! Men jeg bruker ingen av de svinghjulene du nevner, IOM at jeg kjører diesel ;) Så må ta en liten reserch på det.

R.G
04/08/11, 23:59
Ikke værst! Men jeg bruker ingen av de svinghjulene du nevner, IOM at jeg kjører diesel ;) Så må ta en liten reserch på det.

dieselsvinghjul: dypt enkelmasse. clutch diameter er lik som alle volvo dype enkelmasse svinghjul. svinhjulet kan sammenlignes me ett vanlig f svinghjul.

Svirre
05/08/11, 00:05
dieselsvinghjul: dypt enkelmasse. clutch diameter er lik som alle volvo dype enkelmasse svinghjul. svinhjulet kan sammenlignes me ett vanlig f svinghjul.

Da fikk en svar på det å. Så det vil si at det er plug&play på dette?

R.G
05/08/11, 00:06
er det samme splines på m90 diesel kasse som m90 bensin kasse så er det pluggnplay hvis man bytter til rikig lamell for bruk i enkelmasse svinghjul vil jeg tro ja

Dimmern
05/08/11, 00:08
veit om det går og bruke det plane svinghjulet også? :D altså ikke skål svinghjul bare helt plant :)

Svirre
05/08/11, 00:13
er det samme splines på m90 diesel kasse som m90 bensin kasse så er det pluggnplay hvis man bytter til rikig lamell for bruk i enkelmasse svinghjul vil jeg tro ja

Så lamellen må byttes pga splinsen! Da er jeg med. Har bare hørt str. på lamellen og har ikke helt fått det til å gå opp siden den sitter bak trykkplata allerede ;)

Minge89
05/08/11, 00:50
Glemte å skrive det ja. sorry, er 20spins du skal bruke hvis jeg ikke husker helt feil. bestilte meg 4 puck sinterlamell fra kl-racing:) der står det en egen til m90:)

Minge89
05/08/11, 01:22
Og grunnen til at jeg måtte bytte diameter på lamellen var fordi lamellen jeg fikk med som hørte til m90 gikk ikke inn i svinhjulet, det dekka over hulla som du skrur fast trykkplata i:)

Christian
05/08/11, 08:58
Du kan bruke M46 svinghjulet, men du trenger en lamell for 940 med M90 og diesel.
Splinesene er like på alle M90, men det er forskjellige diameter.

Svirre
05/08/11, 11:56
Du kan bruke M46 svinghjulet, men du trenger en lamell for 940 med M90 og diesel.
Splinesene er like på alle M90, men det er forskjellige diameter.

Så jeg må ha en spesiell lamell til denne kassa? :) Siden vanlig lamell til M90 ikke går på diesel M90?

volvoRsport
05/08/11, 12:02
Så jeg må ha en spesiell lamell til denne kassa? :) Siden vanlig lamell til M90 ikke går på diesel M90?

Vanlig lamell til M90 er 240mm, så hvis du skal bruke enkelmassesvinghjulet ditt må du han en som er 228mm med riktig antall splines.

Christian
05/08/11, 12:07
Så jeg må ha en spesiell lamell til denne kassa? :) Siden vanlig lamell til M90 ikke går på diesel M90?

Jeg skrev jo at alle M90 har riktig antall splines. :p
Det eneste du trenger å tenke på er at du har riktig diameter.

Du trenger diesel-lamell til M90, 228mm.

Svirre
05/08/11, 12:16
Jeg skrev jo at alle M90 har riktig antall splines. :p
Det eneste du trenger å tenke på er at du har riktig diameter.

Du trenger diesel-lamell til M90, 228mm.

Skal ikke si mer jeg :rolleyes: Bare litt "tidlig" på morran :p Nei, er ikke så inn på dette med lameller og splines, men det kommer seg!

Svirre
05/08/11, 15:45
Jeg fant! :D Mekonomen hadde ikke, men turbotrimming hadde så jeg :p

http://www.turbotrimming.no/index.php?aid=184